Vakava masennus, ja olen 13-vuotias tyttö.

Miullaonviilteluarpia

Eli olen 13-vuotias tyttö, ja mulla on todella vakava ja vaikea masennus ja mulla on niihin todella monia syitä joita en haluu nostaa esille. Mutta joo, en etsi nyt sääliä, enkä kaipaa apua koska tulen vain laittaa mun huonosta mielestä tänne tälläsen. Mä oon kärsiny tästä 6-vuotta, eli toisesta luokadta lähtien, ja tää siis ei johdu musta vaan muista ihmisistä, sen voin sanoa. Ja en nyt tarkoita vieraita ihmisiä, vaan tuttuja. Ja siis mä en halua mistään apua todellakaan enää, enkä myöskää haluu täältä kitää sääliä. Tulen siis vaa kertoo, et mul on paha olo. Sillä tää on mul helpompaa, eli siis sen takii koska te jotka olette muös etre oo ainoita. Ette oo ainoita, jotka ootte tällasen masennuksen kans siis.

27

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tilaneestasi tänne! Hankalalta tuntuvan elämäntilanteen pohtiminen yksin on raskasta. Tällaisessa tilanteessa ulkopuolinen tuki voi olla hyvä voimavara. Sanoit, että et kaipaa apua, mutta laitan sinulle kuitenkin muutaman linkin, joihin voit halutessasi olla yhteydessä.

      - Sekasin-chat nuorille, https://sekasin247.fi/. Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 7-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoise

      - Verkkokriisikeskus Tukinet, https://www.tukinet.net/. Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      - Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 arkisin klo 09.00-07.00 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 15.00-07.00.

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

      • Miullaonviiltelyarpia

        Joo, mut tota käyn koulupsykologil. Vaik se koulupsykologi yrittää auttaa, voisin sanoi et ei tekis mieli mennä.


      • Armoa

        Miksei tee mieli mennä? Kävin teininä äidin pakottamana terapeutilla enkä yhtään pitänyt hänestä. Nyt aikuisena olen tajunnut, että terapeuttien ammattitaidossa on suuria eroja eikä myöskään pidä vähätellä persoonallisuuksien yhteensopivuutta. Jos kyse on siitä, ettet pidä koulupsykologistasi, kannattaa siitä sanoa suoraan. Jos taas kyse on siitä, että asia nolottaa tai ei huvita käydä tms, kannattaa purra hammasta ja käydä silti. On ihan tosiasia, että omista ongelmista puhuminen helpottaa oloa. Parasta on puhua luotettavalle ystävälliselle ihmiselle, olkoot vaikka naapuri. Sinun on kuitenkin hyvä muistaa, että heikkoja vaanii kaikenlaiset hyväksikäyttäjät, jotka vain naamioituvat auttajiksi. Sen takia koulupsykologi ei ole huono vaihtoehto.

        Halaisin sinua, jos voisin. Olet arvokas. Aurinko paistaa vielä joskus risukasaan, muista se.


      • Miullaonviiltelyarpia

        Se on sitten taas mun adia miksen haluu mennä, et varmasti tajuat. Mut sen voin sanoo, et toista ei voi pakottaa jos ei haluu mennö sinne. Ei toista vaa voi pakottaa, ei mikään saa olla väkinäistä ja pakkopullaa. Mulle ei paista mikään, ja oon pelkkä padka jonka täytyy kuolla. Jos ei muuten, nii armomurhalla sitten.


      • Armoa
        Miullaonviiltelyarpia kirjoitti:

        Se on sitten taas mun adia miksen haluu mennä, et varmasti tajuat. Mut sen voin sanoo, et toista ei voi pakottaa jos ei haluu mennö sinne. Ei toista vaa voi pakottaa, ei mikään saa olla väkinäistä ja pakkopullaa. Mulle ei paista mikään, ja oon pelkkä padka jonka täytyy kuolla. Jos ei muuten, nii armomurhalla sitten.

        Se on tosiaan sun asia eikä mulle kuulu. Yritin vain olla avuksi, koska olen itsekin ollut masentunut nuori. Kaipasin silloin ystäviä ja kannustavia, luotettavia aikuisia. Onneksi löysin lopulta molempia ja uskon sinunkin löytävän, jos niistä on pulaa.

        Elämässä on kaikilla myös asioita, jotka tuntuvat väkinäiseltä ja pakkopullalta, mutta jotka pitää vain tehdä. Kuka tahansa voi kirjata listan oman elämänsä pakkopullista, joten en edes anna esimerkkejä. Mutta sen totean, että yleensä kun on saanut pakkopullan suoritettua, on olo kuin voittajalla. Joudun ottamaan itseäni melkein päivittäin niskasta kiinni joidenkin asioiden kohdalla. Kenenkään elämä ei ole yhtä onnea ja auvoa, alakulosta pitää yrittää päästä yli ja joidenkin epämiellyttävien asioiden kanssa pitää vain oppia elämään.

        Jokainen ihminen on joskus paska, mutta myös arvokas. Emme ole mustavalkoisesti vain jompaakumpaa.

        Musta ei taida olla sulle paljon apua, koska et halua apua, mutta kerro ihmeessä, jos kuitenkin voin auttaa jotenkin täällä palstalla. Yritän parhaani ja tajuan aika paljon monestakin asiasta. Halaus <3


      • Miullaonviiltelyarpia

        No tiedän. Mul vaa ei oo muut ku mutsi, mut mutsii en viitti ny rasittaa. Mut joo, en pysty enäö luottaa ihmisiin koska mua on petetty aika paljon, ja nykyäänkin siis. Se on hyvä että sä sentään saat otettuu niskasta kiinni, ja kiinni härkää sarvista ja ihmisiä jotka on luotettavia. Nyt ei oo kyse ettenkö haluis sun kans puhuu, vaa siitä et nyt kaikki näkee tän et järkevämpi oli esim esim, sähköpostis ettei tarttis tääl sit.


      • Armoa
        Miullaonviiltelyarpia kirjoitti:

        No tiedän. Mul vaa ei oo muut ku mutsi, mut mutsii en viitti ny rasittaa. Mut joo, en pysty enäö luottaa ihmisiin koska mua on petetty aika paljon, ja nykyäänkin siis. Se on hyvä että sä sentään saat otettuu niskasta kiinni, ja kiinni härkää sarvista ja ihmisiä jotka on luotettavia. Nyt ei oo kyse ettenkö haluis sun kans puhuu, vaa siitä et nyt kaikki näkee tän et järkevämpi oli esim esim, sähköpostis ettei tarttis tääl sit.

        Sama juttu, ei ole kiinni siitä, etten haluaisi sun kanssa keskustella, mutta en suosittele kenellekään, varsinkaan alaikäiselle, edes sähköpostiosoitteen vaihtamista täällä. Täällä kirjoittelee moni aika epämääräinen tapaus ja kuka tahansa voi esittää olevansa jotain ihan muuta kuin todellisuudessa on. Sen takia on parempi, että otat yhteyttä vaikka SOS-kriisikeskukseen. Siellä vastaavat luotettavat aikuiset.

        Haluan myös suojella itseäni. Mieluummin keskustelen näin anonyymisti. Jos totta puhutaan, tämä palsta ei tee hyvää kovin monelle, jos kenellekään. Paljon inhottavia kommentteja ja osa kirjoittajista selvästi pahasti häiriintyneitä, jotka eivät ainakaan vähennä epäluottamusta muita kohtaan. Itsellä on ainakin mennyt maku ja taidan jättää tämän palstan.

        Toivottavasti sulla on tänään on vähän parempi päivä.


      • Miullaonviiltelyarpia

        No ei ollu yhtään sen parempi. Nyt yksi tyttö levitti pojalle, ja poika levittää eteen pöin. Mut ei huolta, oon ruvennu 1 kertaa viikossa köymäö psykologilla ja se osaa varmaa auttaa.


      • Armoa
        Miullaonviiltelyarpia kirjoitti:

        No ei ollu yhtään sen parempi. Nyt yksi tyttö levitti pojalle, ja poika levittää eteen pöin. Mut ei huolta, oon ruvennu 1 kertaa viikossa köymäö psykologilla ja se osaa varmaa auttaa.

        Joku siis levitti jotain mitä kerroit luottamuksella? Nuorilla ne oman ikäiset eivät aina ole kaikkein parhaimpia uskottuja, koska ovat vielä niin kypsymättömiä. Mutta toisaalta aikuisistakin löytyy kaikenlaisia sairaita tapauksia. Kannattaa siis olla tarkkana kenelle kertoo yksityisasioitaan. Sen takia suosittelin SOS-kriisikeskusta ja koulupsykologia.

        Psykologin työ on nimenomaan auttaa. Toivottavasti saat apua. Anna hänelle mahdollisuus. Ja kyllä se aurinko vielä tosiaan paistaa sinne risukasaankin. Tsemppiä!


      • Miullaonviiltelyarpia

        Et tiedä mun tilannettam ja jos tosiaan ei kiinnosta nii annna olla. Ps. Siis oiitti muuten, mut pystyyhön sen aina vaihtaa jos tulee outoi viestei tai muute ei sillee enää jaksa tai silleen siis.


      • Armoa
        Miullaonviiltelyarpia kirjoitti:

        Et tiedä mun tilannettam ja jos tosiaan ei kiinnosta nii annna olla. Ps. Siis oiitti muuten, mut pystyyhön sen aina vaihtaa jos tulee outoi viestei tai muute ei sillee enää jaksa tai silleen siis.

        En tosiaan tiedä sun tilannetta eikä sun tarvitse mitään kertoakaan. Yritän vain olla tätä kautta tukena. Kuten sanoin, olen ollut masentunut nuori itsekin. Mua auttoi kannustavat aikuiset ja se että löysin harrastusten kautta omat vahvuuteni. Aloin hiljalleen arvostaa itseäni ja nauttimaan elämästä. Vieläkin on välillä haastavaa, mutta uskallan jo uskoa, että elämä kantaa. Nuorena kaikki tuntui niin vakavalta ja lopulliselta.

        Eikä tosiaan ole kyse siitä, ettei mua kiinnostaisi tai en haluaisi puhua sun kanssa. Kuka tahansa voi napata tänne laitetun sähköpostiosoitteen ja esittää jotain muuta kuin onkaan. Olen kerran polttanut näppini saman tyyppisessä tapauksessa ja sain kimppuuni todella häiriintyneen ja manipuloivan persoonallisuushäiriöisen. Jokaisella on oikeus suojella itseään ja pitää kiinni rajoistaan. Muista säkin tehdä niin!


      • Miullaonviiltelyarpia

        1. Meillä kaikilla ei ole aikuisia tukena eikä ystäviä. (Sen sijanaan puolustavat kiusaajia ja minä en viitsi puolustaa itseäni. nyt jun koukussa ja koukussani siis leviäö tieto siitä, että mitä teen ja miksi teen nii vaan yhden tytön ja pojan takia. Jotma ovat yllätys ylläty mun kuokalla, eli samas luokas.)
        2. Mun ei oo pakko esittäää, että mä arvostan itteeni, ja että jauttisin elämästäni.


        Älä puhu enää mulle, kerran ku tää on nii vaikeeta. Ja kuten sanoib, en tarvii ny enää apuu.

        Eli tää oki siis ny täs sitte.


    • kerroppa-ensin-isille-ja

      äidille. noi on ensin perheen sisäisiä asioita.

      joo.

      • Miullaonviilteluarpia

        No kul sotä saa muualtakin.


      • tai-lopeta-puhumasta-pas
        Miullaonviilteluarpia kirjoitti:

        No kul sotä saa muualtakin.

        no kun sinä et ymmärrä mistään yhtään mitään niin kysy iskältä !


      • Miullaonviiltelyarpia

        Ymmärränpäs, olen vain masentunut. Is ei enää oo, eikä mun perheasiat sulle kuulu.


    • Miullaonviilteluarpia

      Mut siis en haluu kettoo koko juttuu, mut kövin kpulussa koulupsykplofin kanssa ja puihun säännölliisesti yksi tai kaksi kertaa viikossa koukupsygolokin kanssa siis.

    • lakkasuo

      Oliko siitä psykologin kanssa puhumisesta apua? Haluatko kertoa mikä aiheutti sen ettet enää käy hänellä?

      Alkuviestissä sanoit ettet halua sääliä, mutta ajattelen että kyllä sinulla on oikeus myötätuntoon ja oikeus siihen että sinua kuunnellaan. Vaikka sitten täällä.

      Sinulla on haasteellinen ikä, paljon ratkaistavaa elämässä. Ei ihme että voimat loppuvat varsinkin kun viittaat, että ongelmasi johtuvat "muista ihmisistä". Et halua kertoa tarkemmin mutta voin kuvitella että ympärilläsi, perheessä, koulussa ym. on ihmisiä jotka käyttäytyvät sinua kohtaan hyvin pahalla tavalla. Etkä saa kasvamiseesi sellaista tukea kuin välttämättä tarvitsisit.

      Hyvä että jaksat kirjoittaa edes tänne!:) Noihin tukipuhelimiin kannattaa varmasti yrittää soittaa. Ja Mannerheimin lastensuojeluliiton puhelimeen:

      Lasten ja nuorten puhelimeen voivat lapset ja nuoret soittaa maksutta koko maassa joka päivä. Puhelimen toisessa päässä on koulutettu vapaaehtoinen aikuinen, jolla on aikaa kuunnella.
      Lasten ja nuorten puhelimessa voi kysyä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa itseä mietityttävästä asiasta. Puhelimen aikuiset päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia. Lasten ja nuorten puhelimen puheluja ei nauhoiteta.
      Lasten ja nuorten puhelin 116 111
      maanantaista perjantaihin kello 14–20
      lauantaisin ja sunnuntaisin kello 17–20

      Siellä on myös nettikirjepalvelu.

      • Miullaonviiltelyarpia

        En sanonut etten käy enää hänellä, vaan et käyn kerran pari viikossa. Enkä tosiaankaan puhu teille asioistani, enkä me tuollaisiin, mut kiitti siis vavaa uuten.


      • lakkasuo

        Ei sinun tarvitse meille kertoa mitään , kun et halua. Jos tuntuu että se psykologi jolla käyt ei ymmärrä sinua eikä kuuntele, niin voisiko olla niin että hän ei ole oikea ihminen sinulle. Joku muu voisi ymmärtää paremmin. Ihmiset jotka käyvät terapiassa esimerkiksi Kelan kustantamana valitsevat terapeutin ensin itse, käyvät joskus monenkin vastaanotolla kerran tai pari kokeilemassa miltä tuntuu ja haluaako jatkaa . Kaikkien kanssahan ei voi sujua yhtä hyvin. Ihmisiä ne psykologit ja terapeutitkin vaan ovat Joten jos sinusta todella tuntuu että hän jolla käyt ei ymmärrä, niin voisit ehkä esittää että haluaisit vaihtaa työntekijää. Se on sinun oikeutesi!

        Kuitenkin sitten kun pääsee puhumaan sellaisen kanssa joka oikeasti ymmärtää, se helpottaa. Voin kertoa omasta kokemuksesta. Luota vain itseesi. Koska kerroit täällä ainakin jotain niin se tarkoittaa että koet puhumisen hyödylliseksi. Ei sinun tarvitse asioistasi kertoa kenellekään jolle et halua, pidä siitä kiinni. Vasta kun tapaat ihmisen johon luotat tarpeeksi, sitten kerrot, ja silloinkin voit aina olla kertomatta jos haluat.


      • Miullaonviiltelyarpia

        Tiiän tiiän.


    • EtOleAinoa

      joo itelläki ollu joskus sama tunne ettei halua enää apua. mut kyllä se sitten yhtäkkiä auttaaki vaikka tuntuuki kauheelta ja vastenmieliseltä mennä juttelemaan jonku random tyypin kaa omista asioistaan. ja jotkut ihmiset voivat olla todella p***amaisia. mutta kyllä siitä elämästä löytää kivojakin asioita!
      t. 14v poika

      • Miullaonviiltelyarpia

        Ihan ok, et oon sun kans vähön erimieltä tosta ainaki et auttaaki, mut mä oon jo aika pitkäön joutu eli siis yli 2 vuotta et mua ei ola edes kuunneltu, eikä se ny oikee tajuu tätä mun juttuu siid.


    • Kuolemaaeiole

      Mikä mahtaa olla motiivisi kirjoittamiseen? Tsemppiä muille samassa tilanteessa oleville vai ? Kiitokset vaan kovasti, olisi aikoinaan ollut tarpeenkin. Silloin ei ollut edes nettiä käytettävissä mistä sentään löytää kaikenlaista mieltä ylentävää, esim voi tutkia ihmiselämää ja maailmanmenoa kaikin puolin.

      Ihmettelen miten harva ihminen tutustuu esim edellisistä elämistä kertoviin videoihin tai kuoleman lähikokemuksiin, tai meedioistuntoihin. Itse kävin jokin aika sitten meedioistunnossa, jossa yllättäen itsensä tappanut veljeni ilmestyi ja kiitteli minua miten olin auttanut häntä hänen kuolemansa jälkeen noin 20 vuotta sitten. (Autoin todellakin kertomalla hänen hengelleen, että sinun fyysinen kehosi on kuollut mutta henkesi elää yhä joten mene valoa kohti, älä jää maanpinnalle harhailemaan yms. Kuolleet kuulee mitä me niille puhutaan vaikka me ei kuultais tai nähtäis niitä). Kun näihin juttuihin alkaa tutustumaan niin näkee elämän ihan uudelta kannalta ja läheisten tekemiset tai tekemättä jättämiset ja omat vajavaisuudet alkaa tuntua ihan pikkuasioilta.

      • Miullaonviiltelyarpia

        Mä en laittele mun syitä tänne koska mun ei tarviii, oon näin laittanu monta oertaa eikä sulle nöytä silti menevän kaaliin. Mut sen voin sanoo, et tän kirjoitan siksi et ne joilla on kyös masennus voivat puhua mun kanssa ihan avoimesti jos haluavat.


      • Outoa.on

        Sekaisin kuin seinäkello.
        Tai sitten trolli.


    • Miullaonviiltelyarpia

      En oo sekasin, enkä trolli. Parask7n siinä arvostelee, kut itte taidat olla, v*tun nettikiusaaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      154
      3094
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1643
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1587
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      124
      1465
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      380
      1459
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1275
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      16
      999
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      48
      882
    9. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      59
      862
    10. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      260
      842
    Aihe