Kysymyksiä taksi yrittäjäksi ryhtymisestä

kyytimies

En ajatellut ryhtyä kenkään rengiksi enkä liittyä mihinkään ryhmittymään.

Onko olemassa valmista ohjelmaa joka toimii taksimittarina eli voin itse määrittää hinnat ja se toimii gps-pohjaisesti?

39

7824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ZHÄTzhätzhää

      on toki, UBER, lataa se

      kjäh kjäh kjäh
      näin se vain on

    • Kgkgkkgkgkgkgkgkg

      Kaappaan ketjun omalle pohdinnalle.

      Taksiyrittäjän kulut:
      Auto 1000e/kk (pääoma ja huollot)
      Muut kulut eli vakuutukset, kirjanpito, välityskeskusmaksu 1000e/kk,
      Kuljettajan palkkaan 60% liikevaihdosta,
      Polttoaineeseen juoksun ollessa 2e/km, menee 100 kilometrillä n. 10e eli 5% liikevaihdosta.

      Eli yhtälö on:

      X = 1000e 1000e 0,6x 0,05x
      ->
      X = 2000e 0,65x ->
      0,35x = 2000e ->
      X = 5714e.

      Eli jo 5714e / kk liikevaihdolla, renkejä ajattaen, alkaisi taksiyritys tuottaa jotain omistajalleen.
      Tosin tämän rajan jälkeenkin liikevaihtoa kasvattamalla vain osa rahasta tulee omistajan taskuun. Koska todellisuudessa nuo kiinteätkin kulut kasvavat ajomäärän kasvaessa, niin lasketaan kustannuksiksi raja-arvon ylittävältä osalta 75%, omistajalle siis jäisi 25%.

      Jos omistaja siis haluaisi itse ajamatta tuollaisen kohtuullisen 1000e/kk tuoton, niin täytyisi auton liikevaihdon olla 5714e 4000e = 9714e.

      Jaettuna kuukauden 30 päivälle 9714e / 30 = 328e / päivä.

      Ei ollenkaan mahdottoman kuuloinen yhtälö.

      Jos taas saisi auton liikkeelle kahdessa vuorossa läpi kuukauden, niin voisi hyvin tavoitella 500e kassaa per päivä, eli 15 000e / kk, mistä omistajalle ilman ajamista (15 000e - 5714e) * 0,25 = 2321,50e / kk tuloa ajamatta itse metriäkään. Toki hallinnollista työtä ja stressiä tuohonkin jo sisältyisi.

      Ehkäpä perustankin taksifirman? Riittävän kiva auto vaan, että renkejä kiinnostaa ja jotta itsekin jaksaa lähteä silloin tällöin ajamaan ihan vaan autosta nautiskellen.
      Ja jos lähtee vetämään, niin uutta autoa tulille ja tuotto kaksinkertaistuu!

      • Kkkdkfkfkffk

        Lasketaanpa katastrofiskenaario vielä; jotta olen reilu työnantaja ja jotta saan renkejä ajamaan kahdessa vuorossa, maksan hyvin. 10e/h takuupalkka tai 40% alvittomasta kassasta, kumpi kuljettajalle sitten onkaan parempi. Mallia voi vielä tarkentaa, eri vuoroihin vähän eri prosenttia jne.. 40% voi olla liian korkea, jos on myös takuupalkka, mutta lasketaan nyt näin.

        Tällä mallilla siis hyvistä vuoroista palkkakustannukset olisivat osapuilleen ylläolevan mallin mukaiset. Huonoista vuoroista tulisi enemmän kuluja, kun kuljettajan palkka ylittäisi provisioprosentin. Jos huonoja, keskimäärin 200e kassan 10h vuoroja olisi viikossa jopa kymmenen, niin palkkakustannukset niistä pelkällä provisiolla 200e * 40% = 80e, mutta 10e/h takuupalkalla 10h x 10e = 100e, eli 20e lisäkustannuksia huonojen vuorojen palkoista per vuoro. Jos kymmenen huonoa vuoroa viikossa, 40 kuukaudessa, niin takuupalkasta tulisi 40 x 20e = 800e lisäkustannus / kk.

        Näin yllä laskettu tuotto tippuisi 1500e/kk tasolle kuukaudessa itse ajamatta metriäkään, ja yhdeltä autolta. Ei silti huonosti, vaikka eihän tuolla rikastuisi ennen kuin autoja olisi useampia.

        Oman kokemukseni mukaan 10e/h takuupalkka / 40% provisio, ja autona E-Mese, vetäisi puoleensa kaikki kaupungin parhaat kuskit ja jonoa riittäisi oven takana kymmeniä metrejä kyselemään duunia. Voisin siis nopeastikin laajentaa useampaan autoon.

        Mikä tässä kusisi?


      • Junioryrittäjä

        Ensimmäisenä kusee mainitsemasi Juoksu.
        Meillä yksi auto tuottaa tällä hetkellä lähitaksin välityksessä noin 13 000 alvitonta kuukaudessa.
        Juoksu huonoina kuukausina noin alle euron alvitonta ja hyvinä kuukausina noin1,05-1,10€/kk.
        Kolareita ja ansion menetyksiä sekä kuljettaja sairaslomia tulee varmasti vuositasolla varmasti, eikä sitä ollut laskelmissasi huomioitu ollenkaan.
        Mutta laske vielä vähän tarkemmin ja kokeile ihmeessä, niin huomaat että ajamatta metriäkään itse ei yrittäjä saa mitään 2500/kk.
        Mutta itse ajamalla pari iltaa viikolla ja sunnuntaita, niin kyllä toimeen tulee yhdelläkin autolla jotenkuten.
        Mainitsemaasi stressiä ja hallinnollista työtä kyllä on ihan omiksi tarpeiksi.


      • Ggfgjjhh
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        Ensimmäisenä kusee mainitsemasi Juoksu.
        Meillä yksi auto tuottaa tällä hetkellä lähitaksin välityksessä noin 13 000 alvitonta kuukaudessa.
        Juoksu huonoina kuukausina noin alle euron alvitonta ja hyvinä kuukausina noin1,05-1,10€/kk.
        Kolareita ja ansion menetyksiä sekä kuljettaja sairaslomia tulee varmasti vuositasolla varmasti, eikä sitä ollut laskelmissasi huomioitu ollenkaan.
        Mutta laske vielä vähän tarkemmin ja kokeile ihmeessä, niin huomaat että ajamatta metriäkään itse ei yrittäjä saa mitään 2500/kk.
        Mutta itse ajamalla pari iltaa viikolla ja sunnuntaita, niin kyllä toimeen tulee yhdelläkin autolla jotenkuten.
        Mainitsemaasi stressiä ja hallinnollista työtä kyllä on ihan omiksi tarpeiksi.

        Lopultahan päädyin ennemmin 1500e:oon.
        Summat olivat vähän pyöreitä, jotta jäisi sattumanvaraa.
        Eikös kolareista saa vakuutuksesta rahat?
        Sairaslomia voisi ajamaton yrittäjä paikata itse. Tai käyttää jotain tuurarivaihtoehtoa, joskus oli Taksiagentit vähän sellainen.

        Juoksu Helsingissä ilmeisesti helposti kymmeniä prosentteja parempi kuin Vantaalla. Sinänsä juoksu taisi tuossa vaikuttaa lopulta vain polttoainekuluihin, jotka vain 5% liikevaihdosta, joten ei mistään suuresta virheestä kyse.

        Sinänsä pääoman tuotoksi taitaisi joku 500e kuukaudessakin olla ihan jees. Se vaan sitten pitäisi jo saada ilman sitä hallintotyötä.

        Eihän tätä minään tulevaisuuden alana voi pitää, mutta toisaalta ei tappion riskikään ole suuri, kun investoinneissa kyse lähinnä autoista, mitkä ovat aina myytävissä kohtuulliseen hintaan. Ja itse ajamalla voi tosiaan paikata, jos meinaa mennä ahtaalle.

        Kiitos vastauksesta!


      • Ggfgjjhh
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        Ensimmäisenä kusee mainitsemasi Juoksu.
        Meillä yksi auto tuottaa tällä hetkellä lähitaksin välityksessä noin 13 000 alvitonta kuukaudessa.
        Juoksu huonoina kuukausina noin alle euron alvitonta ja hyvinä kuukausina noin1,05-1,10€/kk.
        Kolareita ja ansion menetyksiä sekä kuljettaja sairaslomia tulee varmasti vuositasolla varmasti, eikä sitä ollut laskelmissasi huomioitu ollenkaan.
        Mutta laske vielä vähän tarkemmin ja kokeile ihmeessä, niin huomaat että ajamatta metriäkään itse ei yrittäjä saa mitään 2500/kk.
        Mutta itse ajamalla pari iltaa viikolla ja sunnuntaita, niin kyllä toimeen tulee yhdelläkin autolla jotenkuten.
        Mainitsemaasi stressiä ja hallinnollista työtä kyllä on ihan omiksi tarpeiksi.

        Kuinka paljon se Lähitaksin auto on ajossa? Joka päivä?


      • Junioryrittäjä

        Joka päivä on ajossa juu.
        Joskus jää sunnuntait ajamati. Yritän kyllä tulla sunnuntaisin itse ajamaan, mutta perheen vuoksi on välillä passattava.

        Riskien vähäisyys on tän homman aloittamisessa kyllä hyvä juttu.
        Jos aloittaa vähän käytetyllä autolla, niin se saa aina myytyä ja montaa tonnia pääoman menetyksiä ei tule vaikkei homma ottaisikaan tuulta siipien alle.


      • AA1
        Ggfgjjhh kirjoitti:

        Kuinka paljon se Lähitaksin auto on ajossa? Joka päivä?

        Onko TAKSI yrittäjällä polttoaineen suhteen joku etu siis normaalipumppuhintaa pienempi hinta ?


      • AA1
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        Joka päivä on ajossa juu.
        Joskus jää sunnuntait ajamati. Yritän kyllä tulla sunnuntaisin itse ajamaan, mutta perheen vuoksi on välillä passattava.

        Riskien vähäisyys on tän homman aloittamisessa kyllä hyvä juttu.
        Jos aloittaa vähän käytetyllä autolla, niin se saa aina myytyä ja montaa tonnia pääoman menetyksiä ei tule vaikkei homma ottaisikaan tuulta siipien alle.

        Onko Taksi yrittäjällä polttoaineen suhteen joku etu verrattuna normaali pumppuhintaan ?


      • AA1
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        Joka päivä on ajossa juu.
        Joskus jää sunnuntait ajamati. Yritän kyllä tulla sunnuntaisin itse ajamaan, mutta perheen vuoksi on välillä passattava.

        Riskien vähäisyys on tän homman aloittamisessa kyllä hyvä juttu.
        Jos aloittaa vähän käytetyllä autolla, niin se saa aina myytyä ja montaa tonnia pääoman menetyksiä ei tule vaikkei homma ottaisikaan tuulta siipien alle.

        Onko TAKSI yrittäjällä polttoaineen suhteen joku etu verrattuna normaaliin pumppuhintaan ?


      • AA1
        Ggfgjjhh kirjoitti:

        Kuinka paljon se Lähitaksin auto on ajossa? Joka päivä?

        Onko TAKSI yrittäjällä polttoaineen suhteen joku etu verrattuna normaali pumppuhintaan ?


      • johannes22
        Ggfgjjhh kirjoitti:

        Lopultahan päädyin ennemmin 1500e:oon.
        Summat olivat vähän pyöreitä, jotta jäisi sattumanvaraa.
        Eikös kolareista saa vakuutuksesta rahat?
        Sairaslomia voisi ajamaton yrittäjä paikata itse. Tai käyttää jotain tuurarivaihtoehtoa, joskus oli Taksiagentit vähän sellainen.

        Juoksu Helsingissä ilmeisesti helposti kymmeniä prosentteja parempi kuin Vantaalla. Sinänsä juoksu taisi tuossa vaikuttaa lopulta vain polttoainekuluihin, jotka vain 5% liikevaihdosta, joten ei mistään suuresta virheestä kyse.

        Sinänsä pääoman tuotoksi taitaisi joku 500e kuukaudessakin olla ihan jees. Se vaan sitten pitäisi jo saada ilman sitä hallintotyötä.

        Eihän tätä minään tulevaisuuden alana voi pitää, mutta toisaalta ei tappion riskikään ole suuri, kun investoinneissa kyse lähinnä autoista, mitkä ovat aina myytävissä kohtuulliseen hintaan. Ja itse ajamalla voi tosiaan paikata, jos meinaa mennä ahtaalle.

        Kiitos vastauksesta!

        Ihan järkevää pohdintaa..
        Voi olla, että palaan tähän vielä myöhemmin, mutta nyt vain nopea kommentti liittyen tuuraajan käyttöön sairaustapauksissa, Eli joudut tietysti maksamaan myös sairaana olevalle palkan, vaikka sen vuoron tekisikin joku toinen.

        Myös tuo palkkamallisi tarkoittaa siis käytännössä että maksaisit jonkin verran yli 40prosenttia alvittomasta kassasta, ja sunnuntaina ajettuna tuo pitäisi maksaa tuplana. Ja sitten olisi vielä mahdolliset ylityöt..

        Yritän siis sanoa, että olet mahdollisesti arvioinut palkkakulujen osuuden alakanttiin, vaikka oletkin käyttänyt 60 prosenttia,
        Eb tosin laskenut millään luvuilla, joten en osaa nyt tähän hätään sanoa kuinka paljon.


      • Jjgjgjgkgkgkjg
        johannes22 kirjoitti:

        Ihan järkevää pohdintaa..
        Voi olla, että palaan tähän vielä myöhemmin, mutta nyt vain nopea kommentti liittyen tuuraajan käyttöön sairaustapauksissa, Eli joudut tietysti maksamaan myös sairaana olevalle palkan, vaikka sen vuoron tekisikin joku toinen.

        Myös tuo palkkamallisi tarkoittaa siis käytännössä että maksaisit jonkin verran yli 40prosenttia alvittomasta kassasta, ja sunnuntaina ajettuna tuo pitäisi maksaa tuplana. Ja sitten olisi vielä mahdolliset ylityöt..

        Yritän siis sanoa, että olet mahdollisesti arvioinut palkkakulujen osuuden alakanttiin, vaikka oletkin käyttänyt 60 prosenttia,
        Eb tosin laskenut millään luvuilla, joten en osaa nyt tähän hätään sanoa kuinka paljon.

        Joo, malli jäi miksi jäi. En ensinnäkään mistään varmistanut, että 40% provisiolla kustannus olisi 60% kaikista kuluista.
        Mutta se, että kokonaisprosentti nousee yli 40/60%:n tuon takuupalkan ansiosta, tuli huomioiduksi myöhemmässä laskelmassa, jossa laskin takuupalkan nostavan kuluja noin 800e/kk.

        Toisaalta tuossa palkkakulussa on ehkä hieman ylimääräistä läskiä siinä mielessä, että 40% takuutuntipalkka on käsittääkseni edelleen todella hyvin tällä alalla. Tosin ideahan olikin saada innokkaita kuskeja ajamaan läpi viikko..

        Sunnuntain tuplapalkka jäi kokonaan huomiotta, totta. En sitä itse saanut aikoinani, enkä edes kuullut kenenkään saaneen. Nykyisin kai sitten yleistä, tai ainakin paras maksaa, jos haluaa välttää rosiksen?
        Tuplapalkallahan autoa ei kai juuri koskaan kannata ajattaa, joten sunnuntait auto sitten seisoisi tai ajaisin itse.

        Totta sekin, etten sairaslomapalkkoja huomioinut.
        Eli kaiken kaikkiaan, ehkä pitäisi vähintään varmuuden vuoksi laskea korkeammalla prosentilla. Ennen kuin lähtee yrittämään, kannattaa homman näyttää kannattavalta varmuusvaran kanssakin. Varsinkin tällä alalla, kun positiivisen yllätyksen mahdollisuus on rajallinen, taksat ja tunnit kun suunnilleen tiedossa.


      • Kjgffghy

        Et kyllä saa autoa huoltoja tonnilla kuussa. Ainakaan sellaista autoa, jota kuskit suostuisivat ajamaan, saati kestäisi monessa vuorossa ajoa. Kustannustehokkain auto kovaan ajoon on mb E, taksihinta n 50 000. Neljässäkin vuodessa maksettuna kuukausittainen kulu huoltoineen on yli 1500. Ja neljä vuotta ajettu mese alkaa olla jo aika vessa


      • Kkffkfkgkfkfkfkgk
        Kjgffghy kirjoitti:

        Et kyllä saa autoa huoltoja tonnilla kuussa. Ainakaan sellaista autoa, jota kuskit suostuisivat ajamaan, saati kestäisi monessa vuorossa ajoa. Kustannustehokkain auto kovaan ajoon on mb E, taksihinta n 50 000. Neljässäkin vuodessa maksettuna kuukausittainen kulu huoltoineen on yli 1500. Ja neljä vuotta ajettu mese alkaa olla jo aika vessa

        Voi olla.

        Ei kuitenkaan ole tarkoitus maksaa Mersua koskaan kokonaan. Jos sitä tarkoititkaan? Sillä velkaahan saa olla jäljellä vielä luopuessa autosta, kunhan sitä ei ole enempää kuin auton arvo on. Tosin, eipä kahdessa vuorossa neljä vuotta ajetusta Eemelistä taida paljon yli kymppitonnia saada, joten ei tämä iso lohtu ole.

        Vastaavasti ehkä tuossa tonnin välitysmaksussa plus vakuutuksissa olisi vähän tinkivaraa?


      • Kkffkfkfkfkfk
        Kkffkfkgkfkfkfkgk kirjoitti:

        Voi olla.

        Ei kuitenkaan ole tarkoitus maksaa Mersua koskaan kokonaan. Jos sitä tarkoititkaan? Sillä velkaahan saa olla jäljellä vielä luopuessa autosta, kunhan sitä ei ole enempää kuin auton arvo on. Tosin, eipä kahdessa vuorossa neljä vuotta ajetusta Eemelistä taida paljon yli kymppitonnia saada, joten ei tämä iso lohtu ole.

        Vastaavasti ehkä tuossa tonnin välitysmaksussa plus vakuutuksissa olisi vähän tinkivaraa?

        Noh, mitä noihin leasing-hintoihin perehdyin, niin kyllä se 1500e/kk taitaa olla lähellä totuutta.


      • muunimimerkki
        Ggfgjjhh kirjoitti:

        Lopultahan päädyin ennemmin 1500e:oon.
        Summat olivat vähän pyöreitä, jotta jäisi sattumanvaraa.
        Eikös kolareista saa vakuutuksesta rahat?
        Sairaslomia voisi ajamaton yrittäjä paikata itse. Tai käyttää jotain tuurarivaihtoehtoa, joskus oli Taksiagentit vähän sellainen.

        Juoksu Helsingissä ilmeisesti helposti kymmeniä prosentteja parempi kuin Vantaalla. Sinänsä juoksu taisi tuossa vaikuttaa lopulta vain polttoainekuluihin, jotka vain 5% liikevaihdosta, joten ei mistään suuresta virheestä kyse.

        Sinänsä pääoman tuotoksi taitaisi joku 500e kuukaudessakin olla ihan jees. Se vaan sitten pitäisi jo saada ilman sitä hallintotyötä.

        Eihän tätä minään tulevaisuuden alana voi pitää, mutta toisaalta ei tappion riskikään ole suuri, kun investoinneissa kyse lähinnä autoista, mitkä ovat aina myytävissä kohtuulliseen hintaan. Ja itse ajamalla voi tosiaan paikata, jos meinaa mennä ahtaalle.

        Kiitos vastauksesta!

        Vakuutusyhtiö toki korvaa kolarivahingot, mutta bonuksen tippuminen on aika dramaattinen taksivakuutuksissa, eli muutaman tonnin kolhut on melkeen järkevämpää maksaa omasta pussista. Sairauslomalta pitää kuskille maksaa palkkaa, joten kuluja tulee siitäkin.


    • AA1

      Onko TAKSI yrittäjällä polttoaineen suhteen joku etu verrattu normaalipumppu hintaan ?

      • Junioryrittäjä

        Ei ole mitään mainittavia etuja. Saattaa saada polttoaineyhtiön luottokortilla litrasta alennusta Max 3 centtiä litralta, jos ei tankkaa kylmäasemalla.
        Kuorma-autoilijat saavat vähän enempi kun tankkaavat montakin tuhatta litraa kuukaudessa.
        Saman alennuksen saa taksari, kuin joku yksityinenkin liiton korttia vilauttamalla.


      • AA1
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        Ei ole mitään mainittavia etuja. Saattaa saada polttoaineyhtiön luottokortilla litrasta alennusta Max 3 centtiä litralta, jos ei tankkaa kylmäasemalla.
        Kuorma-autoilijat saavat vähän enempi kun tankkaavat montakin tuhatta litraa kuukaudessa.
        Saman alennuksen saa taksari, kuin joku yksityinenkin liiton korttia vilauttamalla.

        Junioryrittäjä sinulle kiitos asiallisesta vastauksesta !


      • AA1
        Junioryrittäjä kirjoitti:

        Ei ole mitään mainittavia etuja. Saattaa saada polttoaineyhtiön luottokortilla litrasta alennusta Max 3 centtiä litralta, jos ei tankkaa kylmäasemalla.
        Kuorma-autoilijat saavat vähän enempi kun tankkaavat montakin tuhatta litraa kuukaudessa.
        Saman alennuksen saa taksari, kuin joku yksityinenkin liiton korttia vilauttamalla.

        Lähinet sivulla on maininta "sopimushinta" ja siitä - 3 s mikä on tuo sopimushinta ?


    • AA1

      Onko TAKSI yrittäjällä polttoaineen suhteen joku etu verrattuna normaalipumppu hintaan ?

      • Sinnikäs2

        On, on. Saadaan se puoleen hintaan ja siihen päälle vielä 50 % alennus.


      • AA1
        Sinnikäs2 kirjoitti:

        On, on. Saadaan se puoleen hintaan ja siihen päälle vielä 50 % alennus.

        Tiedoksenne,että vittuilu on taitolaji ...........................................................................................................................


    • Kkkfkgkgkgkg

      Tuosta palkkapohdinnasta, kahdesta eri lähteestä löytyi taksin palkkakuluiksi 66-70%. Näin yllä laskemani 60% on alakanttiin, ehkä vielä tuon 800e lisän kanssakin.

      Laskenpa uudestaan 70%:lla ja 75%lla. Eli polttoaineen kanssa 75% ja 80%. Kiinteähköt kulut edelleen 2000e/kk.

      2000e / 0,25 = 8000e
      2000e / 0,2 = 10 000e.

      Nyt siis pitäisi saada jopa 10000e liikevaihto kuukaudessa ennen kuin alkaisi jäämään voittoa, ja sittenkin vain 20% myynnistä. Jotta saisi tonninkaan tuottoa ajamatta itse, pitäisi saada kassaan 15 000e/kk. Tämä taas päivätasolla 15000e/30 = 500e/pvä. Jaettuna kahteen vuoroon, 250e/ vuoro. Ei mahdotonta, mutta alkaa olla haastavaa.

      Ja jos tulee kassaan 15 000e/kk, niin ei ehkä enää riitä auton kustannukseksi tuo tonni kuussa? Auton kuluminen (arvonlasku) ja huollot mennevät jo yli..

      • Jjiffkfkfkfkkf

        Auton kuukausihinnan noustua 1500e:oon, lasketaan edelliset 2500e:lla.

        2500e/0,25 = 10000e
        2500e/0,2 = 12500e

        Aina vaan tiukemmaksi menee, mutta on tuosta edelleen joitain satalappusia saatavissa ajamatta.


    • tuollakeinoinehkä

      Kesäaikaan voisi tienata varmaan hyvinkin, jos vaan perustat yhtiön Maltan valtioon, jotta ei tarvitse maksaa veroja suomeen, kuten Sipilän sukukin tehnyt jo pitkän aikaa, sitten hommaat sellaisia vanhoja hauskoja kesävaunuja ja ajelet Uber-tyyliin niillä kyytejä :D

      • suomalainen_yhtiö

        Taksilain mukaan suomalaisen taksiyhtiön on oltava suomalainen yhtiö, ulkomaiset eivät lupaa saa. Ideasi oli muuten hyvä.


      • Fjfjfjcjehttps
        suomalainen_yhtiö kirjoitti:

        Taksilain mukaan suomalaisen taksiyhtiön on oltava suomalainen yhtiö, ulkomaiset eivät lupaa saa. Ideasi oli muuten hyvä.

        Tarkoitit varmaan, että suomalaisen taksin pitää olla rekisteröity Suomeen, ts vain Suomalainen taksiyhtiö saa luvan.


    • NoPieleenSeMeni

      Meillä tippui 1.7
      .2018 alkaen tämän kylän takseissa liikevaihto keskimäärin n. 30 - 40 % kuussa, kiitos vaan Kela, Kepu ja Berner. Tämä itse ajaen kuutena, joskus seitsemänäkin päivänä viikossa, välillä öitä. Kuskit vaihtoivat alaa, joten itse on ajettava! Juoksu on n. 1,20 eur/km. Asiakashinnat samat tai osalla jopa huomattavasti kovemmat kuin ennen 1.7. Paras näkyi olevan tommonen n. 20.000 euron Ocu, 2,50 eur/km! Kysymys kuuluu kuka tästä uudistuksesta hyötyi? Asiakkaat v*ttuilee meille vanhoille taksareille, kun nämä uudet eri puulaakien kuljettajat eivät tiedä edes osoitteita!

    • zhätzhätzhät

      Kyllä et ole kahta asiaa huomioinut noissa hienoissa lasku yhtälöissäsi

      1. Rahoitus
      Mistä aiot ottaa rahoituksen, kukaan ei lähde rahoittamaan perinteistä taksia (UBER ei tarvitse mitään rahoitusta).

      2. LASKELMA
      tuo yllä olevan yhtälösi mukaan ajattelet kaiketi todella positiivisesti, se on sinänsä hyvä, mutta ei käy yrittäjälle.
      Laskelmasi kyllä toimii, mutta maailma auton ikkunan ulkopuolella kun vaan toimii täysin toisella tavalla.
      Jos aiota ajaa noita € 328,- päiviä, tarkoittaa se normaalitaksissa sellaista noin 400 kilometrin päiviä, eli työaikana tuohon menisi ehkä joku 4,5 tuntia minimissään.

      Todellisuus on täysin toinen, mikäli "kalastat" asiakkaitasi tolpilta tai puhelinsoittoina eli tilauksina puhelimitse, näyttääkin kaikki täysin erilaiselta. Joudut seisomaan tuon yllä olevan 4,5 per joka päivä yhteensä jo tolpalla, sitten tuon laskelmasi€ 328,- eteen ei enää riitäkään tuo ajettu ja laskettu 400 km koska kilpailu tekee tehtäväänsä taksojen suhteen.

      JOs aiot ansaita päivittäin tuon € 328,00 riippuen tietnkin että missä sen ansaitset joudut ajamaan sen eteen noin keskimäärin 600 kilometriä, no jos ajaisit sen yhdelle ainoalle asiakkaalle se on ihan fine, mutta kun ajatkin sen noin 10 - 30 asikkaalle, niin päivän tunnit eivät siihen enää riitäkään tolpalla seisomisien lisäksi.

      Toivotan onnea sinulle ja itse asiassa juuri sinunkaltaiset yrittäjät tuovat alalle juuri sen tervetulleen paineen hintojen alenemiseen, sitä suomen taksi ala todellakin kaipaa.

      Ja tuon yrittäjä harjoittelun jälkeen laita vaimosi kotimetsiä myyntiin niin ei jää miinukselle oma kassasi.

      kjäh kjäh kjäh
      näin se vain menee

      • Kkfkffkfffk

        1. Rahaa on itsellä, mutta turha omaa rahaa sitoa taksiin.
        Rahoituksentarve koostuu lähes pelkästään autosta. Autoja varten on vaikka mitä rahoitusmalleja, vaikka nyt leasingista alkaen.
        Taitaa olla starttirahaakin tarjolla.
        Liiketoiminnan käynnistäminen ei vaadi rahoitusta, jos välityskeskus kunnossa, sillä sieltähän sitä rahaa menoihin alkaa tulemaan ensimmäisestä päivästä alkaen.

        2. 328e / 400km kuulostaa oudolta. 600km jo täyttä satua.
        Ei kai missään taksia ajeta noin huonolla juoksulla? Vantaalla junioryrittäjä ilmoitti juoksun olevan 1e/km, Helsingissä se on melko varmasti 1,5e/km. Eli matkana 200-350km, jotta saa 328e.

        Ja tuo 328e, alkuperäisessä laskelmassa oli siis per päivä, ei per vuoro. Eli kahta vuoroa ajaen 164e/vuoro. Mikäli taksimaailma ei aivan mullistunut, niin kyllä tuohon sentään pääsee. 328e/vuoro olisi mahdollisuuksien rajoissa myös, mutta kun nimeomaan haluan laskea mieluummin alakanttiin kuin liian toiveikkaasti.


      • UberOnVitsi

        Jos ajaisin Uberille tuon 328,00€ päivittäin, ohentaisi Uber joka päivä kassastani 82,00€. Tuon 82,00€:n hankkimiseen hukkuu tunteja työpäivästäni.

        Hoh hoh hoh

        Näin se vaan uuperilla menee raha uuperiherrain fikkaan!

        UBER ON VITSI


    • zhätzhätzhää

      eihän kukaan perusta yritystoimintaa UBER ajoihin perustuen, naurettavaa edes ajatella noin.

      UBER on ainoastaan lisätienistia varten, sillä saa esim auton kulut hyvin hoidettua tai vaikka kerättyä hieman lomarahaa, ei siitä elämiseen ole, niin se ei ole alunperin edes tarkoitettuakaan.

      Ja tämä jos joku on roska taksikuskin silmässä, asettaa erityisiä paineita, kun UBER vieressä harrastuksena ajellen polkee hintoja ja asiakkaat ainakin nuoremmat siirtyvät helppouden takia käyttämään UBER ajoja.

      Siis mitä lisäarvoa todellisuudessa tuo perinteinen taksi??
      Ei yhtään mitään, lisää vain riskiä

      kjäh kjäh kjäh
      näin se vain on

      • Puhut.asiaa

        "ei siitä elämiseen ole..."

        Kerrankin puhut asiaa!

        Uberista ei ole oikeastaan mihinkään muuhunkaan.


      • AhnePaskaFirma

        Uber on kannattavaa ainoastaan itselleen Uberille veloittamalla kuskien selkänahasta heidän ajamiaan rahojaan 25% verran!

        Ahne paska firma!!!!!!!!!


    • UberOnVitsi

      "Siis mitä lisäarvoa todellisuudessa tuo perinteinen taksi?? "

      Lisäarvo tulee siitä, että muualla ajaen teet 25% vähemmän työtä, ei tarvitse maksaa Uberin rosvoamaa 25% komissiomaksua ja välitysjärjestelmä esim. Taksihelsingillä tuo ajoja muualtakin, kuin Uberille etukäteen annetun asiakkaan oman luottokortin pohjalta. Koska uuden taksilain myötä Uberautot on rekisteröitävä takseiksi, tehtävä ilmoitus patentti- ja relisteri-ilmoitus, otettava ALV numero jne, toisin sanoen kaikki samat maksut koskevat myös Uber kuskeja kuin kaikkia muitakin takseja. Tämän päälle Uber "ohentaa" 25 prosentilla tilittämiään kassoja kuskeilta. On siis kaiken järjen vastaista maksaa Uberille 25% siitä, että saa ajaa rajoitettuja kyytejä Uberille, kun voisi tienata 25% enemmän perinteisessä esim. Taksihelsingin järjestelmässä. Taksihelsingillä on myös samankaltainen tilausappi, kuin Uberillakin, joskin Uberilla on huonompi. Merkille pantavaa on, että taksihelsinki EI VELOITA apillaan tilatuista kyydeistä YHTÄÄN MITÄÄN, kuski saa kyytimaksun "ohentamatta" tililleen.

      Milloin kjäh kjäh kerrot enemmän trolleissasi tästä hirmuisesta komissiomaksusta?

      Uberilla ei tienaa oikeastaa juuri mitään, ei sivu- eikä päätoimisena, koska Uber on AHNE ROSVOFIRMA PASKALLA KOMISSIOMAKSULLAAN!!!

      UBER ON VITSI

      • Uhdfsh

        Ei sinne Taksi Helsingin välitysjärjestelmään ihan noin vain uutena yrittäjänä liitytä. Uberiin sen sijaan pääsee kaikki halukkaat joilla on luvat kunnossa. Joten tuoreena yrittäjänä Uber on aika lailla ainoa vaihtoehto, ellei sitten halua kokeilla onneaan ja ajaa ilman mitään välityskeskusta/kyytisovellusta.


      • THOsakas
        Uhdfsh kirjoitti:

        Ei sinne Taksi Helsingin välitysjärjestelmään ihan noin vain uutena yrittäjänä liitytä. Uberiin sen sijaan pääsee kaikki halukkaat joilla on luvat kunnossa. Joten tuoreena yrittäjänä Uber on aika lailla ainoa vaihtoehto, ellei sitten halua kokeilla onneaan ja ajaa ilman mitään välityskeskusta/kyytisovellusta.

        Ei niin, pitää ostaa osake, maksaa nyt jo yli 10000€. Verrattuna Uberin komissioon, tuo 10000€ palautuu äkkiä takaisin.

        Uber on vähän kuin osamaksu kovin korkealla korolla, pääsee mukaan ilman omaa pääomaa. Jos haluat alentaa tulojasi 25 prosentilla vapaaehtoisesti, mene ihmeessä sinne Uberille.

        Osta multa osake :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1576
    Aihe