mietityttää

kovasti

jos lapsi 1v sairastaa aivokalvontulehduksen ja kuuroutuu ennen kuin oppii puhutun kielen ja hänelle laitetaan sisäkorva-istute 2v ikäisenä niin miksi hänen ei tarvitse opetella viittomaan? hänestä tulee edelleen puhekielinen lapsi.

syntymäkuuro saa kuulokojeen vauvana ja leikataan n.1v ja alkaa kuulemaan,hänen pitää opetella viittomaan,koska sitä tarvitaan kuulon tukena.

ristiriitaista???

eikö tämä ensimmäisen tapauksen lapsi ole yhtä kuuro?tuskin ne alle vuoden ikäisen kuulo-aistimukset vielä sellaisia on että siltä pohjalta olisi kuulo muistia niin paljon enemmän kuin syntymäkuurolla.

vaikuttaako aiempi kuulo siihen kuinka kuulee implantilla/verrattuna syntymäkuuroon?

kuuluisiko tämä kuuroutunut lapsi kuurojen yhteisöön?

mielipiteitä???

14

1278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mie vaan

      Kyl se vaikuttaa, onko syntymäkuuro vai kuuroutunut implantin käyttäjä. Aikuisena kuuroutuneellahan on ns. kuulomuisti mikä auttaa paljon. Syntymäkuurol taas ei ole kuulomuistia. Joutuu ikäänkuin opettelee kuulemista.
      Mua mietityttää kun yks aikuinen implantin käyttäjä kertoi kerran, että hänen pitää joka ilta sulkea implatti vähintään 2 t. ennen nukkumaan menoa koska päässä alkaa soimaan.
      Onkohan kaikilla implantin käyttäjillä sama juttu ja erottaako lapsi, että nyt ei ole kyse oikeista äänistä. Toiset ei kyl sulje implanttiaan yöksikään.
      Jos lapsi käyttää viittomakieltä niin kuuluuhan hän sit kuurojen yhteisöön.

      • siis

        sitä onko kuuro syntymästä vai vaikka 8kk ikäisestä! onko siinä eroa?
        viestissä ei missään puhuttu aikuisista!


      • ---

        -Uskoisin, että tässä kuvatussa korvien soimisessa on ollut kyse tilanteesta juuri kuulon takaisin saamisen jälkeen.
        -Iso annos uusia ärsykkeitä on saanut mielen käymään ylikierroksilla.
        -Ratkaisuna unen opäästä kiinni saamiseksi on äänet otettu pois päältä hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, Näin tilanne on saatu rauhoittumaan.
        -Varmasti, kun äänimaailmaan on totuttu ja kaikki nuo uudet äänet ovat jo vähän tutumpia, voi äänen pitää päällä iltaan asti ja vaikka koko yönkin, jos siltä tuntuu.


      • kielitieteilijä

        Suomessakin on tehty tutkimuksia, joissa on todettu että jo jopa sikiöille voidaan opettaa eri kielten erilaisia äänteitä, esim. suomen ja viron Ö-äänteiden ero. Tutkimus on tehty siten, että raskausaikana on säännöllisesti (Esim. kerran päivässä) soitettu sikiölle yhden kielen yhtä tai paria äännettä nauhalta. Jo parin päivän ikäiselle vauvalle on sitten voitu tehdä EEG-koe (täysin kivuton), joka siis mittaa muutoksia aivosähkökäyrässä. Kun vauvalle on EEG-kokeen aikana soitettu sitä tiettyä äännettä niin hänen aivonsa ovat reagoineet ns.normaalilla tavalla (kuten aikuisten kielenpuhujien), mutta kun vauvalle on soitettu vieraan kielen äännettä niin hänen aivokäyrässään on näkynyt selvä muutos! Aivoissa näkyy selvästi, että uusi äänne on kokonaan uusi tieto aivoille joten se käsitellään aivan eri osassa kuin tutut äänteet.

        Kun jo sikiön aivoihin jää muistikuva siitä millaisia tietyt äänteet ovat, jää se todellakin myös pienille alle 1v vauvoille. Jo pari kuukautta kuulevana elämistä jättää pysyvän äännemuistijäljen aivoihin (muistijäljen syntyminen ei siis vaadi puhekykyä) Syntymäkuuroilla tällaista etua ei ole, sillä he ovat olleet jo sikiöinä kuuroja. Siksi he eivät ole ollenkaan samassa asemassa kielen oppimisen kannalta saatuaan implantin kuin edes pari kuukautta kuulevana olleet lapset.


    • susi

      Ensimmäisellä ja toisella lapsella ei ole mitään eroa. Yksi vuotiaalla ei voi olla niin hyvä kuulo-aistimuksia. Kumpikin on kuuroja.

      Tuohon osaa vain vastata se henkilö, jonka lapsi on kuuroutui tuon ikäisenä. Tai CI-lapsen vanhemmilta, jso heillä on tähän vastaus tai tietoa... kuitenkin loppujen lopuksi kumpikin pitäisi opetella viittomaan.

      Periaatteessa, mitä kauempi kuuloa on käyttänyt ennen kuuroutumista ja sitä paremmat hyödyt on implantista. Esim. jos neljä vuotiaana kuuroutuu ja hänellä on riittävä kuulo-aisti muisti. Näin hänen ei tarvitse opetella samalla tavalla kuin syntymäkuuro. Syntymäkuuro joutuu opettelee erottamaan kaikki kuulo-aistit, joten se ei tule luonnostaan, niin kuin kuulevilla.

      Kuuroutunut henkilö kuuluu automaattisesti kuurojen yhteisöön, jos hän käyttää viittomakieltä. Sillä kuurojen yhteisössä ei käytetä puhekieltä vaan viittomakieltä.

      Ihminen voi käyttää monta erilaista viittomakieltä ja kuuluu kuurojen yhteisöön meni hän mihin tahansa maahan. Silti hän voi ja osaa myös puhekielen ja voi kuulua joko huonokuuloisiin tai kuulevien yhteisöön. Tämä yhteisöön kuuluminen riippuu lapsesta, hänen tunteistaan, identiteetistään ja arvoistaan.

      Kuten osa huonokuuloisista ihmisistä tuntee kuuluvan parhaiten kuurojen yhteisöön. Sillä heistä tuntuu viittomakielellä saa 1100% asian selväksi kuin puheella. Toinen osa huonokuuloiset tuntevat kuuluvan sekä kuurojen että huonokuuloisen yhteisöön. Kolmas osa huonokuuloisista tuntee kuuluvan huonokuuloisten ja kuulevien yhteisöön. Tämä riippuu siitä, millaisia arvoja hän on asettanut itselleen.

      Toivottavasti tämä riitti..

      Rehellisesti sanon, että miksi pitää vatvoa aina implantista. Annetaan heidän olla ja katsotaan tulevaisuudessa, mitä tapahtuu. Jokainen voi yrittää parhaansa, mutta onko sillä oikeastaan väliä. Jokaisella on omat arvot, tunteet, perinteet, kulttuurit ja normit. Jokainen voi sanoa tämä on oikein ja tämä on väärin. Parhaiten vastauksemme saamme kun nämä CI-lapset kasvavat aikuiseksi. Nyt on turhaan ruveta tappelemaan vanhempien kanssa!!

      Vai mitä?

      • -TP-

        Susi jee, veit sanat suustani!!! :) Ajattelinkin juuri samaa kuin sinä,että miksi aina tapella niistä ja näistä.. :P

        Tosiaan,että annetaan heidän olla ja katsotaan,miten tulevaisuudessa käy,etenkin kun nämä CI-lapset aikuisina/isompina kertovat omista kokemuksistaan. :) Jokainen tekee kuitenkin parhaansa mukaan,ja myös voi aina yrittääkin. ;)


      • MaaKoo
        -TP- kirjoitti:

        Susi jee, veit sanat suustani!!! :) Ajattelinkin juuri samaa kuin sinä,että miksi aina tapella niistä ja näistä.. :P

        Tosiaan,että annetaan heidän olla ja katsotaan,miten tulevaisuudessa käy,etenkin kun nämä CI-lapset aikuisina/isompina kertovat omista kokemuksistaan. :) Jokainen tekee kuitenkin parhaansa mukaan,ja myös voi aina yrittääkin. ;)

        Tätä olen jo aiemmin sanonut, että meidän täytyy odotella leikattujen lasten kasvamista. Silloin he itse pystyvät sanomaan, miltä heistä tuntuu ja tuntui... mietin vaan tässä, minkähän ikäisiä nyt mahtavat olla "ensimmäiset" leikatut implanttilapset?

        Olisiko jo kymmenen vuotta piakkoin kulumassa? Todennäköisesti ovat murrosikäisiä, ehkä jo jotain viitteitä saisi. Jospa joku keksii tutkia tästä graduun tai jonkinlaisen tutkimuksen... ja sitten vielä vertailla, kun kasvavat täysi-ikäiseksi.

        Puolueettomasti tietysti, joka ei ole ennakkoon asennoitunut implanttia vastaan. Vaan katsoisi tuloksia mielenkiinnolla, mitä se kertoisi. Kuinka monia se todella auttaa ja millä tavalla helpottanut elämää ja missä on haitannut.... kysymyksiähän riittää, kun muotoilee oikealla ja kattavalla tavalla.

        Voisi kyllä myöskin implanttiaikuisiakin kysellä, miten he kokevat kuulon palautuessa ihan vertailun vuoksi kuuro ja kuuroutunut...


      • 10v täyteen
        MaaKoo kirjoitti:

        Tätä olen jo aiemmin sanonut, että meidän täytyy odotella leikattujen lasten kasvamista. Silloin he itse pystyvät sanomaan, miltä heistä tuntuu ja tuntui... mietin vaan tässä, minkähän ikäisiä nyt mahtavat olla "ensimmäiset" leikatut implanttilapset?

        Olisiko jo kymmenen vuotta piakkoin kulumassa? Todennäköisesti ovat murrosikäisiä, ehkä jo jotain viitteitä saisi. Jospa joku keksii tutkia tästä graduun tai jonkinlaisen tutkimuksen... ja sitten vielä vertailla, kun kasvavat täysi-ikäiseksi.

        Puolueettomasti tietysti, joka ei ole ennakkoon asennoitunut implanttia vastaan. Vaan katsoisi tuloksia mielenkiinnolla, mitä se kertoisi. Kuinka monia se todella auttaa ja millä tavalla helpottanut elämää ja missä on haitannut.... kysymyksiähän riittää, kun muotoilee oikealla ja kattavalla tavalla.

        Voisi kyllä myöskin implanttiaikuisiakin kysellä, miten he kokevat kuulon palautuessa ihan vertailun vuoksi kuuro ja kuuroutunut...

        vuonna-95 leikattiin suomessa ensimmäiset kuuroutuneet lapset. -97 ensimmäinen syntymäkuuro lapsi (saa korjata jos väärin)

        muistaakseni -93 saksassa leikattu yksi suomalainen lapsi (omalla kustannuksella) ja ruotsissa myös leikattu suomalainen ennen vuotta-95


      • MaaKoo
        10v täyteen kirjoitti:

        vuonna-95 leikattiin suomessa ensimmäiset kuuroutuneet lapset. -97 ensimmäinen syntymäkuuro lapsi (saa korjata jos väärin)

        muistaakseni -93 saksassa leikattu yksi suomalainen lapsi (omalla kustannuksella) ja ruotsissa myös leikattu suomalainen ennen vuotta-95

        Pian siis on sellai aika, että pystyy analysoimaan näkökulmia itse asianosaisilta.... käyttäjät itsehän ovat ne parhaat asiantuntijat. Mutta, silloinkin jos ovat saaneet vertailulähtöopohjat. Mielestäni sellainen joka ei ole koskaan saanut viittomisen tukea, ei ymmärrä nähdä toista näkökulmaa saada tietoa myös viittomakielellä.

        Koska jos ovat tottuneet aina "huonompaan" osaan, ettei täydellisesti info kulje eikä tietoa voi saada esim. luennolle/isoihin tiloihin viittomakielen tulkin, että itse sais kunnon tiedon vaikka itse puhuisi suoraan kanssaihmisten kanssa. Mäkin teen usein näin.

        Yhtä asiaa rupesin tässä pohtimaan, kun mainitsit Ruotsi. Suomi on jotenkin vielä kaksijakoinen maa, toivoisin Suomessakin jonain päivänä kuurot ja huonokuuloiset toimivat yhdessä, tällä hetkellä ovat kyllä erillään toiminnassa. Auttaisi myös huonokuuloisiakin, jos he jonkun verran osaavat viittoa, niin saavat nekin infoo tueksi kun aina ei pysty kaikissa tilanteissa omaan kuuloon...

        Ruotsissa nämä toimivat ja ovat paljon yhteistekemisissä. Ei ihme, että nuorten toiminta siellä on vahvempaa kuin Suomessa. Kumpikin taho ajaa samoja asioita, sen olen itse huomannut. Miksei enemmän olis yhdessä... kummallakin esimerkiksi on tavoite, informaatiota pitää saada myöskin tekstinä esim. juna-asemat, televisio-ohjelmat.... paremmin menisi luultavasti asia läpi, kun iso joukko ajaa samaa. Joitakin erityiskohtia voi korostaa, että viittomakieli siinä tärkeä olla mukana. Monta tavoitetta on oikeasti ollut samoja.

        Toisaalta näkemys voi olla, painostusta tulee useammalta taholta... mutta vuosia on jo ollut, eikä vieläkään esimerkikis urheiluruutu ole tekstitettynä. Vaikka tämä oli selvästi suosituin kohde saada tekstitettäväksi. Samaan porukkaan mahtuvat myöskin nämä CI-lapset ja nuoret ajamaan yhteisetujamme.

        Yhdessä on voimaa!


      • viittova
        MaaKoo kirjoitti:

        Tätä olen jo aiemmin sanonut, että meidän täytyy odotella leikattujen lasten kasvamista. Silloin he itse pystyvät sanomaan, miltä heistä tuntuu ja tuntui... mietin vaan tässä, minkähän ikäisiä nyt mahtavat olla "ensimmäiset" leikatut implanttilapset?

        Olisiko jo kymmenen vuotta piakkoin kulumassa? Todennäköisesti ovat murrosikäisiä, ehkä jo jotain viitteitä saisi. Jospa joku keksii tutkia tästä graduun tai jonkinlaisen tutkimuksen... ja sitten vielä vertailla, kun kasvavat täysi-ikäiseksi.

        Puolueettomasti tietysti, joka ei ole ennakkoon asennoitunut implanttia vastaan. Vaan katsoisi tuloksia mielenkiinnolla, mitä se kertoisi. Kuinka monia se todella auttaa ja millä tavalla helpottanut elämää ja missä on haitannut.... kysymyksiähän riittää, kun muotoilee oikealla ja kattavalla tavalla.

        Voisi kyllä myöskin implanttiaikuisiakin kysellä, miten he kokevat kuulon palautuessa ihan vertailun vuoksi kuuro ja kuuroutunut...

        v. 97 neli-viisi-kuusivuotiaina implantoidut ovat jo reippaasti yli kymmenvuotiaita. Kyllä he osaavat jo kertoa. Heillä on vain toisenlainen tausta kuin mitä tämän päivän syntymäkuuroilla, jotka saavat implantin vuoden ikäisinä. He edustavat siirtymävaihetta ja koko syntymäkuuro/implantisti ryhmää ajatellen heidän osuutensa tulee olemaan yhä pienempi. Vasta n. 2000 leikattiin ensimmäisiä syntymäkuuroja kaksivuotiaina ja pian sen jälkeen laskettiin ikää vieläkin alaspäin, ja implantointi-ikä laskee edelleen. Tämä tulee vaikuttamaan myös näiden lasten käsityksiin itsestään.

        Tuo implantointi-ikä vaikuttaa ratkaisevasti nimenomaan puheen oppimiseen. Mitä aiemmin implantin saa, sen sujuvampaa ilmaisusta tulee. Mm. huonokuuloiselle tyypillistä "sointia" ei ole puheessa näillä pienenä implantoiduilla. Mm. heidän intonaationsa, ääntämisensä ei poikkea kuulevien lasten puheesta mitenkään.


      • Huonokuuloinen
        viittova kirjoitti:

        v. 97 neli-viisi-kuusivuotiaina implantoidut ovat jo reippaasti yli kymmenvuotiaita. Kyllä he osaavat jo kertoa. Heillä on vain toisenlainen tausta kuin mitä tämän päivän syntymäkuuroilla, jotka saavat implantin vuoden ikäisinä. He edustavat siirtymävaihetta ja koko syntymäkuuro/implantisti ryhmää ajatellen heidän osuutensa tulee olemaan yhä pienempi. Vasta n. 2000 leikattiin ensimmäisiä syntymäkuuroja kaksivuotiaina ja pian sen jälkeen laskettiin ikää vieläkin alaspäin, ja implantointi-ikä laskee edelleen. Tämä tulee vaikuttamaan myös näiden lasten käsityksiin itsestään.

        Tuo implantointi-ikä vaikuttaa ratkaisevasti nimenomaan puheen oppimiseen. Mitä aiemmin implantin saa, sen sujuvampaa ilmaisusta tulee. Mm. huonokuuloiselle tyypillistä "sointia" ei ole puheessa näillä pienenä implantoiduilla. Mm. heidän intonaationsa, ääntämisensä ei poikkea kuulevien lasten puheesta mitenkään.

        Mitä tarkoitat?

        Huonokuuloisella ei ole tyypillistä "sointia" puheessa??

        Tarkoitatko, että huonokuuloisen puhe on samanlainen kuin kuulevien lasten?

        Voisitko perustella...


      • -TP-
        Huonokuuloinen kirjoitti:

        Mitä tarkoitat?

        Huonokuuloisella ei ole tyypillistä "sointia" puheessa??

        Tarkoitatko, että huonokuuloisen puhe on samanlainen kuin kuulevien lasten?

        Voisitko perustella...

        Luulen,että tuo "viittova"-nimim. tarkoitti sitä,että useimmilla ns.tavallisilla huonokuuloisilla jotka käyttävät kuulokojeita, on monotoninen puheääni. Eli se tarkoittaa,ettei ole paljon äänensävyjä eli "sointia" puheessa.

        Moni tuntemani kuuleva on huomannut tuossa samaa ja sanonneetkin minulle.

        Implanttilasten puheesta mun ei kannata mennä sanomaan mitään,kun en kuule kuitenkaan mitään "sointeja" yms. puheesta. Luulen taas,että tuo "viittova"-nimim. tarkoitti sitä,jos imppa laitetaan mitä varhaisemmassa vaiheessa,niin puhe kehittyy paremmin, jopa tulis jotain "sointia" puheeseen.

        No en tiedä, josko ymmärsin niin oikein.. :)


      • eroa tavalliseen kojeeseen
        -TP- kirjoitti:

        Luulen,että tuo "viittova"-nimim. tarkoitti sitä,että useimmilla ns.tavallisilla huonokuuloisilla jotka käyttävät kuulokojeita, on monotoninen puheääni. Eli se tarkoittaa,ettei ole paljon äänensävyjä eli "sointia" puheessa.

        Moni tuntemani kuuleva on huomannut tuossa samaa ja sanonneetkin minulle.

        Implanttilasten puheesta mun ei kannata mennä sanomaan mitään,kun en kuule kuitenkaan mitään "sointeja" yms. puheesta. Luulen taas,että tuo "viittova"-nimim. tarkoitti sitä,jos imppa laitetaan mitä varhaisemmassa vaiheessa,niin puhe kehittyy paremmin, jopa tulis jotain "sointia" puheeseen.

        No en tiedä, josko ymmärsin niin oikein.. :)

        istutejärjestelmä välittää kuulo-informaatiota laajemmalta taajuus alueelta kuin kuulokojeet.(7,5-8,5kHz saakka)

        toinen puoli on se että tavallisella kuulokojeella ei saada aikaan tasaista kuulokäyrää vaan sinne jää vuorenhuippuja ja kuoppia. istutteella saadaan tasaisempi käyrä,joka vaikuttaa kuulemisen tasaisuuteen(erottuu eri äänen sävyt ja vivahteet)
        sisäkorvaimplantin avulla kuulon dynaaminen alue on pienempi kuin normaalikuulolla. sähköisesti SI-kuulolla voi erottaa n.45 eri voimakkuustasoa,kun normaalikuulolla eroja on n.100.
        elektrodiketju stimuloi 12 tai 20-24 aktiivista elektrodia.jokainen elektrodi vastaa yhtä taajuuskanavaa.kanavia vastaavat taajuusalueiden määrityksessä on pyritty jäljittelemään normaalin sisäkorvan taajuusalueita.kaikkien kanavien taajuusalueet kattavat taajuudet väliltä n.200-8000Hz
        kukaan ei väitä että kuuleminen olisi kuin "omalla korvalla" vaan että kuulemisen laatu parempi kuin nyky-ajan digitaalisissa tai adaptiivisissa kojeissa.

        eli siis:implantilla saa kuuloon ja sitäkautta myös puheeseen "sointua"


      • viittova
        -TP- kirjoitti:

        Luulen,että tuo "viittova"-nimim. tarkoitti sitä,että useimmilla ns.tavallisilla huonokuuloisilla jotka käyttävät kuulokojeita, on monotoninen puheääni. Eli se tarkoittaa,ettei ole paljon äänensävyjä eli "sointia" puheessa.

        Moni tuntemani kuuleva on huomannut tuossa samaa ja sanonneetkin minulle.

        Implanttilasten puheesta mun ei kannata mennä sanomaan mitään,kun en kuule kuitenkaan mitään "sointeja" yms. puheesta. Luulen taas,että tuo "viittova"-nimim. tarkoitti sitä,jos imppa laitetaan mitä varhaisemmassa vaiheessa,niin puhe kehittyy paremmin, jopa tulis jotain "sointia" puheeseen.

        No en tiedä, josko ymmärsin niin oikein.. :)

        Juuri tätä tarkoitin. Ja lisäksi yksittäisten äänteiden ääntämistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe