Ylöstempaus"oppi"

uskotoivotempaus

Helluntailaisuudessa on puhuttu enemmän ylötempauksesta kuin Jeesuksesta.
Uskon päämäärä oli traditionaalisessa h-laisuudessa ylöstempaus.
Onko ylöstempaus sama kuin Herran päivä?
Ketä uskovia ylöstempaus ei koske?

20

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamalaaa

      Veliemme syyttäjä taas kirjoittaa valheitaan, nyt nikillä, uskotoivotempaus

    • hkhkhkkk

      Tempaus ei ole sama kuin Herran päivä.
      Tempaus ei koska vihan aikana uskoon tulleita, vaan he tulevat siitä suuresta ahdistuksesta.
      Ja tietenkään tempaus ei koske niitä, jotka eivät ole ottaneet Jeesusta vastaam syntiensä sovittajana.

    • uskotoivotempaus

      Vain vanhurskaat pelastuvat.
      Tuskin helluntailaisilla on valta jakaa ylöstempauspaikkoja etukäteen.
      1. Piet. 4:18
      Ja "jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?"

      • tapahtuvaksi

        Tempausta odotellaan.


    • Liber_librorum

      Jos ajatellaan koko maapallon väestöä ja siitä kristinuskoa, näistäkin hyvin pientä osaa, eli lahkoa jotka uskovat "ylöstempaukseen". Yhdysvaltalainen John Darby luki kun piru raamattua ja keksi ennen "petri-paavolaa" 1830-luvulla ylöstempauksen. Silloin näitä omasuutensa myynneitä "ylös otettavia" on seisonut jonkun työrään päällä odottaen "nostoa" kun bussia pysäkillä. Kun saarnaajan "deadline" on täyttynyt, mitään ei tapahtunut, väki on vähin äänin palautunut ihmisten ilmoille - noloina keräämään omaisuuttaan, ruokkimaan lapsia ja elikoita.

      Petri Paavola niminen "tietäjä" on jalostanut ylöstemppuilun tähän päivään, ikään kun se olisi ihan arkitodellisuutta. Ongelmana Paavolalla on wanhanajan kreationismi, joka näkee maailman vain levynä joka auvautui Siinainvuorelta kaikkiin ilman suuntiin, mutta ei maapallon alle, koska siellä ei ole ketään. Pallolta sinkoudutaan joka suuntaan ja aussit sinkoutuvat alas ei ylös, maa-levyltä mennään vain ylös.

      Raamattu on siitä oiva temppu-kirja, että "oikein luettuna" siitä löytyy kaikkea jännää. Kun luettuun sekoitetaan vankka usko ja ihmisen mielikuvitus lopputulos voi olla vaikka mitä. Nämä "petri-paavolat" lukevat vain aitoa oikeaa Raamattua, josta näitä kummajaisia voi ammentaa kaikkiin tarkoituksiin - tätä jotkut nimittävät fundamentalismiksi, arkikielellä "hihhulointi" ei vatulointi.
      Wanha testamentti on ihmisten kokoama ja kirjoittama ties mistä lähteistä. Aluksi sitäkään ei voitu Israelissa kirjoittaa, koska kirjoitustaito keksittiin Kiinassa. Egyptiläisiä hieroklyyfejä ei osattu tulkita ennen "Rosettan kiven" löytymistä ja silloinkin tekstiä tuotti helleenit.
      Mesopotamissa tuikittiin tikuilla nuolenpäätekstiä saveen, näitäkin harakan varpaita on siirtynyt Raamatuun, vaikka Baabeli on ollut pannassa Bibliaan iät ajat. Mutta Jumala poltti laaserilla Moosekselle kymmenen käskyä kivitauluihin, tähän päivään ei ole selvinnyt mitä kirjoitusta The Jumala käytti? Nämä talut on todiste "Jumalaisesta sanasta" jonka alkuperää ei ole pystytty todistamaan eikä "kaikki löytävä" Ron Wyatt edes niitä aikanaan löytänyt.
      Summa summarum - Jumalan sanaa ihmisten muokkaamana ja kuhunkin tarkoitukseen sovitettuna - vaikka nyt siihen "ylös tempaukseen".

      • Miten merkillisesti sitä Raamattua voi oikein lukea, jos tämän kohdan pystyy tulkitsemaan muuten kuin konkreettiseksi ylöstempaukseksi:

        "Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa." (1. Tess. 4:16-17)

        Asiaa selvittävä kohta:

        "Nyt ilmoitan teille salaisuuden: Me emme kaikki kuole, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, ja kuolleet herätetään katoamattomina ja me muut muutumme. Tämän katoavan on näet pukeuduttava katoamattomuuteen ja kuolevaisen kuolemattomuuteen." (1. Kor. 15:51-53)


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Miten merkillisesti sitä Raamattua voi oikein lukea, jos tämän kohdan pystyy tulkitsemaan muuten kuin konkreettiseksi ylöstempaukseksi:

        "Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa." (1. Tess. 4:16-17)

        Asiaa selvittävä kohta:

        "Nyt ilmoitan teille salaisuuden: Me emme kaikki kuole, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, ja kuolleet herätetään katoamattomina ja me muut muutumme. Tämän katoavan on näet pukeuduttava katoamattomuuteen ja kuolevaisen kuolemattomuuteen." (1. Kor. 15:51-53)

        Aamen!


    • tosiaankin

      Salainen tempaus on oppi jota Raamattu ei tue! Raamatussa puhutaan kyllä että Jeesus tulee kuin varas yöllä, mutta "silloin taivaat katoavat pauhinalla" "Niinkuin salama leimahtaa idässä, ja näkyy kauas länteen"

      Salainen tempaus on osa futuristista raamatuntulkintaa, eikä siis mitään mitä voi lukea suoraan Raamatusta.
      Tulkintoja taas on aika monta eri lajia.

      • capiche

        Se, että Jeesus tulee "kuin varas yöllä" ei tarkoita, että Hän tulisi salaa. Se tarkoittaa yllättäen. Hetkenä, jota ei tiedä ennalta kukaan - ei edes Jeesus - ainoastaan Isä yksin. Näinhän Jeesus itse asian ilmaisi.


    • hgghjghj

      Paavolasta tuli tuossa edellä valheita. Hän ei opeta ylöstempausta ennen vaivan aikaa, vaan kuvittelee, että ylöstempaus tapahtuu vasta Jeesuksen toisen paluun (Herran päivä) yhteydessä. Aika outo kuvio. Kristityt nostetaan ylös, käväisevät karitsan häissä, saavat palkkionsa Jeesuksen tuomioistuimen edessä, ja ovat siinä samassa jo Jeesuksen seurueena tulossa maan pinnalle todistamaan, miten Jeesus asettaa kuningaskuntansa Jerusalemiin.

      Paavola ei tietääkseni myöskään kuvittele maapalloa lätyksi.

      Raamatun mukaan Jeesus noutaa omansa pois tuuliin ja pilviin ennen vaivan aikaa, koska kristittyjen ei ole tarkoitus kokea Jumalan vihaa. Tällä meidän tulee lohduttaa toinen toisiamme. Vaivan ajassakin voi vielä pelastua, mutta silloin ei enää pelkästä armosta, kuten nyt, vaan tarvitaan myös omia tekoja. Nyt on korkea aika tehdä parannus ja laittaa uskonsa Jeesukseen. Olemme kaikki syntisiä, eikä meistä omin avuin kukaan pelastu. En tiedä, miten hurskas pitää vaivan aikana olla, että pelastuisi. Olen kiitollinen Jeesukselle siitä, ettei minunkaan tarvitse jäädä tänne kamppailemaan. Ihmisenä olen kurjaakin kurjempi, mutta Jeesus kuoli minunkin puolestani. Ja sinun.

      • 1234567---

        Ei nouda Jeesus omiansa tuuliin ja pilviin, ennen vaivanaikaa !

        KAIKKI vaivanajat ovat, ennen tempausta, samoin viimeiset vitsaukset, vihat, vaivat, sodat ja pedon kumartamiset. Ensin ilmestyy myöskin tuo laiton.

        Tempaus tapahtuu Jeesuksen toisessa tulemisessa Jeesus herättää omansa kirkastetussa ruumiissa, elossa olevat pyhät muutetaan, ja näin Jeesus vie heidät yhdessä 1000-vuodeksi taivaaseen. Luukas 6:23. Iloitkaa sinä päivänä, riemuun ratketkaa, sillä katso, teidän palkkanne on suuri taivaassa. Taivaassa ei ole syntiä, eikä kuolemaa oleva.

        KAIKKI jumalattomat saavat surmansa Jeesuksen toisessa tulemisessa, vuorten rotkotkaan ei anna heille suojaa. Myöskin saatana sidotaan, ja näin tämä maa on autio ja tyhjä sen 1000-vuotta.

        1000:nen vuoden jälkeen on jumalattomien herätys kuolleista, myöskin saatana päästetään vankeudestaan vähäksi aikaa. Saatana villitsee vielä viimeisen kerran näitä herätettyjä jumalattomia. He nousevat yli maan avaruuden, ja piirittävät pyhien leirin. Heidän pahat aikeensa ei tule onnistumaan. Viimeinen tuomio: Tuli lankeaa alas taivaasta ja kuluttaa heidät, tämä on toinen kuolema, eikä heistä jää juurta, eikä oksaa. Kaikki entinen on mennyt, eikä enää ajatukseen astu.

        Tämän jälkeen Jumala luo omilleen uuden taivaan ja uuden maan, jossa vanhurskaus asuu.

        Jumalan viha tulee kohdistumaan pedon kumartajiin, josta kolmas enkeli varoittaa. Pedonmerkki on sunnuntai, ihmiskäsky pyhäksi. . . Jumalan merkki on sapatti. Tulee valita oikein, että pääsee tempaukseen mukaan kun Jeesus tulee toisen kerran.


    • hengetöntätunneuskoa

      Erityisest amerikassa on syntynyt ja ollut useita ylöstempauslahkoja.
      Jotkin ovat myyneet omaisuutensa ja hankkineet valkeat vaatteet.

      Näitä sanotaan amerikkalaisiksi kristillisperäisiksi uususkonnoiksi eli jenkkilahkoiksi.

      Tämän päivän helluntailaisuus korostaa hengen voimavaikutuksia/ilmentymiä ja ylöstempaus on jäänyt vähemmälle.

    • SuurtaPamaustaOdotellen

      Olen käsittänyt että tempausoppi olisi nimeltään kiliasmi, mutta netin mukaan kiliasmi olisikin laajempi oppi tuhatvuotisesta valtakunnasta. Olin käsittänyt että millenialismi olisi tätä. No. Kaikkien hellari-harhaoppien perässä on vaikea pysytellä. Helluntailaisuushan on kooste kaikista kristillisen kirkon jo aikoinaan tuomitsemista ikivanhoista harhaopeista. Kiliasmi ja millenialismi ovat uusinta, 1700-luvun tuotetta ja jota oppia kristinusko ei ole koskaan aiemmin, nimenomaan tällaisenaan opettanut.

      Kiliasmiin ja millenialismiin kuitenkin kuuluu osana opetus nk. "tempauksesta". Käsittääkseni tämä oli Leo Mellerin luoma suomenkielinen termi, n. 5-60 vuotta sitten aloittamalleen ja levittämälleen uudelle sensaatio-harhaopille. Muistaakseni helluntailaiset, vaikka opettivatkin Jeesuksen toista tulemista ja seurakunnan ylösottoa, eivät aiemmin puhuneet siitä nimellä "tempaus".

      Muuan naapurini kyseli minulta kerran, jonkun tuttavansa selitettyä hänelle ummet ja lammet Mellerin opetuksia, että mikä se "Suuri Pamaus" oikein on.

      http://concordia.fi/second/2012/08/04/kristuksen-toinen-tuleminen-2/
      .

      • AiemminYstävällinen

        "Ovat uusinta..." Kaikkei uusinta on avoimesti kieltää Jumalan kolminaisuus, eli julki-areiolaisuus, sekä juutalaisen uskonnon ("messiaanisuus") sekä new agen (teosofia, mm. spiritualismi, spiritismi) avoin sekoittaminen helluntailaiseen uuskarismaattisuuteen.

        Helluntailaisuushan ei tue vain jotain yhtä, aiempaa tunnustusta, vaan sen opit vaihtuvat jatkuvasti, n. kymmenen vuoden välein. Tai jopa vuosittain ja kuukausittain. Jo aiemmassa Helluntaiherätyksessä kieltäydyttiin rehellisestä uskontunnustuksesta joka kuulemma "vain sitoi Pyhän Hengen toimintaa". Tällä periaatteella ja sepitteellä heissä vaikuttavat henget voivat "Pyhän Hengen" pyhää Nimeä käyttäen sekoittaa opetuksia ja tuoda uusia hengen virtoja tähän huijauslahkoon.

        Aiemmin uskoin helluntailaisuuteen kuin Jumalan sanaan. Sittemmin heräsin suggestiosta ja siitä lähtien näin ja näen vain silkat tosiasiat. "Et voi nähdä koko taulua, ennenkuin itse astut ulos kehyksistä" (Uskontojen uhrit).

        Mm. Netmissiossa minulle, sen tuolloinen pomo nauroi pilkallisesti (netin kautta, mikäli mahdollista), kun kerroin uskostani, siten kuin sen olin vuosikymmeniä sitten hellareissa uskoontulon ja väitetyn Raamatun opin ymmärtänyt kokenut ja kirjoitti "ettei kukaan enää tuolla tavoin usko!" Sanoi vieläpä, ettei tällaista uskoa tulla enää koskaan tunnustamaan helluntailaisuudessa.

        Hellarit ovat itseltäni huijanneet kymmeniä tuhansia markkoja, ehkäpä yli satatuhattakin, jotka vilpittömin mielin laitoin heidän rahankeruu kippoihinsa, sekä ilmaisella työpanoksellani. Rahat he vetivät ja vetävät hölmöiltä "Raamattua tunnustavilta" ja sitten perustavat uusia puljuja entisen sisään, joka ujuttaa uudet opit helluntailaisuuteen.

        Samoin ovat juutalaiset vedättäneet itseäni. Ei vedätä sekään jengi enää. Ystävällisiä ihmisiä on niin helppo huijata. Epäystävällisiä ei niinkään.

        Nämä huijaukset perustuvat itsesuggestioon, illuusioon jonka uhri itse luo. Huijareiden tarvitsee vain virittää ansa ja ikäänkuin jättää se tikittämään. Uhri itse rakentaa suggestionsa ja itse tekijät levittelevät käsiään "viattomina", rahat taskuissaan.
        .


      • sentulevathuomaamaan
        AiemminYstävällinen kirjoitti:

        "Ovat uusinta..." Kaikkei uusinta on avoimesti kieltää Jumalan kolminaisuus, eli julki-areiolaisuus, sekä juutalaisen uskonnon ("messiaanisuus") sekä new agen (teosofia, mm. spiritualismi, spiritismi) avoin sekoittaminen helluntailaiseen uuskarismaattisuuteen.

        Helluntailaisuushan ei tue vain jotain yhtä, aiempaa tunnustusta, vaan sen opit vaihtuvat jatkuvasti, n. kymmenen vuoden välein. Tai jopa vuosittain ja kuukausittain. Jo aiemmassa Helluntaiherätyksessä kieltäydyttiin rehellisestä uskontunnustuksesta joka kuulemma "vain sitoi Pyhän Hengen toimintaa". Tällä periaatteella ja sepitteellä heissä vaikuttavat henget voivat "Pyhän Hengen" pyhää Nimeä käyttäen sekoittaa opetuksia ja tuoda uusia hengen virtoja tähän huijauslahkoon.

        Aiemmin uskoin helluntailaisuuteen kuin Jumalan sanaan. Sittemmin heräsin suggestiosta ja siitä lähtien näin ja näen vain silkat tosiasiat. "Et voi nähdä koko taulua, ennenkuin itse astut ulos kehyksistä" (Uskontojen uhrit).

        Mm. Netmissiossa minulle, sen tuolloinen pomo nauroi pilkallisesti (netin kautta, mikäli mahdollista), kun kerroin uskostani, siten kuin sen olin vuosikymmeniä sitten hellareissa uskoontulon ja väitetyn Raamatun opin ymmärtänyt kokenut ja kirjoitti "ettei kukaan enää tuolla tavoin usko!" Sanoi vieläpä, ettei tällaista uskoa tulla enää koskaan tunnustamaan helluntailaisuudessa.

        Hellarit ovat itseltäni huijanneet kymmeniä tuhansia markkoja, ehkäpä yli satatuhattakin, jotka vilpittömin mielin laitoin heidän rahankeruu kippoihinsa, sekä ilmaisella työpanoksellani. Rahat he vetivät ja vetävät hölmöiltä "Raamattua tunnustavilta" ja sitten perustavat uusia puljuja entisen sisään, joka ujuttaa uudet opit helluntailaisuuteen.

        Samoin ovat juutalaiset vedättäneet itseäni. Ei vedätä sekään jengi enää. Ystävällisiä ihmisiä on niin helppo huijata. Epäystävällisiä ei niinkään.

        Nämä huijaukset perustuvat itsesuggestioon, illuusioon jonka uhri itse luo. Huijareiden tarvitsee vain virittää ansa ja ikäänkuin jättää se tikittämään. Uhri itse rakentaa suggestionsa ja itse tekijät levittelevät käsiään "viattomina", rahat taskuissaan.
        .

        Ei harhaopetuksiin kannata rahaa syytäää. Menee kuin kankkulan kaivoon.


    • tuuletpuhaltavat

      Helluntaissa opintuulet muuttuvat kymmenen vuoden välein?

      • Anonyymi

        Nimeä opintuulet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimeä opintuulet.

        >opintuulet"<

        helluntailaisuus , > milloin mitäkin , korvasyyhyyn .. .


    • Anonyymi

      Tempaus sinne tänne ei niin kovin hetkauta, mutta jos julistetaan että Mooseksen lakia pitää jokaista piirtoa myöten noudattaa, niin siinä menee jo pala useamman kurkkuun. Ja siihen kyllä löytyy tapauksia, niitä ei tarvitse itse keksiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      853
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe