Tervetuloa ihana syksy!

amaek

Eilen kotiuduttuani reissusta puhtaaseen kotiini,niin hullaannuin nauttimaan yksinmääräämisoikeudestani!
Laitoin tulen hellaan ja illalla vielä takkauuniin!
Ongin JämsänÄijälle särkiä laiturilta ja laskin verkotkin veteen!

Poltin kynttilöitä,en molemmista päistä?
Etsin jopa neulekorini,jossa keskenjäänyt sukankudin vaati jatkumoa,siis eikun kutomaan!
Minulla on jo yhdessä akkunassani ihanat ledtähdet,joita pidän läpiyön päällä.

Viime viikonloppu oli venetsialaisenillan viikonloppu,siis kesämökkiläiset viettivät viimeistä viikonloppua mökeillään.
Tuskin nyt,kun lämpimät ilmat meitä vielä hyväilevät ja vedetkin uimakelpoisia,niin mökkeilyä kaikki jättää?
Ama tietty ei ole muuttolintu?

17

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sini.sirkku.ek

      Kyllä siitä nauttia voikin! Jo puhdas koti minne palata, oma vapaus ja takanapäin tehty työ, antaa perspektiiviä nykytilanteeseen.
      Sinulla kunnialla selviäminen omaishoitajuudesta, jonka koin itsekin Sipoon aikoina. Itsenäinen elämä yksineläjänä on myös tuttua minulle.

      Jos ei kärsi yksinäisyydessä, on hyvinkin nautittavaa saada ajatella omaa viihtyvyyttään, siihen olen itsekin satsannut viime vuosina. Iloinen olen, että saan kokea tämänkin aikakauden!
      Hyvää jatkoa vaan Ama!

    • Olen oppinut uskomaan, että huushollini on puhdas ja edustuskelpoinen, vaikka villakoirat murisevat sohvan alla. Luotan siihen, että kotonani käyvät ihmiset sallivat pienen epäjärjestyksen kyökissä ja leivänmurut ruokapöydällä.
      Jossakin kohtaa on annettava itselle oikeus hellittää, kuten nyt siivouksessa. Ketä varten jynssäisin huusholliani tätä enempää. Hyvin selviän kun pidät tavarat järjestyksessä ja pyykit pestyinä.

    • amamaiseenajatteluun

      Kiitos tytöt!
      Meille lupaavat meteorlogit hellettä,joten viis siitä syksystä?
      Uskokaa tai älkää,löysin eilisellä "sieniretkelläni" voitatteja lähes ämpärillisen (viidenlitran) tosin,mutta olivat niin kauniita ja niin toukkavapaita,että olin sieniretkeeni todella tyytyväinen!
      No tietty se paikka josta ne löysin oli ojanpohja.
      Yhden herkkutantinkin löysin paistinpannulleni!

      Olen ollut ekoruuilla,siis kalaa ja sieniä! Savustettua ahventa ja sillei?
      Joskus jopa tulee mieleeni ne "pulaajat" jolloin ei liikoja mässäity!
      Maitolämmitystä oli iltaisin ja sinne maidonsekaan ruisleipää liotettiin!
      Lehmille syötettiin jotain selluloosaa,jossa muutama kauranakana.
      Nyt kuivankesän ansiosta karjaa joudutaan teurastamaan.

      Minun aikanani karja kävi "väljällä",siis kolusi kaikki metsiköt!
      Nykyisin aukkohakuuaikaan ei niitä laitumia ole edes hirville?
      Minkähäntähden hirvet eivät yleensä laidunna niitä aukkohakkuita,
      vaan syövät männyntaimia?
      Nyt tuli amalle liianpaljon pohdittavaa,

    • Minun mökilläni on yksi omenapuu, punainen kaneli, joka on kestänyt niin myyrät kuin pakkasetkin. Se on varmaan parikymmentä vuotta siinä toipunut myyrien järsimisen jälkeen. Lehdet olivat pienet ja harvassa, mutta sitkeästi se vain sinnitteli ja kukki parilla kukalla vuosittain. Viime vuonna tuli ensimmäiset omenat, mutta ne oli poimittava raakoina, kun kypsyivät niin myöhään, että mökkireissut jo loppuivat. Tänä vuonna kukki hienosti, mutta omenat ovat ihan matoiset ja näkyy niissä olevan mätiäkin joukossa. Toivottavasti puuhun ei ole iskenyt se homesieni, joka mädättää raakileet. Harmittaa, että en varmaan elä niin kauan, että saisin edes yhden kunnon sadon omasta omenapuusta.
      Toivottavasti pudokkaat maistuvat hirville.. Ne käyvät pihassa kun emme ole mökillä.
      Talolliset ovat innostuneet kaatamaan metsiään. Sienipaikkamme ovat aukioilla risujen ja oksien alla. Ei mitään sieniretkiä enää meikäläisellä.

      • Voihan omenapuut, kuinka niille kävi elämäni aikana?

        Lapsuudessani sain ensimmäiset omenat tätini lähettämästä ,... ei kun joulupukilta ja sitten seuraavat jo toiselta tädiltä, sillä heillä kasvoi omenapuita. Yksien nimi oli tupakka omenat, koska ne oli kitkeriä ja pahoja, ainakin lasten suuhu, mutta oli siellä tosi herkulisiakin..

        Vihdoin isänikin osti omenapuita meille ja yhden jopa kasvatti siemenestä. Hyviä olivat kaikki. Oma perheeni sai myös omenapuita Espooseen, mutta eivät olleet hyviä, kun taas luumupuita tuli, kuin sieniä sateella ja syksyisin oli saavikaupalla luumuja, joista naapuri
        teki viiniä.

        Lapsenlapsen synnyttyä ostimme heille ruusuntaimen ja omenapuun. Nyt on molemmat kuolleet, siis se ruusu ja omenapuu, mutta lapsukainen täyttää huommenna 14-vuotta ja ennen sain äina käykä k-kaupassa ilmaisilla kahveilla, mutta taisi tulla liian kalliiksi kauppiaille, koska nyt ei enää saa. Joku hassu tarjous näkyy olevan, jotka on yleensä karkkia, jätskiä tai muuta moskaa, mutta olihan lohi 2-3 kg, joten kuka hiivatti sellaisen tarvitsee, jos ei ole juhlat tulossa, tai hyvä pakastin käytössä.

        Tuosta lapsenlapsen omenapuusta ehdimme saada 3-4 omenaa, mutta nyt oli mies kaatanut takaa jonkun puun ja juuri sen omenapuun päälle. Edellisenä kesänä tämä samainen mies oli tehnyt radikaalin leikkauksen parhaalle puulle ja se kuoli, kun taas toiset isot puut oli kaadettava vesijohtojen tieltä.


      • Voi Makriina2 !
        Ne sinun puusi olisi pitänyt ruiskuttaa ennen juhannusta,niin se pihlajanmajakoi ei olisi sitä sinun omeneasatoasi tuhonnut?
        Arvaa ruiskutinko minä,en todella?
        No minä ostan omenahilloni K kaupasta,jos sitä yleensä tarvitsen?

        Aukkohakkuidenkielto etenee ja kiitos luomakunnalle siitä,jos tämä toteutuisi elinaikanani!
        Elinkaareni tuskin tulee näkemään niiden mokien poistoa,joita metsähallitus on tehnyt?
        Soidenojitus,tuotti rehevöityneitä järviä ja särkikalojen lisääntymistä?
        Minä kahdeksankymppinen vanha ämmä,yritän korjata insinöörien mokia poistamalla roskakalaa rehevöityneestä järvestä?
        Arvatkaa vituttaako? Kyllä!No se oli amaa ihteään


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Voi Makriina2 !
        Ne sinun puusi olisi pitänyt ruiskuttaa ennen juhannusta,niin se pihlajanmajakoi ei olisi sitä sinun omeneasatoasi tuhonnut?
        Arvaa ruiskutinko minä,en todella?
        No minä ostan omenahilloni K kaupasta,jos sitä yleensä tarvitsen?

        Aukkohakkuidenkielto etenee ja kiitos luomakunnalle siitä,jos tämä toteutuisi elinaikanani!
        Elinkaareni tuskin tulee näkemään niiden mokien poistoa,joita metsähallitus on tehnyt?
        Soidenojitus,tuotti rehevöityneitä järviä ja särkikalojen lisääntymistä?
        Minä kahdeksankymppinen vanha ämmä,yritän korjata insinöörien mokia poistamalla roskakalaa rehevöityneestä järvestä?
        Arvatkaa vituttaako? Kyllä!No se oli amaa ihteään

        Juu. olisi tosiaan pitänyt, mutta mistä meikä olisi myrkyt hankkinut sinne maan korpeen, kun olen aina muiden kyydissä. Ensi vuonna - jos Luoja suo - menen väkisin myrkkypurkin kanssa keväällä paikalle. Pitää mun joskus onnistua niiden omenoiden kanssa.
        Meidän järvestä on sintit hävitetty Vapon suosiollisella avulla. Ojittivat isot suot, niin että kalat kaikkosivat mutaisesta järvestä yhtä aikaa rapujen kanssa. Turhan siellä verkkoja liottaa, ei saa kuin sameaa limaa pyydyksiin.
        Ja uiminen on monta kertaa inhaa. kun outoa limalevää tarttuu ihoon, ja siihen sitten sitä ruskeaa turvetta.
        Tosin tyttärenpoika oli tänä kesänä saanut heittouistimella niin ison haen, että se ei mahtunut haaviin ja lopulta oli katkaistava siima, joten viehe meni hauen mukana. Sanoi, että kalakaveri oli saanut joskus 7-kiloisen hauen, ja tämä näytti vielä isommalta, mutta kuten sanottu, ei saanut sitä veneeseen, kun oli yksin. Ja mitäpä sillä olisi tehnytkään!
        Ehkä kalakanta on toipumassa, sillä on saanut kuhiakin tänä kesänä.


      • Makriina2 kirjoitti:

        Juu. olisi tosiaan pitänyt, mutta mistä meikä olisi myrkyt hankkinut sinne maan korpeen, kun olen aina muiden kyydissä. Ensi vuonna - jos Luoja suo - menen väkisin myrkkypurkin kanssa keväällä paikalle. Pitää mun joskus onnistua niiden omenoiden kanssa.
        Meidän järvestä on sintit hävitetty Vapon suosiollisella avulla. Ojittivat isot suot, niin että kalat kaikkosivat mutaisesta järvestä yhtä aikaa rapujen kanssa. Turhan siellä verkkoja liottaa, ei saa kuin sameaa limaa pyydyksiin.
        Ja uiminen on monta kertaa inhaa. kun outoa limalevää tarttuu ihoon, ja siihen sitten sitä ruskeaa turvetta.
        Tosin tyttärenpoika oli tänä kesänä saanut heittouistimella niin ison haen, että se ei mahtunut haaviin ja lopulta oli katkaistava siima, joten viehe meni hauen mukana. Sanoi, että kalakaveri oli saanut joskus 7-kiloisen hauen, ja tämä näytti vielä isommalta, mutta kuten sanottu, ei saanut sitä veneeseen, kun oli yksin. Ja mitäpä sillä olisi tehnytkään!
        Ehkä kalakanta on toipumassa, sillä on saanut kuhiakin tänä kesänä.

        Tulevaisuus tuntuu lupaavalta Makriina2!
        Tähän järveen vasta on kuhaa istutettu! Tuskin kerkiää minun ruokalautaselleni???
        Jollen äidy ja elä satavuotiaaksi?? No eihän se ole ikä eikä mikään??
        Siikoja,siis istutus sellaisia olen kyllä saanut ja taimenen kolmisenvuotta sitten,vaaka näytti 2,04 kg ilman kalavaleita?

        Olen vain juurtunut tänne,etten tunne mitään matkustusviettiä krematorioon??
        Halailen puita,kun miestä ei näkyvillä??
        Postinkantajakin ihan pentu ja olen huomannut,että hän kantaa ihailijapostini toisten laatikoihin,koska minä en niitä saa?? ama ymmällään??


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Tulevaisuus tuntuu lupaavalta Makriina2!
        Tähän järveen vasta on kuhaa istutettu! Tuskin kerkiää minun ruokalautaselleni???
        Jollen äidy ja elä satavuotiaaksi?? No eihän se ole ikä eikä mikään??
        Siikoja,siis istutus sellaisia olen kyllä saanut ja taimenen kolmisenvuotta sitten,vaaka näytti 2,04 kg ilman kalavaleita?

        Olen vain juurtunut tänne,etten tunne mitään matkustusviettiä krematorioon??
        Halailen puita,kun miestä ei näkyvillä??
        Postinkantajakin ihan pentu ja olen huomannut,että hän kantaa ihailijapostini toisten laatikoihin,koska minä en niitä saa?? ama ymmällään??

        On se niin nuori posteljooni, ettei osaa lukea. Sanovat, että koulutustasomme Pisasta huolimatta on laskenut niin että osa oppilaista ei osaa sisälukua kun lähtevät maailmalle.
        Ihailijapostisi menee hukkaan, tee valitus.
        Myötätuntoiset terveiset


    • Tasan ei käy onnen lahjat. Moni omenapuun omistaja on tänä syksynä kamalan tilanteen edessä, kun satoja omenoita kierii nurmikolla. Eihän niitä voi edes työntää biojätteisiinkään, kun astiat eivät kestä niitten painoa. Keväällä kukintaa oli valkoisenaan, ja siitä jo saattoi arvata, että omenasatoa riittää syksyllä.
      Ja sitten ollaan me, joille ei omenan omenaa kypsy, vaikka mitä tekisi. Minulla oli lapsuudenkodin pihassa valkea kuulas. Sen omenat olivat maailman parhaat. Yhden valkean kuulaan sain kasvamaan mökkini pihalle takavuosina, mutta se paleltui eräänä kovana talvena. Jonkun kerran sain siitä omenoita, mutta eivät ne olleet niin hienoja kuin ne lapsuuden omenat, jotka olivat todella kuulaita ja mehukkaita.
      Kaupasta ostetut kotimaiset omenat ovat aina raakoja.

    • Minulla ei ollut kuin 2 omenapuuta Kesäheinässä, mutta hyvälaatuisia ominia niistä sai. Oli vuosia silloinkin, jolloin laatikkokaupalla lähetimme Pohjanmaalle naapureiden mukana, Tarkkaan piti kyllä muumioituneet omenat viedä jäätteenkäsittelyyn, ei niitä omaan kompostiin saanut kerätä.

      Hoitoa vaatii omenapuutkin, opin muiden neuvosta lannoittamaan "reikiin" ja huolehtimaan oksien leikkauksista. Enää ei kasvatetakaan täyskorkeita puita, vaan ne muotoillaan mataliksi ja helposti hoidettaviksi.

      En enää jaksaisikaan hääriä hillojen ja jakelun kanssa, riittää kun leivon omppupiirakan pari syksyn mittaan, ja syön vaniljakastikkeen kanssa.

      • Kiitos sini_sirkku!
        Puhut kokemuksen syvällä rinta-äänellä!
        Sinä todella tuot palstalle kokemusta,vaikka oletetavasti et ikäkriteerejä täytäkkään??
        Olen luopunut roolista täydellinen nainen ja ostan tiramisua K kaupasta,kun minulla olisi se päivä,jolloin joutuisin kokkitaitoni laittamaan likoon??

        Olen alkanut antamaan tilaa itselleni ja vanhenemiselleni,siis olkaa armollisia itsellenne ja nauttikaa tästä ihanasta kesästä,vaikka paljain varpain ama


    • mummo.pulassa

      Omenapuista ja omenoista puheenollen , vaikkei minulla nuita puita ole koskaan ollut, niin onneksi on ystäviä ja sukulaisia, jotka ovat pitäneet huolen, että omenoita ja marjoja myös riittänyt niitä halajaville sukulaisille ja tutuille sadosta riippuen.
      Aikoinaan tein minäkin hilloja, soseita, mehuja ym. kaikille lapsieni perheille.

      Nykyään kaihdan noita hommia, tehköön nuoremmat, tekevätkin, ihan vielä mummon reseptien mukaan omalle katraalleen. Saahan siitä meikämummokin osansa, näin se kuuluukin olla. Aikansa kutakin.
      Nyt voi sitten laiskotella ja muistella sitä hektistä aikaa.

      Terveyttä jos piisaa, niin mikäpäs tässä on lekotellessa, nauttia syksyn saapumisesta ja muistella menneitä.

      Milläs muuten saisi nuo muut 80 vuotta täyttäneet tälle palstalle, kohta tulee tungosta seitsemänkymppisiin, kun 6-kymppisiltä tuntuu siirtyvän paljon uusia ja sanavalmiita osallistujia , suuret ikäluokat jyräävät vanhat pois alta.😅

      • Nykypäivän kahdeksankymppiset ovat niin nuorekkaita, että ujostelevat tulla 80 - palstalle.
        Ehkä he ajattelevat, etteivät nyt NIIN vanhoja ole.
        Ei olla mekään, mukaan vaan!


      • mummo.pulassa

        Totta turiset! Luulevat vaan omiaan !

        Eihän mekään vanhoja olla, peilistä kun oikeella tavalla kurkkii, niin sieltähän se viehko viiskymppinen vilahtaa, täytyy vain osata hymyillä sille peilikuvalle, johan se vastaa samalla tavalla, ja mummon sekä vaarin päivä on pelastettu.

        Sananlaskukin sanoo "hymy päivän kaunistaa", miksei siis sitä hymyään käyttäisi, vuosia siinä harteilta karisee, silti voi ylpeenä sanoa, olen kahdeksankymppinen, vaikket uskoiskaan!

        Positiivisuutta kehiin, kasikymppiset!


      • Kiitos sinulle mummo.pulassa!
        Oli aivan avartavaa lukea toi peilijuttusi ja koko ajatelmasi!
        Olet huipputyyppi,kuten meistä jokainen!
        Olen todella otettu,että toit ajatelmasi ketjuumme!

        Kirjoitellaan ja nautitaan syksystä ja Kimi Räikkösen toisesta sijasta ! ama


      • rituliini.ek

        Niin todella mummo.pulassa!
        Luin jotain ketjua seitsemänkymppisissä ja täysrähinä päällä??

        Meille tämä tyyni seesteinen,kiireetön keskustelupalsta luo ihanan osion,ottaa kantaa ja kertoa kaikesta siitä mitä me tunnemme,mitä me koemme päivien aikana.
        Se päiväkin,jolloin sen pilvenympärillä ei ole hopeinennauhus,jota elämme,on päivä jolloin meillä on jotain sanottavaa jokaisella,siis kerrotaan siitä palstalla ama


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe