myöhäissyksyn vaellus

tunturivuokko

Hei,
Miten myöhään syksyllä olette vaeltaneet Lapissa? Milloin lumi alkaa teidän mielestä haitata kulkemista? (Mielessä on siis nimenomaan jalan tehtvät vaellukset, ei hiihtovaellus.) Ihan kevyt ensilumi ei haittaa, sen olen itsekin kokenut, mutta mikä määrä lunta on liikaa? Vielä tänä syksynä hotsittaisi lähteä reissuun, mutta sää hieman arveluttaa.

3

315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha_Jeti

Ei semmoinen 15 senttiä uutta hötöä juurikaan kävelyä haittaa, joskin kengät pakkaavat kastumaan ellei ole sopivasti pakkasta kanssa. Sitä vain ei ikinä tiedä että milloin sitä lunta tulee, joskus Lapissa jo syyskuussa, joskus vasta lokakuussa. Kerran sateli Saariselällä reippaat kymmenen senttiä juhannusaattona. Riparileirin telttapaikalta löytyi parin päivän jälkeen saavillinen pihalle unohtuneita lapasia.

• Suonkulkija

Suosittelen vaellusjalkineiksi saappaita mahdollisen lumen ja kosteuden takia.
      Jokien ylitykset voivat olla kylmiä ellei saappailla yli pääse.

Suot ovat oma luku sinänsä. Jos päällä on 10 - 15 cm lunta, niin voi olla vaiketa löytää kantavaa kohtaa. Tämä koskee erityisesti ns. vaikeakulkuisia soita. Mikäli suon yli on vedetty pitkospuut, niin pitkospuita pitkin kulkeminen voi olla hankalaa. Toki saappailla voi potkia aina välillä lunta pois sen verran, että varmistaa pitkospuulankun olevan alla.

UKK-puistossa helppo muutaman päivän talvinen reitti voisi olla Kemihaara - Manto-oja - Vieriharju - Rakitsanoja ja sieltä takaisin Kemihaaraan Vieriharjun kautta. Ehtii hyvin käydä Korvatunturin Murustalla. Joet tai suot eivät aiheuta ongelmia.

Loka-marraskuinen metsä auringonpaisteessa on todellinen luontoelämys. Lyhytkin ihminen saa aikaiseksi pitkän varjon.

• Borgepeäskä

V. 2000 lokakuussa tein koirani kanssa lenkin Kiilopää-Anterinmukka- Hammaskuru- Luiro-Kiilopää. Muistaakseni olimme Luirolla 14.10. Siellä tapasin ensimmäiset kulkijat; oli alkanut syysloma. Kaikilla tuvilla sain olla koiran kanssa kahdestaan. Muutamia juttuja; iltaisin käy aika pitkäksi pimeän takia,Sarviojalla polttopuut(halot) piti keräillä tuvan ympäristöstä metsästä, liiteri oli tyhjä, tukkitiellä Anterinmukasta Hammaskuruun köpötteli 3 isosarvista porohirvasta vastaamme, näytti siltä että ne ei pitäneet meistä, ennenpitkää ne kumminkin väistyivät metsään. Ilmat oli aika lämpimät, eikä lunta näkynyt missään.Kiilopäällä, kun menin kuittaamaan reittiselvityksen, pyöriskeli tiskin takana Dominicue Arduin ja spontaanisti kättelin häntä muutaman sanan kera.
      Kynttilöitä ja otsalamppu mukaan ; kyllä se siitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2083
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1906
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      66
      1559
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1212
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1202
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1152
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe