Taitaa olla tosiaan niin, että suomalaisten mielikuvituksen puute on yksi suuri este sähköautoilun yleistymisessä.
https://www.is.fi/autot/art-2000005806545.html
"Jopa heikkoa infrastuktuuria tarjoavilla syrjäseuduilla saimme pidettyä auton ladattuna ja liikkeessä."
kunhan dieselautoilijat huomaavat kuinka halpaa sähköautolla ajaminen niin alkavat autot vaihtua vauhdilla!
Sähköautoilun suurimmat esteet korvien välissä
51
360
Vastaukset
- Losujd
Ongelma on lompakossa. Harvalla on varaa ostaa sähköautoa toiseksi autoksi. Sähköautoperheet ovat vain harvoin yhden auton perheitä. Toisena autona on polttis. Näin on paljon hehkutetussa Norjassakin, missä Tesla kuskeilla on toinen suurimoottorinen polttis toisena autona.
- nnm
"Ongelma on lompakossa."
Pienellä kertolaskulla selviää, että sähköauto tulee kymmenen vuoden aikana kokonaisedullisemmaksi kuin esim. dieselauto, kunhan päivittäisiä kilometreja on riittävästi.
On toki mahdollista, että vain toinen autoista on sähköauto, Suomessa siis. Tosin Yhdysvalloissa alkavat sähköautot yleistyä sellaista vauhtia, että ei ole epätavanomaista, että perheessä on esim. 3-4 sähköautoa. Muut maat seuraavat USA:a viiveellä perässä. - Kkffkfkgkkfgkfkfkfkf
nnm kirjoitti:
"Ongelma on lompakossa."
Pienellä kertolaskulla selviää, että sähköauto tulee kymmenen vuoden aikana kokonaisedullisemmaksi kuin esim. dieselauto, kunhan päivittäisiä kilometreja on riittävästi.
On toki mahdollista, että vain toinen autoista on sähköauto, Suomessa siis. Tosin Yhdysvalloissa alkavat sähköautot yleistyä sellaista vauhtia, että ei ole epätavanomaista, että perheessä on esim. 3-4 sähköautoa. Muut maat seuraavat USA:a viiveellä perässä.”Ei ole epätavanomaista”, Hehe, voisiko enää pää olla pahemmin pilvestä sekaisin?
Jenkeissäkin sähköautojen myynti on edelleen marginaalista. Jos sieltä sitten 300-miljoonaisesta maasta jokunen tuollainenkin perhe löytyy, niin kyllä se silti edelleen äärimmäisen epätavanomaista on. - Anonyymi
nnm kirjoitti:
"Ongelma on lompakossa."
Pienellä kertolaskulla selviää, että sähköauto tulee kymmenen vuoden aikana kokonaisedullisemmaksi kuin esim. dieselauto, kunhan päivittäisiä kilometreja on riittävästi.
On toki mahdollista, että vain toinen autoista on sähköauto, Suomessa siis. Tosin Yhdysvalloissa alkavat sähköautot yleistyä sellaista vauhtia, että ei ole epätavanomaista, että perheessä on esim. 3-4 sähköautoa. Muut maat seuraavat USA:a viiveellä perässä.Paljon maksaa uusi akku sähköautoon kuinka vanhana se pitää ostaa?
- Anonyymi
nnm kirjoitti:
"Ongelma on lompakossa."
Pienellä kertolaskulla selviää, että sähköauto tulee kymmenen vuoden aikana kokonaisedullisemmaksi kuin esim. dieselauto, kunhan päivittäisiä kilometreja on riittävästi.
On toki mahdollista, että vain toinen autoista on sähköauto, Suomessa siis. Tosin Yhdysvalloissa alkavat sähköautot yleistyä sellaista vauhtia, että ei ole epätavanomaista, että perheessä on esim. 3-4 sähköautoa. Muut maat seuraavat USA:a viiveellä perässä.Pitää vissiin olla pari latauksessa ja yksi trailerissa jos on pakko päästä kulkemaan.
Anonyymi kirjoitti:
Paljon maksaa uusi akku sähköautoon kuinka vanhana se pitää ostaa?
Uusi akku sähköautoon maksaa keskimäärin n. 5500 USD (4.7k EUR) ja on suositeltavaa vaihtaa se auton ollessa 10-20 vuotias.
- kaha53
Alle 200 km päivässä, taisi mennä latauksiin suurin osa ajasta? Tuostahan ei tule kuin reilu 60 000 km /v
Moni ajaa tuplasti tuon, eikä pidä sitä minään. Eli linkissä oleva testi ei todista muuta kun sen, että sähköautosta ei vielä ole polttiksen korvaajaksi. - XYZ898QPRSTW
Suurin osa meistä ajaa päivittäin vain työmatkansa joka on hyvin harvalla yli 200 km yhteensä. Eikä se jokakesäinen matka "mummolaan" ole yleensä sekään paljoa yli 400:aa kilometriä suuntaansa. Lähes poikkeuksetta jokaisen auto seisoo kotipihalla yön yli (halpaa yösähköä lataukseen) ja käyttää lataamansa energian niihin työmatkoihinsa. Äkkiä kun ajattelee niin väite valtavasta energiantuotantokapasiteetin lisäystarpeesta ei päde. Eihän voimalayksiköitä ajeta öisin sen pienemmällä teholla kuin päivisin, siksi se yösähkö onkin halvempaa kun muuten se menisi harakoille joten olisi pelkästään järkevää käyttää ajoneuvoja sen jokatapauksessa tuotettavan sähköenergian välivarastona.
- qwerewq
"Eihän voimalayksiköitä ajeta öisin sen pienemmällä teholla kuin päivisin, siksi se yösähkö onkin halvempaa kun muuten se menisi harakoille joten olisi pelkästään järkevää käyttää ajoneuvoja sen jokatapauksessa tuotettavan sähköenergian välivarastona. "
Suomessa on toistaiseksi säätömahdollisuutta (hiilivoimalat, onko muita), mutta kannattaa huomata, että tekniikan kehittyessä ja akkutekniikan halventuessa erityisesti omakotiasujat mutta miksei muutkin voivat osallistua sähkötuotannon hajauttamiseen ja piikkien tasaamiseen V2G, sähköpaneelien ja vastaavien teknologioiden avulla. - Jjjfffgggggg
Tuopa se ongelma yhtälössä onkin: sähköauto kannattaa paljon ajavalle, mutta sillä ei voi ajaa paljon.
- XYZ898QPRSTW
Jjjfffgggggg kirjoitti:
Tuopa se ongelma yhtälössä onkin: sähköauto kannattaa paljon ajavalle, mutta sillä ei voi ajaa paljon.
Missäpä noin luki mielestäsi?
- JotainTolkkuaTässäkin
XYZ898QPRSTW kirjoitti:
Missäpä noin luki mielestäsi?
Tarviiko sitä lukea missään? Eiköhän tuon täysjärkinen ihminen ymmärrä jo mainitsemattakin! Sähköauton kantama on suomen talvipakkasessa joku 200km ja latausaika tunteja. Ihan kätevä siirtyä 1000km siirtymä vehkeellä, jolla siihen menee 2 päivää. Kyllä suomessa edelleenkin ajetaan tommoset ajot Dieselillä.
PS. joidenkin tutkimusten mukaan nykyisellään sähköauto on suunnilleen yhtä luontoystävällinen, kuin dieselauto, kun otetaan huomioon sen elinkaaren aikaiset päästöt. toivottavasti ei järkytä teitä moraaliposeeraajia - Iittigiig
XYZ898QPRSTW kirjoitti:
Missäpä noin luki mielestäsi?
Mitä helvettiä kyselet tyhmiä vispiläpää? Sen kirjoitin ihan minä itse. Luettavaksesi.
- iuiou
JotainTolkkuaTässäkin kirjoitti:
Tarviiko sitä lukea missään? Eiköhän tuon täysjärkinen ihminen ymmärrä jo mainitsemattakin! Sähköauton kantama on suomen talvipakkasessa joku 200km ja latausaika tunteja. Ihan kätevä siirtyä 1000km siirtymä vehkeellä, jolla siihen menee 2 päivää. Kyllä suomessa edelleenkin ajetaan tommoset ajot Dieselillä.
PS. joidenkin tutkimusten mukaan nykyisellään sähköauto on suunnilleen yhtä luontoystävällinen, kuin dieselauto, kun otetaan huomioon sen elinkaaren aikaiset päästöt. toivottavasti ei järkytä teitä moraaliposeeraajia"Sähköauton kantama on suomen talvipakkasessa joku 200km ja latausaika tunteja."
Esim halvimmasta päästä oleva Hyundai IONIQ sähköauto lataa pikalaturista talvella 150km hieman yli puolessa tunnissa. Kesällä kilometreja on sitten lähes 100 enemmän ja latausaika edelleen sen hieman yli puolen tunnin. Tehokkaalla laturilla saattaa päästä alle puolen tunnin. Ja näissä latausasioissa kannattaa muistaa se, että 20-80% saattaa hyvinkin viedä sen puolet täydestä latausajasta eli vartin. - Anonyymi
qwerewq kirjoitti:
"Eihän voimalayksiköitä ajeta öisin sen pienemmällä teholla kuin päivisin, siksi se yösähkö onkin halvempaa kun muuten se menisi harakoille joten olisi pelkästään järkevää käyttää ajoneuvoja sen jokatapauksessa tuotettavan sähköenergian välivarastona. "
Suomessa on toistaiseksi säätömahdollisuutta (hiilivoimalat, onko muita), mutta kannattaa huomata, että tekniikan kehittyessä ja akkutekniikan halventuessa erityisesti omakotiasujat mutta miksei muutkin voivat osallistua sähkötuotannon hajauttamiseen ja piikkien tasaamiseen V2G, sähköpaneelien ja vastaavien teknologioiden avulla.Kannattaa huomioida yösähköä ei välttämättä enään saa uuteen huusholliin.
Itselläkään ei ole koska, yö ja päiväsähkön ero on olematon.
- Generato
Mongooliassa on kallista sähköä, diesel on halpaa.
- Kkkkffffkkfgf
Hehe, linkin jutussa siis päästiin kolmessa kuukaudessa Japaniin, naparetkelijän mentaliteetilla :)
Polttomoottoriautoilla järjestettiin vuonna 1907 kisa Pekingistä Pariisiin. Voittaja taittoi matkan kahdessa kuukaudessa. Ottaen huomioon tuolloiset olemattomat tieverkot, voi sanoa yli vuosisadan takaisten polttomoottoriautojen olleen siis ainakin yli kaksi kertaa nopeampia kuin tämän naparetkeilijän sähkö-Nissan. - Narinarinari
Sen kulku johtuu yhtiön leimasta voiteissa.
- mielikuvitussähköäPeliin
Ei se asenne tai mielikuvitus lisää yhtään latauspistettä tai nopeuta ja lisää rangea. Sähköistys on ihan lastenkengissä vielä sen 10 vuotta. Nyt mm. suuressa ostoskeskuksessa Ideapark Lempäälä on talon päädyssä peräti 2kpl latauspaikkaa. Monellako on todellinen ja asiallinen mahdollisuus ladata kotona tai töissä, ei kovin monella, paljon on autoilijoita joilla ei ole edes lämmitysmahdollisuutta.
- tämä.pitää.muistaa
Maailma ei onneksi kehity näiden "ei-ole-mahdollisuutta"-ihmisten kautta vaan niiden joilla on mahdollisuus. Suomessa on miljoonia ihmisiä joilla tulee sähkö kotiin ja joilla on mahdollisuus ladata autonsa kotona.
Ei tämä maailma pyöri syrjäytyneiden ehdoilla valtaväestön joilla asiat ovat paremmin. - JotainTolkkuaTässäkin
No nämä miljoona ihmistä, jotka istuvat kotona ja joiden ei tartte liikkua mihinkään voi sitten olla sen "sähköautoilun" edelläkävijöinä! ;)
Sähköautot ovat hyödyllisiä niille ihmisille, jotka eivät autoa tarvitsisi muutenkaan. Niille, joille auto on oikeasti tarpeellinen kulkuväline nuo sähkövispilät ovat nykyisellään käyttökelvottomia leluja. - uiouiou
"suuressa ostoskeskuksessa Ideapark Lempäälä on talon päädyssä peräti 2kpl latauspaikkaa."
Ja toisessa päässä 40 latauspaikkaa. Ja Realparkissa siinä lähellä Lidlin pihassa 2 latauspaikkaa. Vielä muutama kuukausi sitten siellä tosiaan oli vain nuo Ideaparkin 2 latauspaikkaa, nyt 42 latauspaikkaa. Laske siitä kasvuprosentit jos osaat. Saattaa olla, että laskimessasi ei riitä numerot. - Anonyymi
tämä.pitää.muistaa kirjoitti:
Maailma ei onneksi kehity näiden "ei-ole-mahdollisuutta"-ihmisten kautta vaan niiden joilla on mahdollisuus. Suomessa on miljoonia ihmisiä joilla tulee sähkö kotiin ja joilla on mahdollisuus ladata autonsa kotona.
Ei tämä maailma pyöri syrjäytyneiden ehdoilla valtaväestön joilla asiat ovat paremmin.Testattuna: kotona ei riitä täyslataukseen sähkö. On aika omahyväistä todeta "valtaväestöllä on asiat paremmin"eli minä itte mentaliteetti jyllää näissäkin.
- Eikäseoleteidän
Maailman asiantuntijat on ruhtinaita.
- JotainTolkkuaTässäkin
Vaihdan dieselini heti sähköautoon, kun sen yhdellä latauksella voi ajaa 1200km kelillä, kuin kelillä ja uudelleenlataus kestää max 10 minuuttia. Sitä odotellessa ajan tyytyväisenä dieselilllä.
Kompakysymys. Kumpi saastuttaa enemmän...dieselin käyttäminen auton voimalähteenä vai dieselillä tuotetun sähkön käyttäminen auton voimalähteenä? ;)
Jos et ole vieläkään asiaa ymmärtänyt, niin siinä vaiheessa, ku kaikki ajavat diesel autojen sijaan sähköautoilla tuo "käyttämätön" diesel poltetaan voimalaitoksessa sähköksi, jonka joku viherhörhö moraaliposeeraaja sitten tyytyväisenä latailee sähköautoonsa. Lopputulemana koko prosessissa on se, että luonto saastuu enemmän ja joku bisnesmies vetelee vähän enemmän rahaa välistä.
Eli luonnon saastumisen lisäksi autoilijat maksavat hippasen enemmän ja kaikki ovat tyytyväisiä! - olet.pässi
"Vaihdan dieselini heti sähköautoon, kun sen yhdellä latauksella voi ajaa 1200km kelillä, kuin kelillä ja uudelleenlataus kestää max 10 minuuttia"
Se on sun valintasi. Aika harva kuluttaja ajaa 1200km yhdeltä istumalta.
On suurta typeryyttä ajatella että autolla pitäisi pystyä ajamaan tuollaisia matkoja ilman tankkausta. Normi kuluttajalle riittää 100km per päivä mainiosti.- Kkkfkfkfkk
Suurta typeryyttä on julistaa, ettei juuri hän voisi ajaa tuollaisia matkoja.
100km riittää meillekin useimpina päivinä. Mutta oma ongelmansa nekin harvat päivät, kun ei riitä. - oreewrrrew
Kkkfkfkfkk kirjoitti:
Suurta typeryyttä on julistaa, ettei juuri hän voisi ajaa tuollaisia matkoja.
100km riittää meillekin useimpina päivinä. Mutta oma ongelmansa nekin harvat päivät, kun ei riitä."ongelmansa nekin harvat päivät, kun ei riitä"
Jos ongelmana on harvat päivä, niin ongelmana on harvat päivät.
Jos mielikuvituksen puute on ongelma, niin sitten mielikuvituksen puute on ongelma.
Yksinkertaista.
Jos elämänsä autoilun suunnittelee harvoja päiviä varten, niin sitten elämänsä autoilun suunnittelee harvoja päiviä varten. - Kkkkkkkfffff
oreewrrrew kirjoitti:
"ongelmansa nekin harvat päivät, kun ei riitä"
Jos ongelmana on harvat päivä, niin ongelmana on harvat päivät.
Jos mielikuvituksen puute on ongelma, niin sitten mielikuvituksen puute on ongelma.
Yksinkertaista.
Jos elämänsä autoilun suunnittelee harvoja päiviä varten, niin sitten elämänsä autoilun suunnittelee harvoja päiviä varten.Ääliö. Ne harvat päivät ovat osa kokonaisuutta. Ei vain niiden varaan pidä suunnitella, muttei niitä myöskään voi jättää pois yhtälöstä vain koska ovat harvoja.
- Luontoystävällistä
Kuinka luontoystävällistä on silloin, kun tulee sähköautojen akkujen vaihtoaika?
Tuskin nekään ikuisia ovat?- huoltovapaa
Siihen menneesä kun sähköautoon vaihdetaan akut polttis on kuluttanut tonneittain fossisksia ja paalataan. Pitää rakentaa taas uusi polttis ja se kuormittaa maapalloa.
Sähkiksen käyttöikä on paljon polttista pidempi. Voimalinja ei kulu samalla tavalla kuin polttiksen. - Kkkffkfkf
huoltovapaa kirjoitti:
Siihen menneesä kun sähköautoon vaihdetaan akut polttis on kuluttanut tonneittain fossisksia ja paalataan. Pitää rakentaa taas uusi polttis ja se kuormittaa maapalloa.
Sähkiksen käyttöikä on paljon polttista pidempi. Voimalinja ei kulu samalla tavalla kuin polttiksen.No enpä tiedä. Se akunvaihto kun maksaa aikalailla saman kuin uusi moottori polttikseen, ellei enemmän. Suuri syy autojen paalaamiseen on muualla kuin voimalinjassa, esimerkiksi korissa, minkä osalta sähköauto samanlainen.
Akun valmistaminen on ympäristörasite, mikä pitäisi ottaa vertailuissa huomioon. Oikein vähän ajava tai fossiilivoimaloiden alueella asuva ei sähköautolla koskaan pääse polttisautoa parempaan ympäristöystävällisyyteen. Vaikka verotus sähköautoa tällaisessakin tapauksessa suosii, tyhmästi. - ouoisadfduu
Kkkffkfkf kirjoitti:
No enpä tiedä. Se akunvaihto kun maksaa aikalailla saman kuin uusi moottori polttikseen, ellei enemmän. Suuri syy autojen paalaamiseen on muualla kuin voimalinjassa, esimerkiksi korissa, minkä osalta sähköauto samanlainen.
Akun valmistaminen on ympäristörasite, mikä pitäisi ottaa vertailuissa huomioon. Oikein vähän ajava tai fossiilivoimaloiden alueella asuva ei sähköautolla koskaan pääse polttisautoa parempaan ympäristöystävällisyyteen. Vaikka verotus sähköautoa tällaisessakin tapauksessa suosii, tyhmästi."Se akunvaihto kun maksaa aikalailla saman kuin uusi moottori polttikseen, ellei enemmän."
Kun polttismoottori hajoaa, niin se hajoaa usein niin pahasti, että korjaaminen ei kannata.
Kun sähköauton akku hiipuu, niin se hiipuu hitaasti. Ja sillä on sen jälkeen vielä käyttöä ja arvoa, kun se otetaan sieltä autosta pois ja uusi tilalle. Polttismoottorilla on jäännösarvoa lähinnä romurautana, ehkä n. 100 euroa.
- kierrätysmateriaalia
"Akun valmistaminen on ympäristörasite, mikä pitäisi ottaa vertailuissa huomioon. "
Valmistaminen kyllä, mutta vanhentuneen akun materiaalin voi kierrättää. Siitä tehdään uusi akku.- Kierrätysmateriaaliako
Ai! Kerro meille lisää tästä keksimästäsi kierrätystavasta!
Olen itse taas kuullut, ettei noille akuille ole vielä kukaan keksinyt mitään järkevää tapaa kierrättää niitä. Eli tällähaavaa ne ovat kertakäyttöisiä ja todella pahasti luontoa saastuttavia. - iouiuouio
Kierrätysmateriaaliako kirjoitti:
Ai! Kerro meille lisää tästä keksimästäsi kierrätystavasta!
Olen itse taas kuullut, ettei noille akuille ole vielä kukaan keksinyt mitään järkevää tapaa kierrättää niitä. Eli tällähaavaa ne ovat kertakäyttöisiä ja todella pahasti luontoa saastuttavia."Olen itse taas kuullut, ettei noille akuille ole vielä kukaan keksinyt mitään järkevää tapaa kierrättää niitä."
Jotkut käyttävät kierrätysakkuja kotonaan (autotallissa) talon sähkövarastona. Lataavat päivällä aurinkokennoilla sähköä akkuihin ja myyvät hyvään hintaan yöllä sähköyhtiölle.
Toiset rakentavat niistä siirrettäviä sähköauton latausasemia. - Anonyymi
iouiuouio kirjoitti:
"Olen itse taas kuullut, ettei noille akuille ole vielä kukaan keksinyt mitään järkevää tapaa kierrättää niitä."
Jotkut käyttävät kierrätysakkuja kotonaan (autotallissa) talon sähkövarastona. Lataavat päivällä aurinkokennoilla sähköä akkuihin ja myyvät hyvään hintaan yöllä sähköyhtiölle.
Toiset rakentavat niistä siirrettäviä sähköauton latausasemia.Kun yösähkö on halvempaa, niin miten siitä hyvän hinnan yöllä saisi, kun kalliimman päiväsähkön aikanakin saa erittäin huonon hinnan .
- sähköeikannata
Melkein kaksi miljoonaa suomalaista asuu kerrostaloissa. Useimmat ovat vanhoja taloyhtiöitä. Kuinka moni taloyhtiö on valmis kustantamaan kymmenien tuhansien eurojen latauspistokkeet sähköautoille? Saati sitten että niitä autopaikkoja riittäisi kaikille?
- ei.mielikuvitusta
Suurin este on epäluulo sähköauton ympäristöystävällisyydestä. Ei se sähkön tekeminenkään ole päästövapaata sekään. Suurin epäluulo liittyy akkujen valmistukseen ja niiden kierrätykseen. Yli 500 kg Li-ion akkuromua per auto on aika haasteellinen juttu etenkin kun sen kierrättäminen ja tärkeiden metallien talteenotto on vielä ratkaisematta ja se kuluttaisi paljon energiaa. Akkuromun säilytys ja kuljetus on riskialtista verrattuna perinteisiin akkuihin.
- Anonyymi
Miksi sähköautoihin ei tehdä esim. katolle jonkinlaista "tuulimyllyä " joka pyörisi ajoviimasta ja tuottaisi samalla sähköä akuille?? Varmaan joku hyvä syy siihen on, mut kunhan kysyin.
- Anonyymi
Suomessa myydään vuosittain karkeasti ottaen 100000 uutta autoa.
Voisin arvioida että ehkä 10% niista ostaa yksityishenkilö omilla rahoillaan.
10000 auton vuosivauhdilla Suomi sähköistyy n. 300 vuoden päästä.
Tai sitten ei... - Anonyymi
Antaa innokkaimpien polkea ensiksi miinat ja maksaa kermankuorintahinnat, ehtii tuon hankkia myöhemmin jos siltä tuntuu ja näyttää muodostuvan valtavirtatuotteeksi.
- Anonyymi
Ei muodostu, tulee ja menee, kuin vesisängyt aikoinaan.
- Anonyymi
Itse valitsen ekologisuuden perusteella.
- Anonyymi
... ja valintani ei ole sähköauto.
- Anonyymi
Minä taas moottoritehojen, ja pitkän toimintasäteen perusteella.
Audi King.
-Teiden King- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas moottoritehojen, ja pitkän toimintasäteen perusteella.
Audi King.
-Teiden King-"Minä taas moottoritehojen, ja pitkän toimintasäteen perusteella."
Eli sinulla on sekä Tesla ETTÄ nokivasara? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minä taas moottoritehojen, ja pitkän toimintasäteen perusteella."
Eli sinulla on sekä Tesla ETTÄ nokivasara?Tesla on kiva lelu pyhäpäiviksi mutta rangesta lähtee joka kerta 50km kun vähän polkaisee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla on kiva lelu pyhäpäiviksi mutta rangesta lähtee joka kerta 50km kun vähän polkaisee.
Korjaus: 500m
- Anonyymi
"Sähköautoilun suurimmat esteet korvien välissä"
Sähköautoiluin suurimmat esteet löytyy valtaosalla sieltä lompakossa ammottavasta tyhjyydestä....- Anonyymi
Näiden sähköautojen kanssa touhu on vähän kuin DDR:ssä aikanaan. Autoon piti säästää kymmenen vuotta mutta silti sai vain Trabantin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei205193Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1271595- 1011460
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi701409Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3361339- 491328
Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk761272Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/12541055Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?50948- 86945