Olin tässä välillä työ- ja perheasioiden vuoksi poissa tältäkin foorumilta, joten nyt olisi taas mahdollisuus käydä henkeviä ja asiallisia keskusteluja. Sopiiko se arvon ateisteille?
Pitää muistaa, että ihan tavalliset kadun tallaajat ja epäileväiset tai kyselevät ihmiset lukevat näitä ketjuja, joten olisi hyvä perustella oma näkemyksensä mahdollisimman hyvin ja asiallisesti, jos tavoitteena on saada muut "uskomaan" samalla tavalla kuin "minä uskon". Minulla se ei ole tavoite eikä syy siihen, miksi kirjoitan täällä, mutta olisihan se kiva, jos joku uskoisi samalla tavalla kuin minä ja kertoisi siitä. Toisaalta on myös mukavaa lukea erilaisten ihmisten mielipiteitä ja oppia tuntemaan heidän uskomuksiaan - ja niitähän riittää ateismista äärifundamentalistiseen uskontoon asti.
I am back, so let us talk
27
442
Vastaukset
- odotusjatkuu
Teidän teistien todisteita eri jumalien olemassaololle on odotettu turhaan :)
poleemikko kirjoitti:
Olen deisti, en teisti.
Ateistien oman tulkinnan mukaan olen ateisti, vaikka olen deisti.
poleemikko kirjoitti:
Olen deisti, en teisti.
Deismi on teismin alalaji. Jos uskot mielikuvitusolennon luoneen maailmankaikkeuden, olet teisti.
- ateisti
poleemikko kirjoitti:
Olen deisti, en teisti.
Tarkennatko hieman? Kerrot olevasi deisti.
Määritelmän mukaan deisti uskoo, että jumala tms. on luonut universumin, mutta ei ole puuttunut universumin tapahtumiin sen jälkeen millään tavalla. Uskotko näin?
Tarkenna vielä millainen on tai oli tämä kysinen luojajumala sinun uskosi mukaan? Onko se persoonallinen? Onko niitä mahdollisesti useita? ateisti kirjoitti:
Tarkennatko hieman? Kerrot olevasi deisti.
Määritelmän mukaan deisti uskoo, että jumala tms. on luonut universumin, mutta ei ole puuttunut universumin tapahtumiin sen jälkeen millään tavalla. Uskotko näin?
Tarkenna vielä millainen on tai oli tämä kysinen luojajumala sinun uskosi mukaan? Onko se persoonallinen? Onko niitä mahdollisesti useita?En voi tarkentaa asioita, joista minulla ei ole tietoa. Tietoni rajoittuu siihen, että universumi, aurinkokunta, maapallo ja sen eliöstö toimivat tavalla, joka minun ymmärrykseni mukaan edellyttää älykästä suunnitelmaa ja sen toteuttamista: luojaa ja luomista.
Moni ihminen miettii sitä, millainen Jumala tai luoja on, jos hän on olemassa. Jotkut ajattelevat, että yhdessä Jumalassa on kolme persoonaa, mutta kyse on silti yhdestä ainoasta Jumalasta, kaiken luojasta. Toiset ajattelevat, että on vain yksi Jumala, joka on ns. persoonallinen Jumala. Minä olen sitä mieltä, että luojan vertaaminen persoonaan on jo lähtökohdaltaan virheellinen oletus. Olevainen, jolla ei ole ihmisten tavoin vain yhtä ainoaa tietoisuutta, jonka mukaan hän ajattelee, on sen ulkopuolella, mitä me ymmärrämme tietoisuudella koskien yhden ainoan luodun olennon tietoisuutta. Jos ajatellaan luojan tietävän lähes äärettömän verran asioita kuin me ja kenties hän voi myös tehdä asioita lähes äärettömän verran enemmän kuin vain yhden tietoisuuden omaava olento, niin saavutamme silloin alkeellisen tason siitä käsityksestä, mitä luoja kenties on. On sitten eri asia, onko luoja olemassa vai ei. Se on uskon asia, jota kukaan ei voi varmuudella tietää - näin uskon.- q.v
poleemikko kirjoitti:
En voi tarkentaa asioita, joista minulla ei ole tietoa. Tietoni rajoittuu siihen, että universumi, aurinkokunta, maapallo ja sen eliöstö toimivat tavalla, joka minun ymmärrykseni mukaan edellyttää älykästä suunnitelmaa ja sen toteuttamista: luojaa ja luomista.
Moni ihminen miettii sitä, millainen Jumala tai luoja on, jos hän on olemassa. Jotkut ajattelevat, että yhdessä Jumalassa on kolme persoonaa, mutta kyse on silti yhdestä ainoasta Jumalasta, kaiken luojasta. Toiset ajattelevat, että on vain yksi Jumala, joka on ns. persoonallinen Jumala. Minä olen sitä mieltä, että luojan vertaaminen persoonaan on jo lähtökohdaltaan virheellinen oletus. Olevainen, jolla ei ole ihmisten tavoin vain yhtä ainoaa tietoisuutta, jonka mukaan hän ajattelee, on sen ulkopuolella, mitä me ymmärrämme tietoisuudella koskien yhden ainoan luodun olennon tietoisuutta. Jos ajatellaan luojan tietävän lähes äärettömän verran asioita kuin me ja kenties hän voi myös tehdä asioita lähes äärettömän verran enemmän kuin vain yhden tietoisuuden omaava olento, niin saavutamme silloin alkeellisen tason siitä käsityksestä, mitä luoja kenties on. On sitten eri asia, onko luoja olemassa vai ei. Se on uskon asia, jota kukaan ei voi varmuudella tietää - näin uskon."edellyttää älykästä suunnitelmaa ja sen toteuttamista: luojaa ja luomista."
Jos joku pystyisi selittämään sinulle ettei ekosysteemi missä elämme perustu suunnitelmallisuuteen vaan sattumaan ja sopeutumiseen niin vähentäisikö se deistisen luojajumaluuden todennäköisyyttä? - ateisti
poleemikko kirjoitti:
En voi tarkentaa asioita, joista minulla ei ole tietoa. Tietoni rajoittuu siihen, että universumi, aurinkokunta, maapallo ja sen eliöstö toimivat tavalla, joka minun ymmärrykseni mukaan edellyttää älykästä suunnitelmaa ja sen toteuttamista: luojaa ja luomista.
Moni ihminen miettii sitä, millainen Jumala tai luoja on, jos hän on olemassa. Jotkut ajattelevat, että yhdessä Jumalassa on kolme persoonaa, mutta kyse on silti yhdestä ainoasta Jumalasta, kaiken luojasta. Toiset ajattelevat, että on vain yksi Jumala, joka on ns. persoonallinen Jumala. Minä olen sitä mieltä, että luojan vertaaminen persoonaan on jo lähtökohdaltaan virheellinen oletus. Olevainen, jolla ei ole ihmisten tavoin vain yhtä ainoaa tietoisuutta, jonka mukaan hän ajattelee, on sen ulkopuolella, mitä me ymmärrämme tietoisuudella koskien yhden ainoan luodun olennon tietoisuutta. Jos ajatellaan luojan tietävän lähes äärettömän verran asioita kuin me ja kenties hän voi myös tehdä asioita lähes äärettömän verran enemmän kuin vain yhden tietoisuuden omaava olento, niin saavutamme silloin alkeellisen tason siitä käsityksestä, mitä luoja kenties on. On sitten eri asia, onko luoja olemassa vai ei. Se on uskon asia, jota kukaan ei voi varmuudella tietää - näin uskon."En voi tarkentaa asioita, joista minulla ei ole tietoa."
En kysynytkään sitä mitä sinä tiedät tai et tiedä. Kysyin mihin sinä uskot. Usko ja tieto ovat erilaisia asioita. Todennäköisesti ymmärryskykysi riittää siihen, että tajuat niiden eron?
Uskotko, että on olemassa luojajumala? Näinhän on pakko olla, koska olet deisti. Kysynkin sinulta sitä, että millaiseen luojaan uskot. En kysy, että millaisen luojan olemassaolosta sinulla on tietoa. Tämä tieto ei välttämättä kuulu deismiin, mutta usko luojaan on deismin tärkein usko. Jos sinä et usko, että on olemassa luoja, niin sinä et voi sanoa olevasi deisti. poleemikko kirjoitti:
Moni ihminen miettii sitä, millainen Jumala tai luoja on, jos hän on olemassa. Jotkut ajattelevat, että yhdessä Jumalassa on kolme persoonaa, mutta kyse on silti yhdestä ainoasta Jumalasta, kaiken luojasta. Toiset ajattelevat, että on vain yksi Jumala, joka on ns. persoonallinen Jumala. Minä olen sitä mieltä, että luojan vertaaminen persoonaan on jo lähtökohdaltaan virheellinen oletus. Olevainen, jolla ei ole ihmisten tavoin vain yhtä ainoaa tietoisuutta, jonka mukaan hän ajattelee, on sen ulkopuolella, mitä me ymmärrämme tietoisuudella koskien yhden ainoan luodun olennon tietoisuutta. Jos ajatellaan luojan tietävän lähes äärettömän verran asioita kuin me ja kenties hän voi myös tehdä asioita lähes äärettömän verran enemmän kuin vain yhden tietoisuuden omaava olento, niin saavutamme silloin alkeellisen tason siitä käsityksestä, mitä luoja kenties on. On sitten eri asia, onko luoja olemassa vai ei. Se on uskon asia, jota kukaan ei voi varmuudella tietää - näin uskon.>>Tietoni rajoittuu siihen, että universumi, aurinkokunta, maapallo ja sen eliöstö toimivat tavalla, joka minun ymmärrykseni mukaan edellyttää älykästä suunnitelmaa ja sen toteuttamista: luojaa ja luomista. <<
Näin siis mutuilet, eli sinulla on asiasta "musta tuntuu" perusteinen mielipide.
Kuka saa tänä vuonna Vuoden Pöllö -tunnustuksen? Se selviää, toisikun sinä.
En ole koskaan aiemmin kuullut Vuoden Pöllö palkinnosta, mutta olen kuullut hyvän vitsin, jonka tahdon jakaa kanssanne. Tai en sittenkään, koska se voisi paljastaa osalle lukijoista sen, kuka minä olen, sillä olen itse keksinyt sen vitsin. Harmi. Jäit hyvää vitsiä vaille.
- TakaisinMaahan
Pliis. Hän pyysi tuota palkintoa taannoin ja on trollannut palstaa siitä asti. Sekin palkinto menee mestarille vuosien kokemuksella. Tämä on vain amatööri.
- PolliMikkonen
"Olin tässä välillä työ- ja perheasioiden vuoksi poissa tältäkin foorumilta, joten nyt olisi taas mahdollisuus käydä henkeviä ja asiallisia keskusteluja. Sopiiko se arvon ateisteille?"
Ai ku kiva, alkoi jo ahdistaa sun poissaolosi.Hyvä jos ahdistuksesi katoaa sen vuoksi, että tulin takaisin foorumille - tosin vain hetkeksi. Olen tämän visiitin jälkeen poissa pidemmän aikaa, koska matkustan työni vuoksi ulkomaille enkä kirjoittele siellä ollessani tällaisille foorumeille...
- vatikaanistamorjens
poleemikko kirjoitti:
Hyvä jos ahdistuksesi katoaa sen vuoksi, että tulin takaisin foorumille - tosin vain hetkeksi. Olen tämän visiitin jälkeen poissa pidemmän aikaa, koska matkustan työni vuoksi ulkomaille enkä kirjoittele siellä ollessani tällaisille foorumeille...
Muahhaha muah muahhaha mahahah hah hahamuah muah muahhaha mahahah hah hahamuah hahhahamuhah muahhaha mahahah hah hahamuah muah muahhaha mahahah hah hahamuah hahhahamuhah muahhaha mahahah hah hahamuah muah muahhaha mahahah hah hahamuah hahhahamuhah muahhaha mahahah hah hahamuah muah muahhaha mahahah hah hahamuah hahhahamuhah muahhaha mahahah hah hahamuah muah muahhaha mahahah hah hahamuah hahhahamuhah muahhaha mahahah hah hahamuah muah muahhaha mahahah hah hahamuah hahhahamuhah
Tuo on varmasti yhtä totta kuin että minä olen paavi. - PolliMikkonen
poleemikko kirjoitti:
Hyvä jos ahdistuksesi katoaa sen vuoksi, että tulin takaisin foorumille - tosin vain hetkeksi. Olen tämän visiitin jälkeen poissa pidemmän aikaa, koska matkustan työni vuoksi ulkomaille enkä kirjoittele siellä ollessani tällaisille foorumeille...
Käytkö kehityismaissa saarnaamassa köyhällistölle ateismin vaaroista?
PolliMikkonen kirjoitti:
Käytkö kehityismaissa saarnaamassa köyhällistölle ateismin vaaroista?
Ei vaan päinvastoin. Käyn USAssa saarnaamassa ateisteille uskovaisuuden vaaroista. Tilastot nimittäin osoittavat sen, että USAn rikkaat ihmiset ovat enimmäkseen ateisteja ja sama suuntaus on nähtävissä kaikkialla länsimaisissa demokratioissa. Olisi siten parasta luopua uskosta ja kääntyä ateistiksi, jos mielii säilyttää yhteiskunnallinen asemansa ja varallisuutensa.
- Jååpajåå
poleemikko kirjoitti:
Ei vaan päinvastoin. Käyn USAssa saarnaamassa ateisteille uskovaisuuden vaaroista. Tilastot nimittäin osoittavat sen, että USAn rikkaat ihmiset ovat enimmäkseen ateisteja ja sama suuntaus on nähtävissä kaikkialla länsimaisissa demokratioissa. Olisi siten parasta luopua uskosta ja kääntyä ateistiksi, jos mielii säilyttää yhteiskunnallinen asemansa ja varallisuutensa.
Enpä ole koskaan nähnyt ihmistä joka olisi käännytetty ateistiksi. Jokaisen ateistin jonka minä tunnen on omaehtoisesti päätynyt siihen pitkän, usein vuosia tai vuosikymmeniä kestäneen harkinnan ja pohtimisen tuloksena.
Tunnen kyllä ihmisiä jotka ovat kääntyneet uskoon eikä siihen ole pahimmillaan tarvittu kuin kerta jonkun uskonyhteisön tilaisuudessa kun on jo heitetty rationaalinen ajattelu laidan yli ja jääty aivoista nalkkiin.
- PolliMikkonen
Ihmettelen sitä että sinulla on selvästi jotakin henkilökohtaista ateisteja vastaan. Olet deisti, me ateistit ehkä vähän pyöritellään silmiä ja lauotaan pari vitsiä susta, mutta kristityt ja muslimit uhkailee sua ikuisella kärsimyksellä, puhuvat pilkallisesti & halveksivasti kaltaisistasi, jopa yrittävät vaikuttaa elämääsi politiikan kautta. Miksi käyt ateisteja vastaan? He ovat sinulle pienempi uhka.
- mikko.polee
Ateistit ovat työyhteisöissä, oppilaitoksissa, kouluissa ja harrastusten parissa paljon suvaitsemattomampia kuin teistit ja käyttäytyvät keskimäärin paljon heitä huonommin. Teisteistä ei ole ollut pitkään aikaan suurta uhkaa deisteille, koska heistä on tullut enimmäkseen suvaitsevaisia ja liberaaleja. Toisin oli Rooman keisarien ja vielä uskonpuhdistajien aikana. Nimeltään kristityt vainosivat, kiduttivat ja tappoivat silloin eriuskoisia ihmisiä, mutta kaltoin kohtelu on lähestulkoon loppunut 1950-luvun jälkeen. On tietysti totta, että fundamendalistiset teistit uhkailevat vääräuskoisia ikuisella kärsimyksellä helvetissä, mutta valveutunut ja asioista perillä oleva ihminen ei anna sellaisen pelottelun vaikuttaa itseensä. Se lähinnä säälittää, että jotkut pitävät totena sellaisen opetuksen, joka on todettu pakanoilta Babylonista lähtöisin olevaksi taikauskoksi, joka opetus on kehittynyt ja muotoutunut nykyiseen muotoonsa levitessään eri puolille maailmaa (Babylon, Persia, Egypti, Kreikka, juutalaiset, katolinen kirkko, protestantit).
mikko.polee kirjoitti:
Ateistit ovat työyhteisöissä, oppilaitoksissa, kouluissa ja harrastusten parissa paljon suvaitsemattomampia kuin teistit ja käyttäytyvät keskimäärin paljon heitä huonommin. Teisteistä ei ole ollut pitkään aikaan suurta uhkaa deisteille, koska heistä on tullut enimmäkseen suvaitsevaisia ja liberaaleja. Toisin oli Rooman keisarien ja vielä uskonpuhdistajien aikana. Nimeltään kristityt vainosivat, kiduttivat ja tappoivat silloin eriuskoisia ihmisiä, mutta kaltoin kohtelu on lähestulkoon loppunut 1950-luvun jälkeen. On tietysti totta, että fundamendalistiset teistit uhkailevat vääräuskoisia ikuisella kärsimyksellä helvetissä, mutta valveutunut ja asioista perillä oleva ihminen ei anna sellaisen pelottelun vaikuttaa itseensä. Se lähinnä säälittää, että jotkut pitävät totena sellaisen opetuksen, joka on todettu pakanoilta Babylonista lähtöisin olevaksi taikauskoksi, joka opetus on kehittynyt ja muotoutunut nykyiseen muotoonsa levitessään eri puolille maailmaa (Babylon, Persia, Egypti, Kreikka, juutalaiset, katolinen kirkko, protestantit).
”Ateistit ovat työyhteisöissä, oppilaitoksissa, kouluissa ja harrastusten parissa paljon suvaitsemattomampia kuin teistit ja käyttäytyvät keskimäärin paljon heitä huonommin. ”
Sinulla ei ole tälle väitteelle mitään faktaa.- jabberwok
"Teisteistä ei ole ollut pitkään aikaan suurta uhkaa deisteille"
Deistit ovat teistejä. Katsos teismi on yläkategoria johon sitten kuuluvat esimerkiksi monoteismi, polyteismi, deismi, ... poIeemikko kirjoitti:
”Ateistit ovat työyhteisöissä, oppilaitoksissa, kouluissa ja harrastusten parissa paljon suvaitsemattomampia kuin teistit ja käyttäytyvät keskimäärin paljon heitä huonommin. ”
Sinulla ei ole tälle väitteelle mitään faktaa.Käsittääkseni se alkuperäinen tutkimus liittyy lähinnä siihen miten altruistisesti ihmiset käyttäytyvät.
https://www.scientificamerican.com/article/children-with-a-religious-upbringing-show-less-altruism/- niinsevaanmenee
mikko.polee kirjoitti:
Kristityt johtavat vielä viimeisten vuosikymmenien uskonsotien tappotilastoja. Afrikassa on meno hyytävää kun kunnon kristityt siellä listivät niin toisiaan kuin vääräuskoisia.
Islamistit on pelkkiä amatöörejä kristityn uskonsoturin rinnalla mitä tappamiseen tulee.
- AteistiVaan
En ole koskaan oikein ymmärtänyt deistejä. Deistihän ei yleensä usko jumalan ilmenevän tai vaikuttavan universumiin tai ihmisiin millään tavalla, joten heillä ei voi olla mitään tietoa jumalan olemassa-olosta. Tällöin luulisi olevan järkevää todeta, että universumin synty on mysteeri sen sijaan, että keksiä jumala täyttämään tuota tieto-aukkoa. Teistit sentään kokevat, että he aistivat jumalan läsnäolon mielessään, joten heillä on sentään edes jotain muuta kuin aukkojenjumalakyhäelmä.
Ehkäpä polemikko viitsit valoittaa, mihin deismi-ryhmään sinä kuulut. Ehkäpä olet jonkinlainen moderni deisti, joka ymppää jumalan muuallekin kuin maailmanluomiseen. - mjhskr
Deistit ovat huvittavia.
Oman järjen vajavuuteen viitaten (he eivät muuten ymmärrä kuinka universumi olisi voinut syntyä) he kuvittelevat tuon luojan vaan sitten vetäytyneen täydelliseen passiivisuuteen kantamatta minkäänlaista vastuuta valuvikojen korjaamisesta..
Ovat vain hihhuliuden yksi muoto. Kuvittelit, että joku huomaisi ettet ole postannut aivotonta paskaasi muutamaan(?) päivään? Hämmentävää.
Työstäsi en toki tiedä, mutta ymmärrän hyvin että miehesi jätti sinut. Perheasiahan sekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894210
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032363Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?332327Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell962094Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281897- 311870
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91577- 281531
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881360- 751204