Moi!
Koska aiotte ruveta lukemaan? Kuinka monta tuntia päivässä?
Ei oikein huvittais mutta pikku hiljaa on alkanu selvetä ettei aikaa taida ollakaan niin paljon kuin on luullut ja monta kirjaa pitäis lukea.. :(
Miten sais monivoitua itseään..?
No, kaikille jaksamista lukemiseen! :D
lukuloma!
101
37731
Vastaukset
- ...
Huomen aattelin alottaa. muutama tunti päiväs, tai niin kauan ku jaksaa lukee ajatuksel, viis päivää viikos.
- Opettaja
on olla kutsumatta sitä lukuLOMAksi vaan tenttikaudeksi, niin voi olla helpompi asennoitua lukemaan.
- KMT
Ennen lopullisen lukusuunnitelman tekemistä kannattaa ottaa selvää siitä mitä pitäisi osata.
Tämä on toiminut omalla kohdallani: Kaikkien opiskeltavien kirjojen sisällysluetteloihin merkitsen
1. mitä osaan pääpiirteissään,
2. mikä vaikuttaa sen verran tutulta että tiedän edes kuulleeni aiheesta ja
3. mistä itselläni ei ole hajuakaan.
Seuraava toimenpide on käydä läpi osastot 2 ja 3. Kakkosesta kannattaa kirjoitaa itselle jäsentelyrunko, jonka täydentää asiaa selventävin määritelmin (pätee sekä matikkaan että reaaliaineisiin). Kolmosen luen ensin läpi ja sitten toimin samoin kuin kakkosen kanssa. Lopuksi käyn kursoorisesti läpi kaikki kolme kategoriaa.
Kielissä laiskan laudatursiepon salainen ase ovat kielten kertauskirjat, joista tiiviit kielioppikokonaisuudet ja keskeinen sanasto kannattaa kerrata kumpikin omana pakettinaan kieli kerrallaan. Paineita voi purkaa kirjoittamalla ko. kielellä aineharjoituksena "lukupäiväkirjaa".
Äidinkieltä voi parantaa aikaa haaskaamatta äitini (=opettaja) ohjetta noudattaen. Kannattaa pyrkiä kaikessa kirjallisessa ilmaisussa, kuinka epävirallisessa tahansa, oikeakielisyyteen. Näin riippumatta siitä, miten huolettomasti puhuessaan kieltä käyttää.
Ja teepä vähintään kerran päivässä koiran (kaverin) kanssa niin pitkä lenkki kuin koira (kaveri, joka yleensä kuitenkin jaksaa koiraa vähemmän...) haluaa! Tuli itselleni lukulomasta varsinainen kuntoloma, vaikka viikonloppuisin huolellisesti harjoitellen valmistauduin kavereitteni kanssa tulevaan akateemiseen vapauteen... - vieras vaan
Opettaja kirjoitti:
on olla kutsumatta sitä lukuLOMAksi vaan tenttikaudeksi, niin voi olla helpompi asennoitua lukemaan.
Lukemattakin pääsee läpi... ainakin kun pari kertaa yrittää. Itse hoidin taannoin lapsia lukuloman ajan ja seurustelin tiiviisti poikaystävän kanssa sekä hengailin kavereiden kanssa. Toisella yrityksellä meni kirjoitukset läpi.
Mutta mua ei edes kiinnostanut koko lukio saati sitten ylioppilaskirjoitukset tai niihin lukeminen... mutta tulipahan sekin kokeiltua.
Toisaalta, jos olisin edes jaksanut istua tunneilla ja kuunnella mistä siellä puhuttiin, olisi ehkä vähän paremmin mennyt. Aika tais kulua poikien miettimiseen ja lintsaamiseen.
Tsemiä kuitenkin kaikille jotka tosissaan haluavat hyvät paperit. Lykkyä pyttyyn :O) - krendel
vieras vaan kirjoitti:
Lukemattakin pääsee läpi... ainakin kun pari kertaa yrittää. Itse hoidin taannoin lapsia lukuloman ajan ja seurustelin tiiviisti poikaystävän kanssa sekä hengailin kavereiden kanssa. Toisella yrityksellä meni kirjoitukset läpi.
Mutta mua ei edes kiinnostanut koko lukio saati sitten ylioppilaskirjoitukset tai niihin lukeminen... mutta tulipahan sekin kokeiltua.
Toisaalta, jos olisin edes jaksanut istua tunneilla ja kuunnella mistä siellä puhuttiin, olisi ehkä vähän paremmin mennyt. Aika tais kulua poikien miettimiseen ja lintsaamiseen.
Tsemiä kuitenkin kaikille jotka tosissaan haluavat hyvät paperit. Lykkyä pyttyyn :O)Taisin syksyn yo:ihin lukea matikkaa varmaan sen integraatio- ja differentiaali laskennan verran. B:n papereilla läpi, aion kyllä uusia nyt.
Englantia en edes haistanut, tuli Laudatur. Oho! ;)Saksasta tuli C, mut se oli kyl lyhyt. - Asshole
vieras vaan kirjoitti:
Tsemiä kuitenkin kaikille jotka tosissaan haluavat hyvät paperit. Lykkyä pyttyyn :O)Olisi sunkin kannattanut lukea niin olisit sentään jotaki
- Jane-80
KMT kirjoitti:
Ennen lopullisen lukusuunnitelman tekemistä kannattaa ottaa selvää siitä mitä pitäisi osata.
Tämä on toiminut omalla kohdallani: Kaikkien opiskeltavien kirjojen sisällysluetteloihin merkitsen
1. mitä osaan pääpiirteissään,
2. mikä vaikuttaa sen verran tutulta että tiedän edes kuulleeni aiheesta ja
3. mistä itselläni ei ole hajuakaan.
Seuraava toimenpide on käydä läpi osastot 2 ja 3. Kakkosesta kannattaa kirjoitaa itselle jäsentelyrunko, jonka täydentää asiaa selventävin määritelmin (pätee sekä matikkaan että reaaliaineisiin). Kolmosen luen ensin läpi ja sitten toimin samoin kuin kakkosen kanssa. Lopuksi käyn kursoorisesti läpi kaikki kolme kategoriaa.
Kielissä laiskan laudatursiepon salainen ase ovat kielten kertauskirjat, joista tiiviit kielioppikokonaisuudet ja keskeinen sanasto kannattaa kerrata kumpikin omana pakettinaan kieli kerrallaan. Paineita voi purkaa kirjoittamalla ko. kielellä aineharjoituksena "lukupäiväkirjaa".
Äidinkieltä voi parantaa aikaa haaskaamatta äitini (=opettaja) ohjetta noudattaen. Kannattaa pyrkiä kaikessa kirjallisessa ilmaisussa, kuinka epävirallisessa tahansa, oikeakielisyyteen. Näin riippumatta siitä, miten huolettomasti puhuessaan kieltä käyttää.
Ja teepä vähintään kerran päivässä koiran (kaverin) kanssa niin pitkä lenkki kuin koira (kaveri, joka yleensä kuitenkin jaksaa koiraa vähemmän...) haluaa! Tuli itselleni lukulomasta varsinainen kuntoloma, vaikka viikonloppuisin huolellisesti harjoitellen valmistauduin kavereitteni kanssa tulevaan akateemiseen vapauteen...Mä itse luin aikoinani vain "Maailman uskonnot"-kirjan, enkä juuri mitään muuta. Toki ei ollut aikomustakaan hakeutua yliopistoihin... Lukion aikana lähinnä kelailin, että mitä tässä elämältään haluaisi. Kaikki meni kuitenkin läpi, mut aika heikosti (matikka a, ruotsi ja enkku b, reaali b ja äidinkieli c).
Että kaikille jotka viitsii vähänkin enemmän lukea ja kerrata, niin varmasti menee kirjotuksen hienosti. Ja jos on ollut koko lukion ajan ahkera, niin sittenhän tarvii vain kerrata ja kaivella niitä asioita muistista.
Onnea vain kaikille tuleville ylppäreille!! - kaktus
Asshole kirjoitti:
Olisi sunkin kannattanut lukea niin olisit sentään jotaki
mitäköhän mahtavaa on lukion käymisessä........?
Ei valmistu yhtikäs mihinkään.
Ja ammattikoulun käyneet pääsee nykyään samoihin jatko-opintoihin ku lukion käyneet.... - hahah
kaktus kirjoitti:
mitäköhän mahtavaa on lukion käymisessä........?
Ei valmistu yhtikäs mihinkään.
Ja ammattikoulun käyneet pääsee nykyään samoihin jatko-opintoihin ku lukion käyneet....Aika harva yliopistossa on minkään amiksen käynyt :D
- oppiorava
En ole vielä aloittanut, muutenkin lukioaikana opiskelu on sujunut turhan rennosti.
Pari viikkoa sitten kaivoin kirjat esille, mutta alkoi heikottaa sen pinon näkeminen.
Tavoitteeni on päästä vain läpi.
Saatan lukea muutaman tunnin päivässä. Viikonloput luultavasti aion pysyä kaukana opiskelusta. Tätä vielä on sotkemassa muutaman kurssin uusiminen koululla (en voi kuvitellakaan suorittavani itsenäisesti, kunn se on matikkaa yms. josta en tajua yhtään mitään).
Joskus tuntuu, että olen maailman ainoa nelonen, jolla menee niin huonosti, että jopa lukulomalla joutuu käydä koulussa.- Laiskimus:)
Mun pitää suorittaa vielä tässä lukuloman aikana noin 7 kurssia en edes muista kaikkia... Jos yhtään lohduttaa... :) Että jollain menee vieläkin huonommin....
- enemmän laiska
Laiskimus:) kirjoitti:
Mun pitää suorittaa vielä tässä lukuloman aikana noin 7 kurssia en edes muista kaikkia... Jos yhtään lohduttaa... :) Että jollain menee vieläkin huonommin....
Mulla ei ole edes hajua mitä pakollisia kursseja mulla on suorittamatta ja kuinka monta :) heh, pitäis kai ottaa selvää tässä pian. hyvä puoli tässä mun asenteessa on että mä en viitti ottaa mitään paineita :) yo-kirjotukset ne vaan on...
- abi 05
... naah, mäkin oon aika nelonen.. ;)
periaattees munki pitäis käydä lukulomal kemia 3 uudestaan... mut en viitsi.
kemia 2 oon istunut kaksi kertaa, kokeessa uusinnat mukaan lukien ollut 4 kertaa.. Mul on 2/3 ko. aineesta nelosia..Siksi pitäsi vielä kerran yrittää UUSIA toi.. Uu jeah! Ei enää vois vähempää kiinnostaa!! Joskus halusin farmaseutiksi ja sillä valitsin tota shitti ainetta ihan liikaa!!
..ja mitäs vielä.. lukuloma menossa joo..
oon yrittäny joka päivä lukee 9-16, mut en pysty yhtään keskittyyn enkä tajua lukemaani jotenkin. Koko lukio menny aika vasemmal kädel rennosti... et nyt ei sit oikeen motivoidu opiskeleen..
Mut kyl tää kai tästä :). Zemppii muillekin! - Varis
Laiskimus:) kirjoitti:
Hei sinä..mulla on myös vielä kurssit suorittamatta.(just about 7,tänää kaksi kurssii pois päiväjärjestyksestä).Tässä samalla teen enkun aineit ja arvosteluja ja tenttiä pitäs liian monta kurssia..olen ollut hyvin laiska kokolukion,mut kun pääsee lukion läpi vaikeimman kautta valkolakki tuntuu paljon paremmalta,eix jeh?
- on miulla tällainen
Aloitan huomenna, luen 6-8 tuntia päivässä 5-6 päivää viikossa oikeen hitaasti... pelkkään reaaliin on luettavana 9 kirjaa ja aion lukea ne niin että YMMÄRRÄN mitä luen, joten aikaa siihen kuluu väkisinkin. Luen vain kerran.
Saas nähdä tuleeko yhtään 8 tunnin päivää kerättyä =)- moko
aivan vapaasti.... mä ainaki luen 10 tuntia joka päivä... HALOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- vastaan vaan
moko kirjoitti:
aivan vapaasti.... mä ainaki luen 10 tuntia joka päivä... HALOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Niin mitä haloo? On sitä 8-tuntista koulu- ja työpäivääkin tehty, ei se ole sen kummempaa.
Pässi =) - hibou^
vastaan vaan kirjoitti:
Niin mitä haloo? On sitä 8-tuntista koulu- ja työpäivääkin tehty, ei se ole sen kummempaa.
Pässi =)Niin, mitä tuossa kaheksassa tunnissa on niin ihmeellistä? Itekin aattelin tehä niin, ja olekin jo pari päivää lukenut silleen. Ei tunnu ees kauheen pahalta, kun pitää sopivasti taukoja. Tein itelleni tiukan suunnitelman, niin eipä tule lipsumisiakaan niin paljon. Levollekin kyllä jätin sopivasti aikaa. ja viikonlopuille laitoin luettavaa vähän vähemmän.
Tsemppiä kaikille:) - jee
vastaan vaan kirjoitti:
Pässi =)Eipä se niin ihmeellistä ole, jos käyttää päivästä 8 tuntia lukemiseen. Itse kirjoitin viime keväänä ja meni reippaasti tuo 8 tuntia päivässä. Kahta ainetta, reaali ja ruotsi/enkku! Reaaliin kannattaa panostaa!
tsemppiä paljon kaikille abeille, ollaan hengessä mukana :D - kellis86
mulla on luettavana 10 pakollista kirjaa pelkästään reaaliin.
Psykologian kirjoihin( 6) olen varannut kuusi päivää , sillä se ei ole mulle ollenkaan vaikeeta.Lisäki luen maantietoa, joka pitäisi lukea 4-5 päivässä.
Molempia psykologiaa ja maantietoa kertaan aina vähän väliä.
Ajatuksena on myös lukea lakitieto ja taloustietoa.Kattella ajattelin bilsaa.
Enkkua mä olen lukenut jo paljon aikaisemmin ja eilen viimeksi menin enkun kirjat läpi sanastoineen ja kielioppineen.ELI ennen koetta pitää lähinnä kerrata.
Äikkää mä kertaan paria päivää ennen kirjoituksia.Äikän tenttiin mä luen sitte syventyneesti.
Mä olen laskenut, että mulle jää ihan kivasti vielä kertausaikaa ennen kirjoituksia.Tulos siis riippuu ihan niistä kysymyksistä..
- Kiki
Noniin nyt äkkiä, laittakaa nyt jo se F5 pohjaan että saadaan tämä juttu viikkolistalle, vauhtia
- ei liikaa
Mä en lukenu aikoinani ku yhden kirjan "maailmanhistorian käsikirjan" ja ehkä vähän ennen kokeita saatoin aina opiskella jotain "edellisenä päivänä" on ihan turha yrittää lukee kaikkia kirjoja. riittää ku keskittyy yhteen kahteen tai kolmeen kirjaan kunhan ne ei oo sit vaikka englanti saksa ja ruotsi.. saattaa mennä sekasin.. Omat kirjotukset meni A,B,C,M ja matikasta I-- niinku kaikkien kovien jätkien kuuluu saada;)
- maisteri 30v
Mielessäni on kirkkaasti vielä kirjoitusta edeltänyt stressi. Totuus on, että ainoa asia mitä myöhemmin punnitaan, on vain se pääsitkö läpi kirjoituksista vai et. Lukioarvosanoilla tai kirjoitusten tuloksilla ei ole väliä.
Rentoutukaa!- ressitön
Lukuloma alkoi siis tänään. Olipa kamalaa lukea, että joku haluaa lukea kirjotuksiin 8 tuntia päivässä ja jopa kuutena päivänä viikossa... no, jokainen tekee kuten tahtoo. mulle tuli mieleen, ettei koulupäivätkään ole ollut niin pitkiä, enkä ainakaan ite ole koulussa niin valppaana ollut että koko päivä olis tullut hyödyllisesti käytettyä. silti kaikki preliminäärit meni läpi ja läpimeno on tarkotus myös kirjotuksissa. itse en aijo ottaa lukemisesta paljonkaan stressiä, kertailen niitä asioita missä tiiän olevani tosi huono ja pidän jo oppimiani asioita yllä.
- bzzz
Tänään alotin lukeen. Olis kymmenen reaaliaineitten kirjaa plus matikan (lyhyt) oppimäärä kuten myös enkun(A) ja ruotsin(B) vastaavat kerrattavana. Ehtii kyllä, kun lukee 6 päivää viikossa ja 8 tuntia päivässä. Tällä tavalla yhteen reaalin kirjaan menee kaks päivää. Matikan kirjotukset kun on viimesenä ja siinä on "pitkä" pääsiäisloma ennen niitä, niin kertaan matikkaa vauhdilla n.2 kurssia/viikko.
Ja sit koska kirjotan kaks kieltä, niin teen niitten kanssa niin, että luen enkkua alkuviikon ja ruotsia loppuviikon. Tai voi olla että vaihdan sen niin, että joka toinen päivä enkkua ja joka toinen ruotsia. Äikän kirjotan myös, mutta siihen ei oikein voi kerrata... Mulla on lukulomalla vaan yks tentti, joten ei tätä nyt ihan tenttikaudekskaan voi mun kohdalla kutsua.
Kun on hyvä suunnitelma niin ei tuu stressiä! Hyvin suunniteltu on jo puoliks tehty! :)- bzzz
Toi mun lukusuunnitelma voi kuulostaa kauheen järestelmälliseltä ja tappovauhdilta, mut ei sitä oo kun oikeesti miettii.. Melkein kaikilla, joiden kanssa oon puhunu, on suunnilleen samantyylinen. Joillain on tiukempikin, kun niillä on enemmän reaalikirjoja. Joillain taas voi olla löysempi, kun ne on aloittanu jo viime viikolla (heti kuunteluitten jälkeen) lukemisen.
- abi03
ei toi kaksi kurssia matikkaa viikossa oo lähelläkään vauhdikasta, itte luin kurssi/päivä
tuo ole vielä nopeaa jos aiot käyttää yhden reaalikirjan lukemiseen kaks päivää... Mulla on omassa suunnitelmassani monta sellaista päivää että tarkoitus on lukea koko reaalikirja. Esimerkiksi enkkua ja ruotsia luen 3 kurssia/päivä. Tai paremminkin kertaan, koska mulla on paljon yo-vihkoja ja vanhoja prelejä joita teen siinä sivussa...
- Abi_05
Nyt ei kerkii lukee, lähdetään kaveriporukan kanssa uudelle abiristeilylle, harmi vaan, että tällä kertaa ei ole laiva täynnä ja pelkästään abeja.
- abi-04
Muistakaa että asiat on opiskeltu 3.n vuoden aikana. Lukuloma on kertausta varten. Mutta itekkin tiedän että eihän sitä aina tuu niin opiskeltua.
Lukulomalla heräsin aamulla kaheksan aikaan ja aloin aamupalan jälkeen lukeen, luin niitä 75 minuutin jaksoa mitä koulussa oppitunti kesti. Pidin välitunnit normaalista ja ruokatauon. 16 aikaan löin kirjat nurkkaan. Vietin rennon illan harrastusten parissa. nukkumaan mennessä luin iltalukemisena joko jotain hyvää kirjaa (äidinkieleen treenausta) tai jotain aineen kirjaa esim. kieliä.
Tällä sain kirjoitukset minua tyydyttäviilä arvoisanoilla läpi ilman Stressiä.
Mut jokaisen on vain koitettava löytää oma tyylinsä. Mielummin ahertaa kunnolla loman alussa ja lepää vähän ennen kirjoituksia.Täällä katsellessani tuntuu siltä kuin porukka alkaisi vasta nyt ensimmäistä kertaa opiskella noita asioita.. Tuntui aluksi siltä että mikä mä kuvittelen olevani kun luen jopa kolme saman aineen kurssia päivässä mutta minähän olenkin (tai minun ainakin pitäisi...) opiskellut ne asiat jo lukiossa ja ne vaativat vain KERTAUSTA, eivät uuden opettelua..
- tähtisiina
Luin päivässä semmoiset 8 tuntia. Välissä pidin n. 4-5 lyhyttä taukoa (n. 5-15min) ja sitten, kun lukeminen alkoi todella tuntumaan puulle, lähdin vähän ulkoilemaan joko kissan kanssa tai sitten yksin. Pieni happihyppely auttoi pääsemään takaisin rytmiin.
Niin, ja tämä lukeminen käsitti pääasiassa reaalin. Englantiin valmistauduin lukemalla vain yhden englanninkielisen romskun.
Lopputuloksena oli reaali E (pari pistettä L:stä, perrrr.. x| ), englanti, pitkä M, ruotsi, keskipitkä M, äidinkieli C (ja opettaja veikkasi, että E:n kirjoitan, heh.. x) Äikkä oli yksi mun inhokkiaineita, vaikka kohtuullisesti siinä pärjäsin) ja pitkä matikka C. Ylioppilaslakin pistin päähäni keväällä 2001..- apina
Aloitin lukemisen viime viikolla, mutta luin vain vähän penkkareiden sun muiden takia.
Nyt sitä pitäisi alkaa päntätä. Luen ehkä viitisen tuntia päivässä ja pyrin käyttämään senkin ajan järkevästi. En lue reaaliin paljon muuta kuin fysiikkaa ja muutenkin panostan pitkään matskuun joten laskemistahan tämä aika taitaa tulla olemaan.
Äidinkielessä olen kirjoitellut e:n aineita, joten siihen kertaan vain pilkkusäännöt ja teen kirjoituksissa parhaani, niin luulisi riittävän ainakin siihen e:hen. Ruotsiin kertaan kieliopin ja ehkä vähän sanastoa.
Matematiikkaan valmistaudun käymällä kertauskirjan tarkasti läpi, n. luku/päivä -vauhtia. Muutamassa tunnissahan yhden selvittää kaikkine laskuineen. Ja ennen kirjoituksia teen sitten vanhoja yo-tehtäviä. Ja fysiikan osalta lukutaktiikka tulee olemaan osapuilleen sama: Teoriaosuus vain on isompi, joten miellekarttoja joutuu väsäämään.
Englannista kirjoitin syksyllä e:n. Se tuli vähällä vaivalla ja nostatti itseluottamusta. Muutenkin olen onnistunut lukioaikanani siirtämään kaiken mahdollisen tiedon jostain muistini perukoista paperille ja tulokset ovat olleet työmäärään nähden erinomaisia. Itseluottamus on varmasti kirjoituksissakin valttia.
No tulipa höpöteltyä joutavia. Onnea ja voimia!
- Opiskelija 24v.
Itse aikoinaan luin oikeastaan vaan reaaliin viikon (7kirjaa - päivä per kirja) ja ruotsiin vähän. Nyt enemmän lukukokemusta omaavana tekisin toisin seuraavasti:
A) aloittaisin lukemisen aiemmin
B) en lukisi "haukionkalahaukionkala"-tyylillä, vaan yrittäisin ensin hahmottaa pääkohdat ja tehdä muistiinpanot kirjoista. Kirjottamalla muistiinpanot ja lukemalla niistä oppii yllättävän hyvin. Tietysti aina välillä silmäilemällä myös kirjoja ja tarkentamalla tietoja.
C) Kokeessa hahmottelisin vastauksen ensin hyvin, ja sitten vasta kirjoittaisin hahmotelman perusteella, en siis kynä sauhuten sitä mukaa mitä mieleen tulee (joillakin varmaan toimii sekin tyyli)
D) Psyykkaisin itseni paremmin, en luovuttaisi jos en heti ymmärtäisi kysymystä/muistaisi vastausta, vaan rauhallisesti kaivelisin tiedot aivoistani.
Itselle tuli siitä reaalista M, ja vaikka sillä ei kauheeta merkitystä olekaan, niin vähän enemmällä lukemisella olisi saanut sen siitä nousemaankin. Silloin se aikoinaan harmitti, kun jäi pääsykokeissa juuri sen pisteen päähän, mutta vuoden päästä sekin unohtuu. Tsemppiä kaikille kirjoitukseen lukijoille! - yo 04
Viime vuonna olin tuossa samaisessa tilanteessa. Ite keskityin enimmäkseen reaaliin ja pitkään matikkaan. pari päivää varasin enkulle ja päivän ruotsille koulun järjestämät "tentti"tilaisuudet. muuten luin yhen reaalikurssin päivässä ja laskin matikkaa tunnin pari sit myöhemmin iltapäivällä.
Kertailin aina kirjan läpi (ja olin tosi onnellinen jos olin alleviivannu tärkeet asiat jo kurssii käydessäni) ja luin muistiinpanot.
pidin ruokatauon siinä välissä ja joitaki lyhempiä taukoja. ja jossai välissä koitin myös ulkona käydä..
kannattaa koittaa reaaliaineista hahmottaa ne pääasiat, kaikkii yksityiskohtii ei pysty enää sisäistämää, ne pitäis vaa olla kunnolla pakattu aikasemmin nii palaa kyl mieleen.
en todellakaa lukenu mitää tappopitkiä päiviä (enemmänki olis voinu..) mut silti sain hyvät tulokset. aika paljon merkkaa se miten ahkerasti on aiemmin ne kurssit opiskellu - Nicki
itse olen abi vuosimallia 2002
Luvut meni hyvin kun aloitti about pari-kolme viikkoa ennen kirjotuksia teki suunnitelman lukujärjestyksen tapaisesti, että milloin lukee mitäkin ainetta, ettei mene pönttö sekaisin liiasta lukemisesta. About 4-5 tuntia päivässä, sillain kevyesti riittää erittäin hyvin. Siinä kun näet kavereita välissä, käyt lenkillä (tai mitä liikuntaa harrastatkin) ja bailaamassa niin hyvin menee, nou panik :D - laiska
Täytyy myöntää, että en aikoinaan paljoakaan kirjoituksiin lukenut. Oikeen hävettää kuinka vähän aikaa ja energiaa käytin! Kirjat ja vihot oli koko "loman" ajan esillä, mutta sujuvasti ohitin pinot millon minkä syyn takia. Ja paineet vaan kasvoi päivä päivältä. Loppujen lopuksi vihkoja selailin ja tiivisteitä luin. M:än paperit tuli. Nyt jos olisi sama tilanne mieluummin alkaisin lukeen heti kun lukuloma alkaa.
- Riikka81
Heh, mä rupesin aikoinaan lukemaan vasta viikkoa ennen kirjoituksia, ja silloinki tosi vähän. että ei liene ihme että sain vain C:n paperit.. Omaa laiskuutta saa syyttää. Mä otin lukuloman ihan lomana, eli tuli kaverien kans vaan bailattua ja muuten oleiltua.. Mutta en kyllä itse kadu yhtää päätöstäni! kivaa oli! :D
- onks järkee vai ei
Totta maar!
Laudaturin paperit kirjoitin, vaikka en tenttiaikana juurikaan päntännyt, mitä nyt hiukan kertailin. Mitä ihmettä nää nykyiset abit oikein keuhkoo? Yo- paperi ei todellakaan ole mikään iso juttu!!!!!
- the girl with golden hair
Kirjoitin vuosi sitten keväällä, ruotsin, äidinkielen ja reaalin. Tulos oli c, e, e
Ruotsin kaikista kursseista kirjoitin kieliopit ylös, sovelsin omiin esimerkkeihin niitä, kirjoitin sanoja ja sanontoja ylös, kirjoitin aineita, joita tarkastutin opettajalla, korjasin aineet uudestaan ja keskityin kohtien kertaukseen jossa tein virheitä.
Äidinkieleen en lukenut lukulomalla, paitsi kertaalleen katsoin pilkkusäännöt ja muut, varsinainen treenaus oli tapahtunut aikaisemmin kertauskursseilla.
Reaaliin tein suurimman työn. Lainasin opelta vanhoja reaalivihkoja ja tein tehtäviä siinä ohessa kun luin 3 kurssia historiaa, 3 kurssia uskontoa ja satunnaisia hissan/ussan/psykan kurssien muistiin panoja. Kun olin tehnyt vihkojen tehtäviä, näytin niitä opettajalle jolta sain välittömän palautteen. Pari pistettä jäi ällästä. Harmitti.
Reealissa kannattaa keskittää kysymykset. Haalin itselleni liian laajan alueen, sillä kirjoitin hissan, uskonnon ja filosofian tehtäviä. Helpoiten hyvän tuloksen saa jos lukee jotain manttua (kursseja 2) ja keskittyy niihin kahteen kurssiin.
tsemppiä, abit :)- the girl with golden hair
Niin, luin vähän miten sattui,en ole kykenevä lukemaan 8h/päivä 5päivää/viikko. Kävin kaksi-kolme kertaa jumpassa viikossa että jaksoin ja yhden viikonlopun olin kaverilla Turussa kylässä (junamatkan kyllä luin hissankirjaa :)
- neiti, abi05
oikeesti lukee sen minkä itse parhaaksi näkee...ei kannata lukea liikaa, ja jos ei joku päivä jaksa lukea niin sitten ei lue...minä henkilökohtaisesti teen juuri näin, luen silloin kun siltä tuntuu, tänäänkään en ole pahemmin kirjoja aukaissut!! liikaa stressataan abeja sillä että pitää vaan lukea ja lukea ja olla nenä kiinni kirjassa koko lukuloman ajan!!! välillä oikeesti pitää vaihtaa vapaalle...
- ekan päivän urakka ohi :)
itse luen 8 tuntia päivässä, kahden tunnin pätkissä, välissä 30min tauko. Kun tauko loppuu, aine vaihtuu. Tänään aloitin ja näyttää toimivan. Luen kuutena päivänä viikossa, sunnuntait vapaana. Kannattaa vaihdella ainetta kesken päivää, aivot jaksaa paremmin.. Tsemppiä kaikille!! :)
- kallis
Mäkin suosin tuota 8 tuntia päivässä, mutta omalla tyylilläni. Meen kaheksalta kirjastoon ja päätän, että ulos saa tulla vasta neljältä. Aluks lukee tosi innoissaan ja esittää oikeen opiskelijaa, mutta sitte alkaa into laantua eikä huvittais enää lukee. Kuitenki ku on kaheksan kertaa käyny tarkistaan sähköpostin ja eväät alkaa loppua, on ihan pakko ruveta oikeesti lukemaan ku ei oo enää muuta tekemistä. Toi toimii! Kotona on aina niin hirveesti kaikkee muutaki: siivottavaa, tv, piano... Ja oon kans huomannu, että on hyvä vaihtaa ainetta välillä, niin ei mene sekasin.
Tsemppiä mäkin toivottelen :D
- ABI2001
Pänttäämiseni oli taannoin pämppäämistä, eli alituista baarissa riehumista ja kännien vetämistä. Aamut sekä päivät tein töitä kaupan kassalla koko lukuloman.
LLL eli Lukio Lukematta Läpi, keskiarvo 9,2 ja arvosanat seuraavat:
reaali B, ranska C, saksa M, enkku M, ruotsi E ja äikkä L.
NEUVONI: PITÄKÄÄ HAUSKAA, ANSAITKAA ELANTONNE ITSE (MIKÄÄN EI TUU ELÄMÄSSÄ ILMASEKSI!) JA SELVIYTYKÄÄ KIRJOTUKSISTA LUONNOLLISELLA PAINOLLA. PÄNTTÄÄMINEN ON SYVÄLTÄ!- Slartibartfast
on saanut reaalista b:n .Sehän merkitsee että vaikka osaat kieliä on sivistyksesi muuten pienen lapsen tasoa.
- Hyvin meni
Slartibartfast kirjoitti:
on saanut reaalista b:n .Sehän merkitsee että vaikka osaat kieliä on sivistyksesi muuten pienen lapsen tasoa.
Kuten jo tuolla aikaisemmin kirjoitin, niin sain reaalista A:n. Kielistä M. Mä en todellakaan jaksa (myönnän olevani laiskin ihminen maailmassa) kirjoittaa kahdeksaa esseetä (vai oliko niitä 6) kirjoitusajan ollessa 6 tuntia.
Eli vaikka olisin lukenutkin kunnolla reaaliin, niin en olisi siltikään viitsinyt kirjoittaa selkeitä vastauksia. Vastauksenhan pitää olla hyvä kokonaisuus, jotta saa hyvät pisteet. Minun vastaukseni olivat puolen sivun mittaisia söherryksiä, kun en jaksanut keskittyä kirjoittamiseen. Kävin tosin korottamassa ja silloinkin lopputulos oli vain B. En valmistautunut siihenkään ja asenteessani olisi ollut parantamisen varaa.
Väittäisin silti yleissivistykseni olevan vähintään keskitasoa. Enhän mä nyt huppu päässä sentään kulje!
- thegodofallmortal
Tähänki mennessä on lukio menny läpi lukematta, ilman minkäänlaisia uusintojakaan. Joten miksi aloittaa lukemista nytkään?
Tämä on minun tapani. - abina
Mä oon tehny semmosseen lukujärjestyksen ittelleni.
Aion joka päivä lukee puolen kirjaa(esim.psykoo) ja enkun kielioppeja kertailen (ja opettelen),ku en muista mitää...=)
Sit vasta vikal viikol kertailen äikän pilkkusääntöjä ku ei se äikkä stressaa oikee yhtää mut enkku ja reaali pelottaa ihan sikana!!
Toivotaa et lakki tulee!!! - liikaa päntätä
Niin mä en vuonna 2004 lukenu kirjoituksiin yhtään ja hyvin meni silti (äikkä M, enkku E, pitkä matikka M, pitkä saksa C, ruotsi B ja reaali B), eli sellaiset paperit tule, joilla pääsin heti ensihakemalla sinne kouluun minne halusinkin.. Eli älkää turhaan lukeko liikaa.. Se työ olisi pitänyt tehdä jo lukioaikana, tosin en tehnyt paljoakaan silloinkaan.. Mulla vaan on käyny sellainen säkä, että opin tosi helposti..
Mut levätkää myös lukulomalla!!! Muuten käy aivot ylikierroksilla ja saattaa sen takia mennä ihan persiilleen!!!- ...sumupilvi...
Paniikki kasvaa lukiessa. En ole tehnyt suunnitelmaa, enkä ole aivot höyryten lukenut koulukirjoja! Viime syksynä kirjoitin reaalin ja äidinkielen...B ja M.
En lukenut juuri lainkaan niitä varten. Selailin parit psykan kirjat puolessa tunnissa läpi ja vartin luin ennen h-hetkeä pilkkusääntöjä äikän ainetta varten. Minä, jos kuka, menin lähes valmistautumatta kirjoituksiin. En osannut edes jännittää. Menin sinne, tein voitavani ja pääsin niistä läpi. *huokaus*
Yleisesti en tätä opiskelumetodia suosittele käytettäväksi. Siinä on riskinsä. Kuten se, että saatat saada i:n.
Maaliskuussa kirjoitukset jatkuvat. Nyt olen parantanut tapani, sillä olen jopa suunnitellut avaani joitain hauskannäköisiä kirjoja. Kirjoja joiden kannet miellyttävät silmää. En ole sellaiseen vielä törmännyt. Ainoa asia jonka olen tehnyt, on se, että luen parhaillaan romaania englanniksi. Siinä oli kiva kansikuva.
Minulla taitaa olla ongelma. En oikein saa otetta itsestäni. ô_Ô - Nimetön
...sumupilvi... kirjoitti:
Paniikki kasvaa lukiessa. En ole tehnyt suunnitelmaa, enkä ole aivot höyryten lukenut koulukirjoja! Viime syksynä kirjoitin reaalin ja äidinkielen...B ja M.
En lukenut juuri lainkaan niitä varten. Selailin parit psykan kirjat puolessa tunnissa läpi ja vartin luin ennen h-hetkeä pilkkusääntöjä äikän ainetta varten. Minä, jos kuka, menin lähes valmistautumatta kirjoituksiin. En osannut edes jännittää. Menin sinne, tein voitavani ja pääsin niistä läpi. *huokaus*
Yleisesti en tätä opiskelumetodia suosittele käytettäväksi. Siinä on riskinsä. Kuten se, että saatat saada i:n.
Maaliskuussa kirjoitukset jatkuvat. Nyt olen parantanut tapani, sillä olen jopa suunnitellut avaani joitain hauskannäköisiä kirjoja. Kirjoja joiden kannet miellyttävät silmää. En ole sellaiseen vielä törmännyt. Ainoa asia jonka olen tehnyt, on se, että luen parhaillaan romaania englanniksi. Siinä oli kiva kansikuva.
Minulla taitaa olla ongelma. En oikein saa otetta itsestäni. ô_ÔLuulen, että jos jotain ei tähän mennessä ole sisäistänyt niin ei se lukuloma siihen enää paljon vaikuta. Minulla ainakin meni oikein mukavasti syksyllä vaikken yhtään kirjaa avannut. Tietysti keväällä paineet on usein kovemmat.
- abi
Nimetön kirjoitti:
Luulen, että jos jotain ei tähän mennessä ole sisäistänyt niin ei se lukuloma siihen enää paljon vaikuta. Minulla ainakin meni oikein mukavasti syksyllä vaikken yhtään kirjaa avannut. Tietysti keväällä paineet on usein kovemmat.
ei kai sitä vielä jaksa lukea... pikkase pitää rentoutua ja käydä salilla treenaan...
ja kohta alottaa fyssan ja kemian pänttääminen realiin pitkän matikan tehtäviä laskee...
Jos sitä muutaman tunnin tekis päivässä nii hyvä siitä tulee...
- t.i.ruskeepaa
Silloin kun minä vuosia sitten olin abi niin en lukenut kuin kolme päivää maantietoa koko YO-kirjoituksiin. Pääsin läpi reaalista läpi Alla, Äikästä Alla, Ruotsista Cllä, Enkusta Ellä ja sillee. Pääsin siis läpi rimaa hipoen yleistiedollani. Nyt luen vuosien päästä avoimessa yliopistossa sosiologian perusopintoja yrittäen päästä yliopistoon suoritettujen opintojen perusteella. Luen yhden kurssin kirjallisuutta, 250 - 700 -sivuisia kirjoja noin 20 sivua päivässä. Kurssit kestävät yleensä viitisen viikkoa. Kannattaa ehdottomasti lukea niihin YO-kirjoituksiin, eikä se edes ole yhtään vaikeampaa kuin arkiopiskelu yliopistossa! Siitä vain kirja käteen, koska motivaatio löytyy sitten kun unohtaa vapaa-ajan =D
- abityttösln
mä ainakin oon jo aloittanut lukemaan.kolmen viikon loppurutistus ei kuulosta mielestäni mitenkään kohtuuttomalta monen kouluvuoden jälkeen. ja vaikka jotkut sanois ettei muka enää voi sisäistää asioita(yleensä ne luovuttajat jotka ei jaksa lukea=p)uskon aikaisemmasta lukemuttomuudestani huolimatta vielä pystyväni sisäistämään asioita käyttämällä ajan viisaasti.enemmän lukemalla ainakin oppii kuin tuhlaamalla rahaa baarissa. sitä ehtii myöhemminkin. ja ketä varten lukuloma ois jos kerran nerojen ei enää tarvis lukea ja laiskojen ei kannattais ees alottaa?? HÄ?
- t.i.ruskeepaa
abityttösln kirjoitti:
mä ainakin oon jo aloittanut lukemaan.kolmen viikon loppurutistus ei kuulosta mielestäni mitenkään kohtuuttomalta monen kouluvuoden jälkeen. ja vaikka jotkut sanois ettei muka enää voi sisäistää asioita(yleensä ne luovuttajat jotka ei jaksa lukea=p)uskon aikaisemmasta lukemuttomuudestani huolimatta vielä pystyväni sisäistämään asioita käyttämällä ajan viisaasti.enemmän lukemalla ainakin oppii kuin tuhlaamalla rahaa baarissa. sitä ehtii myöhemminkin. ja ketä varten lukuloma ois jos kerran nerojen ei enää tarvis lukea ja laiskojen ei kannattais ees alottaa?? HÄ?
Tietysti itseään kohtaan täytyy säilyttää uskollisuus. Pitää lukea vain niin paljon kerrallaan, ettei puudu ja kyllästy. Itsekuri syntyy siitä kun lukee sopivasti eikä tee poikkeuksia.
- onko
Juu. Nuo yo-kokeisiin lukemiset on kyllä melko lastenleikkiä yliopisto opiskelun rinnalla... Joka päivä pitäs luentojen ohella lukea/tehdä tehtäviä useita tunteja.
- t.i.ruskeepaa
onko kirjoitti:
Juu. Nuo yo-kokeisiin lukemiset on kyllä melko lastenleikkiä yliopisto opiskelun rinnalla... Joka päivä pitäs luentojen ohella lukea/tehdä tehtäviä useita tunteja.
Siinä tapauksessa käsitykseni yliopisto-opiskelusta on rajallinen. Avoimessa yliopistossa, ja omalla lukutavallani, opiskeluun kuluu aikaa viitisen tuntia päivässä.
- juzsi
Ite luen reaalia joka päivä, ehkä 20-40 sivuu, alotin jo ennen lukulomaa. Pääaine läpi kerraten läpi ja sivuaine sit kerran. Sit jos kattois vähä enkkuu ja ruottii, mut niistä nyt ei voi paljo enää oppia, mitä nyt aineeseen jotain sanoja...
Onhan sil välii, vähä miten lukee ja mitä kirjaimia saa, niinko jos meinaa hakee johki yliopistoo tai sillee. Kantsii panostaa nyt, kohtaha se on ohi! - Daizu
Hei kaikki tulevat abit!
En varmaankaan osaa antaa minkäänlaisia neuvoja teille, sillä en itsekään tiedä miten tuo vähäinen lukuloma pitäisi käyttää hyödyksi.
Eilen kuitenkin tein tarkan suunnitelman, miten aika kuluisi ja vieläpä hyödyllisesti. Lähinnä se menee kirja/päivä, sillä käyn koulun ohessa töissä.
En muutenkaan ole mitään lukijatyyppiä, ja jos aihe ei kiinnosta, niin ei siitä jää mitään päähän. Tällä viittasin siihen, että jotkut menevät lukematta kirjoituksiin ja silti pääsevät läpi. Uskomatonta!
Onhan minullekin käynyt niin muutaman kurssin kohdalla, kun olen tarkkaan kuunnellut opettajaa. Mutta yleensä ne asiat muistaa sen kurssin ajan, ja jälkeen päin ne ovat jo menneen talven lumia, sillä uutta asiaa tulee joka tuutista.
Tänään minun piti jo ahkerana lukea puolitoista kirjaa, mutta jostain kumman syystä en saanut sitä edes avattua. Huomenna olisi sitten kolmen kirjan lukeminen edessä, jotta en tippuisi aikataulusta.
Rankkaa tuo pänttääminen tulee olemaan, mutta tavoitteita on asetettava ja niihin pyrittävä.
Päätän yrittää saada luettua kaikki 24 kirjaa, jotka ovat kertyneet (8 lyhyen matskan kirjaa, 8 enkun kirjaa ja 8 reaalin kirjaa: 4 ussaa, 3 hissaa ja 1 filosofia).
Tässä ensimmäisen viikon aikana olisi tarkoitus lukea enkun kirjojen kappaleet ja sanastoja.
Seuraavat kaksi viikkoa ovat varattu noille ylempänä mainituille reaalikirjoille. Sitten alkaakin jo kirjotukset, jolloin luen koko lopun ajan (2 ja ½ vikkoa) matskaa, eli teen tehtäviä periaatteella kurssi/pvä - 2pvää. Matskan kirjoitin jo viime syksynä ja sain siitä M:n, joten yritys on korottaa sitä.
Kuten on jo moneen kertaan mainittu, koko lukulomaa ei kuulu kuitenkaan viettää vaan kirjojen ääressä. Muistakaa rentoutua ja lainaten rehtorimme sanoja: "Vietä vapaa-aikaasi ihmisten kanssa, jotka tukevat päämäärääsi ja auttavat sinua kasvussasi. Älä anna aikaa niille, jotka pyrkivät viemään ajatuksesi ja aikasi pois olennaisesta."
Onnea ja jaksamista kuitenkin kaikille abeille! :)
Uskokaa itseenne! - kazu
...Ollapa taas lukuloma. Voi sitä huoletonta ja hauskaa aikaa! Lukemisen vapautta... nuoruuden innostusta... Viikonloppujen menoja... Päivien kauneutta.
Nauttikaa, ne päivät eivät tule takaisin *huokaus* - koskeij
Niin taas on se ihana aika mkun pitäisi päättää, että mitä lukee esim reaaliin ja silleen... Itse jätin lukemisen lukuloman viimeiselle viikolle ja johan se lukeminen siinä kiireessä maistuikin.
Tämä nyt on oma kohtainen vinkki en tiedä toimiiko kaikilla, mutta nuku hyvin yöllä ja lue hieman aamulla eli n.2-3h. Käylenkillä ja syö ja heräile kunnolla ja käy vaikka kaverin kanssa lenkillä. Illalla ota taas kirja käteen ja lue niin paljon kuin jaksat ennen nukahtamista. Nukkuessasi aivot jäsentävät lukemasi tiedon. Myös muistiin panoja tunnilta on hyvä selailla ennen nukkumaan menoa!
En nyt voi tietenkkään omaa suoritustani kirjoituksissa kehua, mutta läpi on ja jatkokoulutus paikka saatu =)
Ja vielä sellainen asia! Älkää jännittäkö lukemista! Se ei ole kummoista! Kyllä se siitä siellä ylioppilas kirjoitusten odotusaulaassa... Jännittää ja luo sen hyvän kirjoitus fiiliksen! Tsemppiä kaikille!- peikkotush(abi 04)
..oon sun kanssa aivan samaa mieltä siinä että kiire pätee kun haluaa oppia(ainakin mun tapauksessa)..sanotaan nyt vaikka niin, että mä olen juuri sitä ihmistyyppiä, joka tykkää kyllä lukukauden alussa suunnitella opiskelua ja uskotella itselleen innoissaan että samaa mallia jatketaan loppu vuos(tulos: korkeintaan vielä kaksi seuraavaa päivää)...
Toisin sanoen..mä en ole sitä tyyppiä joka pystyy joka pvä lukemaan tunnollisesti sen päivän läksyt..kyl mä kielet ym. läksyt teen mutta lukuläksyt..ne jäi monta kertaa lukion aikana lukematta..
..ei vaan oikeen huvittanut enää loppu päivää kuluttaa kouluun kun pääsi neljältä ja oli jo hämärää..(seli seli=))
..ja toisaalta, en mä koskaan ole oppinut sitä tapaa lukea säännöllisesti..ala-asteella en lukenut yhtään kokeisiin..ihan keskinkertaset paperit kuitenkin(joillakin äidin kullannupuilla sellasia mukavia kymppejä siellä=))...yläasteelta pääsin 8,1:n totarilla hauki on kala-menetelmällä ja hain lukioon mitä opo ei niin hirveesti suositellut(paskiainen)..mutta..
..lukion reaalikurssit meni läpi tyyliin viimenen ilta ennen koetta lukemalla, sivuja yleensä semmonen 300 per kirja..(ussa,psyka,filosofia)..ja siis painotan että mä oon ainakin omasta mielestäni semmonen jääräpää että mun päähän saa kaikki takoa moneen kertaan, en siis mikään ihmelapsi muistamisessa ja oppimisessa...
MUTTA.. kummasti sain kaikista psykan kursseista 9:n,samoin ussa ja filosofiasta tuli ka kasi kun en jaksanu viimesen kurssin tieto-juttuja(muuten ka ois ollu ysi)..
..Että kiire se kummasti muakin auttoi, koskaan en niin tehokkaasti oo lukenut..paniikki siitä että nyt ei ole aikaa muuhun ja lisäks aina ku oppi jotakin tuli into lukea enemmän..ja sitten tosiaankin tuntu että yön aikana musta oli tullut paljon fiksumpi=)..muistin todella paljon nippelitietoakin ja vastaukset oli tyyliin väh. aukeama..
..En tosin tajua miten oon jaksanu lukea sen 300 sivua per ilta ja tehä omat muistiinpanot..:)Tai yleensäkkin, miten tällai lahopää sai kiitettäviä tolla tavalla=D
- Tankero
YO kirjotuksiin ei todellakaan tarvitse lukea. Viime hetken lukemisesta voi mennä kuuppa sekasin.
Itse kirjoitin 4 E:tä ja yhden C (äidinkieli, kun ei osaa kirjottaa suome oikein niin ei vaan osaa. Eikä se olisi lukemalla parantunut) Matematiikasta en koko koulun aikana tehnyt läksyjä enkä myöskään lukenut lukulomalla, mutta hyvinhän se meni.Reaali meni läpi pelkällä yleistiedolla.
Kieliä opiskelin kattomalla telkkarista ruotsin- ja englanninkielisiä ohjelmia tekstinpeitolla. siinä ainoat treenit mitä lukulomalla tein yhteenkään kirjaan en koskenut.- Nimetön
Vaikka ei olisi niin hirveästi jaksanut panostaa, niin voi mennä hyvin jos vain jotain tietää. Siis ilman lukemistakin. Itse sain sillä tavalla reaalista mukavilla pisteillä ällän. Ja kieliä tosiaan oppii parhaiten niitä käyttämällä.
- MayBe
Lukioaikana tehty työ kyllä kantaa pitkälle. Itse huomasin, että lukeminen kirjoituksiin oli vain vanhan kertausta ja hienosäätöä, ja asiat todella pulpahtivat kokeessa paperille jostain muistin sopukoista, jonne ne oli aikoinaan imaissut. En oikein usko, että viime hetken kaistapäinen pänttäys tuottaa tulosta, jos peruskunto puuttuu.
Luottakaa itseenne - kyllä te osaatte! Kun kirjoitukset ovat ohi, suurin osa teistä varmasti toteaa: "Ylimainostettu juttu." Niin minä ainakin tein. - an3L
...mikä se on?? juuh tosiaan mulla ei mitää lukulomaa oo vaikka tänä keväänä kirjotan,tosin vaan osan...mutta ei se haittaa.kyllä mun koulunkäynti joustaa lukee aina välissä.eihän tässä jaksossa ole kun 6viikkotuntii joten eiköhän tästä selvitä ilman lukulomaa..!!!
ei paineita kirjotuksista...!! ;) - Amis
Menkää ammattikouluun niin ei tarvitte murehtia tommosista. Lukio ajan haaskausta.
- Erotiikka-asentaja
Nimeomaan! Menkää ihmiset amiskaan, ni saatte kolme vuotta lukulomaa...
- ILPO
ILPOOOOOOOOOOOO!!!!!!!
- late
Älkää stressatko liikaa!
Jos asioita ette ole kahden ja puolen vuoden aikana (jotkut jopa kauemmin) asioita oppineet/tajunneet, ei niitä enää ehdi opetella.
Tietysti muutaman tietyn asian joo, mutta ei koko ainetta. Jos kirjoitukset on mennäkseen hyvin (osaatte sekä pystytte koetilanteessa keskittymään) niin ne menee. Jos eivät ole (eli ette osaa ja ongelmia koetilanteen käytäntöjen/hermojen hallinnan kanssa) mennäkseen hyvin, niin EIVÄT ne mene hyvin vaikka mitä tekisitte.
Itse kirjoitin kaksi L:ää ja kolme C:tä lukematta yhtikäs mitään. Paitsi joo, luin mä lukulomalla Kansantaloustiedettä, mutta sekin oli pääsykokeita varten! Että se siitä lukemisesta.- built
niin varmaan
- 6 ällää
yhtään lukulomalla. Rällättiin vaan kavereiden kanssa kun faija osti mulle uuden bemarin. Hauskaa oli naureskella niille ketkä oikeesti luki ja huonompia arvosanoja ku mä :D
- anskulll
Neljä päivää viikossa oon aatellu lukea, ja yritän 7 tuntia päivässä, mutta on vähän lipsunu... Siitä kuitenkin pidän kiinni että viikonloput vapaita ja yks arkipäivä, että pystyy jotain muutakin tekemään. Eikä tieto mee päähän jos liikaa yrittää päntätä:> Alotin viime viikolla mutta eihän siitä mitään vielä sillon tullut, kun oli penkkarit ja risteilyt sun muut hulabaloot.
Aamulla on paras vire lukemiseen, nousen kuudelta jos vaan suinkin jaksan, juon kahvin, luen kaheksaan jolloin muu porukka lähtee töihin/kouluun ja meen syömään aamupalan, yheksältä taas jatkan. Lenkillä on pakko käydä jossain vaiheessa, joko päivällä tai viimestään illalla, niin nukkuu paljon paremmin.
Ja se auttaa jos unohtaa sosiaalisen elämänsä lukupäivien ajaksi, ts. ei tekstaile ja soittele kun pitäis lukea. Tai oo netissä niinkun mä nytkin oon...:P - Nimetön
Keskittykää tärkeiden asioiden ja kokonaisuuksien ymmärtämiseen ja jättäkää turhat nippelitiedot ym. epäoleelliset asiat suosiolla väliin. Näin säästyy aikaa ja vaivaa.
- 1997
Morjensta vaan abit!
Matikka -> jos et osaa sitä jo nyt niin ei kannata edes lukea
Ruotsi -> jos perusteet ei ole kunnossa unohda läpi pääsy, et pysty oppimaan oikeastaan mitään. katsele ruotsin kanavia ja lue ruottin kielistä lehteä.
Reaali -> lue bilsaa tai maantietoa, ei mitään muuta. toinen vaihtoehto on se, jos osaat fysiikkaa vastaa siihen. uskonto, et ja psykologia voi vastata sitä sun tätä saaden hyvät arvosanat. Historia, jos et tiedä historian kulkua älä edes yritä!!
Englanti -> osaat mitä osaat älä stressaa!!
Äidinkieli -> osaat jo sen mitä osaat et voi oppia mitään radikaalia!!
Eli ota rennosti juopottele, urheile yms. ja panosta maantietoon ja biologiaan (vain 4 kirjaa)
itse kirjoitin 3xM ja 1xE ja 1xB - 3xc+e
Ite luvin kirjoituksiin kolme vuotta sitten yhteensä 3 tuntia!
Aattelin sen niin et mitä en osaa niin sit en osaa, ei niitä ois kuitenkaan oppinu niin lyhyessä ajassa vaikka kuinka ois päntänny. Tuli biletettyä ja vietettyä laatuaikaa naisen kanssa. Se oli elämäni paras "kesä"loma kun pääsin sillon helmikuussa laitumille
Arvosanat olivat
Äikkä C
Ruotsi C
Lyhyt matikka C
Englanti E - gelhef
Lukuloma on kuin hiihtoloma; ei hiihtolomallakaan ole pakko hiihtää! ;)
- anonyymi
itse juon lukulomalla keskiolutta korin päivässä
- hannele -78
Itselläni yo-kirjoitukset olivat keväällä 1997. (Mitä?! Jo 8 vuottako mennyt..)
Kun lukulomalla yritin lukea suunnitelmieni mukaisesti (aamupäivällä historiaa, iltapäivällä psykologiaa yms.), kaikki tuntuikin vain sekavalta. Vaikka luin kirjaa, havahduin pian siihen, etten ollut ajatellut lukemaani lainkaan. Ajatukset pyörivät vain tulevassa kesässä ja asioissa joita haaveilin lukion jälkeen tapahtuvan.
Lukeminen tuntui hyödyttömältä ja niinpä päätin, että ainoastaan kieliin valmistaudun. Senkin tein lähinnä englanninkielistä musiikkia kuuntelemalla ja elokuvia katsomalla.
Yo-kirjoitusten arvosanani olivat samaa tasoa kuin muutenkin lukion aikana (c - m) - turhia lukematta ja itseään stressaamatta. Olen tyytyväinen.
Varsinkin reaalista olen sitä mieltä, ettei siihen voi harjoitella. Kysymykset ovat niin sieltä täältä; jotkut ovat jopa maalaisjärjellä vastattavissa, eli voi saada täydet pisteet vaikkei olisi koskaan lukiossa käynytkään :)
Ai niin ja hei, englannin aineesta sain liki täydet pisteet. Käytin kirjoitukseeni aika pitkälti tutun iskelmän sanoja :)- t.i.ruskeepaa
No mutta aikataulut saattavat toimia, jos pystyy keskittymään. Vai kuinka?
- hanni h.
otteko te oikeesti aikusia, jotka kehuskelee lukemattomuudella. Ei siina ole mitaan kehuskeltavaa... Annatte todella huonoa esimerkkia nuoremmille. Oikeen tulevaisuuden isit ja aidit. huhhuh....
- hannele
Onhan se hienoa, jos jaksaa lukea ja osaa ulkoa kaikki sodat, uskonnot yms. Harva siihen kuitenkaan pystyy.
Omalla vastauksellani tarkoitin juuri sitä, että jos on ollut lukioajan "ei kamalasti pänttäävä", niin ei sellaiseksi kannata pyrkiä lukulomallakaan. Ei uutta opiskelutapaa hetkessä opi.
Jokaisella on omat tavoitteensa, toimikaa niiden mukaan! Ja onhan jokaisella erilainen motiivi yo-kirjoituksiin. Toinen haluaa vain päästä läpi, toinen haluaa yliopistoon... - t.i.ruskeepaa
hannele kirjoitti:
Onhan se hienoa, jos jaksaa lukea ja osaa ulkoa kaikki sodat, uskonnot yms. Harva siihen kuitenkaan pystyy.
Omalla vastauksellani tarkoitin juuri sitä, että jos on ollut lukioajan "ei kamalasti pänttäävä", niin ei sellaiseksi kannata pyrkiä lukulomallakaan. Ei uutta opiskelutapaa hetkessä opi.
Jokaisella on omat tavoitteensa, toimikaa niiden mukaan! Ja onhan jokaisella erilainen motiivi yo-kirjoituksiin. Toinen haluaa vain päästä läpi, toinen haluaa yliopistoon...Opiskeleminen ei ole vain faktojen pänttäämistä. Se on vielä enemmän sisältöjen ja merkitysten ymmärtämistä, ja niiden perusteella hyvien ratkaisujen luomista.
- meikä
Kaikki lukion kemian ja fysiikan kirjan kannesta kanteen tuli luettua moneen kertaan. Myös _kaikki_ vaikeemmat tehtävät tehtyä. Samoin matikassa. Näillä eväin reaali L ja Matikka E. Koko "loma" meni lukiessa tarkan aikataulun kanssa, tyyliin aamupäivällä kirjan luku, iltapäivällä tehtävät. tjsp. Englannin kokeeseen valmistauduin yhden päivän ja sillä irtos M, vaiikei mieliaine olekaan.
Keskittykää siihen mitä oikeasti haluatte tehdä lukion jälkeen... - ylioppilas -04
kirjotin ylioppilaaksi viime keväällä. Mulle tuli lukemisen kanssa kiire, kun pitkitin vaan lukemisen alottamista.. luin sitten reaaliin 7 päivää, 6-7 tuntia päivässä. Kaikki kirjat psykologiasta, en muuta. Reaalista E. ihmiset on erilaisia, yks kaverini luki jo ennen joulua, ja kirjotti ihan samoilla pisteillä reaalin. Keskittykää yhteen, korkeintaan kahteen eri aineeseen. Muuten sekotatte päänne..
Mutta joo, tsemppiä, muistakaa levätä.
ja jos joku ei oo vielä alottanu niin kannattaa alottaa, se vähentää stressiä :) kyllä te osaatte, luottakaa siihen. - tätä
Vaikka ylioppilaskirjoitukset ovat useimmille tähänastisen elämän tärkeimmät kokeet, on monella tulossa ehkä se kaikkein tärkein vasta myöhemmin keväällä: pääsykokeet. Ei kannata stressata liikaa noista arvosanoista, ei niillä tee oikeestaan mitään sitten kun ollaan päästy sisään siihen kouluun mihin halutaan. Ja suurimpaan osaan kouluista pääsee ihan pelkällä pääsykokeella. Tarkoitus vaan on sanoa että ei se huono todistus sulje ovia oikeastaan mihinkään.
- juzsi
Pääsykoekirjat on tosiaan paljon tylsemmän näkösii kun koulukirjat. Kuinkahan niitäkin jaksaa lukee?
- Kukkivatölli
abitytön toive on: Älliä ja kukkia.
- läpi mennään ja kirkkaasti
Oon jo aloittanut lukemisen. Syyslomalla tein lukusuunnitelman ja kertasin ekan kerran joululomalla. Syksyllä kävin myös ylimääräisen matikan kertauskurssin... (kannatti!!) Nyt lukulomalla luen n.8 tuntia päivässä, pääasiassa pitkää matikkaa ja reaalia. Aloitan n.klo 8 ja lopetan viiden aikoihin... päivällä tv ei houkuttele ja keskittyminen on parhaimmillaan.. Matikkaa kerratessa kannattaa huomata,että pääsiänen tuo lisäaikaa, joten nyt panostan ensin reaaliin.
Kannattaa varata paljon aikaa!!! Reaaliin lukiessani olen huomannut, että 100 sivua päivässä, ajtuksella luettuna on pirun kovaa hommaa... Itse keskityn vain psykologiaan... Reaalissa yritän soveltaa tietoa omiin kokemuksiin jotta muistaisin paremmin. Teen myös uusia muistiinpanoja lukiessani.
Kielten harjoittelussa www.yle.fi/abitreeni on hyvä!!! Jotkut harjoitukset ovat kyllä mielestäni masentavan vaikeita... mutta kannattaa katsoa!!!
Tsemppiä kaikille abeille! - abi04
Voisi sanoa että minun kirjoitukset meni ihan penkin alle viime vuonna.
Lueskelin ihan mukavasti.. mitään tarkkaa suunnitelmaa ei oikein ollut koska kävin parilla abi-kursilla joten yhtenä päivänä saattoi sitten lukea reaaliin, matskaan ja enkkuun..
mutta enkun yo on jekku minun mielestäni, pilkunviilausta.
kieliin en oikein osannut lukea ja sit panostin reaaliin.. no kun yo päivä koetti ja sain paperit eteeni pää tyhjeni. mitään järkevää en paperille saanut.. L:n sijasta tulikin just ja just B. Mutta edelleen hengissä! Eli älkää stressatko se on vaan yksi koerumba. sillä ei ole loppujen lopuksi paljoa merkitystä.
mutta voimia kaikille abeille!!! - abi
ei siinä mitään, hyvä vaan jos joku jaksaa lukea noi hirveesti, nostan hattua niille...
ite kirjotin syksyllä enkun ja ruotsin...
ja molemmista C, valmistautimiseen tais mennä yhteesä 8h per aine... (ruotti todistuksessa 5-6 ja enkku jopa 6-7) eli meni siihe nähen pirun hyvin...
noh reaalissa vastaan fyssaan ja kemiaan eli ei muuta ku 2-4h, 3-4päivänä viikossa...
pitkä matikka noh jos sen reaalin jälkee alottais laskeen vanhoja yo-tehtäviä... Ku perlistäki tuli M vaikka olin kipeenä ja palautin paperit ennen kuin ees yritin tehä niitä 10 tehtävää
Se mikä on opittu se on opittu... uutta en opettele vanhoja asioita jotka osaan nii kertaan... - Jykke
Hei !
Vinkki jaksamiseen tulee tässä:
Jos / kun ei ole aikaa lähteä ulos välillä " happihyppelylle", avaa ikkunan, ja juoksee paikallaan sen takana !
Käytin tätä -86- lukujen aikana,
ja olen oppinut sen omalta opettajaltani ! - Geezer
Itsehän kävin töissä ja loppuloman pelkästään ryyppäsin... Kirjoitin silti m:n paperit ja seurcaavana vuonna yliopistoon.. Olisihan sitä voinut enemmän lukea...
Kannattaa muistaa että sitä tietoa pitää niissä kirjoituksissa osata soveltaa eikä mitään nippelitietoa kannata opetella...Ja äikän kirjoitukset!Jos peruskieliopin ja rakenteet osaat niin loppu on ihan tuurista kiinni... - abi -04
Ite kirjotin viime vuonna.. kovasti suunnittelin lukulomalla ahkerasti lukevani, toisin kuitenkin kävi. Ei huvittanut. Edellisenä iltana ennen reaalia selasin muistiinpanot psykologian ja ussan tunneilta ja se oli siinä.. samoin kävi ruotsin ja enkun kohdalla, äikkään en edes vaivautunut kirjaa avaamaan, olin sillä kannalla että jos en sillon osaa kirjottaa, en sitä yhdessä yössä opi! M:n paperit sain, helpolla siihen nähden että lukioaika meni niin ja näin. Paremmin oisin pärjännyt kun oisinb tsempannu ja lukenu.. mutta kouluun pääsin minne halusin ja se riittää. :) Kovasti voimia ja onnea nyt yrittäville! Reaalia älkää ottako niin vakavasti, ei ole niin paha mitä annetaan uskoa. Hyvin menee kun luet lehtiä.. :)
- Hyvin meni
Hyvin meni lukuloma vuonna 2001. Sattui juuri sopivasti samaan aikaan Lahden hiihtoskandaali, joten oli "pakko" muutoin urheilua seuraamattomana henkilönä seurata ylimääräisiä uutislähetyksiä jne. Lopputulos oli, etten lukenut yhtään (pari kirjaa kyllä selasin, mutta en muistanut niistä mitään). Reaalissa kirjoitin siis mitä muistin ja tiesin tunneilta.
Lopputulos: enkku, ruotsi, äikkä M sekä reaali A. Vähän panikoin reaalin takia (turhaan, kun kompensaatio on keksitty), mutta meni se kuitenkin läpi. Jos kielissä pärjäät, niin ei kannata panikoida. =)
Ihan yliarvostettua koko lukiotouhu muutenkin. Jos yhtään fiksu olet, niin pärjäät iltalukemisella koeviikolla. Amk:ssa olen huomannut, että on vaikea omaksua tietoa viimeisenä iltana materiaalin ollessa laaja ja ammattitietoa. Lukio on kuitenkin pelkkää yleistietoa enimmäkseen, joten siellä pärjää vähemmälläkin. - abi
kun en paljon viiti päätäni vaivat näillä kouluhommilla.kokeet menee miten menee. vaikeisiin kokeisiin luen. tiedän että mulla on lukupäätä mutta en vain saa aikaiseksi.. pitää sitten tenttiä niin saan paremmat keskiarvot. kurssejakin vielä suorittämatta, muut lukulomalla, minä koulussa.. että näin. kirjotuksiin pakko lukea tällä kertaa että menis vähän paremmin kun aikasemmat, englanti, äikkä ja matikka läpi, mutta ei hyvin arvosanoin.
- nasu
mä en oo tänään saanut avattua kirjaa ja porukat huohottaa niskassa. tulee valitettavasti niitä päiviä kun ei kiinnosta ja haistatan paskat koko lukiolle!!!!!
- Painaa
EEeeiiihh...!!!
Piru, kun te olette ahkeraa sakkia. Meikäläinen yrittää lukia päkittää yliopiston pääsykokeisiin, eikä tule YHTÄÄN mitään! Laiska,Laiskempi,Laiskin.
Juuh..että kahreksan tuntía luette.. ja kukonlaulun aikaan alotatte..Apua.. Ei minusta ole tohon. Mutta olen mäkin vuonna 2000 valkolakin jollakin ihmeen konstilla haalinu itselleni. Sitä ihmettelen vieläkin, MITEN?
Noh, Tsempaloa kaikille..Tarvii kai itelläkin alkaa lukemaan, ku kerran tekin tollasia työhiiriä :D. - Oppia ikä kaikki
Eikö historia mene päähän? Liian kuivaa kirjan tekstiä, ja tylsää päivämäärien pänttäämistä?
Todella korkealaatuisia, havainnollisia ja hauskoja 10-15min historian oppimista helpottavia Crash Course -videoita löytyy YouTubessa (osa #1):
https://www.youtube.com/watch?v=Yocja_N5s1I&list=PLBDA2E52FB1EF80C9&index=1
(Suomenkieliset tekstit löytyy YouTuben videosoittimen "Asetukset" napista (se mutterin/renkaan näköinen ikoni) -> Tekstitykset -> suomi)
P.S. Kaikkiin videoihin ei vielä ole tekstityksiä, joten jos osaat hyvin englantia, niin auta suomentamisessa, jotta useammat suomalaiset pääsee nauttimaan ja oppimaan näistä videoista! :) (Sama "Asetukset" nappi videosoittimessa -> Tekstitykset -> Lisää tekstitys)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574