Nietzschen ajatuksia vs. totuus

Saksalainen filosofi Friedrich Nietzsche (1844-1900) oli tunnettu uskontojen kritisoija.
Erään yleisen WC:n seinään oli kirjoitettu hänen yksi kuuluisia ajatuksiaan:

"Jumala on kuollut" Nietzsche
Sen alle oli joku toinen kirjoittanut: "Nietzsche on kuollut" Jumala

29

622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jupitero

Nyt me toki tiedämme että jumalat ovat ihmisten keksimiä mielikuvitusolentoja. Ei sillä etteivätkö mielikuvitusolennotkin voisi kuolla, sarjakuvissahan tätä tapahtuu yhtenään :)

• Nietzschen ongelma uskontojen suhteen oli se että hänellä ei ollut referenssipohjaa muuhun kuin kristinuskoon. Hän oli oikeilla jäljillä uskontojen suhteen mutta työ jäi pahasti keskeneräiseksi koska hänen havainnot jumalan olemattomuudesta keskittyivät kristinuskon jumalaan ja sen uskovaisten sille kuvittelemien omimaisuuksien kieltämiseen sen sijaan että hänellä olisi ollut todellista ymmärrystä kaikien jumalien olemattomuudesta.

• " Hän oli oikeilla jäljillä uskontojen suhteen mutta työ jäi pahasti keskeneräiseksi koska hänen havainnot jumalan olemattomuudesta keskittyivät kristinuskon jumalaan ja sen uskovaisten sille kuvittelemien omimaisuuksien kieltämiseen sen sijaan että hänellä olisi ollut todellista ymmärrystä kaikien jumalien olemattomuudesta. "

Loput jtn 17 miljoonaa jumalaa ovat siis olemassa :-)

• Anonyymi

Nietzsche kirjoitti pääasiallisesti moraaleista uskomuksien sijan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nietzsche kirjoitti pääasiallisesti moraaleista uskomuksien sijan.

lue antikristus

• Kaikkitietävä Wilipedia kertoo näin:

Nietzsche hyökkäsi voimakkaasti kristinuskoa vastaan väittäen sen ”uudelleenarvioineen” luonnolliset, terveet arvot ja vääristäneen Jeesuksen elämän. Hän meni arvostelussaan pitemmälle kuin valistusajan agnostikko- ja ateistiajattelijat, jotka pitivät kristinuskoa vain virheellisenä. Nietzsche näki kristinuskon varhaisvaiheen historiassa yhä pahemmin vääristyvän kuvan Jeesuksesta. Hän syytti varhaiskristittyjä Jeesuksen martyroimisesta, ja piti apostoleita pelkurimaisina, rahvaanomaisina ja katkerina. Nietzschen kirjoittama lause ”Viimeinen kristitty kuoli ristillä” viittaa siihen, että hänen mielestään kristinusko oli oleellisesti Paavalin luomus. Nietzschen lähtökohtana oli, että kristinusko liittyy dionyysisen elämänvoiman vastaiseen kehityslinjaan, jota edustavat alkuvaiheessaan Sokrates ja Platon[1].

• Wikipedia

• No mutta sehän on etupäässä Paavalin, ja vähemmässä määrin antiikin kirkkoisien luomus.

• kekek-kekek kirjoitti:

No mutta sehän on etupäässä Paavalin, ja vähemmässä määrin antiikin kirkkoisien luomus.

Paavali Tarsolainen oli Uuden Testamentin mukaan varhaiskristillinen teologi ja lähetyssaarnaaja. Häntä pidetään apostolina, vaikka hän ei kuulunutkaan Jeesuksen 12 apostolin joukkoon eikä ilmeisesti koskaan tavannut henkilökohtaisesti Jeesusta.

• EnVäitäMuttaSanon
        AimoMatinpoika kirjoitti:

Paavali Tarsolainen oli Uuden Testamentin mukaan varhaiskristillinen teologi ja lähetyssaarnaaja. Häntä pidetään apostolina, vaikka hän ei kuulunutkaan Jeesuksen 12 apostolin joukkoon eikä ilmeisesti koskaan tavannut henkilökohtaisesti Jeesusta.

Niinpä. Kaiffari, joka ei ollut koskaan nähnyt tai kuullut Jeesusta (oliko kukaan?) oli avainasemassa kertomassa, mitä Jeesus sanoi ja tarkoitti.

Ja kristikansa uskoo.

• EnVäitäMuttaSanon kirjoitti:

Niinpä. Kaiffari, joka ei ollut koskaan nähnyt tai kuullut Jeesusta (oliko kukaan?) oli avainasemassa kertomassa, mitä Jeesus sanoi ja tarkoitti.

Ja kristikansa uskoo.

Jeesuksen historiallinen olemassaolo on useimpien historian tietäjien mukaan totta, enemmän totta kuin muslimien Muhamed. Jeesuksen näkyvä toiminta kesti vain muutaman vuoden syrjäytyneiden ihmisten parissa "ihmisroskien". Hänen moraalis eettinen sanoma on pääosin humanistista, tasa-arvoista sanomaa siksi kristinusko kasvoi pienestä juutalaisesta lahkosta maailmanuskonnoksi.

• Filosofit voivat esittää Jumalasta, kristinuskosta ja Raamatusta mitä tahansa pilkkavia väitteitä, mutta kaikkien heidän kohtalonsa on lopulta hauta.
      Jumala sen sijaan elää ja on aina voittaja. Tämä on mainitsemani WC:n seinäkirjoituksen sanoma.

• "uskonto puhuu ilosanomasta.
        Mutta olet pakana jos naurat".

"Työttömien pappien puute on paras todiste
        jumalan olemassaolosta".
        (Henrik Tikkanen)

• ”Jumala sen sijaan elää ja on aina voittaja. Tämä on mainitsemani WC:n seinäkirjoituksen sanoma.”

Jumala ei varmaan itse kirjoittanut vessan seinään. Sanoma on se, että jumala elää vain ihmisten mielikuvituksessa ja ihminen joutuu tekemään kaiken jumalan puolesta.

• BlueDevil

Nytkö sinä uskot että jumalasi töhertelee vessan seiniin? Oletko ihan terve? Kannattaisi muutenkin tutustua lähteisiin ennen kuin kirjoittelee, tässä tapauksessa kirjaan Näin puhui Zarathustra.

• Mark.luuvitonen

• En nyt ole varma, muistanko oikein, mutta ennen vanhaan uskovilla oli T-paitoja, joissa luki "Buddha on kuollut, Muhammed on kuollut" ja "Jeesus elää!" Tähän asiaan uskominen on kaiketi kristinuskon yksi tunnusmerkki, jota uskoa ilman kukaan ei voine olla tosi kristitty. On siis pidettävä totena se, että Jumala on herättänyt kuolleista poikansa Jeesuksen kristuksen ja tämä elää nyt isän Jumalan luona taivaassa.

No, olenko minä kristitty vai en. Pidän mahdollisena tuon väitteen totuudellisuuden, mutta en kovin hyvin perusteltuna, joten epäilyjeni vuoksi minua ei tulisi pitää kristittynä enkä sellaisena itseäni pidä. Olen oman näkemykseni mukaan deisti, mutta monet ateistiset ystäväni ja kollegani pitävät minua kristillisen taustani vuoksi edelleen kristittynä. Se ei minua sinänsä haittaa, mutta minua ärsyttää se, että nämä samaiset ateistit niputtavat kaikki "uskovaiset" samaan nippuun eivätkä tee erotusta eri tavalla uskovien välillä.

Ateistien tulisi erottaa epäjumalien palvojat niistä uskovaisista, jotka eivät tunnusta minkään uskonnon palvomaa epäjumalaa omaksi Jumalakseen eivätkä harjoita sen uskonnon mukaisia palvontamenoja. Me deistit emme siten ole epäjumalien palvojia emmekä edusta mitään uskontoa. Se nyt vain ei näytä menevän ateistien jakeluun.

• Tuo on ihan selvä No True Scotchman -argumenttivirhe. Varhaiskristityissä oli paljon niitä, jotka eivät uskoneet Jeesuksen ylösnousemukseen (tai neitsytsyntymään, joka on se toinen olennainen kohta krisseliyttä). Itse asiassa tuo ylösnousemus tuntuu olevan jälkikäteen lisätty sivuseikka, koska ensimmäiset kertomukset Jeesuksen elämästä unohtavat mainita sen (samoin kuin sen neitsytsyntymän, joka taas perustuu väärinkäännettyyn VT:n ennustukseen).

Gnostilaisuus oli melkein järkevää kristinuskoa. Melkein.

• Jos olet deisti, niin pidät kaikkia uskontoja ihmisten tuotoksina. Aika simppeliä. Jos olet deisti, niin sinun kaverisi loi maailman ja lähti kalaan. Ei deistin jumala mitään poikia tänne tehnyt. Jos uskot Jeesus-hahmoon, niin olet kristitty etkä deisti.

• kiinnostais.lukee.ne
        TheRat kirjoitti:

Tuo on ihan selvä No True Scotchman -argumenttivirhe. Varhaiskristityissä oli paljon niitä, jotka eivät uskoneet Jeesuksen ylösnousemukseen (tai neitsytsyntymään, joka on se toinen olennainen kohta krisseliyttä). Itse asiassa tuo ylösnousemus tuntuu olevan jälkikäteen lisätty sivuseikka, koska ensimmäiset kertomukset Jeesuksen elämästä unohtavat mainita sen (samoin kuin sen neitsytsyntymän, joka taas perustuu väärinkäännettyyn VT:n ennustukseen).

Gnostilaisuus oli melkein järkevää kristinuskoa. Melkein.

Mitä ovat manitsemasi ensimmäiset kertomukset?

• kiinnostais.lukee.ne kirjoitti:

Mitä ovat manitsemasi ensimmäiset kertomukset?

Markuksen evankeliumi about alusta (ihan alku on epäselvä) aina jakeeseen 16:8 asti. Jeesuksen ylösnousemus on myöhempi lisäys, joka puuttuu kokonaan vanhimmista evankeliumin versioista ja jonka tyyli eroaa muusta evankeliumista. Tuo on kirjoitettu vain muutama kymmenen vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen (jos kertomuksen aikajanoihin voi luottaa).

Muut kertomuksen ovat kopioita ja laajennuksia tuosta.

• selväjako

En minä ainakaan laita kaikkia uskovaisia samaan nippuun. Jos jumaluskovaisella usko jumalaan ei ole elämän tärkein asia kuuluu hän luokkaan "enimmäkseen harmiton". Jos taas usko jumalaan on uskovaisen elämän tärkein asia siirtyy hän automaattisesti luokkaan "äärimmäisen vaarallinen järjestäytyneelle yhteiskunnalle".

• jumala.on.potaskaa

Nietzsche sentään eli, Jumala ei koskaan.

• Taitaa yleisien vessojen kirjoitukset olla sinulle tuttuja, niin moneen olet poskeasi hieronut.

• Sana totuus,aiheuttaa minulle hämmennystä. Kun sen yhteyteen lisätään vielä absoluuttinen ja jumaluus niin silloin mietin minkä sanan noista kolmesta täytyy jättää pois.
      Todellisuus kaiketi kuvaa paremmin reaalimaailma ja sekin muuttuu ; ajan, paikan ja kulttuurin myötä.

• Fatsapp

Jumala otti seinäänkirjoittajan käden kuin sukkana itselleen; aivan kuten Pyhä Henki otti Josefin spermaa pursuavan peniksen! Kunnioittakaa nyt ihmeessä ateistit Poleemikon herkkiä deistitunteita - tämä muijista, pihveistä ja ulkomaanmatkoista tarinoiva Pelastusarmeijan elätti ei ole kuullutkaan päättymättömästä regressiosta!

• hulluusperiytyy

Nietzsche oli papin poika eli päästään vialla oleva.

• Onnelistaempatiaa

Mikä oli Jeesuksen olemus ja oppi? Kaikki vaistoaa että maailma on täysin pervo ja tulossa vielä pervommaksi. Dawkins ja Luther on samaa mieltä ihminen on olemukseltaan paha, raaka kuin tunteeton rikollinen. Richard Dawkins on sitä mieltä vahvat voittaa, ei tarvi luonnetta mutta, Luther oli toista mieltä, Jeesus muuttaa luonteen usko ensin ja teot seuraa perässä. Siitä seuraa korkeampi tajunnan tila, siellä on armo ja luojuus. Taivasten valtakunta maan päälle.
      Hyvät aikeet on suora tie helvettiin. Runkkareiden ajatuksia, ei tuota hedelmää, ei sellaisella asenteella voi osua kuin anaaliin, rervo-poikia jo lähtökohtaisesti.
      Ihminen täytyy ohjelmoida uudestaan, terveet neuroverkot, jossa rakenteet ympäristö edesauttaa empaattista kykyä olla ihminen ja teot seuraa sitä. Edellyttää kokonaisvaltaista ajattelua ja ymmärtämistä, vaikeus on järjelle ylivoimainen koska empatiassa ole järkeä.

• perimänempatia

Jeesustelun aiheuttama jalostus, synnyttää kaiken saastan.
        Saahan kaiken anteeksi oli ihminen millainen tahansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      218
      1881
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1748
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      54
      1176
    4. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      16
      966
    5. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      77
      948
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      930
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      825
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      84
      801
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      69
      772
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      764
    Aihe