Auton renkaat väärässä järjestyksessä

Minä.itte.teen

Latasin renkaat varastoon niin etten muistanut laittaa tunnistetta renkaisiin, mikä on etutaka- ja mikä vaseneturengas. En sitten enää muistanut, minne mikin lappu kuului.
Miten keväällä vaihdan renkaat niin, että ei tule mitään vahinkoa? On mulla ystävätär joka vaihtoi renkaat niin että pyörintäsuunta muuttui, hän sai asian korjatuksi. Kai tämänkin voi jotenkin korjata. Mistä näkee pyörimissuunnan? Autolla on ajettu n. 10 000 km kesärenkailla, joten renkaat tuskin ovat kovin kuluneet. Olen vaihtanut renkaita itse lähes 20 vuotta, eka kerta kun näin sattui.

47

1161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PuolueetonTarkkailija

      Renkaiden kyljessä on iso nuoli mikä on valmistajan tarkoittama pyörimissunta.

      Itse valitset mitkä eteen, mitkä taakse. Olen aina laittanut paremmat eteen, koska eturenkailla autoa ohjataan, ei takarenkailla.
      Sipsit ja cokikset esiin - kiistely alkaa....

      • flegmaatti

        Pyörimissuunta OK.
        Itse olen aina laittanut paremmat renkaat vetävälle akselille. Tosin v1984 jälkeen se on aina ollut etuakseli.
        Renkaiden kulumiseron perusteella valinta on ollut helppo.


      • Kaikissa kesärenkaissa ei välttämättä ole määrättyä pyörimissuuntaa.

        Taitaapi näin enimmäkseen eläkeläiskuskien ajokilometrit olla sen verran vähäiset, että yhden kauden aikana renkaat ei hirveästi ehdi kulumaan. Näin ollen ihan järkevää laittaa ne "paremmat" eteen, jolloin koko rengassarja pysyy koko käyttöikänsä samanlaisena.

        Jos on satuttu noudattamaan "virallisia" ohjeita ja aina laitettu ne paremmat taakse, jolloin renkaat lopulta ovat hyvin epäsuhtaiset kuluneisuudeltaan, on syytä jatkossakin tehdä samalla tavalla. Edessä hyvät ja takana sliksit, niin kaikissa tapauksissa ei enää päde, että eturenkailla ohjataan.


      • Anonyymi
        flegmaatti kirjoitti:

        Pyörimissuunta OK.
        Itse olen aina laittanut paremmat renkaat vetävälle akselille. Tosin v1984 jälkeen se on aina ollut etuakseli.
        Renkaiden kulumiseron perusteella valinta on ollut helppo.

        Paremmat aina taakse oli vanha ohje. Siksi, ettei perä paniikkijarrutuksessa irtoa ensin ja tule sivulle.
        Nykyisillä ABS jarruilla näin ei kuitenkaan taida enää käydä.


    • Minä.itte.teen

      En nyt lähde varastoon katsomaan renkaita, tai niiden nuolta. Minne päin sen nuolen kärjen pitää osoittaa, eteen vai taakse päin? Varmaan teitä naurattaa tietämättömyyteni. Olin niin iloinen, että vielä tänäkin vuonna vaihdoin renkaat itse ja nyt tällainen sattui. Olen opettanut tyttölapsiani, että vaihtaisivat joka kerta yhden renkaan itse, vaikka sitten mies vaihtaisi loput. On se hyvä taito.

    • Heikunkeikku

      Onpas hankala bropleema. Pitäis varmaan kysästä mun pojalta, joka vaihtaa mun autooni renkaat.
      Vaihdon jälkeen annan aina joka renkaasta jonkun palkan. Sanon esim näin: Tää pullava nisupitko on etuvasemman renkaan vaihdosta, tää saunaoluttölkki on takavasemmasta renkaasta, Etuoikeesta annan tään kaffetpaketin ja takaoikeesta suklaalevyn.
      Tälleen oon aina tehnyt, mutta siitä en tiedä mitään, miten poika on renkaat merkinnyt.

      Mitä pyörimisliikkeeseen tulee, niin kaikkihan on telkkarista vahdannut elokuvia, joissa autot kulkevat eteenpäin, mutta pyörät liikkuu taaksepäin. Niin ne varmaan mullakin, mutta kun ajan autoa, niin enhän voi mennä tarkistamaan renkaitten pyörimissuuntaa. Mut luulen vahvasti kyllä ja kyllä, että kyl´ne munkin renkaat silleen kulkee.

      Mulla oli kans kesärenkaat NIIN valtavan munansileät, ainakin yks oli ja ne muut melkein munasileät.
      Katsastukseen en niillä renkailla voinut mennä (viime kuussa), enkä voinut vaihtaa katsastuksen ajaksi talvirenkaitakaan, kun ei vielä ole niiden aika.
      Niinpä olin pakotettu ostamaan näin talven kynnyksellä uudet kesärenkaat. Tilasin ne Saksasta. Hyvin tulivat nopiaatte perille. Edullisetkin. Auto meni katsastuksessa läpi ihan lennossa.
      Yritän ajaa uusilla renkailla hyvin varovasti. Sillä tavalla hiiviskellen, kevyenlännästi. Pianissimossa.

      Lapsena kun sai uudet kengät niin vaikka yritti kävellä KUINKA varovasti, etteivät naarmuuntuisi, niin aina ne onnistuivat klopsahuttamaan ittensä johonkin esteeseen ja uusiin kenkiin tuli kauhia klommo. Ja naarmuja tai jopa maalipinta lähti osasta veks.

      • Katsastusmiehen mielipiteestä viis, mutta ihan itsensä takia niitä kesärenkaitakaan ei ihan munansileiksi kannattaisi päästää. Jos niin on päässyt kuitenkin käymään, niin sitten sadekelillä vain hissun kissun.

        Uusiin nastarenkaisiin se hyvin varovasti ajaminen paremminkin sopii. Nastat pitää "sisäänajaa" muutaman sata kilometriä, niin kestävät paremmin renkaassa.


      • Heikunkeikku
        entinenmiäs kirjoitti:

        Katsastusmiehen mielipiteestä viis, mutta ihan itsensä takia niitä kesärenkaitakaan ei ihan munansileiksi kannattaisi päästää. Jos niin on päässyt kuitenkin käymään, niin sitten sadekelillä vain hissun kissun.

        Uusiin nastarenkaisiin se hyvin varovasti ajaminen paremminkin sopii. Nastat pitää "sisäänajaa" muutaman sata kilometriä, niin kestävät paremmin renkaassa.

        Jos niillä munansileillä olisin mennyt autoa katsastamaan, niin olis ollut katsastusmiehen mielipiteellä merkitystä, koska satavarmasti olisi pistänyt auton ajokieltoon.

        Oot oikeassa, ettei tietenkään renkaita saisi niin sileäksi päästää, mutku en tapaa renkaita katsoa, niin enhän ollut ollut tietoinen, että ovat niin sileät. Ihan nolottaa.
        Nyt kuitenkin on uudet kesärenkaat auton alla, että kelpaa ensi kesänäkin huristella.
        Talvirenkaat pitää kohta vaihtaa. Ne sentäs ovat hieman kröpelömmät ku ne vanhat kesärenkaat.
        Eivät ole vanhat.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Jos niillä munansileillä olisin mennyt autoa katsastamaan, niin olis ollut katsastusmiehen mielipiteellä merkitystä, koska satavarmasti olisi pistänyt auton ajokieltoon.

        Oot oikeassa, ettei tietenkään renkaita saisi niin sileäksi päästää, mutku en tapaa renkaita katsoa, niin enhän ollut ollut tietoinen, että ovat niin sileät. Ihan nolottaa.
        Nyt kuitenkin on uudet kesärenkaat auton alla, että kelpaa ensi kesänäkin huristella.
        Talvirenkaat pitää kohta vaihtaa. Ne sentäs ovat hieman kröpelömmät ku ne vanhat kesärenkaat.
        Eivät ole vanhat.

        Nyt sinä Heikunkeikku saat kyllä satikutia. Alas nyt vaan tapaamaan niitä renkaita aika ajoin katsoa. Ei ole ihan yhden tekevää, minkälaiset kröpelöt tai vähemmän kröpelöt siellä liikkumavälineesi alla on. Ja vielä semmoinenkin juttu, että se kröpelöisyyskään ei aina auta, jos rengas alkaa olla eläkeiässä. Vähän ajavilla renkaat ei juuri kulu mutta ne kuitenkin vanhenee. Kymmenen vuotta vanha kulutuspinnaltaan "uudenveroinen" talvirengas voi olla uudella lumella täysi kusiluistin.


      • Heikunkeikku
        entinenmiäs kirjoitti:

        Nyt sinä Heikunkeikku saat kyllä satikutia. Alas nyt vaan tapaamaan niitä renkaita aika ajoin katsoa. Ei ole ihan yhden tekevää, minkälaiset kröpelöt tai vähemmän kröpelöt siellä liikkumavälineesi alla on. Ja vielä semmoinenkin juttu, että se kröpelöisyyskään ei aina auta, jos rengas alkaa olla eläkeiässä. Vähän ajavilla renkaat ei juuri kulu mutta ne kuitenkin vanhenee. Kymmenen vuotta vanha kulutuspinnaltaan "uudenveroinen" talvirengas voi olla uudella lumella täysi kusiluistin.

        Huomenta entinenmiäs. Kiitos satikutista. Olen sen ansainnut. Otan vaarin neuvostasi ja alan tervehtimään renkaitani aika-ajoin.

        Olen vaan perin tympääntynyt, kun en voi vaan peppuani tällätä istuimelle, tarrata kiinni rattiin ja lähteä kaahaamaan. Tämän lisäksi pitäisi "seurustella" auton kanssa ollakseen perillä sen sisäisestä minästään.
        Onks sillä nyt öljyä kuinkaki paljo, onks sillä muut nesteet kohillaan, onks sen renkaat katseen kestävät ja onks ja onks ja onks ja mitä onks? Ja koska se pitikään katsastaa.
        Niin on tympeetä semmonen.
        Tähän asti oon onnistunut kurvaamaan pojan luo, käppäillä autosta sisälle ja sanoa pojalle, että hei et viittis tarkistaa mun öljyt. Tai et viittis vaihtaa palaneen lampun tilalle uuden.
        ym. ym.

        Minä oon sanonut pojalle, että en osaa katsoa öljyjä esim. Poika ei usko sitä. Enkä mä ittekään, mut pareet näytellä hyvin tietämätöntä ja osaamatonta ja näin tällä tavalla toimien, saan nuo ikävät autoasiat hoidatettua toisella. Muutenhan mä itte joutuisin:)

        Onneks mä sentäs tankkaan ihan itte autoni:)


      • 17tuumaa
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Jos niillä munansileillä olisin mennyt autoa katsastamaan, niin olis ollut katsastusmiehen mielipiteellä merkitystä, koska satavarmasti olisi pistänyt auton ajokieltoon.

        Oot oikeassa, ettei tietenkään renkaita saisi niin sileäksi päästää, mutku en tapaa renkaita katsoa, niin enhän ollut ollut tietoinen, että ovat niin sileät. Ihan nolottaa.
        Nyt kuitenkin on uudet kesärenkaat auton alla, että kelpaa ensi kesänäkin huristella.
        Talvirenkaat pitää kohta vaihtaa. Ne sentäs ovat hieman kröpelömmät ku ne vanhat kesärenkaat.
        Eivät ole vanhat.

        Nimenomaan renkaita ON katsottava. Liian kuluneilla renkailla ei ole lupa ollenkaan ajaa ja pitäisi se itsekin tajuta että ne ovat suorastaan vaaralliset, sekä itselle että samalla muille tienkäyttäjille. Ja olisi renkaita hyvä muutenkin pitää silmällä, niihin on voinut tulla huomaamatta vaurioita ja jos tarkkoja ollaan, mm. autojen ohjekirjoista löytyy usein mainintoja renkaisiin liittyen, siellä kehotetaan jopa nyppimään renkaisiin tarttuneet pikkukivet yms. pois.
        Renkaat ovat merkittävä turvallisuustekijä, välinpitämätön suhtautuminen renkaisiin tarkoittaa välinpitämätöntä suhtautumista turvallisuuteen!


    • Minä.itte.teen

      entinenmiäs, johan menee vaikeaksi. Miten näen miten on mitkä ovat paremmat ja mitkä huonommat. Hyvän kuntoisia niistä jokainen on. On kitkat. Miten sitten näen pyörimissuunnan, jos nuolta ei ole. Tuleeko tässä nyt valvottu yö?

      • http://rengastutka.fi/renkaan-urasyvyys-minimi-kulutuspinta/

        Kahdesta hyväkuntoisestakin toinen voi olla parempikuntoinen. Kitkoissa on järkeä. Et sitten näe pyörimissuuntaa, kun ei sillä ole väliäkään. Ennenhän renkaat suositeltiinkin vaihtamaan ristiin, niin että pyörimissuunta vaihtui. Mutta jos se nuoli ja teksti "Rotation" löytyy renkaasta, ei sitä väärin päin pidä alle laittaa. Ei täällä etelässä ainakaan tämän asian takia vielä tarvi yötään valvoa.
        Eikä muuallakaan, kun vähän paneutuu asiaan.


    • Minä.itte.teen

      Kipaisin sittenkin varastoon, ei ollut nuolta eikä Rotation-tekstiä. Näyttävät ihan uusilta, en mitenkään pysty katsomaan, mikä rengas olisi kulunut ja mikä ei. Toistan että kesärenkailla on ajettu n. 10 000 km. Eli ilmeisesti voin ensi keväänä laittaa ihan vaan miten sattuu.

      • Juu, eiköhän se niin mene ihan hyvin, kunhan ilmanpaineet on kohdillaan ja pyöränmutterit tai -pultit sopivasti kiristetyt ja jälkikiristetyt.


      • Minä.itte.teen
        entinenmiäs kirjoitti:

        Juu, eiköhän se niin mene ihan hyvin, kunhan ilmanpaineet on kohdillaan ja pyöränmutterit tai -pultit sopivasti kiristetyt ja jälkikiristetyt.

        Kiitos, joo ne osaan. Just tänään ostin uuden rengasvääntimen, sellaisen pidennettävän. Oli hyvä. Entinen hyvä meni vanhan auton myötä ja viimeksi oli ristiväännin. Sillä ei saa riittävän kireälle, kun käsivoimat ei ole ihan miehen vaikka aika hyvät ovatkin. Jospa sittenkin nukun yön.


      • Minä.itte.teen kirjoitti:

        Kiitos, joo ne osaan. Just tänään ostin uuden rengasvääntimen, sellaisen pidennettävän. Oli hyvä. Entinen hyvä meni vanhan auton myötä ja viimeksi oli ristiväännin. Sillä ei saa riittävän kireälle, kun käsivoimat ei ole ihan miehen vaikka aika hyvät ovatkin. Jospa sittenkin nukun yön.

        Kyllä ristikkovääntimelläkin saa liian kireälle, jopa riskimmän naisenkin käsivoimin. Tekisikin ihan hyvää itse kullekkin omatoimiselle renkaanvaihtajalle joskus kiristää pyöränmutterit/-pultit ihan momenttiavaimella auton valmistajan antamaan momenttiin. Olisi monellekkin yllätys, miten "löysällä" ne kuuluu olla. Mutta parempi kai kuitenkin liian tiukalla kuin liian löysällä.


    • Prrrr.rautan

      Soita nolla sata sata sieltä löytyy kaikki, jopa mutterit eli pultit.

    • PuolueetonTarkkailija

      Aloittajalle tuli monia hyviä ohjeita.

      Odotin, että olisi enemmänkin puhetta tuosta "paremmat eteen" - "paremmat taakse".
      Flegmaatti tais olla ainoa, joka uskalsi sanoa, että paremmat vetävälle akselille. Se oli siis perusteltukin.
      Uskaltaako muut sanoa mielipiteensä ja perustelunsa?

      "Virallinen ohje" on henkilöautossa vetävästä akselista riippumatta kesät-talvet paremmat taakse.
      Jengin käämejä polttaakseni sanon, että mielestäni se on väärä.

      • Onko-muuta-väliä-ei

        Minusta paras tapa laittaa renkaat autoon on kiinnittää ne etteivät tipu ajaessa.


      • Heikunkeikku
        Onko-muuta-väliä-ei kirjoitti:

        Minusta paras tapa laittaa renkaat autoon on kiinnittää ne etteivät tipu ajaessa.

        Munkin mielestä kantsii kiinniittää etteivät tipu.
        Kukaan ei ole myöskään maininnut, että renkaat pitää laittaa niin päin, ettei pölykapselit mee väärälle puolelle. Sisällepäin. Ne pitää laittaa niin, että pölykapselit on ulkopuolellepäin.


      • Se "virallisen ohjeen" vääryys riippuu siitä, miten suuri on ero kahden rengasparin välillä. Jos takana on huomattavan paljon kuluneemmat, niin yhdistelmä on vaarallinen.
        Minustakin se ohje on väärä. Keskimääräisillä vuotuisilla ajokilometreillä renkaat ei niin paljon ehdi kulumaan, että kovin epäsuhtaisia rengaspareja pääsee syntymään ja renkaat kuluu tasaisesti, kun joka kerta laittaa ne eri akselille kuin missä ne edellisen kerran oli.


      • PuolueetonTarkkailija
        entinenmiäs kirjoitti:

        Se "virallisen ohjeen" vääryys riippuu siitä, miten suuri on ero kahden rengasparin välillä. Jos takana on huomattavan paljon kuluneemmat, niin yhdistelmä on vaarallinen.
        Minustakin se ohje on väärä. Keskimääräisillä vuotuisilla ajokilometreillä renkaat ei niin paljon ehdi kulumaan, että kovin epäsuhtaisia rengaspareja pääsee syntymään ja renkaat kuluu tasaisesti, kun joka kerta laittaa ne eri akselille kuin missä ne edellisen kerran oli.

        Joo, ei pienillä eroilla ole mitään vaikutusta.

        Virallisen ohjeen perusteluna ( Liikenneturva ja Autoliitto ), että kokematonkin pystyy oikaisemaan etupyöräluiston, mutta ei takapyöräluistoa ns. yliohjautuvuutta. Heh-heh

        Näköjään Yle vielä pönkittää tätä ajatusta
        ”Autosta aliohjautuu jos eturenkaiden pito ylitetään. Auto puskee ja voi kaarteessa liukua suoraan ohjauksesta huolimatta. Yleisesti ajatellaan, että kokemantonkin kuljettaja selviää tällaisesta tilanteesta.”
        https://yle.fi/uutiset/3-5453730

        Olis mielenkiintoista nähdä miten toimittaja selvittää tilanteen: Edessä huonot, 1 1 kaistaa, kaarre, 80 nopeus, etupyörien pito menetetään ja auto painuu ohjaamisesta huolimatta väkisin suoraan. Kuljettaja muuttuu matkustajaksi – ohjaaminen, jarruttaminen, kaasuttaminen ei ehdi korjaamaan.
        Minä en pysty tuollaisessa pienessä tilassa oikaisemaan autoa takaisin hallintaan ennen ojia tai kaarteessa oikealle ennen nokkakolaria vastaantulevaan. Ajettuna yli 2 milj. kilometriä ja kokemattoman väitetään selviävän tuosta.

        Jos takapyörät irtoavat kaarteessa oikealle ja oikean etupyörän ajolinja on tiukasti sisäkaarteessa, niin vastaantulevan osuma tulee takakonttiin. So what.

        Arvostan auton kulkemista sinne minne haluan ja auton hyvää pysähtymistä.


      • flegmaatti
        Onko-muuta-väliä-ei kirjoitti:

        Minusta paras tapa laittaa renkaat autoon on kiinnittää ne etteivät tipu ajaessa.

        Kaakkois-Suomalaisen rengasliikkeen työn jälkeä.
        Olimme 80-luvun jälkipuolella ajelemassa espanjaan BX citikalla. Kyydissä olivat,vaimon lisäksi, lankoni tyttärineen.
        Ajoimme yhtäjaksoisesti, vain tankaten.
        Aamuvarhaisella,Barcelonan eteläpuolella alkoi puistelemaan ohjausta. Nopeutta oli noin 150km/h.
        Motari meni rannan tuntumassa ja ihmettelin, ettei tuuli ole aikasemmin puistellut. Sitten alkoi kuulua kolinaa oikeasta takalokasuojasta.
        Rengas oli irti. Vianorin edeltäjän asentaja oli jättänyt ne ilmeisesti sormitiukkuuteen tai ainakin hiton löysälle. Kaikki.
        Onneksi oli C joten rengas ei mahtunut tulemaan ulos. Siinä tapauksessa jälki olisi saattanut olla rumaa.
        Saman liikkeen nykyversio jätti yhden pultin käsitiukkuuteen muutama vuosi sitten.

        Tuon renkaan irtoamisen jälkeen olen AINA tarkistanut kiristykset.

        1998 ostamassani keksinnössä olivat ensiasennus kesärenkaat Al-kiekoilla. Ne riivatut ranskalaiset eivät olleet ajatelleet tippaakaan renkaan vaihtoa vaan kiinnitys tapahtui toleranssi pulteilla = ei välystä, eikä minkään laista pultin ohjausta ollut.
        Muutaman kerran kiroilin vaihdon kanssa ja sen jälkeen renkaani, sekä kesä, että talvi, ovat olleet rengasliikkeen huomassa.

        Peltikiekoilla ajaessa ilmeni pari kertaa, ettei niitä lerppuja saa luotettavasti tasapainotettua.
        Kerran Espanjaan mennessä alkoi eturengas lyömään nyrkeille n. 140:n nopeudessa aiheuttaen yöpymisen. Silloin olivat lennot kalliita ja penskat kulkivat mukana. Lomaa oli vain se 4 viikkoa.


      • PuolueetonTarkkailija kirjoitti:

        Joo, ei pienillä eroilla ole mitään vaikutusta.

        Virallisen ohjeen perusteluna ( Liikenneturva ja Autoliitto ), että kokematonkin pystyy oikaisemaan etupyöräluiston, mutta ei takapyöräluistoa ns. yliohjautuvuutta. Heh-heh

        Näköjään Yle vielä pönkittää tätä ajatusta
        ”Autosta aliohjautuu jos eturenkaiden pito ylitetään. Auto puskee ja voi kaarteessa liukua suoraan ohjauksesta huolimatta. Yleisesti ajatellaan, että kokemantonkin kuljettaja selviää tällaisesta tilanteesta.”
        https://yle.fi/uutiset/3-5453730

        Olis mielenkiintoista nähdä miten toimittaja selvittää tilanteen: Edessä huonot, 1 1 kaistaa, kaarre, 80 nopeus, etupyörien pito menetetään ja auto painuu ohjaamisesta huolimatta väkisin suoraan. Kuljettaja muuttuu matkustajaksi – ohjaaminen, jarruttaminen, kaasuttaminen ei ehdi korjaamaan.
        Minä en pysty tuollaisessa pienessä tilassa oikaisemaan autoa takaisin hallintaan ennen ojia tai kaarteessa oikealle ennen nokkakolaria vastaantulevaan. Ajettuna yli 2 milj. kilometriä ja kokemattoman väitetään selviävän tuosta.

        Jos takapyörät irtoavat kaarteessa oikealle ja oikean etupyörän ajolinja on tiukasti sisäkaarteessa, niin vastaantulevan osuma tulee takakonttiin. So what.

        Arvostan auton kulkemista sinne minne haluan ja auton hyvää pysähtymistä.

        "PuolueetonTarkkailija"

        Tuossa tilanteessa irroitetaan taka-pyöriltä pito.
        Joko kaasulla tai käsi-jarrulla.
        Ymmärrettävästi siinä vaaditaan taka-puolelta tuntumaa.
        Jos p-tuntumaa ei ole, on otettava Bussi alle.
        P-tuntumaton vaarantaa liikenteessä lapsetkin.

        H.


      • PuolueetonTarkkailija kirjoitti:

        Joo, ei pienillä eroilla ole mitään vaikutusta.

        Virallisen ohjeen perusteluna ( Liikenneturva ja Autoliitto ), että kokematonkin pystyy oikaisemaan etupyöräluiston, mutta ei takapyöräluistoa ns. yliohjautuvuutta. Heh-heh

        Näköjään Yle vielä pönkittää tätä ajatusta
        ”Autosta aliohjautuu jos eturenkaiden pito ylitetään. Auto puskee ja voi kaarteessa liukua suoraan ohjauksesta huolimatta. Yleisesti ajatellaan, että kokemantonkin kuljettaja selviää tällaisesta tilanteesta.”
        https://yle.fi/uutiset/3-5453730

        Olis mielenkiintoista nähdä miten toimittaja selvittää tilanteen: Edessä huonot, 1 1 kaistaa, kaarre, 80 nopeus, etupyörien pito menetetään ja auto painuu ohjaamisesta huolimatta väkisin suoraan. Kuljettaja muuttuu matkustajaksi – ohjaaminen, jarruttaminen, kaasuttaminen ei ehdi korjaamaan.
        Minä en pysty tuollaisessa pienessä tilassa oikaisemaan autoa takaisin hallintaan ennen ojia tai kaarteessa oikealle ennen nokkakolaria vastaantulevaan. Ajettuna yli 2 milj. kilometriä ja kokemattoman väitetään selviävän tuosta.

        Jos takapyörät irtoavat kaarteessa oikealle ja oikean etupyörän ajolinja on tiukasti sisäkaarteessa, niin vastaantulevan osuma tulee takakonttiin. So what.

        Arvostan auton kulkemista sinne minne haluan ja auton hyvää pysähtymistä.

        Veikkaanpa, että auton hallinnan menetyksiä syntyy enemmän silloin, kun takana on huonot ja edessä hyvät renkaat. Ohjauksen ja vedon (etuveto) kautta kuski saa jonkinlaisen tuntuman tien pintaan. Jos rengas tuntuu lipsuvan, ajetaan varovaisemmin. Hyvillä eturenkailla pito tuntuu hyvältä ja ajetaan nopeudella, mikä on huonoille takarenkaille liikaa ja sitten perää lähtee edelle.

        Puskeminen saattaa myös loppua vauhdin hiljetessä ja tien pinnan muuttuessa, mutta kun perä lähtee äkisti alta, sitä ei ainakaan taviskuski palauta.


      • entinenmiäs kirjoitti:

        Veikkaanpa, että auton hallinnan menetyksiä syntyy enemmän silloin, kun takana on huonot ja edessä hyvät renkaat. Ohjauksen ja vedon (etuveto) kautta kuski saa jonkinlaisen tuntuman tien pintaan. Jos rengas tuntuu lipsuvan, ajetaan varovaisemmin. Hyvillä eturenkailla pito tuntuu hyvältä ja ajetaan nopeudella, mikä on huonoille takarenkaille liikaa ja sitten perää lähtee edelle.

        Puskeminen saattaa myös loppua vauhdin hiljetessä ja tien pinnan muuttuessa, mutta kun perä lähtee äkisti alta, sitä ei ainakaan taviskuski palauta.

        Kuten sanoin:

        "P-tuntumaton vaarantaa liikenteessä lapsetkin."

        H.


      • Anonyymi
        Onko-muuta-väliä-ei kirjoitti:

        Minusta paras tapa laittaa renkaat autoon on kiinnittää ne etteivät tipu ajaessa.

        Näin tänään risteyksessä henkilöauton pyöränpultin. Mietin, että toivottavasti muut oli muistettu kiristää.


    • Angliaaaaaass

      Kyllä niistä näkee mitkä on huonommat kun katsoo renkaan kulutuspinnan ulkoreunaa. Edessä olleet renkaat pyörityy ulkokantista. Ne taakse ensi keväänä.

    • henrjii

      Jos ei ole pyörimis suuntaa merkitty renkaan kylkeen, niin.
      Etu renkaat kuluvat enempi, ja oikealta, ojan puolelta jostain syystä monepien akselien renkaat vielä enämpi.
      Että suurennuslasi käteen ja saloapoliisi työtä tekemään

    • ö-Öö

      Pyörimissuunta

      Se kai aina jotenkin merkitty kumiin. Asia niinkuin määräävin rattaan pidon kannalta. Ja pidolla käsittääkseni tarkoitetaan sivupidon lisäksi yleensä eteenpäin vievää pitoa. Aika harva peruuttaa autollaan enenpi, kuin ajaa etiäpäin :D Renkaat suunnitellaan etiäpäin ajamista varten.

      DOT. Elikkäs kummin ikä tärkeä. Nykyrattaat itseasiassa ei oikein ole kumia, lähinnä muovia. Rattaat kuitenkin kovettuu vuosien myötä. Mulla useampikin ratassarja mennyt vaihtoon, kymmenen vuoden ikäisinä, siinäkin tuplat ratastehtaiden suosituksiin. Mutta kyllä se mun kokemusten perusteella ihan totta on, vaikka kuinka hyvin pintaa ja muuten hyvät kumit, kyllä ne vanhemmiten on liukkaat, muuttuvat sellaisiksi elokuvarenkaiksi, vinkuu hitosti, ei pitoa.

      Jokavuotinen änkytys, paremmat rattaat eteen, vaiko taakse. No, periaatteessa kaikissa päissä pitää olla hyvät rattaat.

      Mulla aina "paremmat rattaat" takana. Joku muu voi laittaa rattaansa vaikka anukseensa. Jos perä lipsuu, ei eturattailla ole merkitystä.

      Etu/takaveto, sama asia. Iteasiassa auto ääritilanteissa käännetään takarattailla. Ajamisessa eroa. Etuvedolla vedätetään kääntösuuntaan. Vaan kun iteasiassa niin tehdään takavedollakin. Oletan, ainakin hunkki tietää, mitä tarkoittaa sladdi. Etuvedolla ei sladdailla, se menoa, kun sutii. Eli ei väliä, millaset renkaat edessä, jos lähtee meneen.

      Niettä mun mielestä tärkeintä sun kohdalla, on selvitellä, kumman puolen rattaat kuuluu kummalle puolelle. Pyörimissuunta. Vanhoissa nastakumeissa asian kyllä näkee nastojen kulumisestakin, etureuna kuluu enenpi. Ja kyllä se tosiaan pitäis olla rattaaseen merkittykin.

      =DW=

      • Tuossa tilanteessa irroitetaan taka-pyöriltä pito.
        Joko kaasulla tai käsi-jarrulla.
        Ymmärrettävästi siinä vaaditaan taka-puolelta tuntumaa.
        Jos p-tuntumaa ei ole, on otettava Bussi alle.
        P-tuntumaton vaarantaa liikenteessä lapsetkin.

        H.


      • henrjii

        joo ja jaa
        Kaikille renkaille pyörimissuuntaa ei ole määrätty. Sivupinnasta kokomerkinnän alta löyy tekstit outside tai inside. rengas on siten, että se puoli, jossa on teksti outside tulee ajoneuvosta ulospäin j inside taas on kohti ajoneuvon alustaa


    • flegmaatti

      Köyhyydessä ja kurjuudessa eläneenä olen oppinut hyödyntämään maksamani materiaalin mahdollisimman tarkoin.
      Vetävän akselin renkaat kuluvat eniten joten, oli veto siellä tai täällä, niin laitoin aina paremmat renkaat vetävään päähän. Loppuivat tasaisemmin ja oli perusteltua uusia kaikki renkaat kerralla.
      Joskus aikanaan solkkasin niitä pareittain.

      Se, että etuvetoisessa oli parempipintaiset edessä, ei aiheuttanut yhtään vaaratilannetta.

    • PuolueetonTarkkailija

      Tuosta sivuluisuun saattamisesta eli sladdista käsijarrulla.
      Kaarre oikeaan 1 1-kaistaisella ja, kun huomataan pidon menetys eturenkaista, niin ollaan auton vasemmalla keulakulmalla jo lähellä keskiviivaa. Jos tässä vaiheessa nykäsee käsijarrusta ( ja sen viive ) aiheuttaakseen luiston korjaamaan suunnan, niin vastaantuleva saadaan osumaan kuljettajan kohdalle omaan kylkeen.
      Kyljet ovat auton heikoimmat kohdat. Kaksi ohutta ovipeltiä ja paljon ilmaa niiden välissä.

      Voisin pitää nykyautolla nokkakolaria parempana. Nokassa on sentään rakenteellisia hidasteita ja turvatyynyn laukaisin ja turvavyökin vaikuttaa.

      ---

      Keliä ja pitoa voi välillä kokeilla, jos on paljon tilaa ympärillä kääntämällä ohjauspyörä reippaasti sivuun ja seuraamalla miten auto seuraa liikettä.

      Kerran on käynyt liikenteessä. Vein täysin tuntematonta autoa korjaamolle yön pimeydessä sateessa motarilla ja fiuu... perä olikin menossa edelle eli takapyöräluisto. Nopeat vastaohjaukset ja matka jatkui. No problem. Mutta nopea täytyy olla, ei ole aikaa ihmetellä.
      Perillä ei ollut aikaa eikä fikkaria katsoa minkälaiset renkaat oli.

      ---

      Kaikissa renkaissa ei ole sellaista pintakuviota, joka vaatisi tiettyä pyörimissuuntaa.
      "kun vaihdat sellaisten renkaiden paikkaa, joissa on suunnattu kulutuspintakuvio, muista noudattaa renkaan kyljessä olevia nuolia."
      https://www.dunlop.eu/fi_fi/consumer/learn/rotating-your-tires.html

      ---

      Etuvedolla "vedättämällä" kaasulla rikotaan renkaan ohjaava pito ja etuveto menee minne sattuu - usein suoraan vaikka haluttaisiin kääntyvän. Renkaalla on paras ohjaava pito, kun se pyörii auton nopeudella. Ei hitaammin eikä nopeammin.

      ---

      Olin päivällä vaihdattanut uudet renkaat rengasliikkeessä ja ajanut n. 30 km sen jälkeen ( 120 motarillakin ), kun kaupunkikäännöksessä alkoi kuulua karmeaa nousevaa ja laskevaa kirkumisääntä. Yhden pyörän mutterit oli laitettu vasta huulille.

      • "Kerran on käynyt liikenteessä. Vein täysin tuntematonta autoa korjaamolle yön pimeydessä sateessa motarilla ja fiuu... perä olikin menossa edelle eli takapyöräluisto. Nopeat vastaohjaukset ja matka jatkui. No problem. "
        Siis kerran, ei tarkoita sitä, että toinenkin kerta toisissa olosuhteissa olisi no problem.

        Itsellä kaksi kokemusta perän hallitsemattomasta karkaamisesta. Nuorena miehenä Cortinalla käännyin talvikelissä jo parhaat päivänsä nähneillä renkailla y-risteyksessä oikealle ja perä lähti alta niin vauhdikkaasti, ettei mitään tehtävissä. Pysähtyi tien vasempaan reunaan perä menosuuntaan, onneksi ei sattunut olemaan vastaantulijaa. Niihin aikoihin niillä takavetoisillahan ajeltiin jatkuvasti takapyöräluisussa, ajelin jäärataa ja jokamiesluokkaa mutta kokemuksestakaan auton käsittelyssä ei tuossa tilanteessa hyötyä.

        Toinen tapaus työkaverin kyydissä. Kaveri kertoi ostaneensa kaksi uutta nastarengasta, eteen. Takapää kuulemma tulee perässä huonommillakin renkailla. Tiesin kyllä riskin, mutten kehdannut arvostella päätöstään. Kuljimme vuoropäivin töihin ja eräänä talvipäivänä töistä lähtiessämme oli nopea pakkasen lauhtuminen jäätänyt katujen pinnan. Eräässä viettävässä risteyksessä oikealle käännyttäessä auto pyörähti äkisti kun perä lähti alta. Pyörähti lähes 360 astetta pysähtyen vastaantulijoiden kaistalle. Jos kaveri olisi uusinut myös ne takarenkaat, tuskin olisi mitään tapahtunut.


      • flegmaatti
        entinenmiäs kirjoitti:

        "Kerran on käynyt liikenteessä. Vein täysin tuntematonta autoa korjaamolle yön pimeydessä sateessa motarilla ja fiuu... perä olikin menossa edelle eli takapyöräluisto. Nopeat vastaohjaukset ja matka jatkui. No problem. "
        Siis kerran, ei tarkoita sitä, että toinenkin kerta toisissa olosuhteissa olisi no problem.

        Itsellä kaksi kokemusta perän hallitsemattomasta karkaamisesta. Nuorena miehenä Cortinalla käännyin talvikelissä jo parhaat päivänsä nähneillä renkailla y-risteyksessä oikealle ja perä lähti alta niin vauhdikkaasti, ettei mitään tehtävissä. Pysähtyi tien vasempaan reunaan perä menosuuntaan, onneksi ei sattunut olemaan vastaantulijaa. Niihin aikoihin niillä takavetoisillahan ajeltiin jatkuvasti takapyöräluisussa, ajelin jäärataa ja jokamiesluokkaa mutta kokemuksestakaan auton käsittelyssä ei tuossa tilanteessa hyötyä.

        Toinen tapaus työkaverin kyydissä. Kaveri kertoi ostaneensa kaksi uutta nastarengasta, eteen. Takapää kuulemma tulee perässä huonommillakin renkailla. Tiesin kyllä riskin, mutten kehdannut arvostella päätöstään. Kuljimme vuoropäivin töihin ja eräänä talvipäivänä töistä lähtiessämme oli nopea pakkasen lauhtuminen jäätänyt katujen pinnan. Eräässä viettävässä risteyksessä oikealle käännyttäessä auto pyörähti äkisti kun perä lähti alta. Pyörähti lähes 360 astetta pysähtyen vastaantulijoiden kaistalle. Jos kaveri olisi uusinut myös ne takarenkaat, tuskin olisi mitään tapahtunut.

        Eivät auta taka-akselin parhaat renkaatkaan jos värkki on pyörähtääkseen niin se lähtee.
        Sveduista 1964 ostamaani kuplaan rahani riittivät suomessa kahteen ns. maastorenkaaseen ojhon laitatin puolinastoituksen.
        Edessä oli kesärenkaat.
        Maastorengas = pituussuuntainen sahakuvio, ei poikkisuuntaista kuviointia.
        Hyvinhän kuplalla pärjäsi hangessakin.
        Ajoin parkipäivisin 35km:n matkan mennen, tullen. Kyydissäni oli 3 opiskelukaveriani. Auto oli puoli vuotta vakuuttamaton.

        Kerran talvisessa risteyksessä, paniikkijarrutuksessa, vaikka TAKANA oli auton YLIVOIMAISESTI PARHAAT renkaat niin kupla pyörähti ympäri ja jatkoi matkaa perä edella kunnes vähäinen kitka pysäytti.
        Eivätpä auttaneet taka-akselin ylivoimaisen parhaat talvirenkaat!


      • flegmaatti kirjoitti:

        Eivät auta taka-akselin parhaat renkaatkaan jos värkki on pyörähtääkseen niin se lähtee.
        Sveduista 1964 ostamaani kuplaan rahani riittivät suomessa kahteen ns. maastorenkaaseen ojhon laitatin puolinastoituksen.
        Edessä oli kesärenkaat.
        Maastorengas = pituussuuntainen sahakuvio, ei poikkisuuntaista kuviointia.
        Hyvinhän kuplalla pärjäsi hangessakin.
        Ajoin parkipäivisin 35km:n matkan mennen, tullen. Kyydissäni oli 3 opiskelukaveriani. Auto oli puoli vuotta vakuuttamaton.

        Kerran talvisessa risteyksessä, paniikkijarrutuksessa, vaikka TAKANA oli auton YLIVOIMAISESTI PARHAAT renkaat niin kupla pyörähti ympäri ja jatkoi matkaa perä edella kunnes vähäinen kitka pysäytti.
        Eivätpä auttaneet taka-akselin ylivoimaisen parhaat talvirenkaat!

        Sarjassamme "Hurja nuoruus". Omiakin toilailuja monesti muistellut, tuuriakin mukana, ettei mitään koskaan käynyt.
        Kuplahan olikin takatuupparina hyvä talviauto. Lämminkin, ainakin takamatkustajien jaloille.

        Todella, jos se värkki on päättänyt lähteä, niin se lähtee. Mutta sitä helpommalla lähtee, mitä huonommat renkaat. Sinun tapauksesi tosin vähän eri, kuin mistä on ollut kysymys. Jos pelkät takapyörät jarruttaa, niin ihmekkään, että pyörähtää.


      • flegmaatti
        entinenmiäs kirjoitti:

        Sarjassamme "Hurja nuoruus". Omiakin toilailuja monesti muistellut, tuuriakin mukana, ettei mitään koskaan käynyt.
        Kuplahan olikin takatuupparina hyvä talviauto. Lämminkin, ainakin takamatkustajien jaloille.

        Todella, jos se värkki on päättänyt lähteä, niin se lähtee. Mutta sitä helpommalla lähtee, mitä huonommat renkaat. Sinun tapauksesi tosin vähän eri, kuin mistä on ollut kysymys. Jos pelkät takapyörät jarruttaa, niin ihmekkään, että pyörähtää.

        Tuolla on todistettu, että kun takapyörät pitävät niin ei pyörähdä.
        No, kuplan raskas takapää oli kuin vasara eikä niiden maastorenkaiden pito hääppönen ollut.

        Juuri ennen kuplan takavarikointia olin varustanut sen lämpimään talvikuntoon.
        Moottorin alustan eristys, kuten myös lämpöä luovuttavat pakosarjat. Mattojen alle 10mm styroksit ja tiet.enkin pakun flekti suuremman ilmamäärän saamiseksi. Takaluukut kiilasin kiinni puukiiloilla. Takalasille olin vetänyt muoviletkun.

        Sitten 11.12.1967 pollarit ottivat sen hoteisiinsa klo 00.30. Sain sentään viedä nykyisen vaimoni kotiinsa.
        Salakuljetuksesta tuli sakko keväällä.


      • ö-Öö
        flegmaatti kirjoitti:

        Eivät auta taka-akselin parhaat renkaatkaan jos värkki on pyörähtääkseen niin se lähtee.
        Sveduista 1964 ostamaani kuplaan rahani riittivät suomessa kahteen ns. maastorenkaaseen ojhon laitatin puolinastoituksen.
        Edessä oli kesärenkaat.
        Maastorengas = pituussuuntainen sahakuvio, ei poikkisuuntaista kuviointia.
        Hyvinhän kuplalla pärjäsi hangessakin.
        Ajoin parkipäivisin 35km:n matkan mennen, tullen. Kyydissäni oli 3 opiskelukaveriani. Auto oli puoli vuotta vakuuttamaton.

        Kerran talvisessa risteyksessä, paniikkijarrutuksessa, vaikka TAKANA oli auton YLIVOIMAISESTI PARHAAT renkaat niin kupla pyörähti ympäri ja jatkoi matkaa perä edella kunnes vähäinen kitka pysäytti.
        Eivätpä auttaneet taka-akselin ylivoimaisen parhaat talvirenkaat!

        Hauska painonjakauma

        Itellä ei ollut kuplaa, vaan 850 pikkufiat. Kokolailla sama-asia, kuin kupla, takatuuppari. Se oli hauskisauto, ois kai kiivennyt vaikka puuhun, kova meneen lumessa.

        Ikinä koittanut heittää vasaraa varsi edellä? Se niinkuin kuvaavinta auton ohjailusta tietyissä tilanteissa. Siinä ei mitään väliä, mitä kumia edessä, ne ei vaikuttaneet auton suuntaan joskus yhtään mitään :D

        Mua vähän arveluttaa nämät ihan nykyaikaisimmat autot. On kaikenmaailman luistonestoa ja ties mitä kaistanvaihtajia. Tekniikka sen verran hienoa, niillä pääsee kovin lähelle auton ajettavuuden äärirajoja, vähän kuin huomaamatta. Sitten kun auto lähtee lapasesta, se lähtee, oli tekniikkaa, eli ei. Jotenkin epäilyttää, nykyajan liukkailla luikastelut enenpi kiinni auton liian hyviksi viritetyistaä ajo-ominaisuuksista, kuin se, että autoilla ois huonot ajo-ominaisuudet. Vanhat ritsat varoitteli heti, kun liukasta, nykyisin kai sen hokaa vasta, kun auto katollaan ojassa.

        Nojoo, arjalaisessa muskeliautossa hyvät nastakumit, niillä mennään. Mua alkanut kiinnostaa nastoitetut talvikengät. Käveleminen liukkailla vaarallisempaa, kuin autolla ajaminen. Autossa sentään neljä rengasta, kävellessä vain yksi jalka maassa.... Viime talvena sattui, piti kauppaan menemän autolla. Muutenhyvä, oli vaan niin hiton muhkurainen vesijää-reitti matkalla parkkipaikalle, jätin sen reissun sitten tekemättä. Kun ei uskaltanut kävellä, autolla ois juu uskaltanut sitten ajaa kyllä.

        =DW=


      • PuolueetonTarkkailija
        entinenmiäs kirjoitti:

        "Kerran on käynyt liikenteessä. Vein täysin tuntematonta autoa korjaamolle yön pimeydessä sateessa motarilla ja fiuu... perä olikin menossa edelle eli takapyöräluisto. Nopeat vastaohjaukset ja matka jatkui. No problem. "
        Siis kerran, ei tarkoita sitä, että toinenkin kerta toisissa olosuhteissa olisi no problem.

        Itsellä kaksi kokemusta perän hallitsemattomasta karkaamisesta. Nuorena miehenä Cortinalla käännyin talvikelissä jo parhaat päivänsä nähneillä renkailla y-risteyksessä oikealle ja perä lähti alta niin vauhdikkaasti, ettei mitään tehtävissä. Pysähtyi tien vasempaan reunaan perä menosuuntaan, onneksi ei sattunut olemaan vastaantulijaa. Niihin aikoihin niillä takavetoisillahan ajeltiin jatkuvasti takapyöräluisussa, ajelin jäärataa ja jokamiesluokkaa mutta kokemuksestakaan auton käsittelyssä ei tuossa tilanteessa hyötyä.

        Toinen tapaus työkaverin kyydissä. Kaveri kertoi ostaneensa kaksi uutta nastarengasta, eteen. Takapää kuulemma tulee perässä huonommillakin renkailla. Tiesin kyllä riskin, mutten kehdannut arvostella päätöstään. Kuljimme vuoropäivin töihin ja eräänä talvipäivänä töistä lähtiessämme oli nopea pakkasen lauhtuminen jäätänyt katujen pinnan. Eräässä viettävässä risteyksessä oikealle käännyttäessä auto pyörähti äkisti kun perä lähti alta. Pyörähti lähes 360 astetta pysähtyen vastaantulijoiden kaistalle. Jos kaveri olisi uusinut myös ne takarenkaat, tuskin olisi mitään tapahtunut.

        Niin, ei kait kukaan ihan kaikkeen sentään pysty varautumaan eikä ihan kaikesta pysty selviytymään.
        Silloin, kun meistä monet sai ajokortin nuorena, niin ei ollut mitään opetusta talviajamiseen. Oman opettelun kautta piti kehittää tyhjllä parkkipaikoilla temppuilemalla.
        Nykyisin käyvät ohjatusti kokeilemassa käytöstä liukasradalla autokoulun aikana, joka on hyvä uudistus.

        Tuossa tänään "17tuumaa" muistutti hyvin renkaista. Renkaiden kunto on mielettömän tärkeä asia.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Hauska painonjakauma

        Itellä ei ollut kuplaa, vaan 850 pikkufiat. Kokolailla sama-asia, kuin kupla, takatuuppari. Se oli hauskisauto, ois kai kiivennyt vaikka puuhun, kova meneen lumessa.

        Ikinä koittanut heittää vasaraa varsi edellä? Se niinkuin kuvaavinta auton ohjailusta tietyissä tilanteissa. Siinä ei mitään väliä, mitä kumia edessä, ne ei vaikuttaneet auton suuntaan joskus yhtään mitään :D

        Mua vähän arveluttaa nämät ihan nykyaikaisimmat autot. On kaikenmaailman luistonestoa ja ties mitä kaistanvaihtajia. Tekniikka sen verran hienoa, niillä pääsee kovin lähelle auton ajettavuuden äärirajoja, vähän kuin huomaamatta. Sitten kun auto lähtee lapasesta, se lähtee, oli tekniikkaa, eli ei. Jotenkin epäilyttää, nykyajan liukkailla luikastelut enenpi kiinni auton liian hyviksi viritetyistaä ajo-ominaisuuksista, kuin se, että autoilla ois huonot ajo-ominaisuudet. Vanhat ritsat varoitteli heti, kun liukasta, nykyisin kai sen hokaa vasta, kun auto katollaan ojassa.

        Nojoo, arjalaisessa muskeliautossa hyvät nastakumit, niillä mennään. Mua alkanut kiinnostaa nastoitetut talvikengät. Käveleminen liukkailla vaarallisempaa, kuin autolla ajaminen. Autossa sentään neljä rengasta, kävellessä vain yksi jalka maassa.... Viime talvena sattui, piti kauppaan menemän autolla. Muutenhyvä, oli vaan niin hiton muhkurainen vesijää-reitti matkalla parkkipaikalle, jätin sen reissun sitten tekemättä. Kun ei uskaltanut kävellä, autolla ois juu uskaltanut sitten ajaa kyllä.

        =DW=

        Luistonesto on syvältä. Ainut, jonka se estää, on se, että jos toinen pyörä on paljaalla asfaltilla ja toinen jään päällä, liikkeelle ei pääse. Moni varmaan luulee, että se tarkottaa sitä ettei pirssi pääse millään kohtaa luistamaan, siks just niitä näkee usein ojan pohjilla.
        Härpäkkeen saa onneks pois päältä, vattujako sillä.


    • Bob

      Aiemmin tuolla ketjussa oli juttua öljyjen tarkastamisesta,niin muistin entisen naapurin..Näppäränä naisena oli aukaissut konepellin,löytänyt öljytikun,katsellut sitä aikansa,,mutta ei enää löytänytkään sitä "takaisinlaittopaikkaa"...Noh,oli laittanut tikun sinne rintapellille,,aukaissut venttiilikopan korkin,ja katsellut sinne:"Ei näy öljyä"

      Eikun kiireesti fillarilla hakemaan öljy-kanisteri ja 4litraa "lisää" moottoriin,,Tosi outoo,,ettei VIELÄKÄÄN näkynyt öljyä..Noh,näppäränä ja nohevana naisihmisenä kipaisi toisen 4litran kannun..Ja eikun moottoriin...

      Jossakin vaiheessa alkanut hieman "epäilemään" itseään,,ja soittamaan työkaverille..joka miedon virnuilun kera laskenut sankollisen öljyä koneesta. Ihan kaikkea EI tarvitse osata?

      Niin noista renkaista,,Katsuri yhtenä syksynä mainitsi että nyt on väärä pyörimis-suunta..Vaihdoin heti kotosalla.

      • Anonyymi

        Kesäkumit kahta paria, niin onko parempi laittaa pari samalle akselille vai samalle puolen autoa?
        Mitä mieltä tietäjät?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kesäkumit kahta paria, niin onko parempi laittaa pari samalle akselille vai samalle puolen autoa?
        Mitä mieltä tietäjät?

        Ehdottomasti samalle akselille samanlaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesäkumit kahta paria, niin onko parempi laittaa pari samalle akselille vai samalle puolen autoa?
        Mitä mieltä tietäjät?

        Silestonet eteen ja Pattinentalit taakse.


    • Anonyymi

      Suomessa 70-luvulla Saab -96 kiva oli mutkaisella talvitiellä ajella ku Simo Lampinen , kaasua ja jarrua yhtaikaa , kyvin käänty kurveissa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3195
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1022
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe