Irti diagnooseista ja turhista lääkkeistä

narrative

Tässä on hyvä video, jossa nuori amerikkalaisnainen kertoo kuinka hän 14 vuoden "potilasuran" jälkeen vapautui diagnooseista ja pitkäaikaisesta psyykenlääkityksestä:

https://www.youtube.com/watch?v=R0dQSdoTrmY

24

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HyväKeropudas
    • OpenDialogy
    • GBRosaa
    • MAaonniin

      Itse olen irrottautumassa lähes 12 vuoden "potilasuran" jälkeen lääkkeistä. Diagnooseihin en enää usko myöskään. Osaan analysoida omia ongelmiani ilman jotain diagnoosikehikkoa joka on stereotypia ihmisten ongelmista, ja jonka perusteella itseasiassa olen havainnut että osa omista ajattelun ongelmista on jäänyt havaitsematta. Masennus ei kerro juurikaan mitään esimerkiksi omien ongelmien luonteesta. Se on oire eikä sairaus josta kaikki johtuu omalla kohdallani. Psykiatrit puhuvat asioista taas niin että masennus on SYY miksi voi huonosti. Masennus on seurausta asioista. Jos ei ymmärrä tuota, ei välttämättä opi ymmärtämään itseäänkään paremmin. Minun mielestäni on ihan ok olla masentunut jos olosuhteet ovat vaikeat eikä siihen tarvi pillereitä. Aikaa siihen enemmänkin tarvisi, oman näkökulmani mukaan. Olosuhteet ja se minkälaisia reagointitapoja asioihin opin ovat tehneet minusta tällaisen mikä olen, ei aivokemioiden epätasapaino tai mikään muukaan mitä on tarjottu psykiatrian puolella syyksi lääkkeiden napsimiseen.

      Lääkkeet monimutkaistivat ongelmia lisäten uusia ongelmia. Niiden alla asioiden käsittely ei ollut mahdollista enkä ollut oma itseni. Olin jossain keinotekoisessa lääkesumussa eläen elämääni vain puoliksi. On traagista, että vietin koko aikuisuuden jossain psyykenlääkkeissä. Vartuin aikuisuuteen pillereitä napsien, miettien itseni jatkuvasti vialliseksi. Kun sitten yritin vieroittautua niistä, jouduin syvimmälle pohjalle missä koskaan olin ollut. Tällöin menetin uskoni psykiatriaan kun lääkäri alkoi vaan tunkemaan lisää uusia lääkkeitä, eikä uskonut että kärsin vieroitusoireista. Psykiatrian luonne tuli harvinaisen selväksi. Lääkkeillä satutettujen kärsimystä minimoidaan ja etsitään lisää syitä lääkkeille. Sillä polulla minulle kävi tosi huonosti. Löysin itseni syömästä vaikka mitä pillereitä ja voivani entistä huonommin.

      Vieroittautuminen lääkkeistä on niin vaikeaa, koska siinä joutuu lisäksi monesti kohtaamaan menneisyyden mörköjä, niitä tunteita joita lääkitys on turruttanut ja siihen päälle vielä lääkityksen purun aiheuttamia ihan omanlaisia kärsimyksen tiloja. Kehoni on suuressa stressitilassa. Vieroittaudun tosi hitaasti että pääsen vihdoin tästä lääkehelvetistä pois. Sitten koittaa vapaus. Mitä ikinä se tarkoittaakaan.

    • kurtti
    • rahavirtaa

      lääkkeissä pyörii Bisnes. siinä ei yksi ihmishenki meinaa yhtään mitään !

      • Anonyymi

        Ei ainakaan toimittajan henki.


    • first-do-not-harm

      Kun psyykenlääkkeiden ongelmista, haitoista ja vieroitusoireiden kamaluudesta ei kerrota määrätessä, se on lähestulkoon RIKOS. Kunnolla informoiduksi tuleminen pitäisi olla IHMISOIKEUSASIA - ihmisillä on oikeus tietää mitä he kehoonsa laittavat. Samaten ihmisiä pitäisi informoida, kuinka puutteellista on biologisen tason ymmärrys ns sairauksina pidetyistä mielen sairauksista vaikka niitä biologisin keinoin hoidetaan saatika sitten lääkkeiden toimintamekanismin ymmärrys. Toimintamekanismin ja mielensairauksien takana olevat biologiset teoriat voi vaihtua ihan lennossa. Se oli kemiallinen epätasapaino, eiku serotoniinivaje, eiku nää lääkkeet toimiikin neuroplastisuutta lisäävästi, eiku... Tärkeintä on se että potilas kokee, että lääkkeistä on hyötyä heille ja heidän aivoilleen ja aloittavat ne, vaikka todellisuus olisi täysin päinvastainen loppupeleissä ja lääkkeet sisältäisivätkin riskejä, koska ne puuttuisivat kehon toimintaan häiriten sitä. Potilaille on mitä ns tieteellisin selityksin mitkä ei kestä päivänvaloa, kusetettu heitä syömään lääkityksiä. Psykiatrit haluavat että potilaat näkevät lääkkeet hyödyllisenä, koska heidän uransa käytännössä pohjautuu siihen, että heillä on lääkkeet ja biologinen näkökulma mielen sairauksien hoitoon.

      Ihmisille ei kerrota, että he ovat lääkkeenkäytössään käytännössä psykiatrian puolella "KOE-ELÄIMIÄ", erityisesti aloittaessaan pitkäkestoisia lääkityksiä, vasta markkinoille tulleita lääkkeitä joita he käyttävät pitkäkestoisesti tai lääkkeitä päällekkäin. He ovat käytännössä osa jotain sairasta laajaa ihmisKOEtta minkä seurauksia ei olla kunnolla edes tutkittu, missä aivokemioita sorkitaan kun ihmiset kokevat henkisiä ongelmia ja ongelmia elämässään, mitä voi olla hankala edes punnita ovatko ne ns. normaalia elämään kuuluvia vai sairautta. Koko jako on oikeastaan hyvin keinotekoinen. Psykiatria toitottaa vaan lääkkeidensä hyötyjä lukuisten ihmisten joutuessa kärsimään heidän takiaan, koska heitä ei ole varoitettu lääkkeisiin mahdollisesti sisältyvistä ongelmista. Monelle ne tulee täysin yllätyksenä ja ainut apu siinä vaiheessa ei ole enää lääkärit vaan kanssakärsijät.

      Lääkkeisiin liittyviä ongelmia voi lukea niiden kokemuksista jotka ovat lopulta päättäneet jättää psykiatriasta avun hakemisen, osa on pakon edessä tajunnut että ei voi jatkaa enää psykiatrian polulla, koska ovat saaneet niin paljon haittoja lääkkeistä mitkä lääkäri on tulkinnut mielenterveyden ongelmana johon on tungettu vaan lisää lääkkeitä! Tuo tie voi olla tappava, tuhoava ja joskus ihmiset on jopa pakkotilanteessa, jossa heidän on pakko irrottautua lääkkeistä. Hyvää informaatiota voi lukea Inner Compass sivustolta, minkä perustaja tuo amerikkalaisnainen on, Laura Delano. Sieltä löytyy mm. vieroitusohjeita ja kriittistä tietoa psyykenlääkkeistä, niiden kertomana ketkä ovat niitä käyttäneet.

      https://www.theinnercompass.org/
      Vieroitus: https://withdrawal.theinnercompass.org/

      Vieroituksen kohdalla psykiatria voi vaan kohotella käsiään ja käytännössä julmasti "hylätä" potilaat ja olla auttamatta sen kanssa, kun he ensin välittäjäaineita sotkemalla aiheuttaneet ihmisille rankkaa kärsimystä ja terveysongelmia. Siinä nähdään tuon ammattikunnan etiikka. Hylkäämistä on se ettei usko potilaan ongelmia ja kuittaa ne jonain mielenterveyden ongelmina. Nämä kunnianarvoisat "tieteelliset" lääkärit eivät yhtäkkiä tajua hittoakaan mikä potilaita vaivaa ja heittelevät jotain yleispäteviä vinkkejä, ja ajattelevat että ongelmat ratkeaa psykologisesti, vaikka osa on todella sairaita vieroittautuessaan lääkkeistä, eikä siinä paljon mikään psykologisointi enää auta. Laura Delano on kuvannut sitä kuinka vaikeaa vieroitus voi olla. Siinä vaiheessa montaa lääkeillä satutettua ihmistä aletaan vaan yksinkertaisesti diagnosoimaan ja antamaan lisädiagnoosia, ja suosittelemaan mitä - uusia lääkkeitä!! Tuolla tiellä voi kertakaikkisesti käydä huonosti!

      https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/ala-jaa-potemaan-ela-ihan-normaalisti-moni-masennuslaakkeista-irti-pyrkiva-jaa-oireidensa-kanssa-yksin/

      Niitä voi lukea vieroituspalstoilta, missä ihmiset kuvaavat kamalia fyysisiä ja henkisiä oireita mitä saavat lääkkeiden haittana ja vieroituksessa.

      Kuinka monelle lääkitykset on perusteltu jotenkin ihan epämääräisesti? Heille on saattanut välittyä kuva, että lääkkeet korjaavat jotain biologista ongelmaa tai epätasapainoa aivoissa. Itselleni joskus nuorena sanottiin jotain kuinka lääkkeet nostaa serotoniinipitoisuutta ja täten poistavat masennusta. Kuin masislääkkeet oikeasti korjaisivat jotain biologista ongelmaa.

      Tuo osoittautui jälkikäteen ihan hevon*********. Edes teoria millä ne perusteltiin ei kestänyt päivänvaloa.
      Kuinka sainkaan rankasti kärsiä tästä. Nykyään tiedän sen: Psyykenlääkkeet eivät korjaa yhtään mitään aivoissa, ne ovat kehoon kuulumattomia vieraita kemikaaleja. Ne eivät spesifisti korjaa mitään vaan sotkevat kehon normaalia toimintaa. Ne ovat neurotoksisia, ne häiritsevät aivojen toimintaa ja vahingoittavat aivoja.

      • first-do-not-harm

        Nuorena aloitettu masennuslääkkeenkäyttö johti jatkuvaan reseptin uusintaan yhä vaihtuvien lääkäreiden kanssa yhä vaihtuvissa ympäristöissä, mikä johti tarpeettoman pitkään lääkintään ja täten kasvaviin haittavaikutuksiin. En edes tiedä mikä osa psykiatrisissa lääkkeissä on pahinta, lääkkeet itsessään vai lääkärit jotka niitä jakavat ja uusivat ja pirstonainen nopeuteen ja tehokkuuteen nojaava lyhyille hyvin satunnaisille potilasnäkemisille rakentunut järjestelmä missä he tekevät niin, joka altistaa vielä epäonnistumisille hoidossa jossa yhden potilaan satutetuksi tuleminen ei vaan kiinnosta.


        Haittavaikutuksia "lääkkeistä" oli mm. seksuaalisen toiminnan häiriöt jotka jäi pysyväksi luonteeltaan (käytännössä täydellinen aseksuaalisuus nykyään millä on ollut suuria vaikutuksia parisuhteen hommaamiseen), yhtenä päivänä ottamatta jättämisen takia sähköiskut päässä ja kamala hutera poissaoleva olo mikä jälkikäteen ajatellen oli osoitus siitä että lääkkeeseen oli tullut fysiologinen riippuvuus (mistä ei mainittu tuon taivaallista määräämishetkellä), henkinen riippuvuus lääkkeeseen sen takia koska lääkäritapaamisissa aina sanottiin kuinka masennukseen taipuvaisena tarvin lääkkeitä, lukuisia lopetusyrityksiä vieroitusoireineen, ihmissuhdeongelmia tunteiden leikkautumisen ja lääkkeeseen liittyneen välinpitämättömyyden takia, lopetusoireiden jatkuva tulkinta omaksi masennukseksi mikä johti jatkuvaan lääkkeen jatkamiseen. Lääkkeiden takia tuleva lihominen, mikä masensi entisestään. En tiedä mikä osa oli masennusta jälkikäteen ja mikä osa lääkkeen aiheuttamaa raskasta päiväväsymystä ja lisääntynyttä välinpitämättömyyttä ja innon puutetta asioihin tarttumiseen. Jälkikäteen selväksi tuli että lääkkeiden haittoja on miltei mahdotonta erottaa ns masennuksena pidetyistä oireista. Sen tiedän, että useita oireita mitkä lääkkeillä puhkesivat, en koskaan aiemmin ollut kokenut. Kun pitkään käytin lääkkeitä, niistä tuli osa elämää, niiden toksisista vaikutuksista tuli osa elämääni enkä enää osaa sanoa millainen ihminen minusta olisi tullut ilman lääkkeitä. Haittavaikutuksista tuli kroonisesti osa elämääni. Lääkkeiden alasajo puhkaisi vaikeimman masennusjakson elämäni aikana ja silloin vasta sain tietää mitä on olla täydellisen masentunut, vakavalla tavalla, ilman mitään ilonpilkahduksia, tuntien itseni turraksi potien samalla lukuisia erilaisia fyysisiä oireita ja pahinta ahdistusta mitä ikänäni olin kokenut ja uni ei tullut silmään. Kokemus on vieläkin mielessäni vahvasti traumaattinen, koska oli hankala ymmärtää mitä ihmettä minulle tapahtui lääke alasajaessa, se on jotain ihmismielelle käsittämätöntä.

        Tähän minulle määrättiin lisää lääkkeitä, ja vieroitusoireina pitämäni oireet kiistettiin, koska ne olivat pitkäkestoisempia kuin hoitosuosituksissa oli mainittu. Uudet lääkitykset tuossa tilanteessa johti vuosien lisäkärsimykseen, suurimpaan kärsimykseen mikä oli kemiallista luonteeltaan missä elin haittavaikutuksissa, sitten jatkuvassa vieroitusoireiden kehässä yhdessä vaiheessa pitkään ja lopulta samaan kuin Laura Delanolla, psykiatriasta ja lääkkeistä irrottautumiseen. Kaikkia vaurioita ja henkisiä vaurioita ja luottamuksen puutetta ei lääkkeistä vieroittautuminen lopulta korjannut, mutta sain sentään osan elämääni takaisin. Minun pitää käsitellä paljon aikaa kun vietin lääkkeillä mielessäni, koska en tunne sitä ihmistä enää. Olen kuin herännyt jostain toksisesta horroksesta missä en tajunnut olevani. Minun on pitänyt surra sitä miksi minun piti käydä kaikki tämä läpi ja vahingoittaa itseäni tietämättä lääkkeillä.

        Kunpa saisin sanoa nuorelle itselleni näin ja elää elämäni uudelleen : "Se mitä koet on aivan normaalia sen jälkeen mitä olet kokenut. Älä koske pillereihin, ne eivät tule auttamaan sinua, ne tulevat tuhoamaan elämäsi pikkuhiljaa" "Sinun aivoissasi ei ole mitään vikaa mitä pitäisi pillereillä korjata eivätkä pillerit edes korjaa sinun aivoissasi mitään vikaa"

        Tunnen suurta sääliä ihmisiä kohtaan, jotka astuvat tietämättään samaan ansaan kuin minä. Reseptilääkkeet voivat tuhota elämää hyvin pahasti, ja lukuisat ihmiset tulevat kokemaan samanlaista. Osa ei edes tajua mitä heille tapahtui, luulevat vain että he ovat mieleltään sairaita vaikka todellisuudessa heidät on sairastuttanut paradigma jossa elämänongelmia hoidetaan toksisilla kemikaaleilla ja jossa lääkkeistä on tullut kuin joku uskonto jossa niiden ajatellaan pelastavan elämän.


    • Potilasmäkin

      Mulla on ollut risperdal ja siitä on tullut työkyvyn ja -tahdin alenemista, seksuaalista haluttomuutta, tunteiden latistumista, tissien kasvua mikä miehenä ei ole kiva, ja vähän muutakin. Alkuvaiheessa olin sen verta kujalla että sain ihan aiheesta lääkettä mutta se olisi pitänyt lopettaa jo aikoja sitten. Sitä määrätään aivan liian pitkäksi aikaa eikä anneta potilaalle mitään työkaluja äänten kanssa pärjäämiseen, vaikka niitä työkaluja on. Leväperäistä.

      • kysyvaihtoa

        Olisikohan aihetta vaihtaa toiseen lääkkeeseen, jos et ilman tule toimeen?


      • NäkisVaan
        kysyvaihtoa kirjoitti:

        Olisikohan aihetta vaihtaa toiseen lääkkeeseen, jos et ilman tule toimeen?

        Lääkeuskovaisia piisaa.


    • 5553
    • AvautukaaJosUskallatte

      Vaatii aika paljon, että systeemin kokeneet ja tuntevat alkava luottamaan 'avoimeen dialogiin'. Mistä löytyy, se jolle, voi taikka uskaltaa kertoa avoimesti kaiken? Siellä ne on valmiina piikki pystyssä iskemään, jos kieltäydyt lääkityksestä, kun keskustelu ei suju, etkä avaudu.

      Minä en asioistani löpöttele kenellekään. En kenellekään. En ainakaan kenellekään, joka tekee leipätyötään, ymmärtää palkan edestä. En kenellekään, joka esittää, että minä välitän, minua kiinnostaa sinun hyvinvointi, minä välitän. Älkää naurattako. Kasvakaa aikuisiksi. Ei elämä ihan noin mene. Ei noin helppoa ole.

    • epäammattimaista

      Mitä tehdä, kun psykiatri kiristää, että sairaslomaa en kirjoita, jos et syö masennuslääkkeitä. Siis masennuksen takia ei sairaslomaa, mutta masennuslääkkeiden aiheuttamien sivuvaikutusten takia kyllä sairaslomaa. Mikä logiikka tuossa on? Miten psykiatri kuvittelee auttavansa minua toiminnallaan? Taitaa auttaa vain itseään ja kollegojaan pysymään leivän syrjässä kiinni.

      Miksi Suomessa on niin paljon masennusta ja lääkkeiden käyttöä? Taitaa selitys löytyä psykiatrien oman edun tavoittelusta. ...ja terveydenhuoltomenot kasvavat heidän invalidisoidessa asiakkaitaan pysyvästi.

      • vihdoinsainapua

        Toi on niin tuttua lääkäreiltä masennuslääkkeitten määrääminen, kun eivät enää muuta hoitoa keksi potilaan vaivoihin. "2vuotta ravasin nivelkipujen ja nivelien turpoamisen vuoksi terkkarissa, ja alkoivat määräämään mielialalääkkeitä vaivoihini, kun eivät kipuihini enää uskoneet. Menin yksityiselle ja lääkäri lähetti monipuolisiin verikokeisiin, niin todettiinkin reuma. Sain lääkkeet reuman hoitoon ja kivut, sekä nivelien turvotukset loppuivat siihen paikkaan. Mieliallalääkkeillä ei sairauteeni olisi ollut parantavaa vaikutusta, jos niitä olisin alkanut syömään. Lääkärit näköjään meistä tekee näitä masentuneita ja masennuslääkkeitten syöjiä, kun taitonsa loppuvat kipujen ja monien sairauksien hoidossa.


    • sdgdsgs
      • diagnmuutoksia

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Yksistään kuuntelulla ei kenenkään pää parane. Jos niin olisi, ei mielisairaaloita olisi olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka sitä mieltä mielestäsi pitäisi tutkia?

        Ensin pitäisi nähdäkseni selvittää, että mitä tutkii. Jos et ymmärrä syitä "oireiden" taustalla, et oikein pysty hoitamaan oireita. Analogiana kardiologi voisi määrätä närästyslääkettä rintakipuun ja ihmetellä, miksi henkilö kuolee hoidon jälkeen sydänkohtaukseen. Onneksi lääkäreillä on menetelmät, joilla he erottavat epämääräisen närästysrintakivun angina pectoriksesta objektiivisilla lääketieteellisillä kokeilla, kuten EKG-mittauksella. Psykiatriassa hoidetaan biologisia ongelmia, joiden oletetaan olevan epämääräisten oireiden taustalla, vähän samaan tapaan. Itse asiassa hoito on vieläkin epämääräisempää, koska närästyksen ja angina pectoriksen biologiset syntymekanismit tunnetaan kohtuullisen hyvin, psykiatristen häiriöiden ei niinkään.

        Yksi ongelma on myös, että psykiatristen häiriöiden hoitovasteita tutkitaan subjektiivisilla tulkinnoilla henkilön oireista, ja ne sitten määrällistetään pisteiksi. Mitä korkeammat pisteet eli toisin sanoen mitä vakavammat oireet, sitä rajumpi muutos on, vaikka se johtuisi vain plasebosta eli uskomuksesta, että henkilöä hoidetaan. 10 % muutos on 50 pisteestä enemmän kuin 20 pisteestä jos uskoo, että 5 on suurempi kuin 2. Jos tämä ei ole henkilön mielestä ongelma, niin se voi kertoa henkilön omasta ongelmasta, eli heikosta älyllisestä toimintakyvystä.


    • Anonyymi

      https://www.goodreads.com/book/show/17852736-cracked
      Psykiatria haluaa oireet pois. Älä sekoa meidän vahtivuorollamme. Kätevimmin käy jollain tavalla lääkkeillä. Sepustetaan valitut palat jostakin tutkimuksesta. Pakkohoito tai täysi monitorointi myös vaikeammin diagnosoiduille. Oireet aiheuttaneista syistä viis. Ei kuulu psykiatrien toimenkuvaan, kuten ei myöskään fyysinen terveys.

      Jotenkin noita psykiatrien yms. metodeja kokeneena voin sanoa, että suora, tasa-arvoinen keskustelu ei heidän metodeihinsa kuulu, ehkä jotain hyvää terapeuttia lukuunottamatta.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe