Fibromyalgiaa?

AhdistunutMies

Kauheet kivut ollu jo yli kuukauden ajan sorminivelissä ja päkiöissä ja ihossa on hyvin kosketusarkoja kohtia. Yhtä helvettiä kun ottaa vaikka jonkun esineen käteensä niin sormet on ihan hemmetin kosketusarat. Esim kättely sattuis sormiin tällä hetkellä ihan hemmetisti jos joku puristais vähänkään kovempaa. Tehtiin perusteelliset labrakokeet joissa otettiin myös reuma-arvot, crp, lasko, kilpirauhasarvot, verensokeri, keliakia, kihtikoe, perusverenkuva ym, ym. Mistään ei löytynyt mitään vikaa mutta silti kovat kivut vain jatkuu. Mulle määrättiin viikon kuuri jotain Etoricoxib 90mg tulehduskipulääkettä jota käytetään myös nivelreuman, nivelrikon ja selkärankareuman sekä kihdin hoitoon. Arveluttaa vain syödä moista lääkettä kun siinä on pahimmillaan todella vaarallisia sivuvaikutuksia.

Olisko tää kipu jotain hermokipua tai sitten olen erilaisilla pakkoneurooseillani aiheuttanut itselleni rasitusvammoja eri puolille kehoa. Olen kyllä lukenut sellaisestakin sairaudesta kuin Fibromyalgia joka aiheuttaa jatkuvia kovia kipuja eripuolille kehoa ja kauhee uupumusta. Olen kyllä ollut ihan kuolemanväsynytkin jo yli kuukauden ajan vai onko se vain tämä syksy joka väsyttää ja kenties vitamiinien puute/masennus.

Mulle on kyllä tapahtunut elämässä tänä vuonna todella paskoja ja myös melko järkyttäviä asioita ja olen sen takia ilmeisesti sairastunut myös fyysisesti. Tietäis vaan mikä mua vaivaa kun lääkärit ei löydä mitään syytä. Onpa sitä tullut jo kerran käytyä magneettikuvauksessakin vaivojen takia. Seuraavaksi täytyy varmaan mennä kokonaan sinne putkeen josko sitten alkais selvitä jotain. Tulee vain ihan saatanan kalliiksi jos yksityisen kautta joutuu menemään eikä esim joku fibromyalgia taida näkyä magneettikuvauksessa?

13

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AhdistunutMies

      Suoraan sanottuna todella paskaa kärsiä tämmöisestä kun elämä on jo pelkkien henkisten ongelmien ja ihmissuhde vaikeuksien takia ihan ylitsepääsemättömän vaikeaa eikä jaksa enää hakea edes eläkettä kun sen maksaminen Kelan toimesta katkesi viime kuussa.

    • VikaaPäässä

      Vika on päässä.

      Vian päässä ei tarvitse olla iso, jotta se on paha.

      • AhdistunutMies

        Niinhän siinä sitten aina jatkossa käy että leimataan luulotautiseksi kun menee lääkärille kipuja valittamaan kun on kerran kirjattu psykiatriseksi potilaaksi. Kukaan ei enää ota todesta. Mitä sitten kun sattuukin olemaan oikea hätä tai vakava sairaus?


      • narrative

        Minun kahdella tuttavallani on fibromyalgia. Sitä ennen heitä epäiltiin kauan. Toinen joutui välillä leimatuksi masentuneeksi ja häntä painostettiin syömään masennuslääkkeitä
        (=reseptihuumeita, suom.huom.) Niistä tuli sivuoireita, mm. seksuaalisen kyvyn menetys., Hän lakkasi syömästä niitä ja sitten vasta hänelle suututtiinkin, ei haluttu mm. myöntää enää sairauslomaa koska ei hän muka voi sairas olla, kun ei suostu syömään lääkkeitä.

        Tietysti ihminen masentuu jatkuvista kivuista. Ja masennus"lääkkeistä"
        vasta masentuukin, kun tulevat ne sivuoireet!

        Kummallakin tuttavallani on fibromyalgia nykyään hallinnassa ja olo helpottanut. En muista miten asia eteni siihen pisteeseen heillä.

        Ainakin yksi mitä voisin omasta kokemuksestani neuvoa on ruuan lisäravinteet, ja esim. marjat. Niissä on melkein kaikki mahdolliset vitamiinit. Kannattaa tankata. Ja omega-3 rasvahapot, niitä ei saa tavallisesta ruuasta tarpeeksi.


      • AhdistunutMies
        narrative kirjoitti:

        Minun kahdella tuttavallani on fibromyalgia. Sitä ennen heitä epäiltiin kauan. Toinen joutui välillä leimatuksi masentuneeksi ja häntä painostettiin syömään masennuslääkkeitä
        (=reseptihuumeita, suom.huom.) Niistä tuli sivuoireita, mm. seksuaalisen kyvyn menetys., Hän lakkasi syömästä niitä ja sitten vasta hänelle suututtiinkin, ei haluttu mm. myöntää enää sairauslomaa koska ei hän muka voi sairas olla, kun ei suostu syömään lääkkeitä.

        Tietysti ihminen masentuu jatkuvista kivuista. Ja masennus"lääkkeistä"
        vasta masentuukin, kun tulevat ne sivuoireet!

        Kummallakin tuttavallani on fibromyalgia nykyään hallinnassa ja olo helpottanut. En muista miten asia eteni siihen pisteeseen heillä.

        Ainakin yksi mitä voisin omasta kokemuksestani neuvoa on ruuan lisäravinteet, ja esim. marjat. Niissä on melkein kaikki mahdolliset vitamiinit. Kannattaa tankata. Ja omega-3 rasvahapot, niitä ei saa tavallisesta ruuasta tarpeeksi.

        Tuota minäkin pelkään että taas aletaan painostaa syömään masennuslääkkeitä tai jotain neuroleptejä. Varmaan parempi kun ei mainitse ainakaan sanaa fibromyalgia psykiatrien kuullen. Mieluummin sanoo sairastavansa vaikka nivelreumaa tai jotain muuta autoimmuuni sairautta. Tosin psykiatreille ei varmaan kannata sanoa mitään kun kuitenkin tyrkyttävät masennuslääkkeitä tai neuroleptejä joka vaivaan ja suuttuvat jos potilas ei niitä suostu syömään.


      • narrative

        Psykiatreja on erilaisia, joku voi ymmärtääkin. Mutta veikkaan ettei kannata mennä kokeilemaan, ainakaan julkiselle. Avarakatseisemmat ja humaanit psykiatrit siirtyvät yleensä jossain vaiheessa pitämään yksityisvastaanottoa, esim. Marja Vihervaara:

        https://www.meillakotona.fi/artikkelit/psykiatri-marja-vihervaara-herkkyys-ei-ole-heikkous

        Koeta syödä kunnolla, tankkaa mustaherukoita ja mustikoita, joka päivä. Kuulostaa ehkä typerältä neuvoa tosiahdistukseen tällaista, mutta keho on kaiken pohja. Kärsimys uuvuttaa kehon.

        Mikä myös auttaisi olisi kuunteleva korva, terapeuttinen tai muu. Julkiselta psykiatrialta voi säkällä saada sellaisen, mutta riskitkin ovat suuret kun menee siihen myllyyn... Vertaisryhmä voisi olla vaihtoehto, ehkä jostain potilasyhdistyksestä....
        http://tampereenreumayhdistys.fi/vertaistuki/fibromyalgia

        Vaikka osoittautuisi ettei sinulla (toivottavasti) olekaan juuri fibromyalgiaa, niin joku vastaavantyyppinen ryhmä voisi auttaa. Älä jää yksin kotiin.


    • KypsytPutkessa

      Ei sinne putkeen kannata mennä.

      Jos sinut on kuitenkin sirutettu, niin kuvauksessa se siru kuumenee, polttaa! Jopa syttyy palamaan. Kypsyt elävältä. Siinä sitä saa kokea oikeasti oikeaa kipua.

    • kröpebmrpo

      On ne psyykkiset vaivat monesti juuri tuollaisia. Ahdistus, väsymys ja sitten vielä joku järkyttävä kokemus siihen laukaisevaksi tekijäksi. Keskushermosto ilmoittaa ylikuormasta aina jollain tavalla. Psyykkinen ja fyysinen kipu kulkee rinnan, jonka tajuaa vasta siitä selvittyään. Kannattaa se psykiatrillekin kertoa. Se on aivan sama onko psyykkistä vai fyysistä, kun apua saa.

    • Kaikkivaivathelpottuneet

      Kyllä homeoapatiakin auttaa huomattavasti, katsokaa vaikka britishhomeopathic sivuilta fibromyalgiaa. Joutuu varmastikin ottamaan muutamia noista mainituista homeopaattisista lääkkeistä, mutta ei niillä ainakaan saa sivuoireita aikaiseksi.

    • Oletko.kokeillut

      esim HUSin kipuklinikkaa, ne kai tuntee kivun parhaiten. Myös yksityisellä on kipuklinikoita...

      • Kivusta

        > ne kai tuntee kivun parhaiten......

        Niinhän sitä luulis.


    • Mulla todettiin fibromyalgia viime marraskuussa. Koko syksy oli ihmeellistä kuumeilua, kipuja sekä uupumista, vaikka olin nukkunut hyvin. Aloitin uudessa työssä ja siinä ehdin olla vain 2 kokonaista viikkoa, muuten sairaslomalla. Syyksi paljastui fibro. Onneksi sain diagnoosin - aloin jo epäillä mykoplasmaa kun olin aina kipeänä. Kivut voivat tosiaan vaihtaaa paikkaa ja säällä on tosi iso merkitys. Kesällä mulla ei ollut mitään oireita, mutta nyt kun sataa vettä, niin koko kroppaa särkee ja osa ruumiista on ihan tulessa. Mä jätin pois tuon etoricoxipin juuri niiden sivuvaikutusten takia. Nykyään menee Triptyl 20 mg päivässä (otan aina iltaisin) mutta senkin teho tuntuu heikentyneen...Saas nähdä mitä elämä tuo tullessaan.

    • Anonyymi

      Mulla fibro todettu 3 vuotta sitten. Ikävä tauti, mutta onneksi lopulta menin yksityiselle ja sain hyvän lääkityksen. Tramal lyrica. Tuota Tramaliahan tk-lääkärit yrittää koko ajan lopettaa väkisin. Fibroon se vaan on oikein sopiva heikko opioidi ja snri vaikutus yhdessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe