Tahdotko elää ikuisesti?

Aika harva ihminen tahtoo elää ikuisesti. On silti muutamia uskovaisia, jotka tahtovat elää ikuisesti, mutta eivät tässä maailmassa. Heillä on utopia tulevasta maailmasta, jossa ei ole kärsimystä eikä kuolemaa ja kaikki ovat siellä ikuisesti onnellisia. Sellaisessa maailmassa voisin jopa minä tahtoa elää ikuisesti, mutta en tässä nykyisessä maailmassa.

Ateistit poikkeavat minusta sillä tavalla, että he eivät tahdo elää ikuisesti missään olosuhteissa. He pitävät tyypillisesti hyvänä sen, että ihminen kuolee sen sijaan, että eläisi ikuisesti. Ikuinen elämähän olisi mahdottomuus tässä maailmassa jo pelkästään sen vuoksi, että uusia ihmisiä (ja eläimiä) syntyy jatkuvasti lisää, joten maapallo ei voisi elättää kaikkia eivätkä kaikki ihmiset (ja eläimet) mahtuisi tänne. Ateistien mielestä (tyypillisesti) elämä olisi tylsää, jos se ei päättyisi koskaan, joten sekin on syy, miksi he eivät tahdo elää ikuisesti.

Kerron ateisteille ilosanoman: teidän ei tarvitse elää ikuisesti! Te saatte kuolla ikuisen kuoleman: te lakkaatte olemasta eikä teitä ole enää olemassa! Tietoinen ihmisenne lakkaa olemasta! Tämä elämä on ainoa, joka teillä on, joten ei syytä huoleen tai pelkoon: eihän sitä teillä muutenkaan ole. On silti varmaan mukava kuulla, että joku uskovainen on samaa mieltä kuin te: teille ei ole ikuista elämää ettekä te joudu tuomittavaksi ikuiseen piinahelvettiin, koska sellaista ei ole muualla kuin uskontojen sairaissa mielikuvissa. Eikö olekin lohdullinen ja mukava sanoma, mutta tämänhän te jo tiesittekin.

Sitä te ette kuitenkaan tyypillisesti tiedä, että me deistit emme usko tyypillisesti viimeiseen tuomioon ja kuoleman jälkeiseen elämään tai rangaistukseen. On toki poikkeuksia, joiden joukkoon minäkin entisenä kristittynä potentiaalisesti kuulun. Suhtaudun silti kriittisesti ajatukseen kuoleman jälkeisestä elämästä ja tämän nykyisen ihmisen tietoisen elämän jatkumisesta ruumiin kuoleman jälkeen. Jos sellainen elämä on tarjolla, niin se on tarjolla vain harvoille ja valituille, mutta suurin osa ihmisistä ei ole siitä osallinen ja hyvin monet lakkaavat olemasta heti ruumiin kuoleman jälkeen kokematta sen jälkeen yhtään mitään (ei ylösnousemusta eikä mitään aineettoman hengen tai sielun elämää aivojen toiminnan pysähtymisen jälkeen).

Olen vahvasti sitä mieltä, että ihmisen tietoisuus on tässä elämässä sidottu toimiviin aivoihin ja aisteihin eikä esimerkiksi hedelmöitynyt munasolu tai sikiö ole tietoinen itsestään ja ympäristöstään, vaikka ihmisen elämä onkin alkanut jo hedelmöityksestä (ja johtaisi kaltaisemme ihmisen syntymiseen, ellei sitä elämää päätettäisi esimerkiksi abortin kautta). Kerjään nyt verta nenästäni, kun otin abortin puheeksi, mutta se on pelkkä sivujuonne tässä aiheessa.

MInä en usko ihmisen aineettomaan henkeen tai sieluun vaan pidän ihmistä tässä maailmassa itsestään ja ympäristöstään tietoisena olentona vain kehittyneenä terveenä yksilönä. Esimerkiksi sisaruksensa sisään jääneet mutanttikaksoset, joilla ei ole kehittyneitä aivoja ja aisteja, eivät ole siinä mielessä ihmisiä kuin me olemme. Evoluutio on saanut aikaan sellaisen kehityksen, että sellaisia mutantteja syntyy (loisia sisaruksensa sisälle).

Pidän mahdollisena sen, että luoja saattaa jatkaa joidenkin ihmisten elämää tämän elämän jälkeen muodossa tai toisessa, mutta silloin se ihminen on edelleen sama ihminen, joka hän oli tässä maailmassa ja hän muistaa tämän elämän tapahtumia samoin kuin terveenä ollessaan jo nyt. Vaikka pidän tällaista asiaa mahdollisena, niin en pidä sitä kovin hyvin perusteltuna, koska mitään luotettavaa näyttöä sellaisen elämän jatkumisesta ei ole esitetty. Pidän sen vuoksi järkevänä oletuksen, jonka mukaan tämä elämä on kaikki, mitä meillä on. Monet rikolliset ja pahat ihmiset jäävät rankaisematta eivätkä hyvät saa palkintoa, mutta itse en ole rangaistusta koskaan pelännyt enkä palkintoa ansioiden perusteella etsinyt. Olin siinä mielessä muista poikkeava jo kristittynä...

34

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oliko sinulla asiaakin?

      • Varmaan hän halusi kertoa, että hän on aika yksinäinen.


      • Oli. Kysyin sitä, tahdotko elää ikuisesti? Jos et, niin ethän vain vahingossakaan valita sitä, että ihmiset kuolevat? Eikö se ole hyvä asia, että niin tapahtuu, koska monet eivät tahdo elää ikuisesti? Miksi ateistit valittavat jatkuvasti kuolemasta, jos se on heidän mielestään hyvä asia?

        Tällaista asiaa minulla oli. Onko tuollainen tapa hyvin tyypillistä ateisteille, jolla vastasit minulle: "Oliko sinulla asiaakin?" Miksi et kommentoinut viestini sisältöä ja ottanut kantaa itse asiaan vaan heitit jotakin tuollaista "tyhmää"? Ja marathustralle sanon, että en ole yksinäinen siinä mielessä, mitä hän ilmeisesti sillä sanomallaan tarkoittaa. Toki jokainen ihminen on yksin omien ajatustensa kanssa, mutta useimmilla on silti seuraa aivan niin kuin minullakin ja jopa "elämä"...

        on silti aika, jolloin on hyvä kirjoitella tänne, ja on aikoja, jolloin ei ole syytä tänne kirjoitella eikä edes lukea palstaa. Kaikelle on oma aikansa ja jopa tarkoituksensa (tai jos ei nyt ihan kaikelle, niin "paljolle" kuitenkin).


      • poleemikko kirjoitti:

        Oli. Kysyin sitä, tahdotko elää ikuisesti? Jos et, niin ethän vain vahingossakaan valita sitä, että ihmiset kuolevat? Eikö se ole hyvä asia, että niin tapahtuu, koska monet eivät tahdo elää ikuisesti? Miksi ateistit valittavat jatkuvasti kuolemasta, jos se on heidän mielestään hyvä asia?

        Tällaista asiaa minulla oli. Onko tuollainen tapa hyvin tyypillistä ateisteille, jolla vastasit minulle: "Oliko sinulla asiaakin?" Miksi et kommentoinut viestini sisältöä ja ottanut kantaa itse asiaan vaan heitit jotakin tuollaista "tyhmää"? Ja marathustralle sanon, että en ole yksinäinen siinä mielessä, mitä hän ilmeisesti sillä sanomallaan tarkoittaa. Toki jokainen ihminen on yksin omien ajatustensa kanssa, mutta useimmilla on silti seuraa aivan niin kuin minullakin ja jopa "elämä"...

        on silti aika, jolloin on hyvä kirjoitella tänne, ja on aikoja, jolloin ei ole syytä tänne kirjoitella eikä edes lukea palstaa. Kaikelle on oma aikansa ja jopa tarkoituksensa (tai jos ei nyt ihan kaikelle, niin "paljolle" kuitenkin).

        Kysyit ja vastasit saman tien "mitä ateistit ajattelee" asiasta.
        Eikö silloin ole ole turha kysyäkään?

        Ja nyt sitten jatkat samaa olkiukkomeininkiä. Älä kysele jos kerran "tiedät".


    • Monet haaveilee ikuisesta elämästä,vaikka meinaavat pitkästyä kuliaaksi jo sunnuntai iltapäivänä.
      Kyllä se olis yhtä helvettiä se ikuinen elämä riippumatta siitä missä se pitäis elää..

      • Viidenkympin kohdalla valtio voisi tarjota eutanasiasetelin.

        Säästyisi aivan jumalaton määrä euroja terveydenhuollossa.


      • he-ma kirjoitti:

        Viidenkympin kohdalla valtio voisi tarjota eutanasiasetelin.

        Säästyisi aivan jumalaton määrä euroja terveydenhuollossa.

        Oli(si(tko valmis kuolemaan 50-vuotiaana? Vai odot(taisitko/)atko elämältä vielä jotakin 50-vuotta täytettyäsi? Kovin moni ateisti tai muukaan ihminen ei ole valmis kuolemaan 50-vuotiaana ja jotkut pitävät kiinni henkirievustaan vielä pitkälti yli 80-vuotiaina, vaikka makaavat suurin piirtein vihanneksena vuoteessaan... miksi, jos he eivät tahdo elää vaan pitävät kuoleman hyvänä ja vapauttavana asiana?

        Voin todeta hyvillä mielin sen, että oma isäni ei tahtonut muuta kuin kuolla viimeiset pari vuotta elämänsä aikana ja kun hän lopulta kuoli hoitovirheen takia, niin se oli lohdullinen asia omaisille, joista monet olivat ateisteja isäni tavoin. Minäkin pidin hänen kuolemaansa lohdullisena asiana, vaikka olin uskovainen (ja olen vieläkin), sillä tiesin/uskoin hänen kärsimystensä päättyneen siihen. Kuolemaa ei pitäisi sen vuoksi pelätä vaan sitä pitäisi toivoa, etenkin jos on ateisti.

        Onko täällä yhtä ainoaa ateistia, joka pelkää kuolemaa tai tahtoo elää hyvin vanhaksi? Veikkaisin, että sellaisia ateisteja on valtaosa ateisteista, jotka tahtovat elää hyvin vanhaksi, mutta kovin moni ateisti ei pelkää kuolemaa ainakaan sillä tavalla kuin jotkut helvettiin uskovat sitä pelkäävät. Se on hyvä asia, että helvettiä ei pelätä, sillä olematonta on turha pelätä. Olevaista voisin minäkin pelätä, mutta koska en pelkää, niin hyvä on näin...


      • poleemikko kirjoitti:

        Oli(si(tko valmis kuolemaan 50-vuotiaana? Vai odot(taisitko/)atko elämältä vielä jotakin 50-vuotta täytettyäsi? Kovin moni ateisti tai muukaan ihminen ei ole valmis kuolemaan 50-vuotiaana ja jotkut pitävät kiinni henkirievustaan vielä pitkälti yli 80-vuotiaina, vaikka makaavat suurin piirtein vihanneksena vuoteessaan... miksi, jos he eivät tahdo elää vaan pitävät kuoleman hyvänä ja vapauttavana asiana?

        Voin todeta hyvillä mielin sen, että oma isäni ei tahtonut muuta kuin kuolla viimeiset pari vuotta elämänsä aikana ja kun hän lopulta kuoli hoitovirheen takia, niin se oli lohdullinen asia omaisille, joista monet olivat ateisteja isäni tavoin. Minäkin pidin hänen kuolemaansa lohdullisena asiana, vaikka olin uskovainen (ja olen vieläkin), sillä tiesin/uskoin hänen kärsimystensä päättyneen siihen. Kuolemaa ei pitäisi sen vuoksi pelätä vaan sitä pitäisi toivoa, etenkin jos on ateisti.

        Onko täällä yhtä ainoaa ateistia, joka pelkää kuolemaa tai tahtoo elää hyvin vanhaksi? Veikkaisin, että sellaisia ateisteja on valtaosa ateisteista, jotka tahtovat elää hyvin vanhaksi, mutta kovin moni ateisti ei pelkää kuolemaa ainakaan sillä tavalla kuin jotkut helvettiin uskovat sitä pelkäävät. Se on hyvä asia, että helvettiä ei pelätä, sillä olematonta on turha pelätä. Olevaista voisin minäkin pelätä, mutta koska en pelkää, niin hyvä on näin...

        Olen lähempänä 60 kuin 50.

        Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta elää vihanneksena muistisairaiden säilytyslaitoksessa tai muuten vammautuneena.


      • he-ma kirjoitti:

        Olen lähempänä 60 kuin 50.

        Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta elää vihanneksena muistisairaiden säilytyslaitoksessa tai muuten vammautuneena.

        Joko olet tehnyt elintestamentin? Minä olen.

        Mitä tarkoitit sillä, että valtio voisi tarjota eutanasia-setelin 50:n kohdalla? Sitäkö, että joku voisi vapaaehtoisesti hyödyntää sen ja kuolla pois? Miksi sellaista seteliä ei tarjottaisi jo paljon aiemmin: vaikkapa 18-vuotiaille ja sitä vanhemmille? Säästyisi paljon terveydenhoidon kustannuksia...


      • poleemikko kirjoitti:

        Joko olet tehnyt elintestamentin? Minä olen.

        Mitä tarkoitit sillä, että valtio voisi tarjota eutanasia-setelin 50:n kohdalla? Sitäkö, että joku voisi vapaaehtoisesti hyödyntää sen ja kuolla pois? Miksi sellaista seteliä ei tarjottaisi jo paljon aiemmin: vaikkapa 18-vuotiaille ja sitä vanhemmille? Säästyisi paljon terveydenhoidon kustannuksia...

        Olen tehnyt elinluovutustestamentin kanta.fi palveluun.

        Elimiäni ei saa luovuttaa uskovaisille eikä virkamiehille, vaikkakin elintapojeni vuoksi kostoksi niitä ehkä kannattaisi luovuttaa juuri noille tahoille.

        Olen myös merkinnyt sinne ehdottoman elvytyskiellon kaikissa tapauksissa.


      • totisesti.totisesti
        poleemikko kirjoitti:

        Joko olet tehnyt elintestamentin? Minä olen.

        Mitä tarkoitit sillä, että valtio voisi tarjota eutanasia-setelin 50:n kohdalla? Sitäkö, että joku voisi vapaaehtoisesti hyödyntää sen ja kuolla pois? Miksi sellaista seteliä ei tarjottaisi jo paljon aiemmin: vaikkapa 18-vuotiaille ja sitä vanhemmille? Säästyisi paljon terveydenhoidon kustannuksia...

        "Joko olet tehnyt elintestamentin?"

        Minä olen luovuttanut elimeni monesti naisen käytettäväksi. Tosin ilman testamenttia.


    • Olen ihmetellyt sitä, miksi ateistit valittavat jatkuvasti kuolemasta, jos Jumala olisi olemassa, sillä he toisaalta pitävät kuolemaa hyvänä asiana eivätkä tahdo elää ikuisesti. Miksi siis syytätte kuvitteellista Jumalaa siitä, jos hän toteuttaa toiveenne ja antaa teidän kuolla? Miksi kuolema olisi paha asia ja todistaisi Jumalan olevan paha?

      Ymmärrän vielä sen, että Jumalaa pidetään pahana, koska maailmassa on kärsimystä, mutta ateistien valitusta kuoleman vuoksi en ymmärrä. Eikö se riitä, että luojaa pidetään "inhana", koska hän on sallinut evoluution kehittää mitä ihmeellisempiä tapoja aiheuttaa kärsimystä ihmisille ja tappaa meitä? Alussahan sellaisia "luotuja olentoja" ja sairauksia ei ollut, jotka ovat nyt evoluution tuloksena kaikkien nähtävänä... vai kieltääkö joku evoluution ja väittää, että ne eivät olekaan evoluution tulosta: samoin kuin kuolema?

    • poleemikkoonkuinkoomikko

      Elämäsi tuntuu näemmä ikuisuudelta jo nyt. Onnittelut :)

      • No jaa... minä elän sen ajatuksen vallassa, että tämä on ainoa elämä, joka minulla on, eikä mitään ole kuolemani jälkeen. Pidän toki mahdollisena sen, että harvat ja valitut saisivat elää vielä tämän elämän jälkeen, mutta en pidä sitä oletusta hyvin perusteltuna enkä usko itse pääseväni sellaiseen elämään, jos sellainen on tarjolla. Jos olisin "hyvä luoja", niin antaisin sellaisen elämän paljon itseäni paremmille ihmisille, mutta jos olisin "paha luoja", niin voisin sellaisen myös itselleni antaa, mutta se elämä olisi sitten kaukana siitä "taivaasta" tai "paratiisista", jota uskonnot tarjoavat: se olisi kaiketi lähempänä samojen tahojen tarjoamaa helvettiä, sillä tuskinpa paha ihminen parempaa ansaitsee... on niitä tosin pahempiakin kuin minä, uskon.


      • et.silleen
        poleemikko kirjoitti:

        No jaa... minä elän sen ajatuksen vallassa, että tämä on ainoa elämä, joka minulla on, eikä mitään ole kuolemani jälkeen. Pidän toki mahdollisena sen, että harvat ja valitut saisivat elää vielä tämän elämän jälkeen, mutta en pidä sitä oletusta hyvin perusteltuna enkä usko itse pääseväni sellaiseen elämään, jos sellainen on tarjolla. Jos olisin "hyvä luoja", niin antaisin sellaisen elämän paljon itseäni paremmille ihmisille, mutta jos olisin "paha luoja", niin voisin sellaisen myös itselleni antaa, mutta se elämä olisi sitten kaukana siitä "taivaasta" tai "paratiisista", jota uskonnot tarjoavat: se olisi kaiketi lähempänä samojen tahojen tarjoamaa helvettiä, sillä tuskinpa paha ihminen parempaa ansaitsee... on niitä tosin pahempiakin kuin minä, uskon.

        Uskomattoman hiljaisia ja elottomia nuo edesmenneet ikieläjät tosiaan ovat. Vaikuttavat hengettömiltä.


    • T..Mirka

      Uskonnot saastuttaa aivotoiminnot ja siksi olisi hyvä jos uskonnot kriminalisoitaisiin.

      • Mää runkkaan uskontojen päälle ja puhdistan ne.


      • poleemlkko kirjoitti:

        Mää runkkaan uskontojen päälle ja puhdistan ne.

        Tuo on selvästi uskovainen trolli, sillä ateisti ei voisi alentua rekisteröimään itselleen nimimerkkiä "poleemlkko", koska se muistuttaa minun nikkiäni, joka on poleemikko.


    • ateisti

      Oletko lukenut tai nähnyt yhtään 'tosimielellä' kirjoitettua tai kuvattua vampyyritarinaa tai muuta vastaavaa kuvausta? Esim. vaikka Veren vangit tai Highlander.

      Vaikka ikuinen tai yliluonnollisesti pitkitetty elämä voi helposti tuntua tavoittelemisen arvoiselta, niin olisiko se lopultakaan sitä? Sinä eläisit elämääsi ja joutuisit jättämään rakkaasi, ystäväsi ja kaikki muut, koska he ovat kuolevaisia. Kuolleet monta sataa taikka tuhatta vuotta sitten. Ainoastaan sinä muistaisit heidät etkä voisi keskustella kuolleista rakkaistasi kenenkään kanssa. Vai sinä eläisit merkityksetöntä elämääsi ilman helpotusta tuskaasi kuoleman muodossa.

      Tosiaankin. Ajallinen ja jossain vaiheessa päättyvä luonnonmukainen elämä on parempi vaihtoehto kuin ikuinen tai pitkitetty. Ainakin minulle.

    • q.v

      Muutama päivä sitten oli lyhyt uutinen Telomeraasientsyymistä ja solun vanhenemisen pysäyttämisestä. Gilgamesh projekti etenee mutta me emme kerkeä mukaan. Liian myöhään.
      Lapsemme ehkä mutta meidän junamme meni jo.

      Tietyssä mielessä biologinen kuolemattomuus vanhuuteen on mielenkiintoista mutta tuskin psyyke kestäisi sitä. Siksi on parempi, että kuolemme, kun kuolemme. Toivon kuitenkin, että lääketiede parantaa viimeisten vuosikymmenten laatua.

      • Lääketiede ei voi poistaa kuolemaa, vaikka vanheneminen ja sairaudet poistuisivat. Ihminen voi kuolla niin monin eri tavoin...

        sitä minä ihmettelen, miksi jotkut ateistit tahtovat elää niin vanhaksi, vaikka pitävät kuolemaa hyvänä asiana. Mitä nuorempana kuolisivat niin sitä parempi? Eivät ehtisi kärsiä niin paljon... vai onko elämä muutakin kuin kärsimystä? Ei kai, jos se on luojan luomaa?


      • q.v

        Ottaisitko vastaan biologisen kuolemattomuuden vanhuuteen, jos jokin pilleri sen sinulle antaisi?
        Sanotaan, että sinulla olisi vaikka 30-40 vuotiaan fysiikka. Pilleri kerran kuussa ja et vanhenisi.
        Aika houkutteleva vaihtoehto.

        Tietenkin voisit kävellä suojatiellä ja joku tollo voisi päissään ajaa päälle tai (Thorin) salama iskeä taivaalta.

        Netflix: Muuntohiili -sivuaa tätä asiaa.

        Kun mennään edelleen astetta pidemmälle niin mitä jos tietoisuus olisi reaaliaikaisesti linkitetty johonkin neuroverkkoon ja kun jokin juoppo ajaa suojatiellä päällesi niin tarvitsee vain kloonata uusi kroppa ja siirtää tietoisuus takaisin uusiin aivoihin. Aika pelottavaa.

        Tässä vaiheessa osa jengiä saattaisi todeta, että on mukavampaa vain seikkailla tuolla virtuaalipuolella ja jättää fyysinen ruumis vähemmälle käytölle tai kokonaan pois.
        Ehkä lopputulemana on tehdä Dysonin kehä jonkin punaisen kääpiön ympärille, ottaa siitä energia pyörittämään virtuuaalitodellisuutta sen 200 miljardia vuotta minkä se tähti elää..


      • q.v

    • Kukavoittaa

      Nooooh. Tuliko jo tarpeeksi maailman antaessa kauneintaan.

    • ihmettelenvaan

      En tahdo. Mieluummin lyhempi elämä, jossa on vähän haastetta, kuin kellua ikuisuuden meressä, ilman inhimillisiä tunteita, ilman kipua, ilman ihmissuhteita, ilman elämää.

    • EternalLife

      Ikuista elämää haluavat eniten ne ketkä vähiten tajuavat mitä se oikeasti tarkoittaisi.

      Pitkää elämää ihminen on aina havitellut mutta vasta nykyinen lääketiede on alkanut löytämään keinoja siihen. Ikävä kyllä.

      Lääketiede on tarjonnut valtavat markkinat laittomalle elinkaupalle jossa rikkaat ostavat itselleen uusia elimiä. Kiinassa ja Pohjois-Koreassa valtio kauppaa kuolemaantuomittujen elimiä kansainvälisille markkinoille. Venäjällä ja Brasialiassa tapetaan katulapsia varaosiksi ja laittomat klinikat asentavat niitä niille keillä on varaa. Monissa köyhissä maissa ihminen voi laillisesti myydä munuaisensa eniten tarjoavalle. Jopa Putinin tällä vuosituhannella tekemien muutaman viikon kestoisten katoamisten huhutaan johtuneen salaisista elimen siirroista hänelle. Kukahan nuori ja terve ihmisraukka on joutunut kuolemaan sen vuoksi?

      Amerikassa käydään myös keskustelua asiasta. Monet haluaisivat kuolemaantuomittujen elimet kierrätykseen mutta myrkkyruiskeen jäljiltä niitä ei voida käyttää elimensiirroissa. Niinpä siellä on ehdotettu paluuta vanhoihin teloitustapoihin. Jopa giljotiini on noussut esiin näissä keskusteluissa.

    • Miettikää jos pitäisi elää esimerkiksi 1000 vuotta ja katsoa telkkarista samat uusinnat vielä tuhansia kertoja,syödä samoja mikro roiskeläppäpizzoja vielä kymmeninä tuhansina päivinä ja sietää satojen kunnallisvaalien poliitikkoja itseään kehumassa,niin oikeesti...
      KUKA VITTU HALUAA!?

    • EräsAteisti

      Minusta elämä menettäisi merkityksensä jos eläisi ikuisesti.

      Itse kuolemaa en pelkää, kuolintapaa kylläkin. Pelkään ettei minun anneta kuolla, vaan minua pidetään hengissä väkisin vedoten "kaikki elämä on pyhää" lätinään.

      En ennen ajatellut eutanasiaa kauheasti, mutta kun näin oman alzheimeriä sairastavan mummini hoitolaitoksessa, niin ymmärrän paremmin miten tärkeää se mahdollisuus on saada. Mummi kun sai diagnoosin niin pyysi isääni pari kertaa tappamaan hänet, nyt isä taitaa olla ainoa henkilö jonka hän tunnistaa enää jotenkuten. En ikinä halua halua joutua sellaiseen paikkaan, mielummin oman käden kautta poistun täältä.

    • Jatkuu.se.sittenkin

      On olemassa ylösnousemus kuolleista, se koskee sekä vanhurskaita, että ei vanhurskaita.

      Ap. 24:
      "14. Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa, 15. ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin. 16. Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä. "

      Elämä jatkuu joka tapauksessa, olitpa uskova, tai et. Sen tosiasian vuoksi ihmisen tulee löytää pelastus Jeesuksessa Kristuksessa ja jos ei löydä, helvdetin portit heilahtaa ikävästi.

      IL . 20:
      "12. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. 13. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. 14. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. 15. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen. "


      Lohdullista on se, että Jumalan lupauksen mukaan etsivä löytää. Joka siis etsii koko sydämisesti anteeksiantoa ja yhteyttä Elävän Jumalan kanssa.

      • gdfhyd7uy

        Tämä on uskomuksesi, ei fakta.


      • näin.sulle.käy

        Kuoltuasi olet kuollut kuin kivi.
        Satukirjasi tekstit eivät sinua pelasta.


    • Jos ihminen osaa ajatella, hän ymmärtää, että (ehkä paradoksaalisesti) merkityksen ja arvon elämälle antaa sen rajallisuus. Elämä on sarja hetkiä, joista jokainen on lähtökohtaisesti ainutlaatuinen. Ikuinen elämä johtaisi merkityksettömyyteen ja kyllästymiseen. Se olisi lopulta helvetti eikä taivas.

    • mikko.polee

      Nostetaanpa tämäkin keskustelu uudelleen ylös, kun se sopii hyvin yhteen keskustelun "Pelkäätkö kuolemaa?" kanssa. Siinähän on käynyt ilmi, että ateistit eivät tyypillisesti pelkää kuolemaa. Tästä keskustelusta paljastuu sitten se, että ateistit eivät tyypillisesti tahdo elää ikuisesti. Niinpä on typerää sanoa Jumalaa pahaksi sen vuoksi, että ihmiset ja muut eliöt kuolevat. Jos se kuolema on kerran parempi vaihtoehto kuin ikuinen elämä, niin miksi ateistit valittavat kuvitteelliselle Jumalalle kuolemasta? Ettekö te osaa päättää, kumpi on parempi: ikuinen elämä vai kuolema?

    • Kalju_Pitkätukka

      Tahdon tai en, oletus tuonpuoleisesta ei ole realismia.

      Mielelläni elän pitkän elämän, jos vain olen sen verran terve, että elämä on mielekästä.

      Tunnen hyvinkin elämästään nauttivia 80-vuotiaita.
      Joku toinen on 40-vuotiaana (hädintuskin)kävelevä ruumis.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe