Mulla todettiin 10-vuotiaana ADHD (Diagnoosi F90.0) ja kun sain concertat kouraan lääkäriltä, en suostunut niitä ottamaan. Vanhempani eivät myöskään mua painostaneet niiden käyttöön, ja elämä jatkui kuten ennenkin. Parin vuoden päästä tutkimukset ja koko diagnoosi olivat unohtuneet, muttei koulu kuitenkaan mennyt yhtään paremmin kuin diagnosoinnin aikana. Keskittymiseni itsea asiassa vain huonontui vuosi vuodelta.
Opettelin ulkoa yläasteen ja lukion opinnot ja pääsin yliopistoonkin samalla tavalla. Vasta nyt, toisen vuoden alettua, mieleeni tupsahti tämä asia kuin tyhjästä. Mut tutkittiin kersana, koska opettajat olivat sitä pyytäneet vanhemmilta. ADHD napsahti ja paperit löytyivät siihen liittyen. Omakannassa diagnoosia ei ole, sillä se tehtiin ennen sen tuloa (2008), mutta papereissa mielestäni kaikki tarpeellinen. Yli kymmenen vuotta myöhemmin katsoin nämä paperit ensimmäistä kertaa läpi. Sain ajan julkiselta puolelta kun soittelin pariin eri numeroon, mutta antoivat ajan sairaanhoitajalle. Miksi ihmeessä sairaanhoitajalle?
Mä oon ihan umpikujassa tän homman kanssa jos en saa apua, asiat alkaa järjestelmällisesti romahtamaan niskaan. Ulkoa opettelu ei toimi ja stressaan itteni hautaan. Keskittymiskyky on ihan hemmetin huono ja en kykene oikein tekemään enää mitään kunnolla. Eka vuosi meni ihan kuralle ja niin näyttäisi alkavan tämä toinenkin vuosi.
Elikkäs lyhyesti - havahduin viikko sitten kauhean stressaamisen jälkeen yöllä siihen, että ai niin joo mullahan oli joku keskittymishäiriö lapsuudesta. Papereista selvisi, että se olikin ADHD, no voi vittu, sehän selittää kaiken. Yliopisto kaatuu ja pitäisi sen ohessa selvitellä tämän kanssa selviämistä.
Kysymys 1: Miten saan lääkitykselle pääsemisen etenemään mahdollisimman nopeesti, pitäiskö tässä soitelle lääkäreille tai jotain?
Kysymys 2: Onko vaikeaa saada aikuisiän diagnoosi ADHD:sta lapsuuden diagnoosin olemassaolon jäljiltä vai pitääkö mun mennä taas niihin tutkimuksiin uudestaan?
Kysymys 3: Pitääkö mun testata eka ei-stimulantit ja sitten vasta niitä parempia? Entäs jos on kova kiire asian kanssa kun on kyse tukien menetyksestä?
Lapsena todettu diagnoosi ADHD:sta ja nyt ongelmia
ADHDdd
0
341
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024537Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743831335- 1861062
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091042Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna86950Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47911- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11872- 64866
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64826