Talvi nopeudet tulee

Tässä on vielä vähän aikaa aika ajaa figsusti hyvää nopeutta mutta kohta se ilo loppuu kun pistetään ne perkeleen talvi nopeudet voiman ja sitten helvetti ajetaan hitaasti toisten perseissä kiinni ja se on sitten olevinaan ihan helvetin turvallista ! Minä olen jo monta vuotta kysynyt että mikä järki tässä on ja kukaan ei ole osannut sanoa koska talvi nopeudet on ihan perseestä eikä niillä ole muuta mekitystä kuin ihmisten kyykytys ! Ei perkele mitä touhua !

19

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BimmeriPojuaAhdistaaTaas

      Talvinopeudet, kuten nopeusrajoitukset yleensäkin, on keino kertoa mikä on suurin edes jossain määrin vielä turvallinen ajonopeus eri tieosuuksilla ja ajokeleillä niille joiden oma äly ei riitä kyseistä nopeutta määrittelemään. Talven tullen nämä ajotaidoistaan liikaa luulevat valitettavan usein pyöräyttävät omat kyrvänjatkeensa pylväiden ja tolppien ympärille heti liukkaiden kelien tullen ja jotkut vielä osoittavat virtuoosimaista ajotaitoaan niin että törmäävät edessä ajavan perseen tai suistuvat metsähallituksen puolelle kun se nopeus oli taas kerran liian suuri tilanteeseen ja keliin nähden. Näille talvinopeusrajoitukset on tarkoitettu. Kun oma äly ei riitä on jonkun ulkopuolisen yritettävä auttaa.
      Sana 'talvinopeus' on muuten yhdyssana.

      • Valitettavasti nämä ovat juuri ne tyypit, jotka eivät pahemmin nopeusrajoituksista välitä muutenkaan.

        Sitten on se kansanosa, joka kuvittelee että tikkariin merkattua nopeutta voi aina jaa, kelistä riippumatta. Toki suurimman osan ajasta ja paikoista näin onkin, mutta kun ne kunnon liukkaat tulevat, on 80 km/h monessa mutkassa aivan hemmetisti liikaa. Sitten ovat perheenäidit ja -isät ojassa, takaluukku Orionia kohti osoittaen (jos ei joku sattunut tulemaan juuri silloin vastaan).

        Talvinopeusrajoitukset eivät juurikaan liity turvallisuuteen. Mutta tiestön kulumiseen ne liittyvät huomattavasti. Nastarengas kuluttaa tietä aivan hemmetisti ja kulutus vain lisääntyy nopeuden kasvaessa.


      • Nopeusjaliukkaus
        TheRat kirjoitti:

        Valitettavasti nämä ovat juuri ne tyypit, jotka eivät pahemmin nopeusrajoituksista välitä muutenkaan.

        Sitten on se kansanosa, joka kuvittelee että tikkariin merkattua nopeutta voi aina jaa, kelistä riippumatta. Toki suurimman osan ajasta ja paikoista näin onkin, mutta kun ne kunnon liukkaat tulevat, on 80 km/h monessa mutkassa aivan hemmetisti liikaa. Sitten ovat perheenäidit ja -isät ojassa, takaluukku Orionia kohti osoittaen (jos ei joku sattunut tulemaan juuri silloin vastaan).

        Talvinopeusrajoitukset eivät juurikaan liity turvallisuuteen. Mutta tiestön kulumiseen ne liittyvät huomattavasti. Nastarengas kuluttaa tietä aivan hemmetisti ja kulutus vain lisääntyy nopeuden kasvaessa.

        Kyllä talvinopeudet liittyvät nimenomaan turvallisuuteen. Hiljaisempi vaihti liukkaissa olisuhteissa edistää turvallisuutta aivan varmasti.

        Aivan kuten nastarengaskin liittyy vahvasti juuri turvallisuuteen. Selvästi parempi pitokyky liukkaalla lisää takuuvarmasti turvallisuutta.
        Runsaasti ja jatkuvasti suolalla keinotekoisesti sulina pidetyillä teillä nastarengas kuluttaa asfalttia, varsinkin vanhemman ikäluokan nastarenkaat. Suolaushan itsessäänhän rikkoo teitä reippaasti talven aikana ja jokakeväiset murtumien, repeilyjen ja kuoppienpaikkaukset on meille tutumpia kuin kulumisen vuoksi tehtävät uudelleenpäällystämiset.

        Muuten kyllä suolauskin liittyy turvallisuuteen. Suolaus on sitä runsaampaa mitä enemmän kitkarenkaita autoissa on jo nykyisin. Se ei näytä kovin paljoa riippuvan edes siitä millaiset talviolosuhteet ovat juuri täällä pk-seudulla ja varsinkin Helsinginssä. Täällähän suolataan valtavasti enemmän kuin muualla eteläisessä Suomessa, vaikka talvet ovat leudompia ja useinmiten jopa plussakelejä.


      • Haista perse ! Sä varmaan oot niin tyhmä ettet osaa ajaa hyvää nopeutta mutta me muut kyllä osataan paitsi ettei voida kun perkele seassa on sun kaltasia hinttareita jotka ajaa ojaan jos jumalauta jossain näkyy lumi hiutale ja just sun kaltasten tunarien takia kaikki joutuu ajamaan saatana tosi hiljaa !


      • HajisOnLieväMopo
        330d-ja-hajis kirjoitti:

        Haista perse ! Sä varmaan oot niin tyhmä ettet osaa ajaa hyvää nopeutta mutta me muut kyllä osataan paitsi ettei voida kun perkele seassa on sun kaltasia hinttareita jotka ajaa ojaan jos jumalauta jossain näkyy lumi hiutale ja just sun kaltasten tunarien takia kaikki joutuu ajamaan saatana tosi hiljaa !

        Noniin, lähtihän Hajis taas tutulle kirjoitustyylilleen jossa ei perseitä ja hinttareita säästellä. Aloitusteksti olikin harvinaisen järkevää kieliasultaan. Seuraavaan kommenttiinsa Hajis varmasti liittää myös tyyliinsä kuuluvat homottelut ja kyrvät. Mikään järjenjättiläinen tämä Hajis ei ole kuten tiedetään ja näillä alapää-ja haistattelukirjoituksillaan pitää huolen siitä että entistä vähemmän kukaan ottaa hänen kirjoituksiaan todesta.


      • ElämäMeneePilalle
        330d-ja-hajis kirjoitti:

        Haista perse ! Sä varmaan oot niin tyhmä ettet osaa ajaa hyvää nopeutta mutta me muut kyllä osataan paitsi ettei voida kun perkele seassa on sun kaltasia hinttareita jotka ajaa ojaan jos jumalauta jossain näkyy lumi hiutale ja just sun kaltasten tunarien takia kaikki joutuu ajamaan saatana tosi hiljaa !

        Voivoi, on se kurjaa kun 120-rajoitus muuttuu satseksi ja satanen kahdeksaksikympiksi talviajaksi. Siinä koko elämä menee pilalle. Alfaurosten eteneminen liikenteessä autoillaan on talvinopeusrajoitusten takia täysin mahdotonta. Työmatkat pitenee ajallisesti jopa minuutin tai pari, puhumattakaan kauppareissuista. On se kyllä hirveää kun nopeus laskee rajoituksen myötä jopa 20 km/h. Se varmasti ahdistaa aloittajaa joka varmaankin suurimman osan ajoistaan ajaa taajamissa ja/tai teillä joissa talvinopeuksia ei edes ole käytössä. Voi voi ressukkaa.


      • ElämäMeneePilalle kirjoitti:

        Voivoi, on se kurjaa kun 120-rajoitus muuttuu satseksi ja satanen kahdeksaksikympiksi talviajaksi. Siinä koko elämä menee pilalle. Alfaurosten eteneminen liikenteessä autoillaan on talvinopeusrajoitusten takia täysin mahdotonta. Työmatkat pitenee ajallisesti jopa minuutin tai pari, puhumattakaan kauppareissuista. On se kyllä hirveää kun nopeus laskee rajoituksen myötä jopa 20 km/h. Se varmasti ahdistaa aloittajaa joka varmaankin suurimman osan ajoistaan ajaa taajamissa ja/tai teillä joissa talvinopeuksia ei edes ole käytössä. Voi voi ressukkaa.

        Minun päivittäisessä työmatkassani rajoitus laskee noin 70 kilometrillä 20 km/h. Suurin osa tuosta tppuu 120 => 100.
        70 km / 120 km/h = 35 min
        70 km / 100 km/h = 42 min

        Ei siis minuuttia, vaan seitsemän minuuttia. Jos ajan (kuten useimmiten) ruuhka-aikojen ulkopuolella.

        90% ajasta tien pinta on kuiva ja keli hyvä. Lähinnä kädettömien kuskien (ja nastarenkaiden) takia tuosta kärsitään.


      • eihän.nyt.sentään
        TheRat kirjoitti:

        Minun päivittäisessä työmatkassani rajoitus laskee noin 70 kilometrillä 20 km/h. Suurin osa tuosta tppuu 120 => 100.
        70 km / 120 km/h = 35 min
        70 km / 100 km/h = 42 min

        Ei siis minuuttia, vaan seitsemän minuuttia. Jos ajan (kuten useimmiten) ruuhka-aikojen ulkopuolella.

        90% ajasta tien pinta on kuiva ja keli hyvä. Lähinnä kädettömien kuskien (ja nastarenkaiden) takia tuosta kärsitään.

        Eikös ne ole aivan muut tahot jotka talvinopeudet määrää kuin mainitsemasi "kädettömät kuskit"?
        Ja juu, älä vastaa, että heidän takia koska kuten hyvin tiedät se ei pidä paikkaansa.
        Miten muuten nastarenkaat, jotka tunnetusti ovat turvallisimmat talviolosuhteissa, jotenkin vaikuttaisi talvinopeuksien määräämiseen?


      • eihän.nyt.sentään kirjoitti:

        Eikös ne ole aivan muut tahot jotka talvinopeudet määrää kuin mainitsemasi "kädettömät kuskit"?
        Ja juu, älä vastaa, että heidän takia koska kuten hyvin tiedät se ei pidä paikkaansa.
        Miten muuten nastarenkaat, jotka tunnetusti ovat turvallisimmat talviolosuhteissa, jotenkin vaikuttaisi talvinopeuksien määräämiseen?

        > Eikös ne ole aivan muut tahot jotka talvinopeudet määrää
        > kuin mainitsemasi "kädettömät kuskit"?

        Kyllä. Viranomaiset määräävät. En missään väittänyt, että kädettömät kuskit määräisivät.

        > Ja juu, älä vastaa, että heidän takia koska kuten hyvin tiedät
        > se ei pidä paikkaansa.

        Tietysti osittain heidän takiaan. Hullut ajavat kuitenkin juuri niin lujaa kuin uskaltavat ja osaavat sovittavat nopeuden kelin mukaan. Kädettömät ovat ne, jotka ajavat tikkarin mukaan ja talvinopeusrajoituksilla saadaan edes osa tieltäsuistumisista poistettua.

        > Miten muuten nastarenkaat [blah, blah, blah] vaikuttaisi
        > talvinopeuksien määräämiseen?

        En oikein teidän nastainttäjien kanssa jaksaisi jauhaa, mutta kerrottakoon nyt vielä kerran, että nastarengas kuluttaa tiestöä huomattavasti kitkarengasta enemmän. Toisin sanoen, tiestön säästämiseksi nastojen kuluttavalta vaikutukselta nopeuksia lasketaan.


      • AsenteesiOnPaha
        TheRat kirjoitti:

        > Eikös ne ole aivan muut tahot jotka talvinopeudet määrää
        > kuin mainitsemasi "kädettömät kuskit"?

        Kyllä. Viranomaiset määräävät. En missään väittänyt, että kädettömät kuskit määräisivät.

        > Ja juu, älä vastaa, että heidän takia koska kuten hyvin tiedät
        > se ei pidä paikkaansa.

        Tietysti osittain heidän takiaan. Hullut ajavat kuitenkin juuri niin lujaa kuin uskaltavat ja osaavat sovittavat nopeuden kelin mukaan. Kädettömät ovat ne, jotka ajavat tikkarin mukaan ja talvinopeusrajoituksilla saadaan edes osa tieltäsuistumisista poistettua.

        > Miten muuten nastarenkaat [blah, blah, blah] vaikuttaisi
        > talvinopeuksien määräämiseen?

        En oikein teidän nastainttäjien kanssa jaksaisi jauhaa, mutta kerrottakoon nyt vielä kerran, että nastarengas kuluttaa tiestöä huomattavasti kitkarengasta enemmän. Toisin sanoen, tiestön säästämiseksi nastojen kuluttavalta vaikutukselta nopeuksia lasketaan.

        Sinun fanaattinen ja epärationaalinen nastavihasi on lähinnä koomista.
        Tiedät aivan varmasti, että nastarenkaat ovat liukkailla keleillä selvästi turvallisemmat kuin kitkat. Sinun kanssasi on tietysti turhauttavaa tästä edes keskustella, kun mitkääntutkimukset, testit, todisteet, tilastot eivät fanaatyista asennettasi ja uskomuksiasi kykene muuttamaan. Jaksat kuitenkin jatkuvasti heitellä kevyesti noita heittojasi nastojen haitoista unohtaen tietysti vaihtoehtojen haitat. Kun yksipuolisia ja vääristeleviä väitteistäsi joku oikoo, niin se onkin sinusta se sitten onkin ’jauhamista’.
        Ymmärrän toki hyvin, ettet ’jaksaisi jauhaa’ tästä, kun sinulla ei asiallisessa keskustelussa on mitään eväitä uskomustesi tueksi.
        Ainoa pointtisihan onkin pistää teiden kuluminen ja mukavuutesi turvallisuutta tärkeämmäksi ja sekin vielä kovin valikoivasti unohtaen kaiken muun haitan paitsi nastojen haitan.

        Nuo ’kädettömät’ ja ’hullut’ kuskit (sinun terminologiaasi) hyötyvät myös nimenomaan siitä, että suurin osa ajaa noilla turvallisimmilla nastoilla. ’Kädettömät’ ehkä selviäsivät paremmin kuin ’hullut’, jos nastoja ei olisi, mutta varsinkin ilman suolausta ja hiekoitusta silloin kaikki olisivat hankaluuksissa liukkauden suhteen huomatravasti useammin kuin nykyisin, kun nastoilla poistetaan liukkautta tienpinnoista. Ei suolaus aina pysty/ehdi liukkautta poistamaan eikä sitä tehdä kaikkialla.

        Talvinopeusrajoitukset ovat tarpeellisia juuri liukkauden vaaratilanteiden vähentämiseen. Tämä toimii varsinkin kitkoilla ajaville. Nastoilla ajavillekin tietysti hyvä asia, vaikka liukkaus ei ihan niin suuri riski olekaan.
        Teiden kuluminen ja rikkoutuminen johtuu paitsi nastoista, niin myös kitkojen vuoksi lisääntyneestä suolauksesta. Tämänkin tiedät aivan varmasti, mutta sen aina ’unohdat’ heitoissasi.


      • AsenteesiOnPaha kirjoitti:

        Sinun fanaattinen ja epärationaalinen nastavihasi on lähinnä koomista.
        Tiedät aivan varmasti, että nastarenkaat ovat liukkailla keleillä selvästi turvallisemmat kuin kitkat. Sinun kanssasi on tietysti turhauttavaa tästä edes keskustella, kun mitkääntutkimukset, testit, todisteet, tilastot eivät fanaatyista asennettasi ja uskomuksiasi kykene muuttamaan. Jaksat kuitenkin jatkuvasti heitellä kevyesti noita heittojasi nastojen haitoista unohtaen tietysti vaihtoehtojen haitat. Kun yksipuolisia ja vääristeleviä väitteistäsi joku oikoo, niin se onkin sinusta se sitten onkin ’jauhamista’.
        Ymmärrän toki hyvin, ettet ’jaksaisi jauhaa’ tästä, kun sinulla ei asiallisessa keskustelussa on mitään eväitä uskomustesi tueksi.
        Ainoa pointtisihan onkin pistää teiden kuluminen ja mukavuutesi turvallisuutta tärkeämmäksi ja sekin vielä kovin valikoivasti unohtaen kaiken muun haitan paitsi nastojen haitan.

        Nuo ’kädettömät’ ja ’hullut’ kuskit (sinun terminologiaasi) hyötyvät myös nimenomaan siitä, että suurin osa ajaa noilla turvallisimmilla nastoilla. ’Kädettömät’ ehkä selviäsivät paremmin kuin ’hullut’, jos nastoja ei olisi, mutta varsinkin ilman suolausta ja hiekoitusta silloin kaikki olisivat hankaluuksissa liukkauden suhteen huomatravasti useammin kuin nykyisin, kun nastoilla poistetaan liukkautta tienpinnoista. Ei suolaus aina pysty/ehdi liukkautta poistamaan eikä sitä tehdä kaikkialla.

        Talvinopeusrajoitukset ovat tarpeellisia juuri liukkauden vaaratilanteiden vähentämiseen. Tämä toimii varsinkin kitkoilla ajaville. Nastoilla ajavillekin tietysti hyvä asia, vaikka liukkaus ei ihan niin suuri riski olekaan.
        Teiden kuluminen ja rikkoutuminen johtuu paitsi nastoista, niin myös kitkojen vuoksi lisääntyneestä suolauksesta. Tämänkin tiedät aivan varmasti, mutta sen aina ’unohdat’ heitoissasi.

        Ensimmäinen kappaleesi: tässä oli kyse talvinopeusrajoituksista ja niiden syistä. Tiestön kuluminen on yksi syy ja nastarenkaat kuluttavat tiestöä enemmän kuin kitkat.

        Toinen kappaleesi: edelleen puhuttiin talvinopeusrajoituksista, ei kitkoista tai nastoista.

        Kolmas kappaleesi: talvinopeusrajoitukset eivät ole tarpeellisia kesäkelillä, jota sentään pääteillä suurin osa ajasta oikeastaan on. Huonolla kelillä taas pitäisi ajaa kelin mukaan, eli jopa rajoituksia hitaammin.

        Koska koko keskustelu ei koskenut nastarenkaita ja kitkarenkaita ja niiden välisiä hyvyyksiä, on niiden tuomisesi tähän keskusteluun turhaa jankkausta ja yritystä kääntää keskustelua sivuraiteille. Minä en jaksa. Olen asiaa paljonkin käsitellyt keskusteluissa, joihin asia liittyy.


      • AsenteesiOnPaha
        TheRat kirjoitti:

        Ensimmäinen kappaleesi: tässä oli kyse talvinopeusrajoituksista ja niiden syistä. Tiestön kuluminen on yksi syy ja nastarenkaat kuluttavat tiestöä enemmän kuin kitkat.

        Toinen kappaleesi: edelleen puhuttiin talvinopeusrajoituksista, ei kitkoista tai nastoista.

        Kolmas kappaleesi: talvinopeusrajoitukset eivät ole tarpeellisia kesäkelillä, jota sentään pääteillä suurin osa ajasta oikeastaan on. Huonolla kelillä taas pitäisi ajaa kelin mukaan, eli jopa rajoituksia hitaammin.

        Koska koko keskustelu ei koskenut nastarenkaita ja kitkarenkaita ja niiden välisiä hyvyyksiä, on niiden tuomisesi tähän keskusteluun turhaa jankkausta ja yritystä kääntää keskustelua sivuraiteille. Minä en jaksa. Olen asiaa paljonkin käsitellyt keskusteluissa, joihin asia liittyy.

        Et tietenkään jaksa. Kukapa sittä nyt jatkuvasti jaksaa ottaa nenilleen keskusteluissa. Täysin ymmärrettävää.
        Jaksat kuitenkin noita yksipuolisia heittojasi viljellä, mutta et tietenkään jaksa sitä, että niitä kommentoidaan ja tuodaan muitakin näkökulmia.

        Olet kyllä ’käsitelkyt paljonkin’ nastarengasasiaa keskusteluissa etkä silti ole kyennyt lisäämään ymmärrystäsi. Siksihän nuo heittosikin ovat jäänet tuolle tasolle.

        Kyse oli talvinopeusrajoituksista, joihin toit jälleen kerran tuon nastarengasväitteesi syyksi. Eikö sitä muka olisi saanut kommentoida? Ja samalla tietysti tuoda muutakin näkemystä esille.
        Jos heittää jonkun yksittäisen ja yksipuolisen väitteen, niin kai nyt muilla on oikeus sitä kommentoida. Ja kyllä nekin liittyivät talvinopeusasiaan ihan yhtä hyvin kuin sinunkin väitteesi. Ne olivat lisäksi perusteltujakin, joka tietysti pidensi tekstiä.


      • ElämäMeneePilalle kirjoitti:

        Voivoi, on se kurjaa kun 120-rajoitus muuttuu satseksi ja satanen kahdeksaksikympiksi talviajaksi. Siinä koko elämä menee pilalle. Alfaurosten eteneminen liikenteessä autoillaan on talvinopeusrajoitusten takia täysin mahdotonta. Työmatkat pitenee ajallisesti jopa minuutin tai pari, puhumattakaan kauppareissuista. On se kyllä hirveää kun nopeus laskee rajoituksen myötä jopa 20 km/h. Se varmasti ahdistaa aloittajaa joka varmaankin suurimman osan ajoistaan ajaa taajamissa ja/tai teillä joissa talvinopeuksia ei edes ole käytössä. Voi voi ressukkaa.

        Sun on tätä asiaa ihan turhaa miettiä kun oot vaan niin helvetin tyhmä ettet tajua sitä ollenkaan ! Ja te rengas jauhavat voitte mennä jatkamaan tota jauhamista vaikka hevon perseeseen mutta tänne ei perkele rengas jauhanta kuulu !


      • viisaudensana
        330d-ja-hajis kirjoitti:

        Haista perse ! Sä varmaan oot niin tyhmä ettet osaa ajaa hyvää nopeutta mutta me muut kyllä osataan paitsi ettei voida kun perkele seassa on sun kaltasia hinttareita jotka ajaa ojaan jos jumalauta jossain näkyy lumi hiutale ja just sun kaltasten tunarien takia kaikki joutuu ajamaan saatana tosi hiljaa !

        Voi sua raukkaa. Olet jäänyt 15 vuotiaan älymys tasolle. Minua eivät nopeus rajoitukset haittaa ei sitten himpun vertaa, vaan olen niistä iloinen. Asenne sulla on päin....sanonko mitä ?

        Käyhän ajamassa Thaimaan Bangokin liikenteessä, niin tiedät, miltä tuntuu madella. Suomen teillä pääsee vielä liikkumaan kohtuu vauhdilla.

        Sinä et ole elänyt 1950-1960 luvuilla, jolloin liikenteessä ei ollut juuri muuta sääntöä kuin vain se, että ajetaan oikealla puolella tietä.

        Silloin ihmisiä kuoli liikenteessä kuin kärpäsiä. Tieliikenne onnettomuudet ja kouolonuhrit ovat pienentyneet rajusti noista ajoista johtuen tiukentuneista tieliikenne säännöistä ja laeista.

        Elämä on kallis ja korvaamaton asia. Hautausmaallla ehtii goisata ilman ennenaikaista menoa.

        Kaikki liikenne säännöt ovat tuiki tärkeitä ja ne ei todellakaan, tässä tapauksessa talvinopeus rajoitukset ole yhtään turhia. Talvella liukastellaan ja kolaroidaan ennätys tahtia alennetuista nopeuksista huolimatta. Miksi teiltä suistutaan liukkauden alettua ? Siitä yksinkertaisesta syystä, kun ei ole sitä malttia eikä itsesuojelu vaistoa. Aina pitää ymmärtää hiljentää, kun ajetaan talvella sohjossa ja liukkailla mutkissa ja hankalissa urissa.

        Kun ei haluta sitä vauhtia hiljentää, niin sittenpä sitä mennään katon kautta ympäri, niinkuin aina ja tulevanakin syksynä tulemme lehdistä lakkaamatta lukemaan.

        Hyvä ajotaito ei tarkoita sitä, että voipi ajaa yltiöpäisesti kelissä kuin kelissä.


      • eihän.nyt.sentään
        TheRat kirjoitti:

        > Eikös ne ole aivan muut tahot jotka talvinopeudet määrää
        > kuin mainitsemasi "kädettömät kuskit"?

        Kyllä. Viranomaiset määräävät. En missään väittänyt, että kädettömät kuskit määräisivät.

        > Ja juu, älä vastaa, että heidän takia koska kuten hyvin tiedät
        > se ei pidä paikkaansa.

        Tietysti osittain heidän takiaan. Hullut ajavat kuitenkin juuri niin lujaa kuin uskaltavat ja osaavat sovittavat nopeuden kelin mukaan. Kädettömät ovat ne, jotka ajavat tikkarin mukaan ja talvinopeusrajoituksilla saadaan edes osa tieltäsuistumisista poistettua.

        > Miten muuten nastarenkaat [blah, blah, blah] vaikuttaisi
        > talvinopeuksien määräämiseen?

        En oikein teidän nastainttäjien kanssa jaksaisi jauhaa, mutta kerrottakoon nyt vielä kerran, että nastarengas kuluttaa tiestöä huomattavasti kitkarengasta enemmän. Toisin sanoen, tiestön säästämiseksi nastojen kuluttavalta vaikutukselta nopeuksia lasketaan.

        "Kyllä. Viranomaiset määräävät. En missään väittänyt, että kädettömät kuskit määräisivät."
        Annoit ymmärtää, että viranomaiset määräisi"kädettömien" takia.
        Tai kerroit käsiksenäsi, että nämä hullut jotka ajaa aina tikkari nopeutta. Miten ne hulluja on jotka ajavat, niin kesä kuin talvirajoitusten mukaan?

        "Toisin sanoen, tiestön säästämiseksi nastojen kuluttavalta vaikutukselta nopeuksia lasketaan."
        Eipäs sittenkään. Ymmärtänet viranomaisten nopeusrajoitusten laskemiseen antaman perustelun/syyn, pimeänajanrajoitus.
        Joten nastarenkaiden vaikutuksista tiestöön ei puhuta mitään.


    • Oswaldi

      Ilmastonmuutos eli kasvihuone ilmiö, saa kyllä kelit pysymään sulina, tuskin tarvitaan enää talviturkkia.

      • VäheneeköHaitat

        Varmaankin näin vähitellen. Nastarenkaiden tarve vähenee, mutta näin ei näytä käyvän suolauksen kanssa. Pikemminkin päinvastoin. Liukkaudentorjunta siirtyy mekaanisesta kemialliseksi entistä voimakkaammin ja samalla vastuukin siitä siirtyy enemmän tienpitäjälle autoilijoilta.
        Selityskin lienee selvä. Kun teiden liukkaus ja jäätyminen muuttuu epäsäännölliseksi ja painottuu enemmän ilta-yö-aamuaikoihin ja autoissa on kitkarenkaita yhä enemmän, niin suolaustarve hiekotuksineen kasvaa.
        Tämä näkyy jo nyt Suomessakin siten, että siellä missä kitkarenkaiden osuus liikenteessä on suurin eli pk-seudulla ja Helsingissä käytetään suolaa liukkaudentorjunnassa huomattavasti enemmän.


    • Jebulis

      Aloittajan kannalla, nykyautot kehittyeniden ajonvakautuksineen sekä muiden automaatti väistö sekä jarrutus toimintoineen eivät todellakaan enää tarvitse talvirajoituksia eikä nastarenkaita.
      Jos ei osaa ajaa kesänopeuksia nykyautolla kitkoilla niin uudestaan liukasradalle harjoittelemaan ja jos ei sittenkään onnistu niin ajo-oikeus ainoastaan mopoautoon.

      • pitää.odottaa

        Olet oikeassa uusien autojen suhteen. Mutta, valtaosa autoista on niitä vanhempia. Ei rajoituksia voi pippeli mennä säätämään ennen kuin koko autokanta on uudistunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe