Jos nyt pohjustan vähän sillätavalla että olen 17-vuotias, 168cm pitkä ja painan 54kg. Syön paljon, mutten ahmi. Ruokavaliooni kuuluu paljon viljoja, sopivasti kasviksia, vähän lihaa ja hieman maitotuotteita.
Oon alkanut puolen vuoden sisään saamaan erittäin ikäviä oireita mm.
-paino vain laskee, ei nouse.
-vatsakivut
-löysä uloste
-todella turvonnut vatsa
-huimaus
-pahoinvointi
-myös ummetusta
-ilmavaivoja PALJON
Ajattelin vain että jos teistä joku myös kärsii/on kärsinyt samoista vaivoista, mutta on saanut selvyyden asiaan, olisi kiva jos kertoisitte mullekkin.
// ja kyllä, aion mennä lääkäriin. Haluan vain ensin kuulla enemmän asiasta.
VATSAVAIVAISET HOI!!
7
251
Vastaukset
Oletko jo kokeillut laktoositonta ruokavaliota? Aika monillakin ihmisillä muodostuu aikuistuessa laktoosi-intoleranssi, jolloin ei enää tavallisia maitotuotteita siedä vatsan mennessä sekaisin.
- Vainoharhainen
Ainiin joo unohdin mainita; mulla on laktoosi-intoleranssi eli laktoosittomat tuotteet ollu käytössä peruskoulun ensimmäisestä luokasta lähtien
- Monisairas
Keliakia voi tulla kyseeseen myös tai muu krooninen suolistotauti. Moni on saanut avun vähentämälllä runsaasti sokereita sisältävät (myös hedelmät), palkokasvit, sipulit, kaalit yms. sellaiset minimiin.
Mutta kuten toteat, on paikallaan mennä lääkäriin ja suolitähystystä kannattaa harkita.- montakonstia
Kokeile pellavansiemenrouhetta päivittäisessä käytössä kuitujen lisäämiseksi. Vaikuttaa vatsan löysyyteen, kuten ummetukseenkin.
- Lääkäriin
Lääkäriin ja heti. Voi olla joku ruoan imeytymisongelma tai suolistotauti, keliakia yms.
Yleistasolla pahoinvointi ja huimaukset voivat liittyä mm. anemiaan tai muuhun tautiin.
Ilmavaivat, turvotusja ummetus voivat johtua liiallisesta viljojen syömisestä jos vatsa ei kestä niitä. Monet ovat jättäneet kaikki viljatuotteet pois tai käyttävät ainoastaan kauratuotteita tai vähäisessä määrässä vehnää.
Löysä uloste on usein merkki joko taudista tai toisissa tapauksissa siitä ettei suoliston bakteeristo pysty pilkkomaan ruokaa oikealla tavalla. Usein oikeanlainen hoito, ruokavalio ja probiootit auttavat. Stressi voi myös vaikuttaa. Sama syy eli heikko suoliston bakteeritasapaino johtaa usein myös ilmavaivoihin.
Fodmap ruokavalio on yksi keino vähentää ongelmia. Mutta hyvä olisi tutkia mistä syystä ongelmat johtuvat. - Vainoharhainen
Kiitos kommenteista. Olen saanut lisää outoja oireita, ja tähystys aikaa tässä odottelen. Uudet oireet ovat jatkuva alhainen verenpaine ja aftat suussa... Toivottavasti ei ole mitään vakavaa.
Mutta kuitenkin haluaisin kuulla jos jollakin olisi ollut saman kaltaista vaivaa ja saanut siihen selvyyden..?
T. Ap - Voiollamitatahansa
Seuraavilla tekijöillä on arveltu olevan osuutta aftojen synnyssä:
raudan tai vitamiinien puute (erityisesti B12- ja C-vitamiinit)
ruuansulatuselimistön sairaus, kuten Crohnin tauti tai haavainen paksusuolentulehdus
keliakia
hormonaaliset syyt (monet naiset saavat aftoja kuukautisten aikaan)
stressi
tietyt ruuat
hammastahnat, jotka sisältävät vaahtoavana ainesosana natriumlauryylisulfaattia
Voi olla mitä tahansa. Normaalitilanteessa taustalla voi olla tauti, keliakia, anemia, suolistosairaus tai joku muu sairaus.
Lääke- ja pillerihoidot kannattaa sopia lääkärin kanssa. Mutta tälläisistä vitamiinihivenainepillereistä voi olla apua jaksamisen kanssa. Löytyy mm. ruokakaupoista.
https://www.sanasol.fi/tuote/sana-sol-monivitamiini-50/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3257718Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662186- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161412- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j591202Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029