Miten tekisitte liiterin tai saunan 2*8 lankuista?

Ihaite

Olis käytettävissä 2*8 lankkua melkoinen läjä ja tarve olisi tehdä ainakin liiteri ensi alkuun.
Lankut ei ole aivan priimaa elikkä osa hieman kieroja ja ainakin toisella lappeella on lovia johtuen edellisestä käyttötarkoituksesta.
Niin paljon tuota puuta ei kuitenkaan ole että voisin tehdä ns. Lankkuliiterin/saunan jossa puut tulevat pitkäsivu vaakaan.
Jonkun verran on sitten lisäksi lautatavaraa käytettävissä.
Vinkkejä kaipaisin millä tekniikalla noista lähtisi liiterin tekemään.

10

1491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oluttamenee1

      Lankut pystyyn ja väliin 1 sentin raot, tämä siis puuliiterissä, sauna pikkasen eri tavalla.

    • Osa-aikaeläkeläinen

      Onko niissä sen verran suoria, että saat niistä liiterin tolpituksen. 8-tuumaisista tulee vähän hassun näköinen tolpituskin, mutta eihän se ulospäin näy kun laitat lautaa seinille.

    • ilmainenneuvo

      Aloituksestasi ei nyt oikein tullut selväksi haluatko tehdä liiterin vai saunan? Yleensä ensin aina tavataan päättää mitä halutaan rakentaa ja vasta sitten mietitään että miten.

      Voin sanoa että kumpaakaan et pysty tekemään PELKÄSTÄÄN noilla värkeillä. Mutta jos niitä kasin lankkuja ei ole kovin paljoa käytössä ja tavallista lautaa löytyy vielä lisäksi niin itse tekisin niistä mieluummin liiterin, varsinkin jos ne on vielä huonoja ja kierojakin.

      Lainaa jostain pöytämallinen sirkkeli j aja lankut kakkosnelosiksi niin saat siitä valittua parhaat päältä rungon tekoa varten. Teet normaalin liiterin rungon pitkistä lankuista katto- ym. rakenteineen, portaineen, seinänrunkoineen. Osan kakkosnelosista voit vielä päästää samalla sirkkelillä kakkoskakkosiksi joista väsäät hyllyjen rungot liiteriisi.

      Liäski tarvitset tietenkin nauloja, vesikattoa varten vähän kattopelliä/huopaa tms. ja tietenkin lautoja lisää lautavuoraukseen. Tai enhän minä tiedä kuinka paljon sulla on sitä lautaa?

      Saunaa jos alat tekemään, siihen tarvitaan sata kertaa enemmän paljo muutakin.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Käyrällä tavaralla tolpittaminen on kyllä huonoa.
        Minä takavuosilla kävin läpi eräässä puutavaraliikkeessä koko sisäkoolinkikasan, että sain riittävän määrän melko suoria kuormaani. Töissä kun siitä juttelin, tuumi joku että on tainnut muutama jo sinua ennen käydä tuon kasan läpi.


      • ilmainenneuvo
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Käyrällä tavaralla tolpittaminen on kyllä huonoa.
        Minä takavuosilla kävin läpi eräässä puutavaraliikkeessä koko sisäkoolinkikasan, että sain riittävän määrän melko suoria kuormaani. Töissä kun siitä juttelin, tuumi joku että on tainnut muutama jo sinua ennen käydä tuon kasan läpi.

        Mutta kun tuo aloittaja sanoi että siellä on hyviäkin joukossa. Eihän liiteriin montaa runkotolppaa tarvita. Sitten taas portaat, kattorakenteet (jos ei ole kovin iso liiteri) ja hyllyväörkit tekee lyhyemmästäkin värkistä niin ettei se kierous niin kovin haittaa. Eihän liiterin nyt sentään tarvitse millilleen olla tehty, riittää kun varpuset ei lennä läpi.

        Tai enhän minä kylllä tiedä onko ne lankut aivan korkkiruuvilla kaikki, mutta alouittajan mukaan osan piti olla hyviäkin...


      • IhaiteAP

        Ap. Tiedostan oikein hyvin että rakentamiseen tarvitaan muutakin kuin lankkuja. Lähinnä haen ideoita ja vinkkejä siihen, miten parhaiten nuo lankut hyödyntäisin. Ensiksi tarkoitus tehdä liiteri ja myöhemmin sauna. Liiteri voi olla umpinainen tai rakomalli.
        Onko kellään esimerkiksi kokemusta minkälainen rakoliiteri noista tulisi. Äkkiseltään voisi kuvitella että hieman hassun näköinen ehkä tulee tuolla lankku profiililla. Pöytäsirkkeli on omana ja lankkujen jatkojalostuskin on yksi vaihtoehto. Ei vaan ihan ensimmäisenä viitsi silpoa nuita lankkuja.


    • kevythirreksi

      Tee lankuista loveamalla hirsirakentamistekniikalla. Liiteri rakojen kanssa ja kesäsauna ilman rakoja.

      • IhaiteAP

        Tämä voisi olla hyvä. Ehkä lankun profiilin ajaminen esim2*6 mittaan ensin. Samalla saisi pahimmat kieroudet ja lovet pois.


    • vanhakuano

      ompa tullut tuon sahatavaran valmistuksen piirissä oltua reilut 40v.. ja yhä edelleen homma jatkuu. Puussa olevat jännitykset vääntävät sitä kieroon, ja saatta käydä niinkin, että kun sitä kavennat, niin sitten se vasta ropelille meneekin.. tämä vaan sen enempää suunnitelmiin puuttumatta.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Käyrää puutavaraa on hankala kapeammaksi sahata, koska tavallisesti kone ottaa ohjauksen lankusta, ja siten kapeammastakin tulee käyrä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1788
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      176
      1261
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1148
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      29
      1002
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      77
      948
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      925
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      870
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      64
      796
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      779
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      741
    Aihe