TSS-Travel - kammottava matkatoimisto

LevotonLoma

Olipahan reissu. Ihan pakko purkaa vähän tuntoja; ja saattaahan se olla että joku lukee tämän ja säästyy samanlaiselta ”lomalta”.

TSS-Travel on saksalaistaustainen matkatoimisto, joka järjestää suhteellisen edullisen oloisia matkoja Kyprokselle, Marokkoon, Dubaihin ja ties minne. Ensimmäinen maistiainen tulevasta oli, että matkaa varatessa eivät suostuneet sanomaan mennäänkö turkkilaiselle vai kreikkalaiselle puolelle Kyprosta. Haluttiin nimenomaan kreikkalaiselle puolelle.

Alkumaksu oli maksettava heti varattaessa, ja rahoja ei olisi palautettu enää, kun epäröimme matkan laatua muutama kuukausi ennen lähtöä. Hälytyskellot soittelivat kovempaa, kun eivät suostuneet kertomaan tarkkoja lentoaikatauluja, hotelleja tai mitään ennen kuin 10 päivää ennen lähtöä. Kun matkaan oli enää tuo 10 päivää, tiedettiin lennot, mutta ei mitään hotelleista, paitsi että keskellä viikkoa vaihdetaan toiseen paikkaan. Ja tietenkin matka oli turkkilaiselle puolelle. Ja lennolla välilasku Antaliassa mennen tullen, vaikka luvattiin suorat lomalennot.

Lentokentältä lähdettäessä opas selitti tulevaa ohjelmaa, ja siltä alkoi tulla ensimmäisiä mahtavia heittoja, kuten ”ja sitten minä annan teille tunnin vapaa-aikaa”. Hei kuule, me tultiin lomalle eikä tarvita lupaa vapaa-aikaan.

TSS kauppaa matkoja viiden tähden hotelleihin. Ensimmäinen hotelli oli keskellä ei mitään, ja suomalaisittain ehkä kolmen tähden paikka. Päätimmep heti alkuun olla pari päivää rannalla ja skipata päivämatkat. Siitähän opas hermostui. Emme vielä ymmärtäneet miksi.

Niin, ja matkaselosteessa kerrottiin, että Kypros on kallis maa. Tosiaan, syötiin hotellilla kiinalaisessa ravintolassa ja sen suomalaisia kiinalaisia paljon huonompi ruoka maksoi 30€ per lärvi. Matkajärjestäjän kauppaama 129€ illallispaketti hotelleissa viikoksi alkoi tuntua houkuttelevalta. Myöhemmin kuitenkin selvisi, että kävelemällä sata metriä hotellilta pois, niin ruoka maksoi 5-7€ hengeltä, ja oli oikeasti hyvää.

Osa ryhmää kulki virallisella ohjelmalla, ja sieltä alkoi kuulua ihmeellisiä kommentteja mm. ”aivopesusta”. Me ihmeteltiin, että mistähän nuo puhuu. Neljäntenä päivänä meidänkin oli pakko lähteä viralliseen kyytiin, kun vaihdettiin hotellia. Samalla selvisi jujun juoni. Meitä vietiin kauppapaikkoihin (mm. mattokauppaan melkein kolmeksi tunniksi) ihan karmean pakkokaupittelun ja maanittelun kohteeksi. Opas heitti taas yhden kuolemattoman heiton, että “te olette täällä siksi, että teitä ennen muut ovat ostaneet näitä tuotteita ja siten mahdollistaneet tämän edullisen matkan - ja nyt on teidän velvollisuutenne ostaa”. Matkatoimisto on ilmeisesti Saksassa asuvien turkkilaisten omistama, ja ne tekevät kaikenlaisia kytkykauppoja hotellien ja myyjien kanssa. Turistilaumaa viedään sen jälkeen kuin lehmiä lypsylle yhä uusiin kohteisiin. Ja matkayhtiö ottaa provikat kaikesta myynnistä. Siksi päiväreissuilta ei saa olla pois tai ei saa olla ostamatta, muutoin opas ja myyjät suuttuvat. Ihmiset pidetään epätietoisina tarkasta ohjelmasta, hotellien nimistä ja lentojen aikataulusta ihan viime tippaan, jolloin turistit ovat riippuvaisia oppaasta eivätkä voi toimia omin päin. Tässä kohtaa oppaalta tuli ihan pistämätön kommentti ”te olette täällä lomalla, mutta meille tämä on business, joten teidän on mentävä suunnitellun ohjelman mukaan”. Voin kuvitella miten hyväuskoisia, vanhempia, kielitaidottomia ihmisiä viedään kuin pässiä narussa.

Toinen hotelli oli muka neljän tähden paikka, mutta suomalaisittain ehkä kahden tähden. Ja taas keskellä ei mitään. Oli se ehkä ollut joskus parikymmentä vuotta sitten ihan jees, mutta kaikki oli nyt rempallaan ja huoneet likaisia ja homeisia.

Päätettiin, että ei lähdetä enää yhdellekään päiväreissulle, ja taas suututettiin opas pahan kerran. Olisimme halunneet vuokrata auton ja ajella saaren kreikkalaiselle puolelle Olympos-vuorelle ja ehkä olla siellä yötäkin jossain. Mutta mistään ei löytynyt autovuokraamoa, joka olisi pystynyt vuokraamaan auton, jolla olisi saanut ylittää rajan. Ainoa järkevä vaihtoehto olisi ollut mennä jollain kyydillä Nikosiaan, kävellä rajan yli ja vuokrata auto kreikkalaiselta puolelta. Jos ei olisi tarvinnut välillä vaihtaa hotellia, niin aikaa olisi ollut enemmän, ja oltais voitu tehdä niin.

Matkan ainoa hyvä juttu oli viimeisenä päivänä ostamamme ylimääräinen päiväretki Larnacaan. Se maksoi 49€ per henki, mutta oli sen arvoinen. Tällä reissulla oli kreikkalainen opas, ja tunnelma oli heti rento. Rajan yli päästyämme ympäristö muuttui siistiksi ja ihmiset välittömiksi. Vasta nyt tuntui, että hei mehän ollaan lomamatkalla.

Meidän varsinainen opas oli tehnyt selväksi, että tippiä on annettava. Sekä kuskille että hänelle. Ja ”vain seteliraha kelpaa”. ”Tippi on annettava silmiin katsoen henkilökohtaisesti; hatussa rahaa kerätään vain kerjäläisille”.

Toivottavasti kuluttajansuojaviranomaiset pistää tämän putkan pian pois Suomen markkinoilta.

57

18938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudestaan

      Kylläpä oli kammottava matka.Meille selvisi jo hyvissä ajoin mihin joudumme.Mainitaanhan se jo esitetekstissäkin.Olemme olleet monella matkalla ja nuo kaupankäynnit mainitaan jo esitteissäkin.Meillä on hyviä kokemuksia ja kaikki on toiminut. Söimme myös edullisesti ulkona ja saimme alennustakin.Tämä on ryhmämatka eikä silloin voi palvella yksittäisiä toiveita.Miten ihmeessä voi kuvitella pääsevänsä Kreikan puolelle mainitaanhan jo kohteet esitteessä selvästi.Aikamoista mustamaalaamista.Matkatoimistosta löytyy myös netissä tietoa kunhan vaivautuu ottamaan selvää.Katso kohdasta uutiset tss travel sivulta sekä nbk tourist sivuilla on lisää ja nbk touristilla on myös facebook-sivut.Itsekin olen matkoilla nähnyt näitä valittajia.He haluavat parasta mutta eivät suostu maksamaan kuin perushinnan.Kaikesta tehdään iso numero kun ei saada henkilökohtaista palvelua.On myös niitä jotka ovat liikuntaesteisiä ja heitä pitäisi passata koko ajan ja odotella joka paikassa.Kannattaa tutustua esitteisiin.Ainoa mikä minua harmittaa matkalla on toinen suomalainen jolle mikään ei kelpaa.Kaikki on kurjaa ja kotimaahan tultuaan valitetaan ja halutaan firman taloustiedot.Meidän matkamme ovat onnistuneita ja voimme suositella matkatoimistoa muillekin.

      • Anonyymi

        Oppana ollut eräällä Välimeren alueella. @levotonloma ymmärrän.
        Se asiakkaiden painostaminen, pakkomyynti oli niin karmeaa, että lopetin pian. Asiakkaat olivat ❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oppana ollut eräällä Välimeren alueella. @levotonloma ymmärrän.
        Se asiakkaiden painostaminen, pakkomyynti oli niin karmeaa, että lopetin pian. Asiakkaat olivat ❤️

        Nämä ihmiset taisi olla vääränlaisella matkalla. Ei kannata lähteä kiertomatkalle jos haluaa ominpäin matkustaa. Itselläni ei ole mitään valittamista matkan järjestelyistä.
        7 kertaa TSS matkalla ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä ihmiset taisi olla vääränlaisella matkalla. Ei kannata lähteä kiertomatkalle jos haluaa ominpäin matkustaa. Itselläni ei ole mitään valittamista matkan järjestelyistä.
        7 kertaa TSS matkalla ollut.

        Olen samaa mieltä. Miksi lähteä sellaiselle matkalle. Lähtekää yksin sinne minne Teidän oma nenä näyttää ei pidä lähteä ryhmämatkalle. Olen itse tyytyväinen matkoihin, koska haluan nähdä mahdollisimman paljon esim. Maailman perintö kohteita. En olisi yksin kaikkiin niihin paikkoihin päässyt, mihkä olen Tss kanssa päässyt/käynyt. Lisään vielä, että hinta ja laatusuhde on todella hyvä. KIITOS TSS. T. monella matkalla mukana ollut Inkku


      • Anonyymi

        juuri näin aina on niitä että kaikki pitäs saaha ilmasekses,oon ollu 3 kertaa näillä reissuilla eikä valittamista,paitsi niitten valittajien kuuntelu kelle ei mikään ole hyvin


    • Quasi

      Nyt on taas kyllä kyseessä ummikot ulkomailla ja ihan hävettää lukea tällaista. Kun on totuttu yöpymään asianomistajana S-hotellissa ja saamaan bonusta ja aamupalalla karjalanpiirakkaa niin kaikki muu on outoa ja kusetusta,
      TSS-travelin nettisivuilla on kaikki matkat esiteltyinä ja päiväkohtainen ohjelma kaikille matkoille. Niin myös Kyproksen matkalle. Jokainen näkee sieltä että matka on saaren pohjoispuolelle, siis nimen omaan Turkin puolelle. Jos ei edes vaivaudu tutkimaan matkaohjelmaa, niin miten voi edes lähteä koko matkalle. Missään ei sanota että kyse on Kreikan puoleisesta osasta saarta.
      Missään ei myöskään puhuta tai luvata suoria lentoja.

      Jos ei vaivaudu lukemaan nettisivuilta päiväohjelmaa, niin ihan turha valittaa

      Taisit omaa tyhmyyttäsi ostaa 100 € nahkatakin parilla toniilla ja sitten kaikki on muiden syytä.

      Kannattaa vaan pysyä kotimaassa ja käydä kerran vuodessa Tallinnassa, siinä on siekkailua tarpeeksi

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä. Pysykää pois matkoilta, jos ette ole tyytyväisiä. Ostakaa kallis matka ja maksakaa. Ihmettelen miksi yleensä tulette näin edullisille matkoille. Mielestäni hinta laatusuhde toimii.


    • Travel

      Olipas outoa tekstiä tuo valitus.Kuka onneton on tunkenut mukaan reissulle josta ei ymmärrä mitään, ei edes matkan päämäärää. Olemme matkanneet ko.matkatoimistolla tuolla Kyproksella,Israelissa,Marokossa ja Sri Lankassa, hinta-laatu suhde on ollut erinomainen!Tuollaiset turhan välittäjät voivat todellakin pysyä Suomessa

    • Snowbird

      Saman matkan mekin olemme tehneet ja olimme tyytyväisiä. Jos jokin ei toiminut niin huomautimme asiasta paikan päällä ja tilanne korjattiin. Itse en ymmärrä miksi joku lähtee matkalle vain vikoja hakemaan. Silloin olisi paras jäädä kotiin. Siinä on jo lähdetty tietyllä asenteella jolloin mikään ei voi onnistua paitsi matkanjärjestäjän haukkuminen ja se että matkalla joutuu maksamaan mikä on aivan kamala järkytys. Suosimme itse näitä matkoja eikä vain hintalaatusuhteen takia. Olemme tyytyväisiä matkaan kokonaisuudessaan ja lähdemme myöhemminkin matkoille.

    • Mittamies72

      Aikalailla voi kokemukset olla. Lähdimme vaimon kanssa katsomaan mitä niin edulliselta matkalta voi saada. Saimme hyvän matkan, tasokkaat hotellit ja aamiaiset ja illalliset (eri hinta) ja hyvän palvelun hotelleissa, bussissa ja oppaamme toimesta. Ryhmämatka on ryhmämatka ja bussi kulki ovitusti joten sooloiluun ei ollut varaa niinkin vieraissas maisemissa. Hinta-laatusuhde oli aivan ylivoimainen. Itse junaillen ei pääse lähellekään tätä hintaa. Meno- ja paluupäivä 6 vuorokautta liikekannalla, ruuat, kiertoajelut ja opaspalvelut kahdelta hengeltä alle tonnin! Ja missään ei näkynyt että jossain pihisteltäisiin. Matto-, koru- ja nahkatuotefirmat kuuluivat ilmiselvästi asiaan. Siellä oli huippuunsa hiotut myyntimenetelmät. Mutta eivät he näyttäneet pettymystään tekemättömistä kaupoista kun kävi selväksi että ei kiinnosta. On selvä että kun meitäkin oli yksi lentokoneellinen (4 bussia) matkassa vähän porrastetulla aikataululla niin kauppoja kyllä syntyi.
      Ilman muuta lähdemme jollekin reissulle taas kun löytyy sopiva aika ja kiinnostava kohde. Rannalle lojumaan me emme lähde.

      • tyytyväinen

        Samaa mieltä vastanneiden kanssa. Kaikki tarkkkaan selvitetty niin kotiin tulleessa kirjeessä ja netissä. Niin edullinen matka ettei kannata tipeistäkään valittaa ja ruokapaketti kehotettiin ottaaan juuri sen takia kun hotellit ovat sivummalla.Olen käynyt usealla matkalla, kaikki yhtä mahtavia. Kappadokia kaikista mahtavin. Yksi syy edullisuuteen on,hotellit otetaa viime tipassa kun kilpailutetaan hinta.


    • Nyt on hyvä vilkaista tss travelsiin sivuja. Siellä on Kyproksen matka alkaen n. 150e.

      • Anonyymi

        Ai, jollakin ET-lehden kanta-asiakaskoodilla? Tai sitoutumalla mainosspämmäykseen? Matti Meikäläisen "erikoistarjous" 1149!


    • Anonyymi

      Älkää hyvät ihmiset matkustako mihinkään muslimimaahan! Niiden ihmiset vihaavat ja inhoavat valkoisia kristittyjä ja haluavat ainoastaan rahanne.
      Jos nyt Kyprokselle pitää mennä niin pysykää tiukasti kreikkalaisella puolella.

    • Anonyymi

      Näin on. Emme vain ymmärrä maailmaa. Lue mitä raamattu sanoo.

    • Anonyymi

      Muutama vuosi sitten oltiin tämän matkatoimiston reissulla vaimon kanssa Kappadokian kierroksella . Mielestämme kaikki hoitui tosi hyvin, hyvä asiantunteva, selkeää englantia puhuva opas, kuljetukset yms. yms, eikä hotelleissakaan ollut valittamista.

    • Anonyymi

      Minäkin olin ihan kauhussa ,Kania kaupungissa(3 000 000) asukasta ei ollut yhtä viinakauppa.
      kauhea kokemus

    • Anonyymi

      Kyllä tällaisten nirppanokkien kannattaa jäädä kotimaanhan, niin ei mene muiden matkalaisten reissu pilalle Teidän takianne kun kaikesta valitatte, ettekä ymmärrä mikä on kiertomatja /ryhmämatka, ettekä edes viitsi esitettä lukea.
      Kaikilla kuudella TSS:n kiertomatkalla kaikki on toiminut erittäin hyvin ja hinta/laatusuhde huippuhyvä. Vain joskus valittava ja henkilökohtaista palvelua vaativa kokematon "turisti" yrittää ärsyttää opasta.

    • Anonyymi

      Matkan halpuus perustuu juuri näihin "ongelmiin", joista kirjoitit (purnasit). Meille tämä kaikki oli itsestään selvää jo matkaa tilatessa eli ns. pakolliset kierrokset ja esitelmät raunioilla, museoissa, matto-, nahka- ja kultakiikkeissä. Olimme lukeneet tarkkaan esitteen ennen matkan tilausta. Meidän matkallamme oli ainoastaan tyytyväisiä matkaajia. Aikaisemmin olimme tehneet matkan Arabiemiirikuntiin. Matka oli raskas, mutta mielenkiintoinen. Silloinkin olimme kaikki tyytyväisiä. Emme ole kuvitelleetkaan, että matkaisimme halvalla ja viettäisimme omaa lomaa paikan päällä.. ottaisimme siis rusinat pullasta. Odotamme mielenkiinnolla uusia matkatarjouksia ko. matkatoimistolta.

      • Anonyymi

        Että siitä pitää maksaa, että on orjana ja maksajana retkillä, joista ei voi kieltäytyä? En lähtisi vaikka maksaisivat tonnin minulle päin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että siitä pitää maksaa, että on orjana ja maksajana retkillä, joista ei voi kieltäytyä? En lähtisi vaikka maksaisivat tonnin minulle päin.

        Tosi halpa matka. Pakko ei ole ostaa, rupattelu myyjien kanssa ihan hauskaa. EN OSTANUT . Opas piti meitä tyhminä alakoululaisina . Kertoi kyllä matkasta ja historiasta paljon. Hotellit yhtä lukuunottamatt todella hyviä. Opas numeroi kirjekuoret ja tiesi siten kuka oli mitäkin mieltä ja mitä antoi tippiä. Sanoi sitten ketkä ostivat koruja, mattoja saavat uuden matka tarjouksen. Toisessa bussissa opas keräsi kaikki yhteen isoon kirjekuoreen ei ollut kontrollia. Olen tyytyväinen näkemääni. Pitää vain suhtautua eri kulttuureihin.


    • Anonyymi

      Olen ollut kyseisen matkatoimiston kolmella matkalla: Aleksanteri Suuren jalanjäljillä, Cappadokiassa ja Marakon kiertomatkalla. Kokemukset matkoista ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Hyvät ja asiantuntevat oppaat. Hyvä hinta-laatusuhde.

    • Anonyymi

      Samaa mieltä ainoa vika on muut suomalaiset jotka valittavat. Mattonahkakoru-kaupat ovat pakollisia mutta sillähän ne bensat maksetaan.

    • Anonyymi

      Miksi ei voi mennä ihan vaan ominpäin? Jos kokee, että tunnetun matkatoimiston valmismatka sopii, niin miksi tuollaisiin virityksiin edes lähtee riskeeraamaan? Tulee mieleen, että onko samaa porukkaa, kuin lomaosake sotkuissa. Ei ne matkat nykyään ole mitään ns.ainutlaatuisia ja saahan niitä varattua sitten paikan päälläkin. Karmean kuuloista rekellystä.

    • Anonyymi

      Oletko ollut näillä matkoilla? Itse olen tyytyväinen kun on opas kertomassa. En tiedä miksi koet että me olemme täysivertaisia idiootteja jotka emme ole mitään nähneet ja kokeneet. Kyllä on monellakin matkatoimiston matkoilla oltu. Silti nautin näistä kiertomatkoista. Jokaisella matkalla on niitä jotka valittavat kaikesta ja mikään ei sovi. Itse en pidä niistä suomalaisista jotka kyttäävät toisten ostoksia ja tekemisiä. Bussissa valitetaan oppaasta ja kysellään koko ajan. Kaikki on vaan niin karmeeta että se pitää muillekin kertoa. Luulotautisille ei voi mitään eikä sille että haukkuvat muita tyhmiksi lampaiksi jne. Matka on halpa ja kiertoajelut hienoja. Koita nyt kestää se.

    • Anonyymi

      Kerran oltiin Turkissa Ceasarin jalanjäljillä. Kiinnostava, erinomainen opastus, hotellit ok tai parempia, ruoka ok, järjestelyt pelasivat ok, hinta/laatu erittäin hyvä. Lähtisin uudelleen.

    • Anonyymi

      Aloittajan kanssa samaa mieltä. Matkan loppumisesta nyt neljä päivää, joten kaikki tuoreessa muistissa. Ei enää ikinä näitä , vain omatoimimatkoja.

    • Anonyymi

      Moi. Minäkin olin vuosi sitten samaisen toimiston dudain matkalla. Kaikki hotelli aivan mielettömiä. Lensimme turkin kautta abu dhabiin ja siitä yhteisellä kuljetuksella hotelliin. Sen jälkeen liikuimme koko viikon vuokra-autolla paikasta toiseen omatoimisesti. Vain lähtö päivänä liityimme ryhmäään mukaan lentokenttä kuljetukseen. Ihan mieletön matka ja hotellit 550e per henkilö

    • Anonyymi

      voihan asiankin noin nähdä. olisi kuin lukenut tiedonantajaa 60 luvulla. meidän matka meni loistavasti. matti

    • Anonyymi

      Mä tein saman matkan pari vuotta sitten ja olin todella ennakkoluuloisella asenteella liikenteessä. Kyseessä oli ensimmäinen kiertomatkani ja rupesin ennen matkaa panikoimaan, että onko mua huijattu, miksi en saa enemmän tietoa ennen matkaa jne. Oli todella vaikea matkan aikana päästä noista itse luomistani uhkakuvista eroon ja koko matka meni ihmeellisessä stressitilassa. Jälkeenpäin harmitti, etten osannut rentoutua ja nauttia, koska loppujen lopuksi puitteet olivat mitä parhaimmat. Ei olisi kuin tarvinnut aamulla istua bussin kyytiin ja heittäytyä seikkailuun, kun kaikki on järjestetty ja aikataulutettu omasta puolesta. Pakollisiin kauppavierailuihinkin olisi voinut suhtautua huumorilla ja ehkä jopa jutella myyjien kanssa ajan kuluksi sen sijaan, että yritti karistella niitä kannoiltaan kuin mitäkin syöpäläisiä ja suhtautui kaikkeen torjuvasti.

      Matkasta jäi kuitenkin halu tehdä tulevaisuudessa kiertomatkoja. Ensi kerralla vaan paremmalla asenteella, kun tietää, mihin on oikeasti menossa. Ensi kerralla haluan myös tutustua kohteen historiaan paremmin, jotta matkasta saisi enemmän irti. Harmitti, etten tiennyt etukäteen upeista historiallisista kohteista mitään, joten puolet informaatiosta meni ihan ohi. Matkaopaskin oli todella ystävällinen ja ymmärtäväinen, vaikka meidän ryhmässä oli muitakin matkalaisia, jotka selvästi eivät tienneet, mihin olivat lähteneet mukaan. Lisäksi suhtauduin aluksi muihin matkalaisiin ylimielisesti, vaikka vikoina päivinä selvisi, että itse asiassa kaikki oli tosi mielenkiintoisia ja mukavia ihmisiä.

    • Anonyymi

      Hei, olen ollut kolmella kyseisen yhtiön matkalla, yksi Marokkoon ja kaksi Turkkiin. Meille suomalaisille on koulussa opetettu hyvä lukutaito. Esitteissä kerrottiin seikkaperäisesti matkasta ja ohjelmasta. Siis seikkaperäisesti. Mikään matkoista ei tuottanut pettymystä, itsesasiassa päin vastoin. Matkat olivat minulle sivisitäviä. On myös ymmärrettävä se, että matkalla tulee olla vastaanottavainen ja utelias ja joustavuuskaan ei ole pahasta puhumattakaan huumorin tajusta. Suositus: aina kun lähtee matkalle on syytä tehdä kotitehtävät hyvin. Ja se tarkoittaa, että tutustutaan minkä kaltaiselle matkalle ollaan menossa. Ja sitten mieli avoimeksi mutta tietty valppauskaan ei ole pahasta.

    • Anonyymi

      Viidellä eri matkalla. Hyviä reissuja. Maailma on avara ja erilainen. Matkalla tapaa nirppanokkia ja toisaalta maailman matkaajia. Mukaan vaan. Kielitaitoni on heikko mutta aina olen pyytänyt englantia puhuvan ryhmään, siitähän se selviää.

    • Anonyymi

      Venäläinen sanonta toimii tässäkin:
      "Ilmaista juustoa on vain hiirenloukussa."

    • Anonyymi

      Olimme Pohjois-Kyproksen matkalla. Kammottava kokemus . Hotellit surkeita: yhdessä hotellissa tuli vain kylmää vettä, joihinkin huoneisiin ei tullut vettä ollenkaan. Puhelimet ja tv eivät toimineet. Sähköjohtoja oli vedetty epämääräisesti pitkin seiniä, jopa komeron ovien edestä!
      Meillä oli all inclusive paketti, mutta paino tippui 2 kg kahdessa viikossa. Ei niitä mössöjä voinut syödä. Opas pakkomyi lisämaksullisia paketteja ja irvaili julkisesti mikrofoniin useita kertoja niitä, jotka ovat niin tyhmiä tai köyhiä , etteivät lisäpaketteja ostaneet.
      Retkikohteet olivat mitäänsanomattomia. Useita kiinnostavia kohteita jätettiin käymättä, vaikka olivat ohjelmassa.
      Matto, takki ja korukaupat olivat todella turhauttavia. Esim. 40 ihmistä odottaa kaksi tuntia, kun yksi pariskunta ostaa maton.
      Näin jälkeenpäin arvioiden en enää menisi matkalle, vaikka se olisi ilmainen.

      • Anonyymi

        Meillä samanlainen opas


    • Anonyymi

      Kävin 8 vuotta sitten matkalla Turkissa. Nyt Saan jatkuvasti mainoksia entisellä osoitteella. En voi ilmoittaa, että os. on muuttunut yhteystietoja ei ole.

    • Anonyymi

      ”Oppaina” on suomea auttavasti puhuvia turkkilaisia, joista osa on todella epäkohteliaita ja eivät tiedä kohteista mitään. Käyttävät onneksi paikallisia oppaita kaupungeissa!

      Matkajärjestelyt ja kohteet ovat hyviä, myös hotellit. Vaatii kyllä asennetta kuunnella epäkohteliaisuuksia päivästä toiseen! Se on harmillista. Samoin pelottelu, uhkailu ja ihmisten arvostelu on ikävää, vaikkei se itseen kohdistuisikaan. Muuten kivoja matkoja.

    • Aivan samaa mieltä! Palasin juuri TSS (Travel Service Scandinavia) matkatoimiston Croatia-Bosnia Herzegovina-Montenegro 2 viikon matkalta. Halpa hinta kätki sisäänsä monta pettymystä ja jatkuvaa lisärahan nyhtämistä. Aggressiivinen turkkilainen miesmatkaoppaamme (väitti olevansa kreikkalainen) painosti ostamaan kalliita hotellin ruokapaketteja (149 euroa/viikko) ja erittäin kalliita lisäretkiä, ja kaikki piti maksaa käteisellä, ei kortilla! Siinä sitten piti mätkiä matkaoppaan eteen satoja euroja käteisellä kukin kerrallaan. Ruokapaketti oli kuulema "aivan välttämätön, koska 3 km säteellä hotellista ei ole yhtään ravintolaa". Löysimme kuitenkin noin 300 metrin säteellä ainakin 5 ravintolaa, joissa olisi saanut ruokaa murto-osalla paketin hinnasta. Kakkosviikon ruoat Montenegron hotellissa (sama hotelli koko viikon) olivat niin huonot (täysin mautonta massamättöä), että kaikki sitä hampaat irvessä yritimme syödä. Esim. salaatteja ei ollut ollenkaan, vain raastettua kaalia. Joka päivä oli buffetti aivan sama, täysin mauton tai vaihtoehtoisesti pahanmakuinen. Erilaiset infektiot jylläsivät, kun hotellin noin 400-600 ruokailijaa käyttivät kaikki samoja ottimia koko ruokailun ajan. Ruokajuomana oli pelkkä vesi, ellei ollut ostanut 99 euron juomapakettia ruokapaketin lisäksi! Aikataulut ensimmäisen viikon retkille olivat aivan liian tiukat. Joka aamu oli lähtö klo 07:15 (bussille matkalaukun kanssa), täysi päiväohjelma ja illaksi uuteen hotelliin. Toisen viikon alkaessa yli puolet bussilaisista oli kuumeessa, flunssassa tai muuten huonovointisia. Joka hotellissa oli lisämaksuja (mm. turistivero), ja kakkosviikon hotellissa jopa kylpytakki piti itselleen vuokrata (20 euroa), jos halusi käyttää hotellin maksullista saunaosastoa (10 euroa/2 tuntia). Matkaoppaamme suomenkielen taito oli niin kehnoa, että ymmärtäminen oli usein vaikeaa, ellei mahdotonta. Hän myös kertoi jatkuvasti seksistisiä vitsejä ("hänen bussinsa naiset ovat kauniimpia kuin toisen bussin naiset", ja viittasi bussimme naisiin hänen "haareminaan". Paikallisoppaistamme hän muisti mainita, jos he olivat "kauniita naisia". Hän myöskin painostaen ohjeisti meitä maksamaan hänelle tippinä vähintään 20 euroa/hlö viikon päätteeksi, ja tuli ne henkilökohtaisesti noutamaan jokaiselta erikseen bussissa istuessamme. Hän vielä korosti, että tippi on sitten per henkilö, ei per huone. 0: Kaiken kaikkiaan matka oli yhtä huijausta. Mitään ei kerrottu etukäteen, vaan hotellit, tarkemmat vierailukohteet, yms. selvisivät aina vasta samana aamuna. Erittäin aggressiiviset matto-, timantti-, ja nahkatakkimyyntitilaisuudet olivat pakollisia. Myyntitilat lukittiin, eikä niistä päässyt poistumaan kuin vasta noin 1,5 tunnin pakkomyynnin jälkeen. Tämä oli monille aika traumaattista. En kyllä voi suositella TSS matkoja yhtään kenellekään, vaan todellakin varoittaisin niille osallistumisesta.

      • Anonyymi

        Samanlaisia kokemuksia! Meillä ei ollut roiseja juttuja, mutta opas ei tiennyt mistään mitään. Osasi auttavasti suomea. Paikallisoppaat olivat hyviä.

        Ilmeisesti nämä turkkilaiset eivöt saa yhtiöltä palkkaa ollenkaan? Vai miksi touhuavat niiden juomarahojensa kanssa?

        Meillä oli niin huono opas, ettei annettu sille mitään! Bussikuski oli ok ja hänelle annettiin sitten ne kaksikymppiset, mitä määrättiin!


      • Anonyymi

        Olin samalla matkalla seuraavalla viikolla. Tämä oli toinen TSS matkani, mutta viimeinen... Opas tosiaan määräsi ja keräsi pakollisia tippejä (opas 2,5 €, kuski 1,5€, siivooja 1€ /hlö/ vrk) ja osallistumisrahoja satojen eurojen edestä (minulta mm. 2 x 248 euroa) ilman minkäänlaisia kuitteja. Vain käteisraha kelpasi. Jäi outo olo. Opas kertoi, että muita ravintoloita on turha etsiä lähiseuduilta, eikä ruokaa saa ostaa muualta hotellille. Hotellilla asiaa valvotaan ja huoneeseen tuodusta ruokaostoksesta seuraa 100 euron sakko. Kaikkia painostettiin ostamaan ns. ruokapaketti. Lisähoukuttimena oli ALL inclusive paketti ilmaisine juomineen. Tätä varten baarissa oli lista "ilmaisista" juomista. Juomia oli rajoitettu valikoima. Virvokkeita sai vain laseihin - ei esim. pulloissa tai tölkeissä - ellei maksanut normaalia hintaa. Herkullinen kakkubuffet oli surkea - saati välipalatarjoilu. Automaattikahvi ala-arvoista suomalaiseen makuun. Satojen henkilöiden ruoka oli katettu buffet tyyliin. Ruokaa riitti, mutta se oli yhtä ja samaa mättöä.
        Esitteessä mainittiin kiertomatkoilla käytettävän moderneja busseja. Bussissa oli WC mutta se pysyi koko matkan ajan suljettuna. Yhtämittainen ajo saattoi kestää 3½ tuntia. Opas (Jokke) kertoi matkatoimisto TSS vartavasten kieltäneen bussien WC:n käytön! Myös oppaan käytös oli ylimielistä. Vastoin TSS:n ohjetta opasta ei voinut tavoittaa puhelimella. Hän kertoi puhelimen olevan rikki. Mitään hätänumeroa ei annettu. Vajaan viikon jälkeen hän jakoi matkalaisille kaksi kirjekuorta( opas ja autokuski) tippirahoja varten. Järjestettiin oikein rahojen palautuskokous ensimmäisen viikon lauantai-iltana klo 20.30. Tilaisuuden jälkeen jälkeen opasta ei enää viikkoon näkynyt. Opas lähti sairasta äitiään katsomaan. Meidät jätettiin toiseksi viikoksi oman onnemme nojaan. Useat sairastuivat ja lääkärin apua tarvittiin useana päivänä. Ilman kielitaitoista ja avuliasta seurueemme jäsentä olisimme olleet todellisessa pulassa. Eräs eläkeiässä oleva kielitaidoton rouva sai vetoisen bussin ilmanvaihdosta keuhkokuumeen ja joutui 5 päiväksi Montenegrolaiseen sairaalaan. TSS:n oppaita ei enää näkynyt. Sairaalassa ei ollut sairaala-asuja, tossuja, pesuaineita, WC-paperia, pyyhkeitä. Ruoka oli lähes syömäkelvotonta ja kylmää. Onneksi lääkäri teki oikean diagnoosin ja suonensisäinen antibiootti alkoi tehota kurjista olosuhteista huolimatta. Hoito jatkuu nyt Suomessa.
        Sitten vielä noista matto-, nahka- ja korutaloista. Bussi ajetaan kauppatalon ovelle ja kaikkien on marssittava ovesta sisään. Tilaisuudet alkavat lyhyellä esittelyllä, mutta kohta alkaa pakkomyynti. Kaikki saavat "oman" p-kärpäsen kiusakseen. Hinnoittelu on taivaissa - yleensä aloitetaan tuhansista euroista. Ulospääsyä ei ole. EXIT-kylttejä ei ole. Painostus jatkuu kiusallisuuteen saakka. Jos pystyt täällä kieltäytymään, niin ennen ulostuloa on yleensä "halpis" myyntiä (silti Stockmanin hinnat) ja jotain suuhun laitettavaa. Aikaa kuluu 1-2 tuntia.
        Positiivisina asioina mainitsen kuitenkin hienot historialliset kohteet ja pääasiassa hyvät hotellihuoneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin samalla matkalla seuraavalla viikolla. Tämä oli toinen TSS matkani, mutta viimeinen... Opas tosiaan määräsi ja keräsi pakollisia tippejä (opas 2,5 €, kuski 1,5€, siivooja 1€ /hlö/ vrk) ja osallistumisrahoja satojen eurojen edestä (minulta mm. 2 x 248 euroa) ilman minkäänlaisia kuitteja. Vain käteisraha kelpasi. Jäi outo olo. Opas kertoi, että muita ravintoloita on turha etsiä lähiseuduilta, eikä ruokaa saa ostaa muualta hotellille. Hotellilla asiaa valvotaan ja huoneeseen tuodusta ruokaostoksesta seuraa 100 euron sakko. Kaikkia painostettiin ostamaan ns. ruokapaketti. Lisähoukuttimena oli ALL inclusive paketti ilmaisine juomineen. Tätä varten baarissa oli lista "ilmaisista" juomista. Juomia oli rajoitettu valikoima. Virvokkeita sai vain laseihin - ei esim. pulloissa tai tölkeissä - ellei maksanut normaalia hintaa. Herkullinen kakkubuffet oli surkea - saati välipalatarjoilu. Automaattikahvi ala-arvoista suomalaiseen makuun. Satojen henkilöiden ruoka oli katettu buffet tyyliin. Ruokaa riitti, mutta se oli yhtä ja samaa mättöä.
        Esitteessä mainittiin kiertomatkoilla käytettävän moderneja busseja. Bussissa oli WC mutta se pysyi koko matkan ajan suljettuna. Yhtämittainen ajo saattoi kestää 3½ tuntia. Opas (Jokke) kertoi matkatoimisto TSS vartavasten kieltäneen bussien WC:n käytön! Myös oppaan käytös oli ylimielistä. Vastoin TSS:n ohjetta opasta ei voinut tavoittaa puhelimella. Hän kertoi puhelimen olevan rikki. Mitään hätänumeroa ei annettu. Vajaan viikon jälkeen hän jakoi matkalaisille kaksi kirjekuorta( opas ja autokuski) tippirahoja varten. Järjestettiin oikein rahojen palautuskokous ensimmäisen viikon lauantai-iltana klo 20.30. Tilaisuuden jälkeen jälkeen opasta ei enää viikkoon näkynyt. Opas lähti sairasta äitiään katsomaan. Meidät jätettiin toiseksi viikoksi oman onnemme nojaan. Useat sairastuivat ja lääkärin apua tarvittiin useana päivänä. Ilman kielitaitoista ja avuliasta seurueemme jäsentä olisimme olleet todellisessa pulassa. Eräs eläkeiässä oleva kielitaidoton rouva sai vetoisen bussin ilmanvaihdosta keuhkokuumeen ja joutui 5 päiväksi Montenegrolaiseen sairaalaan. TSS:n oppaita ei enää näkynyt. Sairaalassa ei ollut sairaala-asuja, tossuja, pesuaineita, WC-paperia, pyyhkeitä. Ruoka oli lähes syömäkelvotonta ja kylmää. Onneksi lääkäri teki oikean diagnoosin ja suonensisäinen antibiootti alkoi tehota kurjista olosuhteista huolimatta. Hoito jatkuu nyt Suomessa.
        Sitten vielä noista matto-, nahka- ja korutaloista. Bussi ajetaan kauppatalon ovelle ja kaikkien on marssittava ovesta sisään. Tilaisuudet alkavat lyhyellä esittelyllä, mutta kohta alkaa pakkomyynti. Kaikki saavat "oman" p-kärpäsen kiusakseen. Hinnoittelu on taivaissa - yleensä aloitetaan tuhansista euroista. Ulospääsyä ei ole. EXIT-kylttejä ei ole. Painostus jatkuu kiusallisuuteen saakka. Jos pystyt täällä kieltäytymään, niin ennen ulostuloa on yleensä "halpis" myyntiä (silti Stockmanin hinnat) ja jotain suuhun laitettavaa. Aikaa kuluu 1-2 tuntia.
        Positiivisina asioina mainitsen kuitenkin hienot historialliset kohteet ja pääasiassa hyvät hotellihuoneet.

        Kuulostipa tutulta tarinalta. Taisimme olla saman aikaan, mutta eri bussilla ja yhtä kurja oli kokemus. Eniten jäi harmittamaan turkkilaisen oppaamme uhkaileva ja ikävä käytös ja lisäpakettien pakkomyynti käteisellä ilman kuittia, kun hotellin läheisyydessä ei ollut mitään vaihtoehtoja tarjolla. Sitähän emme etukäteen tienneet eikä paketteja voinut ostaa etukäteen. Pankkikortti ei käynyt. Kiertomatkalla oli kiireinen aikataulu. Aikaiset lähdöt lähes joka päivä. Kohteissa vähänkin hitaammat jätettiin oman onnensa nojaan. Tippiä olisi pitänyt jokaisen maksaa viikon osuudesta 20 € oppaalle ja 10 € kuljettajalle. Lisäksi jokaisessa hotellissa oli kaupunkivero 1,5 - 3€ per yö/hlö. Myös kaupunkioppaat rahastivat oman kierroksensa jälkeen. Mielellämme maksoimme hyvälle kuljettajalle suoraan käteen enemmänkin. Oppaan tipit ja palautelappu piti antaa nimetyissä/numeroiduissa kuorissa ja jos ei antanut, tulisi paluumatkalla lentokentälle antaa selvitys. Hui, kuka uskalsi vastustaa? Opasta ei kylläkään enää näkynyt. Jäi käsitys koko homman perustuvan turkkilaisten tahojen bisnekseen. Palkan ruinaaminen (kuulemma hyväpalkkaisilta suomalaisilta) mukamas hyvästä palvelusta ja ahdistava koru-, nahka- ja mattomyyntikäytäntö vei ilon koko matkasta. Kun vielä suuri joukko matkalaisia sairastui kuume- ja vatsatauteihin, ei tulisi mieleenkään lähteä uudelleen näille matkoille. All inclusivestä jäi paljon käyttämättä. Hotellit olivat muuten hyviä, mutta jotain ongelmaa oli hygienian ja ruokien tasossa. Lentojen tarjoilu oli myös heikkoa tai ei-oota. Huomioitavaa myös, että suurin aika kahdesta viikosta vietettiin Montenegrossa (upea maa), mutta ei ole EU-maa, joten hyvä matkavakuutus on paikallaan. Lääkäriä tarvittiin usein. . Asioita voisi tehdä paremminkin, pienilläkin muutoksilla ja oppaiden koulutuksella saisi jo lisättyä tyytyväisyyttä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostipa tutulta tarinalta. Taisimme olla saman aikaan, mutta eri bussilla ja yhtä kurja oli kokemus. Eniten jäi harmittamaan turkkilaisen oppaamme uhkaileva ja ikävä käytös ja lisäpakettien pakkomyynti käteisellä ilman kuittia, kun hotellin läheisyydessä ei ollut mitään vaihtoehtoja tarjolla. Sitähän emme etukäteen tienneet eikä paketteja voinut ostaa etukäteen. Pankkikortti ei käynyt. Kiertomatkalla oli kiireinen aikataulu. Aikaiset lähdöt lähes joka päivä. Kohteissa vähänkin hitaammat jätettiin oman onnensa nojaan. Tippiä olisi pitänyt jokaisen maksaa viikon osuudesta 20 € oppaalle ja 10 € kuljettajalle. Lisäksi jokaisessa hotellissa oli kaupunkivero 1,5 - 3€ per yö/hlö. Myös kaupunkioppaat rahastivat oman kierroksensa jälkeen. Mielellämme maksoimme hyvälle kuljettajalle suoraan käteen enemmänkin. Oppaan tipit ja palautelappu piti antaa nimetyissä/numeroiduissa kuorissa ja jos ei antanut, tulisi paluumatkalla lentokentälle antaa selvitys. Hui, kuka uskalsi vastustaa? Opasta ei kylläkään enää näkynyt. Jäi käsitys koko homman perustuvan turkkilaisten tahojen bisnekseen. Palkan ruinaaminen (kuulemma hyväpalkkaisilta suomalaisilta) mukamas hyvästä palvelusta ja ahdistava koru-, nahka- ja mattomyyntikäytäntö vei ilon koko matkasta. Kun vielä suuri joukko matkalaisia sairastui kuume- ja vatsatauteihin, ei tulisi mieleenkään lähteä uudelleen näille matkoille. All inclusivestä jäi paljon käyttämättä. Hotellit olivat muuten hyviä, mutta jotain ongelmaa oli hygienian ja ruokien tasossa. Lentojen tarjoilu oli myös heikkoa tai ei-oota. Huomioitavaa myös, että suurin aika kahdesta viikosta vietettiin Montenegrossa (upea maa), mutta ei ole EU-maa, joten hyvä matkavakuutus on paikallaan. Lääkäriä tarvittiin usein. . Asioita voisi tehdä paremminkin, pienilläkin muutoksilla ja oppaiden koulutuksella saisi jo lisättyä tyytyväisyyttä!

        Kävin 3.4-17.4 samalla Kroatia-Montenegro reissulla. Ensimmäinen kiertoviikko OK, paitsi että opas vähän ylimielinen (Turkkilainen). Painosti kuten muut ovat kertoneet meitä ostamaan kalliita ruokapaketteja ja antamaan tippiä kaikille. Mietin että eikö noissa maissa saa palkkaa ollenkaan? Esim. bussikuskille 1,5€ kertaa ehkä 45 henkeä bussissa kertaa 7 pvää tekee 472,50€ käteen. Suomessa joutuisi linnaan jos ottaisi vastaan vastaavaa summaa verottomasti. Toinen viikko olisi voinut jättää pois. Ns 4 tähden hotelli oli kolhoosi keskellä ei mitään Albanian rajan lähellä. Ruoka kylmää ja surkeaa, hygieniaa ei löytynyt mistään. Huoneet ei siivottu. Siivoojille olisi pitänyt maksaa 1€/yö/henk, en maksanut kun tulosta ei näkynyt. Kerran pyyheet oli vaihdettu mutta ne "puhtaat" olikin keltaiset liasta, naapureille kävi samoin. Ruokasalissa jossa söi satoja ihmisiä ei pyyhitti pöydät kunnolla tai välillä ei ollenkaan ja haarukat laitettiin suoraan pöydälle. Henkilökunta joka keräsi lautaset pois yski välillä käteen ja taas koski puhtaisiin lautasiin, aina ilman käsineitä. Reissu oli halpa joten jos tekisin sen uudestaan varaisin huoneen toisesta hotellista viimeistä viikkoa varten kun kolhoosi oli niin surkea ja kaukana siitä luvatusta 4:stä tähdestä. Sitten ei olisi tarvinnut maksaa kalliita täyshoitojakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostipa tutulta tarinalta. Taisimme olla saman aikaan, mutta eri bussilla ja yhtä kurja oli kokemus. Eniten jäi harmittamaan turkkilaisen oppaamme uhkaileva ja ikävä käytös ja lisäpakettien pakkomyynti käteisellä ilman kuittia, kun hotellin läheisyydessä ei ollut mitään vaihtoehtoja tarjolla. Sitähän emme etukäteen tienneet eikä paketteja voinut ostaa etukäteen. Pankkikortti ei käynyt. Kiertomatkalla oli kiireinen aikataulu. Aikaiset lähdöt lähes joka päivä. Kohteissa vähänkin hitaammat jätettiin oman onnensa nojaan. Tippiä olisi pitänyt jokaisen maksaa viikon osuudesta 20 € oppaalle ja 10 € kuljettajalle. Lisäksi jokaisessa hotellissa oli kaupunkivero 1,5 - 3€ per yö/hlö. Myös kaupunkioppaat rahastivat oman kierroksensa jälkeen. Mielellämme maksoimme hyvälle kuljettajalle suoraan käteen enemmänkin. Oppaan tipit ja palautelappu piti antaa nimetyissä/numeroiduissa kuorissa ja jos ei antanut, tulisi paluumatkalla lentokentälle antaa selvitys. Hui, kuka uskalsi vastustaa? Opasta ei kylläkään enää näkynyt. Jäi käsitys koko homman perustuvan turkkilaisten tahojen bisnekseen. Palkan ruinaaminen (kuulemma hyväpalkkaisilta suomalaisilta) mukamas hyvästä palvelusta ja ahdistava koru-, nahka- ja mattomyyntikäytäntö vei ilon koko matkasta. Kun vielä suuri joukko matkalaisia sairastui kuume- ja vatsatauteihin, ei tulisi mieleenkään lähteä uudelleen näille matkoille. All inclusivestä jäi paljon käyttämättä. Hotellit olivat muuten hyviä, mutta jotain ongelmaa oli hygienian ja ruokien tasossa. Lentojen tarjoilu oli myös heikkoa tai ei-oota. Huomioitavaa myös, että suurin aika kahdesta viikosta vietettiin Montenegrossa (upea maa), mutta ei ole EU-maa, joten hyvä matkavakuutus on paikallaan. Lääkäriä tarvittiin usein. . Asioita voisi tehdä paremminkin, pienilläkin muutoksilla ja oppaiden koulutuksella saisi jo lisättyä tyytyväisyyttä!

        Kuka sinä luulet olevasi että puhut Turkista sekä turkkilaisesta
        Hee????
        Jos sulla ei ole raha älä mee mihinkään!!!
        Idiotti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sinä luulet olevasi että puhut Turkista sekä turkkilaisesta
        Hee????
        Jos sulla ei ole raha älä mee mihinkään!!!
        Idiotti

        Matkalla lokakuun ja marraskuun vaihteessa . Eipä tavat edellisistä kokemuksia poikenneet. onneksi emme sortuneet ostamaan turhanpäiväistä kallista ruokapakettia. N 200 m päästä löytyi hyvä ja halpa aamiais paikka ja muita ravintoloita useita kilometrin säteellä. Tuo turkkilainen opas oli ihan syvältä perseestä mutta kun muutaman kerran sille manasi ihan suomeksi ja vähän turkiksi niin ymmärsi pitää turpansa kiinni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sinä luulet olevasi että puhut Turkista sekä turkkilaisesta
        Hee????
        Jos sulla ei ole raha älä mee mihinkään!!!
        Idiotti

        Jos sinulla ei ole raha eikä ammatti, pysy sielä, älä tuppaa tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin samalla matkalla seuraavalla viikolla. Tämä oli toinen TSS matkani, mutta viimeinen... Opas tosiaan määräsi ja keräsi pakollisia tippejä (opas 2,5 €, kuski 1,5€, siivooja 1€ /hlö/ vrk) ja osallistumisrahoja satojen eurojen edestä (minulta mm. 2 x 248 euroa) ilman minkäänlaisia kuitteja. Vain käteisraha kelpasi. Jäi outo olo. Opas kertoi, että muita ravintoloita on turha etsiä lähiseuduilta, eikä ruokaa saa ostaa muualta hotellille. Hotellilla asiaa valvotaan ja huoneeseen tuodusta ruokaostoksesta seuraa 100 euron sakko. Kaikkia painostettiin ostamaan ns. ruokapaketti. Lisähoukuttimena oli ALL inclusive paketti ilmaisine juomineen. Tätä varten baarissa oli lista "ilmaisista" juomista. Juomia oli rajoitettu valikoima. Virvokkeita sai vain laseihin - ei esim. pulloissa tai tölkeissä - ellei maksanut normaalia hintaa. Herkullinen kakkubuffet oli surkea - saati välipalatarjoilu. Automaattikahvi ala-arvoista suomalaiseen makuun. Satojen henkilöiden ruoka oli katettu buffet tyyliin. Ruokaa riitti, mutta se oli yhtä ja samaa mättöä.
        Esitteessä mainittiin kiertomatkoilla käytettävän moderneja busseja. Bussissa oli WC mutta se pysyi koko matkan ajan suljettuna. Yhtämittainen ajo saattoi kestää 3½ tuntia. Opas (Jokke) kertoi matkatoimisto TSS vartavasten kieltäneen bussien WC:n käytön! Myös oppaan käytös oli ylimielistä. Vastoin TSS:n ohjetta opasta ei voinut tavoittaa puhelimella. Hän kertoi puhelimen olevan rikki. Mitään hätänumeroa ei annettu. Vajaan viikon jälkeen hän jakoi matkalaisille kaksi kirjekuorta( opas ja autokuski) tippirahoja varten. Järjestettiin oikein rahojen palautuskokous ensimmäisen viikon lauantai-iltana klo 20.30. Tilaisuuden jälkeen jälkeen opasta ei enää viikkoon näkynyt. Opas lähti sairasta äitiään katsomaan. Meidät jätettiin toiseksi viikoksi oman onnemme nojaan. Useat sairastuivat ja lääkärin apua tarvittiin useana päivänä. Ilman kielitaitoista ja avuliasta seurueemme jäsentä olisimme olleet todellisessa pulassa. Eräs eläkeiässä oleva kielitaidoton rouva sai vetoisen bussin ilmanvaihdosta keuhkokuumeen ja joutui 5 päiväksi Montenegrolaiseen sairaalaan. TSS:n oppaita ei enää näkynyt. Sairaalassa ei ollut sairaala-asuja, tossuja, pesuaineita, WC-paperia, pyyhkeitä. Ruoka oli lähes syömäkelvotonta ja kylmää. Onneksi lääkäri teki oikean diagnoosin ja suonensisäinen antibiootti alkoi tehota kurjista olosuhteista huolimatta. Hoito jatkuu nyt Suomessa.
        Sitten vielä noista matto-, nahka- ja korutaloista. Bussi ajetaan kauppatalon ovelle ja kaikkien on marssittava ovesta sisään. Tilaisuudet alkavat lyhyellä esittelyllä, mutta kohta alkaa pakkomyynti. Kaikki saavat "oman" p-kärpäsen kiusakseen. Hinnoittelu on taivaissa - yleensä aloitetaan tuhansista euroista. Ulospääsyä ei ole. EXIT-kylttejä ei ole. Painostus jatkuu kiusallisuuteen saakka. Jos pystyt täällä kieltäytymään, niin ennen ulostuloa on yleensä "halpis" myyntiä (silti Stockmanin hinnat) ja jotain suuhun laitettavaa. Aikaa kuluu 1-2 tuntia.
        Positiivisina asioina mainitsen kuitenkin hienot historialliset kohteet ja pääasiassa hyvät hotellihuoneet.

        Tuttua juttua. Ohjeeksi tänne lähtevälle:
        - ekan viikon ruokapaketti kannattaa ostaa.
        - retket kannattaa miettiä - itse emme ostaneet
        - rahanpesijät repivät kaiken käteisenä
        - tokalle viikolle ei mitään ruokaa eikä juomapaketteja
        - lähistöltä aina löytyy ruoka ja juomapaikkoja
        - auton vuokraus - ei hotellista vaan kylältä. Ok auto 35€ per päivä. Samaan hintaan saa viedä ulos maasta kunhan ilmoitat vuokrafirmalle - tekevät merkinnän vuokrasopimukseen.
        - hotellihuoneet ulkona 30-40€ per vrk. Kannattaa reissata ulos ja tutustua jälkimmäinen viikko ihan omaan tahtiin ja haluamiinsa paikkoihin.
        - käteisen rahan käyttö joka paikassa - korruptiota ja rahanpesua.
        - miettimään kahteen kertaan. Eka viikko suht. ok, jälkimmäinen ihan kauhea...


    • Anonyymi

      erinomaisia matkoja jäjestävät, ollaan oötu monella mukana eikä tosiaan voi mistään valittaa . Kannattaa lukea esite vähän tarkemmin. TSS on hyvä ja edullinen, vastinetta rahalle 100 pistettä !!

      • Anonyymi

        Halpaa on ja huonoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpaa on ja huonoa!

        Mee omille matkoille mu oot noin nösssö!


    • Anonyymi

      Hieno reissu, ei valittamista muita kuin agressiivisesta kauppaavista matto ja kultakauppiaista. Nähtiin paljon ja hotellit hyviä ja ruoka perus kotiruokaa. Opas hyvä ja puhui hyvää suomea. Viimeinen viikko Azul Beach Resort hotellin All inclusive hoidossa oli loistava. Ei valittamista mistään. Eiku seuraavaa lomaa varaamaan 🙂

    • Anonyymi

      Kuka onneton tällaisia ostaa ??
      Suorat lennot maksoi Norwegianilla Larnacaan 100e /suunta , Hotelli suoraan Larnacan rannan läheltä 400€ viikko,taxi maksoi sen 10€ suunta kentältä...ilman pakko tippejä..
      Tai saahan Kypsokselle normi pakettimatkojakin 500-800e viikko ja ihan hyviä sellasia , kaikilta tunnetuilta yhtiöiltä.

    • Anonyymi

      Olimme ko. kiertomatkalla 24.4. - 8.5 ja täytyy myöntää oli surkein matkakokemus mitä olemme kokeneet. Turkkilainen opas kiukutteli matkaajille niin että osa pelkäsi häntä. Hotellit oli surkeita ja viimeinen viikko Makedoniassa olikin sitten oikea huipennus katastrofiin. Hotelliin sijainti oli kaukana kaikesta ja todella likaiset huoneet. Ilmastointi ei toiminut eikä huoneita vaihdettu.
      Moni sairastui norovirukseen ja noin kymmenen sai sitten koronan.
      En todellakaan suosittele enää TSS:n matkoja, enkä varsinkaan Kroatia-Bosnia-Makedonia matkaa.

    • Anonyymi

      Ei koskaan enää näitä tss:n matkoja. Todella surkeat hotellit ja epämiellyttävä opas joka kerää retki- ja ruokapakettien hinnat ilman kuittia ja jos et suostu maksamaan on kohtelu melko heikkoa, jopa pelottavaa.
      Lisäksi kannattaa varautua että hotelli ruuasta saa noroviruksen.
      Mutta se näistä matkoista. Harkitkaa tarkkaan haluatteko "edulliselle"-matkalle.

    • Anonyymi

      Olen ollut jo kahdella hyvin edullisella matkalla.Hyvät hotellit,monipuolinen ohjelma,tietävä opas..
      Ostin ateriapaketin...
      Ruoka hyvää.Minulle matka oli mahtava!
      Hintaansa nähden aivan upea.
      Ainoa huono puoli oli suomalaiset,joille ei näköjään kelvannut mikään.Rakastuin Krotian maisemiin!

    • Anonyymi

      Et tainnut lukea matkastasi, olitte ryhmämatkalla, kaikki tiedot ovat esitteessä, luuletko saavasi n. 300€ hinnalla 2 viikon loman täyshoidolla, 5tähden hotellissa, kuuluu näihin edullisiin tarjous matkoihin, eka viikon kierrokset ja tutustumiset eri paikkoihin ja liikkeisiin.
      4 kertaa olemme olleet TSS matkoilla emmekä koskaan ole pettyneet matkaamme TSS n kanssa, olemme saaneet Hyvää palvelua ja vastinetta " "rahallemme" näistä matkoista

    • Anonyymi

      Kyllä jaksaa naurattaa nämä viestit, kun selkeästi jokainen positiivinen palaute on jonkun Turkkilaisen kirjoittama :D yrittäkää edes…

      ps. Reissu tulee huomattavasti paljon kalliimmaksi loppupeleissä kun luvattu. Kiinnostuneet voivat katsoa viestiketjun muiden kokemuksia hotelliveroista yms. Itse olen kantanut koruja ja mattoja mukana Suomeen näiltä TSS matkoilta ja kyllä rahaa palaa kun normaalilla matkalla olisi ollut

    • Anonyymi

      ihan matka esitteessä sanotaan että pohjois-kypros,kanattaa lukea ,oon ollu 2 kertaa kyproksen reissulla ensin viikon ja toinen 2 viikon matka ihan huippu hotelleja ja ruokaa

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7253
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4400
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      54
      3462
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      506
      3165
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      294
      2112
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1763
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1701
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1573
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1485
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1436
    Aihe