Uusin Tiede-lehti kertoo kahvin terveysvaikutuksista ja siitä, että kahvia voidaan hyvällä syyllä pitää terveysjuomana. Jo muutaman kupin päiväannos vaikuttaa ennaltaehkäisevästi monien sairauksien syntyyn.
https://www.tiede.fi/artikkeli/tilaajille/kahvista-tuli-terveysjuoma
Adventistit väärässä
10
160
Vastaukset
Tiede-lehti kertoi tuossa artikkelissa eräästä havaitusta tilastoharhasta tutkimuksessa, joka näytti liittävän kahvin juonnin sydänsairauksiin. Tulos johtui siitä, että kahvin juojat polttivat tuohon aikaan keskimäärin enemmän tupakkaa kuin muut.
Samassa artikkelissa kerrotaan, myös, että kahvi kumoaa joitakin alkoholin haittoja, ikäänkuin vastamyrkkynä.
Tuossa naapuriketjussa viitattiin adventistien lehdessä julkaistuun tutkimukseen, jonka mukaan ei ole turvallista saati hyödyllistä määrää alkoholin nauttimista, vaan tiukka absolutismi on ainoa terveellinen vaihtoehto.
Kun nyt näihin kovan tason tiedelehtiin viitataan, viittaanpa minäkin Ilta-Sanomiin.
https://www.is.fi/terveys/art-2000005353968.html
Siinä referoidaan alkujaan vertaisarvioidussa Journal of the American College of Cardiology -lehdessä julkaistua tutkimusta, jonka mukaan alkoholin kohtuukäyttäjien elinikä on tilastollisesti pidempi kuin absolutisteilla.
Jutussa mainitaan tilastoharhan mahdollisuus. Yksi sellainen voisi johtua siitä, että absolutisteilla on usein muita ominaisuuksia, jotka lyhentävät elinikää. Veikkaan, että fanaattisuus on ylipäänsä epäterveellistä. Vastaavasti letkeä ja stressitön asenne, johon tyypillisesti liittyy myös alkoholin kohtuukäyttö, ennustaa pidempää ja terveempää elämää.
No joo, Adventist Review puolestaan viittasi myös vertaisarvioituun julkaisuun nimeltä Lancet.
Yhteenvetona, kysymys on siitä, että kohtuudella nautittu alkoholi vähentää sydäntautien riskiä, mutta lisää syöpäriskiä. Syöpäriski taas pienenee juomalla kahvia.
Vaikutusmekanismit ovat paljolti tuntemattomia. Kysymys on monimutkaisista asioista ja kannattaa lukea seuraavakin tuleva tutkimusartikkeli aiheesta.- nähtyon
Monet adventistit juovat kahvia. Kahvittomuus ei ole mikään ehto, vaan suositus adventisteille.
Yhä pätee että runsas kahvin juonti rasittaa sydäntä. Miksi muuten nuorisoa varoitetaan juomasta energijuomia missä on suuria määriä koffeinia?
Kahvi piristää joitakin tunteja. Sitten väsyttää puolta enemmän ja pitää ottaa toinen kuppi kahvia.
Aamulla ei saa silmiään auki ennenkuin on saanut jotain piristävää.
Kahvi lainaa siis energiaa myöhemmältä ajankohdalta, mutta laina pitää maksaa takaisin.
Jos joku juo vain hiukan kahvia, siitä tuskin on haittaa, päinvastoin aktiivisuus saattaa olla hyväksi terveydelle. Paljo kahvin juonti on yhä haitallista.- Lahkon.tyhjyys.paukkuu
No helvetti! Eikö se nyt ole päivänselvä, että kaikki liiallisesti käytettynä on haitallista. Vesikin on elimistölle vaarallista, kun sitä liikaa juo tai porkkanamehu jne.
Kohtuus kaikessa on avainsana ja jotkut saatanan tunarit eivät sitä tajua.
Uskonlahkoissa on aina ollut tapana mennä äärimmäisyyksiin ja sitä kautta on varmuudella pölvästin leima otsassa ja kädessä.
- No.helvetti
"Yhä pätee että runsas kahvin juonti rasittaa sydäntä."
Eikös sen sydämen rasittaminen ole hyvästä? Sitähän tuleekin rasittaa ja pulssia nostaa? Mielestäni ihmisen elämä on liian lyhyt, että pitäisi vielä alkaa miettimään, että mitä saa syöda tai juoda ja mitä ei. Se on aivan hukkaan heitettyä pohdintaa.
Jos nyt jonkun juoman tai ruuan nauttiminen lyhentää elinikää, niin loppupäässä se elämisen taso on jo muutenkin kaikilla niin alhaalla, että mitä siitä on hyötyä, vaikka eläisikin muutaman vuoden pitempään vanhusten palvelutalossa muistiharhoissaan ja vaipoissaan?
Elämässä tulee vain nauttia jokaisesta päivästään niin kauan kuin se suinkin on mahdollista.- vanhako
Etkö halua nauttia myös vanhuuden päivistä?
Minä tunnen itseni nuoreksi, eikä suurempia vaivoja ole. Hiukan jäykemmäksi lienen tullut, kun sukkia on vaikeampi saada jalkaan. Kohtuullisen terveellisesti olen yrittänyt elää.
No, enhän ole kuin vasta 67 vuotta. "Mielestäni ihmisen elämä on liian lyhyt, että pitäisi vielä alkaa miettimään, että mitä saa syöda tai juoda ja mitä ei."
Niin, Ainoa mistä voi olla varma, on, että oikeassa suhteessa nautittuna kahvi, alkoholi, oliiviöljy, pasta, kasvikset, vihannekset, hedelmät, kala, (liha,) pavut, linssit, pähkinät, kasviöljyt, voi, terva, sauna, viina, aurinko, ulkoilma, vesi ja monet, monet muut ovat pitkän iän salaisuus.
Ongelma tosin on se, että edelläolevasta listasta pomiuttuina tai kvinoalla, seesamilla, timjamilla, hunajalla, ..., ..., ..., sun muilla koostetun ruokavalion sitä pitkään ikään johtavaa ainoaa oikeaa suhdetta ei kukaan ole pystynyt määrittelemään,
Joten olen kanssasi aivan samaa mieltä. "Hyvä ruoka, parempi mieli" - ja hyvä mieli on takuuvarmasti pitkän iän edellytys, saati sitten että hyvä mieli on parempi kuin murjotuksella nautittu kaurapuuro. Ihan jo Raamatunkin opetuksen mukaan, joka siihen sitten uskoo on taas oma asiansa.- Ei.vanha
vanhako kirjoitti:
Etkö halua nauttia myös vanhuuden päivistä?
Minä tunnen itseni nuoreksi, eikä suurempia vaivoja ole. Hiukan jäykemmäksi lienen tullut, kun sukkia on vaikeampi saada jalkaan. Kohtuullisen terveellisesti olen yrittänyt elää.
No, enhän ole kuin vasta 67 vuotta.Kuusseiskana minäkin juoksin maratoneja. Nyt kasivitosensa kävelen pitkiäkin matkoja.
Hei_
Kysymys kahvista liittyy enemmänkin raittius-kasvatukseen, kuin aikuisen terveysasiaa. Ihminen jolla on hermosto kunnossa reagoi vahvasti hermostollaan kahviin. Kun kahvia juotetaan lapsille, alkaa lapsi jo varhain tottumaan että hermostoa stimuloidaan, ja aineet vahvenevat.
Hermostoaan jatkuvasti stimuloivalla ihmisellä aineet ja määrät kasvavat.
Olin itse jonkun vuoden yrttihaudukkeilla. Kun sitten vieraissa join keskellä kirkasta päivää klo 14 kaksi kuppia kahvia en nukkunut koko seuraavana yönä sekuntiakaan. Olin jo varhain elämässä alkoholinkin käyttäjä, mutta kahvista olin hetken kännissä päätä huimasi parista kahvikupista, kun ensin muutaman vuoden olin ilman lahvia, enkä hermostoani millään muullakaan aineella stimuloinut.
Kahvi kuitenkin sisältää myös titeen tutkimia ihmisen terveydelle haitallisia asioita; mm. verenpaineen nousu, hampaat eivät pidä kahvista, mm. Kahvissa on vaikka kuinka paljon kemiallisia yhdisteitä joita ihmisellä ei ole, ja eivät ihmiseen kuulu.
Käsitän asian näin. En ole Adventtikirkon jäsenkirjoilla.- On-niitä
"Kun sitten vieraissa join keskellä kirkasta päivää klo 14 kaksi kuppia kahvia en nukkunut koko seuraavana yönä sekuntiakaan."
Olit siis vieraissa? Mitä muuta siellä vieraissa teit kuin joit kahvia. Sänkypuuhissa voi hyvin yöunet mennä. Minulla on usein käynyt niin, kun on pitänyt painaa neitokaista koko yö. Jotkut naiset kun haluavat koko ajan vain lisää. Toisinaan se on rasittavaakin, kun pitää koko ajan olla valmis vain jatkamaan, vaikka elämänsauva on jo ihan tunnoton jyystämisestä.
Niin siinä tietysti käy, kun mielisairas hermoheikko juo iltapäiväkahvia?
Sellaisen tosiaan ei pidä juoda kahvia, jolla on mielisairaus ja vakavia hermostollisia sairauksia.
On siis hyvä, että Jari L. jätät terveysjuomat muille ja keskityt vain Ellen Whiten maatuneen ruumiin perkaamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2444348Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1222802Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412562Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?861546Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1171488- 491209
- 851154
- 45996
- 59993
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En179984