Kumpi otsikon veneistä olisi suosituksenne? Vene tulisi Päijänteelle, joten haluan että vene etenee purjeilla kevyessäkin tuulessa. Valtameriominaisuuksia ei tarvita. Purjehduskokemusta on riittävästi erilaisilla veneillä. Kun kyse on vanhasta veneestä, konstruktion kestävyys ja helppo ylläpito ja korjattavuus nousevat tärkeiksi. Onko Avancessa umpilaminaattitunko vai kerrosrakenne? Vierastan kerrosrakennetta noin vanhoissa veneissä (esim. Infernot), koska tiedän että niitä on jouduttu korjaamaan.
H-323 vai Avance 33
16
1977
Vastaukset
- Maa-Krapu
Avancessa on umpilaminaattia sekä runko että kansirakenne. Ainoastaan ruffi on kerrosrakennetta, ei balsaa vaan jotain mitä lie levyä. Sikäli hyvä rakenne että esim. kaidetolpan jalat jotka ovat herkkiä vuodoille ton ikäisissä veneissä vuotavat sisään mutta eivät aiheuta laajaa tuhoa kerrosrakenteessa, ja ne on suht helppo korjata. Avancen kevyen tuulen suorituskyky on erinomainen ja pärjää sillä kovassakin kelissä, suosittelen!
- Joakim1
Kaikissa veneissä (no on joku hyvin harvinainen poikkeus) rungon ja kannen saumakohta, jossa kaidetolpat on kiinni, on umpilaminaattia. Siis vaikka sekä runko että kansi olisi kerrosrakennetta. Varmasti on veneitä, joissa kaidetolpan jalan joku ruuvi on kerrosrakenteessa, mutta useimmissa ei.
Onko Avancessa tosiaan koko sivu- ja keulakansi umpilaminaattia? Kuulostaa järjettömältä, sillä kerrosrakennetta tarvitaan juuri suurien tasaisten pintojen jäykistämiseen. Monessa veneessä kerrosrakennetta on vain suorilla pinnoilla ja vaikkapa ruffin sivut ovat umpilaminaattia.
Enpä muista kuulleeni Infernosta, jossa olisi tarvinnut ainakaan isompia korjauksia tehdä kerrosrakenteeseen, varsinkaan runkoon. Kansihan on 99% veneistä kerrosrakennetta, joten sen välttäminen menee haastavaksi.
Noista kahdesta samaan hintaan ehdottomasti Avance, varsinkin kevyeen tuuleen. Avancesta vaan joutunee maksamaan reilusti enemmän, ehkä jopa tuplasti H-323:n verran. - Hii-o-hoii
Joakim1 kirjoitti:
Kaikissa veneissä (no on joku hyvin harvinainen poikkeus) rungon ja kannen saumakohta, jossa kaidetolpat on kiinni, on umpilaminaattia. Siis vaikka sekä runko että kansi olisi kerrosrakennetta. Varmasti on veneitä, joissa kaidetolpan jalan joku ruuvi on kerrosrakenteessa, mutta useimmissa ei.
Onko Avancessa tosiaan koko sivu- ja keulakansi umpilaminaattia? Kuulostaa järjettömältä, sillä kerrosrakennetta tarvitaan juuri suurien tasaisten pintojen jäykistämiseen. Monessa veneessä kerrosrakennetta on vain suorilla pinnoilla ja vaikkapa ruffin sivut ovat umpilaminaattia.
Enpä muista kuulleeni Infernosta, jossa olisi tarvinnut ainakaan isompia korjauksia tehdä kerrosrakenteeseen, varsinkaan runkoon. Kansihan on 99% veneistä kerrosrakennetta, joten sen välttäminen menee haastavaksi.
Noista kahdesta samaan hintaan ehdottomasti Avance, varsinkin kevyeen tuuleen. Avancesta vaan joutunee maksamaan reilusti enemmän, ehkä jopa tuplasti H-323:n verran."samaan hintaan ehdottomasti Avance"
Miksi Avance?
( selvyydeksi: en ole eri mieltä, kaipaan vain perusteita) - Hii-o-hoii
Hii-o-hoii kirjoitti:
"samaan hintaan ehdottomasti Avance"
Miksi Avance?
( selvyydeksi: en ole eri mieltä, kaipaan vain perusteita)Numeroiden valossa tuo ei ole ollenkaan itsestään selvää:
H 323 on hiukkasen parempi purjepinta-ala/uppoama suhde (enemmän purjeita painoon nähden) ja samoin parempi pituus/paino-suhde (Avance on painavampi). Molemmat luvut siis suosivat H 323:sta. Avancen vesilinja on pitempi, mutta se ei ole kevyellä tuulella määräävät tekijä, kovalla tuulella kylläkin.
LYS arvotkin ovat lähellä, Avance 1.15 ja H-323 1.13
(data avomeripurjehtijoiden LYS sivuilta). - Paketsu
Samaa mietin. Avance on huomattavasti painavampi, mutta valtaosa painoerosta on kölissä. Siitä voi päätellä jotain kovan tuulen ominaisuuksista. Mutta kevyellä tuulella kevyen veneen luulisi kulkevan liukkaammin jos purjeita on riittävästi.
Kestävyys ratkaisee aika paljon kun vanhoista veneistä pitäisi valita. Onko joku muu venemalli kestävyydeltään hyvä mutta kuitenkin kulkisi myös? Miten ruotsalaiset ruiskulaminoidut? Ranskalaiset ilmeisesti kestää melko hyvin mutta matalalla toppirikillä ne ei oikein kulje. - First_on_first
Paketsu kirjoitti:
Samaa mietin. Avance on huomattavasti painavampi, mutta valtaosa painoerosta on kölissä. Siitä voi päätellä jotain kovan tuulen ominaisuuksista. Mutta kevyellä tuulella kevyen veneen luulisi kulkevan liukkaammin jos purjeita on riittävästi.
Kestävyys ratkaisee aika paljon kun vanhoista veneistä pitäisi valita. Onko joku muu venemalli kestävyydeltään hyvä mutta kuitenkin kulkisi myös? Miten ruotsalaiset ruiskulaminoidut? Ranskalaiset ilmeisesti kestää melko hyvin mutta matalalla toppirikillä ne ei oikein kulje.First 31.7. Kulkee hyvin ja on Suomessa aktiivinen yksityyppiluokka. Hintaa on toki noita enemmän, Keski-Euroopasta irtoaa n. 40 k€:lla. LYS on 1,20.
- Joakim1
Hii-o-hoii kirjoitti:
Numeroiden valossa tuo ei ole ollenkaan itsestään selvää:
H 323 on hiukkasen parempi purjepinta-ala/uppoama suhde (enemmän purjeita painoon nähden) ja samoin parempi pituus/paino-suhde (Avance on painavampi). Molemmat luvut siis suosivat H 323:sta. Avancen vesilinja on pitempi, mutta se ei ole kevyellä tuulella määräävät tekijä, kovalla tuulella kylläkin.
LYS arvotkin ovat lähellä, Avance 1.15 ja H-323 1.13
(data avomeripurjehtijoiden LYS sivuilta).Ei noilla suhdeluvuilla voi päätellä kumpi on nopeampi. Avancessa on 1,6 m korkeampi masto, selvästi suurempi spinnu jne. Kyllä se enemmän kuin kompensoi painoeron. Avancessa on myös 20 cm syvempi köli. H-323:n hiukan alle 1,5 m on aika vähän tuon kokoiseen veneeseen. Vesilinjat ovat mitattuna kutakuinkin identtiset.
H-323 ei ole kovinkaan nopea kevyessä kelissä, joka oli alkuperäisellä kysyjälle tärkeää.
Avancen runko on puoli metriä pidempi ja painoa on reilusti enemmän. Se on siis isompi vene.
Veneiden ero on myös näkynyt hintatasossa aina. Hii-o-hoii kirjoitti:
Numeroiden valossa tuo ei ole ollenkaan itsestään selvää:
H 323 on hiukkasen parempi purjepinta-ala/uppoama suhde (enemmän purjeita painoon nähden) ja samoin parempi pituus/paino-suhde (Avance on painavampi). Molemmat luvut siis suosivat H 323:sta. Avancen vesilinja on pitempi, mutta se ei ole kevyellä tuulella määräävät tekijä, kovalla tuulella kylläkin.
LYS arvotkin ovat lähellä, Avance 1.15 ja H-323 1.13
(data avomeripurjehtijoiden LYS sivuilta).Päijänne on se verran pieni vesistö, että LYS-luvuilla 1.15 ja 1.13 ei ole käytännössä mitään eroa. Molemmat on erittäin hyviä veneitä, käytetyissä ratkaisee yksilö, valitseeko juuri sen vai ei.
- Bnkck
H:n sukujuuret näkyvät matalana ja telttailuhenkisenä sisätilana. Avancessa ollaan kuin aluksessa. On oikea pentry, salongin pöytä ja seisomakorkeutta pitkälle keulakajuuttaan. Siitä se hintaero syntyy. Onko sillä sitten merkitystä aloittajalle? Ei varmaan päiväpurressa, mutta 4 vk:n kesäloma olisi mukavampi avancella. Vain hän voi tietää. Kumpikin runko on käsintelattua umpilaminaattia. Toisin oli samaan aikaan ruotsissa, kun kaikki veneet tehtiin ruiskulla.
- venntim
Ainakin Avance 36:n kansi on kerrosrakenteinen. Olisiko divinycell tai vastaava. Runko umpilaminaattia.
- Maa-Krapu
Nyt nostan käden ylös virheen merkiksi, voi olla että Avance 33 kansi on sittenkin sandwichia muualta kuin noiden kaidetolppien lähistöltä. Tuli noida vuotoja korjattua keväällä ja ilahduin että kastunutta kerrosrakennetta ei löytynytkään noisa kohdin, mutta ei mulla ole todellista tietoa muualta kantta.
- Joakim1
Jos sinulla kerran on Avance 33, on helppo nähdä mistä kerrosrakenne alkaa. Siinä kohtaa on veneen sisäpuolella selvä kynnys (yleensä viistottu), jossa kannen paksuus lisääntyy n. 10 mm.
- Maa-Krapu
Joakim1 kirjoitti:
Jos sinulla kerran on Avance 33, on helppo nähdä mistä kerrosrakenne alkaa. Siinä kohtaa on veneen sisäpuolella selvä kynnys (yleensä viistottu), jossa kannen paksuus lisääntyy n. 10 mm.
ok, katon verhoilulevy estää tehokkaasti näkyvyyden mutta kyllä siellä käsikopelolla taitaa sellainen pykälä juurikin olla, näin muistelen. Aina oppii uutta !
- Perseu
Molemmat ovat kyllä ahtaita ja hankalia viihtyvyyden kannalta yli 3 hengen porukalla. Silti ottaisin Avancen mielummin.
Eikös vanhemmista Infernoista mene peräsimiä ihan tunnetusti?- Joakim1
Inferno 31:stä on mennyt usein peräsin. Useimpiin lienee jo vaihdettu tai muuten korjattu peräsin. Tuossa, kuten monessa muussakin Södergrenin 80-luvun veneessä peräsin on turhan matala. Moneen Inferno 31:een on peräsin vaihdettu jo ennen onglemia parempien purjehdusominaisuuksien toivossa.
Muista Infernoista en muista kuulleeni hajonneista peräsimistä. - Paketsu
Mittojen perusteella käytännössä yhtä ahtaita. Avance on vain muutaman sentin leveämpi. Toisaalta uudetkin 35 jalkaiset tuntuvat sisältä ahtailta, jos siellä on 5 aikuista. Avotila kyllä saisi mielellään olla reilun kokoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 3049888
- 682241
- 422044
Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa
Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä331870- 791838
Oho! Varmistusta odotellaan.
Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"1611766Mitä sitten ikinä teetkin
Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei401348- 161292
Kun istuit
vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau531246Saanko selityksen?
Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(511229