myöhäissyksyn vaellus

tunturivuokko

Hei,
Miten myöhään syksyllä olette vaeltaneet Lapissa? Milloin lumi alkaa teidän mielestä haitata kulkemista? (Mielessä on siis nimenomaan jalan tehtvät vaellukset, ei hiihtovaellus.) Ihan kevyt ensilumi ei haittaa, sen olen itsekin kokenut, mutta mikä määrä lunta on liikaa? Vielä tänä syksynä hotsittaisi lähteä reissuun, mutta sää hieman arveluttaa.

3

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha_Jeti

      Ei semmoinen 15 senttiä uutta hötöä juurikaan kävelyä haittaa, joskin kengät pakkaavat kastumaan ellei ole sopivasti pakkasta kanssa. Sitä vain ei ikinä tiedä että milloin sitä lunta tulee, joskus Lapissa jo syyskuussa, joskus vasta lokakuussa. Kerran sateli Saariselällä reippaat kymmenen senttiä juhannusaattona. Riparileirin telttapaikalta löytyi parin päivän jälkeen saavillinen pihalle unohtuneita lapasia.

    • Suonkulkija

      Suosittelen vaellusjalkineiksi saappaita mahdollisen lumen ja kosteuden takia.
      Jokien ylitykset voivat olla kylmiä ellei saappailla yli pääse.

      Suot ovat oma luku sinänsä. Jos päällä on 10 - 15 cm lunta, niin voi olla vaiketa löytää kantavaa kohtaa. Tämä koskee erityisesti ns. vaikeakulkuisia soita. Mikäli suon yli on vedetty pitkospuut, niin pitkospuita pitkin kulkeminen voi olla hankalaa. Toki saappailla voi potkia aina välillä lunta pois sen verran, että varmistaa pitkospuulankun olevan alla.

      UKK-puistossa helppo muutaman päivän talvinen reitti voisi olla Kemihaara - Manto-oja - Vieriharju - Rakitsanoja ja sieltä takaisin Kemihaaraan Vieriharjun kautta. Ehtii hyvin käydä Korvatunturin Murustalla. Joet tai suot eivät aiheuta ongelmia.

      Loka-marraskuinen metsä auringonpaisteessa on todellinen luontoelämys. Lyhytkin ihminen saa aikaiseksi pitkän varjon.

    • Borgepeäskä

      V. 2000 lokakuussa tein koirani kanssa lenkin Kiilopää-Anterinmukka- Hammaskuru- Luiro-Kiilopää. Muistaakseni olimme Luirolla 14.10. Siellä tapasin ensimmäiset kulkijat; oli alkanut syysloma. Kaikilla tuvilla sain olla koiran kanssa kahdestaan. Muutamia juttuja; iltaisin käy aika pitkäksi pimeän takia,Sarviojalla polttopuut(halot) piti keräillä tuvan ympäristöstä metsästä, liiteri oli tyhjä, tukkitiellä Anterinmukasta Hammaskuruun köpötteli 3 isosarvista porohirvasta vastaamme, näytti siltä että ne ei pitäneet meistä, ennenpitkää ne kumminkin väistyivät metsään. Ilmat oli aika lämpimät, eikä lunta näkynyt missään.Kiilopäällä, kun menin kuittaamaan reittiselvityksen, pyöriskeli tiskin takana Dominicue Arduin ja spontaanisti kättelin häntä muutaman sanan kera.
      Kynttilöitä ja otsalamppu mukaan ; kyllä se siitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe