Veljeni alkoholisti

Antakaavastauksia

Veljeni on minua reilut 10 vuotta vanhempi.
Muistan kun olin noin 3 vuotias ja veljeni oli nuori, kun poliisit pakottivat hänet poliisiautoon. Siitä se alkoi. Hänen kaverit muuttuivat ja hän alkoi hengata pahojen ihmisten kanssa. Alkoi juomaan alkoholia ja polttamaan tupakkaa. Olemaan yöt pois kotoa ilman lupaa.
Olin juuri täyttänyt 13, kun minun täyti ensimmäistä kertaa juosta isoveljeäni pakoon, koska hän oli minun kanssa humalassa kotona kaksistaan ja hän huusi ja heilutteli käsiään siihen malliin kuin olisi kohta jopa lyönyt. 9 vuotiaana karkasin kotoa, kun isäpuoleni ja hän riiteli. Se meni fyysiseksi. (Nyt he ovat eronneet) Veljeni riitelee myös päivittäin äitini ja isäni (meidän biologisen isän) kanssa. Veljeni huijaa rahaa äidiltä, jotta hän saa alkoholia. Hänellä on myös diagnosoity kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka varmasti vaikuttaa hänen tekemisiinsä. Hän käyttää lääkkeitä saman aikaan, kun juo alkoholia. Hänellä ei ole käytöstapoja, hän haukkuu kaikkia ja huutaa missä vaan. Hän on lapsellinen. Hän ei halua parantua. Äitini rakastaa poikaansa tietysti paljon ja antaa hänelle rahaa, vaikka hän tietää mihin se menee. Isääni ei onneksi kiinnosta velini. Kysyn siis:
Olenko paha ihminen, kun en enää rakasta veljeäni ja ei haittaa, vaikka hän kuolisi?
Olen 15 vuotias tyttö.

10

661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AlkoholistiJaLäheinen

Hei,
      Et missään nimessä ole paha. Nuo tuntemukset todella tuttuja ja kuuluvat tilanteeseen. Sitä ajattelöee että kaikki oilisi paljon ehlpompaa jos känniläinen vaan katoaisi,

Läheiset eivät loppujen lopuksi voi yhtään mitään jos täysi-ikäinen haluaa juoda. Voi kuulostaa rajulta, mutta jos hänen elämänsä aiheuttaa kärsimystä sinun elämääsi niin välit poikki vaan.

Äitisi rahoittaa juomisen ja on siis mahdollistaja. Ei äiti auta lastaan vaan pahentaa tilannetta kun sponsoroi päihteiden käytön. Eli äidinkin lyötävä rahahanat kiinni. Voi ilmaista, että jos tarvitset apua elämäsi palauttamiseen radalleen ja päihteiden lopettamiseen niin autame kaikin tavoin. Jos jatkat, olet omillasi

Pojan on itse koettava se oma henkinen pohjansa ennen kuin muutosta voi olettaa tapahtuvan.

Usein kaksisuuntainen mielialahäiriö aiheutuu nimenomaan päihteistä. Jättämällä päihteet mieli tasottuu. Lukuisia esimerkkejä tiedän, missä oireet kadonneet kun päihteet jätetty pois.

• toivottavastihmetapahtuu

Sinun täytyy ymmärtää, että veljesi on sairastunut alkoholismiin, joka on todella paha sairaus ja että hän tarvitsee apua. Yksi hyvä parannuskeino on AA-kerho, jossa muut alkoholismista kärsivät ihmiset saavat kertoa kokemuksistaan.

Monelle lapselle hajonnut perhe on iso juttu ja aiheuttaa valtavasti pahaa mieltä.

Oma veljeni, joka on jo kuollut, kärsi alkoholismista ja kävi ryöstämässä äidin rahat aina kun mahdollista. Äiti tekee edelleen raskasta työtä.

• Anonyymi

Asia luuletkomettei hänelle olla ehdotettu sitä AA kerhoa jo monet kerrat . Siitä iässä naurava5 ja tekevät leikkiä AA kerhosta . Jotain todella vakavaa yleensä näille tapahtuu. Kun alkavat ajatella sitä miten heidän vuokseen . Niin moni joutuu kärsimään. Ja sisarusten ainainen pelko mitä seuraava päivä tuo tullessaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asia luuletkomettei hänelle olla ehdotettu sitä AA kerhoa jo monet kerrat . Siitä iässä naurava5 ja tekevät leikkiä AA kerhosta . Jotain todella vakavaa yleensä näille tapahtuu. Kun alkavat ajatella sitä miten heidän vuokseen . Niin moni joutuu kärsimään. Ja sisarusten ainainen pelko mitä seuraava päivä tuo tullessaan.

Alkoholistille voi ehdottaa kaikenlaisia hoitoja, mutta ei mistään ole hyötyä, jos alkoholisti ei itse tunnusta ja myönnä riippuvuuttaan. Silloin on vasta kykeneväinen ottamaan hoitoa vastaan, kun tunnustaa itselleen olevansa alkoholisti ja haluaa päästä alkoholista eroon.
        Kukaan muu ei pysty saamaan alkoholistia raitistumaan, kuin hän itse. Apu ja tuki on toki aina hyvä lisäapu.

• Anonyymi

Kyllä tässä on nyt nähty tää veljen alkoholismi.
      Meni vuosia, ennenkuin hän itse tunnusti sen,
      Hänellä on poika, joka ei halua olla missään tekemisissä isänsä kanssa. Hän odotti isän muuttuvan ja raitistuvan, mutta niin ei ole tapahtunut.
      Alkoholismi on nyt jo loppupuolella ja lisäksi muut sairaudet.
      Alkoholisti ei ota vastuuta mistään. Kaikki asiat on hoitamatta. Hän odottaa, että tässä yhteiskunnassa hänelle on kaikki ilmaista.
      Häntä on viime aikoina viety sairaalaan kriittisessä tilassa. Jumala on vielä armahtanut. Hän on rukousten avulla selvinnyt.
      Mutta kotiinpäästyä alkaa taas sama rumba.
      Alkoholisti henkilö on hyvin itsekeskeinen.
      Muiden pitäisi auttaa häntä.
      Toisaalta hän on hyvin säälittävä reppana.
      Ongelmaiset kaverit tuovat hänelle lisää kaljaa.
      Kotiin hänelle ei voi mennä enää, kun koti haisee lialle ja tupakalle.
      Harvat ovat enää selvät päivät, muuten kuin sairaalassa ollessa.
      Muistikaan ei enää pelaa, ehkä onkin helpompi näin.
      Hänelle voi tulla lähtö, ehkä jo puolen vuoden kuluttua tästä maailmasta.
      En tuomitse häntä. Suren näitä hukkaan menneitä vuosia.

• Anonyymi

Jatkan vielä:
        Toivoisin, että lain laatijat tarttuisivat tähän ongelmaan ajoissa. Olisi mahdollisuus, esimerkiksi pakkohoitoon.
        Alkoholiin käyttö, terveyttä vahingoittavana, josta seuraisi edunvalvonta.
        Näin säästettäisiin meidän veronmaksajien rahoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkan vielä:
        Toivoisin, että lain laatijat tarttuisivat tähän ongelmaan ajoissa. Olisi mahdollisuus, esimerkiksi pakkohoitoon.
        Alkoholiin käyttö, terveyttä vahingoittavana, josta seuraisi edunvalvonta.
        Näin säästettäisiin meidän veronmaksajien rahoja.

tuota voisi kokeilla

• Anonyymi

On ymmärrettävää kuinka tunnet. Et ole paha.

• Anonyymi

Noni. Reilu 7 vuotta myöhemmin. En oo ollut yhteyksissä veljeeni noin 6 vuoteen. Eli kirjoitukseni jälkeen pistin välit poikki. Minulla menee paljon paremmin nykyään. Kiitos Kelan terapiatakuu.

• Anonyymi

Hienoa, että sinulla menee paremmin.
        Jos sinulla on helpompaa ilman yhteyttä veljeesi, niin sitten on. Itse olet päättänyt miten toimit, ja hyvä että ajattelet itseäsi, omaa pärjäämistäsi.
        Tulevaisuudestakaan ei voi koskaan tietää, ehkä vielä tapaatte veljesi kanssa joskus, tai sitten ette. Kaikkea hyvää sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3879
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3495
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      78
      3328
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2638
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      122
      1580
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1506
    7. Meitä ei tule

Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    9. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1076
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1016
    Aihe