Lex Lindström 2 alkaa (ehkä) vuoden kuluttua

säästöjä.säästöjä

15

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 167-176

      Haluavat ehkä kyykyttää vielä aktiivimalli 2:lla ja karsia eläketuelle pääseviä karensseilla.
      "Eläketuen myöntäminen 1 momentin pe-
      rusteella edellyttää, että henkilö on ollut oi-
      keutettu työmarkkinatukeen 31 päivänä elo-
      kuuta 2018 "
      Ei kannata muutenkaan nuolaista ennen kun tipahtaa sillä tässä voi lähiaikoina tapahtua lähes mitä tahansa.

      • 167-176

        Eipäs kyykytys enää onnistukkaan kun tuo elokuun viimeinen 2018 on jo ollut ja mennyt. Eli jos aktiivimalli 2 tulee niin sille voi suhteellisen halvalla näytää persausta ja ottaa lopultakin sitten sen karenssin jota minulla ei ole vielä ikinä ollut vaikka olen ollut työkkärin asiakkaana jo viidellä eri vuosikymmenellä.


    • marvey60v
    • Tyttönen60

      Onneks on hyvä porukka perjantaisin pari kolme tuntinen, kahvia ja herkkuja tarjolla, mukavaa jutteluseuraa, ei oo kiire eläketuelle. On noita sairauksia mut perjantai piristää kun huomaa etten ole ainut joka kärvistelee kipujen kanssa

    • näillämennään60v

      Huomioikaa että eläketuella joudut maksamaan itse kaikki lääkkeet, tk-lääkärit, erikoilääkärit. hammaslääkäri, silmälääkäri ,silmälasit, henkilöpaperit ym. ym. Miinuksellehan se menee varsinkin jos joudut käyttämään kalliita lääkkeitä ja erikoislääkäreitä. Varmaan menee vaikeeks mut katotaan mitä elämä tuo tullessaan.

      • Ettänäin

        Mieluummin siis kärvistelet työkkärin kiusattavana etkä luovu ilmaisista eduista, joita olet oppinut käyttämään. Iljettävää. Taas yksi luuseritukiennauttija satojen tuhansien lisäksi.. No ihan sama, kyllä se 65 vuotta sullekin tulee vastaan kun eläkkeet on pakko hakee.


      • 167-176

        Eläketuki ei estä toimeentulotuen saamista eli kyllä siinä vähintään tasoihin pääsee.


    • VandaVantaa

      @167-176
      Mites eläketuelle pääsemisen kanssa käy jos laittavat palkkatuelle 2 vuodeksi. Eikös palkkatuelle pääsemisen edellytys ole myös se, että on oltava työtön kun palkkatuki myönnetään.

      • VandaVantaa

        " Eikös palkkatuelle pääsemisen edellytys ole myös se, että on oltava työtön kun palkkatuki myönnetään. "

        Täsmennetään vielä. Että eikö pidä olla työtön työnhakija työkkärissä silloin kun eläketuki myönnetään. Tosin tuota määrettä en ole nähnyt kuin erään liiton kassan sivuilla. Mutta kassa on unohtunut.


      • 167-176
        VandaVantaa kirjoitti:

        " Eikös palkkatuelle pääsemisen edellytys ole myös se, että on oltava työtön kun palkkatuki myönnetään. "

        Täsmennetään vielä. Että eikö pidä olla työtön työnhakija työkkärissä silloin kun eläketuki myönnetään. Tosin tuota määrettä en ole nähnyt kuin erään liiton kassan sivuilla. Mutta kassa on unohtunut.

        "Mites eläketuelle pääsemisen kanssa käy jos laittavat palkkatuelle 2 vuodeksi."
        Saa ihan itse valita miten tekee jos on oikeutettu eläketukeen
        -Voi olla yhtä aikaa sekä töissä että eläketuella, palkka saattaa vähentää eläketuen määrää
        -Voi ottaa loparit heti kun eläketuki alkaa jos työsopimuksessa on irtisanomispykälä
        -Voi siirtyä eläketuelle vasta sen jälkeen kun palkkatuki loppu

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161531


    • VandaVantaa

      Hitto minä esitin väärin kysymykseni. Tarkoitus oli kysyä ainoastaan sitä, että onko eläketuelle pääsemisen edellytyksenä (siis täyttää ikä määreen ja muut aika määreet), että on työnhakijana työkkärissä silloin kun :
      a) hakee eläketukea
      b)pääsee eläketuelle
      c) a ja b tulee olla voimassa

    • VandaVantaa

      Siis nyt minulle selvisi, että voi olla:
      a) karensissa
      b) työssä
      c)t yöttömänä työnhakijana työkkärissä
      kun hakee eläktukea.

      Mutta jos ei ole työttömänä työnhakijana työkkärissä eikä työssä, niin eläketukihakemus kaiketi voidaan hylätä.

      Onkohan kaikki kohdat noin? Mitä vastaa 167-176 ?

      • 167-176

        Tuossa on varsin outo tuo lainkohta jonka mukaan on pitänyt olla 31.8.2018 oikeutettu työmarkkinatukeen tai
        "Edellä 2 momentissa tarkoitettuna 31 päivänä elokuuta 2018 työmarkkinatukeen oikeutettuna henkilönä pidetään tätä lakia sovellettaessa lisäksi työttömyysturvalain 10 luvun 2 §:n 3 momentin 1, 2 tai 4—6 kohdassa tarkoitettua henkilöä, kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettua henkilöä, työttömyysturvalain 3 luvun 3 §:n 1 momentissa tarkoitettua työkyvytöntä henkilö, joka saa sairausvakuutuslain mukaista sairauspäivärahaa, henkilöä, joka saa Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain mukaista kuntoutusrahaa sekä työkyvytöntä henkilöä, joka saa tämän lain 3 §:ssä mainitun lain perusteella myönnettyä kuntoutustukea. "
        https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_204 2018.aspx

        Sen sijaan on ihan sama missä on silloin kun hakee eläketukea, tuo elokuun viimeinen on ratkaiseva.


      • VandaVantaa

        Hallituksen tiedotustilaisuus 29.8.2018, jossa minsiterit antavat lausuntoja LL2:sta ja työkykyselvityksestä. Että onko LL2:ssa laajennus LL1:een verrattuna, että tulisi olla myös työtykyongelmainen ennen kuin LL2 puree. Lataa ao. linkistä wma tiedosto ja kuuntele ministereiden käsitykse yo. asiasta :

        http://www.filedropper.com/60v-5v-tyokyvyton


    • Kirsi.Kelasta

      Älystänne päätellen tarvitsette omaishoitajia.
      Tukea saatte edelleenkin meiltä pikavippaamalla https://www.kela.fi/kelan-tuet
      sillä erotuksella, ettei teidän tarvitse maksaa ikinä takaisin koko elämän kattavaa tukikarusellia.

      Tervetuloa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3578
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1672
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1327
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      146
      1208
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      855
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      52
      821
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      820
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      809
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe