Mitä riskejä Neste My Uusiutuvalla dieselillä"

NakuNaku

Uskaltaako ottaa riskejä ja tankata omaan autoon Nesteen uusiutuvaa "My Renewable" vähähiilistä dieseliä?

Monen saksalaisen dieselin polttoainetankin korkin vieressä on varoituksena kieltoruksi Biodiesel in päällä.

Kokemuksia/mielipiteitä ? Onko parempi odottaa ja jäädä kuulolle, mitä ongelmia moottoreissa alkaa Nesteen My Renewablen diisselin jäljiltä esiintymään?

20

243

Vastaukset

  • Ei ole tarpeeksi tuhtia tavaraa, joten motor poksahtaa paskaksi.

  • Nesteen ja ST1'n diesel ei sisällä kiellettyä FAME'a.

  • Kyseinen tuote on kokonaan (100 %) uusiutuvaa dieseliä, ei siis uusiutuvan dieselin ja perinteisen dieselin seos.

    Uusiutuva diesel ja biodiesel ei ole sama asia. Toisin kuin biodiesel, Neste MYn laatu pysyy erinomaisena myös raaka-aineiden vaihtuessa. FAME-tyyppinen biodiesel on esteri, mikä rajoittaa sen käytöä dieselpolttoaineena.

    Neste MYta on ollut Suomessa kuluttajien saatavilla jo 1,5 vuotta ja ongelmia ei ole ilmennyt. Neste MYta voit siis rohkeasti tankata, vaikka biodieselin kieltomerkki näkyisi autossa :)

    Tällä hetkellä Neste MY:ta saa seuraavilta paikkakunnilta: Helsinki, Espoo, Vantaa, Seinäjoki, Turku, Tampere ja Jyväskylä. Tarkka asemalistaus löytyy linkin takaa: https://www.neste.fi/asemat?orig=&field_station_tuotteisto_value_9[1]=1

    Tästä voit lukea lisää Neste MYn ja perinteisen biodieselin eroista: https://www.neste.com/fi/mitä-eroa-uusiutuvalla-dieselillä-ja-perinteisellä-biodieselillä-vai-onko-mitään

    Kokeile rohkeasti :) Turvallisia kilometrejä!
    Terveisin Oliver Nesteeltä

  • Asiantuntija korjatkoon jos olen väärässä: Ulkomaisissa lähteissä MyDieselin kaltainen tuote tunnetaan nimellä Hydrotreated Vegetable Oil eli HVO.

    On siinä yksi selkeä riski ja se on valitettavasti minun kohdalla käynyt toteenkin: polttoainekulut nousevat jonkin verran. Tosin, koska dieselien kulutus on yleensä aika pieni, tämä vaikutus ei ole kovin iso. 30000 km vuodessa, 5l/100km, tämän päivän hinnoilla MyDiesel tulee vuodessa n. 300€ kalliimmaksi. Vaikka MyDiesel tuntuukin olevan laadukkaampaa tavaraa kuin perus EN590, minä en ole huomannut oman autoni kulutuksessa eroa kumpaankaan suuntaan.

    MyDiesel on vähän kevyempää kuin EN590 ja polttoainehan pitää ostaa litroina ja polttaa grammoina. Kalliimmassa litrassa on siis myös hiukan vähemmän tavaraa, mutta koska kulutuksessa ei ole mainittavaa eroa, se on ilmeisesti vähän laadukkaampaa.

    Käyntiääni kuullostaa pehmeämmältä ja alakierrosten vääntö tuntuu jotenkin mukavammalta, mutta ilman dynamometria en osaa sanoa, onko se todellista vai mielikuvaa. Koska katsastus häämöttää, tankkasin sitä eilen. Päästömittaukseen lienee parasta mennä parhaalla mitä saa, varsinkin kun sen parin tankillisen tekemä kustannus ei ole kovinkaan merkittävä.

  • Ranskalaisia krillattu yön tummina tunteina ja nyt mesen tankkiin.

  • Jos et halua alkaa koekaniksi omalla nokivarasarallasi, kannattaa jättää väliin Nesteen My mikähiton Diesel.

    Jos käytät Nesteen asemia, Pro Diesel on varma valinta. Myös muilta asemilta löytyy laadukkaita diesel litkuja, joissa ei ole Famea tai mitään uusio-Famea tungettu valmistusprosessiin mukaan.

    Dieselkoneet ovat kohtuukestäviä konstruktioita, mutta ei niillekään kannata syöttää paskaa polttoainetta, eikä varsinkaan jatkuvasti.

    • Ja dokumentaatio oli luettu ennen kuin menee munaamaan itsensä tietämättömyydellään?


  • Onko siinä tikkuja, kuten Tiilikaisen 95 alkohililitkussa?

  • Ei kelpaa eikä kannata tankata ainakaan Mersun tankkiin. Auton valmistaja ei ole hyväksynyt Nesteen MyDiisseliä saksalaisen laatuauton moottoreille.

  • MY dieseliä tankkaan ain akun katsastus edessä j aajan pari kome tankillista sillä. Olen huomannut jotta päästöt ihan toista luokkaa. Mutta kun kallista ajelen perus dieselillä lopun vuotta.Onneksi on kesällä katsastus sillä MY diesel ei käy Lapissa ollenkaan kun pakkasta liikaa.

  • Kannattaa seurata ammattiautoilijoita. Onko kukaan koskaan nähnyt taksikuskin Nesteen asemalla lorottamassa Nesteen MY dieseliä tankkiinsa?

    Mä en oo nähnyt ainuttakaan.

    • Oletan, että luotat myös taksikuskien ''varmoihin'' sijoitusvinkkeihin?


  • En suosittele Nestettä sakaslaisten autojen tankkiin. Liian kuivaa tavaraa. Teboil ja Shell Power parhaimmat, ei syty moottorin häiriövalo.

    • Teboilin mittarista valuvat nesteet on huonoa itälaatua, ei todellakaan mikään match made in heaven saksalaisille premiumille tai edes volkkarille. Antaa ruskien polttonesteiden palaa ruskien omissa itäautoissa.


  • Naapurin Mesemies kertoi, että kuraa on. Ei suostu tankkaamaan uusiutuvaa Neste dieseliä omaansa. Että silleen.

  • uskaltaako ottaa riskiä käydä tankkaamassa jossain vanhalla asemalla lippajärvellä normi tiiseliä vai otanko tosta eläintarhan nesteeltä my dieseliä , uusista säiliöistä ja pumpuista........uskallanko käydä wc pöntöllä uudessa vai meenkö ulkowc hen.

    ainakin ihan hajuton ja kirkas , se saatanan rekkabaarin haju puuttuu , tässähän pitää ostaa kohta tiiseli ja nakkaa bdf pöntön mättäälle.

  • my diesel koneeseen ja risiinit alakertaan ni oon ihan vihreä , risiini vie tuoksuu ihan tun hyvälle.

  • suomaalainen juntti ei uskalla ostaa mitään mikä on pennin tai centin kalliimpaa kuin korvike.

    mutta jos saa ilmatteeksi juo vaikka pesuvadista kuraa.
    1e kaljaakan ei uskalla juoda suomesta kun saman saa virosta 0.97c.

    eipä velkaeemelin mitään riskejä muuten kannata ottaa velkavehkeillä.

  • kirkasta ku vesi , ei haise yhtää , tuoksuu . sekoittuu oliviöljyyn niin täydellisesti että tuntuu kuin olisivat samaa ainetta.

  • Pakokaasut tuoksuu siltä kuin kynttilää poltettaisiin. Korkeampi setaaniluku tuo selvästi lisää potkua koneeseen. Harmillisen kallista menovettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.