Olen 38-vuotias nainen, jolle puhkesi vuosi sitten aivan yllättäen aikuisiän akne. Haluan tällä tekstillä auttaa muita vastaavassa tilanteessa olevia ja heti alkuun kerron tärkeimmän: käy lääkärissä!
Itse kärsin leuassa ja leukaperissä olevista valkopäistä, kipeistä ihonalaisista finneistä sekä ihan tavallisista finneistä vuoden, ennen kuin tajusin varata ajan ihosairaalaan. Sain sieltä reseptillä Skinoren-voidetta (aamuin illoin), Tetralysal-antibioottikuurin (3kk) sekä Humektan-voidetta (aamuin illoin). Olen käyttänyt aineita nyt vajaan viikon ja huomaan jo selvästi leukani rauhoittuneen - tosin tietysti vielä vanhat finnit ovat näkyvillä. Olen aivan varma, että tästä on apua! Lääkäri oli samaa mieltä ja totesi, ettei millään usko, että akne edes uusisi lääkekuurin jälkeen, sillä en ole koskaan aiemmin kärsinyt vastaavasta - edes teininä.
Vuosi sitten, kun tämä ongelma ilmeni, mietin pääni puhki mistä se voisi johtua: ruokavalio, tupakointi, stressi, hormonit, meikkivoide/kosmetiikka, kasvojen ylipuhdistaminen, d-vitamiinin puute, talven kuivuus jne. jne... Kokeilin ihan kaikkea: otsonoitu oliiviöljy, erilaiset öljyt, kaksoispuhdistus, mineraalimeikkivoiteet, Paula's Choice -tuotteet, sinkkitabletit, kuorinnat jne. MISTÄÄN ei ollut apua, moni kokeilu vain pahensi ihoa. Taustasta vielä sen verran, että olen aina syönyt terveellisesti, pysynyt normaalipainossa, vältellyt liiallista herkuttelua, juonut kohtuudella alkoholia, elänyt stressittömästä jne. eli mistään omista valinnoista tai tekemisistä akne ei johtunut.
Vihdoin nyt, kun leuka näytti kohtuu hyvän kesän jälkeen pahemmalta, varasin ajan ihosairaalaan ja harmittaa, etten tehnyt sitä aiemmin. Siellä todettiin melkein heti aikuisiän akne, joka on kuulemma tavallista eikä syytä oikein tiedetä.
Aikuinen nainen tai mies - älä jää tuskailemaan asian kanssa, vaan hae ihmeessä apua! En voi vieläkään uskoa, että pääsen tästä kamalasta vuoden kestäneestä ongelmasta vihdoin eroon ja saan taas itsevarmuuteni takaisin! :)
Aikuisiän akne: Skinoren, Humektan ja Tetralysal
2
960
Vastaukset
- kokenutpuhuja
Hienoa, mutta aika usein tuo antibioottikuuri auttaa vain sen ajan, kuin sitä lääkettä syö. Viikko kaksi, niin näpyt palaa. Näin on käynyt itselleni ja monelle muulle. Vasta Roa-kuuri on auttanut oikeasti.
Harmittelen sitä, että tuli edes syötyä noita turhia antibioottisatseja, kun olisi pitänyt heti hakea tuota Roalääkettä. Olisi elimistökin säästynyt turhilta antibiootilta.Nyt on takana noin 3 viikkoa kuuria ja leuka on ihan sileä ja näpytön. En voisi olla onnellisempi! Silti juuri tuo pelko on, että kaikki palaa ennalleen kuurin loputtua. Kysyinkin siitä lääkäriltä, mutta hän oli sitä mieltä, että koska minulla ei ole ollut aiemmin mitään vastaavaa, eikä edes teininä aknea tmv. niin hän ei mitenkää usko, että näpyt palaisivan, vaan oli sitä mieltä, että tästä todella on juuri minulle apua. Hän kyllä sanoi, että mikäli finnit palaisivat, niin löytyy vielä järeämpiä keinoja taltuttaa se. Varmaankin tarkoitti juuri roaa. Lisäksi tämä aikuisiän akne minulla ei ole niin paha kuin varmasti monella muulla "normiakne", niin ehkä tämä tetra-kuuri riittää!
2,5 kuukauden kuluttua näen miten käy ja tulen kertomaan tänne jatkoa oliko tästä oikeasti apua vai ei, mutta juuri tällä hetkellä en kyllä voisi olla onnellisempi! :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1364185Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3232126Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik31904Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481851- 1061770
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4411719Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4691578MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531355Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441296Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4621288