Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko nuorten liikenneonnettomuudet vähennettävissä

Turvallisuusajattelija

Kalajoella juuri kolme nuorta kuoli, yksi loukkaantui vakavasti. Nuorten auto ei ollut liian kevyt ja heikkorakenteinen, vaan mersu. Kuski oli juuri täyttänyt 18 ja ajo-oikeudellinen. Kun mopoauton korvaamista tavallisella autolla, mutta nopeusrajoitteisella, jotta 15 vuotta täyttänytkin saisi voisi ajaa autoa, mutta mopoautoa turvallisempaa, olen miettinyt, että onko sitten turvassa heiltä jalankulkijat, pyöräilijät ja toiset autoilijat, saati sitten kanssamatkustajat. Kun osataan ajaa jo "isoa" autoa, eikö normaaliauton luvatta haltuunotto vaan lisäänny.
Toisaalta nykysuunnitelmat koskevat niin harvoja, että lakia tuskin kannattaa edes muuttaa. Harvalla perheellä on varaa ostaa nuorelle lähes uusi auto, joka sitten vielä muutetaan kalliilla hinnalla. Hyvästi saa heittää myös sille ajatukselle että sitten myös seniorit voivat ajaa hitaammin kulkevaa autoa. Eläkeläisiäkin kyllä usein vaivaa rahapula. Koko uudistus näyttää todella koskevan vain autokauppiaiden toiveita myydä enemmän ihan uusia autoja ja heidän miellyttämistään. Ei auto ole mikään sillipurkki, joka noin vain heitetään roskiin lyhyen käytön jälkeen. Minä oletin, että esim. liikemiesten autojen kovassa ajossa moottorit kuluvat pintaa nopeammin ja ko. pienikokoisempia autoja voidaan sitten muuttaa hitaammin kulkeviksi kaiken ikäisille, joille vauhti ei sovi. Silti en ole varma väheneekö liikenneonnettomuudet ainakaan nuorten kohdalla, ksokien heitä itseään tai sivullisia,vaikka ajatus sinänsä on hieno.

21

554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • errelli

      Niin kauan kun vauhdin hurmaa täälläkin palstalla ihannoidaan ja hitaammin ajavia haukutaan liikenteen vaarantajiksi, nämä todelliset liikenteen vaarantajat, jotka ajavat "tuhatta ja sataa" niin mitään edistystä ei tapahdu, vaan jäämme nytkin taas odottamaan, kuinka vuoren varmasti taas syksyn liukkauden tultua ajetaan harakirit autolla ja taas saadaan tuoda kynttilöitä onnettomuus paikalle sekä kokoontua kirkkoon kuulemaan papin avuttomia lohdutuksia.
      En kuolemaksenikaan käsitä, että miten sitä voipi nuin pöljästi ajaa. Ihan tahallaan sitä kaahataan ja kun itse suojelu vaisto ei toimi, niin sitä vaan mennään kohti ennen aikaista tuonelaa päin.
      Autokoulun oppi tunneilla pitäisi suurin asia olla se, miten ei pidä kaahailla ja tappaa turhaan itseään. Pitäsi siellä näyttää oikein kovasti kolari kuvia ja ruhjoutuneita ruumiita,.

    • Darwin_Itse

      Tuossa kotimme lähisuoralla kuoli jokunen vuosi sitten kolme ihmistä ja kaksi vammautui pahasti kahdessa kolarissa, jossa kummassakin kuski (toisella viikon vanha kortti) ajoivat noin 120 km/t viidenkympin alueella ja auto karkasi käsistä risteyksessä olevasta pienestä heitosta. Toinen kuuseen vasemmalle, toinen koivuun oikealle.

      Ehdotin, että suora nimetään Darwinin suoraksi, kun se niin hyvin karsii epäkelpoja yksilöitä ja heidän hengenheimolaisiaan, eli kyytikavereita.

      Kalajoen kolari kuuluu tähän samaan kastiin. Harmi, että hyvä auto meni romuksi.

    • voi_noita_raukkoja

      Kaikki oppivat sen kaahaamisen taidon, mutta eivät opi hillitysti ajamisen taitoa. On suuri kunnia osata olla retee kuin hiljainen ja vaatimaton luonne. Elämä on kovaa ja siksi kaikkien pitää osata olla koviksia ja armottomia. Joka pystyy olemaan hillitty ajaen hiljaista nopeutta, saa nynnyn ja nysvärin maineen. Täälläkin käydään armotonta irvailua jonkun kertoessa ajavansa hitaammin kuin muut.
      Liikenteen pelissä ovat kovat panokset mukana, mikä tarkoittaa valtavia riskien ottoja ja uhkarohkeutta, siis kuin venäläistä rulettia pelaisi.
      Liikenteessä ei pitäisi leikkiä hengellään, mutta sitä se vaan on varsinkin juuri kortin saaneiden kohdalla. Joka ei siis uskalla ajaa lujaa, on mamman poika ja mamis. Kuinka vaikeaa se onkaan oppia se hillitty ajotapa ilman kovia riskin ottoja.
      Hautausmaat ovat täynnä liikenteen itsemurha kanditaatteja ja lisää tulee koko ajan. Eipä tähän voi jatkaa enempää kuin todeta: "Lyhyesti virsi kaunis!"

    • fysiikanlait

      Monet nuorten "hurjastelijoiden" tappokolareista eivät aiheudu varsinaisesti surkeasta ajotaidosta tai aina edes ns. "yli"nopeudestakaan, vaan on yksinkertaisesti vain suora seuraus fysiikan lakien ymmärtämättömyydestä. Olipa auto iso tai pieni - ja varsinkin jos se on pieni - niin sen pysyttäminen melko loivassa kaarteessa on kuivalla asfaltilla helppoa kuin heinän teko, silloin kun ratin takana on yksi ihminen eikä kyydissä ole ketään. Kun homma on sitten yhden kerran näin testattu ja siis "hoidossa" niin sitten kerätään oma pikku toyota tai isin iso mersu täyteen kavereita ja ajetaan samalle ja siis jo tutulle tienpätkälle "näyttämään" mitä meikä osaa. Samaan kaarteeseen mennään sitä samaa tuttua vauhtia, joka on jo testattu toimivaksi. Mutta HUI ! autopa ei enää ohjaudu eikä käyttäydykään samalla tavoin. Syynä on pari sataa kiloa painavampi kuorma. Peruskoulun fysiikan tunneilla ja autokouluissakin kannattaisi nuoria hurjapäitä edes hiukan valistaa siitä, miten kuorman lisääntynyt paino vaikuttaa auton käyttäytymiseen ja sen ajo-ominaisuuksiin: eipä mene enää loivatkaan kaarteet onnellisesti läpi ihan samaa vauhtia kuin meni aikaisemmin tyhjällä kinnerillä. TV:ssä oli taas joukko "asiantuntijoita" höpöttämässä mm. syrjäytymisestä sun muusta täysin tyhjänpäiväisestä, muttei kukaan heistä ymmärtänyt todellista syytä näille "käsittämättömille" kuolonkolareille: lintsaaminen fysiikan tunneilta. Kannattaa mieluummin lintsata kirkkohistorian tunneilta, niin kuin minä tein.
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/9e4a8820-2826-49c5-b90e-5755b639e1de_u0.shtml

      • markku.lievonen

        En usko, että onnettomuuksien syntyyn olisi syy tiedon puutteeta. Ihminen on erikoisesti tänä aikana mieltynyt riskien ottamiseen ja siitä tulevaan mielihyvään. Kyse on todella nautinnosta. JOS riskien ottaminen toisi kielteisen tunnetilan ihmiselle , niin tilanne olisi aivan toinen.

        Samanlainen mielikuva miten humalahakuinen ihminen mielistyy alkoholin juomiseen liittyvistä jurinoista.


      • fysiikanlait
        markku.lievonen kirjoitti:

        En usko, että onnettomuuksien syntyyn olisi syy tiedon puutteeta. Ihminen on erikoisesti tänä aikana mieltynyt riskien ottamiseen ja siitä tulevaan mielihyvään. Kyse on todella nautinnosta. JOS riskien ottaminen toisi kielteisen tunnetilan ihmiselle , niin tilanne olisi aivan toinen.

        Samanlainen mielikuva miten humalahakuinen ihminen mielistyy alkoholin juomiseen liittyvistä jurinoista.

        minä en usko että kukaan vauhti-kiks'ejä hamuava nuori "hurjastelija" olisi tahallaan tappanut itseään ja kyydissä olleita kavereitaan. uskon että loivalta kaarteelta ja kuivalta asfalttitieltä suistuminen on tullut itse kuskillekin suurena yllärinä, joka ei olekaan noudattanut hänen mielikuvaansa ja aikaisempia ajokokemuksiaan vastaavista ajotilanteista. syy näiden tilanteiden erilaisuuteen on uskoakseni ajoneuvon aikaisempia tilanteita raskaampi kuorma, joka vie loivassa kaarteessa auton helposti suoraan (metsään), tai voi johtaa auton takapään pyrkimiseen ulospäin kaarevalta ajolinjalta. tämä onnettomuus ei nimittäin ollut mikään yksittäistapaus, vaan samankaltaisia on sattunut toistuvasti. mielestäni yhtäläisyydet onnettomuuksien syissä ovat selviä. eikä tämäkään tapaus ole kovin suurta nopeutta edellyttänyt, vaan vain tiedon puutetta yksinkertaisesta fysikaalisesta ilmiöstä:
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/9e4a8820-2826-49c5-b90e-5755b639e1de_u0.shtml


      • markku.lievonen
        fysiikanlait kirjoitti:

        minä en usko että kukaan vauhti-kiks'ejä hamuava nuori "hurjastelija" olisi tahallaan tappanut itseään ja kyydissä olleita kavereitaan. uskon että loivalta kaarteelta ja kuivalta asfalttitieltä suistuminen on tullut itse kuskillekin suurena yllärinä, joka ei olekaan noudattanut hänen mielikuvaansa ja aikaisempia ajokokemuksiaan vastaavista ajotilanteista. syy näiden tilanteiden erilaisuuteen on uskoakseni ajoneuvon aikaisempia tilanteita raskaampi kuorma, joka vie loivassa kaarteessa auton helposti suoraan (metsään), tai voi johtaa auton takapään pyrkimiseen ulospäin kaarevalta ajolinjalta. tämä onnettomuus ei nimittäin ollut mikään yksittäistapaus, vaan samankaltaisia on sattunut toistuvasti. mielestäni yhtäläisyydet onnettomuuksien syissä ovat selviä. eikä tämäkään tapaus ole kovin suurta nopeutta edellyttänyt, vaan vain tiedon puutetta yksinkertaisesta fysikaalisesta ilmiöstä:
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/9e4a8820-2826-49c5-b90e-5755b639e1de_u0.shtml

        Jos oikein tarkkoja ollaan, niin tähänkin vaikutta ihmisen geneettisyys. Siis geneettisyyteen liittyen ihmisen tietoisuuteen ei aktivoidu riskeistä pelkotila. Mitä olen nähnyt näitä koheltaia,- niin heitä persoonalisesti yhdistä juuri tämä tekijä.
        Sama mielkuva,miten määrätynlainen persoonallisuus aktivoi tapaturmia - on kuin kehittymätön
        tila pienellä lapsella, joka ei näe / ymmärrä vaara / tilanteita. Vaara ei aktivoi pelkoa tunnetasolla.

        Tai samansuuntainen asia kuin korkeanpaikan pelko, joka myös liittyy geneetisyyteen. Toiseen ihmiseen pelkotila / itsesuojeluvaisto aktivotuu jo parin /kolmen metrin korkeudessa ja on myös ihmisiä, joihin ei aktivoidu pelkotila / itsesuojelubbaisto ollenkaan. Vaikka työskentelisivät 100m korkeudella.

        Autoilussa kyse on todella uskaltamisesta ja riskien tuomasta nautinnosta / mielihyvästä. Niin, kuten tiedämme, niin tavallinen ihminen oppii pienenkin vastoinkäyisen kautta /pelkotilan aktivoituminen alenee ja taas on ihmisiä, joihin ei nöytä vaikuttavan vastoinkäymiset mitään. Juuri tämä pieni ryhmä on tosi vaarallinen mm liiketeessä.

        Jos pohditaan onnettomuuteen / tapaturmaan ohjautumista, niin tässä asiassa ihmisen herkkyys ja terve epävermuus on hyveitä. Siis ei uskolla ottaa riskejä / itsesuojeluvaistoon liittyen,- EI poliisin sakottamiseen / rangaistukseen liittyen.


    • markku.lievonen

      Valitettava todellisuus on, ettei tämän tyyppisiä onnettomuuksia voi välttää / vähentää. Kyse on puhtaasti ihmisen kehitykseen liittyvistä tekijöistä. Itsenäistymisen ongelmasta. Koko ihmiskunan ,-ajatellen välineistymistä. Näitä nuorten aiheuttamia onnettomuksia tapahtuu joka vuosi ja useimpiakin ja samalla paikkakunnalla eli tiedollisuus vaaroista ei vaikuta onnettomuuksien määrään.

      Ihmisen olemus kehitykseltään on pysynyt samanlaisena ja pysyy edelleen, mutta muutoksen on
      tuonut käytettävissä olevat tehokkaimmat välineet. Aivan sama mielikuva kuin sodan käynnin muuttuminen yhä tehokkaammaksi aseiden muuttumisen / kehityksen myötä.

      Tekijä, jolla jonkin verran voisi vaikuttaa on ajo-oikeuteen liittyvä persoonalllisuus tutkimus. Tänä päivänä ajokortin saa kuka tahansa kunhan ikä on lain vaatima. Olipa persoonalisuus mikä tahansa.

    • riskinottokyky

      Se on luonnekysymys. Aloin ajaa autoa 15v. Ajoin välillä kovaakin, mutta ei vaaratilanteita..

      • markku.lievonen

        Juuri noin. Saman arvion itsestään olisi antanut myös tässä Kalajoella ajanut kuski - ennen onnettomuutta. Oman arvion mukaan ilman vaaratilanteita,
        Tutkimukset kertovat todellisuudesta.


      • Darwin_Itse

        Ymmärsin typeryyteni, kun suhteellisen uuden kortin omistajana heitin isän Datsunin hiekkatiellä kumpareen laelta kontrolloimattomaan heijaukseen, tyttöystävä tietysti kyydissä. Auto pysyi kuin ihmeen kaupalla tiellä kuitenkin. Muutama syvä hengenveto, toteamus että onneksi ei tullut linja-auto tahi traktori vastaan. Sen jälkeen olen ajanut suhtkoht järkevästi kohta 50 vuotta.


      • Saman_nuorena_kokenut
        Darwin_Itse kirjoitti:

        Ymmärsin typeryyteni, kun suhteellisen uuden kortin omistajana heitin isän Datsunin hiekkatiellä kumpareen laelta kontrolloimattomaan heijaukseen, tyttöystävä tietysti kyydissä. Auto pysyi kuin ihmeen kaupalla tiellä kuitenkin. Muutama syvä hengenveto, toteamus että onneksi ei tullut linja-auto tahi traktori vastaan. Sen jälkeen olen ajanut suhtkoht järkevästi kohta 50 vuotta.

        Tuollainen on sitä parasta ja tehokkainta opetusta. Samalla huomaa ettei lopulta osaakaan mitään.


      • markku.lievonen
        Saman_nuorena_kokenut kirjoitti:

        Tuollainen on sitä parasta ja tehokkainta opetusta. Samalla huomaa ettei lopulta osaakaan mitään.

        Juuri noin. Tasapainoiseen ihmisen kehitykseen juuri liittyy, miten vastoinkäymiset aktivoivat terveen pelkotilan ja siten riskien ottaminen alentuu. Tulee varoisemmaksi / viisaammaksi todellisuus huomioiden.


    • markku.lievonen

      Yleensä, jos pohdimme lapsen / nuoren kuljettajan käyttäytymistä liikenteessä, niin kodilla on suuri vaikutus myös tähän asiaan . Siis miten vanhemmat käsittelevät itse riskien ottamista arjessaan ja liikenteessä. Vanhemmat ovat useimiten mallintajia lapselleen.
      Tänä aikan liian paljon opetetaan rohkeutta ja taitavuutta käyttäytymiseen liittyen. Tilanteen riskien tiedostamista ja hallintaa sitäkin vähemmän. Tavallan vanhempien omat ongelmat heijastuvat lapsen kehityksessä.
      Tiedän tapauksen, jossa perheen lapsi menehtyi juuri samanlaisessa onnettomuudessa kuin Kalajoella. Mikään ei muuttunut, vaan perheen nuoremat lapset kulkevat aivan samaa riskien ottamisen kehitystä. Tosin alla on vasta mopo.

      Monasti lapsen elinympristön haasteellisuus ohjaa vielä syrjäytymiseen ja on lisänä välinpitämttömyydessä / riskien ottamisessa. Niin, ihmisen arki / asiat kehityksineen ei ole oman tahtotilan piirissä. Lähes joka paikka on kehittynyt teokkaamaksi ja siten ihmisen kehitys / taito hallita on tullut haasteellisemmasi.

      "Ennen kaikki oli paremmin".?

    • vakavannöyrästi

      Edesvastuutonta mainontaa.
      Se voimakkaimmin alkoi kun Rauno Aaltonen manalan äänellä sanoi: " Auto joka korjaa ajajansa virheet BMW.
      Ei aikaakaan kun BMW johti onnettomuustilastoja.
      Trafin edustajalta kysyttiin mitä nuorten ajajien onnettomuuksien estämiseksi tulisi tehdä,
      Hänen päällimmäiseksi esitykseksi nousi: "Nuorille uudempia autoja"
      Hän selvästi toiisti Aaltosen mainoksen : !Autoja jotka korjaa ajajansa virheet.
      Eikö tulisi painottaa lakien noudattamista ja VOIMAKKAASTI korostaa ettei minkäänlainen auto mitätöi fysiikan lakeja.
      Liikenneturvallisuustyön alku olisi tässä.

    • Turvallisuusajattelija

      Vaikka tietoa lisäämällä voitaisiin olettaa järkikäyttäytymisen lisääntyvän, näin ei useinkaan tapahdu. Ihmisen ja etenkin nuorten terveyteen ja turvallisuusajatteluun liittyvä käyttäytyminen on sidoksissa arvomaailmaan. Arvomaailmaan vaikuttaminen taas on hyvin hidas prosessi. Nuoret eivät myöskään vielä useinkaan tunne minkäänlaista vastuuta edes toisista nuorista, vaan juuri itsenäistymisen kynnyksellä korostuu ajatus, että kukin vastaa omasta itsestään. Mitään haittaa ei varmasti ole kuitenkaan jos peruskoulun fysiikan oppimäärään lisättäisiin auton käyttöön liittyvää fysiikan lakitietoa. Peruskouluikäiset nuoret, etenkin pojat ovat erittäin innokkaita fysiikan lakien opiskelijoita.

    • valoS

      Eipä siis löytynyt keinoa, miten näiltä turmilta voitaisiin jatkossa välttyä. Isien pitää kuitenkin tajuta yksi asia, jolla voisi ennakkoon kasvattaa lastaan turvalliseen ajotapaa ja se on tämä: Isin kyydissä ollaan pitkä aika vähintään 17 vuotta. Sinä aikana lapsi imee itseensä Isän ajotavat. Isän pitää siis ajaa mallikelpoisesti. Ei saa kaahata, ei saa ajaa punaisia päin, ei saa ajaa ylinopeutta. Ei saa ylittää suojatietä pysähtymättä silloin, kun siellä näyttäisi olevan jalankulkija aikomassa ylitystä. Ei saa ohitella holtittomasti. Pitää ajaa aina nopeusrajoitusten mukaan. Ei saa ajaa toisen perä puskurissa kiinni. Pitää turvaväliä aina pitää. Ei saa ajaa kännissä, eikä tupakka huulessa. Nämä ja monet lukemattomat liikenne tilanteet, niitä lapsi seuraa ja ellei Isä niitä noudata, ei noudata tuleva nuori kuskikaan. Syy, miksi nuori kaahaa, johtuu paljolti juuri Isän esimerkistä, jota on saanut seurata kyydissä ollessaan sen 17 pitkää vuotta.,

      Oma tilanne, että aloin nuoresta pitäen noudattamaan noita esimerkillisiä ajo tapoja ei johtunut Isän esimerkistä, koska Isää ei ollut., vaan siitä, kun minua järkytti lukea noita onnettomuus juttuja ja päätin jo varhain, etten halua itse olla noissa onnettomuus tilastoissa mukana.
      Olinko siis saanut järjen lahjan vai minkä, kun kaikki eivät sitä saa.

    • sormipoisnenästä

      Ei ole.
      Nuoria kuolee X-määrä liikenteessä.
      Osa omaa tyhmyyttään ja osa muista syistä, mutta niitä kuolee joka tapauksessa.

      Niin kauan kun on liikettä, on liikennekuolemia.

    • DPRK

      Kaikki yksityisautoilu on lakkautettava. Ottakaamme Pohjois Koreasta mallia liikenteeseen. Siellä ei ole yksityisautoja joten mahdollisuus vakaviin onnettomuuksiin on pieni.
      Muutenkin Suomen pitäisi ottaa mallia ko. maasta sillä, siellä on onnistunut ja toimiva keskusjohtoinen järjestelmä.

      • EiLakiaEikäJärjestystä

        Minä taas olen venäjän kannalla, mitä liikenteeseen tulee. Siellä tappelut, kiilaamiset, kaahailut, ampumiset, ja toinen toistaan järkyttävät kolarit ovat arkipäivää. Tällaisen systeemin haluaisin suomeenkin. Ja kuka ei usko, niin menköön You tubeen katsomaan. Hakusana You tubessa: Russian road rage fight.


      • VivaVenäjä

        Olet oikeassa. Tuo jos mikä on sitä kehitystä!! Jääköön se pohjoiskorea vaan sinne oman onnensa varaan!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe