Aikuisiän akne: Skinoren, Humektan ja Tetralysal

Olen 38-vuotias nainen, jolle puhkesi vuosi sitten aivan yllättäen aikuisiän akne. Haluan tällä tekstillä auttaa muita vastaavassa tilanteessa olevia ja heti alkuun kerron tärkeimmän: käy lääkärissä!

Itse kärsin leuassa ja leukaperissä olevista valkopäistä, kipeistä ihonalaisista finneistä sekä ihan tavallisista finneistä vuoden, ennen kuin tajusin varata ajan ihosairaalaan. Sain sieltä reseptillä Skinoren-voidetta (aamuin illoin), Tetralysal-antibioottikuurin (3kk) sekä Humektan-voidetta (aamuin illoin). Olen käyttänyt aineita nyt vajaan viikon ja huomaan jo selvästi leukani rauhoittuneen - tosin tietysti vielä vanhat finnit ovat näkyvillä. Olen aivan varma, että tästä on apua! Lääkäri oli samaa mieltä ja totesi, ettei millään usko, että akne edes uusisi lääkekuurin jälkeen, sillä en ole koskaan aiemmin kärsinyt vastaavasta - edes teininä.

Vuosi sitten, kun tämä ongelma ilmeni, mietin pääni puhki mistä se voisi johtua: ruokavalio, tupakointi, stressi, hormonit, meikkivoide/kosmetiikka, kasvojen ylipuhdistaminen, d-vitamiinin puute, talven kuivuus jne. jne... Kokeilin ihan kaikkea: otsonoitu oliiviöljy, erilaiset öljyt, kaksoispuhdistus, mineraalimeikkivoiteet, Paula's Choice -tuotteet, sinkkitabletit, kuorinnat jne. MISTÄÄN ei ollut apua, moni kokeilu vain pahensi ihoa. Taustasta vielä sen verran, että olen aina syönyt terveellisesti, pysynyt normaalipainossa, vältellyt liiallista herkuttelua, juonut kohtuudella alkoholia, elänyt stressittömästä jne. eli mistään omista valinnoista tai tekemisistä akne ei johtunut.

Vihdoin nyt, kun leuka näytti kohtuu hyvän kesän jälkeen pahemmalta, varasin ajan ihosairaalaan ja harmittaa, etten tehnyt sitä aiemmin. Siellä todettiin melkein heti aikuisiän akne, joka on kuulemma tavallista eikä syytä oikein tiedetä.

Aikuinen nainen tai mies - älä jää tuskailemaan asian kanssa, vaan hae ihmeessä apua! En voi vieläkään uskoa, että pääsen tästä kamalasta vuoden kestäneestä ongelmasta vihdoin eroon ja saan taas itsevarmuuteni takaisin! :)

2

876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenutpuhuja

      Hienoa, mutta aika usein tuo antibioottikuuri auttaa vain sen ajan, kuin sitä lääkettä syö. Viikko kaksi, niin näpyt palaa. Näin on käynyt itselleni ja monelle muulle. Vasta Roa-kuuri on auttanut oikeasti.

      Harmittelen sitä, että tuli edes syötyä noita turhia antibioottisatseja, kun olisi pitänyt heti hakea tuota Roalääkettä. Olisi elimistökin säästynyt turhilta antibiootilta.

      • Nyt on takana noin 3 viikkoa kuuria ja leuka on ihan sileä ja näpytön. En voisi olla onnellisempi! Silti juuri tuo pelko on, että kaikki palaa ennalleen kuurin loputtua. Kysyinkin siitä lääkäriltä, mutta hän oli sitä mieltä, että koska minulla ei ole ollut aiemmin mitään vastaavaa, eikä edes teininä aknea tmv. niin hän ei mitenkää usko, että näpyt palaisivan, vaan oli sitä mieltä, että tästä todella on juuri minulle apua. Hän kyllä sanoi, että mikäli finnit palaisivat, niin löytyy vielä järeämpiä keinoja taltuttaa se. Varmaankin tarkoitti juuri roaa. Lisäksi tämä aikuisiän akne minulla ei ole niin paha kuin varmasti monella muulla "normiakne", niin ehkä tämä tetra-kuuri riittää!

        2,5 kuukauden kuluttua näen miten käy ja tulen kertomaan tänne jatkoa oliko tästä oikeasti apua vai ei, mutta juuri tällä hetkellä en kyllä voisi olla onnellisempi! :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      898
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe