Keräsimme kanttarelleja ja nyt ne on putsattu; puolet menee minun tyttärelleni ja hänen perheelleen maistiaisiksi, toinen puoli Legon pojalle, joka asuu lähellä mun tytärtä.
Keräsin samalla joukon kangassieniä ja muutaman leppärouskun; olen suolannut nyt ne talven varalle tai siis sienisalaattiin joulupöytään. Kivi joen rannasta on pesty ja keitetty painoksi ja kohta lähtee purkki kellariin.
Karvarouskuja ja haaparouskuja muistan että kerättiin lapsena keskisuomen metsästä, mutta mitkä muut sienet sopivat suolasieniksi?
Suolasienistä ja muista arkisista asioista
65
3094
Vastaukset
- näinhänsemenee
valikoimaa on niin paljon, että kannattaa katsoa sienikirjasta
suolaaminen on aika vanhanaikaista
terveellisempiäkin vaihtoehtoja löytyy
https://www.is.fi/ruokala/uutiset/art-2000001012904.htmlKiitos linkistä. Olen ensikertalainen sienien säilömisessä. Otan mielelläni vastaan tietoa, suosituksia ja mielipiteitä.
- RealistiN
Kangasrouskut ovat kitkeriä ja leppärouskut ainakin näissä metsissä todella harvoin madottomia, joten eivät yleensä maksa kumartamisen vaivaa, jos vaan muitakin sieniä on metsässä tarjolla. Säilöttäväksi metsäsienisalaattia varten kerään vain haapa- ja karvarouskuja, en suolaa vaan pakastan (keitän, puristan kuiviksi, laitan rasiaan ja lurautan sekaan kylmää vettä niin että sienet peittyvät, näin säilyvät pitkään hyvinä).
Kantarellit, mustat torvisienet, suppilovahverot, orakkaat ja tatit kuivaan.
Pienistä kangasrouskuista teen joskus etikkasieniä ystävälleni, jonka herkkua ne ovat, itse en perusta.- pirremiinapas
Minusta kangasrouskut käyvät nimenomaan sienisalaattiin, ainakin osaksi kangasrouskuja ja sitten muita esim.karvarouskuja tai mitä nyt sattuu löytymään.
Kangasrousku , mielestäni, antaa kivasti potkua salaattiin. pirremiinapas kirjoitti:
Minusta kangasrouskut käyvät nimenomaan sienisalaattiin, ainakin osaksi kangasrouskuja ja sitten muita esim.karvarouskuja tai mitä nyt sattuu löytymään.
Kangasrousku , mielestäni, antaa kivasti potkua salaattiin.Mies tykkää kanssa niistä ne on vähän säväköitä, mutta pippurisuus heikkenee kiehauttamisessa ja kun vedet valuttaa pois tarkasti. Minä olen ihan aloittelija.
- pirremiinapas
En ole koskaan suolannut sieniä, olen pakastanut ne, tai kerran suolasin mutta ne meni homeeseen ja oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun teen turhaa työtä . Jätän yleensä sienet valumaan n.yön ajaksi johonkin lävikköön, joten niissä on mahdollisimman vähän vettä pakastettaessa.
Mie olen puljannut sienien kanssa pennusta lähtien, tai silloin oltiin äidin matkassa niitä keräämässä ja putsaamassa; äiti teki hirmu homman kun puhdisti kaikki heltatkin pois, ja hukkaanhan siinä sientä meni..,mutta sen ajan käsitys oli että piti kaapia ihan pelkäkke mallolle. - Sienet.säilötty
pirremiinapas kirjoitti:
En ole koskaan suolannut sieniä, olen pakastanut ne, tai kerran suolasin mutta ne meni homeeseen ja oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun teen turhaa työtä . Jätän yleensä sienet valumaan n.yön ajaksi johonkin lävikköön, joten niissä on mahdollisimman vähän vettä pakastettaessa.
Mie olen puljannut sienien kanssa pennusta lähtien, tai silloin oltiin äidin matkassa niitä keräämässä ja putsaamassa; äiti teki hirmu homman kun puhdisti kaikki heltatkin pois, ja hukkaanhan siinä sientä meni..,mutta sen ajan käsitys oli että piti kaapia ihan pelkäkke mallolle.Mielestäni paras tapa säilöä sieniä on suolaaminen raesuolalla. Kun lasipurkin keittää kansineen ja laittaa kerroksittain suolaa ja sieniä ja viimeisenä pintaan vielä suolaa ne ei homehdu. Voi painella tiiviisti purkkiin. Kansi kiinni napakasti, mielellään leivinpaperia kannen ja purkin väliin. Jääkaapissakin säilyy hyvin jos kellaria ei ole. Sienen rakenne pysyy parhaimpana suolaamalla. Suola täytyy vaan liottaa pois ennen sienten laittamista ruuaksi.
Pakastimessa tulee helpommin sitkeitä sieniä. Rouskut ryöppään aina kolmeen kertaan noin 15 minuuttia kerrallaan, jolloin niistä saa kitkeryyden kokonaan pois.
Esim. sienikastike rouskuista, sipulikastike kokomaitopohjalla on todella hyvää jos haluaa tehdä kevyemmän kastikkeen. Kermaakin voi lisätä jos haluaa tuhdimpaa. Mausteeksi riittää valkopippuri ja suola. Sienistä voi tehdä myös salaatin kermaviilin kanssa jolloin rouskuista on parempi tehdä hakkelusta. - Ruuanidea
Miten käy sienten ravintoarvolle jos keitetään 3 x 15 minuuttia? - Keitinveden mukana pellolle.
- matolakki
Ruuanidea kirjoitti:
Miten käy sienten ravintoarvolle jos keitetään 3 x 15 minuuttia? - Keitinveden mukana pellolle.
Ei sienissä mitään ravintoarvoa ole kun keitetään ja liotetaan, mutta onpahan vatsantäytettä
- Herkkua
Normiryöppäyksellä eivät kaikki ravinteet katoa. Eikä kaikkia sieniä tarvitse edes ryöpätä, suoraan pannulle vain. Yleensä madot putsataan ensin pois jos niitä on tai käytetään vain madottomia.
- maukastaevästä
Sienet.säilötty kirjoitti:
Mielestäni paras tapa säilöä sieniä on suolaaminen raesuolalla. Kun lasipurkin keittää kansineen ja laittaa kerroksittain suolaa ja sieniä ja viimeisenä pintaan vielä suolaa ne ei homehdu. Voi painella tiiviisti purkkiin. Kansi kiinni napakasti, mielellään leivinpaperia kannen ja purkin väliin. Jääkaapissakin säilyy hyvin jos kellaria ei ole. Sienen rakenne pysyy parhaimpana suolaamalla. Suola täytyy vaan liottaa pois ennen sienten laittamista ruuaksi.
Pakastimessa tulee helpommin sitkeitä sieniä. Rouskut ryöppään aina kolmeen kertaan noin 15 minuuttia kerrallaan, jolloin niistä saa kitkeryyden kokonaan pois.
Esim. sienikastike rouskuista, sipulikastike kokomaitopohjalla on todella hyvää jos haluaa tehdä kevyemmän kastikkeen. Kermaakin voi lisätä jos haluaa tuhdimpaa. Mausteeksi riittää valkopippuri ja suola. Sienistä voi tehdä myös salaatin kermaviilin kanssa jolloin rouskuista on parempi tehdä hakkelusta.ohhoh, mä en keitä korvasieniäkään kuin 2x5 min, ja hyvin oon hengissä pysynyt, haaparouskuille riittää 1x5min ja muille rouskuille 1x10 min
- Jokaine.tavallaan
maukastaevästä kirjoitti:
ohhoh, mä en keitä korvasieniäkään kuin 2x5 min, ja hyvin oon hengissä pysynyt, haaparouskuille riittää 1x5min ja muille rouskuille 1x10 min
Jos haluaa säilöä rouskuja mutta ei pidä niiden voimakkaasta mausta sen saa poiskin ryöppäämällä enemmän. Sienet myös kerää kaikenlaisia myrkkyjä, ryöppääminen vähentää.
- maukastaevästä
Jokaine.tavallaan kirjoitti:
Jos haluaa säilöä rouskuja mutta ei pidä niiden voimakkaasta mausta sen saa poiskin ryöppäämällä enemmän. Sienet myös kerää kaikenlaisia myrkkyjä, ryöppääminen vähentää.
jos poimii haapa ja karvarouskuja niin eipä nuo ole voimakkaita, tosin jos haluaa kerätä huonoja sieniä ja keitellä niistä kaikki terveellisyys vesihöyrynä ilmaan niin siitä vaan
Olen aloittanut kirjoittamaan kirjan.
Sen nimeksi tulee "1960-lukuun vaikuttaneet sienet ja muuta vanhaa kamaa."
-
Ajattelin sen hinnaksi 45€.
Mutta hän, joka antaa eniten vihjeitä tulee saamaan roimasti alennusta.
Noin 1,50€
-
Levittäisittekö ystävä-piireillenne tietoa aikeestani.
Kertokaa myös että en ole ihan vielä 70 .
H.- eijumalautasentään
Olet sinä lapsellinen!
eijumalautasentään kirjoitti:
Olet sinä lapsellinen!
"eijumalautasentään"
Miten niin?
Monen-laista Sientä suositeltiin jo ennen minua.
Kai minäkin saan suositella.
H.- Nauratti
hunksz kirjoitti:
"eijumalautasentään"
Miten niin?
Monen-laista Sientä suositeltiin jo ennen minua.
Kai minäkin saan suositella.
H.Minusta aika harmiton vitsi Hunksilta. Kyllä kirjailija sen kestää.
Nauratti kirjoitti:
Minusta aika harmiton vitsi Hunksilta. Kyllä kirjailija sen kestää.
"Nauratti"
Kappas vaan.
Kiitos!
Olet harvinainen poikkeus palstamme kirjaimistossa.
Sain tunteen että ajattelet ensin laajemmin.
Ja vasta sitten itseäsi.
Ja onhan hyvän huumorin tajuaminen vaikeaa.
Odottakaamme seuraavaa kommenttia:
"Hähää!! Nyt se kehuu itseään!! Hähää!!"
H.hunksz kirjoitti:
"Nauratti"
Kappas vaan.
Kiitos!
Olet harvinainen poikkeus palstamme kirjaimistossa.
Sain tunteen että ajattelet ensin laajemmin.
Ja vasta sitten itseäsi.
Ja onhan hyvän huumorin tajuaminen vaikeaa.
Odottakaamme seuraavaa kommenttia:
"Hähää!! Nyt se kehuu itseään!! Hähää!!"
H.Sitä pieni ihminen osaa ilahtua noinkin suuresti, parista myönteisestä sanasta.
Hämmästyttävää.
Pienet, niin pienet on piirit maan ja palstan näköjään myös.- kylmätotuus
Kylläpä nauroin makeasti jutullesi, kun sen luin.
En edes muista, milloin joku palstan kirjoitus olisi saanut minut nauramaan maha kippuralla, mutta tänään se tapahtui.
Laitoin sinulle peukun ja säästöpossuuni euron. Aikomukseni on jatkaa rahan säästämistä euro/kk. Ehkäpä onnistun saamaan kokoon 45 euroa siihen mennessä, kun kirjasi ilmestyy . - piilonikki
kylmätotuus kirjoitti:
En edes muista, milloin joku palstan kirjoitus olisi saanut minut nauramaan maha kippuralla, mutta tänään se tapahtui.
Laitoin sinulle peukun ja säästöpossuuni euron. Aikomukseni on jatkaa rahan säästämistä euro/kk. Ehkäpä onnistun saamaan kokoon 45 euroa siihen mennessä, kun kirjasi ilmestyy .Sulla on siis rekattu nimimerkki, kun sait peukun laitettua.
- kaikkeasattuu
kylmätotuus kirjoitti:
Laitoin sinulle peukun ja säästöpossuuni euron. Aikomukseni on jatkaa rahan säästämistä euro/kk. Ehkäpä onnistun saamaan kokoon 45 euroa siihen mennessä, kun kirjasi ilmestyy .Kävikö moka, paljastit kaksinaamaisuutesi.
- kylmätotuus
piilonikki kirjoitti:
Sulla on siis rekattu nimimerkki, kun sait peukun laitettua.
Olen kertonut jo aikoja sitten, että minulla on rekisteröity nimimerkki. Ei se mikään salaisuus ole.
- kylmätotuus
kaikkeasattuu kirjoitti:
Kävikö moka, paljastit kaksinaamaisuutesi.
Kerrohan tarkemmin, mikä moka nyt on sattunut ja mihin perustuu väitteesi kaksinaamaisuudestani!
Odotan asiallisia vastausksia kysymyksiini. - aamunaurut
kylmätotuus kirjoitti:
Kerrohan tarkemmin, mikä moka nyt on sattunut ja mihin perustuu väitteesi kaksinaamaisuudestani!
Odotan asiallisia vastausksia kysymyksiini.ei sulle mokaa sattunut, lähes kaikilla puska kirjottajilla on rekattu jolla peukuttavat......myös itseään.....
eikä SÄÄNTÖJÄ ole rikottu 😂 kun on rekattu ja kirjottaa puskasta 😉 jessss.... - pirremiinapas
aamunaurut kirjoitti:
ei sulle mokaa sattunut, lähes kaikilla puska kirjottajilla on rekattu jolla peukuttavat......myös itseään.....
eikä SÄÄNTÖJÄ ole rikottu 😂 kun on rekattu ja kirjottaa puskasta 😉 jessss....No johan se repesin, ei uskoisi miten pienistä se ilo lähtee, ns. ilo.
- mimmimum-..mi
Joskus minäkin aina keräilin sieniä....myös suolasienet säilöin jouluksi sienisalaattiin...nyt en enää ole muutamaan vuoteen kerännyt ....syy...hirvikärpäset ...nuo inhottavat olennot...Sunnuntaina olin vierailulla ja heidän naapurinsa toi pussillisen puolukoita....istahti kahvipöytään ...nyppäsi yhden hirvikärpäsen hihansa sisäpuolelta...laittoi sen pöydälle näytille..repäisi siivet pois ....heti tuli kuin tunne kuin itsellä kutittaisi niskassa...
Oliko teillä hirvikärpäsiä....En ole vielä ensimmäistäkään havainnut. En minäkään menisi metsään jos niitä otuksia tunkisi iholle.
- vfihimsff
Olen kerännyt kangas- ja keltainen koivuhaperoa, kiehauttanut nekin toukkien varalta, tehnyt hakkelusta pikkupakkauuksiiin ja pakastanut - ihan herkullisen makuista sallattia niistäkin saa -kermaviilikastikkella.
- samakuied
Makea chilikastike mielestäni suolanlisäksi sopii hyvin myös sienien maustelisäksi - hyvältä maistuvaa perunoiden ohella.
- samoajana
Minä kyllä säilön suolaan sieniä. Syy on, että ei ole kuin pieni pakastin osio jääkaapissa. 2 kg pakastaisi kerralla. Yleensä sitä pakastinlokeroa tarvitsee kaupasta ostettavien pakasteiden säilytykseen. Vastaisuuden varalle.
Niin, rouskuja siis suolaan. Kanttarellit, suppilovahverot, mustatorvisienet vien lapseni pakastimeen. Pakastimensa käytöstä annan palkaksi niitä sieniä.
On kivempi kävellä metsässä, kun samalla kuikuilee poimittavia. Olkoon sieniä tai marjoja, kuhan jotain. - ö-Öö
Herkkusieniä.
Saa edullisesi tuoreena lähes kaikista kaupoista. Siis kandee kokeilla. Ite pidän kyllä suolasienistä, niitäkin saajoskus syksyisin kaupoista., aika suolaiseen hintaan ihan tynnyrikamanakin . Mä en siis sienestä, meilläpäin sieniä pidettiin elukoitten ruokana ja opettiin vaan ett punainen kärpässieni on myrkyllinen. Hö, eivät kertoneet, että suomen yleisin huumekasvi. Hmm, jostain syystä.
Limanuljaska sienet. en tiedä niitten virallista nimeä, niitä sai itänaapurissa. Kyllä ne suolattujakin oli. vaan net oli sellaisessa limassa, ei nesteessä. Niitä aina kaiholla muistellut, todella hyvää. Ei tarvinnut huuhdellakkaan, senkun söi tölkistä, ei polttavan tulisia. Ikinä en ole suomessa nähnyt missään. Resepti nyt tuskin valtiosalaisuus on,, koska rajan takana niitä sai ostaa helpostikin.
Selvittele toi limasieniresepti ja infoo, jos teet sellaisia. Mä voisin kokeilla, herkkusienistä ja kanttarelleista. Mun mielestä niissä oli useammansorttisia sieniä, ei tosin kärpässieniä.
=DW=- ö-Öö
Hmm
Ylempänä oli etikkasienien resepti. Kun tässä vanhoja makumuistoja muisteli, niissä mun muistelemissa sienissä oli kyllä happoa, siis etikkaa. Mutta ei ne olleet etikkaisia. Paas kokeillen ikäänkuin pikkelöintiä, sienet tölkkiin, kuuma etikka/sokeri/suola- vesiliuos päälle. Muista mausteista en osaa sanoa.
Kas, kerran hokasin paikallisessa ravintolassa pikkelöidyn alkusalaatin, Porkkanaa, oliiveja, sipuleita, jotain muuta ja herkkusieniä. etikkaisessa mausteliemessä. Pirun hyvää ja olen tehnyt itekkin, just siihen tyyliin, siis pikkelisalaatiksi. Oikein on hyvää tullut. Vaan, kun ei ole hokannut soveltaa sitä ihan sieniin.... Voi olla, lima tulee sienistä, en tunne siis kuin kärpässienen ja herkkusienen. Hmm, kanttarellit kaupassa keltaisia......
Paas kokeillen.
=DW= - ö-Öö
ö-Öö kirjoitti:
Hmm
Ylempänä oli etikkasienien resepti. Kun tässä vanhoja makumuistoja muisteli, niissä mun muistelemissa sienissä oli kyllä happoa, siis etikkaa. Mutta ei ne olleet etikkaisia. Paas kokeillen ikäänkuin pikkelöintiä, sienet tölkkiin, kuuma etikka/sokeri/suola- vesiliuos päälle. Muista mausteista en osaa sanoa.
Kas, kerran hokasin paikallisessa ravintolassa pikkelöidyn alkusalaatin, Porkkanaa, oliiveja, sipuleita, jotain muuta ja herkkusieniä. etikkaisessa mausteliemessä. Pirun hyvää ja olen tehnyt itekkin, just siihen tyyliin, siis pikkelisalaatiksi. Oikein on hyvää tullut. Vaan, kun ei ole hokannut soveltaa sitä ihan sieniin.... Voi olla, lima tulee sienistä, en tunne siis kuin kärpässienen ja herkkusienen. Hmm, kanttarellit kaupassa keltaisia......
Paas kokeillen.
=DW=niin siis.
Mä tein tota omaa juttua silleen salaattina, laitoin vinegaria ja öljyä. Jos terhakampi etikka, ei öljyä ja niinkuin kuumana lasitölkkiin.
Kokeile ihmeessä. Jos jäät henkiin, raportoi palstalle.
=DW= - Dittto
ö-Öö kirjoitti:
niin siis.
Mä tein tota omaa juttua silleen salaattina, laitoin vinegaria ja öljyä. Jos terhakampi etikka, ei öljyä ja niinkuin kuumana lasitölkkiin.
Kokeile ihmeessä. Jos jäät henkiin, raportoi palstalle.
=DW=Hanki elämä.
- Entinen.keittäjä
En ole enää suolannut vuosiin. Ryöpäytän, litistän mahdollisimman kuivaksi ja laitan pieniin rasioihin pakkaseen. Sieltä sitten otan, sulatan, teen sieni-sipulisalaatin tai murskaan jauhelihan sekaan.
- bessie--
Sopiihan suolasieneksi melkeinpä mikä tahansa varmuudella tunnistettu ruokasieni. Jos nyt jostain kumman syystä päätyisin säilömään sieniä suolaamalla niin suolaisin lähinnä niitä sieniä jotka joka tapauksessa pitää ryöpätä. Kokonaisuutta parantamaan laittaisin myös viiden ja neljän tähden sieninä pitämiäni sieniä jos sienisaaliini seassa sellaisiakin on. Jos valinnanvaraa näyttää olevan niin poimin kangasrouskuja vain 'mausteeksi' jos ollenkaan ja karvarouskujenkin kanssa on vähän siinä ja siinä kelpuutanko.
Luin joskus ostamani sienisäilykepurkin (metsäsienikuutioita) kyljestä sienten seassa olleen osterivinokasta. Muistan miettineeni, että onkohan nyt varmasti metsäsienistä kysymys vai liekö olleet viljeltyjä. Joka tapauksessa, ilman muuta laittaisin suolasienten myös erilaisia kantosieniä lopputulosta parantamaan, samoin tatteja jne..- oppia-ikä-kaikki
kertoisitko mitkä sienet ovat viiden ja neljän tähden sieniä, kun mun kirjoissa ei ole kolmea tähteä enempää millään sienellä.
- bessie--
oppia-ikä-kaikki kirjoitti:
kertoisitko mitkä sienet ovat viiden ja neljän tähden sieniä, kun mun kirjoissa ei ole kolmea tähteä enempää millään sienellä.
Ihan ikiomia luokituksiani, ei sienikirjojen. Nyt käytin enemmänkin sanontana jolla pyrin selventämään mitä itse tekisin jos sieniä suolaisin, en siis kirjaimellisesti otettavana luokituksena. Jos esimerkiksi löytäisin vain yhden pienen herkkutatin niin saattaisin hyvinkin laittaa sen suolasienten sekaan. Jos niitä löytyisi enemmänkin niin en tietenkään sekasieniin laittaisi. Mesisieniä taas tavallisesti löytyy kerralla paljon, niitä kuitenkin raaskisin laittaa myös sekasieniin jne..
- siellänetietää
Eikö ne siellä 70 tietäis enemmän sienistä ? Vanhan kansan emäntiä, tehneet kaiken itse.
Ne siellä tietää varmaan saman verran kun te täällä.
Jotkut emäntiä, monet sienestäneet huviksi ja hyödyksi, suurin osa väestä eläkeläisiä joilla mitä moninaisemmat harrastukset.
Jahas, meitsin isäntä lähti pelaamaan lentopalloa ja minulla onkin sitten vapaaailta. Mistä puhuttaisi?
- Metsärauha
Tuoksumolluska, josta harvoin sanotaan tavatun.
Tunnen sieniä ja aikaisemmin tuli käytyä sienimetsässä. Nyt on jäänyt kun mökkinaapureina on innokkaita sienestäjiä, keräävät myyntiin. En ikinä kerinnyt sienipaikoille, kyllästyin ja lopetin koko homman. Kangasrouskuja olisi kun eivät kelpaa näille hamstraajille. Olen joskus tehnyt sienipikkelsiä niistä. Kyllä sitä syö, ei mitään eritystä herkkua ole mielestäni. Tatit olisivat hyviä mutta täältä niitä ei saa, en ole tarpeeksi nopea.
- ö-Öö
Osta naapureilta.
=DW= - bessie--
Uusia sieniähän nousee päivittäin? Siis jos on noustakseen, onhan niitä huonompiakin sienivuosia tai aikoja.
Myyntiin kerääminen ei minusta ole hamstraamista. Mutta jos kahmii metsästä aina vain lisää ja lisää sieniä, esim. suppiksia, vaikka omissa pakastimissa ja kylmiöissä ja kuivattuna on jo niitä kilokaupalla eikä vain uutta satoa vaan lisäksi ylivuotisia ja yliyliylivuotisia, sitä pidän hamstraamisena.
Sienien potkiminen minua on joskus harmittanut, mutta noinkohan siinäkään ovat ihmiset olleet asialla aina. Kerran noteerasin hienon lampaankääpäapajan, olivat oikein tuoreen, puhtaan ja napakan näköisiä. Mielessäni oli kuitenkin paremmat sienet, joten päätin ottaa lampaankäävät vasta paluumatkalla mikäli en parempia ole löytänyt. Tein aika pitkän hukkareissun ja palasin lampaankääpien luokse. Joku oli sillä välin hajottanut ne ihan silpuksi pitkin tannerta, ei ollut jäljellä enää mitään poimittavaa. Harmitti niin, että kirosin mielessäni ja vähän ääneenkin kaiken maailman metsäläiset, karvapersekarhut ja hirventolvanat, en muista tuliko ihmisiäkin siinä haukuttua.
Sinähän voisit metsölle lähtiessäsi pyytää kaimaltasi sienionnea, voisi hyvinkin toimia, kokeile. - pirremiinapas
Meiltä katosi mustatorvisienet aivan takapihalta, hetkeksi poistuimme ja ne katos 😏 hups vaan.
Tietenkin on hyvä että keräävät, eivät jää metsään happaneman.
Ostaisin mutta heillä taitaa olla sopimus Dalla Vallen kanssa, tämä ostaa sieniä meidän kulmilla. En tiedä onko nimi ihan oikein kirjoitettu, mutta sinne päin.
Jos torilla on myytävänä hyvän näköisiä kanttarelleja niin ostan, maksoi mitä maksoi. Lidelisssä oli myynnissä, olivat aika surkean näköisiä.
Jos laittaisi toivomuksen Mielikki metsänemännälle :)- 1eero
On viimevuotisia suolassa olevia kahdenlaatuisia haaparouskuja, tummaa ja vaaleaa, kanttarelleja sekä kuivattuja mustatorvia ettei tarvitse tänäsyksynä kerätä. En kerää muita suolasieniä kuin haaparouskuja, joinakin syksynä tein sienistä spikkelssiä olivat erittäin hyviä nam nam.
- mimmimum-..mi
Minun lenkkikaveri oli niin innoissaan kun oli löytänyt ison ryppään mustatorvisieniä....sanoin että en ole varmaan koskaan nähnytkään sellaisia...sanoi et niitä ei tarvi ryöpätä ollenkaan...
- mimmimum-..mi
Tässä yhtenä päivänä tulin kaupasta ja pihalla oli porukoita istumassa ...juteltiin niitä näitä ..yksi noin kahdeksankymppinen nainen sanoi et alkoi tehdä mieli oikein silakkalaatikkoa..suolasilakoista ja loput silakoista keitti perunoiden päällä.. kysyi onko kukaan teistä syönyt sellaisia...kukaan muu ei ollut kun minä...mummoni teki joskus sellaisia...siis suolasilakat keitetään perunoiden päällä...Tuli mieleeni vaan suolasienistä...
Seuraavat kalamarkkinat ...tai saaristolaismarkkinat niin ostamaan suolasilakoita purkki...- ö-Öö
Silakkalaatikko suolasilakoista
Mun mielestä ainoa oikea tapa tehdä se. Kaupoissa on kyllä suolasilakkaa myytävänä. Pitääpi liottaasilakat ekaks, ei tule liian suolaista. Suolasilakat silleen hankalassa pakkauksessa, laatikkoa pitää tehdä aika reilusti, että kaikki kuluu. Mä siis koitan tehdä pieniä satseja. Useimmiten ostan filettä ja suolaan ensin ite, että saapi sitten tehdä laatikkoa. Noh, melkein sama asia, mutta kerettiläinen, eikä makukaan ole kunnolla suolatusta silakasta tehdyn makuinen. Oletan, markkinoilta saapi oikein tymäkkää ja kunnollista kamaa.
Toinen ihan hitti on pottusalaati suolasilakoilla. Mä siis en syö pottuja oikein ollemkaan, mutta tää on hyvää. Siis keitetyä kuutioitua ja kiinteää pottua kuutioina. Mautepippurirouhett rutkasti, maustepippuria ite rouhittuna rutkasti. Paljon pilkottua keltasipulia. Suolasilakkaa suikaleiksi pätkittynä. Antaapi maustua kylmässä reilun aikansa. Lautaselle ja Etikkaa pöytämausteeksi. Ihan hittiä.
jotenkin tuli mieleen keitetyistä perunoista ja suolasilakoista jonkinlainen pula-ajan kalakeitto. Oletan oikeen hyvää, perunoille suoaa ja silakatkin likoo liiasta suolasta samalla.
Mä pidän silakasta, enenpi, kuin lohesta. Silakka suotta aliarvostettu ruoka-aine. Hmm. pitääkin tehdä tässä joskus suutarinlohta. Kesällä sen ainoan kerran kun ostin uusia pottuja, kaupassa ei ollut silakoita, piti ostaa valmiiksi tehtyä purkkikamaa. Olihan se ok, mutta kun ois ite tehnyt...
Hmm. No kaitpa silakatkin jotenkin sopii suolasienialoitukseen. Mulle erittäin paljon tutumpi juttu silakat, kuin sienet. Suolata voi kumpiakin. Kokeiles pottusalaattia, kun ostat suolasieniä.
=DW= - 1eero
Teen joskus silakkalaatikkoa, teen myös muikkulaatikkoa lohesta en ole tehdyt, ainoaa lohta jota kasvatettuna kelpuutan on Puumalan lohi joka on takuu tuore suoraan kasvattamolta. Norjan lohi on kuulemma tumpattu antibioneilla, joku asiantuntia luokitteli sen maailman myrkyllisemmäksi loheksi, tiedä häntä en kuitenkaan ole sitä ostanu.
- Panisinmustapippuria
Suolasilakkaa ja "etikkaa pöytämausteeksi" ? Sorry että tästä jutusta tuli nyt sellaanen oloo, että pyhut pötyjäsi.
- mimmimum-..mi
ö-Öö kirjoitti:
Silakkalaatikko suolasilakoista
Mun mielestä ainoa oikea tapa tehdä se. Kaupoissa on kyllä suolasilakkaa myytävänä. Pitääpi liottaasilakat ekaks, ei tule liian suolaista. Suolasilakat silleen hankalassa pakkauksessa, laatikkoa pitää tehdä aika reilusti, että kaikki kuluu. Mä siis koitan tehdä pieniä satseja. Useimmiten ostan filettä ja suolaan ensin ite, että saapi sitten tehdä laatikkoa. Noh, melkein sama asia, mutta kerettiläinen, eikä makukaan ole kunnolla suolatusta silakasta tehdyn makuinen. Oletan, markkinoilta saapi oikein tymäkkää ja kunnollista kamaa.
Toinen ihan hitti on pottusalaati suolasilakoilla. Mä siis en syö pottuja oikein ollemkaan, mutta tää on hyvää. Siis keitetyä kuutioitua ja kiinteää pottua kuutioina. Mautepippurirouhett rutkasti, maustepippuria ite rouhittuna rutkasti. Paljon pilkottua keltasipulia. Suolasilakkaa suikaleiksi pätkittynä. Antaapi maustua kylmässä reilun aikansa. Lautaselle ja Etikkaa pöytämausteeksi. Ihan hittiä.
jotenkin tuli mieleen keitetyistä perunoista ja suolasilakoista jonkinlainen pula-ajan kalakeitto. Oletan oikeen hyvää, perunoille suoaa ja silakatkin likoo liiasta suolasta samalla.
Mä pidän silakasta, enenpi, kuin lohesta. Silakka suotta aliarvostettu ruoka-aine. Hmm. pitääkin tehdä tässä joskus suutarinlohta. Kesällä sen ainoan kerran kun ostin uusia pottuja, kaupassa ei ollut silakoita, piti ostaa valmiiksi tehtyä purkkikamaa. Olihan se ok, mutta kun ois ite tehnyt...
Hmm. No kaitpa silakatkin jotenkin sopii suolasienialoitukseen. Mulle erittäin paljon tutumpi juttu silakat, kuin sienet. Suolata voi kumpiakin. Kokeiles pottusalaattia, kun ostat suolasieniä.
=DW=Silakkafileet oiskin siistimpi juttu...ei tarvis perata...kaupassa en ole koskaan huomannut suolasilakkaa...pitää katsoa ensi kerralla...taitaa silakka olla aliarvostettujen ruoka aineiden puolella...no ainakin nuorison.. Tuli mieleeni kun sinä olet kai kissan omistava...yksi tuttu kertoi kun miehensä kalasteli ja sai kaloja kissallekin...hän tarjosi lohta kissalle .. nyrpisti nenäänsä ei huolinut ....mutta kun muuta kalaa oli aivan innoissaan... "pieniä on silakat joulukaloiksi" sanoi alikersantti Lahtinen.
- ö-Öö
Panisinmustapippuria kirjoitti:
Suolasilakkaa ja "etikkaa pöytämausteeksi" ? Sorry että tästä jutusta tuli nyt sellaanen oloo, että pyhut pötyjäsi.
Niin
Etikka on mauste. Tokikin monikäyttöistä muutenkin, siivouksessa, säilömisessä, pyykin pehmennysaineenakin, Sekä kaikenaisessa teollisuudessa jne.
Ennen pöndellä oli pöytäetikkaa aina joskus. Mausteeksi, puristekristallisessa pikkukarahvissa, oli tarjolla aina joskus. Hox,mieti pitserian salaatin kans tarjottavat mausteet, öljyä ja etikkaa.. Mulla itellä laskujeni mukaan kaapissa kai seittemää erilaista etikkaa, eri makuja, eri tarkoituksiin. Ja ihan "tavallisessakin" etikassa laaja makukirjo. Aivan kuin viineissä, votkissa jne, eri makuja löytyy kyllä.
Mitä lie ollut kotona etikka, kai jotain osulan perusjuttua. Sitä oli tarjolla aina joskus. Kandee hokata sekin, aikanaan suomessa ei oikein ollut sitruunoita, joita nykyisin usein puristetaan lohen päälle. Mutta etikkaa oli, muutama pisara. Hapokastahan sekin on.
Ite asiassa en oikein ymmärtänyt kommenttiasi. Mitä ihmeelistä on etikassa, mitä ihmeellistä on suolasilakoissa? Oletko kotoisin Uranukselta ?
=DW= - ö-Öö
mimmimum-..mi kirjoitti:
Silakkafileet oiskin siistimpi juttu...ei tarvis perata...kaupassa en ole koskaan huomannut suolasilakkaa...pitää katsoa ensi kerralla...taitaa silakka olla aliarvostettujen ruoka aineiden puolella...no ainakin nuorison.. Tuli mieleeni kun sinä olet kai kissan omistava...yksi tuttu kertoi kun miehensä kalasteli ja sai kaloja kissallekin...hän tarjosi lohta kissalle .. nyrpisti nenäänsä ei huolinut ....mutta kun muuta kalaa oli aivan innoissaan... "pieniä on silakat joulukaloiksi" sanoi alikersantti Lahtinen.
silakkafileissä ongelma
Koneperattuja ja pesty joka välissä. Maku vähenee, iteperattu paljon maukkaampaa. Noh, meitsi laiska perkaamaan, filettä saa kaupasta.
Suolasilakkaa on tölkeissä, siis muovirasioissa. Samoilla paikoilla, kuin muutkin kalat, sillit jne. Niitä saa myös sellaisissa litran pienissä muoviämpäreissä. En muista hintoja, silakka noin yleensäkään nykyisin ilmaista ole. ei kyllä oikein muukaan kala.
Kissat nykyisin nirsoja. Meitin katti ei syö kalaa raakana ollenkaan, jokin pussimurkina kelpaa. Lihalla suunnalleen sama. joku paras hirvenpaisti, tai possunulkofile kelpaa joskus, murkinassa paremmin. Hah, pyytävä hiirikissa periaatteessa. Ainoo vaan, se ei syö hiiriä, kiikuttaa ne mulle. No en mä syö hiiriä.... Aikanaan pödellä kissa oli innokkaimpia kalakavereita, oikein oli tyytyväisiä, kun niille jonkin hikisen särjen heitti. Oletan, kyllä kaupunkikissallekin alkaa kala maistumaan, jos lopettaa murkinan tarjoamisen, eikä muuta ole tarjolla. sitä en osaa sanoa, miten katit suhtautuu eri kalalajeihin. Lohi on aika rasvaista, ehkä ei silleen innosta. Samaa kai itellä, mulle pitäis olla jotain muuta, kuin lohta, pitäis olla valkolihaista kalaa. Noh, tuore tonnikala asia erikseen.
=DW= - pirremiinapas
Joskus täytyisi tulla sinne silakkamarkkinoille, mies tykkään silakoita vaikka muikku veen ja - kulttuurin äärellä asummekin.
- pirremiinapas
ö-Öö kirjoitti:
silakkafileissä ongelma
Koneperattuja ja pesty joka välissä. Maku vähenee, iteperattu paljon maukkaampaa. Noh, meitsi laiska perkaamaan, filettä saa kaupasta.
Suolasilakkaa on tölkeissä, siis muovirasioissa. Samoilla paikoilla, kuin muutkin kalat, sillit jne. Niitä saa myös sellaisissa litran pienissä muoviämpäreissä. En muista hintoja, silakka noin yleensäkään nykyisin ilmaista ole. ei kyllä oikein muukaan kala.
Kissat nykyisin nirsoja. Meitin katti ei syö kalaa raakana ollenkaan, jokin pussimurkina kelpaa. Lihalla suunnalleen sama. joku paras hirvenpaisti, tai possunulkofile kelpaa joskus, murkinassa paremmin. Hah, pyytävä hiirikissa periaatteessa. Ainoo vaan, se ei syö hiiriä, kiikuttaa ne mulle. No en mä syö hiiriä.... Aikanaan pödellä kissa oli innokkaimpia kalakavereita, oikein oli tyytyväisiä, kun niille jonkin hikisen särjen heitti. Oletan, kyllä kaupunkikissallekin alkaa kala maistumaan, jos lopettaa murkinan tarjoamisen, eikä muuta ole tarjolla. sitä en osaa sanoa, miten katit suhtautuu eri kalalajeihin. Lohi on aika rasvaista, ehkä ei silleen innosta. Samaa kai itellä, mulle pitäis olla jotain muuta, kuin lohta, pitäis olla valkolihaista kalaa. Noh, tuore tonnikala asia erikseen.
=DW=Niin on, kissa ei syö enää kalaakaan, ja on erittäin nirso valmiruoankin suhteen, hiiret kyllä kelpaavat.. tuo sisälle elävän hiiren ja ajaa sitä takaa, hiiriparka hädissään yrittää piiloutua milloin mihinkin, kerran lattialla olleeseen laukkuunikin 😶, silloin päästin hiiren kissan kynsistä, ihan humanitäärisistä syistä..
- kala.tori
ö-Öö kirjoitti:
silakkafileissä ongelma
=DW=Kerronpa harmitukseni. Pari viikkoa sitten, kun olin flunssassa. Silloinhan ei mikään oikein maistu miltään. Noh, olin myös täysin vetämätön. Kävin kaupassa ja ostin potunoita ja ajattelin, että nappaan siihen kylkeen jotain säilykekalaa. Nappasin makrillia ja silakoita, säilöttynä. Osui silmäni särkisäilykepurkkiin. Liki 50 € kilohinta. Jätin hyllyyn.
Kotona huomasin, että silakat oli valmistettu Latviassa. Eivät maistuneet hyvältä. Oliko flunssan vika vai valmistustapa. En osta sitälajia enää.
Mukavaa, että muistutitte silakkamarkkinoista. Aion mennä hakemaan tuoretta silakkaa ja maustesilakkaa. Ja fiilistelemään. - Melkein
Miehet ovat kotoisin Marsista, naiset Venukselta.
- Hitsinhyvää
Tein mökkireissulla Etelä-Savossa kaksi kertaa sienimuhennosta. Siippa keräsi ja putsasi sienet, jotka pannulle sipulin kera, hiukan suolaa, paljon pippuria ja lopuksi kermaa. Sienien nimiä meitsiltä on turha kysellä, en tiedä, en tunne.
Olen käynyt sienimetsässä lapsesta saakka, isäni oli herkkusuu, ja äitini hyvä kokki. Sienet, joita kotonani käytettiin, olivat suolattuja rouskuja. Niistä tehtiin salaattia ja sienikastiketta.
Aikuisena olen ollut vannoutunut sienestäjä. Kesätorppamme vieressä oli mahtavat sienimaastot. Niitä löytyi niin paljon, että niitä keitettiin saunanpadassa ja huuhdottiin kaivolla iltamyöhäsellä, pihavalon loisteessa. Ne sienet suolattiin. Älä koskaan suolaa sieniä lämpimänä, silloin ne aivan varmasti homehtuvat säilytyksen aikana. Niiden pitää antaa jäähtyä aivan kylmiksi, ja vasta sitten suolata.
Otin asiakseni oppia tunnistamaan joka kesä kaksi uutta sientä. Älä koskaan laita koriisi sientä, jota et varmasti tunne. Opin tuntemaan herkkutatit, suppilovahverot, mustat torvisienet, orakkaat, haperot, kantarellit. Suppilovahverot ja torvisienet kuivatin pannuhuoneessa pannun päällä, siellä juuri sopiva lämpötila niiden kuivaamiseen. Tatit, orakkaat ja kantarellit pakastin, ensin kuumensin omassa nesteessään. Sieniä oli niin paljon, että runsaan marjasatomme vuoksi en voinut niitä kaikkia pakastaa, vaikka oli kolme pakastinta.
Nuorena jaksaa, nyt ihmettelen, miten vaativan työni ohessa jaksoin tuon kaiken. Ehkä se oli juuri se vastapaino, jonka tarvitsin sen hetkisessä tilanteessa.
Sienisalaatti syksyisten uuden sadon perunoiden kanssa on vaan niin taivaallisen hyvää. Samoin pannulla sipulin kanssa paistetut herkkutatit paahtoleivän päällä.- kylmätotuus
Rouskut ovat ainoita sieniä, joita olen suolannut.
Sitten huomasin, että ne aiheuttivat nivelkipuja ja luovuin suolauksesta.
Nykyään ryöppään rouskut. Laitan sitten ryöpätyt sienet siivilään, huuhdon ne kylmällä vedellä ja puristan pois nesteen. Sitten laitan saaliin pakastuspussiin, lorautan pussiin kylmää vettä ja pistän sen pakastimeen.
Kanttarellit ja suppilovahverot (lempparini) päätyvät myös pakastimeen.
Laitan ne paistinpannuun tai kattilaan ja miedolla lämmöllä haihdutan niistä nesteet pois. Sitten pussitan ne ja laitan pakastimeen. Minulla ei ole kuivuria, enkä luota omaan taitooni kuivata niitä uunissa.
Kehnäsieni on helposti tunnistettava helmiäishohtoisesta lakistaan ja niitä täällä Savossa esiintyy yleisesti. Nuoret sienet ovat maukkaimpia.
Ne ovat käyttökelpoisia ilman ryöppäystä, kuten haperotkin ja niitä voi käyttää esim. risottoihin tai paistaa pannulla lisäkkeeksi.
En ole säilönyt sieniä mihinkään mausteliemiin, koska silloin niiden aito maku katoaa.
En ole vielä käynyt metsässä sieniä etsiskelemässä, mutta aion käydä lähiaikoina.
Harsotakki päälle, etteivät hirvikärpäset pääse puremaan.- metsään
Minä laitan just rouskut mausteliemeen,kuumana kuumiin purkkeihin vaan.Avasin toissapäivänä 4 v sitten säilötyt umpioidut sienet ja olivat kuin tuoreita ja maukkaita.
Näin välttyy suolan läträämiseltä.
Haperot suoraan pannulle,samoin tatit ja soosiksi vaan.
Tapoja on monia.
en oo laskenu kuinka monta ämpärillistä oon keränny sieniä tänä syksynä
putsaan ja pilkon valmiiksi metsässä
just viimeset on tossa ryöppäyksessä
tän päivän kahden ämpärillisen saaliista ja huomenna jatkuu
sain tilauksen ystävältä haluaa kymmenen kiloa pakastettuja sekasieniä
että vielä pitäs siihen satsiin kerätä neljä ämpärillistä
mutta rouskuja on tänä syksynä tosi paljon
hyviä puhtaita ja madottomia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619574Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493040Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja422821- 602621
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2002042- 1041944
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251883Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä531440Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121276- 281241