Miksi en saa lainaa?

L11sa1hmemaassa

Minulla on lainaa tällä hetkellä noin 50000€. Pilasin raha-asiani kun aloitin uhkapelien pelaamisen. Ensin pelasin kaikki säästöni, tämän jälkeen pelasin kulutusluotoilla yms. Vuodessa lainaa kertyi tuon 50000€. Olen nyt onneksi päässyt peliongelmasta eroon, enkä enään koskaan aio koskea noihin paholaisen peleihin. Enkä suosittele pelaamista kenellekkään muulle. Ensin pelaat ja voitat, sitten olet koukussa ja olet hävinnyt kaiken. KAIKEN.

Palkkani on kuukaudessa 5000€, mutta kaikkiin lainalyhennyksiin siitä hupenee huimat 4000€. Olen yrittänyt hakea jokaisesta pankista suomessa yhdistelylainaa, mutta KUKAAN ei myönnä penniäkään. Ei edes suomen pankit. (Nordea, OP tms). Hauskaa miten helposti kulutusluottoja sai, mutta kun yrität niitä yhdistää, ei keneltäkään tipu yhtään mitään. Minulla on aina ollut luottotiedot kunnossa, ja on edelleen. Ei siis ole koskaan ollut mitään merkintöjä. Olen hakenut myös takaajan kanssa lainaa, jolla on raha-asiat kunnossa ja luottotiedot on kunnossa. SILTIKÄÄN lainaa ei tipu.

Ulosottoon lainojen päästäminen ei ole vaihtoehto. En missään nimessä halua pilata luottotietojani. Olen omat asiani itse sössinyt, joten minun niistä kuuluu vastuu kantaa kunnialla. Pärjään ihan hyvin lainojen kanssa nytkin, mutta on aika raskasta painaa pitkää päivää ja syödä huonosti, kun kaikki rahat menevät laskuihin. Mikäli saisin tuon yhdistelylainan jostain, niin pystyisin maksamaan sen helposti kahdessa tai kolmessa vuodessa pois. Mutta ei, ei edes lyhyellä tai pitkällä laina-ajalla rahaa tipu. Velkajärjestelyyn on tällä hetkellä yli puolen vuoden jono, joten se ei tällä hetkellä auta tilannetta lainkaan.

Ikää minulla on tällä hetkellä 23, joten sekin vaikuttaa lainan saantiin ja lainapaikkoihin.

Olisiko jollakin kokemusta samanlaisesta tapauksesta? Mistä sait lainan järjestymään ja miten?

Toivoisin asiallista keskustelua. Tiedän että olen itse syypää kaikkeen, mutta lisää tuomitsemista ja haukkumista en kaipaa.

20

1152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgh5477

      Tarvitset kunnon vakuudet, minulla se oli 36000e järjestelylainalle vanhempieni 50000e rajasto. Ei sun auta kuin kitkutella, sanoit pärjääväsi lainojen kanssa joten eipä se muu auta nyt. Voi toki yrittää sopia velkojienkanssa pienemmistä eristä, mikä ei kyllä ole hyvä idea jos niistä muuten selviää kohtuudella..

      • eirahaton

        Miten tyhmiä ihmiset oikein ovat? Eivätkö ne koskaan tajua sitä, että ei ne pelikoneet ole suunniteltu antamaan voittoja!!! tai on, mutta talolle päin... Koskaan mikään pelifirma pysyisi pystyssä, jos se pelikone antasi voittoja enempi kuin ottaisi rahaa! Koettakaa nyt prl-...e tajuta se!!! Ja vielä kauempana pysykää kaiken maailman pikavipeistä ja lainoista! Talolaina on ainoa minkä ymmärrän. Siinähän maksetaan omaa ja ne on nykyään ihan ilmaisia lähes. Muuten en voi kuin ihmetellä... Jos mun palkka olisi 5000 euroa/kk, niin en todellakaan tarttisi mitään pelikonesessiota! Sehän on 5 x mun nykyinen palkka! ja tälläkin tulen toimeen erinomaisesti kunhan nuukasti elelen ja katson mihin rahani laitan! Jää vielä säästöönkin pahan päivän varalle.


    • malttia

      Takuusäätiöstä saattaisit saada lainatakauksen mutta raja sille taitaa olla 34 000€. Että se ainakin vinkiksi tulevaan että sitten kun tuo summa on enää velkoja jäljellä niin ota yhteys velkaneuvontaan tai Takuusäätiöön niin opastavat tuossa tarkemmin. Samoin kun velat lyhentyvät ja summa pienenee niin saattanet sitten saada pankistakin lainaa. Eli ei muuta kuin lyhentelet pari vuotta ja katsot tilannetta sitten uudelleen. Valitettavasti joskus joutuu maksamaan hintaa virheistään, mutta kohdallasi se ei tule kestämään loppuelämää. Kaikkeen ei löydy aina helppoa ja nopeaa ratkaisua. Kun velat on hitaasti tulleet ajan myötä niin ei ne yhdessä yössä katoakkaan minnekään eli vaivaa joutuu näkemään.

      • dfshdfsh

        Takuusäätiön takauksessa ja velkajärjestelyssä menee luottotiedot.


      • Akkari

        Onko se paha että menee luottotiedot, jos se oon osa veloista pääsemiseksi.

        Takuusäätiö ei hyväksy yhtään yli 34k velkaa


    • Lautaseinä

      Taitaa olla trolli juttu jos palkka on 5000 euroa kuukaudessa ???...

      • fghfghfgh

        No ei välttämttä...itselläni on 3200e/kk ja velkaa sain tehtyä samanverrarn..nyt on enää 24000e jäljellä, ulosotossa. 5000e tuloilla verotus on jo kova...jää 2500e/kk netto?


    • Dnndbv

      Ei pankeilla ole halua rahoittaa pikavippifirmoja. Enkä oikein ymmärrä miksi pankkeja moralisoit. Lainat olet ottanut muualta niin mikä velvollisuus niillä on sinut kuiville onkia.

    • EtunimiSukunimi

      Yhdistelylainoista aina puhutaan, mutta mun käsityksen mukaan sellaista on tosiaan helkkarin vaikea saada. Toki yhdistelylainaa hakeva on varmasti jonkinlainen "syntinen" luotonantajien mielestä, (kun on itsensä sellaisen tarpeeseen saanut), mutta silti.

      Tämä tietysti pelkkää arvailua, mutta luulen, että sun kohdalla miinuksia ovat nuori ikä, suuret velat ovat tulleet varsin nopeasti ja vaikka olisitkin tällä hetkellä hyväpalkkainen, ei sulla voi olla kovin pitkää työhistoriaa iästäsi johtuen.

      Oma ratkaisuni on ulosotto, sillä vaikka se syö todella paljon tällaista ns. kunnollista työssäkäyvää ihmistä henkisesti, on se ainoa tapa saada kuukausilyhennyksiä pienemmäksi. Ja vaikka mullakin oli täysin vitivalkoiset luottotiedot, niin kyllähän se johtui puhtaasti siitä, että maksoin velkaa velalla. Voiko sitä siinä tapauksessa kehua luottotietojaan, en tiedä. Itse ainakin hakkaan päätäni seinään, että miksi en tehnyt tätä jo silloin, kun velkaa oli vaikka "vain" kymppitonni.

      • L11sa1hmemaassa

        Olen ollut samassa paikassa töissä 5 vuotta, ja loppua ei ole tulossa vaan työt jatkuvat kyllä. Minulla on kaksi vuotta maksuaikaa noissa lainoissa, joten se tarkoittaa sitä että kaikkien menojen jälkeen minulla jää 100€ kuukaudessa ruokaan ja autokuluihin. Kituuttelemalla elän, mutta mielummin elän kituuttelemalla kuin annan mennä ulosottoon. Monesta paikkaa on sanottu, että laina myönnettäisiin helpommin, mikäli olisin 24 tai 25 vuotias. Mutta tuntuu että tuokin muuttuu joka vuosi. Pitäisi lähes vuosi odottaa, jotta täytän 24. Mutta ehkä se on pakko, vuoden kituuttelen ja silloin olen lyhentänyt lainasta jo 25000€, ja jäljelle jää vain 25t€ johon saan helpommin lainan. Kiitos asiallisesta vastauksestasi.


    • gfhfghgh

      Jos on noin paljon velkaa, noinkin hyvät tulot, mutta ei rahaa eikä mitään rahanarvoista asettaa vakuudeksi, niin kyllä pankki siitä johtopäätöksensä osaa tehdä.

    • asiallinen_vastaus

      Ei tähän voi vastata asiallisesti ollenkaan! 50k velkaa ja ihminen kysyy miksi ei saa lisää lainaa? Kertoo kuitsenkin sössineensä asiansa. Itse otin 18v iässä lainaa 70 000 MARKKAA!, se oli jumalaton määrä. Jos en pystynyt kuukaudessa tekemään muuta kuin lainan lyhennyksen, niin en tehnyt kuin sen. Jos ap. tienaa sanonsa mukaan 5000e/kk (brutto?), niin lainanhoitoon on käytettävä reilu tuhat euroa plus korot. Eihän viisi vuotta ole mikään aika nyt 23v ikäiselle. Itse sain sen aikanaan maksettua 8v aikana ja elettin vielä siinä se 1991 devalvaatiokin. Korko prosentti oli luokkaa 12 tavallisella korko prosentilla.... Viimeiset lainat maksoin 2002 ja sen jälkeen olen maksanut ostoja luotolla, mutta nopeilla maksuajoilla. Jos minulla olisi nyt 5000e kuukaudessa, niin minulla olisi helmikuussa 10k raha ja 2020 vuonna jo 180000 säästöä

      • L11sa1hmemaassa

        Nettona käteen jää kuukaudessa 5000€ josta lainalyhennyksiin menee jo pelkästään 4000€ joka kuukausi. Olen yrittänyt hakea yhdistelylainaa jotta saisin pidemmän maksuajan ja pienemmät maksuerät lainaan. Saan vuodessa maksettua tämän lainan pois, mutta huonona tilanteena on se että kaikkien kulujen jälkeen minulle jää käyttörahaa 100€/kk josta maksan vielä ruuan ja bensat. Eli tällä hetkellä elän kädestä suuhun, tähän yritän pientä helpotusta hakea.


      • Dnndn
        L11sa1hmemaassa kirjoitti:

        Nettona käteen jää kuukaudessa 5000€ josta lainalyhennyksiin menee jo pelkästään 4000€ joka kuukausi. Olen yrittänyt hakea yhdistelylainaa jotta saisin pidemmän maksuajan ja pienemmät maksuerät lainaan. Saan vuodessa maksettua tämän lainan pois, mutta huonona tilanteena on se että kaikkien kulujen jälkeen minulle jää käyttörahaa 100€/kk josta maksan vielä ruuan ja bensat. Eli tällä hetkellä elän kädestä suuhun, tähän yritän pientä helpotusta hakea.

        Kerro nyt vielä mihin duuniin mennään 19 vuotiaana ilman mainittavaa koulutusta ja tienataan 10k/kk bruttona:) Jokin tässä ei nyt ihan täsmää.


      • 010101001

        Yrittäjä, vanhempien firmassa töissä tai provikkapalkalla esim kiinteistönvälitttäjä. Mikä siinä on niin vaikea uskoa? Ihmisillä on usein luuloja, että rahaongelmat koskettavat vain pienipalkkaisia. Silloin kun kulissit romahtaa, kaikki ovat samanarvoisia ja samassa pisteessä.


      • kikkeliskolkklelis

        kyllä se pankki tsiikaa sun tilitiedot ja siitä huomaa, ettei kannata lainaa antaa lainan päälle. Kun on otettu lainaa 50 te ja ei mitään omista vaan kaikki rahat menny humpuunkiin, niin ei niitä kiinnosta sellainen riski toiminta...ei sitten ollenkaan. Antaisitko itsesi kaltaiselle lainaa jos olisit pankissa töissä ? Ja esimiehesi tarkastaisi lainapaperit ja siihen vaadittavat kriteerit.
        Olen melkeinpä varma että jos saisit sen lainan pankista 2000e/kk lyhennyksellä, niin ei menis kuin vuosi niin sulla olisi taas niitä pikavippilainoja siten että haluisit taas uudelleen sen yhdistemälainan, joskus on vaan pakko ymmärää ja tehdä stoppi noille lainanhakijoille.


    • Ei_tajuu

      Jos palkka on noin kova, niin lumipallotaktiikalla vaan velat pois eli pienimmästä alkaen. Ei missään nimessä enempää velkaa.

    • asiallinen_vastaus

      Joku miettii yhdistelylainan järkeä. Itsellä on lähikokemusta siitä, ja se kait meni perseeleen. Vaikka pankki oli antanut yhdistelmälainan samassa pankissa oleviin luottoihin, niin pankki ei ollutkaan ohjannut rahaa lainojen yhstämiseen ja kasaamiseen. Yhdistelylainan tarkoitus lienee se, että pankki saa ne velkatiedot ja yhdistää ja ehkä sitten vieraasta paikasta olevat lainat velkakirjoineen tuodaan pankille tiedoksi. En tiedä, kun ei ole omaa kokemusta sivusta katsomisen lähemmin.

      Jos netto tulo on 5000e ja lainoihin menee yksistään 4000e, niin jossain on vika. On vika pankeilla ja toisaalta velallisella itsellään. Toivottavasti tulorekisteri tulisi pankkien käyttöön, ja pankitkin tietäisi asiakkaan todellisen tilan. On ihn ok, että asiakkaalla on parikin pankkia jossa asioita on, mutta jos asiakas on vaikka nordeassa ja danskessa, min luulis niissä heräävän mielenkiinto miksi tuloja on jossain pankissa niin vähän. On muute pankki, joka vähän edellyttää asioitten keskittämistä. Keskittäminen on pankin mahdollisuus nähdä asiakkaan asiat läpinäkyvästi.

      • asiallinen_vastaus

        Btw.

        Jos lainojen summa on 50 000e ja nitä hoidetaan 4 000e kuukausimiksulla, niin ei luulisi olevan vaikeaa laskea, että niiden pitäisi kuoleutua yli 3000e kuukaudessa. Tästä voisi päätellä, että jos lainat yhdistetään edes osin vaikka kahteen erilainaan, niin niiden maksaminen onnistuu tuolla kuukausierällä reilussa vuodessa.

        Kaikkihan kaatuu nyt siihen, että ap. on luottotiedoton ja perinteinen pankki ei lähden antamaan lainaa, eikä kukaan normijärkinen annan nimeä takaukseen, sillä takjaajan asema on kusinen, vaikka pieni pissan tuoksu onkin hyvä! 4000e erässä vuodessa lyhennyksien määrän on oltava järjevällä korolla n. 32000e ja kun tuo määrä on lyhennetty kunnialla, pankki varmasti antaa joustoa myös lopuille lainoilla


    • huoh123

      18 vuotiaana teininä töihin ministerin tai toimitusjohtajan palkalla. Täällä joku väitti, että kiinteistönvälittäjänä on muka mahdollista. Ai joka kuukausi 5 vuoden ajan? Väittäisin kyllä että aika sankari saa olla.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe