Ei taaskaan yöllä uni tullut

päässä velloi kuvat hullut
turvauduin mä koneen taikaan
siirryin jälleen keskiaikaan.

On Salemissa noitavainot
syytetyillä raskaat painot
kiinnitetty kiinni nilkkaan
alistua saavat pilkkaan.

Kuin markkinat ois kylään tullut
irti päässeet kaikki hullut
kostonhimo täällä herää
vihamiehet yhteen kerää.

Tuomio kun tulee eteen
upotetaan kylmään veteen
epäilty ei koskaan voita
pintaan nousee aina noita.

Pilkkahuudot yössä kaikaa
julmaa on tää keskiaikaa
hirttoköydet, mestauslavat
puuttuu heiltä ihmistavat.

Teilipyörät, kuumat tangot
teroitetut hiilihangot
luita murskaa piinapenkki
niskan taittaa nahkalenkki.

Kuolee täällä noidat sadat
kylmenevät taikapadat
totuutta ei kukaan puhu
taikavoimat pelkkä huhu.

Nään seinän, missä ovi on
sen takaa löydän rovion
näky täysi painajainen
liekeissä on vanha nainen.

Tuskissaan hän kirkuu ääneen
huomaan hänen yksin jääneen
huudot kuuluu kylänväen
nauttivan sen siitä näen.

Pian ihmissoihdun liekit peittää
mua kohti katseen heittää
pirullinen kiirii ääni
tunkeutuu se sisään pääni.

Mä aikakoneen luukun suljen
omaan aikaan täältä kuljen
kotiini kun vihdoin saavun
verisen nään ylläin kaavun.

Totuutta en täysin kiellä
matkallani ajan tiellä
vajotessaan hiiliin kuumiin
noita valtas uuden ruumiin.

10

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vfihimfs

      keskiajalla ja viel myöhemminkin ihmisiä syytettin ja tuomittiin noituuden harjoittamisesta kuolemaan polttorovioissa tai hirttotuomiolla - saattoipa pyoveli kaulankin katkaista vanhojen linnojen muurit kertovat ikiaikaisia tarinoita maan kansalaisten kohtaloista kuten balladitarinaa aikoinaan esitti laulajatar Annikki Tähti - kaino vienan neito muurattiin syyllisenä linnan tyrmän sisälle kokemaan tuskallinennkuolema koska oli avannut linnanportit vihollisena pidetylle ihalijalleen.
      Minäkin olen aina ollut kymynenäinen ja noita-akaksi nimitelty koko ikäni koska satujen piirroksissa kuvat jokseenki aina saman tyyppisiä - toi sielusta sieluun livahtaminen varmaan aika erikoinen kyky ihmisillä jos sellaista esiintyy - ja missä, mnkälaisten asioiden yhteydessä joutuu taikauskosta syytettyjen penkille
      kun olin nuori - ihmisten seksuaalisuus oli syntilistoilla aina eka merkintä.

      • Tosivaitaru

        Eikö se neito muurattu linnan seinään kun hän ei paljastanut mielitiettynsä avanneen portit viholliselle? Neidon kyynelistä kasvoi seinään pihlaja (?), joka myrsky-yönä katsesi ...

        Olen kuunnellut biisiä penskana kauhun sekaisin tuntein ja monta vuosikymmentä myöhemmin se lähti yht'äkkiä soimaan päässä kun kiipeilin ylös ja alas Olavinlinnan kapeita kivirappusia. Opas ei osannut kertoa olisko sellainen tapahtuma sattunut siinä linnassa.


    • Huihirrrveetä

      Onhan se taas hieno ja hyvä runokertomus, mutta ei meitsillekään kyllä yöllä uni tulisi jos tuollaisia juttuja mielessä hautoisin.

    • Hieno kertomus minuuden ja itseyden kohtaamisesta.

    • Ymmärtämätön

      En ymmärtänyt runoa. Mitä sillä halutaan kertoa?

    • diggari

      En halua toistaa itseäni, joten tyydyn sanomaan, että pidin erityisesti positiivisesta lopusta.

      • Bengalitikku

        Olipa kuvaus.
        Onhan tässäkin ajassa kaikenlaista.
        Olen itse miettinyt, kun puolustaa omaa kantaansa ja ilmaise, ettei pidä jonkun toisen sanoista, ajatuksista, menettelytavoista, kiivaastikin, niin milloin on ottanut sen pienen askelen ja on muuttunut noidaksi.
        Voisihan olla, että toisessa ajassa porisisin padassa.


      • Bengalitikku

        Tämä oli siis menneisyydenmiehelle. Pidän näistä runoista.


    • odottava

      Saammeko kuulla elämänmyönteisempääkin tekstiä sinulta, mies, kukaties.

    • kylmätotuus

      "Jenkkiläänhän" tuo kertomuksesi sijoittuu.
      Onnistuit jälleen kerran kuvaamaan sanoillasi tilannetta, johon voin eläytyä.
      Kiitos!

      Tänäänkin ihmiset, jotka poikkeavat normeista tai uskaltautuvat sanomaan eriävän mielipiteensä asioista julkisesti, tuomitaan.
      Ei heitä polteta enää roviolla, vaan media tekee heistä hakkelusta. Siis mikään ei ole muuttunut vuosisatojen aikana.

      Ei tarvitse mennä yhtään tätä palstaa kauemmaksi, kun tuon "lynkkaamisen" havaitsee.

      https://www.youtube.com/watch?v=5l0BwIrWR0Q

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe