Vai maalaisjärkeä pitäis käyttää

Jukulauta

Opetelkaa pysäköimään oikein. Ei teillä mitään maalaisjärkeä ole, ette tiedä edes mitä kaikkea pitäis ottaa huomioon, kun autoanne jätätte johonkin. Ette ymmärrä asioiden kokonaisuutta tai hallintomenettelyä. Kantakaa romunne oikeasta paikasta älkääkä tukkiko jalkakäytäviä.

6

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 976335689

      Kun autoilija sanoo käytä maalaisjärkeä se on puolustus hänen omalle tietämättömyydelle, laiskuudelle tai huolimattomuudelle.

    • Maalaisjärjellä ei kaupungissa pärjää. Maalla pysäköinti on aika vapaata. Kaupungissa pitäisi tuntea liikennesäännöt ja -käytännöt.

      Jalkakäytävälle saa pysäyttää lastausta varten. Tukkiminen on sitten eri asia.

      • 7643678

        Muuten puhut asiaa, mutta jalkakäytävällä ei saa pysäyttää kuorman lastaamiseksi, jos lähellä on pysäyttämiseen sopiva paikka. Kevyttä tavaraa ei välttämättä katsota kuormaksi.


    • on.se.vaikeaa

      Autoilijoille tuntuukin olevan vaikea käsittää milloin jalkakäytävälle saa pysäyttää ja mikä on pysäyttämisen ja pysäköinnin ero.

      Tässä linkissä on poliisihallituksen kannanotto aiheeseen liittyen:

      https://www.facebook.com/kari.possi?fref=gc&dti=181400205277804&hc_location=ufi

      "2.3.1 Pysäyttämisen määritelmä
      2.3.1.1 Legaalimääritelmä
      Poikkeussäännöksen soveltaminen koskee ainoastaan pysäyttämistä. Pysäyttämisellä tarkoitetaan tieliikennelain 2 §:n 1 momentin 15 kohdan mukaan ajoneuvon lyhytaikaista seisottamista siihen nousemista tai siitä poistumista tahi ajoneuvon kuormaamista tai kuorman purkamista varten. Tie-

      liikennelain määritelmä pysäyttämisestä on yhdenmukainen Wienin tieliikennesopimuksen (SopS 30/1986) 1 artiklan 1 kohdan k alakohdan i kohdan kanssa, jossa ajoneuvo katsotaan pysäytetyksi, kun se on seisotettu siksi ajaksi, joka on tarpeen henkilöiden ottamiseksi tai jättämiseksi tahi tavaroiden kuormaamiseksi tai kuorman purkamiseksi.
      Pysäyttämisen ja pysäköinnin legaalimääritelmät tekevät niiden käytännön soveltamisesta helppoa: jos kyse ei ole tavaroiden kuormaamisesta ja kuorman purkamisesta tai ihmisten kyytiin ottamisesta ja kyydistä päästämisestä, on kyse pysäköinnistä. Tästä on erotettava ajoneuvon pysäyttäminen tai pysähdyttäminen pakollisen liikenne-esteen tai tieliikennelain säännöksen perusteella.
      2.3.1.2 Pysäyttämisen lyhytkestoisuus
      Pysäyttäminen on ajallisesti lyhytkestoinen toimenpide. Oikeuskirjallisuudessa ja oikeuskäytännössä lyhytaikaisuudeksi on katsottu enintään 10 minuuttia. Jos pysäyttäminen kestää pitempään , on kyseessä pysäköinti, joka on jalkakäytävällä ehdottomasti kielletty.
      Lyhytkestoisuuden määrittelyyn ei vaikuta myöskään lastattavan tai purettavan kuorman kappalekoko tai määrä. Kyseessä ei ole enää pysäyttäminen, jos lastaamiseen tai purkamiseen liittyvät toimenpiteet ovat pitkäkestoisia. Kyse on tällöin yksiselitteisesti pysäköinnistä.
      2.3.1.3 Pysäyttäminen ja kuorman laatu
      Pysäyttäminen voi koskea ihmisten tai tavaroiden kuljettamista. Ihmisiä koskevat vaatimukset eivät tarkennuksia kaipaa , mutta tavaroiden osalta asia onkin toinen. Kaiken sorttinen tavara ei oikeuta ajoneuvon pysäyttämiseen. Oikeuskäytännössä merkitystä on kiinnitetty tavaran suurikokoisuuteen sekä painoon.6 Kevyet käsin kuljetettavat tavarat eivät oikeuta pysäyttämään ajoneuvoa, vaan tällöin kyse on jälleen pysäköinnistä. Myöskään useat pienet paketit, joita voi kuljettaa esimerkiksi nokkakärryillä, eivät kuulu pysäyttämisen piiriin. Sen sijaan painavat ja vaikeasti kuljetettavat suurikokoiset tavarat oikeuttavat pysäyttämiseen.
      2.3.1.4 Pysäyttämiseen liittyvät toimenpiteet
      Kaikki purkamiseen ja lastaamiseen liittyvät toimet eivät ole pysäyttämistä, vaan ainoastaan välittömät, pysäyttämistä palvelevat toimenpiteet ovat. Tavaraliikenteessä välittömät toimenpiteet tarkoittavat yksinkertaisuudes-

      saan lastin purkamista, sidontojen irrottaminen mukaan lukien, ja lastin siirtämistä pois kuormatilasta. Vastaavasti kuorman lastaaminen kuormatilaan ja kuorman varmistaminen ovat välittömiä pysäyttämiseen liittyviä toimenpiteitä. Henkilöliikenteessä välittömät toimenpiteet ovat vastaavansisältöisiä, joskin kyseeseen voivat tulla myös luvanvaraisessa henkilöliikenteessä kyydin maksaminen sekä kuljetettavan mukana olleiden tavaroiden kuormaaminen autoon tai näiden tavaroiden purkaminen.
      Pysäyttämiseen liittyvät muut kuin välittömät toimenpiteet eivät ole pysäyttämistä vaan pysäköintiä. Tällaisia liitännäistoimenpiteitä ovat muun muassa kyyditettävän odottaminen, kuorman vieminen asiakkaalle, kuorman valitseminen, kuorman pakkaaminen ja kuorman maksaminen.7
      Tavaroiden jakeluliikenteessä pysäyttäminen tarkoittaa käytännössä sitä, että ajoneuvo pysäytetään ja kuormataan tai kuorma puretaan. Tämän jälkeen ajoneuvo siirretään paikalta pois ja pysäköidään, jos esimerkiksi kuorman purkamiseen liittyy jotain sellaisia toimenpiteitä, jotka eivät sisälly pysäyttämisen välittömiin toimenpiteisiin. Pysäyttämisen yksi tunnusmerkki onkin pysäyttämiseen liittyvien välittömien toimenpiteiden ulkoinen havaittavuus; kuormaa joko puretaan tai lastataan.8 Tyhjillään jalkakäytävällä seisova ajoneuvo on lähtökohtaisesti merkki ajoneuvon pysäköinnistä, koska mitään näkyvää pysäyttämiseen liittyvää toimintaa ei ole havaittavissa."
      .
      .
      .

      • jatkoa

        "2.3.2 Tieliikennelain 27 §:n 3 momentin soveltamisen muut vaatimukset
        2.3.2.1 Läheisyydessä oleva pysäyttämispaikka
        Jalkakäytävälle pysäyttämisen oleellisimpana edellytyksenä on läheisyydessä olevan sopivan pysäyttämispaikan puuttuminen. Mitään tiettyä etäisyyttä lain tarkoittamalle läheisyydelle ei ole määritelty, koska läheisyyden määrittelyyn vaikuttaa myös pysäyttämispaikan sopivuus, jota tarkastellaan seuraavaksi. Läheisyyden osalta voidaan kuitenkin todeta, että läheisyys voi tarkoittaa helposti jotain muutaman metrin ja aina sadan metrin väliltä riippuen täysin paikan sopivuudesta.
        2.3.2.2 Pysäyttämiseen sopiva paikka
        Läheisyydessä olevan pysäyttämispaikan tulee olla sopiva pysäyttämiseen. Sopivan paikan määrittelyyn vaikuttaa monta erilaista asiaa, jotka edellyttävät viimekädessä tapauskohtaisten olosuhteiden selvittämistä. Paikan valintaan vaikuttavat ajoneuvoon kuormattava tai sieltä purettava lasti tai kyytiin nouseva taikka kyydistä nouseva matkustaja.9 Esimerkiksi liikuntakyvyt-

        7
        Turun hallinto-oikeus 14/0637/3, 2.7.2014: Kuormaamisen liitännäistoimet, kuten tavaran valitseminen, eivät hallinto-oikeuden mukaan oikeuta seisottamaan ajoneuvoa jalkakäytävällä. Kuormaamisen valmistelu katsottiin pysäköinniksi.
        Turun hallinto-oikeus 10/0790/3, 30.11.2010: Asiakkaan hakeminen asunnosta ei ollut pysäyttämiseen kuuluva välitön toimenpide. Kyse oli pysäköinnistä.
        Turun hallinto-oikeus 10/0687/3, 19.10.2010: Muuttokuorman vieminen sisälle asuntoon ei ollut pysäyttämiseen kuuluva toimenpide. Kyse oli pysäköinnistä. 8
        Turun hallinto-oikeus 09/0783/3, 3.12.2009: Kyse oli pysäköinnistä, koska ajoneuvon luona ei ollut havaittavissa kuorman purkamiseen liittyviä toimenpiteitä ja valittaja oli itse kertonut poistuneensa ajoneuvon luota.
        9
        Turun hallinto-oikeus 14/0570/3, 8.10.2014: Auto oli pysäytetty muutamaksi minuutiksi jalkakäytävälle. Kuljettaja haki tien toiselta puolelta pienen paketin ja palasi autolleen. Vieressä oli ollut useita vapaita pysäköintipaikkoja. Kyseessä oli pysäköintivirhe, koska pysäyttämiselle oli ollut läheisyydessä sopivia paikkoja.

        tömän matkustajan ottaminen kyytiin jalkakäytävältä on yksi parhaista esimerkeistä tieliikennelain 27 §:n 3 momentin soveltamisesta, jos läheisyydessä ei yksinkertaisesti ole sopivampaa paikkaa.
        Painavat ja leveät tavarat voivat olla sellaisia, että niitä ei pysty kuljettamaan kauempaa kuin jalkakäytävältä. Myös tieliikenneolosuhteet voivat estää pysäyttämisen ja siihen kuuluvat toimenpiteet ajoradalla. Kuorman ja kyyditettävän matkustajan laatu vaikuttavatkin merkittävästi pysäyttämispaikan sopivuuden ja läheisyyden määrittelyyn: painavan, mutta nokkakärryillä liikuteltavan kuorman voi kuljettaa helposti vaikka 50 metrin päästä, mutta useita satoja kiloja painavan rullakon siirtäminen mukulakivialustalla voi edellyttää poikkeamaan pysäyttämisestä tieliikennelain 27 §:n 3 momentin perusteella.
        2.3.2.3 Pakottavat syyt pysäyttämiselle
        Jalkakäytävälle pysäyttäminen edellyttää pakottavia syitä. Mikä tahansa syy ei voi olla lain tarkoittama pakottava syy. Siksi esimerkiksi oman työn tai yksittäisen tehtävän suorittamisen helpottaminen eivät oikeuta toimimaan lainvastaisesti.
        Pakottavuudelle voidaan asettaa ainakin kaksi ehtoa, joiden tulee täyttyä samanaikaisesti. Ensinnäkin pakottavana syynä voidaan pitää pysäyttämispaikalla olevaa pysäyttämisen estävää liikennejärjestelyä tai muuta estettä, mikä voi olla myös yllättävä. Toiseksi on tarkasteltava tienkäyttäjälle itselleen asetettavaa kohtuusvaatimusta eli onko pysäyttämispaikalla oleva ja mahdollisesti myös yllättävä olosuhde sellainen, että tienkäyttäjältä ei voida kohtuudella odottaa muunlaista toimintaa, ottaen huomioon muun muassa tienkäyttäjän subjektiiviset ominaisuudet ja työtehtävän tarkoitus.12
        Ammattimaisessa tavara- ja henkilöliikenteessä pakottavia syitä voidaan vielä tarkastella toiminnan yleisten piirteiden valossa. Ammattimainen liikenne on paitsi hyvin suunniteltua myös päivittäistä. Ammattimaiseen liikenteeseen kuuluu ajoreittien suunnittelu, jotta yksittäinen kuljettaja voi tehdä tehtävänsä tieliikennelain edellyttämällä tavalla. Tämä ei tarkoita sitä, että kuljettajalla itsellään ei olisi velvollisuutta noudattaa liikennesääntöjä – päinvastoin, tarkan lainmukaisen toiminnanhan tulisi olla jokaisen liikenteen ammattilaisen tunnusmerkki.
        2.3.2.4 Kohtuuton haitta kevyelle liikenteelle
        Vaikka jalkakäytävälle pysäyttämisen edellytykset olisivatkin kunnossa, ei pysäyttäminen saa kuitenkaan kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä kulkemista. Kohtuuttomuuden arvioinnissa voidaan mittapuuksi asettaa jalkakäytävällä liikkuminen liikennesääntöjen mukaisesti. Pysäyttäminen aiheuttaa kohtuutonta haittaa, jos jalankulkija joutuu pysäyttämisen takia kulkemaan tien osalla, jota ei ole tarkoitettu jalankulkuun. On myös täysin selvää, että jalankulkija voi joutua muulla kuin jalankulkuun tarkoitetulla tien osalla konkreettiseen vaaraan, jollaista pysäyttämisellä ei saa aiheuttaa."


      • jatkoa.jatkolle

        "Jalankulun suojelemiselle on osoitettavissa valtiosääntöoikeudellisia perusteluita muustakin kuin liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Jalankulkua voidaan pitää perustuslain (731/1999) 9 §:n liikkumisvapauden kovana ytimenä, koska toisin kuin esimerkiksi moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettamista, oikeutta jalan kulkemiseen ei ole säädelty mitenkään. Jalan kulkemisen merkitystä korostavat myös jokamiehenoikeudet.14
        Kohtuuttomuutta ei välttämättä myöskään aiheuta pelkästään ajoneuvon sijainti vaan ajoneuvon pysäyttämiseen liittyvät toimenpiteet. Kohtuuttomuutta arvioitaessa on siksi kiinnitettävä huomiota ajoneuvon kiinteisiin ja liikkuviin rakenteisiin sekä jalkakäytävälle sijoitettuun kuormaan.
        Myös erilaiset jalankulkijat on otettava kokonaisuudessaan huomioon. Pysäyttäminen aiheuttaa kohtuutonta haittaa, jos pyörätuolilla tai muulla jalankulkua avustavalla välineellä liikkuva jalankulkija ei pysty kulkemaan pysäyttämisen takia vaivatta jalkakäytävällä. Ei sovi unohtaa myöskään esimerkiksi näkövammaisia, joiden täytyy tienkäyttäjinä voida korostuneesti luottaa siihen, että jalkakäytävälle pysäyttäminen ei aiheuta kohtuutonta haittaa.
        Helsingin poliisilaitos ja Helsingin kaupunki ovat yhteistyössä laatineet pysäyttämistä ja pysäköintiä varten ohjeen jakeluliikenteelle, jossa tieliikennelain 27 §:n 3 momentin soveltamistilanteessa ajoneuvon ja rakennuksen väliin on jäätävä vähintään metrin etäisyys. Metrin vähimmäisetäisyydellä on haluttu huolehtia siitä, että jokainen jalankulkija pystyy ohittamaan pysäytetyn ajoneuvon eikä pysäyttäminen aiheuta kohtuutonta haittaa.
        Kohtuuttoman haitan arvioinnissa on tärkeä muistaa, että haitan kohtuuttomuutta ei arvioida yksittäisen tienkäyttäjän subjektiivisen, vaan kaikkien tienkäyttäjien objektiivisen käsityksen mukaan. Oikeuskirjallisuudessa on korostettu tieliikenteeseen kuuluvaa tienkäyttäjien välistä vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksen yksi osa on se, että tienkäyttäjien tulee tieliikenteessä sietää liikennesääntöjen mukaista, mutta sosiaalista kitkaa aiheuttavaa liikennekäyttäytymistä.
        2.3.2.5 Kuljettajan toimet
        Jalkakäytävälle pysäytetyn ajoneuvon kuljettajan on pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se

        ei häiritse muuta liikennettä. Kuljettajalle asetettu velvollisuus lähellä pysymiseen ja ajoneuvon siirtämiseen liittyvät olennaisesti pysäyttämisen aiheuttamaan kohtuuttomaan haittaan jalkakäytävällä kulkemiselle – jos aiheutettu haitta on kohtuutonta, ajoneuvo on siirrettävä pois.
        Säännös ei ota kantaa tässäkään kohdassa läheisyyden määritelmään. Läheisyyttä voidaan kuitenkin arvioida pysäyttämisen merkityssisällön kautta. Edellä on jo todettu, että pysäyttäminen on lyhytkestoista ja voi käsittää vain pysäyttämiseen välittömästi liittyvät toimenpiteet. Siksi on selvää, että kuljettaja tai auton miehistöön kuuluva matkustaja ovat purkamassa tai lastaamassa kuormaa pysäytetyn ajoneuvon luona. Tämän vuoksi lähtökohtana on, että joku on aina pysäytetyn ajoneuvon luona, mutta myös jalkakäytävällä pysäyttämiseen kuuluvia toimenpiteitä tekevän on oltava valmis ryhtymään ajoneuvon kuljettajaksi, jotta kyse on tieliikennelain 27 §:n 3 momentin tarkoittamasta pysäyttämisestä.
        Kuljettajan velvollisuus pysyä pysäytetyn ajoneuvon läheisyydessä liittyy aiheutetun haitan kohtuuttomuuteen myös siten, että kuljettaja voi omilla aktiivisilla toimillaan ohjata tai varoittaa jalankulkijoita pysäytetyn ajoneuvon läheisyydessä.
        Kuljettaja voi siirtää ajoneuvon parempaan paikkaan jalkakäytävällä tai kokonaan pois jalkakäytävältä. Jos ajoneuvoa siirretään jalkakäytävällä toiseen paikkaan, tulee se silloinkin pysäyttää siten, ettei pysäyttäminen kohtuuttomasti haittaa jalkakäytävällä kulkemista. Jos pysäyttäminen aiheuttaa kohtuutonta haittaa eikä kuljettaja siirrä tai ole siirtämässä ajoneuvoa pois sellaiseen paikkaan, jossa se ei häiritse liikennettä, on kyse tieliikennelain 27 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisesta pysäköintivirheestä, jossa voi olla kyse myös tieliikennelain 105 §:n tarkoittamasta vakavaa vaaraa tai haittaa aiheuttavasta pysäköintivirheestä, joka käsitellään hallinnollisen seuraamusjärjestelmän sijaan rikosoikeudellisessa rangaistusjärjestelmässä tyypillisesti sakkorangaistuksella."


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      672
      5004
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2533
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2359
    6. 257
      1933
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe