HS uskontokuntiin kuulumattomista

Hesarin noteeraa uskontokuntiin kuulumattomien suuren määrän Tilastokeskuksen julkaisun pohjalta etenkin kolme- ja nelikymppisten ikäluokissa.

Lisäksi "Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomien määrä on kasvanut viime vuosina nopeasti. Se ylitti miljoonan rajan vuonna 2010 ja viime vuoden lopussa määrä oli noussut jo lähes puoleentoista miljoonaan."

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005848185.html

13

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukuje.huom
    • Vahinkokokinko

      Pääministeri on jo haka uskonnossa.

    • Hieman harhauttavan kuvan tuosta kuitenkin saa. Eiväthän 30-39 -vuotiaat ole maallisempia kuin 20-29 -vuotiaat, vaan heillä on ollut kymmenen vuotta enemmän aikaa saattaa muodollinen tila vastaamaan todellisuutta, ts. erota kirkosta.

      • HS samoin kuin muut Tilastokeskuksen luvut noteeraanneet uutiset kyllä suht selkeästi kertovat tilanteen, mutta juuri tuollainen pienikin jatkoanalyysi jää jutuista puuttumaan.


      • Lukuje.huom

        Mistä saa harhauttavan kuvan?

        Kirkko on tehostanut lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa työtään viimeisen 15 vuoden aikana kovasti. On sellainenkin mahdollisuus, että se on tehonnut niin, että uusi sukupolvi, "kohortti", sanotaan 15-25-vuotiaat, ei ole juurikaan sekulaarimpi kuin edeltävät sukupolvet.


      • Lukuje.huom kirjoitti:

        Mistä saa harhauttavan kuvan?

        Kirkko on tehostanut lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa työtään viimeisen 15 vuoden aikana kovasti. On sellainenkin mahdollisuus, että se on tehonnut niin, että uusi sukupolvi, "kohortti", sanotaan 15-25-vuotiaat, ei ole juurikaan sekulaarimpi kuin edeltävät sukupolvet.

        Harhauttavan kuvan saa katsomalla pelkkiä numeroita, joiden mukaan 2x-vuotiaat kuuluvat kirkkoon useammin kuin 3x-vuotiaat. Sehän on ihan eri asia kuin jos 2x-vuotiaat ostaisivat enemmän suklaata kuin 3x-vuotiaat. Kirkon jäsenyys on ilmiö, jota pitää kuvata toisin.


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Harhauttavan kuvan saa katsomalla pelkkiä numeroita, joiden mukaan 2x-vuotiaat kuuluvat kirkkoon useammin kuin 3x-vuotiaat. Sehän on ihan eri asia kuin jos 2x-vuotiaat ostaisivat enemmän suklaata kuin 3x-vuotiaat. Kirkon jäsenyys on ilmiö, jota pitää kuvata toisin.

        Tulee mieleen eräänlainen kirkkoon kuuluvuuden "puolintumisaika": kuinka kauan menee, ennen kuin lapsena kirkkoon liitetty, mutta ei-uskova täysi-ikäisyyden saavutettuaan lopulta eroaa kirkon jäsenyydestä


      • gbfk

        Aivan. Ovat huomattavasti itsenäisempiä kuin nuo 'juuri pesästä lähteneet'.

        Palkkaakin tulee jo siihen malliin, että kirkollisveroa joutuu maksamaan aika monta satasta. Opiskeluaikana se ei juuri häiritse.


      • jimmyogg kirjoitti:

        Tulee mieleen eräänlainen kirkkoon kuuluvuuden "puolintumisaika": kuinka kauan menee, ennen kuin lapsena kirkkoon liitetty, mutta ei-uskova täysi-ikäisyyden saavutettuaan lopulta eroaa kirkon jäsenyydestä

        70 vuotta.

        Siis, joka vuosi kirkosta eroaa noin prosentti väkiluvusta. Jos ajatellaan että joka vuosi 99 % yhdestä ikäluokasta jäisi kirkkoon, se tekisi noin 70 vuotta että puolet olisi kadonnut.

        Laskelma on toki karkea, mutta kertoo mikä kirkon lopulta kaataa. Ei eroaminen vaan kastamattomuus.


    • Luk.lis

      Kyllä teini-iällä voi olla iso merkitys...

    • Tunnustaaa

      Hieno uutinen ja kerrankin niin ettei kirkon edustajaa ole haastateltu ollenkaan.

      Toivottavasti ensikerralla haastatellaan uskonnottomien edustajaa näihin uutisiin.

      • Lukuje.nousu

        Tässä oli vaihteeksi tosiaan näkökulma uskonnottomiin eikä kirkkoon. Kirkon jäsenmäärän vähemisestä yleensä kirjoitetaan kirkon kannalta, vaikka kyse on samalla pääasiallisesti sekularismin lisääntymisestä. Harva kirkon jäsen kääntyy islamilaiseksi.


    • ErehdyinKerran

      Vai tämmöistäkin HS iion kirjoittanut. Erehdys?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe