Akku ja invertteri aggregaattiin

pointon

Minkälainen akku/invertteri sopii 220 voltin aggregaatilla varattavaksi. Akku toisi käyttövapauksia aggregaatin käyttötarpeen osalta.

20

4079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meikä-

      Ei normaalista agrista saa mitään järkevää akkulaturia suurille virroille mitä invertterikäytössä tarvitaan tai ainakin tarvii sitten tosi ison normaalin akkulaturin siihen agrin ja akun väliin.

      Minä tein oman kyhäelmäni kokonaan auton laturista. Agri on silloin parhaimmillaan kun tarvitaan suurta tehoa hetkellisesti ja akkuviritykset silloin kun tarvitaan pieniä virtamääriä satunnaisesti ja silloin akkujen lataamiseen voi riittää aurinkopaneelit.

      Pelkkää invertterin hyötysuhdetta on aivan turha laskea (jos olet sama kyselijä) sillä häviöitä syntyy jo bensasta liike-energiaksi, mahdolliset voimansiirtohäviöt generaattorin akselille, liike-energia sähköksi, sähkön siirto akkuun, akusta siirto invertterin ja sitten se invertterin häviö. Pienellä sähkön kulutuksella kuitenkin kannattavampaa kun paukuttaa agria nollakuormalla 24/7.

      • Meikä-

        Korjaus: "akusta siirto invertterin ja sitten se invertterin häviö."

        siis akusta siirto invertteriin on sama asia kun invertterin hyötysuhde, ihme ettei kukaan kerinyt korjaamaan.


      • oispa_kahvia

        Jos sulla on se 220V agregaatti, niin mikä estää vaihtamasta siihen esim. autosta laturia generaattorin paikalle? Voi tulla järkevämmäksi hyötysuhteet tuolla tavalla.
        Sähköisellä käynnistyksellä varustettu agregaatti, joka lähtee automaattisesti käyntiin, kun akkujännite putoaa olisi itse asiassa haaveena: Kun olis sellainen agregaatti vielä, jolla pystyy pesemään esim. pyykkiä eli kohtuullisen kokoinen. Nuo aurinkopaneelit on tuollaisessa melkoisia hituvirtavitkuttimia ja tarvii katon täydeltä paneelia tuollaiseen!


      • täysautomaatio

        Ei kun niin se pitää olla että, sähköstartilla oleva aggre käynnistyy silloin kun akku/invertteri paketin kuorma ylittää tietyt ampeerit tai akun jännite laskee alhaiseksi. Tällöin rele heittää syötön ivertteriltä aggregaatille, ja samalla 230 V akkulaturi alkaa ladata akkua. Sitten akun jännitteen noustua täyteen ja kuorman laskettua invertterikelpoiseksi rele vaihtaa invertterille ja sammuttaa aggren. Sopivia aseteltavia virta- ja jännitereleitä löytyy markkinoilta.
        Tuollaisen minä rakentelisin jos olisi tarvetta, ja tietty akkuja lataisi myös lisänä aurinkopaneelit.


      • Meikä-

        minä kyllä ajattelin tehdä niin että kaikki virta tulee akulta kuudelle tahdistetulle victron energy invertterille. kun akun jännite laskee niin wanha japsin jakajapumpullinen dieseli lähtee käyntiin ja lataa akkuja kunnes akkujen ottama virta 14,4V jännitteellä tippuu riittävän pieneksi.

        Käyntikuntoisia dieselautoja saa 50€ hinnalla ja pistää loput puristimeen, siinä on startti valmiina ja moottorin hukkalämmöt siirretään letkuilla kiinteistön lämmityskiertoon/energiavaraajaan.

        Tuossa kun lähtee kikkailemaan jonkun invertterin/agrin kuormanvaihdolla niin äkkiä käy niin että pieni invertteri kerkiää kyykätä, tai releen siirron aiheuttama hetkellinen sähkökatko, tai invertterin ja agrin sattumanvarainen vaihe-ero sekoittaa käynnissä olevan pesukoneen.

        Hystereesissäkin olisi rakentamista ettei käy niin että rele ravistaa kokoajan agrin ja invertterin välillä, jota sitten vielä lisäinnostaa se että käytettävät sähkölaitteet saattavat ensin kyykätä pienestä sähkökatkosta, ja kun kuormat katoaa niin sähköt palaa pikku invertterille, niin yrittävät taas uudelleen ja kyykkää taas.


      • täysautomaatio
        Meikä- kirjoitti:

        minä kyllä ajattelin tehdä niin että kaikki virta tulee akulta kuudelle tahdistetulle victron energy invertterille. kun akun jännite laskee niin wanha japsin jakajapumpullinen dieseli lähtee käyntiin ja lataa akkuja kunnes akkujen ottama virta 14,4V jännitteellä tippuu riittävän pieneksi.

        Käyntikuntoisia dieselautoja saa 50€ hinnalla ja pistää loput puristimeen, siinä on startti valmiina ja moottorin hukkalämmöt siirretään letkuilla kiinteistön lämmityskiertoon/energiavaraajaan.

        Tuossa kun lähtee kikkailemaan jonkun invertterin/agrin kuormanvaihdolla niin äkkiä käy niin että pieni invertteri kerkiää kyykätä, tai releen siirron aiheuttama hetkellinen sähkökatko, tai invertterin ja agrin sattumanvarainen vaihe-ero sekoittaa käynnissä olevan pesukoneen.

        Hystereesissäkin olisi rakentamista ettei käy niin että rele ravistaa kokoajan agrin ja invertterin välillä, jota sitten vielä lisäinnostaa se että käytettävät sähkölaitteet saattavat ensin kyykätä pienestä sähkökatkosta, ja kun kuormat katoaa niin sähköt palaa pikku invertterille, niin yrittävät taas uudelleen ja kyykkää taas.

        Meikä maalailee piruja seinille. Valvontareleissä on kyllä erikseen aseteltavat ylä- ja alarajat, joten toimintaan saa hystereesiä tarvittavasti. Eikä peruslaitteet vähästä sekoa syötönvaihdossa, on niiden kestettävä normaalitkin sähköräpsyt joissa jää useita jaksoja väliin pimeäksi. Polttomoottorin automaattistarttauskin on jo koeteltua tekniikkaa, sitä käytetään kuplahallien varapuhaltimissa ja hakelämmityskattiloiden varapumpuissa sähkökatkojen varalta. Systeemin kasaaminen tietenkin vaatii vähän harrastuneisuutta.


      • Meikä-

        Eikö tietokoneiden ja muiden serverien upsit toimi juuri niin että invertterit on aina päällä 247 josta virta tulee suojatuille laitteille, ja akut latautuu samalla. Sähkökatkossa vain upsin lataus loppuu, tämä juuri siksi ettei katkosta tule häiriötä laitteille?

        Helppohan auton koneesta on tehdä tuollainen automaattinen starttaus. Jänniteohjattu rele joka käskee starttia, starttaaminen lopetetaan kun laturilta tulee tieto että kone käy tai vastaavasti heti kun startin ottama virta romahtaa.

        Joku mekaaninen dieseli vaan ni et tarvi mitään auton ecu:ta selvitellä johtosarjoineen tai rakennella omaa ohjausta yhteispaineelle jos loput romppeet luovuttajaraadosta jää saamatta.

        Sitte tupaöljyä tankkiin ja välillä PCB:tä jos saattuu muuntajasta lorahtamaan <3


      • täysautomaatio
        Meikä- kirjoitti:

        Eikö tietokoneiden ja muiden serverien upsit toimi juuri niin että invertterit on aina päällä 247 josta virta tulee suojatuille laitteille, ja akut latautuu samalla. Sähkökatkossa vain upsin lataus loppuu, tämä juuri siksi ettei katkosta tule häiriötä laitteille?

        Helppohan auton koneesta on tehdä tuollainen automaattinen starttaus. Jänniteohjattu rele joka käskee starttia, starttaaminen lopetetaan kun laturilta tulee tieto että kone käy tai vastaavasti heti kun startin ottama virta romahtaa.

        Joku mekaaninen dieseli vaan ni et tarvi mitään auton ecu:ta selvitellä johtosarjoineen tai rakennella omaa ohjausta yhteispaineelle jos loput romppeet luovuttajaraadosta jää saamatta.

        Sitte tupaöljyä tankkiin ja välillä PCB:tä jos saattuu muuntajasta lorahtamaan <3

        Ideanahan olisi se että järkevän kokoinen invertteri hoitelisi pienet kuormat telkkariin, jääkaappiin asti , sitten yli kilowatin kuormiin astuisituisi aggregaatti peliin. Aggregaatti myös pitäisi automaattisesti akun latingissa kun aurinko ei paista.
        Pitäiskö tuotteistaa ja alkaa valmistamaan systeemiä aurinkosähkön kylkiäiseksi? :)


      • Meikä-

        Ideahan siinä on hieno ja toki sitä saa ruveta valmistamaan meinasin vaan että itse tekisin hieman toisin mutta kumpikaan ei ole väärin. Ite vaan en saisi järkevästi toimimaan tai täytyisi ainakin mitoittaa kallis invertteri 10kW teholle ja sen lisäksi 10kW agi.

        Jos nyt ajatellaan että järjestelmä on invertterikäytössä ja laitan yllättäen 2kW mikron päälle niin kilowatin invertteri menee oitis ylikuormaan ja sähköt katkeaa, siitä menee sitten muutamia sekuntteja että järjestelmä havahtuu ja agri käynnistetään ja sähköt tulee takaisin. Itselle tämä katkoilu ei sopisi pesukoneen ja retro-pc:iden takia

        Joudut siis joko mitoittamaan invertterin ja akut hetkellisesti maksimikuorman mukaan tai sitten opetat muijallesi ja mahdollisille lapsillesi että ennen kun käynnistää pesukonetta tai mikroa, pitää napista käynnistää agri manuaalisesti että ei sähköt katkea.

        Olen minäkin joskus autoon tehnyt ihan vaihtoreleeleellä tilan vaihdon invertteristä verkkovirtaan kun johto lyödään seinään mutta en kyllä ole nähnyt mitään sen kummallisempaa valvontarelettä? Onko sellaisesta linkkiä tai mitä se valvoo 230V piirin virtaa vai 12V piirin virtaa/jännitettä

        Itse teksin valvonnan siten että vain 12V piiriä seurataan, vaikka tasan 12V jännitteellä genu käyntiin ja pidetään käynnissä niin kauan että akusto ei ota enää 14.4V jännitteellä kunnolla virtaa. Loppulataus aurinkokennoilla.


      • vanhaaostamassa
        oispa_kahvia kirjoitti:

        Jos sulla on se 220V agregaatti, niin mikä estää vaihtamasta siihen esim. autosta laturia generaattorin paikalle? Voi tulla järkevämmäksi hyötysuhteet tuolla tavalla.
        Sähköisellä käynnistyksellä varustettu agregaatti, joka lähtee automaattisesti käyntiin, kun akkujännite putoaa olisi itse asiassa haaveena: Kun olis sellainen agregaatti vielä, jolla pystyy pesemään esim. pyykkiä eli kohtuullisen kokoinen. Nuo aurinkopaneelit on tuollaisessa melkoisia hituvirtavitkuttimia ja tarvii katon täydeltä paneelia tuollaiseen!

        "mikä estää vaihtamasta siihen esim. autosta laturia generaattorin paikalle?"

        Saako aggregaatteihin noin vain kiinni ilman kikkailua jonkin 60A autolaturin. Noinhan se olisi paras ladata akku nopeasti ja sitten kaikki piensähkö akusta invertterin kautta.


      • akkujasarjassa
        vanhaaostamassa kirjoitti:

        "mikä estää vaihtamasta siihen esim. autosta laturia generaattorin paikalle?"

        Saako aggregaatteihin noin vain kiinni ilman kikkailua jonkin 60A autolaturin. Noinhan se olisi paras ladata akku nopeasti ja sitten kaikki piensähkö akusta invertterin kautta.

        En näe järkeä siinä, että isotehoisessa kohteessa käytettäisiin 12 V akkua. Miksi kerjätä vaikeuksia satojen ampeerien virroista kun akkuja sarjaankytkemällä saadaan virrat pysymään kurissa?

        Vähintään 24 V akusto, mielellään neljä akkua sarjassa eli 48 V. Sitten invertteri, joka antaa tarvittavan huipputehon tuosta akustosta. Joku 60 ampeeria ja 48 V jännite tekisi jo 2880 W.

        Huonolaatuisellakin 230 V aggregaatilla on varsin helppo ladata akustoa itse rakennettua elektroniikkaa käyttäen. Suojaukset jännitepiikkejä ja ylijännitettä varten tietenkin otetaan huomioon.

        Mikään ei myöskään estä jakamasta samaa akustoa useammalle invertterille. Oma pienempi invertteri syöttämään tietokoneita ja muita herkkiä laitteita. Tehosyöpöt vehkeet toisen invertterin taakse ja siihen virrankatkaisuautomatiikkaa.


      • Meikä-

        Minääpä kerron miksi MINÄ käytän 12V jännitettä vaikka useasti käytetäänkin suurempia jänniteitä tuollaisissa järjestelmissä:

        Sama kun "tehdasstandardit" teollisuudessa. Minulla on jo olemassa oleva kalusto 12V ja tarvitsen sitä jännitettä joka paikkaan. Jännitteen nostaminen pistäisi myös autossa kulkevan mobiilikaluston vaihtoon/epäyhteensopivaksi ja autoonkin pitäisi vaihtaa 24V sähköjärjestelmä. Ja muita 25A cteck automaattilatureita käyttökelvottomaksi sitä myöten aikaa ja rahaa palamaan pelkän pelleilyn takia.

        Eikä se 24V mitään suuria etuja anna, kun nostat neljäkasiin niin mistä saat enää järkeväsi hankittua autolatureita joilla saat ladattua akustoa samaan aikaan kun käytät invertteriä? Nyt ei ole skutsissa voimapistorasiaa mihin työnnetään trukkilaturi kiinni.

        Kysymys ei todellakaan ole siitä etteikö agrista saisi tehtyä laturia vaan turhasta energian muodon muuntelusta johon hukkuu aina tehoa. Teslahan tämän tehonsiirron meille aikoinaan jo pähkäili, akut kiskolla rinnan ja invertteri samaan kiskoon, siirretään energiaa sitten kohteelle suurempana jännitteenä.

        Vastaan samassa myös tuolle joka kyselee laturin kytkemistä agriin generaattorin tilalle: Kaikki on rakennettavissa riippuu ihan siitä missä kohtaa peukalo on kämmentä. Kiinalaisissa agreissa voi olla yhteinen laakeri sekä kampiakselille että generaattorille että siinä saa vähän haasteita lisää jos sellainen sattuu kohdalle, itse tekisin ruohonleikkurin koneesta tai sekatavarakaupan 6,5hp vaaka-akselista.


      • täysautomaatio
        Meikä- kirjoitti:

        Ideahan siinä on hieno ja toki sitä saa ruveta valmistamaan meinasin vaan että itse tekisin hieman toisin mutta kumpikaan ei ole väärin. Ite vaan en saisi järkevästi toimimaan tai täytyisi ainakin mitoittaa kallis invertteri 10kW teholle ja sen lisäksi 10kW agi.

        Jos nyt ajatellaan että järjestelmä on invertterikäytössä ja laitan yllättäen 2kW mikron päälle niin kilowatin invertteri menee oitis ylikuormaan ja sähköt katkeaa, siitä menee sitten muutamia sekuntteja että järjestelmä havahtuu ja agri käynnistetään ja sähköt tulee takaisin. Itselle tämä katkoilu ei sopisi pesukoneen ja retro-pc:iden takia

        Joudut siis joko mitoittamaan invertterin ja akut hetkellisesti maksimikuorman mukaan tai sitten opetat muijallesi ja mahdollisille lapsillesi että ennen kun käynnistää pesukonetta tai mikroa, pitää napista käynnistää agri manuaalisesti että ei sähköt katkea.

        Olen minäkin joskus autoon tehnyt ihan vaihtoreleeleellä tilan vaihdon invertteristä verkkovirtaan kun johto lyödään seinään mutta en kyllä ole nähnyt mitään sen kummallisempaa valvontarelettä? Onko sellaisesta linkkiä tai mitä se valvoo 230V piirin virtaa vai 12V piirin virtaa/jännitettä

        Itse teksin valvonnan siten että vain 12V piiriä seurataan, vaikka tasan 12V jännitteellä genu käyntiin ja pidetään käynnissä niin kauan että akusto ei ota enää 14.4V jännitteellä kunnolla virtaa. Loppulataus aurinkokennoilla.

        Tietenkin tehot pitää suhteuttaa toisiinsa ja käyttöpaikkaan. Mökkikäytössä 2000W mikrouuni on vähän yliampuva, minunkin perusmikron takaseinässä lukee 900W. Jos mökillä halutaan käyttää pesukonetta, on invertteriin ja akkuun panostettava enemmän, että systeemi pysyy miten kuten käynnissä sen 5-10 s jonka aggre vaatii noustessaan täyteen valmiuteen. Toisaalta ei ole mitään mieltä ottaa akuista sähköä kun laitteen teho on yli 500-1000W, kun on se aggre käytettävissä.


      • Meikä-

        Sähköhän ei tule akuista silloin kun akkuja ladataan täydellä teholla. Laturin tekemä virta menee suoraan inverterille, akun varaus- ja purkuhäviöt tulee vain silloin kun virta kierrätetään akun kautta.

        Häviöiksi jää tuo 12V jännitteestä nostaminen 230V jännitteeseen kun sitä ei tehdä suoraan generaattorilla oikeaan muotoon. Tosin silloin ei tarvi huolehtia taajuudesta käyntinopeudella eikä mölytä esim. yö-aikaan eli puolet on molemmissa.

        Minun mikro jostain 80-luvulta on muistaakseni tasan 2kW


      • täysautomaatio
        Meikä- kirjoitti:

        Sähköhän ei tule akuista silloin kun akkuja ladataan täydellä teholla. Laturin tekemä virta menee suoraan inverterille, akun varaus- ja purkuhäviöt tulee vain silloin kun virta kierrätetään akun kautta.

        Häviöiksi jää tuo 12V jännitteestä nostaminen 230V jännitteeseen kun sitä ei tehdä suoraan generaattorilla oikeaan muotoon. Tosin silloin ei tarvi huolehtia taajuudesta käyntinopeudella eikä mölytä esim. yö-aikaan eli puolet on molemmissa.

        Minun mikro jostain 80-luvulta on muistaakseni tasan 2kW

        Onhan niissä jossain mikroissa mukana grillivastukset että saadaa väriä pintaan. Siinä varmaan on tehot kuin tavan sähköuunissa.


    • pointon

      Autolaturi oli hyvä idea. Tähän saumaan autolaturi ja pieni invertteri valaistukseen ja läppärille riittää. Hyötysuhde invertterissä on hyvä.

      • Meikä-

        Jos et ole mikään raskaan sarjan tekniikan harrastaja niin helpoimmalla pääset ruohonleikkurin koneella ja auton laturilla. Siinä Brigen itsevetävässä mallissa on jo kiilahihnapyörä valmiiksi kampiakselilla.

        Sitte laitat laturin herätepiuhaan kytkimen niin että laturi lalkaa lataamaan vasta kun olet saanut ensin koneen käyntiin. Se brigen kone vaan on niin pieni että jos vedät huolella sähköä mitä laturi jaksaa antaa niin kone stumppaa jos ei ole rakennettu sitä varten kenttämagnetoinnin rajoitusta.


      • romut.rauhaan
        Meikä- kirjoitti:

        Jos et ole mikään raskaan sarjan tekniikan harrastaja niin helpoimmalla pääset ruohonleikkurin koneella ja auton laturilla. Siinä Brigen itsevetävässä mallissa on jo kiilahihnapyörä valmiiksi kampiakselilla.

        Sitte laitat laturin herätepiuhaan kytkimen niin että laturi lalkaa lataamaan vasta kun olet saanut ensin koneen käyntiin. Se brigen kone vaan on niin pieni että jos vedät huolella sähköä mitä laturi jaksaa antaa niin kone stumppaa jos ei ole rakennettu sitä varten kenttämagnetoinnin rajoitusta.

        Halpakaupat myyvät irtomoottoreita useampaakin kokoa, jos haluaa rakennella itse aggregaatin. Voi suosiolla jättää sen ruohonleikkurin rauhaan.


      • Meikä-

        se nyt riippuu minkä tasoinen kaveri on rakentamassa, jos kyseessä on joku nykypäivän "ammattilainen" ei varmasti onnistu vaaka-akselilla eikä brigellä. Teippiä ja nippusiteitä... Halpakaupan motteihin ei välttämättä saa yhtä hyvin varaosia kun bridgeen.

        Toiseksi brigessä on se kiilahihnapyörä jo valmiiksi kiinni akselilla jos ei satu olemaan sorvia käytettävissä millä sorvailee mieleisen kokoisia hihnapyöriä sopivan kokoiselle akselille.

        Honkkarin Deuzerista minäkin tein sen mun agrin mistä on kuviakin ollu täällä palstoilla kun mulla sorvi pyörii tossa ihan vasemmalla kädellä konesyötöllä samalla kun tekee jotain muuta, rakentelee vaikka ilmajousitettua 3,5tonnin telitraileria <3


    • vänni

      Jos kuormitat inventteriä 1200W teholla ja syöttöjännite on 12V inventerissä niin ottovirta on laskennallisesti 100A akusta . Tämä on aika hurja virta akulle. Akku ei pitkää aikaa tuota kestä tai sitten laitettava useampi 12V akku rinnan. Itse hommaisin akrekaatin kaveriksi tehokkaan pikalaturin ja käyttäisin agregaattia aina kun tehon tarve ylittää 1000W pitemmän ajan. Ja akrekaatista suoraan se 240V tarvittavaan laitteeseen. No rahallahan tietysti saa oman mallisen kaluston.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6314
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe