Outoja oireita

Kysynpähänvain

Olen alle kolmikymppinen nuori mies. Nyt on jo useita vuosia vaivannut outo oireilu josta nyt päätin kirjoittaa.

- Kaikista merkittävin näistä on vapinakohtaukset, jotka olen aina ottanut vain lihasjännityksenä. Joskus ojennettuna, ihan vain kahviakin juodessa, oikea käteni ranteeni alkaa vapisemaan, ikään kuin lihakseni olisivat aivan heikkoina eivätkä jaksa kannatella edes vaivaista kahvikuppia. Olen saanut tästä silloin tällöin jopa vitsailua, niin huomioonpantavaa se on. Oiretta ei esiinny päivittäin mutta silloin tällöin. Joskus mutta tosin harvemmin, vapinaa on havaittavissa myös leukaluussa, varsinkin päänsärkykohtausten aikana. Vapina on toispuoleista, oikealla puolella. Joskus lepotilassa, esimerkiksi tietokonetta käyttessä myös oikea etusormi "heristää" pienen hetken. Myös niska- ja hartiajännitys on kovaa ja harkitsenkin niska- ja hartiahierojalla käyntiä.
- Kärsin silloin tällöin toispuoleisista, oikeanpuoleisista, pahoista päänsärkykohtauksista. Usein kohtaus alkaa yöllä ja triggerinä on usein hartiajännitys. Tämä on diagnosoitu migreeniksi.
- Yhden kerran olen saanut myös todella pahan lihaskouristuskohtauksen alaselkään. Tämä säteili sieltä nivuksen ja sukupuolielimen alueelle. Äärimmäisen tuskallinen kohtaus joka meni kuitenkin parissa tunnissa ohitse. Lääkäri merkitsi tämän virtsatiekiveksi.
- Kärsin myös ajoittaisesta ahdistuksesta sekä uupumuksesta ja masentuneisuudesta. Tämä vaikeuttaa ajattelemista sekä keskittymistä.

Onko näissä Parkinsonin taudille ominaisia varhaisia oireita vai olenko luulosairas?

5

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jappe52

      Jokainen meistä on saanut raskasmetalleja kehoonsa eri lähteistä. Itse pidän pahimpana elohopeaa. Sen sain hampaiden amalgaamipaikoista. Te nuoret olette saaneet sitä äideiltä istukan kautta sekä rokotteista, joissa tiomersaalielohopea on säilöaineena. Me kaikki saamme myrkkyjä myös ravinnon ja hengitysilman mukana.

      Elohopean aiheuttamat oireet ovat monenlaisia, ja niitä on paljolti pidetty luulotautina, niin kuin kerrotkin. Tunnistan kertomuksestasi samoja oireita, joista itsekin olen kärsinyt. Samoin itsekin ajattelin, että Parkinsonin piirteet sopisivat minuun. Minulta kahvikuppi putosi kädestä useasti silloin kun olin heikoimmillani. Uupumus ja jaksamattomuus seuraavat yhä, mutta paranen pikkuhiljaa.

      Funktionaalinen lääkäri osaa auttaa näissä asioissa. Itse poistan raskasmetalleja kehostani käyttämällä seleenitippoja nyt, kun hampaat on hoidettu ja elohopea niistä poissa. Tärkeitä aineita ovat myös magnesium ja sinkki sekä c-vitamiini, mutta annostusta voi viilata lääkärin kanssa.

    • Aulikki66

      Noihin vaivoihin voi olla monta syytä. Onko kätesi/käsivartesi heikon tuntuiset vai tuntuvatko normaaleilta vapinasta hulimatta? Onko heikkous vain toisessa kädessä vaiko molemmissa? Oletko huomannut mitään muita oireita vapinan lisäksi? Ovatko lihakset kipeän tuntuiset vai tuleeko tuo vapinakohtaus esiin ihan ilman kipuja? Entä lääkärin tutkinnat eli oletko jo käynyt neurologin tarkastuksessa? Mieleeni tulee essentiaalinen vapina tai esim stressistä johtuva vapina myös.

    • Tutkittava-on

      Mielestäni perusteellinen neurologin tutkimus olisi paikallaan. Parhaiten se tapahtuisi keskussairaalassa. Yksityiseltä tai julkisen puolen neurologilta saattaisi saada lähetteen perusteellisiin tutkimuksiin.

    • korvakinvoipyöriä

      Niin lääkäriä voi kysymyksillä vaivata.
      Itse ajattelen usein, jos jotain outoa on, että se nyt on vaan semmosta ja mitä sitten.
      Tiedän että jos alan tuijottelemaan jotakin asiaa, siitä tulee ongelma ja ongelmasta sairaus.
      Sitten tuijotan sitä aina.
      Kun sisäistän itseni luonteen ja taipumukset, olen päättänyt, että hyväksyn kaiken sellaisena kun se on. Jos vipattaa, niin vipattakoon. En mene lääkäriin muuta kun jos on pakko.

      • enoleasiantuntija

        Kyllä kannattaisi mennä tutkimuksiin. Parkinsonin tauti tulee yleensä vanhemmille ihmisille, nuorilla on tyypillisempää MS-tauti, mutta varmaan voi poikkeuksiakin olla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe