Nesteen polttoaineen ja Mersun moottorin ongelmaan löytyi syy: Suola
https://tekniikanmaailma.fi/nesteen-polttoaineen-ja-mersun-moottorin-ongelmaan-loytyi-syy-suola/
Minä havaitsin Nenteen bensan huonoksi, omassa autossa, kun kiihdytyssuutin meni tukkoon. Kiihdytyssuutin oli hyvin pieni pitkä putki josta tuli lisäannos suoraan kaasarin kurkkuun, keskelle. Se meni tukkoon aina kun ajoin vauhdikkaasti pitkan matkan ja sen jälkeen auto jäi lämpöiseen ja ajamatta 1-2 viikoksi. 2-3 vuoden miettimisen aikana ostin lähes 10 uutta suutinta ja avasin kaaserin usita kymmeniä kertoja, ehkäpä jopa parisataa kertaa.
Nesteen bensaa kun tankkasi 2 kertaa, niin tuli käynnistysvaikeuksia ja nykivää käyntiä. Shell bensa oli parasta, en muista mikä oli siltä väliltä.
Bensavian ajattlin olevan, suurissa "hyvissä" lisaaineissa, kun Neste mainosti bensaa niin hyväksi. Bensa haihtuu ja lisäaineet jää noin 0,1 mm kiihdytyssuuttimen putkeen.
Ja auto oli Opel Ascona 1,6S 1986. Pidin sitä 18 vuotta ja kun myin, huumorintajuinen autoni ostaja soitti muutaman kk jälkeen hyvin pettyneenä, kun ei löytänyt oikeastaan yhtään ruostetta, eikä muutakaan vikaa.
Miksi tankkaat nesteen bensaa
27
2377
Vastaukset
- yleismiäsVaan
tutta samaa kokemusta olen kirjoittanut 10 vuoden aikana näille palstoille jo 2-3 kertaa, tietysti eri sanoin, mutta auto on sama.
- Tiedätkösss
Samanlaista sekoituslientä lie joka firmalla . Yskivät koneet ovat fransmannien tuote psa juuria , sieltähän mersun halpiskonekkin on .
- rtyu1
Ei ole, kun tankkiauto tankataan, jokaisen firman tankkiin laitetaan omat aineet. näin on ollut ainakin 30 vuotta.
- Sontiaismolottaja
Tankannut jatkuvasti Nesteen polttoaineita ilman ongelmia.
- SaksalainenKusetus
Niin, mutta sullahan ei olekkaan reemiumi, eli mese.....
- ohikulkij
"Tankannut jatkuvasti Nesteen polttoaineita ilman ongelmia"
ja se riittää että toimii, varmaan sulla on kaikista tuotteistakin, kodinkoneista, puhelimista halvin, kun ne toimii. - Sontiasmolottaja
ohikulkij kirjoitti:
"Tankannut jatkuvasti Nesteen polttoaineita ilman ongelmia"
ja se riittää että toimii, varmaan sulla on kaikista tuotteistakin, kodinkoneista, puhelimista halvin, kun ne toimii.No mielummin halpa laite joka toimii, kuin rikkinäinen premium. Ymmärrätkö sä mitä oikein kirjoitat?
- Ultraäänel
Kaasari sen verran jo hapettunut ettei löpö kuleksi läpi millään ilveellä.
- siksitankkaan
Ainakin 8-vuotias bensa-auto kulkee moitteetta Nesteen bensalla. On sitä joskus muuallakin tankattu, mutta käytännössä varmaan 9/10 tankkauksista tehty lähi-Nesteellä. Ja nimenomaan käytetty aina 95E10:iä. Auto ei ole Mersu, vaan ihan tavallinen normiauto.
- Mesemies.kuten.isäkin
"Ainakin 8-vuotias bensa-auto kulkee moitteetta Nesteen bensalla."
varmaan joka auto kulkee nesteen bensalla, niin kulkee mersukin, ei jätä tielle.
Mutta kulkeeko edullisemmin ja pienemmällä polttoaineella. Toki muutamille riittää kun kulkee.- 91okt
Jos on vapari niin ei ole mitään hyötyä käyttää korkeampioktaanista polttoainetta kuin mihin moottori on suunniteltu.
- 3f32
"Jos on vapari niin ei ole mitään hyötyä "
menipäs aivan väärin, oktaani tarpeeseen ei vaikuta yhtään, onko ahdettu, vai vapaastihengittävä. Puristussuhde on ensin määräävä, mutta eri rakenteet ratkaisee myös 3f32 kirjoitti:
"Jos on vapari niin ei ole mitään hyötyä "
menipäs aivan väärin, oktaani tarpeeseen ei vaikuta yhtään, onko ahdettu, vai vapaastihengittävä. Puristussuhde on ensin määräävä, mutta eri rakenteet ratkaisee myösAinakin turbokoneisiin, joissa ahtopaineita nostettu virityssyistä, vaaditaan 98 oktaanista, jotta ei ala nakuttamaan. Näin ainakin ohjeistettu toimittajien puolelta, en voi vahvistaa kun käytin aina 98 oktaanista silloin..
- 91okt
3f32 kirjoitti:
"Jos on vapari niin ei ole mitään hyötyä "
menipäs aivan väärin, oktaani tarpeeseen ei vaikuta yhtään, onko ahdettu, vai vapaastihengittävä. Puristussuhde on ensin määräävä, mutta eri rakenteet ratkaisee myösKuten sanottu, niin vaparissa ei ole mitään hyötyä käyttää korkeampioktaanista polttoainetta kuin mihin moottori on suunniteltu.
Turbomoottorissa ahtopaineita voidaan säätää nakutusanturin ohjauksella ja näin saada hyödynnettyä polttoaineen parempi puristuskestävyys. Vaparilla ei kyseistä tehonmuutosta kyetä tekemään, ellei kyseessä ole sitten muuttuvalla puristussuhteella toimiva erikoismoottori. - DGC
91okt kirjoitti:
Jos on vapari niin ei ole mitään hyötyä käyttää korkeampioktaanista polttoainetta kuin mihin moottori on suunniteltu.
Nykyaikana moottoria ei suunnitella käyttämään tiettyä polttoainetta. ECU tekee sen suunnittelun ajon aikana nakutuksentunnistimen ohjeiden mukaan, riippuen siitä, mitä tankissa on. Autoille suunnitellaan polttoaineen _vähimmäisvaatimukset_ ja paremmalla voi saada jotain extraa, riippuen moottorin ominaisuuksista. Se muuttuva suure ei ole puristussuhde vaan sytytysennakko.
Yleensä vaparissakin oktaaniluvun vaikutuksen huomaa helpoiten väännön parantumisena kierrosalueen alapäässä. Syy tähän on sama kuin ahdetullakin autolla, korkeaoktaanisempi polttoaine kestää isompaa imusarjan painetta nakuttamatta. Tässä tapauksessa sillä ei ole mitään väliä, onko imusarjan paine ulkoilmaan verrattuan alipainetta vai ahtopainetta. Vaikutus on vaparissa pienempi ja vaikeampi huomata, mutta jos siirrytään V-Powerista ja muista pikkutyttöjen mopobensoista E85:een, sitä on jo vaikea olla huomaamatta.
Tämän voi tietysti testata ihan millä autolla vaan. Jos tuntuu, ettei korkeampioktaanisella saa mitään etua, niin totuttaudupa ensin siihen ja tankkaa sen jälkeen 95E10:iä. Heti alkaa nillitys siitä, miten huonoa se on ja kuinka etanoli pilaa sen. Ei sitä pilaa etanoli, sen pilaa säälittävän alhainen oktaaniluku. - viina.kuuluu.pulloon
DGC kirjoitti:
Nykyaikana moottoria ei suunnitella käyttämään tiettyä polttoainetta. ECU tekee sen suunnittelun ajon aikana nakutuksentunnistimen ohjeiden mukaan, riippuen siitä, mitä tankissa on. Autoille suunnitellaan polttoaineen _vähimmäisvaatimukset_ ja paremmalla voi saada jotain extraa, riippuen moottorin ominaisuuksista. Se muuttuva suure ei ole puristussuhde vaan sytytysennakko.
Yleensä vaparissakin oktaaniluvun vaikutuksen huomaa helpoiten väännön parantumisena kierrosalueen alapäässä. Syy tähän on sama kuin ahdetullakin autolla, korkeaoktaanisempi polttoaine kestää isompaa imusarjan painetta nakuttamatta. Tässä tapauksessa sillä ei ole mitään väliä, onko imusarjan paine ulkoilmaan verrattuan alipainetta vai ahtopainetta. Vaikutus on vaparissa pienempi ja vaikeampi huomata, mutta jos siirrytään V-Powerista ja muista pikkutyttöjen mopobensoista E85:een, sitä on jo vaikea olla huomaamatta.
Tämän voi tietysti testata ihan millä autolla vaan. Jos tuntuu, ettei korkeampioktaanisella saa mitään etua, niin totuttaudupa ensin siihen ja tankkaa sen jälkeen 95E10:iä. Heti alkaa nillitys siitä, miten huonoa se on ja kuinka etanoli pilaa sen. Ei sitä pilaa etanoli, sen pilaa säälittävän alhainen oktaaniluku.Puhtaan etanolin RON on 120 ja E85:n oktaaniluku on 104. Viinabensan "laiskuus" johtunee sen pienemmästä energiasisällöstä. Yhden tahdin aikana ei vapaudu yhtä paljoa energiaa kuin bensiinillä.
Petro-Saabissahan oli turbo-Saabin männät, koska petrooli kesti huonosti pursitusta. - DGC
viina.kuuluu.pulloon kirjoitti:
Puhtaan etanolin RON on 120 ja E85:n oktaaniluku on 104. Viinabensan "laiskuus" johtunee sen pienemmästä energiasisällöstä. Yhden tahdin aikana ei vapaudu yhtä paljoa energiaa kuin bensiinillä.
Petro-Saabissahan oli turbo-Saabin männät, koska petrooli kesti huonosti pursitusta.Tarkoitatko viinabensalla95E10:iä vai E85:ttä? 95E10 on minunkin mielestäni laiskaa, se ei kuitenkaan johdu energiasisällöstä vaan siitä oktaaniluvusta. E85:llä saa taas kaikkein eniten tehoa irti, jos se sattuu sopimaan moottorille.
Spede joutui jo 1980-luvulla selittämään Hannele Laurille, että auton huono suorituskyky ei voi johtua siitä, että siinä on niin vähän bensa, vaikka naisen logiikalla tuo energiasisällön vaikutus saattaisi siltä tuntuakin. Ei, sitä ruiskutetaan enemmän, niin että siellä sylinterissä on palotapahtuman aikana yhtä paljon energiaa. Sen verran, että se palaa stokiömetrisesti eli lambda-arvo on 1. E85:llä AFR=9,8:1. Energiasisällöstä voit päätellä sen, kuinka usein joudut tankkaamaan, et tehoa.
Jos E85 tuntuu laiskalta, se johtuu suuttimien riittämättömästä kapasiteetista tai softan sopeutumiskyvyttömyydestä. Mutta useimmilla monipisteruiskuilla halvin virityskonsti laajemman vääntöalueen ja pienen tehonlisäyksen saavuttamiseksi on tankata E85:ttä muutama litra kerrallaan seosta nostaen niin kauan, että vikavalo syttyy ja sitten vähän 98E5:ttä päälle.
Ja se 95E10 ei ole laiskaa sen etanolin takia, vaan sen oktaaniluvun takia.
- DGC
Tässä tapauksessa olisi kiva pitää luento konsulttiyhtiö Kepner Tregoen legendaarisesta Analytical Troubleshootin -kurssista, tai oikeammin ajattelu- ja elämäntavasta.
Suola muodostuu suuttimiin kemiallisen reaktion vaikutuksesta, jos Mersua ajetaan Nesteen bensalla
Mikä Se voisi olla:
- Nesteen Bensa
- Mersu
- Ulkoinen tekijä
Mikä se voisi olla, mutta ei ole
- Muun merkkinen bensa
- Muun merkkinen auto
- Laatuvirhettä Nesteen bensassa ei ole löydetty missään vaiheessa.
Muut bensamerkit ja autot saadaan siis rajattua helposti pois. Entäpä, kun päästään siihen vaiheeseen, että aletaan miettiä, miksi muihin autoihin ei muodostu kemiallisen reaktion vaikutuksesta suolaa, vaikka ajetaan Nesteen bensalla.
Mistä vika siis löytyy ennemin tai myöhemmin: Mersu. Vika on tietysti helppo korjata tankkaamalla ABC:lla tai ST1:llä, jotka myyvät NEOTin bensaa ja ilmeisesti Nesteen lisäaineistuksessa on jotakin, mistä MB ei tykkää. Mutta jos se on standardien mukaista lisäainetta, ei MB:n suunnittelussa tapahtunut sattuma valita mukaan materiaali, joka muodosta suolaa jonkun lisäaineenkanssa, ole välttämättä Nesteen ongelma.- jd5
Pitkän linjan automiehet muistaa, että määrätyt moottorit toimivat huonommin jollakin bensalla. Siis jo kaasutinmoottorikaudella. Asia hyväksyttiin ja tankattiin "jotain toista bensaa" ja matka jatkui.
Nykyautot alkavat olla jo liian monimutkaisia ja siten häiriöherkkiä. Tämä Mersun ongelma liittynee polttoaineen suorasuihkutukseen joka edustaa uusinta tekniikkaa. Yhteensopivuusongelmia polttoaineen ja suihkutustekniikan välillä tuntuu olevan.
Itse arvostan hieman vanhempaa, kestäväksi todettua tekniikkaa. Pikkuturboja ja suorasuihkutusta en ihannoi niiden hyvistä puolista huolimatta. Mutta pakko on hyväksyä että seuraavassa autossani nämäkin tullevat olemaan. Taisi nyt myynnistä poistunut Suzukin 1.6 bensakone (Vitara) olla viimeinen jossa oli monipistesuihkutus, eikä turboa. - suihkut
jd5 kirjoitti:
Pitkän linjan automiehet muistaa, että määrätyt moottorit toimivat huonommin jollakin bensalla. Siis jo kaasutinmoottorikaudella. Asia hyväksyttiin ja tankattiin "jotain toista bensaa" ja matka jatkui.
Nykyautot alkavat olla jo liian monimutkaisia ja siten häiriöherkkiä. Tämä Mersun ongelma liittynee polttoaineen suorasuihkutukseen joka edustaa uusinta tekniikkaa. Yhteensopivuusongelmia polttoaineen ja suihkutustekniikan välillä tuntuu olevan.
Itse arvostan hieman vanhempaa, kestäväksi todettua tekniikkaa. Pikkuturboja ja suorasuihkutusta en ihannoi niiden hyvistä puolista huolimatta. Mutta pakko on hyväksyä että seuraavassa autossani nämäkin tullevat olemaan. Taisi nyt myynnistä poistunut Suzukin 1.6 bensakone (Vitara) olla viimeinen jossa oli monipistesuihkutus, eikä turboa."Taisi nyt myynnistä poistunut Suzukin 1.6 bensakone (Vitara) olla viimeinen jossa oli monipistesuihkutus, eikä turboa."
Renaultin 1.6 SCe -moottori on myös monipisteräkijä. Sellainen on mm. uuden Dacia Dusterin keulalla.
- Nuukaerkkilä
Joskus vuosia sitten biokomponenttia alettin sekoittamaan lämmityspolttoöljyyn sen kuviteltiin olevan hyvä juttu, eipä enää käytetä, koska se aiheutti polttimien tukkeutumista ja ei kertakaikkiaan toiminut. Säiliöönkin muodostui jotain sakkaa. Nesteen autot kävivät hakemassa polttoölyn pois säiliöistä ja pesivät vielä säiliönkin puhtaaksi. Olisiko kyse ihan samasta ongelmasta. Palaminen on epätäydellistä. vaatii omanlaisensa suuttimet.
- Häkeltynytkin
Ihmettelen miksi polttoaineisiin pitää väkisin lisätä aaineita mitkä eivät kuulu puhtaisiin polttoaineisiin . Sanotaan esim, että kulutus kasvaa hieman ? Onko tuollainen ajatus jonkinsortin sielunvalkaisua kun auton moottorille juotetaan ilmiselvää kompostia ?
- DGC
Tarkoitatko tällä siis etanolia, vai jotakin muuta bensiinissä olevaa ainetta? Muista nyt kuitenkin yksi asia: Moottoribensiini on seos. Se ei ole mitään tiettyä ainetta vaan raaka-aineesta ja prosessin onnistumisesta riippuva vähän sinne ja tänne muuttuva bensantislaajan päivän cocktail. Yleensä aika tasalaatuista, mutta silti tiettyä satunnaisuutta sisältävä seos. Mikä aine bensiinissä siis on sitä puhdasta polttoainetta?
Yksi puhtaimmista polttoaineista siinä bensiinissä on etanoli. Vakaa ja muuttumaton raaka-aineesta riippumaton selkeä yhdiste, jota on osattu valmistaa jo satoja vuosia. Sillä on ominaisuuksia, joista kaikki eivät tykkää, mutta kaasutinmoottoreiden aikana todelliset automiehet lisäsivät sitä aina bensaan, koska se parantaa monia bensiinin ominaisuuksia. Silloin takavuosina etanolipullossa luki Masinol. Saahan sitä vieläkin, jos haluaa maksaa ylihintaa, mutta nykyään se onneksi lisätään jo valmiiksi bensaan.
Minä leikin kahdeksan vuoden ja n. 200tkm ajan E85:llä, siis 85% etanolia ja loput jotain sytykkeeksi sopivaa öljytislettä, joko sille tarkoitetuilla tai tarkoittamattomilla autoilla. Nykyään ajan dieselillä, mutta kokemukset ovat tuoreessa muistissa: Sen polttoaineen pilaa bensa, ei etanoli. Varmaan tältä palstalta löytyy aikaisempia kommenttejani aiheesta, ettei tarvitse kirjoittaa samaa tarinaa moneen kertaan.
Valitettavaa tietysti on, että yhdelle autonvalmistajalle on sattunut sellainen rakenne moottoriin, että tietyn valmistajan bensiini ei sovi sille. Ja sen jäkeen jopa arvostettu autolehti alkaa pohtia etanolin vaikutuksia bensiiniin. Ja taas kerran saa huokaista näille asiantuntijoille, jotka eivät ole ATS:ää (kts. ylempänä) opiskellet:
Mikä se voisi olla: Etanoli Nesteen bensiini joukossa
Mikä muu se voisi olla, mutta ei ole: Etanoli muiden valmistajien bensiinin joukossa.
Onko etanoleissa eroa? Ei.
Toimiiko Mersu etanolibensalla? Tomii.
Albert Einstein totesi joskus, että on olemassa kaksi ääretöntä asiaa: Maailmankaikkeus ja ihmisten typeryys. Tosin, maailmankaikkeudesta hän ei ollut aivan varma.
- Tankki
Lehdessä oli ohje moottoripyörän huoltajalle laittaa talveksi E95- bensiinillä kulkevaan pyörään 98- bensiiniä ja vielä stabilointiainetta sekaan.
Jos autoni seisoo talvella 3 kk, onko syytä laittaa seisokin ajaksi 98- bensiini tankkiin?- DGC
Mitenköhän lehdessä perusteltiin tuo 98E5:n paremmuus mopon säilytyksessä? Sekä 95E10 että 98E5 ovat ihan tavallisia lyhytikäisiä autobensiinejä. Stabilointiaine saattaa auttaa jotain, mutta minä kyllä laittaisin säilytykseen pienmoottoribensiinä, joka kestää säilytystä ihan oikeastikin. Seos tosin on rikkaampi kuin autobensalla, ei välttämättä merkittävästi, mutta sen verran, että kannattaa varautua tankkaamaan autobensaa päälle keväällä.
Auton kanssa homma on tietysti vähän kinkkisempi, koska auton tankkia ei saa yhtä helposti tyhjäksi. Tiedän kyllä harrasteautoja säilytettävän pienmoottoribensiinillä, mutta harraseautoissa on muitakin harrastusluonteisia juttuja, jolloin polttoaineen vaihto ei tunnu niin pahalta hommalta. Tilapäisesti seisovan käyttöoauton kanssa lienee melko sama, mitä tankissa on. Voihan siihen tankata 98E5:ttä, se nyt on ainakin varmaa, että siitä ei ole muuta haittaa kuin kalliimpi hinta. Stabilointiaineisiin en ole tutustunut, voivat toimia tai olla hyväuskoisten höynäytystä.
Pienmoottoribensaa voi tankata lambda-ohjattuihin ruiskuihin eli käytännössä kaikkiin alle 25v autoihin, mutta kallistahan se on.
- Öxyblögöti
Neste ja Veho kertoivat keskiviikkona, että syy elokuussa olleisiin ongelmiin oli kertaluonteinen ja liittyi Nesteen mukaan yhteen bensaerään.
Neste myöntää, että heillä on ollut öljyjalostamolla prosessissa virhe, minkä takia joidenkin autojen häiriövalo on syttynyt sen jälkeen, kun niihin on tankattu polttoainetta Nesteen asemilla.
Kauppalehti uutisoi syyskuun alussa, että Mercedes-Benzin henkilöautojen keltainen häiriövalo syttyi sen jälkeen, kun niihin oli tankattu bensiiniä Nesteen asemilla. Uutisen jälkeen Neste alkoi Mercedeksen maahantuojan Vehon kanssa selvittää ongelman juurisyytä.
– Tutkimukset ovat varmistaneet ongelmaksi satunnaisesti polttoaineen ruiskutussuodattimeen kertyneen metallisuolan. Syynä on ollut yksi Porvoossa heinäkuussa 2018 valmistettu bensiinin tuote-erä, jossa on ollut normaalia korkeampi natriumpitoisuus,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181006Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk298893- 72875