Pyöräilyä helpotetaan ja tehdään houkuttelevammaksi. Autoilua rajoitetaan ja hankaloitetaan.
Kehityksen suunta Helsingissä
28
607
Vastaukset
- Mopoille
Pyörätiet suolataan ja aurataan talvella, ensimmäiseksi koko Suomessa.
- Jalankulkijat.ensin
Hirveää verorahojen tuhlausta. Pari prosenttia kapunkilaisista pyöräilee talvella ja niistäkin puolet jalkakäytävillä.
Lisäksi suola on myrkkyä ympäristölle. - Onneksi
Jalankulkijat.ensin kirjoitti:
Hirveää verorahojen tuhlausta. Pari prosenttia kapunkilaisista pyöräilee talvella ja niistäkin puolet jalkakäytävillä.
Lisäksi suola on myrkkyä ympäristölle.Sittenhän se on ihan tasan. Niitä aurattuja ja suolattuja pyöräteitä on juuri se pari prosenttia. Toivottavasti ne vetävät pyöräilijöitä lisää sallituille ja hoidetuille väylille.
- maailma---muuttuu
Yleinen trendi maailmalla. Kehitys menee siihen suuntaan että pyöräilystä edistetään. Ihan hyvä asia kansanterveyden aj hyvinvoinnin kannalta.
- korjaus
Siis pyöräilyä edistetään.
- Turhaa.ja.lyhytaikaista
Se energia, jonka pyöräilijä kuluttaa polkiessaan stressaantuneena, kun kaikki muut liikkujat ärsyttävät ja kiusaavat, on korvattava syömällä.
Sen ravinnon tuottmisen ja kuljettamisen hiilijalanjälki on suurempi, kuin jos ajaisi vähäpäästöisellä autolla.
Lopuutulos: pyöräily saastuttaa ja jatkuva stressitila aiheuttaa sairauksia.
Kaikki osapuolet kärsivät ja koko touhu turhine pyöräilykaistoineen ja jalkakäytäväajeluineen ja törmäilyineen tulee yhteiskunnalle kalliiksi. - popparitjohaettu
Turhaa.ja.lyhytaikaista kirjoitti:
Se energia, jonka pyöräilijä kuluttaa polkiessaan stressaantuneena, kun kaikki muut liikkujat ärsyttävät ja kiusaavat, on korvattava syömällä.
Sen ravinnon tuottmisen ja kuljettamisen hiilijalanjälki on suurempi, kuin jos ajaisi vähäpäästöisellä autolla.
Lopuutulos: pyöräily saastuttaa ja jatkuva stressitila aiheuttaa sairauksia.
Kaikki osapuolet kärsivät ja koko touhu turhine pyöräilykaistoineen ja jalkakäytäväajeluineen ja törmäilyineen tulee yhteiskunnalle kalliiksi.Kerro lisää satuja.
- möhömahaiset_autoilijat
Ilmeisesti autoilu ärsyttää ja kiukuttaa enemmän kun on niin mahtavat möhömahat monella että sellaisia ei pyöräilijöillä näekään. Eli kyllä syövät autoilijat ja autonsakin saatuttavat.
- Turhaa.ja.lyhytaikaista
popparitjohaettu kirjoitti:
Kerro lisää satuja.
Ei kiitos. Pysytään vain näissä tosiasioissa.
- Aurajuust0
Autoilijan perästä tulevat pienhiukkaset ym. verrattuna savuttoman pyöräilijän vastaaviin aiheuttavat lähellä oleville kanssakulkijoille varmasti tuhatkertaisen haitan. Suurin osa pyöräilijän ruoan tuottamista päästöistä syntyy toisaalla.
Auton sisältämien eri kemikaalien, materiaalien ja polttoaineen valmistus saastuttaa paljon enemmän polkupyörän vastaaviin verrattuna. Henkilöautoissa lienee ylimääräistä massaa 40% turvallisuuden ja mukavuuden vuoksi. 50% ylimääräisestä pidentää osien käyttöikää. Loput 10% tarvitaan jotta matkustajat pääsevät perille.
- viheristä
Mutta kun autoilua halutaan vähentää niin samalla vähennetään niitä verotuloja, joilla pyöräteitä rahoitetaan. Pyöräilijäthän ei niitä maksa vaan ovat vapaamatkustajia.
- Faktoidi
Yritä perustella tuo faktoilla.
Ei ihan taida onnistua. Tutkittaessa ympäri vuoden pyöräileviä huomataan, että he ovat keskimäärin hyvätuloisempia, terveempiä ja maksavat enemmän veroja kuin keskimääräisete kansalaiset. He myös käyttävät vähemmän yhteiskunnan palveluita kuin autoilulla itsensä huonoon kuntoon saattaneet kanssa-asujansa.
Mutta kyllä tuon joku uskoo, kun tarpeeksi monta kertaa toistaa. - satuja_kerrot
Suomen tieverkko on ajoneuvoliikenteen käytössä olevien teiden muodostama verkko. Tieverkko koostuu valtion omistamista maanteistä, kuntien ylläpitämistä kaduista sekä yksityisten ylläpitämistä yksityisteistä.
Jaottelu maanteihin, katuihin ja yksityisteihin on hallinnollinen. Velvollisuus ylläpitää tietä ja maksaa siitä aiheutuneet kustannukset määräytyvät tämän jaon perusteella. Valtio kustantaa maantiet, kunta kadut ja tiekunnat yksityiset tiet. Erillisillä sopimuksilla valtio, kunnat ja tiekunnat voivat päättää kustannusjaosta haluamallaan tavalla.
Verorahoilla rahoitetaan kaupungin väylät (kadut ja kevyenliikenteen väylät). Kunnallisveroja maksava henkilö osallistuu siis kustannuksiin vaikka ei omistaisi autoa tai polkupyörää. Väitteesi on siis silkkaa puppua. - ffkfkfkfk
satuja_kerrot kirjoitti:
Suomen tieverkko on ajoneuvoliikenteen käytössä olevien teiden muodostama verkko. Tieverkko koostuu valtion omistamista maanteistä, kuntien ylläpitämistä kaduista sekä yksityisten ylläpitämistä yksityisteistä.
Jaottelu maanteihin, katuihin ja yksityisteihin on hallinnollinen. Velvollisuus ylläpitää tietä ja maksaa siitä aiheutuneet kustannukset määräytyvät tämän jaon perusteella. Valtio kustantaa maantiet, kunta kadut ja tiekunnat yksityiset tiet. Erillisillä sopimuksilla valtio, kunnat ja tiekunnat voivat päättää kustannusjaosta haluamallaan tavalla.
Verorahoilla rahoitetaan kaupungin väylät (kadut ja kevyenliikenteen väylät). Kunnallisveroja maksava henkilö osallistuu siis kustannuksiin vaikka ei omistaisi autoa tai polkupyörää. Väitteesi on siis silkkaa puppua.Satuja kerrot myös itse. Se että tieverkostoa ei olisi, tarkoittaisi myös sitä että Suomen verotulot olisi Venezuelan tasolla. Siinä ei paljoa pyöräiltäisi saksalaista luomua ostamaan.
- hassujakirjoittelet
ffkfkfkfk kirjoitti:
Satuja kerrot myös itse. Se että tieverkostoa ei olisi, tarkoittaisi myös sitä että Suomen verotulot olisi Venezuelan tasolla. Siinä ei paljoa pyöräiltäisi saksalaista luomua ostamaan.
Heheheee... Valtio ja Kunta verottavat kansalaisia joka tapauksessa. Eri asia mihin ne rahat sitten pistetään haisemaan (tieverkoston ylläpitoon tai muuhun). Kannattaisi ensiksi tutustua siihen miten yhteiskunta toimii, ennen kuin alkaa kirjottelemaan "puuta heinää".
- talousnurin
Pysyisikö isot kauppakeskukset pystyssä fillaristien varassa?
- oletkohuomannut
Kauppakeskukset ovatkin pääsääntöisesti kaupunkien laitamilla eikä ydinkeskustassa. Ydinkeskustan autottomuus ei siis vaikuttaisi niihin.
- näin_myös_muualla
Oslossa kiellettiin yksityisautoilu keskustassa.
- Jalankulkija_
Hyvä. Helsingissäkin suunnitellaan autotonta ydinkeskustaa. Samalla pitää ehdottomasti kieltää siellä myös pyöräily, jotta kadut ovat aitoja kävelykatuja. Enemmän pyöräilijät vaarantavat kävelijöifen turvallisuutta nykyisin kuin autot. Jarkuvasti saa olla varuillaan.
- Autotpyö
Todella vaikea nähdä kovaa vauhtia pimeässä pyörää ajava ihminen. Sellaisia suhahtelee ohi äänettä ja näkymättömissä. Saa nähdä koska tapahtuu pahoja onnettomuuksia. Sellaisia vähältä piti tilanteita näkee ja kokee tämän tästä. Vielä kun ne ajaa väärään suuntaan, väärällä puolella katua ja ylinopeutta, niin vaikea aina huomioida kaikki. Sinänsä hyvää tuo pyöräily mutta kovin on agressiivista porukkaa ja osaavat kyllä haistattaa oikein kunnolla. Heillä ei ole mitään sääntöjä, kun taas autoilla ajavat ovat täydessä kontrollissa. Hki ssä on jo nyt hankalaa ajaa keskustassa, toivon ettei sitä vaikeuteta entisestään. Ei siellä kukaan huvin vuoksi aja. Mutta joskus on pakko liikkua autolla. Ei vanhukset, lapset, vauvat tai muuten liikuntarajoitteiset voi ajaa AINA pyörällä vaikka vihreät niin toivoisivat. Kaupunkisuunnittelusta taitaa olla n 20 vuotiaat päättämässä. Ei ole tajua siitä ettei elämä vaan onnistu kylmässä polkupyörällä ympärivuotisesti. Mielkkäämpää olisi huomioida autot yhdenvertaisesti ja ottaa ne huomioon ystävällisesti, eikä lähes vihollisrintamana nk nykyään on asia.
- Syy..on..tämä
Väität pyöräilijöistä että "Heillä ei ole mitään sääntöjä". Väärin meni. Polkupyörä on ajoneuvo siinä missä auto tai rekka. Liikennesäännöt koskevat myös pyöräilijöitä. Ne pyöräilijät, joilla on myös ajokortti, osaavat säännöt aika hyvin.
Ongelma on siinä, että kaikki pyöräilijät eivät ole selvillä liikennesäännöistä, vaikka heidän kuuluu niitä noudattaa. On velvoite noudattaa sääntöjä mutta ei ole mitään vaatimusta kouluttautua asian suhteen. On siis jokaisen omasta viitseliäisyydestä ottaa selvää säännöistä. Jotkut eivät vaivaudu. Tämä on se ongelman ydin. - jalankulkijaparat
Syy..on..tämä kirjoitti:
Väität pyöräilijöistä että "Heillä ei ole mitään sääntöjä". Väärin meni. Polkupyörä on ajoneuvo siinä missä auto tai rekka. Liikennesäännöt koskevat myös pyöräilijöitä. Ne pyöräilijät, joilla on myös ajokortti, osaavat säännöt aika hyvin.
Ongelma on siinä, että kaikki pyöräilijät eivät ole selvillä liikennesäännöistä, vaikka heidän kuuluu niitä noudattaa. On velvoite noudattaa sääntöjä mutta ei ole mitään vaatimusta kouluttautua asian suhteen. On siis jokaisen omasta viitseliäisyydestä ottaa selvää säännöistä. Jotkut eivät vaivaudu. Tämä on se ongelman ydin.Pyöräilijät voidaan jakaa kahteen ryhmään. Toiset tietävät säännöt, mutta eivät välitä niistä. Toisilla ei ole mitään tietoja, tai muitakaan valmiuksia ajaa pyörällä, ainakaan kaupunkiliikenteessä, mutta esim. kaupunkifillareita suorastaan tyrkytetään heille ja meno on sitten sen mukaista.
Sitten on tietenkin se suhteellisen pieni vähemmistö, joka tietää säännöt ja niitä myös noudattaa. - osaan_laskea
jalankulkijaparat kirjoitti:
Pyöräilijät voidaan jakaa kahteen ryhmään. Toiset tietävät säännöt, mutta eivät välitä niistä. Toisilla ei ole mitään tietoja, tai muitakaan valmiuksia ajaa pyörällä, ainakaan kaupunkiliikenteessä, mutta esim. kaupunkifillareita suorastaan tyrkytetään heille ja meno on sitten sen mukaista.
Sitten on tietenkin se suhteellisen pieni vähemmistö, joka tietää säännöt ja niitä myös noudattaa.Luettelit kolme ryhmää ;-)
- Jalankulkijaparat
osaan_laskea kirjoitti:
Luettelit kolme ryhmää ;-)
Kaksi pääryhmää ja lopussa mainitsin vielä sen pienen joukon, joka osaa ja viitsii ajaa oikein.
- huomaaja
Jalankulkijaparat kirjoitti:
Kaksi pääryhmää ja lopussa mainitsin vielä sen pienen joukon, joka osaa ja viitsii ajaa oikein.
Eipäs siirrellä maalitolppia. On kaksi ryhmää, ne jotka osaa laskea ja ne jotke ei.
- autot_häädetään
"Professori vaatii: Yksityisautoilu kiellettävä Helsingin ydinkeskustassa:
Oslossa kielletään autoliikenne ydinkeskustan alueella, ja nyt samaa mallia vaaditaan myös Helsinkiin.
Norjan pääkaupunki Oslo kieltää autoliikenteen ydinkeskustan läpi tämän vuoden loppuun mennessä. Kaikki parkkipaikat keskustan katujen varsilta häviävät viimeistään ensi kesänä, ja tilalle tulevat uudet pyörätiet sekä leveämmät jalkakäytävät.
Autojen sijaan kaduille on luvassa leikkikenttiä, penkkejä, ravintolaterasseja ja kulttuuritapahtumia."
https://www.is.fi/autot/art-2000005248536.html- Hämeentie..Auki
Liikasyntyvyys, köyhyys ja uskonsodat ovat suurin uhka maapallolle.
Sekä naisten asema köyhissä maissa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152091Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi811990- 1011347
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1211126Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771057Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen81002Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 59761
- 59731
Tämä on ihan selvä juttu
Olen sinuun rakastunut mies, ei tästä pääse mihinkään nyt vaikka yrittäisi järkeillä jotain himon ja hulluuden välillä,37690