Mites on kannattaako dieselpolttoaine säiliö laittaa täyteen talvisäilytyksen ajaksi vai onko mitään merkitystä ? Vene tullaan säilyttämään todennäköisesti kylmässä betonilattiaisessa hallissa. Onko sillä asiaan merkitystä, että minkälaisessa tilassa vene säilytetään ? Kyseessä on uppoumarukoinen vene Yanmar diesel-koneella.
Dieselpolttoaine talvisäilytyksessä
31
3849
Vastaukset
- Swan1
Paras paikka olisi tietysti tasalämmin, kuiva ja tuuletettu tila. Toiseksi paras olisi kuiva ja tuuletettu. Säilytystilasta riippuu sitten moni muu juttu. Jos on lämmin tila ( 5 tai enempi ) niin ei väliä onko säiliössä polttoainetta vai ei. Jos kylmä tila niin silloin kannattaisi periaatteessa pitää säiliö täynnä koska on mahdollista että säiliön tyhjän osan seinämiin saattaa kertyä huurretta etenkin alkutalvesta. Mutta polttoaine keväällä ei ole ihan tuoreinta ja kannattaisi vaihtaa.
Polttoaine itsessään on aina ympäröivän ilman lämpöistä. Mutta tyhjän tilan ja ulkolämpötilan välinen lämpötilaero saattaa kondensoitua huurteeksi. Jos kaikki on samanlämpöisiä säilytystila, vene, säiliö ei tietenkään mitään lämpötilaeroa pääse tulemaan.- Yanmar
Olen aina laittanut tankin melko täyteen ennen nostoa. Ja nykyisin myös käyttänyt levänestoainetta. Säilytys katoksessa ulkona. Ei ole ollut ongelmia.
- oSoleMio
Yanmar kirjoitti:
Olen aina laittanut tankin melko täyteen ennen nostoa. Ja nykyisin myös käyttänyt levänestoainetta. Säilytys katoksessa ulkona. Ei ole ollut ongelmia.
Olen aina antanut tankin olla sillä täyttöasteella kun se milloinkin on syksyllä, yleensä puolet tai vähemmät polttoainetta jäljellä. En ole koskaan enkä nykyisinkään käyttänyt mitään lisäaineita. Säilytys taivasalla ulkona. Ei ole ollut ongelmia.
- Swan1
Itsellä katoksessa ja alkutalvesta tankki puoliksi täynnä. Talvella yleensä imenyt nekin bensat pois ja laittanut ne moottorikelkkaan. Ei ole ollut ongelmia.
- skilynxdoo
Swan1 kirjoitti:
Itsellä katoksessa ja alkutalvesta tankki puoliksi täynnä. Talvella yleensä imenyt nekin bensat pois ja laittanut ne moottorikelkkaan. Ei ole ollut ongelmia.
Kovin harvalla on diesel moottorikelkkaa.
- Swan1
Diesel tai bensa, säilytyksen tarkoituksen kannalta ei juuri eroa mutta kummallekkaan laadulle ei pitkä varastointi tee hyvää. Varsinkin jos talvi- ja kesädiesel vielä sekoittuu keskenään ja vielä eri lämpöisinä niin suodattimet on taatusti tukossa.
Bensa ei myöskään parane talven yli säilytyksessä ja vaikka ei suoranaisesti aiheuta vaurioita niin voi olla huono palamaan jonka seurauksena kaasuttimet likaantuu, tulpat karstottuu jne.
Kuten sanottu tankin pitäminen täytenä estää mahdollisen kondensiveden riskin mutta se riippuu myös talvisäilytysolosuhteista. - Reiska2K
Swan1 kirjoitti:
Diesel tai bensa, säilytyksen tarkoituksen kannalta ei juuri eroa mutta kummallekkaan laadulle ei pitkä varastointi tee hyvää. Varsinkin jos talvi- ja kesädiesel vielä sekoittuu keskenään ja vielä eri lämpöisinä niin suodattimet on taatusti tukossa.
Bensa ei myöskään parane talven yli säilytyksessä ja vaikka ei suoranaisesti aiheuta vaurioita niin voi olla huono palamaan jonka seurauksena kaasuttimet likaantuu, tulpat karstottuu jne.
Kuten sanottu tankin pitäminen täytenä estää mahdollisen kondensiveden riskin mutta se riippuu myös talvisäilytysolosuhteista.Dieselin varastoinnissa ei ole mitään ongelmaa, kunhan ei yritä talvella käynnistää sillä kesälaadulla mitä tankeissa on.
Seuraavana keväänä kun lämpötila taas nousee, niin paraffiinikiteet sulavat ja homma alkaa uudelleen pelittämään.
Bensa sitävastoin ei sovi säilytettäväksi. Siinä olevat hartsit tukkivat vanhemmiten paikkoja pa- järjestelmässä ja niitä törkyjä on vaikea sieltä liotella pois. Nim. Kokemusta löytyy.
Bensiiniin lisättävällä säilytysaineella pitäisi päästä talven yli. Olen sitä käyttänyt viime vuosina, enkä ole huomannut mitään sen aiheuttamia ongelmia.
Kannattaa ottaa selvää mitä vakuutusyhtiö sanoo noista polttoaineiden säilyttämisistä talvivarastoinnin aikana. Erityisesti hallipaikoilla saattaa olla tiukempia sääntöjä. Vakuutusyhtiöillä on nimittäin ehdoissaan sellainenkin kohta, missä seisoo, että jos ehtoja ei ole noudatettu, voidaan korvauksia evätä tai pienentää.
Toistan vielä kerran, että pa-järjestelmän huolletavuus on se tärkein yksittäinen osa sen käytössä.
Tankkiin täytyy päästä käsiksi, jotta sen voi tarkastaa ja puhdistaa. Asiallinen esisuodatus täytyy ehdottomasti olla venekäytössä. Lasinen sakkakuppi on erinomainen siinä, että sitä tarkkailemalla pystyy seuraamaan mitä siellä linjastossa liikkuu ja tarvittaessa puuttumaan ajoissa tilanteeseen.
- Masaesbosta
Kaikki koneen valmistajat suosittelevat täyttämään tankit talveksi. Palomääräykset on tietysti otettava huomioon.
Itse en ole tuota koskaan noudattanut, eikä tankissa ole ollut mitään ”veden paisumusta”
Veneessäni on 180 l : n tankki enkä halua jättää sitä talveksi täyteen, koska se on liian helppo laskea tyhjäksi myös ns. pitkäkyntistenkin.
Se minkä haluan pa takeissani olevan, on asialliset huoltoluukut ja pohjaroput. Näin on helppo sitä tankin tilaa valvoa. - Tyrnäväntorpedo
Saako veneen tankissa ylipäänsä säilyttää polttoainetta, jos se ei ole siihen virallisesti hyväksytty?
Jos saa, niin saako esimerkiksi 1000 litraa vai vähemmän?- Swan1
Noin isoa polttoainemäärää ei kannatane säilyttää jo käytännön syistä , varkaille kiinnostava kohde, iso summa rahaa kiinni ja turhaa painoa telakointia ajatellen. Yleensä polttoainetankit on kyllä virallisesti hyväksytty polttoaineen säilytystä varten, mutta niiden kuten koko polttoaineverkoston filosofia on se että se tavara vaihtuu säiliössä säännöllisesti.
- Tyrnäväntorpedo
Swan1 kirjoitti:
Noin isoa polttoainemäärää ei kannatane säilyttää jo käytännön syistä , varkaille kiinnostava kohde, iso summa rahaa kiinni ja turhaa painoa telakointia ajatellen. Yleensä polttoainetankit on kyllä virallisesti hyväksytty polttoaineen säilytystä varten, mutta niiden kuten koko polttoaineverkoston filosofia on se että se tavara vaihtuu säiliössä säännöllisesti.
Noh, jos tankit on täynnä, niin ei tuo 1000 litraa edes riitä.
Epäilen ajatustasi siitä, että varsinkaan vanhempien veneiden tankkeja olisi millään tavalla erikseen hyväksytty polttoaineen säilytämiseen koska se ei ole ollut tarpeen.
Löysin kuitenkin tiedon, jonka mukaan palavia aineita saa olla täyden tankin lisäksi 60l. Siihen lasketaan mukaan bensan ja dieselin lisäksi esimerkiksi maalit, öljyt, metanoli tai muut palavat nesteet ja liuottimet. Laskeskelin, että se on aika lähellä sitä, mitä veneessäni tällä hetkellä on.
- wendelin
Itselläni on veneessä 1700 litran tankit jotka täytän aina syksyllä ja laitan joukkoon säilytysainetta.
Pointti on siinä ettei joukkoon kondensoidu vettä ja myöskin yleensä seuraavana keväänä dieselpolttoaineen hintakin on noussut.- säästellään
Jälkimmäinen pointti on validi, ensimmäinen yhdentekevä. Yksinkertainen laskutoimitus osoittaa, ettei mahdollinen kondensoituva vesimäärä ole haittaa aiheuttava. Sen verran jopa liukenee dieseliin.
- dfghjk
säästellään kirjoitti:
Jälkimmäinen pointti on validi, ensimmäinen yhdentekevä. Yksinkertainen laskutoimitus osoittaa, ettei mahdollinen kondensoituva vesimäärä ole haittaa aiheuttava. Sen verran jopa liukenee dieseliin.
Kyllä tuollaiseen 1700 litran tyhjään tankkiin helposti pari kolme litraa vettä tiivistyy talven aikana.
- Joakim1
dfghjk kirjoitti:
Kyllä tuollaiseen 1700 litran tyhjään tankkiin helposti pari kolme litraa vettä tiivistyy talven aikana.
Onko tuosta käytännön kokemusta ja onko varmaa, ettei tankkiin ole päässyt sadevettä?
1,7 m3 ilmaa 100% kosteudessa sisältää vettä 30 g 20 C, 16 g 10 C, 8 g 0 C, 4 g -10C ja 2 g -20C. Kondensoitumisessa ilma kylmenee niin, että kosteus yrittää mennä yli 100% ja ylimääräinen vesi muuttuu pisaroiksi. Koko tankin sisällön pitäisi pumpata 100 kertaa 20 C tuoreella 100% kosteuksisella ilmalla reilusti pakkaselle, jotta kondenssivettä tulisi pari kolme litraa. 20 C ilmaa ei talvella ole, joten lämpösyklejä pitäisi olla useita satoja. Vuorokaudessa on kuitenkin yleensä enintään yksi sykli eikä sekään ole suuri kuin joskus keväällä. Satoja syklejä ei voi siis tulla. Tuskin edes koko tankin sisäilma ehtii vaihtua syklien välissä.
Toinen vaihtoehto olisi runsas ilmanvaihto tilanteessa, jossa tankki on selvästi kylmempi kuin sisään tuleva ilma. Jos vaikkapa tankki olisi 0C ja ilma 10 C, tulisi tankillisen vaihdosta 8 g kosteutta. Tuo pitäisi tapahtua n. 400 kertaa, jotta 3 litraa tulisi täyteen. Asuinhuoneistoissa, joissa erityisesti pyritään vaihtamaan ilmaa tehokkaasti ilma vaihtuu kokonaan 1-2 tunnissa eli sillä vauhdilla vaadittaisiin 400-800 tuntia eli n. kuukausi tuollaista tilannetta.
Miksi tankki olisi jatkuvasti ilmaa noin reilusti kylmempi? Miksi tankissa ilma vaihtuisi tuota vauhtia? Oman veneen 90 l tankkiin on yksi 10 mm huohotusletku, jonka pituus on kolmisen metriä tankilta helaan. Jos tankin sisällön haluaisi vaihtaa tunnissa, pitäisi puoli tuntia tankkia tyhjentää niin, että tuossa letkussa ilma virtaisi lähes 1 m/s ulos ja sitten toinen puoli tuntia samaa vauhtia uuttaa ilmaa sisään. Mistä tuollainen virtaus tuonne tulisi? Läpituuletettuun tankkiin voisi tullakin, mutta miksi tankki olisi läpituuletettu? - dfghjk
Joakim1 kirjoitti:
Onko tuosta käytännön kokemusta ja onko varmaa, ettei tankkiin ole päässyt sadevettä?
1,7 m3 ilmaa 100% kosteudessa sisältää vettä 30 g 20 C, 16 g 10 C, 8 g 0 C, 4 g -10C ja 2 g -20C. Kondensoitumisessa ilma kylmenee niin, että kosteus yrittää mennä yli 100% ja ylimääräinen vesi muuttuu pisaroiksi. Koko tankin sisällön pitäisi pumpata 100 kertaa 20 C tuoreella 100% kosteuksisella ilmalla reilusti pakkaselle, jotta kondenssivettä tulisi pari kolme litraa. 20 C ilmaa ei talvella ole, joten lämpösyklejä pitäisi olla useita satoja. Vuorokaudessa on kuitenkin yleensä enintään yksi sykli eikä sekään ole suuri kuin joskus keväällä. Satoja syklejä ei voi siis tulla. Tuskin edes koko tankin sisäilma ehtii vaihtua syklien välissä.
Toinen vaihtoehto olisi runsas ilmanvaihto tilanteessa, jossa tankki on selvästi kylmempi kuin sisään tuleva ilma. Jos vaikkapa tankki olisi 0C ja ilma 10 C, tulisi tankillisen vaihdosta 8 g kosteutta. Tuo pitäisi tapahtua n. 400 kertaa, jotta 3 litraa tulisi täyteen. Asuinhuoneistoissa, joissa erityisesti pyritään vaihtamaan ilmaa tehokkaasti ilma vaihtuu kokonaan 1-2 tunnissa eli sillä vauhdilla vaadittaisiin 400-800 tuntia eli n. kuukausi tuollaista tilannetta.
Miksi tankki olisi jatkuvasti ilmaa noin reilusti kylmempi? Miksi tankissa ilma vaihtuisi tuota vauhtia? Oman veneen 90 l tankkiin on yksi 10 mm huohotusletku, jonka pituus on kolmisen metriä tankilta helaan. Jos tankin sisällön haluaisi vaihtaa tunnissa, pitäisi puoli tuntia tankkia tyhjentää niin, että tuossa letkussa ilma virtaisi lähes 1 m/s ulos ja sitten toinen puoli tuntia samaa vauhtia uuttaa ilmaa sisään. Mistä tuollainen virtaus tuonne tulisi? Läpituuletettuun tankkiin voisi tullakin, mutta miksi tankki olisi läpituuletettu?Paljon tuli teoriaa, minulla on paatissa 2 x 1000 litran tankit joissa 2 tuuman ilmaputket ja tankit yhdistävä ilmaputki (tarkoitusta en tiedä kun en ole itse tehnyt) kyllä siinä taitaa läpivirtausta olla.
Joskus alkuaikoina jätin tankit tyhjäksi talven ajaksi ja kyllä niihin aika tavalla vettä kertyi. Toki ne oli helppo tyhjentää pohjahanasta mutta kuitenkin. Sadevettä ei tankkeihin pääse kun ilmaputkien päät on sateelta suojassa.
Vene talvehtii merellä jäissä ja kosteutta kyllä piisaa. - Joakim1
dfghjk kirjoitti:
Paljon tuli teoriaa, minulla on paatissa 2 x 1000 litran tankit joissa 2 tuuman ilmaputket ja tankit yhdistävä ilmaputki (tarkoitusta en tiedä kun en ole itse tehnyt) kyllä siinä taitaa läpivirtausta olla.
Joskus alkuaikoina jätin tankit tyhjäksi talven ajaksi ja kyllä niihin aika tavalla vettä kertyi. Toki ne oli helppo tyhjentää pohjahanasta mutta kuitenkin. Sadevettä ei tankkeihin pääse kun ilmaputkien päät on sateelta suojassa.
Vene talvehtii merellä jäissä ja kosteutta kyllä piisaa.Jos syynä on ilmanvaihto, ei tietysti auta mitään pitää tankit täysinä, ellei sitten tule niin täyteen, että ilmanvaihtoputkissa on polttoainetta tukkimassa läpivetoa.
Vedessä säilytetty vene on muutenkin kovin erilainen tapaus. Vene lienee metallia ja tankit pilssissä. Tällöin tankkien lämpötila on lähellä meriveden lämpötilaa, joka pysyy nollan paikkeilla koko talven ja kevään. Ilma taas on usein 5-10 asteista ja keväällä lämpimämpääkin. Tuossa 10 C lämpötilaero voi pysyä pitkään. Maalla talvisäilytyksessä olevan veneen tankit taas seuraavat ilman lämpötilaa pienellä viiveellä. Täydellä tankilla viive on selvästi suurempi, joten ilmanvaihdosta tuleva kondenssiriski kasvaa eikä suinkaan vähene täydellä tankilla.
Toinen juttu on sitten se miten paljon vettä diesel sietää. Nesteen dieselissä laaturaja on 200 g/m3 ja tyypillinen arvo 40-50 g/m3. Suurempi määrä dieseliä tietysti sietää suuremman määrän vettä ilman pisaroitumista.
Tuossa läpivetotapauksessa on tietysti helppo tukkia se toinen huohotusputki talveksi, jolloin läpivetoa ei voi enää tulla. Voihan siihen yhteenkin laittaa jonkun löysän tupon estämään suuria virtauksia. Siitä kesän jäljiltä tankkiin jääneestä ilmasta ei montaa grammaa vettä tule. Jos tulisikin, se haihtuisi takaisin ilmaan lämpötilan noustessa.
Meillä on bensa V-8, ollut 18 vuotta, edellisellä moottorilla yhteensä 30 vuotta. Olen pyrkinyt ajamaan tankin mahdollisimman tyhjäksi syksyllä , ei mitään säilöntaaineita koskaan. Ei ole ollut ongelmia.
- Masaesbosta
Terve lihamylly1, vieläkö aiot minkä verran ajella tänä kesänä? Minä peittelin veneen viikko sitten talvea varten.
Lokikirjaan kertyi 650 M ja tuntimittarin mukaan 47 h. Mitä sait itse kasaan?
Terv. Sama - Tyrnäväntorpedo
Masaesbosta kirjoitti:
Terve lihamylly1, vieläkö aiot minkä verran ajella tänä kesänä? Minä peittelin veneen viikko sitten talvea varten.
Lokikirjaan kertyi 650 M ja tuntimittarin mukaan 47 h. Mitä sait itse kasaan?
Terv. SamaSyksy on merellä paras aika.
Masaesbosta kirjoitti:
Terve lihamylly1, vieläkö aiot minkä verran ajella tänä kesänä? Minä peittelin veneen viikko sitten talvea varten.
Lokikirjaan kertyi 650 M ja tuntimittarin mukaan 47 h. Mitä sait itse kasaan?
Terv. SamaMasaesbosta
Kun ikää tulee lisää hiipuu innostus ajamiseen. Meillä on hyvä jos tulee 30 h rikki.Mailimittari on poistettu (mekaaninen Sumlog) joten en tiedä maileista mitään. Niin siinä vain käy että nosto menee lokakuun puolenväliin. Mutta miksi nostaa vene jo nyt kuten Tyrnäväntorpeedo totesi ? Syksy on ihan OK.- Masaesbosta
lihamylly1 kirjoitti:
Masaesbosta
Kun ikää tulee lisää hiipuu innostus ajamiseen. Meillä on hyvä jos tulee 30 h rikki.Mailimittari on poistettu (mekaaninen Sumlog) joten en tiedä maileista mitään. Niin siinä vain käy että nosto menee lokakuun puolenväliin. Mutta miksi nostaa vene jo nyt kuten Tyrnäväntorpeedo totesi ? Syksy on ihan OK.Muuten kyllä, mutta töiden takia en pysty pidempään aikaani veneellä viettämään.
Tottahan se on, että kelejä olisi vielä vaikka kuinka jäljellä. Masaesbosta kirjoitti:
Muuten kyllä, mutta töiden takia en pysty pidempään aikaani veneellä viettämään.
Tottahan se on, että kelejä olisi vielä vaikka kuinka jäljellä.Se on hyvä että teet töitä niin meidän eläkkeet juoksee . Vitsi, vitsi. No ensi keväänä sitten jatketaan. Hyvää syksyä sinulle.
- Masaesbosta
lihamylly1 kirjoitti:
Se on hyvä että teet töitä niin meidän eläkkeet juoksee . Vitsi, vitsi. No ensi keväänä sitten jatketaan. Hyvää syksyä sinulle.
Samoin sinulle. Kohtahan sitä voidaan aloittaa ensikauden suunnittelu D
- Ällödällömönjä
ensin suhtkoht tyhjät tankit vesitetään ja sen jälkeen diesel biosidit tankkeihin ja tankit täyteen.tämä biodiesel yllätyksien takia,ei kasva ameboja tankkiin.ei ole koskaan ollut ylläreitä kun näin tekee,toisilla ollut ongelmia.tankkiin kasvava mönjä on kuin sammakonkutua ja johtuu viisaitten mukaan biokamasta jota dieseliin lisätään.ittellä on toi bilteman litku toiminut hyvin,sitä on sekä auto että venekäyttöön.onko muuta eroa kuin hinta ,en tiedä.venelitku yli puolet kalliimpaa.tosin 1 pullo riittää 1000 litraan,joten ei mailmoja kaada tässä konkassa.
- Masaesbosta
Olen itse pärjännyt ilman myrkkyjä, mutta en tarkoita etteikö ne olisi joskus tarpeellisia.
Kun ostin viime vuosikymmenellä veneen, jonka dieseltankissa ei ollut minkäänlaisia huoltoreikiä, ja sen kyllä havaitsi sisällöstäkin.
Otin sen tankin seuraavana keväänä ylös ja vein sepälle. Pesin pytyn huolellisesti ja asensin takaisin paikoilleen.
Parin vuoden kuluttua laskin tankin tyhjäksi ja totesin joitakin pieniä haituvia siinä polttoaineessa.
Tässä tapauksessa olisi varmaankin ollut sen myrkyn paikka, sillä ilmeisesti sinne jäi ”siemeniä” tuosta edellisestä saastumisesta ja kasvu jatkui.
Pidin sitä kahden vuoden tarkastusväliä edelleen, mutta sittemin ei uusia kasvustoja ole tullut vastaan. - Motorboot
Masaesbosta kirjoitti:
Olen itse pärjännyt ilman myrkkyjä, mutta en tarkoita etteikö ne olisi joskus tarpeellisia.
Kun ostin viime vuosikymmenellä veneen, jonka dieseltankissa ei ollut minkäänlaisia huoltoreikiä, ja sen kyllä havaitsi sisällöstäkin.
Otin sen tankin seuraavana keväänä ylös ja vein sepälle. Pesin pytyn huolellisesti ja asensin takaisin paikoilleen.
Parin vuoden kuluttua laskin tankin tyhjäksi ja totesin joitakin pieniä haituvia siinä polttoaineessa.
Tässä tapauksessa olisi varmaankin ollut sen myrkyn paikka, sillä ilmeisesti sinne jäi ”siemeniä” tuosta edellisestä saastumisesta ja kasvu jatkui.
Pidin sitä kahden vuoden tarkastusväliä edelleen, mutta sittemin ei uusia kasvustoja ole tullut vastaan.Jostain luin Volvo-korjaajan kommenttia noista mömmöistä, että ei ole eduksi niiden avulla kuljettaa sitä sontatavaraa läpi omalle koneen suodattimelle, tai jopa siitäkin läpi pumpulle saakka. Parempi ja helpompi kerätä esisuodatuksesta pois ne, joita ei tankista manuaalisesti saa pois.
Ei vaikuta ollenkaan hölmömmältä neuvolta, kun asiaa hiukan aikaa pohtii, jos se nyt ensi lukemlla tuntuu tökkivän. - Tyrnäväntorpedo
Motorboot kirjoitti:
Jostain luin Volvo-korjaajan kommenttia noista mömmöistä, että ei ole eduksi niiden avulla kuljettaa sitä sontatavaraa läpi omalle koneen suodattimelle, tai jopa siitäkin läpi pumpulle saakka. Parempi ja helpompi kerätä esisuodatuksesta pois ne, joita ei tankista manuaalisesti saa pois.
Ei vaikuta ollenkaan hölmömmältä neuvolta, kun asiaa hiukan aikaa pohtii, jos se nyt ensi lukemlla tuntuu tökkivän.Tuo pitää paikkansa.
Mömmöjen tarkoitus on kuitenkin estää bakteereja ja limaa kasvamasta ja pitä polttoaine käyttökelpoisena. Jos kasvustoa kuitenkin esiintyy, niin mikään liemi ei vie sitä suodattimien läpi vaa lima jää siihen. - Masaesbosta
Minulla oli edellisessä veneessä harvinaisen isokokoinen lasinen sakkakuppi - siis sellainen perinteinen pyöreäpohjainen.
Siitä oli helppo tarkkailla polttoaineen tilaa. Kun siellä jotakin sitten näkyy, on vielä paljon aikaa, ennenkuin ne ehtivät suodattimille. - Moshni
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Tuo pitää paikkansa.
Mömmöjen tarkoitus on kuitenkin estää bakteereja ja limaa kasvamasta ja pitä polttoaine käyttökelpoisena. Jos kasvustoa kuitenkin esiintyy, niin mikään liemi ei vie sitä suodattimien läpi vaa lima jää siihen.Kun välttää kaikkeapolttoainetta, missä on jotain vihreää tekstissä, tai mainita eko tai bio, ei ongelmia synny, eikä kasvustoa tankkiin. Nuo mommöt liuottavat "kasvustoa", sekoittuvat veteen jne. eli menevät läpi suodattimista koneille, jossa pyritään ne polttamaan. Ehdoton ei mömmöille.
- Smöga
Kuitenkin kiinteät pumppua vahingoittavat partikkelit jäävät suodattimeen,tietysti tukkien sen vähän ajan päästä.mutta eivät mene pumpusta läpi .ja se on noissa kamoissa tarkoituskin,ne ovat myrkkyä joka estää limaa syntymästä.itsellä ne eivät ole aiheuttaneet ainakaan vielä mitään vahinkoa n9vuoden kätön jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663225
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272283Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681849Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t281745Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161411- 281371
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61266Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja291251Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101177Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631167