Mäkeen pysäköinti?

Taavi3

Voiko tsi moottorisen auton, esim. skoda, pysäköidä mäkeen ja mikä kallistuskulma saa max olla? Vaarana ketjun hyppäys?

50

2163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iskäkömaksaa

      Menossa mopokorttia hankkimaan?

    • huomenta.vaan.sullekin

      Pysäköitäessä laitetaan aina käsijarru päälle.

      • Satsuma_AMP

        Normaali auto kestää mäkeen pysäköinnin. Skeidassa hajoaa kaikki


    • Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto

      Tiedän tosiaan tapauksia, joihin keskustelun aloittaja viittaa. Siis ei aivopieru, vaikka uskomattomalta kuulostaakin. Tapaukset eivät sinänsä liity Skodaan, sillä yhteenkään Skodaan ei koskaan asennettu VW-konsernin lastentautista tupla-ahdettua 1.4 TSI-moottoria. Tuo surullisen kuuluisa moottori oli esim. vm. 2007 VW Touranissa. Tuttava osti tuollaisen uutena. Hän ei viitsinyt käyttää käsijarrua talvella, koska sillä oli taipumus jäätyä kiinni. Jakoketju siis hyppäsi, kun auto vähän nytkähti taaksepäin vaihde silmässä. Samaan yksilöön vaihdettiin tuttavan aikana jakoketju 3 kertaa. Myös turbo vaihdettiin. Sylinterikansi piti avata, jotta karsta saatiin raaputettua pois palotilasta. Muutakin vikaa siinä oli, joten hän ei enää ajele VW-konsernin tuotteella.

      Itselläni on ollut 2010-luvulla 3 TSI-moottorista Skodaa. Kaikki ovat toimineet loistavasti.

      • hölkäsenpölläys

        Käsijarru ei nykyautoissa jäädy kiinni. Ei varsinkaan, jos sitä käyttää säännöllisesti.


      • Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto
        hölkäsenpölläys kirjoitti:

        Käsijarru ei nykyautoissa jäädy kiinni. Ei varsinkaan, jos sitä käyttää säännöllisesti.

        Olen samaa mieltä. Kyseessä ei kuitenkaan ollut nykyauto.


      • Takaj
        hölkäsenpölläys kirjoitti:

        Käsijarru ei nykyautoissa jäädy kiinni. Ei varsinkaan, jos sitä käyttää säännöllisesti.

        Jarrukengät jäätyvät parissa tunnissa kiinni. Lumi pöllyää ajoaikana, jarruosat lämpiää jarrutettaessa. Sitten istutaan kylässä tms. ja jarru jäätyy jumiin.


      • Nulander

        Juurikin näin. Yhdentekevää onko nykyauto tai 50 vuotta vanha.
        On muuten merkillistä, miten ihmiset luulevat nykyautojen olevan jotakin ihmeellistä. Eräskin automies totesi, että kun nykyautoissa ei ole enää sytytystulppiakaan ja kysymyksessä bensiinimoottori.
        Nykyautoonhan ei myöskään saa tehdä itse mitään. Tankkaaminen, ilmaa renkaisiin, peseminen, tuulilasinpesunesteen täyttö...ei ei...ei saa tehdä, koska kyseessähän on nykyauto


      • Gammelström
        Nulander kirjoitti:

        Juurikin näin. Yhdentekevää onko nykyauto tai 50 vuotta vanha.
        On muuten merkillistä, miten ihmiset luulevat nykyautojen olevan jotakin ihmeellistä. Eräskin automies totesi, että kun nykyautoissa ei ole enää sytytystulppiakaan ja kysymyksessä bensiinimoottori.
        Nykyautoonhan ei myöskään saa tehdä itse mitään. Tankkaaminen, ilmaa renkaisiin, peseminen, tuulilasinpesunesteen täyttö...ei ei...ei saa tehdä, koska kyseessähän on nykyauto

        Nykyautot ovat ihmellisiä. Niissä ei ole enää käsijarrun kahvaakaan. Käsijarru menee automaattisesti päälle, kun ottaa virrat autosta pois.


      • Autotkehittyy
        Takaj kirjoitti:

        Jarrukengät jäätyvät parissa tunnissa kiinni. Lumi pöllyää ajoaikana, jarruosat lämpiää jarrutettaessa. Sitten istutaan kylässä tms. ja jarru jäätyy jumiin.

        Nykyautoissa on kaikissa pyörissä levyjarrut siis jarrupalat ei kengät. Jarrupalat ei jäädy kiinni jarrulevyyn. Jos käsijarru jäätyy se johtuu jostain osista ennen varsinaista jarrua esim. vaijerista ja vaijerin liittimistä. Itse käytän aina käsijarrua koska automaattivaihteinen auto. Käsijarru ei ole jäätynyt koskaa. Automaatin P asento ei pidä autoa paikalla yhtä varmasti kuin manuaalin vaihde.


      • kaikkihajos

      • Nulander
        Autotkehittyy kirjoitti:

        Nykyautoissa on kaikissa pyörissä levyjarrut siis jarrupalat ei kengät. Jarrupalat ei jäädy kiinni jarrulevyyn. Jos käsijarru jäätyy se johtuu jostain osista ennen varsinaista jarrua esim. vaijerista ja vaijerin liittimistä. Itse käytän aina käsijarrua koska automaattivaihteinen auto. Käsijarru ei ole jäätynyt koskaa. Automaatin P asento ei pidä autoa paikalla yhtä varmasti kuin manuaalin vaihde.

        Vaikka on levyjarrut käyttöjarruina, niin käsijarru on aina rumpujarru. Tuo rumpu on siellä levyjarrun sisällä ja siellä siis pikkuruiset jarruhihnat.
        Aikanaan Saabissa oli järjestely sellainen, että jarrusatuloissa oli mekaaninen kiristin, joten levyjarru oli myös seisontajarru. No tuosta ei ollut muuta kuin harmia ja niinpä Saab luopui järjestelystä. Siten Saabiinkin tuli pikkuinen rumpujarru levyn sisälle.


    • vaarana.huijaus

      VW konsernin eri valmistajien ja merkkien laadusta kertoo luotettavat mediat melkein jo viikoittain. Aika koomista mutta ei yllättävää.

      • Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto

        Media on aina jonkun verran lahjottu. Omat ja lähipiirin kokemukset ovat tärkeimmät.


      • Taidanostaa
        Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto kirjoitti:

        Media on aina jonkun verran lahjottu. Omat ja lähipiirin kokemukset ovat tärkeimmät.

        Lähipiiri haukkuu skodaa ja varottelee, mutta mieli tekisi Kodiaqqia. Onhan siinä ainakin uutena takuu.


      • Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto
        Taidanostaa kirjoitti:

        Lähipiiri haukkuu skodaa ja varottelee, mutta mieli tekisi Kodiaqqia. Onhan siinä ainakin uutena takuu.

        Ok, kenenkään ei ole pakko ostaa Skodaa. Kiellä vaan itsesi ja usko lähipiiriäsi. Lähipiirilläsi on varmasti jo paljon kokemusta Kodiaqista.


      • Kokeiltavaon
        Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto kirjoitti:

        Ok, kenenkään ei ole pakko ostaa Skodaa. Kiellä vaan itsesi ja usko lähipiiriäsi. Lähipiirilläsi on varmasti jo paljon kokemusta Kodiaqista.

        No joo on sen pari sukulaista jo koeajaneet, ja muuten kuulemma OK mutta alusta kuulemma vetelä ja aiheuttaa epävakautta menoon, kovaa melutasoa myös valittelivat. Onhan noita koeajokutsuja tullut ehkä käyn jossain kohtaa vähän Kodiaqilla rullaamassa. Saapahan itse muodostettua mielipiteen.


    • Myrkkyä.jakopäälle

      Skodaa kylläkin leikkisästi sanotaan mäkiautoksi, mutta totuus on se, että skodassa (kuten muissakin TSI moottorilla varustetuissa vw merkeissä) jakoketju venyy ja aiheuttaa pahimmillaan jakopäävian. Maahantuoja suosittelee tasaiselle parkkeerausta ja käsijarru aina päälle sekä vaihde vapaalle!

      • Vepukaine

        Noin minuakin ohjeistettiin. Ei ikinä vaihteen varaan, eikä mäkeen. Nykyään ollut jo pitkään länsiauto alla, eikä mitään ongelmia. Itäauto skodassa niitä riitti aivan tarpeeksi!


    • ensilumi

      Tohotassa vaihdoin pyöriö ja kirristellessäni hampaita toinen roiskeläppä ja takapuskuri putosivat.
      On se paksa

    • OCU

      skodaa ei saa kallistaa yli 3 astetta, veltto kori vääntyy ja moottori hörppää ilmaa käynnistyksessä, kippo voi kaatua korkean ja kapean korin takia.

      • ei-autokohtainen

        Tuo että auto on huomattavassa kallistuskulmassa (yli > 30 astetta) on vaara mille tahansa autolle käynnistystilanteessa se kannattaa kyllä huomioida oli merkki mikä tahansa


    • turboskoda

      Utin ABC tuli tällä palstalla kuuluisaksi juurikin siitä syystä, että jullinjuntti siellä tuuppasi TSI-moottorisia autoja vaihde silmässä ilman käsijarrua vähän taaksepäin.

      • Jounii

        Rieskapaikassa se oli.


      • Jakomielinen

        Eikö siihen Jakopääähän voisi soveltaa jotain nippusidekiristystä ?


      • Jenkemi-on-hyvää
        Jakomielinen kirjoitti:

        Eikö siihen Jakopääähän voisi soveltaa jotain nippusidekiristystä ?

        Jakomielisairauteen käytetään juuri päänkiristystä. Jos se ei auta, niin seuraavaksi lobotomia.


    • Taavi3

      Riittääkö mäessä käsijarrru vai pitääkö laittaa palikat pyörien taakse?

      • skodajulli

        Jos epäilet, ettei käsijarru pidä, niin laita ihmeessä palikat pyörien taakse.


      • palikatkäyttöön

        Palikoiden laittaminen opetettiin 70 luvulla autokoulussa. Myös se että eturenkaat kannattaa kääntää reunakiveä vasten.


      • sarkasmi.sakari

        itse laitan aina varmistus palikat pyörien taakse


      • Ocu.1.8TSI.132kW.Webasto
        sarkasmi.sakari kirjoitti:

        itse laitan aina varmistus palikat pyörien taakse

        kyllä minäkin tämän varmistan aina. käsijarru on skodasta i rikki, en viitsi korjauttaa. nyt kiukuttaa kun tulee taas talvi ja joutuu palelemaan huurteisessa kopperossa jenkeminhajussa.


    • Kiilatenparkkiin

      Kyllä, mutta vain pyöräkiiloilla tukien.
      Virossahan nuo pyöräkiilat ovat pakolliset varusteet, kun on kokemusta itäautoista.

      • tallinna.lautassa

        Ettei nyt ole jäänyt muistikuva tallinna lautasta siellähän pyörät kiilataan tai pitäisi kiilata


    • Karvalakki

      Voiko sähköinen käsijarru jäätyä, onkos siellä samanlaiset systeemit alla kuin normaalissa käsijarrussakin. Onko volkkareissa sähköistä käsijarrua missään mallissa, saako karvalakkiversioihin. On muuten hyvä, kun siihen ensiksi tottuu, ensiksi outo käyttää.

    • Kiilat.etupyörien.teen

      Skeidat on paree laittaa aina mäkeen parkkiin keula alespäin.
      Saa työntämättä liikkeelle.

      • Perseedelläpuuhun

        Eräs octavian omistaja kertoi että skeidan pysäköinti keula ylöspäin vesisateella,aiheuttaa melkoisen tulvan skottaraisen sisätiloihin.


    • Sarkasmi.sakari

      Skodaa ei saa pysäköidä julkiselle paikalle/yleiselle tielle.

      Ympäristörikos ja törkeä vahingonteko.

    • Taavi3

      ”Rivien välistä lukien” käsijarrun käyttö aina pakollista, koskee varmaan myös muita merkkejä....

    • Suoninen

      Skootahan on mäkiauto ja sosialisti-kerkkä. Näin siis sitä nimittävät..... politrukin hymyksikin nimittävät.

      • Skodasakke

        Siis ketkä nimittelevät?


      • HOLISTI74.91

        kalmavankkuriksikin skodaa nimittävät, johtuuko siitä kun tahallaan heikennetty rautakori romahtaa kolaritilanteessa ja turvavyöt korjattu nippusiteillä merkkiliikkeen johdosta...


      • Tästä_on_poistettu
        HOLISTI74.91 kirjoitti:

        kalmavankkuriksikin skodaa nimittävät, johtuuko siitä kun tahallaan heikennetty rautakori romahtaa kolaritilanteessa ja turvavyöt korjattu nippusiteillä merkkiliikkeen johdosta...

        Oletko Indonesiassa pelastamassa tsunamin uhreja? Sieltä käsin vissiin taas postailit? Tavan ihmiset nukkuvat tuohon aikaan, mutta narsistitrolli ei tietenkään saa unta.

        PS asiavirhe: yhdessäkään Skodassa ei ole käytetty nippusiteitä turvavöiden korjaamiseen.


    • SkodaMan

      Oisko kellään vielä heittää faktaa noista sallituista kallistuskulmista pysäköidessä? Ja vaikuttaako vaihteiston tyyppi asiaan.

      • Fakta_homma

        Pysäköidessä voit kallistaa pulloa niin paljon kuin haluat, kunhan et sen jälkeen lähde ajamaan. Typpi ei vaikuta asiaan, elle käyttämäsi jenkemikaasu ole liian kauan muhinutta, jolloin siihen on voinut muodostua typpeä.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      7317
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      5246
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      56
      2961
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      6
      2414
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1468
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      191
      1348
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1083
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      310
      1018
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      225
      958
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      896
    Aihe