Voi surkia, tämäkin vielä

Muutama vuosi sitten Volkswagenin 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottoreissa otettiin käyttöön ketju, minkä piti parantaa kestävyyttä ja vähentää huollon tarvetta, koska hihnan vaihtoa ei enää tarvittu. Toisin kävi. Joissakin 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottoreissa on havaittu jakopään ketjun venyneen tai hypänneen irti. Seurauksena voi olla iso koneremontti. Näitä moottoreita löytyy Volkkarin lisäksi myös Audin, Seatin ja Škodan konepellin alta.

Uusimmissa 1.2 TSI- ja 1.4 TSI-moottoreissa siirryttiin takaisin hammashihnaan! Ongelma koskee pääasiassa 1.2 TSI -moottoreita vuosimallia 2010–2011 ja 1.4 TSI -moottoreita vuosimallia 2007–2008. 1.4 TSI:n tietyn tuotantoerän jakoketjun venymisen syy oli alihankkijan kulunut stanssauskone, jolloin ketjun reikiin jäi metallipurseita. Valmistuslaatua on sittemmin kohennettu.

Vian ilmetessä mittaristossa oleva moottorin vikavalo syttyy. Ketjun venyminen saattaa myös paljastua moottorin rahisevana sivuäänenä ja käyntihäiriöinä. Moottori pitää sammuttaa heti moottorin vikavalon syttyessä ja on otettava yhteyttä liikkumisturvapalveluun.

26

434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esimToyotanRuostuminen

      Oliskos mitään vanhempaa ja asiaa joka on jo hoidettu aikoja sitten kuntoon?

      • NeverVag

        Hoidettu ja hoidettu. Vagarenalla näistä ketjunvaihdoista 208 sivuinen keskustelu ja loppua ei näy. Lukukertoja lähes 2 500 000 kpl. Joihinkin autoihin ketju vaihdettu jo kolmasti. Mahtaa olla kestävä ketju kun aina vaan vaihdetaan vahvistettu.

        Siihen on syynsä miksi VW vaihtoi takaisin hihnaan, osaaminen loppui ketjun kanssa.

        Jokos DSG-vaihteisto kestää 50000km?

        Vieläkö uuden Golffin ovien pellit vääntyy talvisaikaan? Aika tuoreita Golffeja näkee ovet hiirenkorvalla. Kokoluokkansa esikuva buahahhaa.


      • TotuusVastaanFakta
        NeverVag kirjoitti:

        Hoidettu ja hoidettu. Vagarenalla näistä ketjunvaihdoista 208 sivuinen keskustelu ja loppua ei näy. Lukukertoja lähes 2 500 000 kpl. Joihinkin autoihin ketju vaihdettu jo kolmasti. Mahtaa olla kestävä ketju kun aina vaan vaihdetaan vahvistettu.

        Siihen on syynsä miksi VW vaihtoi takaisin hihnaan, osaaminen loppui ketjun kanssa.

        Jokos DSG-vaihteisto kestää 50000km?

        Vieläkö uuden Golffin ovien pellit vääntyy talvisaikaan? Aika tuoreita Golffeja näkee ovet hiirenkorvalla. Kokoluokkansa esikuva buahahhaa.

        Et olekaan kirjoitellut vagarenalle pitkään aikaan. Miksi panttaat siellä faktoja?

        Et varmaan tiennyt, vaikka tarkkaan vagarenaa luetkin, että niitä jakoketjuja vaihdetaan paljonkin ajettuihin ja normisti huollettuihin autoihin edelleen ihan maahantuojan piikkiin. Kuten pitääkin. No nyt tiedät.

        DSGn käyttäjät eivät halua enää vaihtaa takaisin manuaaliin. Mistä se kertoo, paha sanoa. Varmaankin haluavat korjata dsg-lootaa loppu elämänsä?


      • NeverVag

        "Et varmaan tiennyt, vaikka tarkkaan vagarenaa luetkin, että niitä jakoketjuja vaihdetaan paljonkin ajettuihin ja normisti huollettuihin autoihin edelleen ihan maahantuojan piikkiin. Kuten pitääkin. No nyt tiedät."

        Tuhansia ketjuja vaihdettiin aluksi artisti maksaa periaatteella. Kun kohu oli tarpeeksi suuri, niin ääni muuttui kellossa. Mutta kuten itsekin totesit vaihtorumba jatkuu. Ja se jatkuu kunnes autot ovat paalissa, ja moni päätyy paaliin, kun jako menee sekaisin ja koneeseen tulee täystuho.

        Vanhempia autoja ei monesti enää marmorilla huolleta ja pienikin poikkeama huollossa aiheuttaa sen ettei korvauksia tarvitse odotella. Jatkuva puheenaihe vastaantuloista joissa edelleenkin kirjava käytäntö. Aika usein juuri käytetyn TSI:n ostanut törmää ongelmiin, eli paska on laitettu kiertoon. Olisi varmaan kannattanut korjata kun ei kerran mitään maksa ja vaihtaa vasta sitten.


      • Mietulinvaansanomaan
        TotuusVastaanFakta kirjoitti:

        Et olekaan kirjoitellut vagarenalle pitkään aikaan. Miksi panttaat siellä faktoja?

        Et varmaan tiennyt, vaikka tarkkaan vagarenaa luetkin, että niitä jakoketjuja vaihdetaan paljonkin ajettuihin ja normisti huollettuihin autoihin edelleen ihan maahantuojan piikkiin. Kuten pitääkin. No nyt tiedät.

        DSGn käyttäjät eivät halua enää vaihtaa takaisin manuaaliin. Mistä se kertoo, paha sanoa. Varmaankin haluavat korjata dsg-lootaa loppu elämänsä?

        NeverVag taisi saada lähtölaukauksen Areenalta. Nyt täytyy purkaa itseään tällä palstalla.


      • TotuusVastaanFakta
        Mietulinvaansanomaan kirjoitti:

        NeverVag taisi saada lähtölaukauksen Areenalta. Nyt täytyy purkaa itseään tällä palstalla.

        Oli aika "läpinäkyvä" trolli: liioitteli liikaa, kuten Suomi24 edellyttää... 😉


      • NeverVag
        TotuusVastaanFakta kirjoitti:

        Oli aika "läpinäkyvä" trolli: liioitteli liikaa, kuten Suomi24 edellyttää... 😉

        Siitä vaan vagarenan ketjua ketjusta lukemaan, huomaat että aika kiltisti kirjoitin. Ihmisiä juoksutettu selvän suunnitteluvirheen takia, maksajaa arvottu.

        Mutta hienoa että teidän ketjut on vaihdettu mukisematta ilmaiseksi. Jos ei ole niin trolleja taidatte olla.


      • Oma.kokemus

        Itse omistan tuollaisen 2008 ongelmayksilön johon vaihdettiin kokonaan uusi ja vahvistettu jakopää vuonna 2015. Auto kutsuttiin ilmaiseen TSI-tarkastukseen ja vaihto tehtiin sen perusteella. Vaihto ei maksanut minulle mitään ja sain sijaisauton veloituksetta vaihdon ajaksi.
        Autoa oli huollettu ei-merkkiliikkeessä, mutta se ei tietenkään ollut ongelma. VW sallii 10% ylitykset huoltoväleissä ilman mitään mutinoita. Jos huollot ovat myöhästyneet enemmän niin omistaja joutuu maksamaan osan jakopään vaihdon kustannuksista.
        Noissa vanhoissa TSI-koneissa on selkeästi suunnitteluvirhe, mutta oman kokemukseni perusteella VW hoitaa sen paikkauksen mallikkaasti.


    • Sarkasmi.sakari

      Tällaisia aloituksia lisää. Ajankohtaisuus, faktaisuus ja harhaisuus huippua. Eiku, siis varhaisuus huippua. Sori.

    • Dominoiko.Toyota

      Ja muistakaakin että huoltokirjasta löytyy jokikinen leima jotta pääsisitte nauttimaan mahtavista vastaantuloista kun niitä jakopäitä pitää vaihtaa vuosihuoltojen yhteydessä, ettei mene omaan piikkiin kokonaan. Toyotasta en en ole kuullutkaan mistään jakopääongelmasta. Kestää koko moottorin iän, satoja tuhansia kilometrejä.

      • Tojo.Dominot.kaatuvat

        Toyotaa ei kannata huoltaa sen enempää, ehkä öljyjä vaihtaa. Ruostuu niin nopeaan. Mitä järkeä huoltaa, kun pitäisi hitsata koria...


    • kilkunkalkun

      Mistä löytyy niitä järkeviä ihmispäitä joilla ei jakopään ketju ole hypännyt muutaman hampaan yli

    • ei.vaan.kestä

      "Toyotasta en en ole kuullutkaan mistään jakopääongelmasta. Kestää koko moottorin iän, satoja tuhansia kilometrejä."

      https://www.iltalehti.fi/autot/2016051921593165_au.shtml

      Vain teron harhaisessa päässä. Suomalainen katsastustilasto kertoo lahjomattottomasti sen että Toyota poistetaan liikenteestä vähemmän ajettuna kuin kaikkien autojen keskiarvo on.
      Tämä on kiistämäyön fakta jonka kertoo yli 700.000 katsastettua autoa.

    • surkia.turkia.murkia

      Lantaloorti kirjoittaa, että TSI-moottorit otettiin käyttöön "muutama vuosi sitten". Poika on kopioinut sen jostain, ottamatta selvää tosiasioista. Tarkkaan ottaen 1.4TSI-moottori tuli Folkkariin vuonna 2006-2007 ja sen jälkeen myös muihin konsernin merkkeihin. Siis noin 12 vuotta sitten. Hihnakoneita taas alkoi tulla 2012 vuoden paikkeilla. Siitäkin on aikaa jo siis kuutisen vuotta. Hihnakoneissa ei ole ollut jakopään kanssa oikein minkäänlaisia ongelmia.

      • Minun iässäni tuo on muutama vuosi sitten. Mutta jos olet hiljan saanut ajokortin, niin se ei sitä ole.


      • höpöäklöpänklöpän
        landlord kirjoitti:

        Minun iässäni tuo on muutama vuosi sitten. Mutta jos olet hiljan saanut ajokortin, niin se ei sitä ole.

        Murrosikäisellä kymmenen vuotta kuluu näemmä ilmeisen nopeasti, täysikasvuisena osaan ottaa paremmin perspektiiviä.


      • NeverVag

        VW:ltä kesti kuusi vuotta tajuta että ei me osata. Aika pitkä aika minustakin. Nyt voi paukut laittaa öljysyöppöjen korjailuun, buahahhaa. Mitenhän männänrenkaat voisi tehdä kumesta, ei oikein metallihommat tunnu onnistuvan.


    • onnea.tojotististeille

      https://web.facebook.com/toyotasuomi/posts/pientä-negatiivista-palautetta-koskien-toyotan-kestävyyttä-näin-käytetyn-auton-o/263836463774061/?_rdc=1&_rdr

      "Vm. 2007 Toyota Corolla Verso 2.2 l D-4D moottorin kannentiiviste petti 240tkm kohdalla. Syytä tälle ei osattu kertoa, se kuulemma voi vain hajota, kun on ajettu näin paljon. Kustannusarvio tälläisen vian korjaamiselle on 4500 euron luokkaa. Soittelin Toyotalle, että olisikos siellä jotain vastaantulon mahdollisuutta korjauskustannusten suhteen, kun meinaa tuo 4500 euroa olla lapsiperheelle hiukan liikaa. Asiakaspalvelijan tyly kommentti oli, että ei pienintä mahdollisuuttakaan hyvään tahtoon, koska on jo ajettu niin paljon. Kysyessäni, että minkälaisen kilometrimäärän Toyotat on suunniteltu kestämään, niin vastaus oli 175-200 tkm. Hassua, että autoa ostaessani ei mainittu tätä.
      Ei kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, mutta ei Toyotalla."

      • ongelma.ei.poistu

        Kiva että kannat huolta mun mielenterveydestä. Propsit sinne suuntaan.
        Mun mielenterveys ei kuitenkaan ole rikkonut näitä tojon koneita vaan se on puhtaasti tojon oma suunnittelumoka. Vaikka meikä kävisi pysäyttämään junaa niin se ei kuitenkaan poista tojon moottorimokaa. Vai miten itse ajattelet asian?


      • asiakaseikuningasVWTDI

        höpö höpö
        toyota korvaa tuollaisen


      • parempiakin.löytyy
        asiakaseikuningasVWTDI kirjoitti:

        höpö höpö
        toyota korvaa tuollaisen

        Hyvä jos näin on. En silti ostaisiko autoa jossa on tuollainen kone jonka joutuu vaihtamaan uuteen 150.000km välein.


    • tojon.ongelmat

      "Hyvässä kunnossa oleva 7-paikkainen Toyota.
      Suomi-auto
      Kansi remontti tehty 30tkm sitten."

      nettiautossa tämä on hyvin yleinen teksti D-4D koneisissa autoissa. Google kertoo totuuden.

    • Eke.Vepsäläinen

      Ei pelaa vaggina groupin tekniikka. Hyvin epävarma laatu ja paljon vikoja, etenkin itäauto skodassa.

    • rikkimeneekaikkiVW

      Mitä tuo VW palkatun kohennettu meinaa?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      7324
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      125
      4085
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      27
      3403
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2848
    5. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2453
    6. On niin ikävä sua

      Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2362
    7. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2000
    8. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      373
      1983
    9. Vielä me saadaan toisemme

      Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      47
      1980
    10. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1918
    Aihe