Akku loppu?

sdges335

Jos akku tyhjenee kun virrat päällä noin 10min ajan, onko se jo merkki sitä että akku loppu? Testailin kaiuttimia ja virrat oli päällä yhteensä noin 10min ajan (ei yhtäjaksoisesti vaan ehkä minuutin pätkissä) moottori sammuksissa. Toki samalla valot menee päälle ja sisätuuletin jne.

Aika lyhyeltä ajalta vaikuttaa että 10min tyhjentää akun. Enkä mitään subbareita/vahvistima ole asentanut jotka paljon virtaa veisi vaan ihan peruskaiuttimet päivitin. Kuluttaako oikeasti niin paljon virtaa kun avaimesta virrat päällä vai onko tässä akku lopussa? Käynnistyksessä ei huomaa oireita, auto sen verran uusi että tämähän ei edes yrittä käynnistyä kun jännite tarpeeksi alhainen. (ei pyöritä hitaasti, joko nopeasti tai ei ollenkaan)

Pikalaturilla 3h ei auttanut ollenkaan, apuvirralla sai käyntiin ja ajelin 45min. Sen jälkeen taas on käynnistynyt normaalisti.

Johtuuko tämä nyt vain uudehkon auton logiikasta ettei edes yritä käynnistyä kun jännite alle tietyn kynnysarvon? Olisi kiva saada tietoa ettei turhaan uusi akkua. Kun akun normaali lepojännite 12,7V, onko uusissa autoissa joku kynnysarvo että esim jo 12,5V kohdalla katkaisee virrat startilta?

10

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tygi

      Noo, kyllähän sitä juu, en tiedä, kiitos.

    • akkumulaatori

      Ei pitäisi 10 minutissa tyhjentyä missään autossa. Eli joko akku oli melko tyhjä jo alussa, tai sitten akku on huonokuntoinen.

      • sdges335

        Tuskin ihan tyhjä oli alussa, takana 45min ajolenkki, sen jälkeen siirsin talliin ja oli ehkä 5min käynnissä silloin.

        Akku testattu talvella huollossa eikä ainakaan silloin valitettu, mutta ehkä helteissä on vähän kärsinyt. Naapurilta ja toisesta perheen autostakin hajonnut akku heti tässä helteiden jälkeen.

        Varmaan kannattaa uusia sitten. Näissä uusissa autoissa vain hankala tietää onko lopussa kun ei pyöritä hitaasti, joko nopeasti tai ei ollenkaan. Varmaan siksi kun tietokone mittaa jännitettä jatkuvasti ja sen perusteella päättää annetaanko startille virtaa. Nyt on kyllä taas käynnistynyt ilman oireita kun ei virrat olleet päällä ilman että kone käynnissä, mutta kun ei oireile etukäteen niin paras varmaan uusia.


      • Wanha.autosähkäri

        Akun kunnonhan saat helposti selville ominaispainomittarilla. Ja kertoo se Bilteman akkutesterikin uskomattoman uskottavasti, vaan happomittari paremmin.
        Vikaahan voi olla latauksessakin, esimerkiksi hiilet lopussa. Se latauksen merkkivalo kertoo vain jotain, mistä en ala luennoimaan. Tai jos hiilet loppuu, niin se ei kerro yhtään mitään.
        Mittaa latausjännite: Käytä autoa reipasta tyhjäkäyntiä ja mittaa akun napajännite. Pitäisi olla 14,1 - 14,5 volttia täydellä akulla. Jos ei ole niin akku ei ole täynnä tai laturi ei lataa.


      • vanhaa_tietoa
        Wanha.autosähkäri kirjoitti:

        Akun kunnonhan saat helposti selville ominaispainomittarilla. Ja kertoo se Bilteman akkutesterikin uskomattoman uskottavasti, vaan happomittari paremmin.
        Vikaahan voi olla latauksessakin, esimerkiksi hiilet lopussa. Se latauksen merkkivalo kertoo vain jotain, mistä en ala luennoimaan. Tai jos hiilet loppuu, niin se ei kerro yhtään mitään.
        Mittaa latausjännite: Käytä autoa reipasta tyhjäkäyntiä ja mittaa akun napajännite. Pitäisi olla 14,1 - 14,5 volttia täydellä akulla. Jos ei ole niin akku ei ole täynnä tai laturi ei lataa.

        Eipä päde nuo neuvot uusiin autoihin. Laturia ja latauksen merkkivaloakin ohjataan väylän kautta ohjausyksiköltä, ei se ole pitkään aikaan enää ollut sinne laturiin suoraan kytkettynä. Jos laturi ei toimi niin kyllä varmasti tulee ilmoitus mittaristoon että pitäisi mennä korjaamolle.

        Latausjännitettäkin ohjataan monen eri muuttujan perusteella, ei ole enää kiinteä arvo. Voi olla "täydellä" akulla (n. 80% varaustilassa, enempää ei normaalisti ladata) esim. 12,9 volttiakin vaikka kaikki kunnossa, sitten esimerkiksi moottorijarrutuksessa nostetaan 15 volttiin.

        Akku voi olla myös täysin tyhjä ja silti 15 volttia taulussa tyhjäkäynnillä, latureissa on niin paljon tehoa nykyään ettei muutaman kymmentä ampeeria akun latausvirtaa notkauta jännitettä mihinkään.


      • vanha_tietäjä
        vanhaa_tietoa kirjoitti:

        Eipä päde nuo neuvot uusiin autoihin. Laturia ja latauksen merkkivaloakin ohjataan väylän kautta ohjausyksiköltä, ei se ole pitkään aikaan enää ollut sinne laturiin suoraan kytkettynä. Jos laturi ei toimi niin kyllä varmasti tulee ilmoitus mittaristoon että pitäisi mennä korjaamolle.

        Latausjännitettäkin ohjataan monen eri muuttujan perusteella, ei ole enää kiinteä arvo. Voi olla "täydellä" akulla (n. 80% varaustilassa, enempää ei normaalisti ladata) esim. 12,9 volttiakin vaikka kaikki kunnossa, sitten esimerkiksi moottorijarrutuksessa nostetaan 15 volttiin.

        Akku voi olla myös täysin tyhjä ja silti 15 volttia taulussa tyhjäkäynnillä, latureissa on niin paljon tehoa nykyään ettei muutaman kymmentä ampeeria akun latausvirtaa notkauta jännitettä mihinkään.

        Ja höpöhöpö.
        Käännä sen lakin lippa eteenpäin niin edes näytät fiksummalta!


      • vanhaa_tietoa
        vanha_tietäjä kirjoitti:

        Ja höpöhöpö.
        Käännä sen lakin lippa eteenpäin niin edes näytät fiksummalta!

        Siinäpä sinulle lukemista esimerkiksi jo yli kymmenen vuotta vanhasta tekniikasta. https://www.1addicts.com/forums/attachment.php?attachmentid=1461513

        Nykyisiin autoihin ei todellakaan päde mitkään entiset "nyrkkisäännöt" ja esson baareissa kuullut puheet juuri missään asiassa.


    • Biltema

      Laita uusi laturi niin virtaa riittää ja akkukin latautuu.

    • sdges335

      Latausjännite oli muistaakseni 14,2V joten vaikuttaa lataavan. Uusi akku jo tilattu joten uusin sen nyt ensin koska ei tietoa kuinka vanha tuo nykyinen akku on. Auto ostettu 3v sitten eikä se akku sillonkaan uusi ollut.

      Joten veikkaan että helteiden takia aika monet akut kärsineet kun huomioi moneltako tuttavaltakin mennyt akku tässä hiljattain.

      • Apinaa_koijataan

        Ei helteet vaikuta yhtään mitään akun kestävyyteen.
        Ostele vain akkuja ja muita tavaroita äläkä oikeasti etsi vikaa, joka saattaisi olla hyvinkin pieni. Omatpa rahasi tuhlaat kun ostelet kaikkea mitä teininuoriso keksii sinun rahojesi menoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe