Mersun sivutuuliherkkyys

Suurpujottelu

Aina kehutaan että C- ja E-mersut on hyviä ajaa, kun vetävät ja ohjaavat pyörät eivät ole samat (2-vetoiset).
Miksi ne kuitenkin luikertelee tuulisella säällä? Useamman kerran tuolla maantiellä seurannut, kun ne uudehkotkin tekee paljon enemmän sivuttaisliikkeitä kuin tavalliset etuvetoiset?

22

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ggfgjjhh

      Sepä se. Takavedon hyvä ajettavuus on myytti. Pätee korkeintaan kovavauhtisessa mutkassa ja siinäkin vain siihen saakka, kun pito irtoaa. Ja sitten mennään. Pätee myös rata-ajossa, mikäli kyseessä niin tehokkaat autot, että etuvedolta loppuu kiihtyvyys sekä puskee mutkissa.

      Mutta käyttöautoksi Suomeen takavedosta on vain haittaa. Kalliimpi, ahtaampi, vaarallisempi, epävakaampi, tehottomampi, kuluttaa enemmän, jää jumiin, painavampi..

      • Humpuukia

        No entäs formulat ?


      • Kkkkffgggggg
        Humpuukia kirjoitti:

        No entäs formulat ?

        Liittyy mihin? Luuletko aamuruuhkassa vetäväsi 800-hevosvoimaisella, 500kg painavalla sukkulalla Imolaa ihan Kimulina? Pitäisikö käydä tarkistuttamassa pääkoppa?

        Sitäpaitsi formuloissa on sääntönsä. Neliveto kielletty muunmuassa.


    • Nyttemmin_takavetomies

      Kannattaisi ehkä kokeilla itse eikä kommentoida toisten kuskien (oletettua, kuviteltuia) luikertelua. Itse vaihdoin 3 vuotta sitten 36 väliin mahtuneen etuvetovuoden jälkeen takaisin takavetoon (C 180, S205) eikä sen jälkeen ole todellakaan tehnyt enää etuvetoista mieli – ei kesällä sen enempää kuin talvellakaan, ei tyynessä eikä tuulessa.

      Jokainen toki ajelkoon mieleisellään vetotavalla.

      • Järkiedellä

        50 vuotta on autoilua takana joista 20 vuotta takavetoisella. Ei todellakaan mitään järkeä olisi jatkaa takavetoisella. Kone pitää olla vetävien pyörien päällä aina. Näin on jopa kilpa-autoissakin. Rekan veturit ja kuorma-autot on takavetoisia kun kuorma tulee vetäville pyörille. Niin ja polkuautot tietenkin. Kumin polttoon teinikikuleille vanha takapotku Bemarin raato pidentää penistä kun muut keinot ei enää auta
        Minulle ei tule enää milloinkaan mitään fossiilista takavetoisia ongelmaa. Kokemus opettaa.


    • Mersut ovat herkkiä rengastukselle ja alustan kunnolle. Jos on renkaissa paineet ja alustassa osat kunnossa, menee C tai E kuin juna. Jos on vikaa, voi tuulella ja urissa olla vähän enemmän paimentamista.

      Kunnossa olevalla takavetoisella ajettavuus on paljon parempi kuin eturuopijalla. Aiemmat kokemukset olivat Ladasta, ja sen perusteella en takavedosta niin välittänyt, mutta kun mersun puikkoihin kerran istuin, tajusin jotenkin koko homman pointin. Takaveto sopiva painojakauma ja homma pelittää.

      • Kkkfkffkfkgk

        Minä taas en Mersussa ja Bemarissa huomannut mitään erityisiä etuja. Vain sen, että talvella voi luistatella. Mikä ei tosiasiassa aikuisten maailmassa ole etu, vaan haitta. Haittoja sitten riittääkin, kevyt keula ja luistava perä, ahtaus, kalleus, paino, tehohäviöt, huoltokulut enempien osien myötä..

        Parempi ostaa vaikka Ford, menee kuin juna ilman, että tarvitsee säätää alustaa ja renkaita.


      • Kkkfkffkfkgk kirjoitti:

        Minä taas en Mersussa ja Bemarissa huomannut mitään erityisiä etuja. Vain sen, että talvella voi luistatella. Mikä ei tosiasiassa aikuisten maailmassa ole etu, vaan haitta. Haittoja sitten riittääkin, kevyt keula ja luistava perä, ahtaus, kalleus, paino, tehohäviöt, huoltokulut enempien osien myötä..

        Parempi ostaa vaikka Ford, menee kuin juna ilman, että tarvitsee säätää alustaa ja renkaita.

        Nimen omaan talvella on paljon etuja. Ei puske mutkissa, kiipeää mäet mukavasti, kääntyy pienemmässäkin tilassa, jne. Takavedon heikoin ominaisuus on ylämäkeen parkkeeraus. Jos tulee ahdasta, niin pois pääsy voi olla ongelma. Etuvetoisella käsijarru päälle ja kaasua (ei toimi sähköisellä käsijarrulla). Luistattelu on useimmiten turhaa ja luistonesto onkin oletuksena päällä 90-luvulta eteenpäin.

        Ahtauskommenttisi koskee oletettavasti vain C-meseä, mutta niinpä ovat kaikki pikkuautot ahtaita. Perä on kevyehkö, mutta painavampi kuitenkin kuin etuvetoisissa yleensä. Ja riittävän painava hyvään etenemiseen. Fordin olen omistanut ja ihan hyvä ajaa, etuvetoiseksi. Mutkissa kiihdyttäessä piti olla vähän varovainen, mutta muuten aika hyvä.

        Mutta aja toki vaikka Fordillasi jos haluat. Ihmettelen vaan, että miksi olet mersufoorumilla kertomassa tätä ilosanomaasi?


      • Iiiddkffkfkfkf
        TheRat kirjoitti:

        Nimen omaan talvella on paljon etuja. Ei puske mutkissa, kiipeää mäet mukavasti, kääntyy pienemmässäkin tilassa, jne. Takavedon heikoin ominaisuus on ylämäkeen parkkeeraus. Jos tulee ahdasta, niin pois pääsy voi olla ongelma. Etuvetoisella käsijarru päälle ja kaasua (ei toimi sähköisellä käsijarrulla). Luistattelu on useimmiten turhaa ja luistonesto onkin oletuksena päällä 90-luvulta eteenpäin.

        Ahtauskommenttisi koskee oletettavasti vain C-meseä, mutta niinpä ovat kaikki pikkuautot ahtaita. Perä on kevyehkö, mutta painavampi kuitenkin kuin etuvetoisissa yleensä. Ja riittävän painava hyvään etenemiseen. Fordin olen omistanut ja ihan hyvä ajaa, etuvetoiseksi. Mutkissa kiihdyttäessä piti olla vähän varovainen, mutta muuten aika hyvä.

        Mutta aja toki vaikka Fordillasi jos haluat. Ihmettelen vaan, että miksi olet mersufoorumilla kertomassa tätä ilosanomaasi?

        Siksi kun tämä näkyy autopalstan keskusteluihin. En edes huomannut tämän olevan mersupalsta,

        Ahtaita suhteessa ulkomittoihinsa. Onhan E iso, mutta samanpituisessa etuvedossa on yleensä enemmän tilaa ja vähemmän painoa. Vähintään kardaanitunnelin verran takaveto vie tiloja.

        Lienee ainoa takavedon merkittävä etu tuo tavallaan parempi mahdollisuus avata kaasu mutkassa, mutta takavedollakin silloin aiheuttaa suurempaa renkaankulumista ja kohonneen onnettomuusriskin. Eli mitä todennäköisimmin odottaisin takavedollakin suoran alkua ennen kiihdyttelyä. Toisaalta kyllä etuvedollakin voi mutkassa kiihdyttää maltillisesti, ei vaan yleensä tule tehtyä juuri samoista syistä, eli suurempi rasitus renkaille ja tekniikalle sekä kohonnut riski.

        No, ei siinä, on Mersuissa ja muissakin takavedoissa joku outo vetovoima itseenikin. Järkiperusteet vaan niin vaikeita löytää.


      • Iiiddkffkfkfkf kirjoitti:

        Siksi kun tämä näkyy autopalstan keskusteluihin. En edes huomannut tämän olevan mersupalsta,

        Ahtaita suhteessa ulkomittoihinsa. Onhan E iso, mutta samanpituisessa etuvedossa on yleensä enemmän tilaa ja vähemmän painoa. Vähintään kardaanitunnelin verran takaveto vie tiloja.

        Lienee ainoa takavedon merkittävä etu tuo tavallaan parempi mahdollisuus avata kaasu mutkassa, mutta takavedollakin silloin aiheuttaa suurempaa renkaankulumista ja kohonneen onnettomuusriskin. Eli mitä todennäköisimmin odottaisin takavedollakin suoran alkua ennen kiihdyttelyä. Toisaalta kyllä etuvedollakin voi mutkassa kiihdyttää maltillisesti, ei vaan yleensä tule tehtyä juuri samoista syistä, eli suurempi rasitus renkaille ja tekniikalle sekä kohonnut riski.

        No, ei siinä, on Mersuissa ja muissakin takavedoissa joku outo vetovoima itseenikin. Järkiperusteet vaan niin vaikeita löytää.

        ThaRatin faktat ovat todelliset, niiden tärkeyden omassa valinnassaan päättää jokainen ihan itse.

        Neloskoneella W204 C-farkku ainakin on tasan 50/50 tasapainossa, eikä vain jotain sinne päin. Se tuntuu myös talviajossa, joka ei vaadi mitään erityisosaamista.

        Tehohäviötä voi olla teoriassa manuaalivaihteisilla, mutta vaikkapa mainitun Fordin mallistossa Mondeon automaattivaihteiset mallit näyttävät hukkaavan teoreettisen kulutusetunsa jonnekin, vaikka hitailla ja tehottomilla moottoriella vertailuun osallistuvatkin.

        Oikealla rengastuksella C-sarjalainen on sen verran vakaa, että ensin huomaa edellä menevän Audin huojahtavan metsän suojasta peltoaukealle tullessaan, sitten tulee radiosta kovan tuulen varoitus ja sen jälkeen huomaa myös Ceen ohjauksessa, että kylläpäs tuuleekin.

        Mutta se on kyllä ihan totta, että takavetoinen on herkempi siihen sopivalle rengastukselle, joten ellei tällaisten asioiden kanssa jaksa säätää, tai ellei välitä koko asiasta, niin sittenhän se on sama ostaa vaikka joku etuvetoinen. Erot ovat olemassa, niiden arvon omassa käytössä päättää jokainen itse.

        Jos kysymys on vetovoimasta, minun mielestäni vastaus on neliveto. Ceessä on muuten oikein hyvä, yksi viimeisiä oikeita mekaanisia nelivetoja.


      • Kkkffkffgg
        W212 kirjoitti:

        ThaRatin faktat ovat todelliset, niiden tärkeyden omassa valinnassaan päättää jokainen ihan itse.

        Neloskoneella W204 C-farkku ainakin on tasan 50/50 tasapainossa, eikä vain jotain sinne päin. Se tuntuu myös talviajossa, joka ei vaadi mitään erityisosaamista.

        Tehohäviötä voi olla teoriassa manuaalivaihteisilla, mutta vaikkapa mainitun Fordin mallistossa Mondeon automaattivaihteiset mallit näyttävät hukkaavan teoreettisen kulutusetunsa jonnekin, vaikka hitailla ja tehottomilla moottoriella vertailuun osallistuvatkin.

        Oikealla rengastuksella C-sarjalainen on sen verran vakaa, että ensin huomaa edellä menevän Audin huojahtavan metsän suojasta peltoaukealle tullessaan, sitten tulee radiosta kovan tuulen varoitus ja sen jälkeen huomaa myös Ceen ohjauksessa, että kylläpäs tuuleekin.

        Mutta se on kyllä ihan totta, että takavetoinen on herkempi siihen sopivalle rengastukselle, joten ellei tällaisten asioiden kanssa jaksa säätää, tai ellei välitä koko asiasta, niin sittenhän se on sama ostaa vaikka joku etuvetoinen. Erot ovat olemassa, niiden arvon omassa käytössä päättää jokainen itse.

        Jos kysymys on vetovoimasta, minun mielestäni vastaus on neliveto. Ceessä on muuten oikein hyvä, yksi viimeisiä oikeita mekaanisia nelivetoja.

        Audissakin on pyritty kohden sitä 50:50:tä ja sehän tietysti tekee siitä epävakaamman tuulisella kelillä kuin hyvät perinteiset 60:40 etuvedot ovat. Toisaalta kukapa nyt premiumilla viitsisi huonolla säällä ajaakaan?
        Omassa paljon Audia halvemmassa ja jo 7v vanhassa Golf-luokan etuvedossani en huomaa tuulta koskaan. No melkein koskaan, sentään Lapin reissulla kitkarenkailla 110km/h lasissa noustessa jäiselle tunturinnyppylälle, jolta lähti notko alas, keveni keula sen verran, että tiettyä huteruutta tuntui kovassa tuulessa.

        Ikävää tuo rengastuksen hiominen, niitä kun ei ole tapana vaihtaa kuin sukkia. Että jos menee pieleen, niin sitten kärsitään seuraavat vuodet.

        Lienee niin, että Mersun ja Bemarin moottori- sekä vaihteistotekniikka on maailman huippua ja siksi niiden takavedot eivät kärsi häviöistä verrattuna kilpailijoihin, vaikka periaatteessa pitäisi.


      • Kkkffkffgg kirjoitti:

        Audissakin on pyritty kohden sitä 50:50:tä ja sehän tietysti tekee siitä epävakaamman tuulisella kelillä kuin hyvät perinteiset 60:40 etuvedot ovat. Toisaalta kukapa nyt premiumilla viitsisi huonolla säällä ajaakaan?
        Omassa paljon Audia halvemmassa ja jo 7v vanhassa Golf-luokan etuvedossani en huomaa tuulta koskaan. No melkein koskaan, sentään Lapin reissulla kitkarenkailla 110km/h lasissa noustessa jäiselle tunturinnyppylälle, jolta lähti notko alas, keveni keula sen verran, että tiettyä huteruutta tuntui kovassa tuulessa.

        Ikävää tuo rengastuksen hiominen, niitä kun ei ole tapana vaihtaa kuin sukkia. Että jos menee pieleen, niin sitten kärsitään seuraavat vuodet.

        Lienee niin, että Mersun ja Bemarin moottori- sekä vaihteistotekniikka on maailman huippua ja siksi niiden takavedot eivät kärsi häviöistä verrattuna kilpailijoihin, vaikka periaatteessa pitäisi.

        "Lienee niin, että Mersun ja Bemarin moottori- sekä vaihteistotekniikka on maailman huippua ja siksi niiden takavedot eivät kärsi häviöistä verrattuna kilpailijoihin"

        En tiedä, mikä on maailman huippua, mutta tuo verrokkina ollut saman kokoluokan Mondeo ei laita rimaa kovin korkealle tässä suhteessa. Spritmonitorin mukaan tämän vuosikymmenen malleista (katsoin 2012 lähtien) Ford Mondeo diesel automaatin pohjakulutus yli 5.5 sadalle ylittää saman ikäisen Mercedes E-sarjan pohjat lähes litralla ja BMW 500-sarjan pohjat yli litralla.

        Kyse ei ole yksittäistapauksista, koska Fordin kulutusennäytyksen ajanut kaveri ei omalla tuloksellaan pääsisi BMW ja Mersu listauksessa edes ensimmäiselle sivulle ollenkaan.

        Voimme arvella johtuuko ero autoista vai kuljettajista vai molemmista, mutta ainakin tässä keskustelussa mainittujen mallien osalta Spritmonitor otannan perusteella ero näyttää olevan olemassa.


      • Kkkkkklfffff
        W212 kirjoitti:

        "Lienee niin, että Mersun ja Bemarin moottori- sekä vaihteistotekniikka on maailman huippua ja siksi niiden takavedot eivät kärsi häviöistä verrattuna kilpailijoihin"

        En tiedä, mikä on maailman huippua, mutta tuo verrokkina ollut saman kokoluokan Mondeo ei laita rimaa kovin korkealle tässä suhteessa. Spritmonitorin mukaan tämän vuosikymmenen malleista (katsoin 2012 lähtien) Ford Mondeo diesel automaatin pohjakulutus yli 5.5 sadalle ylittää saman ikäisen Mercedes E-sarjan pohjat lähes litralla ja BMW 500-sarjan pohjat yli litralla.

        Kyse ei ole yksittäistapauksista, koska Fordin kulutusennäytyksen ajanut kaveri ei omalla tuloksellaan pääsisi BMW ja Mersu listauksessa edes ensimmäiselle sivulle ollenkaan.

        Voimme arvella johtuuko ero autoista vai kuljettajista vai molemmista, mutta ainakin tässä keskustelussa mainittujen mallien osalta Spritmonitor otannan perusteella ero näyttää olevan olemassa.

        Entä keskiarvo? Sekä mikä on otoskoko? Jos Mondeoita paljon vähemmän, niin sekin selittää paljon.


    • realistinenkin

      Kuitenkin minä vähävaraisena joudun tyytmään mersuun . Funtsin että yhden mersun käyttöikään olisi ostetta viisi-kuusi muunmerkin kulkinetta .

      • exW205

        Minä taas jouduin mersusta luopumaan, kun olisiu tullut liian kalliiksi vaihtaa 2 vuoden välein, kun eihän noita uskalla kauemmin pitää kun jo takuu aikana sai pajalla vähän väliä käydä korjauttamassa.


      • Kkfkfkffkfkflf
        exW205 kirjoitti:

        Minä taas jouduin mersusta luopumaan, kun olisiu tullut liian kalliiksi vaihtaa 2 vuoden välein, kun eihän noita uskalla kauemmin pitää kun jo takuu aikana sai pajalla vähän väliä käydä korjauttamassa.

        Niihinhän saa sen huolenpitosopimus”takuun” kymmeneen vuoteen asti, mutta onko sitten ryöstöhintainen? Mitä netistä katsellut, niin ainakin BMW tuntuu ryöstävän takuun jatkosta paljon selvemmin. Mersulla se ikään kuin tulee huoltosopimuksen kaupanpäällisenä?

        Mutta joo, taisivat ne itse huollot olla Veholla niin kalliita, ettei kannata, ainakaan jos vertaa ”köyhien merkkien” huoltoihin ja pitkiin tehdastakuisiin.


    • mbbbbb

      Hommasin takavetoisen Mersun ja aivan uuden. Miksikö? No siksi, että kun on tuota massia.

    • mesemullakinon

      Niin minäkin, on ollut mukava seurata miten tuo menee tunteisiin muilla.. jos ois ostannu jonku japskin niin se ois ollut vaan että jaa uus auto.. mutta ku on mersu niin kaikki tulee ihmettelemään että ostit sitten mersun.. ohoh..

    • MB4Matic

      Viimeiset 20v ajanut takavetoisilla ja nyt tuli pihaan neliveto 4matic jossa veto 60% takapyörissä. Tästä ei vielä talvikokemuksia.

      W204 ei meinaa saada luisuun millään. Paino jakautunut lähes keskelle autoa. Kyllä nykyaikainen takaveto on ajettavuudeltaan yhtä juhlaa.

      Etuvetoisilla ajavat ovat vain kateellisia.

      • Missäs 4Maticissa on noin takapainoinen voimanjako?


    • Kkfkffkfkfk

      Luisuunhan saa vaikka 60% takapainoisenkin auton. Se, että uusi takaveto ei luista, on tietokoneen ansiota. Mekaanista pitoa ei ole sen enempää kuin 30v sittenkään.

      • On sitä sentään aika paljon enemmän. 30 vuotta sitten takavetoiset autot olivat yhtä nokkapainoisia kuin etuvetoiset tänään, eli lähellä 60/40 painojakaumaa nokallaan. Nykyiset takavetoiset ovat lähellä 50/50 painojakaumaa. Tämän päivän talvirenkaat ovat myös selvästi parempia kuin 30 vuotta vanhat edeltäjänsä olivat edes uutena.

        Sehän on tietenkin legendaa, että W204:lla olisi jotain vaikeuksia luistaa, tosin se luistaa sangen tasapainoisesti kaikilla neljällä, ellei kuljettaja pyydä voimansiirrolla muuta käytöstä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      164
      9720
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3159
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      43
      2917
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2689
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2095
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      113
      2023
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1923
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      57
      1495
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1296
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1261
    Aihe