Jos akku tyhjenee kun virrat päällä noin 10min ajan, onko se jo merkki sitä että akku loppu? Testailin kaiuttimia ja virrat oli päällä yhteensä noin 10min ajan (ei yhtäjaksoisesti vaan ehkä minuutin pätkissä) moottori sammuksissa. Toki samalla valot menee päälle ja sisätuuletin jne.
Aika lyhyeltä ajalta vaikuttaa että 10min tyhjentää akun. Enkä mitään subbareita/vahvistima ole asentanut jotka paljon virtaa veisi vaan ihan peruskaiuttimet päivitin. Kuluttaako oikeasti niin paljon virtaa kun avaimesta virrat päällä vai onko tässä akku lopussa? Käynnistyksessä ei huomaa oireita, auto sen verran uusi että tämähän ei edes yrittä käynnistyä kun jännite tarpeeksi alhainen. (ei pyöritä hitaasti, joko nopeasti tai ei ollenkaan)
Pikalaturilla 3h ei auttanut ollenkaan, apuvirralla sai käyntiin ja ajelin 45min. Sen jälkeen taas on käynnistynyt normaalisti.
Johtuuko tämä nyt vain uudehkon auton logiikasta ettei edes yritä käynnistyä kun jännite alle tietyn kynnysarvon? Olisi kiva saada tietoa ettei turhaan uusi akkua. Kun akun normaali lepojännite 12,7V, onko uusissa autoissa joku kynnysarvo että esim jo 12,5V kohdalla katkaisee virrat startilta?
Akku loppu?
10
302
Vastaukset
- Tygi
Noo, kyllähän sitä juu, en tiedä, kiitos.
- akkumulaatori
Ei pitäisi 10 minutissa tyhjentyä missään autossa. Eli joko akku oli melko tyhjä jo alussa, tai sitten akku on huonokuntoinen.
- sdges335
Tuskin ihan tyhjä oli alussa, takana 45min ajolenkki, sen jälkeen siirsin talliin ja oli ehkä 5min käynnissä silloin.
Akku testattu talvella huollossa eikä ainakaan silloin valitettu, mutta ehkä helteissä on vähän kärsinyt. Naapurilta ja toisesta perheen autostakin hajonnut akku heti tässä helteiden jälkeen.
Varmaan kannattaa uusia sitten. Näissä uusissa autoissa vain hankala tietää onko lopussa kun ei pyöritä hitaasti, joko nopeasti tai ei ollenkaan. Varmaan siksi kun tietokone mittaa jännitettä jatkuvasti ja sen perusteella päättää annetaanko startille virtaa. Nyt on kyllä taas käynnistynyt ilman oireita kun ei virrat olleet päällä ilman että kone käynnissä, mutta kun ei oireile etukäteen niin paras varmaan uusia. - Wanha.autosähkäri
Akun kunnonhan saat helposti selville ominaispainomittarilla. Ja kertoo se Bilteman akkutesterikin uskomattoman uskottavasti, vaan happomittari paremmin.
Vikaahan voi olla latauksessakin, esimerkiksi hiilet lopussa. Se latauksen merkkivalo kertoo vain jotain, mistä en ala luennoimaan. Tai jos hiilet loppuu, niin se ei kerro yhtään mitään.
Mittaa latausjännite: Käytä autoa reipasta tyhjäkäyntiä ja mittaa akun napajännite. Pitäisi olla 14,1 - 14,5 volttia täydellä akulla. Jos ei ole niin akku ei ole täynnä tai laturi ei lataa. - vanhaa_tietoa
Wanha.autosähkäri kirjoitti:
Akun kunnonhan saat helposti selville ominaispainomittarilla. Ja kertoo se Bilteman akkutesterikin uskomattoman uskottavasti, vaan happomittari paremmin.
Vikaahan voi olla latauksessakin, esimerkiksi hiilet lopussa. Se latauksen merkkivalo kertoo vain jotain, mistä en ala luennoimaan. Tai jos hiilet loppuu, niin se ei kerro yhtään mitään.
Mittaa latausjännite: Käytä autoa reipasta tyhjäkäyntiä ja mittaa akun napajännite. Pitäisi olla 14,1 - 14,5 volttia täydellä akulla. Jos ei ole niin akku ei ole täynnä tai laturi ei lataa.Eipä päde nuo neuvot uusiin autoihin. Laturia ja latauksen merkkivaloakin ohjataan väylän kautta ohjausyksiköltä, ei se ole pitkään aikaan enää ollut sinne laturiin suoraan kytkettynä. Jos laturi ei toimi niin kyllä varmasti tulee ilmoitus mittaristoon että pitäisi mennä korjaamolle.
Latausjännitettäkin ohjataan monen eri muuttujan perusteella, ei ole enää kiinteä arvo. Voi olla "täydellä" akulla (n. 80% varaustilassa, enempää ei normaalisti ladata) esim. 12,9 volttiakin vaikka kaikki kunnossa, sitten esimerkiksi moottorijarrutuksessa nostetaan 15 volttiin.
Akku voi olla myös täysin tyhjä ja silti 15 volttia taulussa tyhjäkäynnillä, latureissa on niin paljon tehoa nykyään ettei muutaman kymmentä ampeeria akun latausvirtaa notkauta jännitettä mihinkään. - vanha_tietäjä
vanhaa_tietoa kirjoitti:
Eipä päde nuo neuvot uusiin autoihin. Laturia ja latauksen merkkivaloakin ohjataan väylän kautta ohjausyksiköltä, ei se ole pitkään aikaan enää ollut sinne laturiin suoraan kytkettynä. Jos laturi ei toimi niin kyllä varmasti tulee ilmoitus mittaristoon että pitäisi mennä korjaamolle.
Latausjännitettäkin ohjataan monen eri muuttujan perusteella, ei ole enää kiinteä arvo. Voi olla "täydellä" akulla (n. 80% varaustilassa, enempää ei normaalisti ladata) esim. 12,9 volttiakin vaikka kaikki kunnossa, sitten esimerkiksi moottorijarrutuksessa nostetaan 15 volttiin.
Akku voi olla myös täysin tyhjä ja silti 15 volttia taulussa tyhjäkäynnillä, latureissa on niin paljon tehoa nykyään ettei muutaman kymmentä ampeeria akun latausvirtaa notkauta jännitettä mihinkään.Ja höpöhöpö.
Käännä sen lakin lippa eteenpäin niin edes näytät fiksummalta! - vanhaa_tietoa
vanha_tietäjä kirjoitti:
Ja höpöhöpö.
Käännä sen lakin lippa eteenpäin niin edes näytät fiksummalta!Siinäpä sinulle lukemista esimerkiksi jo yli kymmenen vuotta vanhasta tekniikasta. https://www.1addicts.com/forums/attachment.php?attachmentid=1461513
Nykyisiin autoihin ei todellakaan päde mitkään entiset "nyrkkisäännöt" ja esson baareissa kuullut puheet juuri missään asiassa.
- Biltema
Laita uusi laturi niin virtaa riittää ja akkukin latautuu.
- sdges335
Latausjännite oli muistaakseni 14,2V joten vaikuttaa lataavan. Uusi akku jo tilattu joten uusin sen nyt ensin koska ei tietoa kuinka vanha tuo nykyinen akku on. Auto ostettu 3v sitten eikä se akku sillonkaan uusi ollut.
Joten veikkaan että helteiden takia aika monet akut kärsineet kun huomioi moneltako tuttavaltakin mennyt akku tässä hiljattain.- Apinaa_koijataan
Ei helteet vaikuta yhtään mitään akun kestävyyteen.
Ostele vain akkuja ja muita tavaroita äläkä oikeasti etsi vikaa, joka saattaisi olla hyvinkin pieni. Omatpa rahasi tuhlaat kun ostelet kaikkea mitä teininuoriso keksii sinun rahojesi menoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869