Nykyään hyvin monissa henkilöautoissa, raskaan kaluston ajoneuvoissa ja jopa polkupyörissä näkee vilkkuvia/välähteleviä LED-valoja.
Tämän lisäksi näitä CE-merkittyjä valosarjoja myydään sekatavarakaupoissa, kuten Motonetissä, Puuilossa, Tokmannilla, jne.
Järvimaan standardisoimisliitto sanoo CE-merkinnästä näin:
"CE-merkintä on valmistajan vakuutus siitä, että se täyttää sitä koskevien direktiivien vaatimukset. Merkintä ei ole vapaaehtoinen, vaan se on oltava tuotteissa, jos tuotetta koskeva direktiivi niin vaatii. Muita tuotteita ei saa varustaa CE-merkinnällä."
Useat LED-valot ja valosarjat on valmistettu mikä missäkin ja valmistajasta ei ole tietoa, joten kukaan ei ilmeisesti halua olla vastuussa. CE-merkintä on vain tarra, joka laitetaan ihan kaikkiin tuotteisiin huolimatta siitä täyttävätkö ne edes direktiivin vaatimuksia.
Lisäksi tulee löytyä E-merkintä, joka ympäripyöreästi rajaa liian kirkkaat valot pois tieliikenteestä, mutta ei puutu muihin valon piirteisiin, kuten vilkkumiseen.
Näiden lisäksi tieliikennelaissa mainitaan, että valon ei tulisi olla vilkkuva. Suoranaista kieltoa vilkkumiselle ei näy.
Miksi LED-strobovalot sallitaan liikenteessä? Itse saan jatkuvasti kovaa silmäsärkyä ja sokaistun usein, jos vastaantulevan auton etu-/takavaloissa on LED-lisävaloja, jotka vilkkuvat.
Havaitsen myös LED-valojen vilkkumisen paljailla silmillä. Käytänkin usein päivin ja öin aurinkolaseja ja pyrinkin ohittamaan vilkkuttavat autot, tai jopa vaihtamaan ajoreittiä.
LED-valoja hyvin usein ohjataan PWM-piirillä, joka tuon vilkkumisen tarkoituksenmukaisesti tekee. Vilkkuva valo on kaiken lisäksi luonnoton ja häiritsevä.
Tehtaat suoltavat tällaisia valaisimia ja on täysin heidän vastuullaan mitä markkinoilta löytyy. Kuluttajalla ei tulisi olla tarvetta tutkia tällaisia asioita. Erään suomalaisen LED-valaisintehtaan asiantuntija tiedustellessa myönsi ongelman ja kertoi, että asia on valitettava ja että kuluttajan ei tulisi olla kärsijän roolissa.
Miten vilkkuvat LED-valot sallittuja
flickeringLED
3
489
Vastaukset
- Kuviteltua
Jossei valaisin ole jotenkin rikki, on noiden ledien vilkkuminen niin tiheää, että ihmissilmä ei sitä voi erottaa.
- NiinSeKäy
Itselläni on pyörän etuvalo ja takavalo. Etuvalossa (kirkas, 2 LED:iä) on kolme tilaa: valo, pienempi valo ja vilkku. Takavalossa (punainen, 5 LED:iä) on myös kolme tilaa: kiertävä valo, vilkkuva valo ja valo.
Minun mielestäni vilkkuvalojen käyttö pyörissä pitäisi kieltää. Punaisen valon vilkuttamista ilman syytä pitäisi sakottaa. Punainen vilkkuva valo kertoo mielestäni hätätilanteesta.
- onSeElämäRaskasta
Jihuu, mitä älynjuhlaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693