Luovutettu Karjala

Mr.Molotov

Jos lienee vaikka vanha äijä kivennapalainen, niin ehtikö kamuttaja -tai joku muu hieman iäkkäämpi palstankäyttäjä- näkemään ja kokemaan tämän ajan silloin kun oli pieni ja meistä monia ei vielä ollutkaan. Noin niin kuin periaatteessahan se olisi mahdollista, mutta tiedä sitten.

https://www.luovutettukarjala.fi/pitajat/pitajaliitteet/kivennapa.pdf

28

500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikia.suimalinen

      se joutikinm luovutaa oli se ihka räkälä koko karjuka

      • Tuomari.Hurmio

        Rohkenen olla täysin eri mieltä. Räkää on, joskin muualla.
        Jos ei tätä nyt poisteta heti kohta, niin saattaa olla hyvä aloitus. Tuossa linkissä on niin paljon minulle uutta tietoa, että en heti kommentoi. On hyvä, ja pitkä tarina. Vaatii kotvan. Kotva on teille, käsitettävä hetki, minulle muutama päivä.

        Voihan käydä niinkin, että kotvat venyy. En ole napostelija. Noponenkin oli nopeampi monessa muussa.


    • voittaja
      • tasan.tarkka

        Ilmaston muutokseen on syytä varautua kaikin tavoin, myös Lieksassa. Älkää polttako enää ikinä kokkojanne. Lopettakaa punaisen lihan syönti. Polkupyöräilkää vain joka paikkaanne. Kyllä se perseenne satulat kestää. Keskittäkää ekoanne. Lekottelulla ovat maahanmuuttajamme jo edelläkävijöitä. He näyttävät esimerkkiä minne tavoin, miten maailma pelastuu. Nasaaliviisaus. Nenäkäs ajatus parempi, kuin joku löysältä pankolta. Liian kuumasta yleltä.


    • rdf

      Pikkunen poika kun rupesi isottelemaan isolle pojalle niin turpaanhan siinä tuli ja iso poika vei vielä karkkirahatkin taskusta. Niin se meni suomeltakin karjala. Hävitty mikä hävitty, parempi voitti, ei siitä enää pidä itkeä.

      • turpiisa.sai.iivana

        Rosvo tunkeutui taloon ja yritti omia koko talon mutta tuli turpiin niin joutui tyytymään vain ryöstösaaliisensa.


      • Iso poika aikoi tehdä pienestä orjansa, mutta pieni poika tappeli niin kovaa vastaan, että isolle jäi paljon kuhmuja, ja pienen karkkirahat.


      • Pikkupoika yritti itse lähteä ryöstöretkelle Aatun kanssa ja huonostihan siinä kävi.


      • rajatsiirtyy

        Niin kävi , jäi se suur-suomen teko pelkäksi pullisteluksi.Hyvät lakkasuot joutuivat jättämään
        rajan taakse,Marskin- ja Raappanan mökkien hirret saivat tuotua sentään sotasaaliina.
        Muistutukseksi jälkipolville ja kaikille jotka epäilevät Suomen puolustuksen nykyistä lujuutta on
        Lieksan asema-aukiolla jo tykki valmiina, joten kyllä hyökkääjä peruu aikeensa kuultuaan/nähtyään minkälainen mörssäri asemaa ja makasiiniä tarvittaessa puolustaa.

        Kolmen vuoden päästä on Suomen itsenäisyyden 100 v juhlat.Jatko-sodan ja rauhan teon jälkeen
        Suomen johdossa oli valvontakomissio joka määräsi miten ja kuinka täällä eletään,noin 3 vuotta
        tuo entinen vihollinen määräsi kaikesta,siis emme olleet itsenäisiä.
        Kyllä tuo seikkailu saksalaisten kätyrinä kävi kalliiksi suomelle.
        Virolla oli parempi "säkä",se miehitettiin NL:n toimesta ja nyt Viro on NATON suojaama
        maa.


      • voihannenä
        rajatsiirtyy kirjoitti:

        Niin kävi , jäi se suur-suomen teko pelkäksi pullisteluksi.Hyvät lakkasuot joutuivat jättämään
        rajan taakse,Marskin- ja Raappanan mökkien hirret saivat tuotua sentään sotasaaliina.
        Muistutukseksi jälkipolville ja kaikille jotka epäilevät Suomen puolustuksen nykyistä lujuutta on
        Lieksan asema-aukiolla jo tykki valmiina, joten kyllä hyökkääjä peruu aikeensa kuultuaan/nähtyään minkälainen mörssäri asemaa ja makasiiniä tarvittaessa puolustaa.

        Kolmen vuoden päästä on Suomen itsenäisyyden 100 v juhlat.Jatko-sodan ja rauhan teon jälkeen
        Suomen johdossa oli valvontakomissio joka määräsi miten ja kuinka täällä eletään,noin 3 vuotta
        tuo entinen vihollinen määräsi kaikesta,siis emme olleet itsenäisiä.
        Kyllä tuo seikkailu saksalaisten kätyrinä kävi kalliiksi suomelle.
        Virolla oli parempi "säkä",se miehitettiin NL:n toimesta ja nyt Viro on NATON suojaama
        maa.

        Kyllä suomella oli maailman kovin ja taistelun haluisin armeija vuosina 1941-45.
        Kun NL:n suurhyökkäys alkoi suomen taktiikkana oli juosta niin kovaa kuin kintuista
        lähtee koti suomeen ja uuvuttaa takaa ajavat viholliset. Lopullisen kirkkaimman voiton pilasi
        länsivaltojen rynnistys kohti Berliiniä,NL.n joukoille tuli kiire ehtiä tuonne Aatun pesäpaikalle
        myös ja he jättivät ottelun suomen kanssa kesken.
        Siitäkös suomen sodan johto suivaantui ja päätti että tappelua jatketaankin aseveljen kanssa.
        Niin suomen armeija sai luovutus eli torjunta voiton Nl:stä ,löi saksan natsi armeijan ja englannin
        vellihousut ei uskaltaneet hyökätä maahamme,senkin pelkurit.
        No,lähettihän ne sodan päätyttyä rasvaa,niin sanottua Wilssonin pintaa,eli yö kynttilän sydäntä, että suomi saisi uusia sotilaan alkuja jatkamaan vähiin käynyttä väestöään.
        Kovasti osa juoksi tuon suurhyökkäyksen alettua,varsinkin kovakuntoiset kaukopartio
        miehet,he ei muistaneet pysähtyä kotimaahan vaan luikertelivat jopa etelä amerikkaan
        saakka.


      • Uuninpankko kirjoitti:

        Pikkupoika yritti itse lähteä ryöstöretkelle Aatun kanssa ja huonostihan siinä kävi.

        Neuvostoliitto aloitti sotatoimet ampuen tykistöllä ja lentokoneilla jo 22.6.
        Sitten 25 kesäk. he pommittivat Suomen kaupunkeja Helsinki, Turku, Porvoo ja kahtatoista muuta kaupunkia 500:n lentokoneen voimalla, ja ampuivat tykistöllä.
        Suomi totesi olevansa sodassa 26.kesäkuuta.

        Kuka hyökkäsi?


      • Hianoo
        kamuttaja kirjoitti:

        Neuvostoliitto aloitti sotatoimet ampuen tykistöllä ja lentokoneilla jo 22.6.
        Sitten 25 kesäk. he pommittivat Suomen kaupunkeja Helsinki, Turku, Porvoo ja kahtatoista muuta kaupunkia 500:n lentokoneen voimalla, ja ampuivat tykistöllä.
        Suomi totesi olevansa sodassa 26.kesäkuuta.

        Kuka hyökkäsi?

        Hyvä hyvä Kamuttaja sai Pietarin trollit köniinsä 10 - 0..


      • voihannenä
        kamuttaja kirjoitti:

        Neuvostoliitto aloitti sotatoimet ampuen tykistöllä ja lentokoneilla jo 22.6.
        Sitten 25 kesäk. he pommittivat Suomen kaupunkeja Helsinki, Turku, Porvoo ja kahtatoista muuta kaupunkia 500:n lentokoneen voimalla, ja ampuivat tykistöllä.
        Suomi totesi olevansa sodassa 26.kesäkuuta.

        Kuka hyökkäsi?

        Natsit hyökkäsi ja suomi oli täysin rinnoin heidän kätyrinä mukana .
        Samapa tuo,turpaan saatiin ja oltiin vuosikymmenet tarkkailun alla ,joten hävittiin sota
        ja suojelukunnat /lotta ja muut facistijärjestöt oli lakkaudettava.
        Vankilat oli varattu sotarikollisille ja presidentille,entäs ne sotakorvaukset kuinka
        paljon suomen kansa kärsi turhaan,kolmasosa maamme pinta-alasta meni tuolla
        reissulla,vai on tämä vielä voitettu sota.
        Evakkoja kuljetettiin edestaa ja näin lisättiin heidän kärsimyksiään.
        Avatkaa jo silmänne ja ymmärtäkää,talvisodan aloitti Nl,jatko skapan saksa/suomi
        saksalaisia sotilasosastoja oli jo suomi pullistellen täynnä kun pommitukset alkoivat,
        on tosi naivia yrittää uskotella että aatun soltut oli täällä vai lomailemassa .
        Saksa oli hyökännyt Nl:n joten on selvää miksi myös suomen alueita pommitettiin, niin se vain ,sota on sellaista ja tietysti se ottaa päähän kun ei voittoa tullut.
        Onneksi rauhan vuosia on ollut jo kauan.


      • yritä.nyt.tajuta
        voihannenä kirjoitti:

        Natsit hyökkäsi ja suomi oli täysin rinnoin heidän kätyrinä mukana .
        Samapa tuo,turpaan saatiin ja oltiin vuosikymmenet tarkkailun alla ,joten hävittiin sota
        ja suojelukunnat /lotta ja muut facistijärjestöt oli lakkaudettava.
        Vankilat oli varattu sotarikollisille ja presidentille,entäs ne sotakorvaukset kuinka
        paljon suomen kansa kärsi turhaan,kolmasosa maamme pinta-alasta meni tuolla
        reissulla,vai on tämä vielä voitettu sota.
        Evakkoja kuljetettiin edestaa ja näin lisättiin heidän kärsimyksiään.
        Avatkaa jo silmänne ja ymmärtäkää,talvisodan aloitti Nl,jatko skapan saksa/suomi
        saksalaisia sotilasosastoja oli jo suomi pullistellen täynnä kun pommitukset alkoivat,
        on tosi naivia yrittää uskotella että aatun soltut oli täällä vai lomailemassa .
        Saksa oli hyökännyt Nl:n joten on selvää miksi myös suomen alueita pommitettiin, niin se vain ,sota on sellaista ja tietysti se ottaa päähän kun ei voittoa tullut.
        Onneksi rauhan vuosia on ollut jo kauan.

        Ei ollut paljon sakuja eikä ne osallistuneet taisteluihin muualla kuin pohjoisessa omalla pienellä lohkolla. Se on kyllä kiistaton historian fakta että iivana aloitti hyökkäyksen Suomeen.


      • vähäköhö
        yritä.nyt.tajuta kirjoitti:

        Ei ollut paljon sakuja eikä ne osallistuneet taisteluihin muualla kuin pohjoisessa omalla pienellä lohkolla. Se on kyllä kiistaton historian fakta että iivana aloitti hyökkäyksen Suomeen.

        Olihan niitä lieksassakin, ,sakuja meinaan,ja osallistuivat sotatoimiin sen minkä lemmiskelyiltään
        ennättivät.


    • Ne olivat Suomelle hyvin kovia aikoja.
      Lieksaa ja Pielisjärveä pommitettiin kovasti.
      Sukulaisiani kaatui.
      Tunnen monia Kivennapalaisia, murteena osaan Antrean, mutta nehän eivät olleet aivan naapureita.
      Olen käynyt niissä molemmissa viime vuosituhannella.

    • Kyllä silloin menetettiin kappale kauneinta Suomea.

    • tuuria.oli

      Oli se Venäläisillä tuuria ettei Suomi ollut tosissaan rajansiiroaikeissa Uralille?
      Jo pohjanmaan poikia ei olis sidottu puuhun etteivät lähde ennenaikojaan olisi tilanne ollut toinen, eli Suomi olisi nyt suuri maa ja Venäläiset meidän orjia!

      • vainiinn

        Niinpä,ja nuo hitaat hämäläiset tulla laahustivat vasta talvisodasta pois kysellen vastaan tulevilta rintamalle menossa olevilta sotureilta:Minne olette menossa?
        Sotimaan,kuului vastaus.
        No jo on teillä kiire,me käymme kuitenkin vetämässä" kellot" kotona,, sanoi Rengon Reino katsellen karvaisia kämmeniään.


    • PalstanTuntomerkit

      On se vaan erinomaista kun tähänkin viestiketjuun on lähetetty runsain määrin tyhjänpäiväisiä vastauksia. Tuskin kukaan normaaliksi katsottava persoona olisi muuten ihan äkkiä huomannut -ei ehkä uskonutkaan- olevansakaan Lieksan palstalla ja lukevansa ihan original- lieksalaisten viirauksia, mikäli suurin osa kirjoituksista olisi asiallisia!

    • ei.saaneet

      Ei saanut iivana koko Suomea vaikka kaksi kertaa yritti.

    • lentolaivue.kuhlmey
      • kuhlmey

        Yksi taistelu ollut koko sota eikä se taistelu ollut Suomen aloittama sodan alkulaukaus.


      • Kyllä sodan ratkaisi Suomalainen sotilas, se on varma asia.


    • Vaan Suomi on maa jota ei miehitetty, siniristilippu liehuu salossani liputuspäivinä.

    • en.ottaisi

      Arvaappa ottaisnko semmoisen vahdittavan kuin lipputanko ja se liputus? Kyylättävä ettei jää yöksi lippu tankoon!

    • Minä taas pystytin lipputangon pihalleni päivänä jona maksoin viimeisen erän omakotitalostamme.
      Siitä on puolenkymmentä vuotta, isännänviiri on muina päivinä liehumassa.

      • Hienoa Rotesti!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe