Selittäisittekö ymmärtämättömälle moottoriurpolle termit:
Likki
Hekki
Kiikki
Cunningham
Ja oliko jotain muita naruja vielä?
Narujen nimiä
22
2098
Vastaukset
- Korjauksena
Lokki taitaa olla liikki
- KOOVEEGEEEE
KVG toimii tässä helkutin hyvin. Laita vielä kuvahakuna niin saat parhaat vastaukset. Ei tarvitse olla edes ihan oikein kirjoitettuna (mm. kiikki on muuten kikki ja likki on liikki).
- Kvbcnl
Liikki ei ole naru, vaan purjeen reuna (jonka sisällä voi toki kulkea köysi tai naru).
Etuliikki pn purjeen etureuna, alaliikki on sen alareuna ja takaliikki takareuna. Isopurjeessa etuliikkiä kutsutaan myös mastoliikiksi, koska se kulkee mastossa olevassa urassa (tai on muuten purjeen mastopuoleinen reuna). Alaliikkiä kutsutaan myös puomiliikiksi, koska se taas on kohti puomia.
Hekki on maston huipusta veneen perään kulkeva vaijeri, jolla taivutetaan mastoa huipustaan taaksepäin.
Kikilä eli puomin alasvetäjällä vedetään puomia etuosastaan alaspäin (tai estetään puomia nousemasta liian ylös).
Cunninngham on isopurjeen etuosasta alaspäin kulkeva köysi, jolla säädetään etuliikin kireyttä ja purjeen pussikkuutta (ja pussikkuuden sijaintia). - oma_jokaiselle
lisää:
Dirkki
Snörppi
skuutti
Falli
Yläkaija
Alakaija- termienselityksiä
dirkki = puomin päästä maston huippuun menevä naru, jolla puomia voi pitää ylhäällä silloin, kun isopurje ei ole ylhäällä
snörppi = purjeen ala- ja takaliikissä oleva naru, jonka kireyttä voi säätää. Vaikuttaa purjeen muotoon.
skuutti = purjeen takakulmaan kiinnitetty köysi, jollasäädetään purjeen kireyttä
falli = purjeen yläkulmaan kiinnitetty köysi, jolla purje nostetaan ylös
yläkaija = spinnu- tai spiirapuomiin kiinnitetty köysi, jolla voidaan nostaa puomia ylöspäin
alakaija = spinnu- tai spiirapuomiin kiinnitetty köysi, jolla voidaan estää puomin nouseminen ylöspäin - Snörre_
termienselityksiä kirjoitti:
dirkki = puomin päästä maston huippuun menevä naru, jolla puomia voi pitää ylhäällä silloin, kun isopurje ei ole ylhäällä
snörppi = purjeen ala- ja takaliikissä oleva naru, jonka kireyttä voi säätää. Vaikuttaa purjeen muotoon.
skuutti = purjeen takakulmaan kiinnitetty köysi, jollasäädetään purjeen kireyttä
falli = purjeen yläkulmaan kiinnitetty köysi, jolla purje nostetaan ylös
yläkaija = spinnu- tai spiirapuomiin kiinnitetty köysi, jolla voidaan nostaa puomia ylöspäin
alakaija = spinnu- tai spiirapuomiin kiinnitetty köysi, jolla voidaan estää puomin nouseminen ylöspäinNämä lähes kaikki ovat köysiä. Veneessä on ymmärtääkseni vain vähän naruja. Lippunaru ja snörppi tulevat vain mieleen
- Sosksn
Snörre_ kirjoitti:
Nämä lähes kaikki ovat köysiä. Veneessä on ymmärtääkseni vain vähän naruja. Lippunaru ja snörppi tulevat vain mieleen
Mistä paksuudesta alkaen narua mielestäsi on syytä kutsua köydeksi, vai onko kyse jostain rakenteellisesta seikasta? Sinänsä olen lähtökohdastasi samaa mieltä.
Minulla on esimerkiksi ison outhouleri sellaista nyöriä, että sen köydeksi kutsuminen tuntuisi mahtipontiselta. Perämoottorin käynnistämisnaruakin kutsuisin naruksi. Samoin magik-boxini säätö on selvästikin naru, vaikka se kytketyykin köytenä pidettävään fokan nostimeen. - Ojjsik
termienselityksiä kirjoitti:
dirkki = puomin päästä maston huippuun menevä naru, jolla puomia voi pitää ylhäällä silloin, kun isopurje ei ole ylhäällä
snörppi = purjeen ala- ja takaliikissä oleva naru, jonka kireyttä voi säätää. Vaikuttaa purjeen muotoon.
skuutti = purjeen takakulmaan kiinnitetty köysi, jollasäädetään purjeen kireyttä
falli = purjeen yläkulmaan kiinnitetty köysi, jolla purje nostetaan ylös
yläkaija = spinnu- tai spiirapuomiin kiinnitetty köysi, jolla voidaan nostaa puomia ylöspäin
alakaija = spinnu- tai spiirapuomiin kiinnitetty köysi, jolla voidaan estää puomin nouseminen ylöspäin"Skuutti = purjeen takakulmaan kiinnitetty köysi, jollasäädetään purjeen kireyttä"
Ison purjeen skuutti on kai tyypillisemmin kiinnitetty puomiin, ja sillä säädetään myös sitä, kuinka paljon sivulle (levangin lisäksi) tai alas (kikin lisäksi) puomi ulottuu.
- Gjjkkt
Likki on purjeen reunat eli esim. ala-, masto- (etu-) ja takaliikki. Alaliikki kiristetään ulosvetäjällä mikäli purjeen takakulma on puomissa kiinni (esim isopurje tai mesaani). Tällä säädetään purjeen syvyys. Takaliikki keristetään takaliikin saumassa kulkevalla liinalla. Tällä pyritään estämään takaliikin läpyttely (kuluttaa purjetta). Mastoliikki kiristetään purjeen nostinta käyttäen jonka jälkeen hienosäätö tapahtuu cunninghamia käyttäen. Kiristämällä siiretään purjeen syvintä kohtaa eteenpäin...
Hekkillä kiristetään maston takastaagia jolloin vastaavasti etustaagi kiristyy. Tällä kiristyy etupurjeen etuliikki ja sen syvyys siirtyy eteenpäin. Lisäksi kireä staagi johtaa pienempään syvyyteen.
Osatakilaveneessä hekkiä kiristämällä taipuu myös masto jolla on myös purjetta litistävä vaikutus. Hekki on = takastaagi mutta jos pyydetään vetämään hekistä tulisi kiristää talja (useinmiten) joka vaikuttaa hekin kireyteen. Se voi myös olla hydraulinen tai mekaaninen.
Kiikki on talja jolla kontroloidaan puomin kulma mastoon nähden. Sillä säädetään purjeen ”twisti”. Löysemäällä kikillä purje twistaa enemmän ja päin vastoin.
Cunningham tuli selitetty jo... - Skiggis
https://people.uta.fi/~fipeku/skigla.htm
Tämä on hyvä =). - Koiravahti
Mukavaa,että on jaksettu vastata vaikka kysyjällä olikin kieli poskessa.....
- Moottoripää
Kysyjä on oikeasti ihan tosissaan. Kiitos vastauksista. Snörppi jäi vielä askarruttamaan minuakin. Osa noista sanoista lienee synonyymeja.
- Kgblub
Snörppi on purjeen takaliikin sisällä kulkeva nyöri eli naru, jolla liikin kireyttä voi säätää.
- Moottoripää
Ai niin, onko liesma ja liikki sama asia?
- Kyyyyyllä
Ovat.
- joofin
Listasta puuttuu barberit
- Ssppss
Barberi odottaa satamassa ja leikkaa 2 viikon partasi reissun päättyessä.
- SeaRay55ft
Osta moottorivene, saat piparii. Kuka noita vitun naruja jaksaa?
- haluuparempaa
Ei kelpaa mikä tahansa pipari,moottoriveneellä saa liian huonoja.
- Moottoripää
Ymmärsit ehkä aloitusviestistä että koneella ajetaan, ja voin kertoa että korvantaukset on kuivat eikä piparittomuus ole enää 30 vuoteen ollut kestämätön onglema. Nykyistä nopeammat tai isommat veneet ei enää nappaa, vaikka sellaisia kyllä löytyykin joka satamasta
- kryssari
Vielä snörpistä. Takaliikin lisäksi snörppi löytyy usein myös purjeen alaliikistä. Kiristämällä snörppi saadaan estetyksi purjeen ko. liikissä kovemmalla tuulella esiintyvä värinä, joka kuluttaa purjeen materiaalia ja myös pitää melua.
Snörppi on hyvä muistaa löysätä kevyemmällä tuulella, kun värinää ei esiinny. Ylikireä snörppi aiheuttaa purjeen liikkiin turhan "koukun", joka lisää pyörteitä ja heikentää hieman purjeen tehoa.- eteenpäin_vievää_voimaa
tuo hieman, on suhteellinen käsitys. Kevyessä tuulessa ylikireä snörppi käytännössä estää purjeen toiminnan estämällä laminaarisen virtauksen purjeen pinnalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292228
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261868Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121429Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121297Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931048
- 17937
- 88903
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741