Koska suuri osa pyöräilijöistä rikkoo jatkuvasti kaikkia mahdollisia sääntöjä, niin ehdotan, että kielletään tämä järjetön touhu kokonaan kaupungeissa. Täällähän on vaihtoehtoisia kulkumuotoja. Samalla loppuu ikuinen marina huonoista olosuhteista ja jalankulkijatkin saavat kävellä jalkakäytävillä rauhassa.
Ilman pyöräilyä tämä yhteiskunta tulee vallan hyvin toimeen ja rahaa säästyy, kun jätetään ylimitoitetut baanat sun muut kaistat rakentamatta.
Turha ehdottaa, että kielletään sitten autoilukin, sillä ilman autoja tämä yhteiskunta ei tule toimeen.
Kielletään pyöräily kaupungissa
41
804
Vastaukset
- Jalankulkija_
Kannatan. Saisi taas kävellä rauhassa jalkakäytävällä. Suojatielläkin olisi turvallisempaa, sillä autoilijat ottavat nykyisin jalankulkijat hyvin huomioon.
- vääri...meni
Kieltäkää mielummin autoilu keskustassa, niin kaikilla on turvallisempaa. Autoilijoiden joukossa on vuosi vuodelta entistä enemmän kädettömiä jotka eivät osaa sääntöjä ja asennevammaisia jotka eivät halua noudattaa sääntöjä.
- se__siitä
Kuten jo kirjoitin, että turha sitten ehdottaa autoilun kieltämistä. Ilman autoja ei tämä yhteiskunta toimi.
Viime syksynä Hesarissa julkaistun kyselyn mukaan jalankulkijat pelkäävät enemmän holtittomasti ajavia pyöräilijöitä kuin autoilijoita. Autoilijat eivät esim. kaahaile jalkakäytävillä. - ei_ilman_mutta
se__siitä kirjoitti:
Kuten jo kirjoitin, että turha sitten ehdottaa autoilun kieltämistä. Ilman autoja ei tämä yhteiskunta toimi.
Viime syksynä Hesarissa julkaistun kyselyn mukaan jalankulkijat pelkäävät enemmän holtittomasti ajavia pyöräilijöitä kuin autoilijoita. Autoilijat eivät esim. kaahaile jalkakäytävillä.Ei toimi täysin ilman mutta toimisi paljon vähemmällä autoilulla. Muutetaan vähän yhteiskuntaa. Asuminen ja työmaa lähemmäksi toisiaan että jokainen voi pyöräillä. Aivan järjetöntä että työmaalle pitää ajaa useita kymmeniä kilometrejä ja lähestulkoon jokainen ihan yksin omassa autossaan. Toki pitää tuotteita ja elintarvikkeita roudata ympäri maata mutta tuolla tavalla lähtisi paljon autoilukilometrejä pois.
- Mikä_vaikeaa
se__siitä kirjoitti:
Kuten jo kirjoitin, että turha sitten ehdottaa autoilun kieltämistä. Ilman autoja ei tämä yhteiskunta toimi.
Viime syksynä Hesarissa julkaistun kyselyn mukaan jalankulkijat pelkäävät enemmän holtittomasti ajavia pyöräilijöitä kuin autoilijoita. Autoilijat eivät esim. kaahaile jalkakäytävillä.Itsehän juuri aloituksessa todistit, että korvaavia kulkumuotoja löytyy. Miksi ne eivät kelpaa autoilijoille, jos pyöräilijöille pitäisi kelvata?
Yksityisautoilu ei ole kaupungissa pakollista. Ilman sitä ajoradoilla olisi tilaa pyöräilijöillekin. Sillä tavalla kaipaamasi jalkakäytävien rauhoittaminenkin toimisi hienosti. Ja jakeluliikenteen toiminta paranisi, kun ei tarvitsisi pysähtyä pyörätielle vaan kadullakin olisi riittävästi tilaa lastata/purkaa. - se__siitä
Mikä_vaikeaa kirjoitti:
Itsehän juuri aloituksessa todistit, että korvaavia kulkumuotoja löytyy. Miksi ne eivät kelpaa autoilijoille, jos pyöräilijöille pitäisi kelvata?
Yksityisautoilu ei ole kaupungissa pakollista. Ilman sitä ajoradoilla olisi tilaa pyöräilijöillekin. Sillä tavalla kaipaamasi jalkakäytävien rauhoittaminenkin toimisi hienosti. Ja jakeluliikenteen toiminta paranisi, kun ei tarvitsisi pysähtyä pyörätielle vaan kadullakin olisi riittävästi tilaa lastata/purkaa.Viime syksynä Hesarissa kyseltiin Helsingin kantakaupunkilaisten mielipiteitä ja enemmistö jalankulkijoista kertoi pelkäävänsä pyöräilijöitten holtitonta ajoa, kun taas autolijoita ei juurikaan moitittu.
Pyöräilijät aina vetoavat sääntöjä rikkoessaan siihen, että olosuhteet ovat niin huonot ja keskeneräiset. Milloinkohan tämä ksupunki on niin valmis, että tällä tekosyyllä esim. jalkakäytäväpyöräily edes vähenisi. Ja mitenköhän tämä liittyy siihen, että yleisesti ajetaan asemalaitureilla, jalankulkutunneleissa ym?
Heti kun pyöräilijöitä vaaditaan pyöräkortti ja pyörät saavat rekisterikilvet, ryhdyn kannattamaan pyöräilyä koko sydämestäni.
Nykytilanne on täysin järjetön, kun yksi liikkujaryhmä saa täysin anonyymisti terrorisoida kaikkia muita liikenteessä.
PS. Ehdottamasi tilanne olisi kyllä ihanteellinen, mutta en usko sen toimivan käytännössä.
- sujuvampaa_pyöräilyä
Helsingissä on tehty suuria suunnitelmia pyöräilyn sujuvoittamiseksi. Lisää väyliä rakennetaan ja osa autojen viemästä tilasta (esim. parkkitilat) osoitetaan pyöräilijöiden käyttöön. Kaupunkipyöriä lisätään.
Pyöräily on tällä hetkellä suosituinta ja sen odotetaan yhä lisäävän suosiotaan joten pyöräilijöitä tulee lisää katukuvaan esim. sähköpyörät ovat lisääntyneet suuresti ja niillä päsee nopeasti kohteisiin taajamissa.
Liikenneratkaisut laahaavat perässä koska ne on suuniteltu aikana jona pyöräilyn lisääntyvää suosiota ei osattu ennustaa. Näitä ollaan nyt korjaamassa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.- Joku_tolkku
Jos ei nykyisissä olosuhteissa pysty ajamaan sääntöjen mukaan, niin sitten ei pidä ajaa ollenkaan. Turha puolustella pyöräilijöiden tolkutonta menoa sillä, että kaikkea suunniteltua ei ole saatu valmiiksi.
Suurimmalle osalle kantakaupungin kaduista ei ole suunnitteilla mitää uutta, joka vastaisi "nykypäivän vaatimuksia, eli meno jatkuu entisellään ja paikoin enemmistö pyöräilee hiljaisilla kaduilla jalkakäytävillä.
En minäkään näe muuta vaihtoehtoa, kuin totaalinen pyöräilykielto tai sitten ajokortti ja pyörien rekisteröinti kuten esim. mopoilijoilla.
Joka tapauksessa terrori on saatava loppumaan.
- Terroristille
Ei tule ikinä tapahtumaan, ja sekös teitä öljyllä tienaavia fudamentalistimuslimeja harmittaa.
- Syyllinen
Eilisiltana noin klo 21.30 lähes tärmäsin etuajo-oikeutettuun pyöräilijään autolla.
Raskauttavaa on pidettävä sitä. että pyörässä ei ollut minkäänlaisia valoja ja että pyöräilijä ajoi jalkakäytävän jatkeena olleella suojatiellä noin 30km tuntinopeutta. Suojatietä ja näkyvyydeltään rajoitettua risteystä lähestyessään pyöräilijä ei tietenkään hidastanut nopeuttaan yhtään eikä etuajo-oikeutensa luottaen varautunut millään tavoin siihen, että kulman takaa tulisi auto, jalankulkija tai pyöräilijä.
Kyllä pyöräilijän on aina voitava luottaa siihen, että hän voi aina paahtaa häiriöittä haluamallaan nopeudella yrittämättäkään ottaa huomion muita liikkujia . Valolaitteiden käyttöä ei saa pöräilijäiltä vaatia, koska valot lisäävät ilmanvastusta ja hidastavat menoa turhaan - näin_näkisin
Pyörä on tehokkain ihmisen omin voimin liikkuva kulkuneuvo. Pyörä on myös usein nopein ja sujuvin kulkuväline lyhyille työmatkoille autojen ruuhkauttamissa keskustoissa.
- Jalankulkija_
Olet varmaankin oikeassa. Mutta ainakin kantakaupungissa sujuvuutta liää se, että ajetaan aina suorinta reittiä, olipa sitten kyseessä jalkakäytävä, kielletty ajosuunta, puisto, punaiset liikennevalot.....
Noin ajaen olisi auto varmaakin vielä nopeampi keskustoissa.
Lisäksi pitää muistaa, ettei mikään liiku ilman energiaa. Loppupeleissä pyöräily voi saastuttaa enemmän kuin vähäpäästöinen auto, kun korvaat kuluttamasi energian ruoalla, jonka tuottaminen saastuttaa monella lailla.
Eniten surettaa kuitenkin se, että jalankulkijat joutuvat olemaan jatkuvasti varuillaan jalkakäytävillä. - näin_näkisin
Läskimahainen autoilija syö varmasti enemmän kuin hyväkuntoinen pyöräilijä.
Jalan liikkuminen on hidasta, tehotonta matelua mutta mikäs siinä kun on päivät aikaa maleksia. Jalankulkijat ovat yleensä joutoväkeä joka hyppii töissäkulkevien haittana.
- rdecftvgybuhnjimk
Ehkä enemmän kannattaisi huomioida ajoasentoa. Sporttinen etunoja, oli sitten hybridi tai mitä lie pyöriä, niin liikenteen ja ympäristön huomioiminen on vaativampaa, verrattuna pystyasentoon.
- Hiittinen
Hyvä avaus. Polkupyöriä ei tarvita ainakaan kaupunkien keskustoissa. Pyöräilijät terrorisoivat muita liikkujia, ja mikä pahinta, he eivät maksa useinkaan edes aiheuttamiaan vahinkoja, koska pyöräilijöillä ei ole pakollista liikennevakuutusta.
- näin_on_tehty
"Turha ehdottaa, että kielletään sitten autoilukin, sillä ilman autoja tämä yhteiskunta ei tule toimeen."
Nyt hän oli kyse kaupungeista, ei mistään täyskiellosta. Monissa maailman kaupungeissa yksityisautoilu on jo kielletty aivan ydinkeskustan tuntumassa ja tämä toimii hyvin. Miksi kenenkään pitäisi omalla autolla, vieläpä yksin liikkuessa päästä autolla paria sataa metriä lähemmäksi ydinkeskustaa?
MiItä hyötyä siitä on yhteiskunnalle että joku läskimaha ei jaksa kävellä muutamaa metriä? Enimmäkseeen haittaa. - yliajan
Jalkakäytävillä ja suojateillä ajamisesta on tullut uusi normaalikäytäntö, eikä siihen poliisi puutu mitenkään. Asiaa edistää vielä useiden autoilijoiden pöhköys, että annetaan vapaaehtoisesti väistämisvelvolliselle pyöräilijälle tietä pysättämällä koko takana tuleva autojono, että pyörä pääsee menemään.
- huomaavaisiakin_on
Useimmiten pyöräilijä joutuu tinkimään omasta etuajo-oikeudesta kääntyvän autoilijan sokeuden tai piittaamattomuuden johdosta. Mukava että on näitä huomaavaisia autoilijoitakin niin pysyy tasapaino tässäkin asiassa jotenkin.
- yliajan
huomaavaisiakin_on kirjoitti:
Useimmiten pyöräilijä joutuu tinkimään omasta etuajo-oikeudesta kääntyvän autoilijan sokeuden tai piittaamattomuuden johdosta. Mukava että on näitä huomaavaisia autoilijoitakin niin pysyy tasapaino tässäkin asiassa jotenkin.
Niitä pöhköjä pitäisi sakottaa liikenteen häiritsemisestä
- Se_siitä_ja_tuosta
Koska kaupungeissa tapahtuu kaikenlaista sääntöjen rikkomista ja järjetöntä touhua, niin ehdotan, että kielletään kaupungit kokonaan. Toisaalta voitaisiin kieltää sääntöjen rikkominenkin ja jos se ei riitä, niin sitten julistetaan järjetön touhukin pannaan. Jo on kumma jos homma ei ala toimimaan, ellei sitten kielletä hommiakin. Vai mitä? Hä?
- se__siitä
Kielletään myös yksinkertaisten ihmisten kommentit täällä.
- nimimerkkierkki
Sallitaan kaupungit mutta kielletään ihmiset.
- Se_siitä_ja_tuosta
se__siitä kirjoitti:
Kielletään myös yksinkertaisten ihmisten kommentit täällä.
Kanssasi on helppo olla samaa mieltä. Kaikki kommentit jotka käsittelevät yksinkertaisia ihmisiä tulee välittömästi kieltää täällä. Ja jos ei meno muutu niin kielletään sitten tuollakin.
- se__siitä
Se_siitä_ja_tuosta kirjoitti:
Kanssasi on helppo olla samaa mieltä. Kaikki kommentit jotka käsittelevät yksinkertaisia ihmisiä tulee välittömästi kieltää täällä. Ja jos ei meno muutu niin kielletään sitten tuollakin.
Tyhmyyttä vastaan on turha vaivautua taistelemaan.
- JalankulkijaHelsingissä
Olen kävellyt lukuisissa kaupungeissä eri puolilla maailmaa. Missään pyöräilijät eivät aiheuta sellaisia häiriöitä kuin Helsingissä. Perimmäisenä syynä lienee, että nykynuoriso ei välitä lainkaan toisista ihmisistä tai heidän hyvinvoinnistaan. Meiltä puuttuu sivistyneihin maihin juurtunut empatia ja kohteliaisuus. Se loistaa kaikessa nykypolven elämässä. Elämme minä-minä-minä-kulttuurissa.
- ja_vähän_tuosta
se__siitä kirjoitti:
Tyhmyyttä vastaan on turha vaivautua taistelemaan.
No niin onkin. Ehkä sekin pitäisi kieltää?
- prkskutarallaa
Liikennesäännöt ovat hyvä perusta sujuvalle liikenteelle. Vasemmalta tulevat väistää jne. oikeanpuoleinen liikenne yms. jne jne. Kenenkään ei tarvi ruveta arpomaan mitä pitäisi milloinkin tehdä eikä ole epäselvää, mitä joku toinen liikenteeseen osallistuva tekee missäkin tilanteessa.
Ja sitten on pyöräilijät.- syy_on_tämä
Liikennesäännöt koskevat myös pyöräilijöitä sekä jalankulkijoita. Erona on se että pyöräilijät ja jalankulkijat eivä tarvitse käydä mitään autokoulua tai vastaavaa, liikkuakseen liikenteessä. Heidän on selvitettävä säännöt omatoimisesti. Jotkut tekevät näin, toiset eivät.
- lakikoskeekaikkia
syy_on_tämä kirjoitti:
Liikennesäännöt koskevat myös pyöräilijöitä sekä jalankulkijoita. Erona on se että pyöräilijät ja jalankulkijat eivä tarvitse käydä mitään autokoulua tai vastaavaa, liikkuakseen liikenteessä. Heidän on selvitettävä säännöt omatoimisesti. Jotkut tekevät näin, toiset eivät.
Jokaisella on vähän niin kuin "kansalaisvelvollisuus" selvittää säännöt jos aikoo liikenteessä liikkua. Tietämättömyyteen ei voi vedota. Laki koskee kaikkia vaikka lakia ei tuntisikaan. Itse selvittäisin asiat pelkästään oman turvallisuuteni vuoksi. Muutama tunti opetusta kouluissa olisi myös paikallaan. Opetusta oli ainakin vielä 80-luvulla kouluissa.
Lapset eivät vielä osaa ja tiedä, mutta tämä on otettu huomioon tieliikennelain 30 §. Sen mukaan mm. lapsia on aina erityisesti varottava liikenteessä. - Jalankulkija_
lakikoskeekaikkia kirjoitti:
Jokaisella on vähän niin kuin "kansalaisvelvollisuus" selvittää säännöt jos aikoo liikenteessä liikkua. Tietämättömyyteen ei voi vedota. Laki koskee kaikkia vaikka lakia ei tuntisikaan. Itse selvittäisin asiat pelkästään oman turvallisuuteni vuoksi. Muutama tunti opetusta kouluissa olisi myös paikallaan. Opetusta oli ainakin vielä 80-luvulla kouluissa.
Lapset eivät vielä osaa ja tiedä, mutta tämä on otettu huomioon tieliikennelain 30 §. Sen mukaan mm. lapsia on aina erityisesti varottava liikenteessä.Erona on kuitenkin se, että kotoaan on voitava poistua olipa kyseessä millainen henkilö tahansa. Liikkuminen kävellen on ihmisoikeus. Toisaalta pyöräilijöilta voidaan jo vaatia sääntöjen tuntemista ja myös niiden noudattamista.
- pitää_tietää
Jalankulkija_ kirjoitti:
Erona on kuitenkin se, että kotoaan on voitava poistua olipa kyseessä millainen henkilö tahansa. Liikkuminen kävellen on ihmisoikeus. Toisaalta pyöräilijöilta voidaan jo vaatia sääntöjen tuntemista ja myös niiden noudattamista.
Ei mitään eroa. Liikennesäännöt, kuten muutkin yhteiskunnan säännöt (kaikki lait) koskevat ihan kaikkia. Liikenteenseen kun lähtee, niin pitää tietää itseään koskevat säännöt. Ei voi vedota tietämättömyyteen. Ei jalankulkijatkaan voi toikkaroida missä ja miten sattuu ja sitten sanoa "aijaa, en tiennyt".
- autoonrollaattori
Entä jos jos joku lapsi lähtee kolmipyöisellä kulkuneuvolla liikenteeseen, onko verrattavissa ilman kypärää ajaviin moottoripyörä-jengilaisiin?
Pyörä kuin pyölrä auto on nelipyörä kuten rollaattori? - liian_pieni
autoonrollaattori kirjoitti:
Entä jos jos joku lapsi lähtee kolmipyöisellä kulkuneuvolla liikenteeseen, onko verrattavissa ilman kypärää ajaviin moottoripyörä-jengilaisiin?
Pyörä kuin pyölrä auto on nelipyörä kuten rollaattori?Jossain meni joku korkekusraja (en muista mikä raja) että pieni (eism. kolmipyörä), ei lasketa pyöräksi laisinkaan.
- PyöräileSinäkin
Yksityisautoilusta tulee katoava liikennemuoto kaupungeissa. Jalankulku, pyöräily ja joukkoliikenne syrjäyttävät viimein turhan ajelun henkilöautoilla. Siihen suuntaan on maailma menossa ja hyvä niin. Vanhusten pyöräilykin on muuttunut helpommaksi sähköavusteisten polkupyörien kautta. Ja jos pyöräily ei onnistu niin joukkoliikenne mahdollistaa liikkumisen. Totta on että liikennesääntöjen tuntemista olisi hyvä parantaa myös pyöräiljöillä. Kouluihin pitäisi saada liikennekasvatusta nykyistä runsaammin. Autoiljoiden huono asenne ja kehno liikennesääntöjen tuntemus on tällä hetkellä kuitenkin suurempi ongelma. Mutta kuten jo alussa totesin tämä poistuu aikanaan.
- 321lg423tg4
Hyvä esimerkki tuollaisesta moottoripyöräilystä: tulee saatanan jotain moottoripyöräporukkaa vastaan, ei kypäriä eikä mitään ollenkaan ja nostavat kättä kun tervehtivät vain toisia pyöräilijöitä.
- joskuspyöräilenkin
Pyöräilyssä on paljon hyvää, mutta nykymuodossaan se ei toimi. Ei ainakaan kaupungin keskusta-alueella. Onneks tulee talvi, niin loppuu luonnostaan sekin touhu. Muutamaa fanaatikkoa lukuun ottamatta.
Tuntuu kuin pyöräilijät eivät osaisi edes liikenteen alkeita? Suuntaa muutetaan täysin arvaamattomasti ajoradalta suojatielle, sieltä pyörätielle ja taas takaisin. Pyörätiellä voidaan ajaa ihan kumpaan suuntaan tahansa, samalla puolen katua? Liikennevaloissa muututaan yhtäkkiä jalankulkijaksi, vaikkei perse nousekaan satulasta? Eikö näistä kellään ole ajokorttia?
Tuollainen lycrapukuinen satakiloinen äijä, joka ajaa pitkin kävelytietä vaikka 25 km/h nopeudella, ja käyttää taaperoikäisiä pujottelukeppeinä, niin sellaisen yhdistelmän liike-energia on suurempi kuin 45 kaliberin luodilla lähietäisyydeltä laukaistuna.
Pyöräilijöille ehdottomasti jokin tutkinto ja liikennevalvonta, kuten muillekin ajoneuvoille. Lisäksi ne aivan järjenvastaiset säädökset siitä, milloin kukakin väistää ja ketä, tulee yhdenmukaistaa siten, että kaikki ajoneuvot ovat yhdenvertaisia, eikä ajoneuvoa saa kuljettaa suojatiellä. Suojatie on jalankulkua varten.- Minä_minä_minä
Olen täysin samaa mieltä. Poliiseilla olisi tässä ratkaiseva rooli, mutta eivät jaksa välittää.
- ei-mitään-outoa
>> Pyörätiellä voidaan ajaa ihan kumpaan suuntaan tahansa, samalla puolen katua?
Ei mitään ihmeellistä jos on kaksisuuntainen pyörätie kyseessä. Harvemmin on yksisuuntaisia pyöräteitä. Niitäkin tosin löytyy mutta harvinaisia ovat. - Opastusta
ei-mitään-outoa kirjoitti:
>> Pyörätiellä voidaan ajaa ihan kumpaan suuntaan tahansa, samalla puolen katua?
Ei mitään ihmeellistä jos on kaksisuuntainen pyörätie kyseessä. Harvemmin on yksisuuntaisia pyöräteitä. Niitäkin tosin löytyy mutta harvinaisia ovat.Meillä Helsingissä on aika paljonkin yksisuuntaisia pyöräilyväyliä ja niitä kutsutaan pyöräkaistoiksi. No, tämänkin sujuvan liikkumismuodon onnistuvat jotkut pilaamaan ajamalla väärään suuntaan.
Usein ihmettelen, mikseivät muut pyöräilijät karkota näitä tolloja oikealle kaistalle. - eri....asia
Opastusta kirjoitti:
Meillä Helsingissä on aika paljonkin yksisuuntaisia pyöräilyväyliä ja niitä kutsutaan pyöräkaistoiksi. No, tämänkin sujuvan liikkumismuodon onnistuvat jotkut pilaamaan ajamalla väärään suuntaan.
Usein ihmettelen, mikseivät muut pyöräilijät karkota näitä tolloja oikealle kaistalle.Pyöräilykaistat ovat sitten asia erikseen. Ne eivät ole pyöräteitä, vaan juurikin pyöräkaistoja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424565- 932169
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152081Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi791947Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421562Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541532VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1071410- 751336
- 1011317
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201119