kortit on syvältä

käteisellä

Itse maksan ostokset kaupoissa yms 99% käteisellä. Meidän taloudessa maksetaan laskut verkossa sitten nostetaan lähes kaikki jäljellä olevat rahat käteisenä pois.

Todella huonosti menee jotka vielä luottoa käyttävät arkielämässä kuten ruokaan yms ostoksiin. Jotka velkaantuvat koska kiitos korttien ah kuinka helppoa tuosta noin kortilla ihanaa lisää osamaksua.. Kyllä mä selviin :D

Kokeilin joskus olla mukamassa se v* fiksu ja vinguttaa korttia ruokaostoksilla ja ties mistä. Sehän loppui alle vuodessa ja siirryin takaisin käteiseen.

Rahaa ja jäi säästöön huomattavia summia enemmän. Kortilla vingutit sitä p* muovia etkä näe sitä käteisenä että oho 500e näyttää fyysisesti niin isolta summalta. Jätän ostamatta. Tai kun näki että lompakon setelipino on lähes loppu. Mä automaattisesti hillitsin kahvit yms tyhmät ostokset pois.

Kas kortilla voi vinguttaa luotolle ja klarna auttaa myös kivasti. Ei näe ei tunnu missään kunnes velat kasaantuvat ja oravanpyörä on valmis.


Isot pankit, mainosfirmat ja kaupat manipuloivat tyhmää lammasta 247. Tulevaisuudessa saatte omiin tyhmiin kännyköihin johon tuijotatte päivät pitkät väsyneillä silmillä lisää mainoksia juuri teille tarkoitettuja sellaisia kun menette kauppaan tai ostoksille jotta ostaisitte lisää muka isoilla alehinnoilla.



Ihmiset herätkää.

16

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kekkonen3

      höpölöpö, maksan itse aina credit kortilla, siis ihan aina eikä se vaikuta ostokäyttäytymiseeni

    • Kukin_taaplaa_tyylillään

      Varmaankin aloittajalle viisain maksutapa on käteinen. Eivät kaikki ihmiset ole henkisesti aikuisia. Itse maksan lähes 100-prosenttisesti kaiken mahdollisen kortilla. Aivan samantekevää maksanko debetillä vai creditillä, sillä minulla on rahaa yllin kyllin.

      Pankkiautomaatilla käyn pari kertaa vuodessa ja nostan aina 400 euroa puolen vuoden käteistarpeita varten. Ai niin... Nostan toki enemmänkin, kun olen lähdössä maahan, jossa kortin käyttö ei ole tavallista tai luotettavaa ja jossa on siis käytännässä enemmän tai vähemmän pakko käyttää epäkäytännöllistä käteistä.

    • KullarinKenkku

      Juu, kortti roskiin vaan jos ei pysy kärryillä rahan käytöstä ja itsekontrolli ei toimi.

    • lijöioj

      "maksetaan laskut verkossa sitten nostetaan lähes kaikki jäljellä olevat rahat käteisenä pois"
      "Rahaa ja jäi säästöön huomattavia summia enemmän"

      Ja ne säästetyt rahat pidetään piirongin laatikossa tai tyynyn alla? Eikö paksu nippu käteistä lompakossa houkuta tekemään heräteostoksia?

      Minulla ei ole ollut koskaan mitään vaikeuksia säännöstellä kulutustani, vaikka maksankin 97 % ostoksista kortilla. Ei maksutavalla ole minulle mitään merkitystä, ihan yhtä lailla rahaa se muovikorttirahakin on. Kaupassa mietin jo tavaraa hyllyssä katsoessani sen tarvetta ja hintaa. Osamaksulla en ole koskaan maksanut mitään, ja luoton puolelle menee vain sellaiset nettiostokset, joissa luottoyhtiö on tarpeellinen välikäsi. Sinänsä ei mitään luottokorttia vastaan. Voisin ihan hyvin siirtyä käytäntöön, että kaikki ostokset menisi credit-puolelta, ja sitten maksaisi ne seuraavassa kuussa yhdellä laskulla. Nykyisellä korkotasolla ei vaan ole mitään hyötyä rahan säilömisestä pankkitilläkään.

    • contere

      ap. taitaa olla se sama ihminen jolle pankki on joskus aiemmin laittanut kirjeen:" Palauta kortti takaisin pankille" Kyllä kyse on yksinkertasisesta kirjanpidosta, eli kun ostat kortilla jotain, niin merkitse loppusaldo vaikka vihkoon tai tee taulukko koneelle. Laske aina uusi saldo perään jne.

      Luottokorttikin on ihan kätevä, mutta vaatii myös tuota kirjanpitoa. ja sitä tilillä olevan rahan kontrollia.

      • KullarinKenkku

        Jotenkin minua hämää aloittajan tapaisissa kommenteissa se, että eivätkö nämä ole ollenkaan kartalla siitä, kuinka helppoa nykyään onkaan seurata pankkitapahtumia, saldoineen kaikkineen päivineen?


    • tu45u5u4

      Joillakin on toki hankaluuksia rahan kanssa, jos käyttää korttia, mutta mikään kaikkia koskeva ongelma tuo ei ole. Itse ainakin käytän melkein pelkästään korttia ja tuskin käyttäisin yhtään enempää kuin jos käyttäisin käteistä. Itse asiassa, laitan noin 35% tuloistani säästöön/sijoituksiin, joten en ainakaan ole kortin takia joutunut pulaan. Toki tarkkailen koko ajan rahan kulutusta ja vilkaisen nettipankkia monta kertaa viikossa ja menen kauppaan ostoslistan kanssa.

      Sinänsä, jos kortin kanssa tulee ongelmia, on käteisen käyttö vaihtoehto, mutta turha kuvitella, että se pätee kaikkiin. Monet käyttävät luottokorttiakin, eikä sekään tarkoita velkaantumista, jos luottokorttimaksun maksaa kokonaan pois kerralla eräpäivänä.

    • kumpikampi

      Ok, kokeilin pelkällä käteisellä, tuhlasin enemmän kuukaudessa.

    • Anonyymi

      Korttiraha ja mobiilimaksaminen on nykyaikaa. Jos saldo yhtään epäilyttää niin pari klikkausta läppärillä tai puhelimella niin kaikki pankkiasiat ovat siististi eriteltynä ja saldot tiedossa.

      Ei ole mitenkään hienoa enää kehuskella käteisen käyttöä. Se tarkoittaa vaan sitä, ettei ihminen osaa raha-asioitaan vaan joutuu pitämään itseään ja rahankäyttöään silmällä ettei mene yli.

      Ja sitten löytyy näitä, ketkä huutelevat luottoyhtiöitä huijareiksi kun kortit on tapissa ja korko juoksee nopeammin mitä on mahdollista lyhentää.

    • Anonyymi

      itse kokeilin vuosi takaperin 6 kk setelimaksamista, tulos. Taloustilanteeni loistava.

      - suurin ongelma, useampi kerta kassat antoi vähemmän takaisin.

      - toinen edellisen kaltainen, minulla oli ensimmäinen 3 kk vain 50 e seteleitä ja kun ostin pikkuostoksen kassat laittoivat koneeseen ETTÄ OLIN ANTANUT 20 euron setelin ja siitä takaisin.
      minulla oli joka setelissä merkki ja siitä alkoi 2 kertaa vartioidenkin avustuksella heti kassan tarkastus. Jos eivät olisi tarkastaneet olisin vaatinut poliisin ja myös tuttu poliisikaveri olisi tullut.

      Rahaa kyllä säästyi ruoka ostoksissa, muissa käytin korttia, nettiä yms.

      lisää voin samoa että olen tässä edellisestä oppineena ain katsellut vanhuksien ja lasten maksamista ja yhden kerran vanhus antoi 20 e ja kassa antoi 10 e takaisin. Vanhus sanoi että hällä on vain 20 e ja annan aina pikkurahat lastenlapsille, näyttikin, oli useita 20 eurosia.
      Kun puutuin parilal sanalla, kassa antoi kympin lisää vanhukselle.

    • Anonyymi

      Olemme eläneet korttielämää vuodesta 1979 alkaen. Alkuun silloisen OK-kortin käytettävyys oli rajallinen muuta alkoi hiljallen parantumaan.
      Mahdollisuuden tultua vaihdoimme heti kortit laajakäyttöisemmiksi.
      Meillä on vaimoni kanssa rinnakkaiskortit joiden yhteinen lasku menee suoramaksuun yhteiselle käyttelytilillemme.

      Visa oli pitään ja nyt useita vuosia on käytössämme ollut MC-kortti.

      Maksamme maitotölkistä alkaen kaiken luottokortin maksuaikaominasuudella. Korolla ei ole aikoihin ollut merkitystä mutta kyse on periaatteesta.

      1981 vuorasimme Nizzan kentältä auton kahdeksi viikoksi. Maksoin bensat OK-kortilla. Silloin vielä höylättiin ja näin kyllä, että kuittaamani läpyt eivät tietenkään olleet OK-läpyjä mutta logo oli malkoisen saman tyylinen.
      Matkaa tuli 5500km eikä yhtään bensalaskua tullut veloitukseen. Vahinko vain, että automme oli pieni Renault5.

      Toisella reisulla tankkasin Tanskan maaseudulla kyläpuodin pumpusta kauppiaan kuittausta vastaan antamilla seteleillä. Siitäkään ei tullut laskua muttakauppias lähestyi minua kirjeitse otettuaan selville osoitteeni. Lähetin hänelle rahat kirjatussa kirjeessä.

      Meille kortin käyttö toimii kuin palovaroitin. Jokainen käyttökerta harkitaan. "Riko lasi! Paina nappia!" Käteinen raha lähtee käsistä helpommin kuin korttiraha.

    • Anonyymi

      En tiedä mikä olisi hyvä tapa käsitellä rahojaan ennen oli sekkitilit ja nämä muut nykyisinkin käytössä olevat tavat ehkä vaan eri nimellä. Minulle kävi 1970 luvulla että oli saman niminen samalla syntymäajalla oleva henkilö josta sain tietää kun pyrin opiskelemaan ja joka sitten myöhemmin sotkettiin pankissa minun tilitietoihin oli ylittänyt tilinsä (siis 1970) siinä sitä seisoin haukuttavana kaikkien kuullen kunnes pankkitoimihenkilö huomasi sentään toisen nimen eroavan ei edes pyytänyt anteeksi. Sama käytäntö lienee nykyäänkin asiakkaat sotkee ei pankki.

    • Anonyymi

      Vielä toimi kortti kun kävin Juutinraumalta kaljaa hakemassa :D Nastrovje !

      • Anonyymi

        Ostitko Baltika 7 tai 9? Pietarissa oli lauvantaina 7:n 0,45 litrasen tölkin hinta 55 senttiä. Maksoin kätesellä.


    • Anonyymi

      Nykyään DEBIT kortti varmentaa melkee 99,5% ostoissa. DEBIT on sama kuin käteinen. Kreditin käyttöön ei pidä mennä ellei ole jotain kulutusta seuraavaa omaa kirjanpitoa joka tutkii nimenomaan sitä kortin käyttöä.

      Jos mopo ei pysy käsissä, niin ei auta kuin siirtyä jalankulkijaksi. Pankeilla taitaa olla nyt aika tiukat kriteerit KREDIT/DEBIT kortin antamiseen. Itselleni pankkineuvoja olisi halunut antaa sellaisen, itse olin kriittinen siihen, mutta annoin virkailijan hakea esitä. Pankin luottokorttiyhtiö ei antanut sitä, mikä oli mielestäni ok!

      Tadetaan elää nyt sitä aikaa kun alkukesän luottokorttilaskut alkaa paukkua. Siitä tämä keskustelu kait on alkanut. 2020, 2021 ja sitärataa tullaan käymään tämä sama keskustelu uudelleen niin kesällä kuin vuodenvaihteessa.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe