valas Oulun edustalla

joskus -70 luvulla???

Siis ihan tosissaan joku väittää minulle, että Oulun edustalle olisi muka joskus aikoja sitten (70-luvulla ???) eksynyt yksinäinen valaskala. Se muka oli aikansa kierrellyt ja sitten löytänyt tiensä takaisin omille vesilleen.

Muistaako kukaan tällaista tarinaa vai onko (kuten epäilen) täyttä vedätystä? Teoriassahan tuo tietysti olisi mahdollista, mutta että siitä muka olisi silloin aikanaan kirjoitettu lehdissäkin... Aprillipäivänäkö???

14

2412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KALEVASSA

On se totta, kalevassa oli kuva siitä, kuvattu jossain Hailuodon edustalla.
      Niin ja sitten joskun 70-luvulla ollut myös pyöriäinen Merikosken voimalaitoksen edustalla.
      Ei mitään aprillijuttuja.
      Olihan Maurimyrskynkin jälkeen verkoissa turskia ja muita meidän vesillämme harvinaisia kaloja.

• Sepeteus

Ensiksi: valas ei ole valaskala! Valas on imettäväinen jos et tiedä. ala ei imetä. Valas havaittiin Perämerellä kesällä 1972. Se oli muistaakseni pienehkö sillivalas. Se valokuvattiin Marjaniemen edustalla. Valas löydettiin myöhemmin kuoleena Uumajan seudulta. Se kuoli nälkään. Ravintoa ei ollut tälle eksynnäiselle Pohjanlahdella tarpeeksi.

• hohhoijaa
        Sepeteus kirjoitti:

Ensiksi: valas ei ole valaskala! Valas on imettäväinen jos et tiedä. ala ei imetä. Valas havaittiin Perämerellä kesällä 1972. Se oli muistaakseni pienehkö sillivalas. Se valokuvattiin Marjaniemen edustalla. Valas löydettiin myöhemmin kuoleena Uumajan seudulta. Se kuoli nälkään. Ravintoa ei ollut tälle eksynnäiselle Pohjanlahdella tarpeeksi.

Jaahas, taas on tartuttu pilkkuun kiinni ja *****ttu sitä. Valaskala on SANONTA samoin kuin esimerkiksi PAHANILMANLINTU. Mutta onhan se kiva, kun saa tärkeillä. Ja ei, "ala ei imetä", ei tosiaankaan.

• Loskoipio

Asiaa kommentoi jopa silloinen Jari, Hesarin Kari. Kunnioitettu ja pelätty maan isä, itte Urki syöksyy virvelikasseineen virka-autoon ja komentaa kuskia "Äkkiä Hailuotoon!"

Siis pilapiirroksessa. Totta toinen puoli.

• tosiasia
        hohhoijaa kirjoitti:

Jaahas, taas on tartuttu pilkkuun kiinni ja *****ttu sitä. Valaskala on SANONTA samoin kuin esimerkiksi PAHANILMANLINTU. Mutta onhan se kiva, kun saa tärkeillä. Ja ei, "ala ei imetä", ei tosiaankaan.

EI se kylläkään mitään saivartelua ole, jos korjaa törkeän virheen. Opettelisit sinäkin, teini, kirjoittamaan asiallisemmin.

• puukala
        tosiasia kirjoitti:

EI se kylläkään mitään saivartelua ole, jos korjaa törkeän virheen. Opettelisit sinäkin, teini, kirjoittamaan asiallisemmin.

Eiköhän nuo valaat ole nisäkkäitä eikä mitään imettäväisiä. Väärin kutsua niitä imettäväisiksi, vaikka aihealue voikin läheltä liipata. Tämä viesti vain siksi, kun voi taas fiilata pilkkua.

• ;o)
        puukala kirjoitti:

Eiköhän nuo valaat ole nisäkkäitä eikä mitään imettäväisiä. Väärin kutsua niitä imettäväisiksi, vaikka aihealue voikin läheltä liipata. Tämä viesti vain siksi, kun voi taas fiilata pilkkua.

...

• Sannjuska
        hohhoijaa kirjoitti:

Jahas ja oikein loukkaannutaan siitä ettei itse osaa erottaa kalaa ja nisäkästä toisistaan. Kyllä tämä on todella ärsyttävä virhe, joka toistuu liian usein myös näillä keskustelupalstoilla. Eikä asian korjaaminen ole mitään saivartelua. Ja onhan näillä vesillä ollut pyöriäinenkin. Eikä siitä kovin kauan ole. Joten ei varmaan ainoa valas tuo ole mikä tuossa mainittiin.
        Mutta taas alkaa tämä haukkuminen, kun joku ystävällisesti korjaa asioita. hohhoijaa

• toinen Sepeteus

Joskus 80 luvulla oli juttu Kalevassa maitovalaasta Hiluodon vesillä. Asian todenperäisyydestä ei tietenkään voi mennä takuuseen, kun kyseessä on ollut hailuotolainen kalastaja. Nehän on tunnetusti aina hurmostilassa. :=)

• Lapsuus muistoja

Muistaa ja siitä kirjoitettiin lehdessä. Meren pinta oli poikkeuksellisen matalalla ja muutaman viikon sisällä oli kaksi kertaa valas kiinni matalikolta Hailuodon edustalla. Pateniemessä niitä kiikareilla katseltiin. Tosi juttu on tämä.

• FaunavierailunFaktaa

Kaukovainiolla oli kanssa kirahveja 1960-luvulla, mutta harvempi oululainen muistaa tämän uutisen. Olivat eksyneet Tansaniasta hiekkamyrskyssä aina pohjan perukoille saakka.

Posiolainen porofarmari Erkki Poru otti kirahvit sittemmin huomiinsa. Myöhemmin lappalaiset poroisännät kävivät kuitenkin tappamassa kaikki kirahvit Posion Kirintövaarassa, sillä niiden sanottiin vievän porojen parhaat laidunmaat sekä pelottavan poroja.

• Ihan toso se on

Valas oli Hailuodon länsipuolella kesällä 72. Löydettiin myöhemmin kuolleena Ruotsin puolelta jostakin merenkurkun korkeudelta. Asia on fakta. Valas kuvattiinkin.

• kuva ois kiva.

olisko siitä vielä kuvaa jossain?

• Ihan varmasti
        kuva ois kiva. kirjoitti:

olisko siitä vielä kuvaa jossain?

Selaapa maakuntakirjastossa vanhoja sanomalehtiä nin löydät kuvan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe