Minkälaista matkaa suosittelette?

jova

Luin nuo edelliset vastaukset Etelä-Afrikan matkoista ja nyt minullekin heräsi muutama kysymys.
Ollaan tässä miehen kanssa suunniteltu Etelä-Afrikan matkaa, mutta ainakin valmismatkat ovat sairaan kalliita (2500-3500 euroa).
Kannattaako Etelä-Afrikkaan lähteä ns. omatoimimatkalle? Olemme kuitenkin melko mukavuudenhaluisia emmekä haluaisi enää paikan päällä kuluttaa aikaa turhaan pähkäilyyn, mitä, missä, miten?? jne.
Kapkaupunkin ja safarit (big five) kiinnostaisivat. Onko esim. Kapkaupungissa toimistoja jotka järjestävät muutaman päivän safariretkiä esim. Krugerin-kansallispuistoon?
Kuinka meidän kannattaisi toimia? Ja mitä lennot maksavat?

4

951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puolibuuri

      Kapkaupungissa ympäristöineen on kyllä hyvinkin nähtävää ja koettavaa yhden matkan verran, joten omasta mielestäni safaria ei välttämättä kannata samaan matkakokonaisuuteen sisällyttää, etenkin kun olette kustannustietoisia.

      Omatoimimatkustus kuitenkin kannattaa ehdottomasti. Pakettimatkoilla usein riistetään ja kielitaitoiselle omatoimimatkaajalle E-Afrikka on erittäin helppo maa. Katselkaapa vaikka E-Bookersin, SMT:n, Arean, Mr. Travelin tms.:n sivuilta, niin huomaatte kuinka kilpailukykyisiä E-Afrikan matkat ovat. Siellä paikan päällä kaikki pelaa erinomaisesti. Jos jonkinlaista retkeä on siellä tarjolla vaivattomasti hotellin tiskiltä myytynä ja oven edestä haettuna. Krugerin safarille kyllä pääsee Kapistakin järjestettynä, hintoja en muista, surfatkaa netissä.

      Jos Krugerin safari ensisijainen mielenkiinnon kohde on, ja siihen haluaa pienemmässä mitassa yhdistää muita elämyksiä, niin voi kannattaa alunperin suunnata Johannesburgiin, josta käsin voi tietysti visiteerata huvittelemassa Sun Cityssäkin. Tosin bisnescity Jo'burg ei ole yhtä mukava paikka kuin kaunis Kap.

      Summa summarum: teitä sen paremmin tuntematta suosittelen 10 päivän matkaa Kapkaupunkiin. Lennot ja hotellisvaraukset jostakin em. matkatoimistosta.

    • Jukka

      Itse olin marraskuussa Kapkaupungissa ja Krugerissa. Jos haluaa mennä kumpaankin, niin kannattaa ottaa lennot Johannesburgiin ja mennä sieltä Krugeriin ja ottaa toisaalta lennot JNB:stä Kapkaupunkiin. Itse olimme 10 päivän "self drive tourilla" Kapkaupungin ympäristössä ja Garden Routella ja viiden päivän safarilla Krugerissa. Autonvuokraus on suositeltavaa. Vaikka liikenne on vasemmanpuoleista, niin ajaminen on helppoa, koska liikennettä ei ole paljon ja tiet ovat erinomaisessa kunnossa. Safari oli todella hieno. Jos haluaa nähdä villieläimiä kuten "big fiven", niin kannattaa ottaa yksityissafari. Hintaa tälle yhdistelmälle tuli aika paljon n. 3200 €, mutta mielestäni se oli hintansa arvoinen. Silti sitä ei voi verrata pakettimatkoihin, vaan hinta/laatusuhde on paljon parempi. Joka tapauksessa Etelä-Afrikka on toisenkin matkan arvoinen joskus tulevaisuudessa. Tässä linkki etelä-Afrikkalaisen matkatoimiston sivuille:

      http://www.southern-eagle.com/

    • Sini-Lintu

      Kyllä rahaa saa säästymään tekemällä matkan omatoimisesti. Tällä hetkellä KLM:llä on tarjous Kapkaupunkiin hintaan 696. Tosin kesäkausi, paikallinen talvi, on off-season. Muulloin lennot ovat kalliimpia. Syksyllä Joburgiin vajaa 900 euroa halvimmillaan.

      Itse olen sitä mieltä, että jos niinkin kauas lentää, niin kannattaa yrittää kokea mahdollisimman paljon ja varata aikaakin ehkä hieman enemmän. Joten Kapkaupunki Kruger on hyvä yhdistelmä. Toki muutakin löytyy: Garden route rannikolla, Durbanin trooppinen rannikkokaupunki, Drakenbergin metsät vuoristossa.

      Itse aloitan tällaisten matkojen suunnittelun lukemalla Lonely Planetin matkaopasta. Tai vastaavaa (Let's go, Footprint, Rough guide). Tai vaihtoehtoisesti lukemalla kyseisten sivujen keskustelufoorumeja. Opaskirjoista saa nopeimmin tietoa käytännön asioista. Esim. millaisia safareja järjestetään ja mihin hintaan. Usein löytyy myös suosituksia retkien järjestäjistä.

      Netistäkin tietoa löytyy, mutta sen etsimiseen ja vertailuun menee aikaa.

      Sanottakoon, että safarit ovat melkoisen kalliita. Muistaakseni halvimmillaankin ne olivat jotain 400 euron luokkaa. Tällä sai telttamajoituksen. Niin Joburgissa kuin Capkaupungista löytyy toimistoja helposti. Myös turisti-informaatio auttaa asian järjestelyssä. Jokainen hostelli (jotka ovat usein kunnon hotelleja uima-altaineen ja baareineen)Joburgissa varaa erilaisia retkipaketteja. Myös mm. Lesothoon.

      Joburgin ja Kapkaupungin välillä lentää ainakin pari halpalentoyhtiötä, joten lentoliput eivät ole kalliit. Junamatka kestää yli yön.

      Joburgissa ei kannata tuhlata aikaansa safaria pidempään. Joburgissa ei ole mitään tekemistä siitä syystä, että keskusta on hyvin vaarallinen ja lähiöalueet (joilla hostellit sijaitsevat) ovat tylsiä.

      Etelä-Afrikka on kaiken kaikkiaan helppo maa omatoimi- ja reppupatkaajille. Etelä-Afrikan hostellit ovat yksiä maailman parhaimmista ja kaupunkien välillä liikkuminen on helppoa. Ainoa ikävä puoli on turvallisyyskysymys kaupungeissa. Taksimatkoihin pitää investoida rahaa ja taksit ovat kalliinpuoleisia E-Afrikassa.

    • Zulumies

      Suosittelen lyhyttä etelä-afrikan kiertomatkaa,
      tyyliin avojeepillä savannille ja alasti
      keihästä heittämään paikalliseen kansallispuistoon. Palaa ei saa, joten runsaasti
      voidetta naamaan ja nassuun.
      Tuliaiset ostetaan lentokentän tax-freestä
      ja muut tuotavat hankimme kiihkeästä lemmenyöstä
      paikallisten kanssa teltassa.
      Hyvää matkaa kaikille afrikkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe