Hyvät katsojat

Uusi ohjelmasarja ykkösellä, jota Bjurström vetää. Nyt tuli toisen kerran.
Aiheena on muistella menneitä tv-ohjelmia ja kilpailla joukkueina.
Tänään sitä katsoessani huomasin äkkiä, että olen sitä ikäluokkaa, joka on nähnyt televisioiden tulevan koteihin. Muistan, että 60-luvulla tv:n omistajat kutsuivat ystäviään katsomaan televiissiota. Keitettiin kahvit ja asetuttiin sitten katsomoon, valot sammutettiin ja ohjelma alkoi. Ei sitä aparaattia kaikilla vielä ollut. Minäkin kävin katsomassa mielisarjojani ystäväperheen luona aikoinani.
Ohjelmaakaan ei saatu kuin kahdelta kanavalta, toinen on teekkareiden Tes-tv ja toinen Yleisradion kanava.
Tuliko ohjelmia edes joka ilta, miten se oikein oli? Muistan, että ne alkoivat vasta klo 18 pintaan. Ja myöhemmin, päiväohjelmia tuli puolilta päivin. Siellä oli sarja suurkaupungista "jossa on 5 milj. tarinaa, tässä niistä yksi". - Ja Pirkko Arajärvi oli jo niinä aikoina juontajana kotiohjelmissa, samoin Kyllikki Stenroos. Saatiin ruokaohjeita ja neuvoja mausteiden käytössä.
Tuntuu oudolta, että on liuta ikäpolvia, joille ei Bonanza enää merkitse mitään, eikä Virginialainen! Lännensarjoja oli useita.
Entä tohtori Kildare ja se toinen, nimen olen unohtanut.

Nostalgia heräsi wanhan mieleen. Oi niitä aikoja, mustavalkoisia, mutta kuitenkin kehityksen huippua omassa kodissa!

13

258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsoin ja ihastuin!
      Aivan mieletön meno!
      Kyllähän meillä haetaan maailmalta näitä viihdeohjelmia ja matkitaan niitä,mutta kyllä tämä
      oli nastajuttu!

      Minä yleensä katson aika vähän telkkua,kun minulla se ongelma:että kahdella hevosella myllyyn,
      muttei yhdellekään kuormaa??

      Siis tekemättömät työt sysääntyvät yhdelle päivälle?
      Syysiltojen hämäryys luo minussa sen taiteilijan,jolloin tunnen,että turha tehdä sitä tänään,minkä voi jättää huomennakin tekemättä!
      Siskot,kuin sisiliskot!
      Ei me voida luoda uutta maailma,jonka Jumala loi, pakko tyytyä tähän keskenjääneeseen??

      • Muistan katselleeni Englannin Margaretan häitä naapurissa, jonka jälkeen ostimme oman TV:n. Monia noista Makriinan luettelemista ohjelmista tuli katsottua, Peyton Place myöhemmin mukana.
        Koskaan en kuitenkaan ollut sohvaperuna kiireisinä Sipoon vuosina, vasta nyt voin omistautua katseluun.

        Juuri parast'aikaa kiinnosta minua kyllä Ruotsin vaalitulos, onhan sillä tavallaan vaikutusta meihinkin. Natoon liittyminen on yksi avoin tekijä, joka taholla kun tuo maahanmuutto kriittisyys on lisääntynyt.


    • Siis aloitus oli nastajuttu!
      Oli ihanaa uppoutua Bonanzan syövereihin ja tuntea minullahan toimiikin vielä muisti,siis aivot?
      En ole parhammasta päästä kirjoittelija,mutta myötäilen mielelläni ja joskus tulee mieleeni,noinhan minäkin tuon asian tekisin,siis kuin omani.
      Sinä Makriina2 osaat kuljettaa ketjua,sinä avaat keskusteluja,joihin on helppoa tulla mukaan.
      Kiitos Makriina2 tehdään palstasta viihteellinen,kuin myös ajanhermolla kulkeva

    • Ajan hermo kirahti tosiaan kun seurasin ohjelmaa. Ajattelin ihan yllättäen, että olemme sitä joukkoa, joka oikeasti näki televisioiden tulon. Ei meillä kenelläkään lapsuudessa ollut tällaista kotijumalaa nurkassa, Meitä 10 v. nuoremmat jo ovat eläneet ajan, jolloin telsu oli jo hyleinen. Varsinkin sen jälkeen, kun värit tulivat mukaan. Ja eihän se ollut ollenkaan ylellisyysesine enää sitten, kun jokainen kuuluttaja ja Karpo olivat tulleet kaikille tutuiksi.
      Ja muistatko lauantaitanssit. Ne oli pakko katsoa aina! Antti Einiö kuulutti.

      Tosin meidän kesämökin naapurissa ei ollut sähköjäkään vielä 60-luvulla, kun talo oli niin kamalan kaukana, että maanviljelijäisäntä osti mieluummin uuden traktorin kuin kustansi kaapeleita kilometritolkulla. Sinne ei tainnut televisiota koskaan tulla, vaikka sähkön saivatkin. Olivat jo kunnalliskoti-ikäiset. Ehkä siellä televisio sitten oli.

    • Voi Makriina2!
      Kuvakuappihan se täällä Savossa oli!
      Nauroin serkulleni,kun hän kävi tuolla mökilläni ja oli saunonut ja kaljansa juonut:
      taijjankin lähtee tästä kahtomaan tuota kuvakuappia!
      Ostin häneltä,tai oikeastaan hänen perilliseltään,siis testamentin kautta tyttäreltäni,tämän tilan.
      Nyt olen naimisissa tän tilan kanssa!
      Ei enää riitä Bläk/and Dekker,vaan kokopäiväinen duuni?
      Sanoin kerran edesmenneelle miehelleni,että pääsispä töihin,niin sais joskus edes huilata??

    • Eikö ole senioritaloja maisemissa? Miten kävisi lokkiystäväsi, jos saisit raatamisesta tarpeeksesi ja lähtisit keskustaan löhöilemään palvelujen keskelle?
      Jäisi särjet järveen ja kesäystäväsi menettäisi elämänhalunsa.
      Kuvakuapista sentään näkee suureen maailmaan.
      Hyvää päivänjatkoa!

    • Voi Makriina2!
      Sen Jämsänäijän ja minun ystävyys,siis rengastun selkälokin,on kestänyt lähes kaksikymmentä vuotta!
      Kun se lintu jättää tämän maiseman,niin Arja Havakan: Lokki alkaa soimaan karaokessa,siis kotikaraokessa ja itkua tulee!
      Äitini oli laivaemäntä,joten sekin kohta koskettaa?
      Ei minun elämäni ole koskaan ollut mikään "tunturisatu",jota pentune menin kuuntelemaan gramofoonilta naapuriin??

    • naapurista

      VEK, eli Virtanen, Elo, Kuusla, näiden hupiohjelmia meilläkin naapurista tultiin katsomaan. Oli muuten kova kolmikko.

      • Luulenko vain, vai olivatko ne alkuvuosien hupiohjelmat parempia kuin nykyiset? Vai oliko tv vain niin uusi ja yllättävä, että katsojat olivat myytyjä! VEK oli kyllä tosiaan mahtava. Ja Tupla ja kuitti!
        Oi niitä aikoja.


      • Makriina2 kirjoitti:

        Luulenko vain, vai olivatko ne alkuvuosien hupiohjelmat parempia kuin nykyiset? Vai oliko tv vain niin uusi ja yllättävä, että katsojat olivat myytyjä! VEK oli kyllä tosiaan mahtava. Ja Tupla ja kuitti!
        Oi niitä aikoja.

        Voi myrsky ja mylväys!
        Täällä sähköt jo pätkivät aamulla! Otin vettä varastoon,että saan ton "vesiklosetin" toimimaan!
        Eihän minulla hätää ole,saan hellalla taikka kaasulla ruokani valmistettua ulkona!
        Eilen löysin ämpärillisen sieniä,joten luomuruuissa voin pidättäytyä! Tämä kunnon sade nostaa taas sieniä maanpinnalle,joten ei huolenhäivää amalla??

        Niin noista entisistä hupiohjelmista? Mielestäni ne olivat parempia,tai johtuneeko "aivojenkalkkeutumisesta",etteivät noi nykyiset oikein sytytä?

        Reinikainen tulee uusintana sitä katselen ,kaiketi toi hämeenmurre,joka ei ole koira,tuntuu niin mukavalta? Tähän savolaiseen lupsakkuuteen en ole päässyt sisälle??
        No eipä juuri minua kukaan ole edes pyytänytkään siihen sisälle??
        Hyvää sateistapäivää teille kaikille ama


    • Mitä! Ei täällä sada. Heräsin jo klo 4, join kahvit klo 5.30, otin aamu-unet päälle. katsoin Casualityn ja nyt alkaa vasta päivän vietto. Oi eläkeläisen onnea. Ei ole mihinkään kiire. Tuota Reinikaista pitää ruveta katsomaan, millä kanavalla se tulee?
      Kaikille hyvää päivänjatkoa.

      • Moikka !
        Kaadatin tosta rinteestä Terijoensalavat tai oikeammin tyvesin ne!
        Nyt näen tonne järvelle aivan aikuistenoikeesti,ettei tarvitse laahustaa tonne rantaan!

        Nappuri jo kerkesikin huomauttamaan,että minkätähden et nauti järvimaisemasta,kun sinulla sellainen on?
        Nyt nautin! Arvatkaa minkälaisen jälkikäsittelyn ne salavat , kolme kappaletta jättivät minulle??
        No onneksi tänään sataa vettä,etten pysty niiden käsittelyyn uppoutua,sensijaan sain sieniä taas ämpärillisen,kun rämmin tuolla metsäkoneen pilstaamassa maastossa.
        Kyllä siellä nivelrikkoisella muorilla oli möyrimistä,mutta tulipahan niitä tattejakin aivan upea määrä,josta toukat olivat vieneet jo omanosansa?

        Hyvää viikonloppua teille kaikille! Kyllä maalla on mukavaa! ama


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Moikka !
        Kaadatin tosta rinteestä Terijoensalavat tai oikeammin tyvesin ne!
        Nyt näen tonne järvelle aivan aikuistenoikeesti,ettei tarvitse laahustaa tonne rantaan!

        Nappuri jo kerkesikin huomauttamaan,että minkätähden et nauti järvimaisemasta,kun sinulla sellainen on?
        Nyt nautin! Arvatkaa minkälaisen jälkikäsittelyn ne salavat , kolme kappaletta jättivät minulle??
        No onneksi tänään sataa vettä,etten pysty niiden käsittelyyn uppoutua,sensijaan sain sieniä taas ämpärillisen,kun rämmin tuolla metsäkoneen pilstaamassa maastossa.
        Kyllä siellä nivelrikkoisella muorilla oli möyrimistä,mutta tulipahan niitä tattejakin aivan upea määrä,josta toukat olivat vieneet jo omanosansa?

        Hyvää viikonloppua teille kaikille! Kyllä maalla on mukavaa! ama

        En kadehdi risusavottaasi. Kokemuksesta tiedän, että innostunut mies kaataa puun riuskasti ja moottorisaha soiden, pätkii rungon pölleiksi, sahaa oksat irti, ja marssii sitten muihin puuhiin.
        Naisväki sitten kerää oksat, raahaa ne kasoihin, kuljettaa pöllit pinoon ja monesti vielä pilkkookin ne saunapuiksi.
        Minun miehelläni oli raivaussaha, ja auta armias, kun hän innostui raivaamaan saunan takana lepikkoa ja pihlajantaimia. Piti mennä eteen seisomaan ja karjumaan, sillä kukapa muu ne 1000 kaadettua puuntainta korjasi kasaan kuin minä onneton, jolla olisi keälomalla ollut muutakin puuhaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe