Eikai tää oo nivelreumaa?

HuolestunutMie89

Olen 29-vuotias mies ja on sormet kipeytyny pahasti molempien peukaloiden taipeista ja tyvestä, myös toisen käden nimetön on kipeä jostain jänteen kohdalta. Viime viikonloppuna selvästi nämä oireet meni pahemmaksi kun saunoin kunnolla ja otin olutta. Yöllä sitten heräsin aivan helvetilliseen peukalon juuressa tuntuvaan särkyyn ja tuntui että sormi on niin jäykkä etten saa taivutettua sitä. Myös syksyn tulo ja sateinen sää on ilmeisesti pahentanut näitä oireita.

Onhan sekin tietysti mahdollista että mulla on vain jokin jännetupen tulehdus kun olen viime aikoina rasittanut sormiani aika paljon. Vai kuuluuko tuollainen saunomisen jälkeinen oireiden pahentuminen aina johonkin reumasairauteen?

Nyt pelkään kauheasti että mulla on alkanut joku nivelreuma kun keväällä mulla oli ensin toinen polvi todella kipeä varmaan yli 2 kuukautta ja myöhemmin se polvikipu palasi takaisin mutta on nyt taas poissa kokonaan. Olen kyllä joka

7

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajoissahoitoon

      On karmea tauti. Itse siihen sairastuin 2v sitten ja alkoi samoin ranteiden ja muutamien sormien nivelien jäykkyytenä ja kipuna. Välillä' kipu ja turvotus oli poissa jonkun aikaa, mutta palasi takaisin. Pyydä reumakokeisiin. Verestä se selviää ja saat lääkityksen.

      • HuolestunutMie89

        Mitä ne reumakokeet sitten käytännössä on? Riittääkö se kun katsotaan pelkästään se joku Hla-b27 geeni vai miksi sitä nyt kutsuttiinkaan? Olen kyllä lukenut että reumaa on käytännössä mahdoton todentaa verikokeilla vaikka tuo geeni löytyisikin. Eikä välttämättä sekään että tuo geeni puuttuu takaa sitä etteikö voisi sairastaa reumaa?


    • HuolestunutMie89

      Jäi juttu vähän kesken. Siis olen kyllä jokatapauksessa menossa vielä lääkäriin ja aion vaatia ainakin kaikki mahdolliset verikokeet vaikka käsittääkseni reuma on todella vaikeasti diagnosoitava sairaus eikä jotkut yleislääkärit varmaan tiedä siitä paljoakaan.

      Minulta on jo magneettikuvattu se pitkään kipuillut polvi ja kaikki oli kunnossa. Toivon vain ettei näissä oireissa ole kyse reumasta vaan esim jännetupen tulehduksesta.

    • HuolestunutMie89

      Sehän tässä myös pelottaa että jos joku reuma todetaan niin miten sen jälkeen voi enää elää normaalia elämää kaikkien lääkkeiden kanssa.

    • HuolestunutMie89

      Voihan tämä olla tietysti myös nivelrikkoa tai vaikka reaktiivinen niveltulehdu? Sairastin keväällä pahan influenssa ja sen jälkeen alkoi tämä kipu kierre joten sen perusteella epäilen reaktiivista artriittia varsinkin kun erään hammaslääkärikäynnin yhteydessä nielusta löytyi streptokokki ja sen aiheuttama ientulehdus. Jostain luin että streptokokki voi laukaista reaktiivisen artriitin eli koko kehon niveltulehduksen.

    • HuolestunutMies89

      Olisko sittenkin fibromyalgiaa tai jotain muuta kun tuntuu että kipuja on niin monessa paikkaa ja itsellä myös yli 10 vuotta jatkunut mielenterveysongelma taustalla. Tänä vuonna on ollut muutenkin elämän raskain vuosi monestakin syystä. Maanantaina saan verikokeiden tulokset että saa nähdä selventääkö se tilannetta mitenkään.

    • HuolestunutMies89

      Alkaa olla epätoivoinen olo näiden kipujen kanssa kun ei veriarvoista löytynyt ainakaan mitään reumaa selittävää tekijää vaikka toisaalta hyvä ettei löytynyt. Kuitenkin päkiät on tosi kipeät aina kävellessä. Sorminivelien lisäksi nilkka, niska ja selkäkin tuntuu nyt jotenkin kipeältä ja jäykältä.

      Vaikea enää keksiä mitä tämä vaiva sitten voisi olla jos ei reumaa? Varmaan magneettikuvaus kertois aika paljon mutta tulee liian kalliiksi mennä yksityisen kautta kun julkisen puolen kautta siihen pääseminen tulee kestämään ikuisuuden.

      En toistaiseksi saanut muuta kuin viikon kuurin Etoricoxib nimistä tulehduskipulääkettä ja vähän arveluttaa senkin käyttäminen kun lukenut mitä kaikkia vakaviakin haittavaikutuksia siitä voi tulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2352
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1980
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      176
      1782
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe