Meillä on perheessä 15-vuotias tyttö joka pyörittelee koko ”palettia” mielensä mukaan. Kaikki pitäisi päättää hänen halujensa perusteella, mitä ne milloinkin mahtaa olla. Meillä syödään mitä hän haluaa ja koska haluaa. Koiraa ulkoilutetaan silloin jos hänelle sattuu sopimaan. Kaiken tahtomansa hän runnoo tavalla tai toisella läpi. Perheen isä ei vastustaei mitään aivotuksia ettei entisen koulukiusatun mieli vaan mene pahaksi ja isä on työnsä puolesta vielä pitkiä päiviä poissa niin siitäkin osataan syyllistää. Itse jos käyn jossain vaikka niinkin vain että kotiudun illemmalla, seurauksena on kiukuttelu ja mielenosoitus. Nyt olen alkanut pikkuhiljaa todellakin kyllästymään tähän tilanteeseen. Ja oikeasti kun tuntuu ettei likalle riitä mikään. Jokaisessa erimielisyystilanteessa heittäydytään moodiin ”musta ei välitä kukaan ja tekin inhoatte mua. Olisitte onnellisempia ilman mua...” Olen kyllä jo sitä mieltä ett tuo kiusaamismenneisyys pitäisi yrittää laittaa taka-alalle ja yrittää jatkaa normaalia elämää. Tiedämme kyllä että kiusaaminen jää sieluun loppuiäksi mutta hän itse on kieltäytynyt kaikista ammattilaisten antamasta avusta koska ”vituttaa juosta kokoajan jossain ja haluaa elää normaalisti”. Täällä kotona ollaan jo useampi vuosi tuettu tuota normaalia elämää mutta tämä on jo käsittääkseni toinen ääripää. Ajattelisin että missä on se minun/meidän vanhempien vähänkään normaali elämä???
Teinikö päättää asiat
4
189
Vastaukset
- 854132
Näytä joka päivä riitelettepä tai ette että rakastat häntä. Kerro hänelle että hän on sinulle tärkeä. Lapsella täytyy olla selkeät rajat siitä mitä saa tehdä ja mitä ei. Ja mitä siitä sitten seuraa jos rikkoo rajat. Mielestäni sinun täytyy istua miehesi kanssa kahden ja tehdä selkeät pelisäännöt perheeseen. Tosin moni meistä ymmärtää omat virheensä lasten kasvatuksessa vasta kun saa lapsenlapsia. Sillin vasta tajuaa miten olisi pitänyt itse toimia. Jälkiviisaus on niin yleistä meillä ihmisillä.
Kun sitten saat puolison pöydän ääreen ja alatte keskustella niistä säännöistä niin vältä syyllistämästä miestä siitä miten hän on tähän asti toiminut. Vaan valmistaudu tilanteeseen jotta voit selittää miksi on tärkeää että on selvät rajat ym. Rajathan ei ole vanhempia varten tai siksi että vanhempien elämä olisi helpompaa vaan siksi että lapsesta kasvaa vastuuntuntoinen, empaattinen ja ystävällinen aikuinen. Toivotaan että saatte asiat kuntoon. Te olette kumpikin hyviä vanhempia, nyt vain näette ongelman eri sivuilta kuin toinen.- Palvelija
Suurin ongelmahan tässä tilanteessa on hyväksikäyttö. Teini on selvästi tajunnut jo pitkänaikaa sitten että kiusaamishistoriaan vedoten saa kaiken menemään niinkuin haluaa. Siltikään mikään ei riitä. Jatkuvasti ollaan tyytymättömiä ja se kyllä näkyy. Tietty olen yrittänyt välttää riitelyä, mutta sehän viimekädessä on johtanut tähän tilanteeseen. Sitten tietysti minä olen syypää kaikkeen. Minä aiheutan teinille murhetta kun vaadin edes jonkinlaista kunnioitusta. Olen jo pitkään ollut kynnysmattona.
- Palvelija
Ja lisäksi... Minähän se olen teinin kanssa iltamyöhään, ei isä tiedä/tajua minkälaista tämä elämä täällä on...hän kun ottaa vaan parhaat palat teinistä. Asioista on puhuttu minet kerrat mutta aina tuo teini osaa junailla asiat. Isänsä yrittää juuri ennen nukkumaanmenoaan kieltää jonkin asian teiniltä ja arvatkaapa kuka on taas ampumaetäisyydellä kaiken kiukuttelun ja riitelyn kanssa. Minä joudun kestämään taas huonon käytöksen jne. Ja tämä kun ei ole mitään lyhytaikaista!
- IHaveBeenThere
Palvelija kirjoitti:
Ja lisäksi... Minähän se olen teinin kanssa iltamyöhään, ei isä tiedä/tajua minkälaista tämä elämä täällä on...hän kun ottaa vaan parhaat palat teinistä. Asioista on puhuttu minet kerrat mutta aina tuo teini osaa junailla asiat. Isänsä yrittää juuri ennen nukkumaanmenoaan kieltää jonkin asian teiniltä ja arvatkaapa kuka on taas ampumaetäisyydellä kaiken kiukuttelun ja riitelyn kanssa. Minä joudun kestämään taas huonon käytöksen jne. Ja tämä kun ei ole mitään lyhytaikaista!
Periaatteessa tämä on lyhytaikaista, koska kun teininne täyttää 16-vuotta, hän on jo paljon järkevämpi kuin 15-vuotiaana. Tämä on itsekin koettu.
Yritä kestää vielä vähän aikaa. Se kannattaa. Murrosikäisen hormonitoiminta aiheuttaa kunnon solmun aivoihin. Kun itse tulet joskus vaihdevuosiin, ymmärrät mistä on kyse. Tai toisaalta et ehkä ymmärrä, mutta läheisesi sen huomaavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1787514Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.344671Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1232720- 772194
- 901576
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la2141510Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731141Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202161077- 481019
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225987